Organisatie | WerkSaam Westfriesland |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Controleverordening Gemeenschappelijke Regeling WerkSaam Westfriesland |
Citeertitel | Controleverordening Gemeenschappelijke Regeling WerkSaam Westfriesland |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-07-2015 | 01-01-2015 | Onbekend | 07-01-2015 Blad Gemeenschappelijke Regeling | Onbekend |
Het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke regeling WerkSaam Westfriesland, gevestigd te Hoorn;
Geletop artikel 213 Gemeentewet, artikel 29 gemeenschappelijke regeling WerkSaam Westfriesland en het Besluit accountantscontrole provincies en gemeenten;
Besluit vast te stellen de Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeenschappelijke regeling WerkSaam Westfriesland.
In deze verordening wordt verstaan onder:
Accountantscontrole: De controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de door het algemeen bestuur benoemde accountant van:
waarbij de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van het zesde lid van artikel 213 Gemeentewet, in acht worden genomen.
Artikel 2. Opdrachtverlening accountantscontrole
In afwijking van het gestelde in lid 3, letters c en d kan het algemeen bestuur in het programma van eisen opnemen, dat het algemeen bestuur jaarlijks voorafgaand aan de accountantscontrole, in overleg met de accountant, de posten van de jaarrekening, de posten van de deelverantwoordingen, en de producten en de organisatieonderdelen vaststelt waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden en welke rapporteringstoleranties hij daarbij dient te hanteren.
Artikel 3. Informatieverstrekking door dagelijks bestuur
Het dagelijks bestuur overlegt de gecontroleerde jaarrekening samen met de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen uiterlijk 1 april van het jaar volgend op het boekjaar ter vaststelling voor aan het algemeen bestuur. De genoemde datum van inlevering geldt ook voor de aanlevering van Sisa-verantwoording.
Artikel 5. Toegang tot informatie
De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, bestuursbesluiten, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de regeling.
De accountant is bevoegd om van alle medewerkers van de organisatie mondelinge en schriftelijke inlichtingen en verklaringen te verlangen die hij voor de uitoefening van zijn opdracht denkt nodig te hebben. Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor, dat de desbetreffende medewerkers hieraan hun medewerking verlenen.
Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor, dat alle organisatie-eenheden van het openbaar lichaam zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten, balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.
Artikel 6. Overige controles en opdrachten
Het dagelijks bestuur kan de door het algemeen bestuur benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voorzover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het dagelijks bestuur informeert het algemeen bestuur vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.
Het dagelijks bestuur draagt de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke bijdragen volgens de eisen van rechtmatigheid van de bijdrageverstrekker(s). Het dagelijks bestuur is voor de controle van de rechtmatige besteding van specifieke subsidies bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere dan de door het algemeen bestuur benoemde accountant, indien dit in het belang van de regeling is.
Het dagelijks bestuur draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belasting-dienst, ABP, Sociale verzekeringsbank, CBS, e.d.) en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het dagelijks bestuur bevoegd hiervoor de opdracht te verlenen aan een andere dan de door het algemeen bestuur benoemde accountant, indien dit in het belang van de regeling is.
Artikel 8. Onvoorziene omstandigheden, overmacht
Indien het vanwege onvoorziene problemen, omstandigheden of oorzaken van buitenaf niet mogelijk blijkt om de in deze verordening genoemde termijnen te halen, kan het dagelijks bestuur gemotiveerd een beroep doen op overmacht. Het algemeen bestuur zal hierover bij de eerste gelegenheid worden geïnformeerd.
Voor het controleren van de jaarrekening 2014 zijn de regels zoals die zijn openomen in de controleverordening, vastgesteld 15 december 2005, van kracht.
Artikel 10. Intrekking oude regeling
Het reglement met betrekking tot de controle op het geldelijk beheer en de boekhouding, vastgesteld d.d. 15 december 2005, wordt gelijktijdig met het inwerkingtreden van deze verordening ingetrokken.