Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Provincie Utrecht

Besluit van de secretaris en de directeuren van de provincie Utrecht, van 9 juli 2008, tot het verlenen van ondermandaten (Ondermandaatbesluit directeuren)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieProvincie Utrecht
Officiële naam regelingBesluit van de secretaris en de directeuren van de provincie Utrecht, van 9 juli 2008, tot het verlenen van ondermandaten (Ondermandaatbesluit directeuren)
CiteertitelOndermandaatbesluit directeuren
Vastgesteld doorgeattribueerde functionaris
Onderwerppersoneel en organisatie
Eigen onderwerporganisatie intern, mandaten algemeen, bestuurlijke organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Organisatiebesluit provincie Utrecht 2004, art. 17
  2. Mandaatbesluit secretaris, art. 4

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-07-201501-07-201527-04-2016Bijlage

15-07-2015

Provinciaal blad, 2015, 4409

815C6A04

Tekst van de regeling

Besluit van de secretaris en de directeuren van de provincie Utrecht, van 9 juli 2008, tot het verlenen van ondermandaten (Ondermandaatbesluit directeuren)

De secretaris:

Gelet op artikel 17 van het Organisatiebesluit provincie Utrecht 2004;

De directeuren;

Gelet op artikel 4 van het Mandaatbesluit secretaris;

Besluiten:

Artikel 1

  • 1 De afdelingsmanagers, de teamleiders, de behandelend medewerkers en overige met functie genoemde medewerkers hebben de in de bij dit artikel behorende bijlage opgenomen bevoegdheden voor zover het hun afdeling, team, programma, project of functie betreft. Verder ondermandaat wordt niet verleend.

  • 2 Bij eventuele tegenstrijdigheid tussen de bij dit artikel behorende bijlage onderdelen A en B, prevaleert het bepaalde in onderdeel B.

  • 3 vervalt.

Artikel 2

Indien een functionaris als bedoeld in de bij artikel 1 behorende bijlage niet beschikbaar is, wordt hij of zij bij de uitoefening van het desbetreffende mandaat als volgt vervangen:

  • a.

    Een behandelend medewerker wordt vervangen door:

    • -

      een andere behandelend medewerker,

    • -

      door de teamleider, of

    • -

      door de afdelingsmanager.

  • b.

    Een teamleider wordt vervangen door:

    • -

      door een andere teamleider van dezelfde afdeling, of

    • -

      door de afdelingsmanager

  • c.

    Een afdelingsmanager wordt vervangen door

    • -

      één van de twee aangewezen vervangers binnen de afdeling, of

    • -

      de aangewezen andere afdelingsmanager, of

    • -

      door de directeur.

  • d.

    de directeur wordt vervangen door

    • -

      de secretaris.

  • e.

    Een projectleider wordt vervangen door

    • -

      de opdrachtgever.

  • f.

    Een programmamanager wordt vervangen door:

    • -

      de opdrachtgever.

  • g.

    Een opdrachtgever wordt vervangen door

    • -

      de directeur.

Artikel 3

Alle besluiten van de secretaris en de directeuren waarbij (onder)mandaten zijn verleend op of na 1 juli 2007 vervallen.

Artikel 4

Dit besluit treedt in werking op 1 augustus 2008

Artikel 5

Dit besluit wordt aangehaald als: Ondermandaatbesluit directeuren.

Ondertekening

drs. H.H. Sietsma

secretaris (algemeen directeur)

 drs. E. Wagener

directeur

drs. K. Wisotzky

directeur

 mr. drs. C. de Boer

directeur 

Utrecht, 9 juli 2008  

Bijlage als bedoeld in artikel 1 bij het Ondermandaatbesluit directeuren

De hieronder vermelde bevoegdheid wordt namens gedeputeerde staten dan wel de commissaris van de Koningin uitgeoefend door: A.  ALGEMEEN (PROVINCIEBREED) OVERIG VERKEER (aanvullend op Algemeen informatieverkeer in bijlage 1 behorende bij artikel 2 van het Mandaatbesluit secretaris)

Het verlangen van een schriftelijke machtiging van een gemachtigde als bedoeld in artikel 2:1 van de AwbBehandelend medewerker
Het voorbereiden en organiseren van inspraak- en voorlichtingsbijeenkomstenBehandelend medewerker
Het verzenden van uitnodigingen en bijbehorende agendastukken voor het bijwonen van inspraak- en voorlichtingsbijeenkomstenBehandelend medewerker
Het schriftelijke beantwoorden van vragen en reageren op reacties naar aanleiding van inspraak- en voorlichtingsbijeenkomstenTeamleider
Het voeren van correspondentie met Rijk, gemeenten, waterschappen, andere provincies, burgers, bedrijven en instellingen (o.a. in het kader van te nemen of genomen besluiten of vastgesteld en bekdengemaakt beleid)Teamleider
Het informeel afdoen, evenals het registreren van eenvoudige klachten, niet zijnde klachten asl bedoeld in hoofdstuk 9 van de AwbBehandelend medewerker

PUBLICATIE IN PROVINCIAAL BLAD

Het (via het Multi Media Centrum van de afdeling Services, team Uitvoering) doen plaatsen van besluiten (verordening, beleidsregel, etc. in het Provinciaal BladBehandeldend medewerker

BESLUITEN / BESCHIKKINGEN

De bevoegdheid tot het vaststellen van een formulier voor het indienen van aanvragen en verstrekken van gegevens (artikel 4:4 Awb)Teamleider / projectleider
Het doorsturen van aanvragen aan een ander bevoegd gezag (art. 2:3 Awb)Behandelend medewerker
Besluiten aanvragers gelegenheid te geven tot aanvulling van de aanvraag binnen een nader gestelde termijn (art. 4:5 Awb)Behandelend medewerker
Besluiten de aanvraag niet te behandleen (art. 4:5 Awb)Teamleider
Uitnodigingen doen uitgaan in verband met het naar voren brengen van zienswijzen (artikelen 4:7 en 4:8 Awb)Behandelend medewerker
Opschorten beslistermijn op grond van een wettelijk voorschriftBehandelend medewerker
Het verzenden van een voortgangsbericht / kennisgeving indien een beschikking niet binnen de bij wettelijk voorschrift bepaalde termijn of de termijn bedoeld in de artikelen 4:13, 4:14 en 3:18 Awb kan worden gegevenBehandelend medewerker
Het verzenden van een kennisgeving bij besluiten van rechtswege wegens overschrijding van de beslistermijn (bijvoorbeeld kennisgeving van een van rechtswege verleende vergunning wegens termijnoverschrijding)Behandelend medewerker
Het vragen van advies (art. 3:5 Awb)Behandelend medewerker
Het aangeven binnen welke termijn advies wordt verwacht indien aan de adviseur niet reeds bij wettelijk voorschrift een termijn is gesteld (art. 3:6 Awb)Behandelend medewerker
Het ter beschikking stellen van gegevens aan de adviseur die nodig zijn voor een goede vervulling van de taak van adviseur belast met het adviseren inzake door een bestuursorgaan te nemen besluiten (art. 3:7 Awb)Behandelend medewerker
Het waarmerken van stukken in het kader van besluitvormingBehandelend medewerker
Het bekendmaken van besluitenBehandelend medewerker
Zienswijzen tegen ontwerpbesluiten van andere bestuursorganen: 
Het indienen van een zienswijze, bedoeld in artikel 3:15 van de Algemene wet bestuursrecht, tegen een ontwerp van een te nemen besluit van een bestuursorgaan dat geen deel uitmaakt van de publiekrechtelijke rechtspersoon provincie UtrechtAfdelingsmanager, na afstemming met de betrokken bestuurder. NB Voor deze bevoegdheid geldt een bestuurlijk mandaat (artikel 2, derde lid, Organisatiebesluit). Als de bestuurder daar gebruik van wenst te maken, prevaleert het bestuurlijke mandaat
Wet publiekrechtelijke beperkingen juncto artikel 11b van de Kadasterwet 
Aanbieden (elektronisch en schriftelijk) van daarvoor bestemde stukken ter inschrijving in het Openbaar register aan het Kadaster en daartoe alle benodigde handelingen te verrichten (waaronder het stellen van de in artikel 11b Kadasterwet bedoelde verklaring) in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zakenAfdelingsmanager

PROCESHANDELINGEN

Oproepen voor en publiceren van hoorzittingen in het kader van administratief beroep, Awb-voorbereidingsprocedures of bezwaarproecedureBehandelend medewerker
Het schriftelijk voeren van verweer in bestuursrechtelijke of civielrechtelijke rechtsgedingen met betrekking tot besluiten van gedeputeerde staten of de commissaris van de KoninginTeamleider
Het schriftelijk indienen van (aanvullende) beroepsgronden en het schriftelijk voeren van verweer in bestuursrechtelijke of civielrechtelijke rechtsgedingen met betrekking tot besluiten in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrechtTeamleider
Het schriftelijk machtigen om gedeputeerde staten en de commissaris van de Koningin te vertegenwoordigen tijdens (hoor)zittingen (beroep & hoger beroep & verzoek om voorlopige voorziening & kort geding)Teamleider Advies van de afdeling MO
Het toezenden van stukken aan (hoger) beroepsinstanties in het kader van (hoger) beroepsprocedures omtrent besluiten van gedeputeerde staten of de commissaris van de KoninginBehandelend medewerker
Het toezenden van stukken aan bezwaarinstanties en (hoger) beroepsinstanties in het kader van bezwaarprocedures en (hoger) beroepsprocedures omtrent besluiten in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrechtBehandelend medewerker

TOEZICHT

Het op grond van 4:59 van de Awb aanwijzen van toezichthouders Afdelingsmanager
Het voeren van correspondentie in het kader van het toezicht op grond van artikel 4:59 van de AwbBehandelend medewerker

LEGES / HEFFING

Beantwoording van vragen over leges, heffingen en bankgarantiesTeamleider Uitvoering van de afdeling Services

B. SPECIFIEK (PER AFDELING/TEAM) AFDELING BESTUUR- en DIRECTIEONDERSTEUNING (BDO)  

Het toekennen van een standplaatstoelage aan medewerkers met een standplaats buiten NederlandAfdelingsmanager, mits wordt gehandeld conform het advies van de afdelingsmanager MO

ARCHIEFWET 1995

- Afgeven van een machtiging om archiefbescheiden te vervangen door reproducties, teneinde de aldus vervangen bescheiden te vernietigen (artikel 7 Archiefwet 1995 en artikel 21, onderdeel a, van de Archiefverordening? provincie Utrecht 1997)Afdelingsmanager
- Afgeven (en verlengen) van een machtiging tot opschorting van de overbrenging van archiefbescheiden ouder dan twintig jaar (artikel 13 van de Archiefwet 1995 en artikel 21, onderdeel b, van de Archiefverordening provincie Utrecht 1997)
- Beslissen omtrent stellen beperkingen die betrekking hebben op archiefbescheiden die ouder zijn dan vijfenzeventig jaar (artikel 15 van de Archiefwet 1995 en artikel 21, onderdeel c, van de Archiefverordening provincie Utrecht 1997)
- Goedkeuren van plannen betreffende bouw, verbouwing, inrichting of verandering van inrichting van een archiefbewaarplaats of tot een ingebruikneming van gebouwen of gedeelten van gebouwen als archiefbewaarplaats (artikelen 33, tweede lid, en 38, tweede lid, Archiefwet 1995 en artikel 21, onderdeel d van de Archiefverordening provincie Utrecht 1997)
Dreigen gebruik te maken van de bevoegdheid ex art. 34 ArchiefwetAfdelingsmanager

ARCHIEFVERORDENING PROVINCIE UTRECHT 1997

Kennisgevingen aan zorgdragers inzake te treffen voorzieningen (art. 17.1 AVPU)Archiefinspecteur
Bepalen voor welk tijdstip voorzieningen moeten zijn getroffen (art. 17.3 AVPU)Archiefinspecteur
Schriftelijk reageren op een mededeling van een zorgdrager als bedoeld in artikel 20 van de Archiefverordening provincie Utrecht 1997Afdelingsmanager

AFDELING MANAGEMENTONDERSTEUNING

Het verdagen van de beslissing op bezwaar als bedoeld in artikel 7:10, derde en vierde lid, van de Algemene wet bestuursrechtSecretaris Adviescommissie bezwaarschriften GS

AFDELING FYSIEKE LEEFOMGEVING

Het nemen van besluiten (inclusief de voorbereiding daarvan) op het werkterrein van de afdeling Fysieke Leefomgeving(in ieder geval de Waterschapswet, de Wet op de waterhuishouding, de Wet op de waterkering en de Wet milieubeheer, voor zover het het werkterrein van de afdeling Fysieke Leefomgevingbetreft)Teamleider

WET GELUIDHINDER

Het nemen van besluiten (inclusief de voorbereiding en de uitvoering daarvan) in het kader van de Wet geluidhinder (onder uitvoering is tevens begrepen de aanbieding van het onherroepelijke besluit aan het Kadaster ter opname in de openbare registers)Teamleider

RUIMTE

Het goedkeuren van niet-ingrijpende bestemmingsplannen (geen essentiële functieveranderingen), indien geen zienswijzen zijn ingediend, mits in overeenstemming met het PPC-advies en in overeenstemming met het provinciaal en rijksbeleidTeamleider
Het goedkeuren van besluiten tot wijziging of uitwerking van het bestemmingsplan, tenzij een afwijkingsbesluit van het streekplan vereist is, alsmede hiermee verband houdende verdagingsbesluiten.Teamleider
Omschrijvingen als bedoeld in artikel 11, zevende lid, Wet op de Ruimtelijke OrdeningTeamleider
Ondertekenen besluiten ex artikel 19 Wet op de Ruimtelijke OrdeningTeamleide

AFDELING UITVOERING FYSIEKE LEEFOMGEVING

TEAM VERGUNNINGVERLENING NATUUR EN LANDSCHAP

Advisering op basis van wettelijke verplichtingen aan andere bevoegde gezagen, het nemen van besluiten (inclusief de voorbereiding daarvan) en het afhandelen van een melding op grond van: 
- Boswet;Teamleider
- Natuurschoonwet;Teamleider
- Flora- en faunawet;Teamleider
- Natuurbeschermingswet 1998;Teamleider
- Verordening bescherming natuur en landschap provincie Utrecht 1996;Teamleider
- Landschapsverordening provincie Utrecht 2011;Teamleider
- Landschapsverordening provincie Utrecht 2011 in combinatie met Wet milieubeheer bij samenhangende aanvragen voor ontheffing van stortverboden;Teamleider
- Scheepvaartverkeerswet;Teamleider
- Waterverordening provincie Utrecht 2009, voor zover niet gemandateerd aan de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht bij Mandaatbesluit RUD Utrecht provincie Utrecht;Teamleider
- Wegenverkeerswet 1994;Teamleider
- Wegenverordening provincie Utrecht 2010;Teamleider
- Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;Teamleider
- Verordening veehouderij, stikstof en Natura 2000 Provincie Utrecht 2012;Teamleider
- Verordening schadebestrijding dieren provincie Utrecht 2014.Teamleider
Ten aanzien van de Wet algemene bepalingen omgevingswet: 
- Het afgeven van verklaringen van geen bedenkingen;Teamleider
- Het bevoegd gezag verzoeken een handhavingsbeschikking te nemen.Teamleider
Ten aanzien van de Wet algemene bepalingen omgevingswet: 
- Het voeren van correspondentie in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingswet.Behandelend medewerker
Goedkeuring begroting Faunafonds (artikel 90, tweede lid, Flora- en faunawet)Afdelingsmanager

AFDELING MOBILITEIT, ECONOMIE EN CULTUUR

TEAM MOBILITEIT

Het nemen van besluiten (inclusief de voorbereiding daarvan) op het werkterrein van Mobiliteit (concessies Openbaar Vervoer: gedeputeerde staten)Teamleider

TEAM CULTUUR

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; 
het afgeven van adviezenTeamleider

TEAM CULTUUR

Regelingen studiebijdragen: a. afspraken maken betreffende terugbetaling studiebijdragen conform de regeling; b. kennisgeving van de beschikking van GS betreffende kwijtschelding terugbetaling respectievelijk oninbaarverklaring vordering.Teamleider
Monumentenwet 1988: a. advisering ex artikel 16, tweede lid, en artikel 17; b. advisering bij aanwijzing tot rijksbeschermd monument ex artikel 7 (artikel 3, tweede lid); c. advisering bij aanwijzing tot beschermd stads- of dorpsgezicht ex artikel 35; d. vaststellen van algemene aanleveringseisen voor het provinciaal depot; e. vaststellen van algemene richtlijnen voor archeologisch (bureau)onderzoek.Teamleider
Monumentenwet 1988: a. geven van selectieadvies voor terreinen/ archeologische vindplaatsen; b. goedkeuren van Plan van aanpak en Programma van eisen voor archeologisch onderzoek; c. goedkeuren concept-rapporten van archeologisch onderzoek.Behandelend medewerker
Monumentenwet 1988: a. besluiten over in ontvangst nemen van vondsten en documentatie voor provinciaal depot; b. opstellen en aangaan van bruikleenovereenkomsten.Depotbeheerder

AANDACHTSGEBIED FINANCIËN

ALGEMEEN

Vermindering bezoldiging na 12 maanden ziekteAfdelingsmanager SER
Stopzetting uitbetaling reiskostenvergoeding woonwerkverkeer na 6 weken ziekteTeamleider ADM
Terugvordering van ten onrechte gedane (salaris)betalingenTeamleider ADM
Vaststelling economische huurwaarde provinciale woningenTeamleider ADM
Administratieve uitvoering sociale wetgeving pensioenwetgevingBehandelend medewerker van de afdeling SER
Afhandeling inlichtingenformulieren van derden (bijvoorbeeld USZO, CBS, GAK, gemeenten)Behandelend medewerker
Inning premie collectieve ongevallenverzekering medewerkers en gepensioneerdenBehandelend medewerker van de afdeling SER
Behandelen afdrachten aan belastingdienst, bedrijfsvereniging, ABP en ziektekostenverzekeringTeamleider ADM
Het voeren van correspondentie met makelaars/assuradeuren en claimanten over aansprakelijkstelling van producten bij geleden schadeBehandelend medewerker van de afdeling SER
Rappelleren debiteuren (toezenden eerste en tweede herinnering)Behandelend medewerker van de afdeling SER
Aanvragen accountantsverklaring bij de jaarrekeningAfdelingsmanager MAO
Tekeningsbevoegdheid tot het doen van betaalbaarstelling en tot het aanwijzen van vervangersAfdelingsmanagers SER en MAO
Het ter incasso aanbieden van openstaande vorderingen aan het incassobureau met instemming van de eigenaar van de debiteurTeamleider ADM

FINANCIEEL TOEZICHT

A. GOEDKEUREN VAN:

(niet goedkeuren geschiedt niet krachtens mandaat)

Begroting lokale overheden onder preventief toezichtAfdelingsmanager
Begrotingswijzigingen en (ingeval van Wet algemene regels herindeling) andere aangewezen financiële besluiten van lokale overheden onder preventief toezichtBehandelend medewerker
Oprichting van, deelneming in, dan wel opheffing van privaatrechtelijke rechtspersonen (stichting, vennootschap, vereniging) en statutenwijzigingen, inclusief bouwexploitatieovereenkomsten/ projectontwikkelingsovereenkomsten waarbij een van die rechtspersonen wordt opgerichtAfdelingsmanager
Besluiten inzake artikel 15 Gemeentewet/ artikel 3:43, lid 3 Burgerlijk Wetboek (verboden handelingen)Afdelingsmanager
Besluiten inzake artikel 14 Wet voorkeursrecht gemeenten (ontheffing onderhandelingsplicht)Afdelingsmanager
Opclassificatie van gemeenten, verhoging van tijdsbestedingsnorm ingevolg de rechtspositiebesluiten raads- en commissieleden, wethouders en burgemeestersAfdelingsmanager

B. VOOR KENNISGEVING AANNEMEN

Begroting lokale overheden onder repressief toezichtBehandelend medewerker
Begrotingswijzigingen lokale overheden onder repressief toezichBehandelend medewerker
Rekening lokale overhedenBehandelend medewerker
Verordeningen op grond van artikel 212, 213 en 213a Gemeentewet of afzonderlijk vastgestelde treasurystatuten c.q. (beleids)nota's/ notities benoemd in deze verordeningenBehandelend medewerker

C. OVERIGE

Toezicht status preventief toezichtAfdelingsmanager
Adviseren omtrent financieel economische uitvoerbaarheid bestemmingsplannen/exploitatie-opzettenBehandelend medewerker
Ontheffingen tot het aangaan van verplichtingen bij (nog) niet goedgekeurde begrotingTeamleider Bestuur en Internationaal
Melding bij overschrijding kaslimiet/renterisiconorm Wet financiering decentrale overheden (wet fido)Behandelend medewerker
Aanwijzing/toestemming/bepaling maximum bij overschrijding kasgeldlimiet/renterisiconorm Wet fidoAfdelingsmanager
Ontheffing kasgeldlimiet (art. 4, lid 5, Wet fido) renterisiconorm Wet fido (art.6, lid 5, Wet fido)Teamleider Bestuur en Internationaal
Verdaging van de onder 'Goedkeuring' genoemde besluitenTeamleider financieel toezicht lokale overheden (FTLO)
Waarschuwing/aanwijzing Iv3 (informatie voor derden)Afdelingsmanager
Beslissingen met betrekking tot gemeenschappelijke regelingen: 
- besluiten inzke uitreedsommenAfdelingsmanager
- goedkeringen op basis van het statuut van een gemeenschappelijke regelingAfdelingsmanager
Correspondentie met lokale overheden inzake de onder A, B en C genoemde onderwerpenGenoemde mandaathouder

AFDELING WEGEN

Het beslissen op verzoeken om schadevergoeding of nadeelcompensatie indien het toe te kennen bedrag maximaal € 50.000,- bedraagt.Afdelingsmanager
Het vaststellen (inclusief wijzigen) van de grenzen van de bebouwde kom(men) van gemeenten (art. 27, tweede lid, Wegenwet)Teamleider
Het verlenen, weigeren, wijzigen of intrekken van een verkeersbesluitTeamleider