Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Langparkeren Amsterdam |
Citeertitel | Subsidieregeling Langparkeren Amsterdam |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Financiën |
Externe bijlagen | Bijlage1.pdf (7 Kb) Bijlage 2.pdf (19 Kb) |
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 30-6-2015
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Gemeenteblad 2015, afd. 3, nr. 162
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-07-2015 | 15-07-2016 | nieuwe regeling | 30-06-2015 Gemeenteblad 2015, afd. 3, nr. 162 | Gemeenteblad 2015, afd. 3, nr. 162 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
aangewezen parkeerplaats: een parkeerplaats in een parkeergarage of op een parkeerterrein waarover het college afspraken met exploitanten heeft gemaakt met betrekking tot het beschikbaar stellen van parkeerplaatsen en die door het college zijn aangewezen als aangewezen parkeerplaatsen in de zin van deze regeling;
Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013is van toepassing op deze subsidieregeling.
De subsidie is van toepassing op het beleidsterrein Verkeer, vervoer en infrastructuur van de gemeenten zoals genoemd in artikel 2 van de ASA. Het doel van deze subsidie is om de parkeerdruk in het parkeerplangebied te verminderen door houders van bewonersparkeervergunningen te stimuleren hun voertuig voor aaneengesloten periodes op de aangewezen parkeerplaatsen te laten parkeren.
Het college kan in bijzondere gevallen van het bepaalde in deze subsidieregeling afwijken of bepalingen buiten toepassing laten, voor zover toepassing ervan leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
De gemeente Amsterdam streeft naar een goed werk-, woon- en bezoekklimaat. De afgelopen jaren is de parkeerdruk in het parkeerplangebied en de daarmee gepaarde hinder echter sterk toegenomen. Om dit probleem op te lossen is het Parkeerplan van Amsterdam opgesteld. Hierin staat dat een goed parkeerbeleid nodig is om de leefbaarheid binnen de stad te verbeteren. Een onderdeel hiervan is de reeds genomen maatregel om aan centrumbewoners gratis parkeermogelijkheden in parkeergarages binnen het parkeerplangebied aan te bieden. Een probleem dat hierbij speelt is dat het aantal parkeerplaatsen in de betreffende parkeergarages beperkt is. Om die reden heeft de gemeente besloten een soortgelijk plan in te stellen voor het parkeren van auto’s in parkeergarages buiten het parkeerplangebied. Om te stimuleren dat vergunninghouders deel gaan nemen aan dit project heeft de gemeente Amsterdam besloten een subsidieregeling op te zetten waarbij de vergunninghouders aanspraak kunnen maken op een financiële tegemoetkoming indien zij hun auto voor een bepaalde periode in de betreffende parkeergarages parkeren. De subsidie is uitgewerkt in deze subsidieregeling.
In dit artikel worden de begripsbepalingen gegeven.
Er is een definitie opgenomen van een aangewezen parkeerplaats. Dit zijn de parkeerplaatsen waar het college met de exploitanten van een parkeergarage of op een parkeerterrein afspraken heeft gemaakt. Het college stelt een lijst samen van de beschikbare parkeergarages of –terreinen ten behoeve van langparkeren. De subsidieontvanger mag zelf kiezen waar geparkeerd wordt.
Het kentekenregistratiesysteem is het digitale systeem dat de exploitanten van de parkeerplaatsen of –terreinen gebruiken om kentekens mee te registreren. Uit dit systeem kan de gemeente bepalen wat de parkeertijd is geweest. De subsidie wordt toegekend aan de hand van de parkeertijd.
De gemeente heeft een eigen digitaal subsidiesysteem opgezet voor het afhandelen van de subsidies op grond van deze subsidieregeling.
Het vergunningsysteem is het systeem ePermixx van de gemeente dat wordt gebruikt om vergunningen aan te vragen. De gemeente heeft de gegevens van dit systeem nodig om te kunnen controleren of de vergunning is verleend.
Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
Op deze subsidieregeling is de ASA van toepassing. Deze is te vinden op www.regelgeving.amsterdam.nl. Conform artikel 2 lid 1 van de ASA is het college bevoegd om voor een aantal beleidsterreinen subsidieregelingen vast te stellen. Dit geldt onder andere voor het beleidsterrein verkeer, vervoer en infrastructuur. Deze subsidieregeling past binnen dit beleidsterrein. Hiermee mag het college de subsidieregeling vaststellen mits de Gemeenteraad de beleidskaders en het bijbehorende budget reeds heeft vastgesteld (artikel 3 lid 1 ASA).
De subsidie op grond van deze subsidieregeling is aan te merken als een eenmalige subsidie zoals bepaald in artikel 1 onder c ASA. Dit is gedefinieerd als een subsidie die is bedoeld voor activiteiten van de aanvrager waarvoor de gemeente slechts tijdelijk geld voor beschikbaar wil stellen.
Het globale doel van de gemeente Amsterdam vanuit haar parkeerbeleid is het verbeteren van het woon-, werk- en bezoekersklimaat binnen de gemeente. De parkeerdruk in het parkeerplangebied heeft een hier een negatief effect op. Met deze subsidieregeling wil het college houders van bewonersparkeervergunningen stimuleren om hun auto voor aaneengesloten periodes buiten het parkeerplangebied te parkeren. De parkeerproblematiek kan worden verminderd indien de auto’s voor een langere periode in de aangewezen parkeergarages en –terreinen geplaatst worden (hiermee blijven verkeersbewegingen door vergunninghouders van en naar de binnenstad beperkt).
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Om voor een subsidie in aanmerking te komen is vereist dat de auto voor een aaneengesloten periode van 24 uur op de aangewezen locaties buiten het parkeerplangebied is geparkeerd. Daarbij geldt een beperking dat alleen binnen de duur van de subsidieregeling subsidie mogelijk is. Deze is nu vastgesteld op 365 dagen na inwerkingtreding. De gegevens zoals beschikbaar via het kentekenregistratiesysteem zijn leidend voor het bepalen van de duur van de parkeertijd. Verder geldt er een aantal aanvullende eisen. Zo moet de aanvrager in bezit zijn van een bewonersparkeervergunning in het vergunningengebied in het parkeerplangebied zoals vastgesteld door het college. De gemeente wil zich richten op het verminderen van de parkeerdruk in het parkeerplangebied. Om deze reden kunnen enkel de houders van een vergunning voor het parkeren binnen het parkeerplangebied in aanmerking komen voor subsidieverstrekking. De aanvrager moet daarom woonachtig zijn in het gebied waar de bewonersparkeervergunning betrekking op heeft. Om voor subsidie in aanmerking te komen moet het betreffende voertuig wel toegang kunnen krijgen tot de parkeergarage of -terrein en moet kunnen worden geparkeerd op de aangewezen parkeerplaats. Hieraan is bijvoorbeeld niet voldaan als het voertuig te groot, te breed of te hoog is of als alle parkeerplaatsen bezet zijn. De gemeente heeft dit aan willen geven met de zinsnede ‘om welke reden dan ook’. Verder moet het kenteken in het midden aan de voorkant van het voertuig en leesbaar zijn voor het kentekenregistratiesysteem. Dit betekent bijvoorbeeld dat een motor niet voor subsidie in aanmerking komt. Dit geldt ook voor een Alfa Romeo, omdat het kentekenbewijs niet in het midden zit. Dit is wellicht niet leesbaar door het kentekenregistratiesysteem.
Artikel 5 Subsidiabele kosten en hoogte van de subsidie
De subsidie is een bedrag voor elke aangesloten periode van 24 uur zoals gemeten door het kentekenregistratiesysteem naar rato van de subsidiabele kosten. De subsidiabele kosten zijn de bedragen die zijn opgenomen in een aparte bijlage die is gepubliceerd. De subsidie bedraagt maximaal 100% van deze bedragen. Er geldt alleen subsidie voor elke aaneengesloten periode van 24 uur. Als een voertuig een deel van deze periode parkeert dan is er dus geen subsidie voor deze periode mogelijk. De hoogte van de bedragen zijn gebaseerd op de relatieve parkeerdruk in die gebieden.
De subsidie is beschikbaar voor maximaal 40 dagen per 365 dagen. Dit maximum geldt voor elke aanvrager. Het college bepaalt de aaneengesloten periode uitsluitend op basis van het kentekenregistratiesysteem.
Artikel 8 Aanvraag tot subsidievaststelling
Om voor subsidie in aanmerking te komen kan de aanvrager een melding doen in het daarvoor beschikbare digitale systeem van de gemeente. In dit systeem moet een aantal gegevens worden overlegd. Het kenteken van het voertuig is nodig om de parkeerduur te bepalen op grond van het kentekenregistratie systeem en dus de hoogte van de subsidie. Ook moet de aanvrager verklaren ermee akkoord te gaan dat de gemeente de gegevens van het vergunningensysteem en het kentekenregistratiesysteem voor de subsidie gebruikt.
Het college ziet de melding als een aanvraag tot vaststelling van de subsidie. Het college stelt de aanvraag vast in februari en in september van elk jaar op basis van de gegevens van het kentekenregistratiesysteem. Op grond van artikel 17 lid 1 ASA wordt de subsidie binnen vier weken na de subsidievaststelling betaald. Op grond van artikel 8 lid 2 ASA kan het college de beslistermijn van een aanvraag uitstellen als dit in een subsidieregeling is vastgelegd.
Het is mogelijk dat ondanks het feit dat een subsidieaanvraag is ingediend en verleend wordt, in de praktijk blijkt dat er bij de parkeergarages of –terreinen niet voldoende parkeerplaatsen beschikbaar zijn. Hierdoor is er geen subsidie mogelijk. De auto kan dan immers niet voor een aaneengesloten periode van 24 uur in de aangewezen parkeergarages of op de aangewezen parkeerterreinen geplaatst worden. Bij een situatie als deze zal er geen tegemoetkoming verleend worden. Ook kan er geen aanspraak op tegemoetkoming worden gedaan indien het niet mogelijk is om via het kentekenregistratiesysteem de duur van het parkeren van de auto te bepalen. Of deze situatie is ontstaan door het al dan niet toedoen van de vergunninghouder doet hier niets aan af. De aanvraag kan eveneens worden afgewezen als er geen subsidie mogelijk is. Op grond van artikel 5 heeft het college een lijst samengesteld waar de vergunninggebieden staan die voor subsidie in aanmerking komen. Als op deze lijst een bepaald vergunningengebied niet staat dan is er geen subsidie mogelijk en kan de aanvraag worden afgewezen. Tevens is een weigering mogelijk als zich onvoorziene omstandigheden voordoen, zoals een brand in een parkeergarage.
Artikel 12 Inwerkingtreding en duur van de subsidieregeling
De subsidieregeling wordt gefaseerd ingevoerd. In bijlage I zijn de door het college aangewezen vergunninggebieden opgenomen. In Bijlage II zijn de subsidiabele kosten vastgesteld.
De vergunninggebieden, zoals opgenomen in Bijlage I, kunnen door het college worden uitgebreid. Deze gefaseerde invoering is gemandateerd aan de RVE-manager van de RVE V&OR.