Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wijk bij Duurstede

Besluit jeugdhulp Wijk bij Duurstede 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWijk bij Duurstede
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit jeugdhulp Wijk bij Duurstede 2015
CiteertitelBesluit jeugdhulp Wijk bij Duurstede 2015
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201526-02-2016Onbekend

16-12-2014

De Wijkse Courant d.d. 07-01-2015, Gemeenteblad 2015-007 op www.wijkbijduurstede.nl, www.overheid.nl

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit jeugdhulp Wijk bij Duurstede 2015

Besluit

Jeugdhulp

2015

Gemeente Wijk bij Duurstede, december 2014

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede, gelet op artikel 2 t/m 15 van de Verordening Jeugdhulp Wijk bij Duurstede 2015 besluit vast te stellen het Besluit Jeugdhulp Wijk bij Duurstede 2015:

Hoofdstuk 1. Vormen van voorzieningen

Artikel 1. Overige voorzieningen

De volgende overige voorzieningen zijn beschikbaar:

  • -

    Algemene preventie

  • -

    Gerichte preventie

  • -

    Lichte ondersteuning

Artikel 2. Individuele voorzieningen

De volgende individuele voorzieningen zijn beschikbaar:

  • -

    Behandeling en hulp

  • -

    Begeleiding

  • -

    JeugdzorgPlus

  • -

    Pleegzorg

  • -

    Zeer specialistische functies.

Hoofdstuk 2. Pgb

Artikel 3. Hoogte Pgb

De hoogte van het Pgb kan jaarlijks worden aangepast.

  • 1.

    Voor de volgende voorzieningen kan een Pgb worden verstrekt:

    • -

      Individuele Begeleiding

    • -

      Begeleiding Groep

    • -

      Persoonlijke Verzorging

    • -

      Kortdurend verblijf

  • 2.

    Met betrekking tot het Pgb zijn de artikelen 3, 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5 en 3.6 uit het ‘Besluit maatschappelijke ondersteuning 2015 gemeente Wijk bij Duurstede’ van toepassing.

Artikel 3.1. Hoogte Pgb voor individuele begeleiding

  • 1.

    De hoogte van een Pgb voor individuele begeleiding wordt als volgt vastgesteld:

    • a.

      voor individuele begeleiding door een niet daartoe opgeleid persoon die mantelzorger is of afkomstig is uit het sociale netwerk van de cliënt, het tarief per uur voor mantelzorgers in de Wet langdurige zorg (prijspeil 2015: 20,- per uur);

    • b.

      voor individuele begeleiding:

      • -

        door een daartoe opgeleid persoon; of

      • -

        waarvoor bijzondere deskundigheden zijn vereist;

wordt per uur of per resultaat voor individuele begeleiding de hoogte van het bedrag als volgt vastgesteld:

Klasse

Uren per week

Pgb per jaar

Pgb per week

Pgb per uur

1

0-1,9 uur

1.869

35,84

35,84

2

2-3,9 uur

5.608

107,55

3

4-6,9 uur

10.282

197,19

4

7-9,9 uur

15.891

304,76

5

10-12,9 uur

21.499

412,31

6

13-15,9 uur

27.107

519,86

7

16-19,9 uur

33.651

645,36

8

20-24,9 uur

42.063

806,69

Artikel 3.2. Hoogte van een Pgb voor dagbesteding of begeleiding groep

  • 1.

    De hoogte van een Pgb voor dagbesteding of begeleiding groep wordt als volgt vastgesteld:

    • a.

      voor dagbesteding door een niet daartoe opgeleid persoon die mantelzorger is of afkomstig is uit het sociale netwerk van de cliënt, het tarief per dagdeel voor mantelzorgers in de Wet langdurige zorg (prijspeil 2015: 20,- per dagdeel);

    • b.

      begeleiding groep of dagbesteding met laag intensieve ondersteuning uitgevoerd door vrijwilligers met ondersteuning van een beroepskracht wordt per dagdeel of per groep bepaald op basis van het laagste tarief per dagdeel of per groep voor dergelijke begeleiding in natura door een daartoe opgeleide beroepskracht werkzaam bij een door de gemeente gecontracteerde instelling;

    • c.

      gespecialiseerde dagbesteding met hoog intensieve ondersteuning uitgevoerd door daartoe opgeleide personen wordt per dagdeel of per groep bepaald op basis van het laagste tarief per dagdeel of per groep voor dergelijke begeleiding in natura door daartoe opgeleide beroepskrachten werkzaam bij een door de gemeente gecontracteerde instelling;

Voor 2015 zijn deze bedragen als volgt:

Begeleiding groep zonder vervoer

Klasse

Dagdelen per week

Pgb per jaar

Pgb per week

Pgb per dagdeel

1

1

2.310

44,30

44,30

2

2

4.622

88,64

3

3

6.932

132,94

4

4

9.244

177,28

5

5

11.555

221,60

6

6

13.865

265,90

7

7

16.177

265,90

8

8

18.487

310,24

9

9

20.798

398,87

Begeleiding groep met vervoer

Klasse

Dagdelen per week

Pgb per jaar

Pgb per week

Pgb per dagdeel

1

 

2.588

49,63

49,63

2

 

5.175

99,25

3

 

7.763

148,88

4

 

10.348

198,46

5

 

12.939

248,15

6

 

15.248

292,43

7

 

17.561

336,79

8

 

19.871

381,09

9

 

22.183

425,43

Artikel 3.3. Hoogte Pgb voor kortdurend verblijf- en respijtzorg

  • a.

    De hoogte van het Pgb voor kortdurend verblijf en respijtzorg door een:

    • -

      daartoe opgeleide persoon; of

    • -

      waarvoor bijzondere deskundigheden zijn vereist;

bedraagt maximaal 101,- per etmaal voor maximaal 3 etmalen per week.

b.Voor kortdurend verblijf en respijtzorg door een niet daartoe opgeleid persoon die mantelzorger is of afkomstig is uit het sociale netwerk van de cliënt, het tarief voor mantelzorgers zoals wordt gehanteerd onder de AWBZ/Wlz, namelijk 30,- per etmaal.

Artikel 3.4. Hoogte Pgb voor persoonlijke verzorging

  • 1.

    De hoogte van een Pgb voor persoonlijke verzorging wordt als volgt vastgesteld:

    • a.

      Voor persoonlijke verzorging door een niet daartoe opgeleid persoon die mantelzorger is of afkomstig is uit het sociale netwerk van de cliënt, het tarief per uur voor mantelzorgers in de Wet langdurige zorg (prijspeil 2015: 20,- per uur);

    • b.

      Voor persoonlijke verzorging:

      • -

        door een daartoe opgeleid persoon; of

      • -

        waarvoor bijzondere deskundigheden zijn vereist;

wordt per uur of per resultaat van persoonlijke verzorging de hoogte van het bedrag als volgt vastgesteld:

Klasse

Uren per week

Pgb per jaar

Pgb per week

Pgb per uur

1

0-1,9 uur

1.409

27,02

27,02

2

2-3,9 uur

4.226

81,05

3

4-6,9 uur

7.748

145,59

4

7-9,9 uur

11.975

229,56

5

10-12,9 uur

16.201

310,70

6

13-15,9 uur

20.248

391,77

7

16-19,9 uur

25.358

486,32

8

20-24,9 uur

31.698

607,91

Artikel 4. Inwerkingtreding en citeertitel

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2015

Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit jeugdhulp Wijk bij Duurstede 2015

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede in de vergadering van 16 december 2014.

Burgemeester en wethouders van Wijk bij Duurstede voornoemd,

Dhr. T.R. Poppens Mw. W. van de Werken

Burgemeester secretaris

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

TOELICHTING ARTIKEL 1. OVERIGE VOORZIENINGEN

De Jeugdwet schrijft in artikel 2.9 voor dat de gemeenteraad per verordening in ieder geval regels opstelt over de door het college te verlenen individuele voorzieningen en overige (jeugdhulp)voorziening. De gemeenteraad heeft met artikel 2, derde lid, de nadere uitwerking hiervan gedelegeerd aan het college.

Artikel 1 en 2 van dit besluit geven hier nadere invulling aan. Uit de memorie van toelichting op de wet (Kamerstukken II 2012/13, 33 684, nr. 3) komt naar voren dat de burger recht heeft op een duidelijk beeld van het aanbod van voorzieningen binnen de gemeente.

De wetgever waagt zich dan ook niet aan een definitie, maar geeft in de memorie van toelichting aan dat de door de gemeente te treffen voorziening zowel een algemene, vrij toegankelijke voorziening kan zijn als een individuele voorziening. Een individuele voorziening zal vaak betrekking hebben op meer gespecialiseerde zorg. De gemeente bepaalt zelf welke hulp vrij toegankelijk is en welke niet. Voor de niet vrij toegankelijke vormen van ondersteuning zal door de gemeente of door de huisarts, medisch specialist of jeugdarts en de jeugdhulpaanbieder eerst beoordeeld moeten worden of de jeugdige of zijn ouders deze ondersteuning daadwerkelijk nodig hebben.

Voorzieningen in de zin van de Jeugdwet zijn gerelateerd aan de drieledige wettelijke definitie van jeugdhulp. Een voorziening kan derhalve een breed spectrum van verschillende soorten ondersteuning, hulp en zorg omvatten. Een beschrijving is gewenst omdat de wetgever gemeenten opdraagt ervoor te zorgen dat de burger zich een beeld kan vormen van de voorzieningen in het kader van jeugdhulp.

Voor een deel van de hulpvragen zal volstaan kunnen worden met een vrij-toegankelijke algemene voorziening. Hier kunnen de jeugdige en ouders gebruik van maken zonder dat zij daarvoor een besluit van de gemeente nodig hebben. De jeugdige en ouders kunnen zich voor deze jeugdhulp dus rechtstreeks tot de jeugdhulpaanbieder wenden. Dit aanbod wordt bekendgemaakt via de website van loket Wijk, zodat ouders en jeugdigen weten welk aanbod er beschikbaar is.

Wijk bij Duurstede zet zich in voor goede algemene voorzieningen. Daardoor zal het beroep op individuele voorzieningen minder zijn. Overige voorzieningen worden deels door de overheid aangestuurd en gefinancierd. Maar ook initiatieven van particulieren of vrijwilligers leveren een belangrijke bijdrage aan het aanbod van algemene voorzieningen. Met het verder ontwikkelen van de Civil Society en sociale netwerken, zal dit laatste aanbod naar verwachting verder toenemen.

TOELICHTING ARTIKEL 2. INDIVIDUELE VOORZIENINGEN

Er is voor gekozen om de individuele voorzieningen in de verordening in algemene categorieën (resultaatgebieden) te benoemen, namelijk: Behandeling & Hulp, Begeleiding, JeugdzorgPlus, Pleegzorg en Zeer specialistische functies. Hier is voor gekozen om voldoende ruimte te bieden aan de transformatie van de jeugdhulp. De benodigde hulp wordt afgestemd op de hulpvraag van de jeugdige of zijn ouders en het opgestelde (gezins)plan.

TOELICHTING ARTIKEL 3. INW ERKINGTREDING EN CITEERTITEL

Dit artikel spreekt voor zich.