Organisatie | Giessenlanden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels oplaadinfrastructuur gemeente Giessenlanden 2015 |
Citeertitel | Beleidsregels oplaadinfrastructuur gemeente Giessenlanden 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-09-2015 | Nieuwe regeling | 03-08-2015 GVOP 21-09-2015 | Zaak 15-16994 - 310 |
elektrische auto; een motorvoertuig als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c van de wegenverkeerswet 1994 dat bij de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) staat geregistreerd als auto en geheel of gedeeltelijk door een elektromotor wordt aangedreven waarvoor de elektrische energie geleverd wordt door een batterij en waarvan de batterij (mede) kan worden opgeladen door middel van een voorziening buiten het voertuig;
De gemeente Giessenlanden wil een faciliterende rol vervullen om elektrisch rijden te stimuleren. Om die reden werkt de gemeente mee aan verzoeken van professionele aanbieders en/of exploitanten van laadpalen om oplaadvoorzieningen in de openbare ruimte te realiseren. Aanbieders kunnen hiervoor bij de gemeente een vergunning aanvragen. Ook werkt de gemeente mee aan het aanwijzen en reserveren van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische auto’s. De gemeente behandelt nadrukkelijk geen aanvragen van niet professionele aanbieders, zoals burgers.
In deze beleidsregels wordt beschreven onder welke voorwaarden en criteria oplaadpunten in de openbare ruimte gerealiseerd kunnen worden en wanneer de gemeente medewerking verleent.
Een aanvraag voor het plaatsen van oplaadpalen in de openbare ruimte voor het opladen van elektrische auto’s kan alleen worden gedaan door een professionele aanbieder of exploitant van laadpalen. Bij het voldoen aan de beleidsregels verleent de gemeente een vergunning, wordt een verkeersbesluit genomen en wordt een overeenkomst opgesteld. De vergunning wordt verleend op basis van artikel 2:10 van de APV gemeente Giessenlanden 2012.
De gemeente plaatst zelf geen oplaadvoorzieningen en wordt ook geen beheerder of exploitant van laadvoorzieningen. In de overeenkomst worden zaken als aansprakelijkheid, taken en verantwoordelijkheden geregeld. Deze overeenkomst ontvangt de aanbieder na indiening van het aanvraagformulier.
Om er voor te zorgen dat het parkeervak bij een oplaadpunt enkel te gebruiken is voor het opladen van elektrische auto’s, dient de gemeente een verkeersbesluit te treffen. Hiervoor geldt de reguliere regelgeving. Belanghebbende kunnen bezwaar maken tegen het verkeersbesluit. De gemeente verleent pas een vergunning voor het plaatsen van een laadpaal nadat de bezwaartermijn is verlopen en er geen bezwaren zijn. Het verkeersbesluit is onherroepelijk van kracht voordat met de aanleg van het oplaadpunt wordt begonnen.
Indien toestemming wordt verleend, zal de gemeente het bijbehorende parkeervak voorzien van een verkeersbord, E4 of E8 met onderbord ‘alléén opladen elektrische auto’s’. Het verzoek tot het nemen van een verkeersbesluit, waarbij een of meerdere parkeerplaatsen worden aangewezen, kan alleen worden gedaan door de aanbieder. Dit verzoek doet de aanbieder gelijk met het aanvragen van de vergunning via het aanvraagformulier.
De aanbieder toont aan dat op de aangevraagde locatie daadwerkelijk behoefte bestaat aan een laadpaal. Dit doet de aanbieder met een aantoonbare aanvraag van een gebruiker. Hierbij geldt dat er binnen een straal van 200 meter vanaf het laadpunt een gebruiker dient te zijn, die is aangewezen op het laden in de openbare ruimte. Indien de gebruiker beschikt over eigen terrein of een oprit, werkt de gemeente niet mee aan een oplaadvoorziening in de openbare ruimte.
Indien binnen een straal van 200m van de aangevraagde locatie zich al een openbare oplaadpaal bevindt, wordt de aanvraag geweigerd, tenzij er aantoonbaar meer vraag is dan de bestaande oplaadpaal aankan.
Aan verzoeken voor gebruikers, die niet beschikken over eigen terrein, wil de gemeente onder voorwaarden meewerken door een vergunning te verlenen voor het realiseren van een laadpunt in de openbare ruimte in de omgeving van de gebruiker. Uitgangspunt hierbij is het zoeken naar de meest geschikte locatie in een straal van 200 meter vanaf de woning van de gebruiker van de elektrische auto. Hierbij gaat de voorkeur uit naar een centrale locatie die geschikt is voor meerdere gebruikers.
De meest geschikte locatie wordt ook bepaald door de doorgang, parkeerdruk, aanwezige obstakels, aanwezigheid van andere laadpunten, vandalismegevoeligheid etc. De gemeente zal de aangevraagde locatie hierop toetsen.
Indien in de directe omgeving reeds een oplaadpunt is gerealiseerd, kan mogelijk van het bestaande punt gebruik gemaakt worden.
De aanbieder van de oplaadvoorziening dient zelf te toetsen aan de aanwezigheid van de juiste bekabeling in de grond en/of eventuele afspraken te maken met de netbeheerder.
7.Betaal d parkeren/vergunninghouders
Betaald parkeren en parkeervergunningen zijn in Giessenlanden nog niet vereist en derhalve niet van toepassing.
De overeenkomst treedt pas in werking nadat zowel APV vergunning als verkeersbesluit onherroepelijk van kracht zijn. De oplaadpaal, en de andere voorzieningen, worden pas aangelegd nadat de overeenkomst in werking is getreden.
9.Openbaar en publiek toegankelijk
Het oplaadpunt is gerealiseerd in de openbare ruimte en openbaar en publiek toegankelijk voor gebruikers van elektrische auto’s met een interoperabele laadpas, 24 uur per dag, zeven dagen per week.
Bij een oplaadpaal wordt in ieder geval één parkeerplaats gereserveerd voor het opladen van elektrische auto’s. De gemeente zorgt ervoor dat dit zo spoedig mogelijk gebeurt na het plaatsen van het oplaadpunt. De gemeente kan besluiten eventueel een tweede parkeervak te reserveren bij dezelfde laadpaal voor het opladen van elektrische auto’s, indien het om een laadpaal gaat met twee laadpunten. Dit is o.a. afhankelijk van de vraag naar laadpalen en of dat het een oplaadpaal met één of twee aansluitingen betreft.
11.Int rekken vergunning en verkeersbesluit
De vergunning of ontheffing kan worden ingetrokken of gewijzigd indien:
Het college kan in het geval dat de vergunning wordt ingetrokken ook het verkeersbesluit, waarbij de parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen zijn aangewezen, intrekken.
In de overeenkomst, die is gesloten met de aanbieder, is opgenomen in welke gevallen de hiermee samenhangende kosten voor rekening van de aanbieder of de gemeente zijn.
Deze beleidsregels treden in werking op de dag na bekendmaking en worden jaarlijks geëvalueerd.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Giessenlanden van 3 augustus 2015.