Organisatie | Velsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Aanvullende Algemene Voorwaarden Velsen 2015 bij ‘ De Nieuwe Regeling (DNR) 2011’ |
Citeertitel | Aanvullende Algemene Voorwaarden Velsen 2015 bij ‘ De Nieuwe Regeling (DNR) 2011’ |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-09-2015 | nieuwe regeling | 01-09-2015 elektronisch gemeenteblad 10-09-2015 | B15.0292 |
Deze regeling: Toepasselijk in de rechtsverhouding opdrachtgever – architect, ingenieur en adviseur zijn de DNR 2011 en deze aanvullende voorwaarden bij de DNR 2011
Artikel 4 Vastlegging van de opdracht
Vastlegging van de opdracht geschiedt schriftelijk.
De overeenkomst komt tot stand nadat een expliciete schriftelijke aanvaarding van de offerte van de adviseur per email, fax of brief is verzonden aan de adviseur. De schriftelijke aanvaarding geldt enkel als aanvaarding indien daaraan een rechtsgeldig besluit ten grondslag ligt en door de daartoe bevoegde persoon is ondertekend.
Artikel 5 Werkzaamheden door anderen
De adviseur is bevoegd werkzaamheden onder zijn leiding door anderen te doen uitvoeren, zulks onverminderd zijn verantwoordelijkheid voor de deugdelijke nakoming van de opdracht.
Artikel 6 Aanstellen van meer dan een adviseur
Schrijft de opdrachtgever de adviseur een persoon voor, van wie de adviseur bij de uitvoering van zijn verplichtingen gebruik dient te maken, dan legt de adviseur de voorwaarden waaronder hij en de voorgeschreven persoon voornemens zijn te contracteren voor aan de opdrachtgever, die deze kan goedkeuren of aanvaarden.
Artikel 9 Aanpassingen van de opdracht
Aanpassingen en wijzigingen van de opdracht kunnen uitsluitend na een schriftelijke overeenstemming plaatsvinden en indien:
zich wijzigingen voordoen in de uitgangspunten of andere omstandigheden die ten grondslag lagen aan de opdracht.
de behoorlijke vervulling van de opdracht extra werkzaamheden vereist. Bij dit overleg nemen partijen elkaars gerechtvaardigde belangen in acht.
Onder schriftelijke overeenstemming wordt tevens een bevestiging per e-mail van een bevoegd persoon verstaan.
Indien de opdracht na schriftelijke overeenstemming wordt aangepast of gewijzigd, dan handelen partijen overeenkomstig het bepaalde in Hoofdstuk 2 en kan er aanleiding zijn om de advieskosten aan te passen.
Artikel 11 Algemene verplichtingen van de adviseur
De opdracht wordt vervuld conform het overeengekomen tijdschema. Tenzij door partijen uitdrukkelijk anders is overeengekomen, betreffende de termijnen in het overeengekomen tijdschema fatale termijnen.
De adviseur dient, voor zover hij documenten heeft opgesteld, bij beëindiging van een opdracht de opdrachtgever in bezit te stellen van alle relevante documenten die na beëindiging van de opdracht van belang zijn voor de opdrachtgever.
Artikel 12 Algemene verplichtingen van de opdrachtgever
De opdrachtgever is verplicht de adviseur binnen bekwame tijd te waarschuwen indien hij in de adviezen een tekortkoming van de adviseur daadwerkelijk heeft opgemerkt.
De opdrachtgever draagt zijn opdrachtgeverschap niet geheel of gedeeltelijk over aan een ander zonder medewerking van de adviseur.
In het geval van een toerekenbare tekortkoming is de adviseur gehouden tot vergoeding van de door opdrachtgever dientengevolge geleden directe schade.
Tot de directe schade behoren in geen geval: bedrijfsschade, productieverlies, omzet en /of winstderving en waardevermindering van producten.
Indien door of namens de opdrachtgever het inschakelen van een bepaalde persoon is of wordt voorgeschreven en deze persoon toerekenbaar tekortschiet en de adviseur het redelijkerwijs nodige heeft gedaan om nakoming en/of schadevergoeding te verkrijgen, zal de opdrachtgever de voor de adviseur ontstane extra onkosten aan hem vergoeden. Dit voor zover deze niet aan hem zijn vergoed door deze persoon. Daartegenover zal de adviseur, op eerste verzoek van de opdrachtgever, aan deze zijn vordering op deze persoon overdragen tot aan het door de opdrachtgever aan hem vergoede bedrag.
Indien de toekenning van de in de voorgaande leden bedoelde schadevergoeding in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is, kan de rechter een andere schadevergoeding vaststellen.
Artikel 15 Omvang van de schadevergoeding
De hoogte van de beperking van de aansprakelijkheid is in principe geregeld in het aanbestedingsdocument. Indien daarin geen beperking is opgenomen geldt de volgende regel:
De door de adviseur te vergoeden schade is per opdracht beperkt tot een bedrag van maximaal € 2.500.000.
Samenhangende gebeurtenissen worden daarbij aangemerkt als één gebeurtenis.
Artikel 16 aansprakelijkheidsduur en vervaltermijnen
Lid 1 : De rechtsvordering uit hoofde van een toerekenbare tekortkoming vervalt door verloop van 5 jaren vanaf de dag waarop de opdracht door voltooiing of opzegging is geëindigd.
Lid 2: Voor de toepassing van het bepaalde in lid 1 wordt voor de opdracht een object betreffende als de dag waarop de opdracht is geëindigd, aangemerkt de dag waarop het object is of wordt geacht te zijn opgeleverd.
Artikel 17 Overige bepalingen verband houdende met schadevergoeding
Het recht van de opdrachtgever op schadevergoeding laat diens recht de betaling conform de opdracht op te schorten onverlet, evenals diens recht op verrekening.
Artikel 20 Gevolgen van vertraging of onderbreking van de opdracht
De opdrachtgever is tevens verplicht te vergoeden de directe schade die de adviseur lijdt als gevolg van de onderbreking en/of de vertraging, onverminderd de gehoudenheid van de adviseur die schade zoveel mogelijk te beperken. Tot de directe schade behoren in geen geval: bedrijfsschade, productieverlies, omzet en/of winstderving en waardevermindering van producten.
Opzegging van de opdracht door partijen dient altijd schriftelijk en aangetekend te geschieden.
Opzegging zonder mededeling van de grond van de opzegging is niet mogelijk. Indien een opzegging van de opdracht zonder vermelding van de grond van opzegging wordt ontvangen door een van de partijen wordt deze geacht niet te zijn verzonden.
Art. 25 Gronden voor opzegging van de opdracht
-Onvermogen: faillissement, surseance van betaling alsmede de aanvraag daartoe;
Artikel 38 Rechten op het advies na opzegging door de opdrachtgever op een grond gelegen bij de adviseur
Heeft de opdrachtgever de opdracht opgezegd, op een grond die gelegen is bij de adviseur, dan heeft de opdrachtgever, na het voldoen aan de betalingsverplichting, het recht zonder tussenkomst of toestemming van de adviseur diens advies te (laten) gebruiken.
Artikel 39 betalingsverplichting na opzegging door de opdrachtgever op een grond gelegen bij de opdrachtgever
Artikel 40 Rechten op het advies na opzegging door de opdrachtgever op een grond gelegen bij de opdrachtgever
Heeft de opdrachtgever de opdracht opgezegd, op een grond die bij hemzelf is gelegen, dan heeft de opdrachtgever, na het voldoen aan de betalingsverplichting, het recht zonder tussenkomst of toestemming van de adviseur diens advies te (laten) gebruiken.
Artikel 41 Betalingsverplichting na opzegging door de adviseur op een grond gelegen bij de opdrachtgever
Het bepaalde in lid 2 is niet van toepassing indien wordt opgezegd op grond van artikel 30, 31 of 32.
Artikel 42 Rechten op het advies na opzegging door de adviseur op een grond gelegen bij de opdrachtgever
Heeft de adviseur de opdracht opgezegd, op een grond die gelegen is bij de opdrachtgever, dan heeft de opdrachtgever, na het voldoen aan de betalingsverplichting, het recht zonder tussenkomst of toestemming van de adviseur diens advies te (laten) gebruiken.
Artikel 44 Rechten op het advies na opzegging door de adviseur op een grond gelegen bij de adviseur
Heeft de adviseur de opdracht opgezegd, op een grond die bij hemzelf is gelegen, dan heeft de opdrachtgever, na het voldoen aan de betalingsverplichting, het recht zonder tussenkomst of toestemming van de adviseur diens advies te (laten) gebruiken.
Artikel 45 Eigendom van documenten
De door de adviseur aan de opdrachtgever afgegeven adviezen en documenten, in welke vorm dan ook, worden eigendom van de opdrachtgever en mogen door hem kosteloos en onbeperkt worden gebruikt met inachtneming van de rechten die voortvloeien uit de wetgeving op het gebied van de intellectuele eigendom, nadat de opdrachtgever aan zijn financiële verplichtingen jegens de adviseur heeft voldaan.
Artikel 46 Rechten van de adviseur op het advies
Onverminderd het ter zake bepaalde in de Auteurswet 1912 hebben zowel de adviseur alsmede de opdrachtgever het recht van het uitwendige en inwendige van een naar ontwerp van de adviseur verwezenlijkt object foto’s of andere afbeeldingen te maken en deze te verveelvoudigen en openbaar te maken. Doch de adviseur behoeft de toestemming van de opdrachtgever voor het openbaar maken van foto’s of andere afbeeldingen die het inwendige van het object tonen na ingebruikneming. Aan zijn toestemming kan de opdrachtgever voorwaarden verbinden.
Artikel 47 De uitvoering van het object
De opdrachtgever behoudt zich het recht voor de uitvoering van het object afwijkend van de adviezen van de adviseur te (laten) uitvoeren. Dergelijke afwijkingen worden zo veel mogelijk in goed overleg met de adviseur voorbereid. De adviseur is niet meer aansprakelijk voor die delen van de uitvoering van het object die afwijkend van zijn advies worden uitgevoerd.
Artikel 48 Recht van herhaling van het advies
Het is de opdrachtgever onverkort toegestaan het advies geheel dan wel gedeeltelijk nogmaals te gebruiken.
Artikel 53 Berekening op grondslag van bestede tijd
Onder bestede tijd wordt verstaan het totaal van alle uren die zijn besteed aan het vervullen van de opdracht, de reistijd daaronder niet inbegrepen.
Artikel 55 Advieskosten in geval van aanpassingen en wijzigingen
In geval de opdracht wordt aangepast en gewijzigd is de opdrachtgever afzonderlijke advieskosten verschuldigd, voor zover deze niet het gevolg zijn van een toerekenbare tekortkoming van de adviseur. Aanpassingen en wijzigingen van de advieskosten kunnen uitsluitend na een schriftelijke opdracht plaatsvinden. Onder schriftelijke opdracht wordt tevens een bevestiging per e-mail van een bevoegd persoon verstaan. Aanpassing van de advieskosten geschiedt uitsluitend indien door de adviseur een volledige onderbouwing van de gewijzigde kosten aan de opdrachtgever overgelegd wordt met vermelding van de gewijzigde hoeveelheden, tarieven per functie en per tijdseenheid (uur) en overige gewijzigde kosten inzichtelijk zijn gemaakt.
Indien de wijzigingen het gevolg zijn van een toerekenbare tekortkoming van de adviseur, dan is de adviseur aansprakelijk voor de kosten die andere bij het project betrokken adviseurs moeten maken, voortvloeiende uit de herziening van het ontwerp. Dergelijke kosten worden aangemerkt als directe schade. Hierbij is het gestelde in lid 2 van overeenkomstige toepassing.
Artikel 56 Betaling van advieskosten
Vindt de betaling niet plaats binnen één maand na de dag waarop deze uiterlijk had behoren te geschieden, dan kan de adviseur aanspraak maken op vergoeding van rente tegen het wettelijk rentepercentage met ingang van de dag waarop deze maand is verstreken.
Geschillen tussen partijen, daaronder begrepen die welke slechts door een der partijen als zodanig worden beschouwd, zullen zoveel mogelijk langs de minnelijke weg worden opgelost. Geschillenbeslechting zal slechts plaatsvinden door middel van arbitrage, indien beide partijen dit gezamenlijk overeenkomen.