Organisatie | Alkmaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Alkmaar houdende regels voor raadscommissies Reglement op de raadscommissies van de gemeente Alkmaar 2015 |
Citeertitel | Reglement op de raadscommissies van de gemeente Alkmaar 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vervangen door het Reglement op de raadscommissies van de gemeente Alkmaar 2018.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-11-2016 | 12-04-2018 | artikel 9, 13 | 10-11-2016 | . | |
13-01-2015 | 01-01-2015 | 24-11-2016 | nieuwe regeling | 02-01-2015 zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2015-2892.html, 13-01-2015 | Onbekend. |
In dit reglement wordt verstaan onder:
de wet: de Gemeentewet
de commissie: de raadscommissie ex artikel 82 Gemeentewet
fractie: een in de raad vertegenwoordigende groepering als bedoeld in artikel 82, derde lid van de Gemeentewet
presidium: orgaan zoals bedoeld in artikel 5 van het reglement van orde voor de raadsvergaderingen
agendacommissie: orgaan zoals bedoeld in artikel 6 van het reglement van orde voor de raadsvergaderingen
Hoofdstuk 2 Commissies en subcommissies, taken en samenstelling
Artikel 2 Raadscommissie van advies
De raadscommissie Sociaal adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: sociale zaken, werkgelegenheid, onderwijs, emancipatie, welzijn, wet maatschappelijke ondersteuning, cultuur, decentralisaties, jeugd, reïntegratie, buurtgericht samenwerken, migrantenbeleid, sport, volksgezondheid en kernenbeleid.
De raadscommissie Ruimte adviseert en overleg over de volgende onderwerpen: ruimtelijke ontwikkeling, stedelijke ontwikkeling, volkshuisvesting, grondzaken, economische zaken, verkeer en vervoer, parkeerbeleid en –beheer, toerisme, stads- en wijkbeheer, afvalinzameling, centrummanagement, milieu en energiezaken en recreatie.
Mocht een lid van de commissie toch behandeling wensen, dan kan dit door het te agenderen voor een volgende commissievergadering. Het commissielid geeft daartoe uiterlijk één dag voor de datum waarop de agendacommissie bijeenkomt de probleemstelling en het vergaderdoel aan de commissiegriffier door.
De voorzitter en de commissiegriffier kunnen agendapunten aan het eind van de agenda en “onder de streep” agenderen. Over deze agendapunten vindt geen beraadslaging plaats. Op verzoek van een commissielid ten aanzien van één of meer agendapunten bij het vaststellen van de agenda draagt de voorzitter zorg voor beraadslaging daarover tijdens de vergadering.
Artikel 11 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder op het stadhuis ter inzage gelegd. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden.
Indien voor stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid, onder berusting van de commissiegriffier en verleent deze een lid inzage.
Artikel 12 Openbaarheid en Beslotenheid
Over onderwerpen die in een vergadering met gesloten deuren zijn behandeld, wordt in dezelfde vergadering beslist of een advies wordt uitgebracht. Met gesloten deuren wordt in ieder geval vergaderd indien onderwerpen aan de orde zijn waarbij personen of functionarissen in persoon zijn betrokken of zaken die in de persoonlijke levenssfeer liggen, danwel indien het gemeentebelang door openbare behandeling kan worden geschaad.
Hoofdstuk 5 Orde van de vergadering
Artikel 15 Spreekrecht burgers
Burgers, die daartoe (tenminste 6 uur vóór de aanvang van de vergadering) de wens te kennen hebben gegeven vóór de aanvang van de vergadering, worden voor zover het betreft geagendeerde onderwerpen, op een door de voorzitter te bepalen moment, voorafgaande aan de beraadslaging over dat onderwerp, in de gelegenheid gesteld maximaal 3 minuten kort en bondig ter zake van het betreffende onderwerp opmerkingen te maken en vragen te stellen. Degene die gebruik wil maken van het spreekrecht, meldt dit tenminste 6 uur voor de aanvang van de vergadering aan de commissiegriffier. Hij vermeldt daarbij zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij het woord wil voeren.
Onmiddellijk na de rondvraag zoals bedoeld in artikel 9, vierde lid, worden burgers, die daartoe (tenminste 6 uur vóór de aanvang van de vergadering) de wens te kennen hebben gegeven, in de gelegenheid gesteld kort en bondig opmerkingen te maken en vragen te stellen over onderwerpen, die niet op de agenda van de raadscommissie geplaatst zijn. In totaal is maximaal 30 minuten beschikbaar.
Het woord kan niet gevoerd worden over:
een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend
De voorzitter bepaalt de volgorde van de sprekers. De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De voorzitter kan de leden toestaan aan insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en deelnemers van de vergadering. De voorzitter kan degenen die van het spreekrecht gebruik maken of willen maken te allen tijde het woord ontnemen of hen het recht te spreken ontzeggen.
De leden, de voorzitter, de burgemeester en de wethouders en de commissiegriffier hebben het recht, een voorstel tot wijziging van het verslag aan de raadscommissie te doen, indien het verslag onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient uiterlijk 6 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de commissiegriffier te worden ingediend.
Tijdens de eerste en tweede termijn verleent de voorzitter elke fractie en de wethouder desgevraagd tenminste éénmaal het woord, met dien verstande dat een lid of de wethouderhouder wiens woorden door een ander lid of de portefeuillehouder worden weersproken (repliek), steeds gelegenheid krijgt tot een korte dupliek. De voorzitter bepaalt de volgorde waarin de sprekers in de eerste en tweede termijn aan het woord komen.
Het reglement op de raadscommissies van de gemeente Alkmaar, vastgesteld bij raadsbesluit van 4 juli 2013 alsmede het reglement op de raadscommissie van de gemeente Schermer, vastgesteld bij raadsbesluit van 10 december 2013 en het reglement op de raadscommissies van de gemeente Graft-De Rijp, vastgesteld bij raadsbesluit van 15 mei 2008, worden ingetrokken.