Organisatie | Wijk bij Duurstede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit jeugdhulp Wijk bij Duurstede 2015 |
Citeertitel | Besluit jeugdhulp Wijk bij Duurstede 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 26-02-2016 | Onbekend | 16-12-2014 De Wijkse Courant d.d. 07-01-2015, Gemeenteblad 2015-007 op www.wijkbijduurstede.nl, www.overheid.nl | Onbekend |
Artikel 3.1. Hoogte Pgb voor individuele begeleiding
wordt per uur of per resultaat voor individuele begeleiding de hoogte van het bedrag als volgt vastgesteld:
Artikel 3.2. Hoogte van een Pgb voor dagbesteding of begeleiding groep
De hoogte van een Pgb voor dagbesteding of begeleiding groep wordt als volgt vastgesteld:
begeleiding groep of dagbesteding met laag intensieve ondersteuning uitgevoerd door vrijwilligers met ondersteuning van een beroepskracht wordt per dagdeel of per groep bepaald op basis van het laagste tarief per dagdeel of per groep voor dergelijke begeleiding in natura door een daartoe opgeleide beroepskracht werkzaam bij een door de gemeente gecontracteerde instelling;
gespecialiseerde dagbesteding met hoog intensieve ondersteuning uitgevoerd door daartoe opgeleide personen wordt per dagdeel of per groep bepaald op basis van het laagste tarief per dagdeel of per groep voor dergelijke begeleiding in natura door daartoe opgeleide beroepskrachten werkzaam bij een door de gemeente gecontracteerde instelling;
Voor 2015 zijn deze bedragen als volgt:
Artikel 3.3. Hoogte Pgb voor kortdurend verblijf- en respijtzorg
bedraagt maximaal 101,- per etmaal voor maximaal 3 etmalen per week.
b.Voor kortdurend verblijf en respijtzorg door een niet daartoe opgeleid persoon die mantelzorger is of afkomstig is uit het sociale netwerk van de cliënt, het tarief voor mantelzorgers zoals wordt gehanteerd onder de AWBZ/Wlz, namelijk 30,- per etmaal.
Artikel 3.4. Hoogte Pgb voor persoonlijke verzorging
wordt per uur of per resultaat van persoonlijke verzorging de hoogte van het bedrag als volgt vastgesteld:
Artikel 4. Inwerkingtreding en citeertitel
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2015
Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit jeugdhulp Wijk bij Duurstede 2015
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede in de vergadering van 16 december 2014.
Burgemeester en wethouders van Wijk bij Duurstede voornoemd,
TOELICHTING ARTIKEL 1. OVERIGE VOORZIENINGEN
De Jeugdwet schrijft in artikel 2.9 voor dat de gemeenteraad per verordening in ieder geval regels opstelt over de door het college te verlenen individuele voorzieningen en overige (jeugdhulp)voorziening. De gemeenteraad heeft met artikel 2, derde lid, de nadere uitwerking hiervan gedelegeerd aan het college.
Artikel 1 en 2 van dit besluit geven hier nadere invulling aan. Uit de memorie van toelichting op de wet (Kamerstukken II 2012/13, 33 684, nr. 3) komt naar voren dat de burger recht heeft op een duidelijk beeld van het aanbod van voorzieningen binnen de gemeente.
De wetgever waagt zich dan ook niet aan een definitie, maar geeft in de memorie van toelichting aan dat de door de gemeente te treffen voorziening zowel een algemene, vrij toegankelijke voorziening kan zijn als een individuele voorziening. Een individuele voorziening zal vaak betrekking hebben op meer gespecialiseerde zorg. De gemeente bepaalt zelf welke hulp vrij toegankelijk is en welke niet. Voor de niet vrij toegankelijke vormen van ondersteuning zal door de gemeente of door de huisarts, medisch specialist of jeugdarts en de jeugdhulpaanbieder eerst beoordeeld moeten worden of de jeugdige of zijn ouders deze ondersteuning daadwerkelijk nodig hebben.
Voorzieningen in de zin van de Jeugdwet zijn gerelateerd aan de drieledige wettelijke definitie van jeugdhulp. Een voorziening kan derhalve een breed spectrum van verschillende soorten ondersteuning, hulp en zorg omvatten. Een beschrijving is gewenst omdat de wetgever gemeenten opdraagt ervoor te zorgen dat de burger zich een beeld kan vormen van de voorzieningen in het kader van jeugdhulp.
Voor een deel van de hulpvragen zal volstaan kunnen worden met een vrij-toegankelijke algemene voorziening. Hier kunnen de jeugdige en ouders gebruik van maken zonder dat zij daarvoor een besluit van de gemeente nodig hebben. De jeugdige en ouders kunnen zich voor deze jeugdhulp dus rechtstreeks tot de jeugdhulpaanbieder wenden. Dit aanbod wordt bekendgemaakt via de website van loket Wijk, zodat ouders en jeugdigen weten welk aanbod er beschikbaar is.
Wijk bij Duurstede zet zich in voor goede algemene voorzieningen. Daardoor zal het beroep op individuele voorzieningen minder zijn. Overige voorzieningen worden deels door de overheid aangestuurd en gefinancierd. Maar ook initiatieven van particulieren of vrijwilligers leveren een belangrijke bijdrage aan het aanbod van algemene voorzieningen. Met het verder ontwikkelen van de Civil Society en sociale netwerken, zal dit laatste aanbod naar verwachting verder toenemen.
TOELICHTING ARTIKEL 2. INDIVIDUELE VOORZIENINGEN
Er is voor gekozen om de individuele voorzieningen in de verordening in algemene categorieën (resultaatgebieden) te benoemen, namelijk: Behandeling & Hulp, Begeleiding, JeugdzorgPlus, Pleegzorg en Zeer specialistische functies. Hier is voor gekozen om voldoende ruimte te bieden aan de transformatie van de jeugdhulp. De benodigde hulp wordt afgestemd op de hulpvraag van de jeugdige of zijn ouders en het opgestelde (gezins)plan.