Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Omgevingsdienst Regio Arnhem

Instemmingsbesluit ODRA bij externe mandaatbesluit Lingewaard april 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOmgevingsdienst Regio Arnhem
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingInstemmingsbesluit ODRA bij externe mandaatbesluit Lingewaard april 2015
CiteertitelInstemmingsbesluit ODRA bij extern mandaatbesluit Lingewaard april 2015
Vastgesteld doordagelijks bestuur
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-05-2015nieuwe regeling

29-05-2015

Blad gemeenschappelijke regeling

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Instemmingsbesluit ODRA bij externe mandaatbesluit Lingewaard april 2015

 

 

Toelichting

Algemeen  

Het college van burgemeester en wethouders van Lingewaard (hierna: B&W) en de Burgemeester van Lingewaard (hierna: de Burgemeester) laten dagelijkse uitvoering van taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving in de sfeer van het omgevingsrecht over aan Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA). Van die uitvoering maken ook handelingen met een specifiek juridisch karakter, doel of gevolg deel uit. Dit soort handelingen variëren van besluiten om vergunningen te verlenen en sancties voor handhaving van wet- en regelgeving op te leggen, tot allerlei formele handelingen daaromheen.

Extern mandaatbesluit B&W april 2015

ODRA kan “juridische” handelingen als hiervoor bedoeld slechts uitvoeren op basis van een schriftelijk, formeel mandaat van B&W of de Burgemeester 1 . Gebruikelijk is dat die mandaatverlening wordt opgenomen in een schriftelijk mandaatbesluit. In april 2015 hebben B&W en de Burgemeester een dergelijk mandaatbesluit genomen (hierna: het mandaatbesluit). 2

Instemmingsbesluit

Het mandaatbesluit is formeel gericht aan de directeur van ODRA. De directeur van ODRA is echter niet formeel in dienst van de gemeente Lingewaard. Daarom vergt de Algemene wet bestuursrecht dat de directeur van ODRA en het bestuur van ODRA (in dit geval: het Dagelijks Bestuur van ODRA) ieder voor zich formeel beslissen of zij (al dan niet) instemmen met het mandaatbesluit.

Afwegingen

Er zijn geen bezwaren tegen instemming met het mandaatbesluit. Doel van een omgevingsdienst is om uitvoeringshandelingen “op afstand” te kunnen laten verrichten voor – kort gezegd – gemeenten en provincies die aan de omgevingsdienst deelnemen. Met het mandaatbesluit maken B&W en de Burgemeester mogelijk ODRA ook juridische handelingen die van die uitvoering deel uitmaken voor hen verricht. Voorts laat het mandaatbesluit juridische handelingen aan ODRA over waarvoor ODRA ook praktisch is toegerust. Het mandaatbesluit laat daarnaast onverlet dat als zich bijzondere omstandigheden voordoen, ODRA het gebruik van verleende mandaten afstemt met de gemeente Lingewaard of juridische handelingen uitsluitend voorbereidt en de handelingen formeel laat verrichten door B&W of de Burgemeester zelf.

Besluiten

Gelet op de bepalingen in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht stemmen directeur van ODRA en het Dagelijks Bestuur van ODRA ieder voor zich in met het aangehechte besluit waarmee het college van burgemeester en wethouders van Lingewaard en de burgemeester van Lingewaard van 21 april 2015 mandaten, volmachten en machtigingen vaststelden.

Overig

Dit besluiten tot instemming kan worden aangehaald als: “Instemmingsbesluit ODRA bij extern mandaatbesluit Lingewaard april 2015”.

de voorzitter,

de heer A. Mink

de waarnemend secretaris,

de heer ing. J.B.H. Robben

Arnhem, d.d. 29 mei 2015

De directeur van Omgevingsdienst Regio Arnhem,

de heer ing. J.B.H. Robben

Arnhem, d.d. 29 mei 2015


1

N.B.: met de term “mandaat” wordt hier gedoeld zowel gedoeld op mandaten als bedoeld in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht voor besluiten, als gedoeld op volmachten in de zin van artikel 60 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek voor privaatrechtelijke rechtshandelingen en machtigingen voor feitelijke handelingen.

 

2

In artikel 4 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht zijn een aantal gevallen opgesomd waarin B&W in de zin van artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht kan afwijken van een bestemmingsplan of beheersverordening, door artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder onder 2°, van de Wabo toe te passen. Dit soort afwijkingen kan leiden tot planschade. B&W kan besluiten dat de gemeente aan die planschaderisico’s tegemoet komt met een overeenkomst in de zin van artikel 6.4a van de Wet op de ruimtelijke ordening. Op grond van artikel 171, eerste lid, van de Gemeentewet tekent de burgemeester deze overeenkomsten. Het mandaat van de Burgemeester dat met het mandaatbesluit is verleend, beperkt zich in feite tot een mandaat (of eigenlijk: volmacht) voor die ondertekening.