Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Steenbergen

Mandaatstatuut 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSteenbergen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatstatuut 2011
CiteertitelMandaatstatuut 2011 gemeente Steenbergen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-01-201310-04-2014nieuwe regeling

22-02-2013

www.gemeente-steenbergen.nl

UM1300031

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatstatuut 2011

Burgemeester en wethouders van Steenbergen en

de burgemeester van Steenbergen (ieder voor zover hun bevoegdheden betreft);gelet op de Gemeentewet en op afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

besluiten :

A. het Mandaatstatuut, vastgesteld op 16 februari 2010, in te trekken.

B. het volgende Mandaatstatuut 2011 vast te stellen.

I. ALGEMENE REGELS

  • 1.
    • a.

      Onder mandaat wordt verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan (= mandaatgever) besluiten te nemen;

    • b.

      Onder gemandateerde wordt verstaan: degene die bevoegd is om krachtens het mandaatstatuut in naam van een bestuursorgaan een besluit te nemen.

  • 2.

    De gemandateerde is bevoegd tot het nemen van besluiten als vermeld onder II en IV, tenzij:

    • a.

      het besluit voor de aanvrager van negatieve aard is, uitgezonderd de negatieve besluiten die in dit mandaatstatuut met name zijn genoemd;

    • b.

      advies nodig is van andere afdelingen en/of instellingen en het ontvangen advies niet aansluit op het eigen standpunt c.q. niet tot dezelfde conclusie leidt;

    • c.

      overleg nodig is met de portefeuillehouder en deze te kennen geeft het voorstel aan het college van burgemeester en wethouders te willen voorleggen;

    • d.

      het besluit een afwijking zou inhouden van bestaand beleid;

    • e.

      het besluit overschrijding van budgetten of kredieten zou inhouden;

    • f.

      er vóór het nemen van het besluit reeds bezwaarschriften zijn ingediend.

  • 3.

    Doet zich één van de onder 2. genoemde situaties voor, dan wordt het nemen van het besluit overgelaten aan het oorspronkelijk bevoegde bestuursorgaan. Dat geldt ook voor de beslissingen op bezwaarschriften, ingediend na het besluit.4. Het mandaat wordt uitgeoefend door de functionarissen zoals aangegeven onder IV. Zijn zij afwezig, dan worden zij vervangen door hun directe leidinggevende, tenzij anders aangegeven onder IV.

    • Voor

      zover mandaten zijn verleend aan de directeur/gemeentesecretaris, is deze bevoegd de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden over te laten aan medewerkers van de stafafdeling, aan afdelingshoofden of (in overleg met het betreffende afdelingshoofd) aan afdelingsmedewerkers.

    • Voor

      zover mandaten zijn verleend aan afdelingshoofden zijn zij bevoegd de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden over te laten aan één of meer medewerkers van de eigen afdeling. Bedoelde ondermandatering dient, voor zover niet onder IV. geregeld, steeds schriftelijk te worden vastgelegd. Een standaard-mandateringsbesluit is beschikbaar via MIT Office. Bij ondermandatering kunnen afdelingshoofden instructies geven die bij het uitoefenen van de bevoegdheid in acht dienen te worden genomen.

    • Voor

      zover een mandaat door tussenkomst van de directeur/gemeentesecretaris en/of een afdelinghoofd aan een medewerker van de eigen afdeling is verleend, zijn deze bevoegd dit mandaat in te trekken.

  • 5.

    De portefeuillehouders, de directeur/gemeentesecretaris, afdelingshoofden en andere medewerkers worden in dit Mandaatstatuut als volgt aangeduid:

    • B=burgemeester;

    • B&W=college van burgemeester en wethouders;

    • Wethouder=portefeuillehouder/wethouder;

    • D/GS=directeur/gemeentesecretaris;

    • PUB=hoofd afdeling Publiekszaken;

    • MO=hoofd afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling;

    • E&B=hoofd afdeling Eigendom & Beheer;

    • R&B=hoofd afdeling Realisatie & Beheer;

    • RO=hoofd afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling;

    • OND=hoofd afdeling Ondersteuning;

    • OMG=omgevingsmanager, inclusief plaatsvervangers;

    • LP=leerplichtambtenaar.

  • 6.

    De gemandateerde overlegt met het bestuursorgaan c.q. de portefeuillehouder of van een gemandateerde bevoegdheid gebruik kan worden gemaakt, indien:

    • a.

      de verwachting is gerechtvaardigd dat de uitoefening van de bevoegdheid grote politiek-bestuurlijke, organisatorische, financiële of juridische gevolgen krijgt of vermoedelijk zal krijgen;

    • b.

      het een onderwerp betreft dat sterk in de publieke belangstelling staat of vermoedelijk zal staan en politiek gevoelig ligt;

    • c.

      door het nemen van een besluit door de gemandateerde de schijn van vooringenomenheid of belangenverstrengeling kan worden gewekt;

    • d.

      er twijfel bestaat of de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet.

  • 7.

    De krachtens mandaat genomen besluiten worden ondertekend als volgt:

    • namens

      burgemeester en wethouders van Steenbergen,

    • drie witregels

    • naam

      gemandateerde (alleen met voorletters)

    • functie gemandateerde (zoals vermeld in het functieboek)

    • dan

      wel

    • namens

      de burgemeester van Steenbergen,

    • drie witregels

    • naam

      gemandateerde (alleen met voorletters)

    • functie gemandateerde (zoals vermeld in het functieboek)

II ALGEMENE MANDATERING

  • 1.

    De volgende mandaten gelden voor alle afdelingshoofden en medewerkers voor zover de uitoefening van een bevoegdheid tot het taakveld van hun afdeling behoort:

    • a.

      Het verstrekken, mondeling of schriftelijk, van informatie en gegevens van feitelijke en objectieve aard.

    • b.

      Het opvragen van afschriften van brieven, besluiten, tekeningen en andere stukken.

    • c.

      Het opvragen van feitelijke informatie, waaronder wordt begrepen het opvragen van formeel voorgeschreven stukken die behoren bij een bepaalde aanvraagprocedure.

    • d.

      Het vragen van advies aan derden of andere instellingen voor zover daarvoor geen advieskosten in rekening worden gebracht en mits er geen rechtsgevolgen aan zijn verbonden.

    • e.

      Het ondertekenen van schriftelijke ontvangstbevestigingen.

    • f.

      Het ondertekenen van rappelbrieven.

    • g.

      Het uitoefenen van alle bevoegdheden (nemen van besluiten en uitoefenen van feitelijke handelingen) voortvloeiende uit de vierde tranche van de Awb (betaling en inning van bestuursrechtelijke geldschulden, bestuursrechtelijke handhaving).

    • h.

      Het uitoefenen van alle bevoegdheden (nemen van besluiten en uitoefenen van feitelijke handelingen) voortvloeiende uit de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen.

    • i.

      Het uitoefenen van de doorzendplicht c.q. terugzendplicht ingevolge artikel 2:3 en 6:15 van de Awb.

    • j.

      Alle voorbereidende handelingen behorende bij de uitvoering van taken die zijn gemandateerd (bijvoorbeeld het opvragen van advies bij andere afdelingen e.d.).

    • k.

      Het ondertekenen van correspondentie met betrekking tot de mechanische uitvoering van besluiten van bestuursorganen. De besluiten zelf (voor zover niet gemandateerd) worden door de bestuursorganen zelf ondertekend.

  • 2.

    De volgende mandaten gelden voor alle afdelingshoofden, teamcoaches en clustercoördinatoren voor zover de uitoefening van een bevoegdheid tot het taakveld van hun afdeling behoort:

    • a.

      Het toestaan dat wordt overgewerkt door medewerkers van de eigen afdeling, tenzij door de betrokkene(n) is aangegeven dat wordt geopteerd voor uitbetaling van de in overwerk gemaakte uren (indien sprake is van een vergoeding op basis van tijd voor tijd en men uitsluitend de extra overwerkvergoeding uitbetaald wenst is dit mandaat onverkort van toepassing).

    • b.

      Het verlenen van gewoon en buitengewoon verlof overeenkomstig de geldende regels en het geformuleerde beleid. Van de bevoegdheden onder 2a. en 2b. mag gebruik worden gemaakt ten behoeve van medewerkers van de eigen afdeling, tenzij een teamcoach of clustercoördinator zelf een belanghebbende is.

  • 3.

    De volgende mandaten gelden voor de directeur/gemeentesecretaris:

    • a.

      Alle mandaten voor zover hierboven verleend aan de afdelingshoofden.

    • b.

      Het verlenen van gewoon en buitengewoon verlof aan afdelingshoofden overeenkomstig de geldende regels en het geformuleerde beleid.

    • c.

      Het toestaan dat door afdelingshoofden wordt overgewerkt.

    • d.

      De benoeming van personeel binnen de reguliere en als zodanig vastgestelde formatie en binnen de bestaande daartoe beschikbaar gestelde budgetten.

    • e.

      De benoeming van personeel na een tijdelijk dienstverband in vaste dienst.

    • f.

      De bevordering van personeel in een aanloopschaal naar de functieschaal.

    • g.

      De beslissing op verzoeken van personeel om structurele werktijdvermindering dan wel structurele werktijduitbreiding binnen de reguliere en als zodanig vastgestelde formatie en binnen de bestaande daartoe beschikbaar gestelde budgetten.

    • h.

      Het verlenen van ontslag op eigen verzoek uit de gemeentedienst.

    • i.

      Het toestaan dat wordt overgewerkt waarbij zowel de gewerkte uren als de overwerk toeslag wordt uitbetaald.

    • j.

      Het toestaan dat compensatie-uren (tijdsvergoeding voor extra gewerkte uren c.q. overwerk) wordt uitbetaald.

    • k.

      De beslissing op verzoeken om uitwisseling van arbeidsvoorwaarden ex artikel 4a:1, 4a:2 en 6:2 van de CAR-/UWO--.

    • l.

      Het toekennen van een waarnemingsvergoeding ex artikel 3:1:2 van de CAR/UWO.

    • m.

      Het inschakelen van tijdelijk personeel dan wel van uitzendkrachten.

    • n.

      Het toekennen van een schadevergoeding aan een ambtenaar op basis van artikel 15:1:23 van de CAR/UWO-regeling tot een bedrag van €250,-.

    • o.

      Het toekennen van een bijzondere beloning (attentie, extra verlof of gratificatie) aan een ambtenaar op basis van artikel 15:1:28 van de CAR/UWO-regeling.p. Het mandaat genoemd onder IV, nummer 158.

III INWERKINGTREDING

  • 1.

    Dit mandaatstatuut treedt in werking op 15 juli 2011 en kan worden aangehaald als Mandaatstatuut 2011 gemeente Steenbergen.

  • 2.

    Alle eerdere door het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester genomen mandateringsbesluiten zijn hiermee ingetrokken.3. Mandaten toegekend bij of krachtens het Financieringsstatuut Gemeente Steenbergen blijven onverkort van kracht.

IV OVER TE DRAGEN BEVOEGDHEDEN

Zie de volgende pagina’s, inclusief toelichting. IN MANDAAT OVER TE DRAGEN BEVOEGDHEDEN

Portefeuillehouder

Nr.

Omschrijving mandaat

van

naar

Bijzondere bepalingen

B

1

Het verlenen van ontheffing als bedoeld in artikel 35, eerste lid van de Drank- en Horecawet ten behoeve van de verstrekking van zwak-alcoholhoudende dranken tijdens bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard.

B

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan de medewerker milieu en horeca en aan de administratief juridisch medewerker.

B

2

Het verlenen van vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet voor de uitoefening van horeca- of slijtersbedrijven.

B&W

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan de medewerker milieu en horeca.

B

3

Het verstrekken van verlof als bedoeld in artikel 5.1 van de Drank- en Horecaverordening voor het bedrijfsmatig verstrekken van alcoholvrije drank voor gebruik ter plaatse in besloten ruimtes.

B

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan de medewerker milieu en horeca.

B

4

Het intrekken van verloven als bedoeld in artikel 5.1 van de Drank- en Horecaverordening op grond van het gestelde in artikel 5.3 onder b; langer dan één jaar geen gebruik maken van het verlof.

B

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan de medewerker milieu en horeca.

B

5

Het verlenen van vergunning als bedoeld in artikel 3, eerste lid van de Wet op de kansspelen voor het houden van loterijen.

B&W

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan alle medewerkers van de afdeling Publiekszaken.

B

6

De berichtgeving met betrekking tot het geen bezwaar hebben tegen het houden van een klein kansspel als bedoeld in artikel 7c, eerste lid van de Wet op de kansspelen.

B&W

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan alle medewerkers van de afdeling Publiekszaken.

B

7

Het verlenen van een aanwezigheidsvergun-ning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen (speelautomatenvergunning).

B

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan de medewerker Ruimtelijke Ontwikkeling/APV.

B

8

Het verlenen van ontheffing ingevolge de artikelen 3 en 4 van de Zondagswet.

B

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan alle medewerkers van de afdeling Publiekszaken.

B

9

Het verlenen van vergunning als bedoeld in artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening voor het gebruiken van een openbare plaats anders dan overeenkomstig de publieke functie daarvan.

B&W

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan de medewerker milieu en horeca, de medewerker Ruimtelijke Ontwikkeling/ APV en de administratief juridisch medewerker. Het mandaat geldt uitsluitend voor vergunningen met een beperkte geldigheidsduur (maximaal één jaar).

Wethouder Van Kesteren.

10

De berichtgeving naar aanleiding van een melding als bedoeld in artikel 2:10, lid 4 van de Algemene plaatselijke verordening met betrekking tot het gebruiken van een openbare plaats voor plaatsing van bouwobjecten, zoals bouwmaterialen, -containers en dergelijke.

B&W

PUB

Het verstrekken van de mededeling wordt tevens gemandateerd aan alle medewerkers van de afdeling Publiekszaken en de administratief juridisch medewerker.

B en Wethouder Van Kesteren.

11

Het verlenen van vergunning als bedoeld in artikel 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening voor het aanleggen, beschadigen en veranderen van een weg (met het oog op de bruikbaarheid).

B&W

R&B

Hieraan ligt het motief ten grondslag om ten behoeve van de bruikbaarheid voorschriften te stellen.Mandaat wordt tevens verleend aan de projectcoördinator civiele werken.

B en Wethouder Van Kesteren.

12

Het verlenen van ontheffing als bedoeld in artikel 2:22 van de Algemene plaatselijke verordening om bij/onder een hoogspanningslijn voorwerpen, houtgewas e.d., niet zijnde bouwwerken, hoger dan twee meter te plaatsen.

B&W

R&B PUB

Is een aanvulling op de bouwregelgeving voor andere objecten dan bouwwerken. Mandaat wordt tevens verleend aan de projectcoördinator civiele werken.

B en Wethouder Van Kesteren.

13

Het verlenen van vergunning als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening voor het organiseren van een evenement.

B

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan alle medewerkers van de afdeling Publiekszaken.

B en Wethouder Van Kesteren.

14

De berichtgeving naar aanleiding van een melding als bedoeld in artikel 2:25, lid 2 onder g van de Algemene plaatselijke verordening met betrekking tot het organiseren van een evenement waarvoor geen vergunning is vereist (een zgn. klein evenement).

B

PUB

Mandaat wordt tevens verstrekt aan alle medewerkers van de afdeling Publiekszaken. Betreft alleen positieve berichtgeving. Verbod tot het houden van een evenement moet worden voorgelegd aan de burgemeester.

B en Wethouder Van Kesteren.

15

Het verlenen van vergunning als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening voor het exploiteren van een horecabedrijf.

B

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan de medewerker milieu en horeca. Het geldt niet indien sprake van een substantiële wijziging van de eerdere exploitatie en tevens niet ingeval van horeca-exploitatie op een nieuwe locatie. Verlening moet passen binnen het beleid/afspraken.

B en Wethouder Van Kesteren.

16

Het verlenen van vergunning als bedoeld in artikel 2:72 van de Algemene plaatselijke verordening voor het in de uitoefening van een bedrijf of nevenbedrijf ter beschikking stellen van consumentenvuurwerk, dan wel voor het daarvoor aanwezig houden van consumentenvuurwerk.

B&W

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan de medewerker milieu en horeca en de administratief juridisch medewerker.

B

16a

Het opleggen van een verbod aan degene die zich gedraagt in strijd met de artikelen 2:74 tot en met 2:74c van de Algemene plaatselijke verordening (afdeling 14. Drugsoverlast) om zich op te houden op de in deze artikelen genoemde plaatsen, waar de hierin genoemde gedragingen hebben plaatsgehad (verblijfsontzegging).

B

 

Mandaat wordt verleend aan de politiechef. Ondermandatering aan de hem ondergeschikte personen is toegestaan. De politiechef kan daarbij instructies geven die deze persoon bij uitoefening van de bevoegdheden in acht dient te nemen. Het ondermandateren dient schriftelijk te worden vastgelegd. In afwijking van het gestelde onder I, sub 7 is het de politiechef toegestaan een eigen standaardondertekening aan te houden. Het opleggen van de verblijfsontzegging kan ingevolge artikel 2:74d, lid 1 van de Algemene plaatselijke verordening voor ten hoogste van 14 dagen.

B en Wethouder Van Kesteren.

17

De berichtgeving dat het verboden is om een incidentele festiviteit, gebonden aan een horeca-inrichting, te houden, wanneer het maximum van 12 incidentele festiviteiten per kalenderjaar wordt overschreden (artikel 4:3 van de Algemene plaatselijke verordening).

B&W

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan alle medewerkers van de afdeling Publiekszaken.

B en Wethouder Van Kesteren.

18

Het verlenen van ontheffing als bedoeld in artikel 4:6 van de Algemene plaatselijke verordening voor het in werking hebben of verrichten van handelingen met toestellen of geluidsapparaten waardoor voor een omwonende of voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt.

B&W

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan de medewerker milieu en horeca en aan de administratief juridisch medewerker.

B en Wethouder Van Kesteren.

19

Het verlenen van vergunning als bedoeld in artikel 5:13 van de Algemene plaatselijke verordening voor het houden van inzamelingen van geld of goederen (collectevergunning en vergunning inzameling kleding of andere goederen).

B&W

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan alle medewerkers van de afdeling Publiekszaken. Vergunningverlening dient te passen in het landelijk collecteplan (maximaal 1 inzameling per kern per dag/week) en in het geldende beleid rond kledinginzameling).

B en Wethouder Van Kesteren.

20

Het verlenen van vergunning als bedoeld in artikel 5:15 van de Algemene plaatselijke verordening voor het te koop aanbieden, verkopen of afleveren van goederen dan wel het aanbieden van diensten op een openbare in de openlucht gelegen plaats of aan huis (ventvergunning).

B&W

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan de alle medewerkers van de afdeling Publiekszaken. Verzoekers dienen een bewijs van inschrijving bij het Centraal Registratie-kantoor Detailhandel-Ambacht over te leggen.

B en Wethouder Van Kesteren.

21

Het verlenen van vergunning als bedoeld in artikel 5:18 van de Algemene plaatselijke verordening voor het te koop aanbieden, verkopen of afleveren van goederen dan wel het aanbieden van diensten vanaf een vaste plaats, gebruikmakend van fysieke middelen zoals een kraam, een wagen of een tafel (standplaatsvergunning).

B&W

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan alle medewerkers van de afdeling Publiekszaken. Het mandaat geldt uitsluitend voor zover vergunningverlening past binnen het vastgestelde standplaatsenbeleid.

B en Wethouder Van Kesteren.

22

Het verlenen van vergunning als bedoeld in artikel 5:23 van de Algemene plaatselijke verordening voor het organiseren van een snuffelmarkt.

B

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan alle medewerkers van de afdeling Publiekszaken.

B en Wethouder Van Kesteren.

23

Het verlenen van ontheffing van het verbod als bedoeld in artikel 5:34 van de Algemene plaatselijke verordening voor het in de openlucht verbranden van afvalstoffen of voor het anderszins aanleggen, stoken of hebben van vuur (stookontheffing).

B&W

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan de medewerker milieu en horeca.

B

24a

a. Het aanwijzen van toezichthouders als bedoeld in artikel 6:2 van de Algemene plaatselijke verordening ten behoeve van het houden van toezicht op de in deze verordening vastgestelde algemeen verbindende voorschriften, geboden en verboden alsmede de op deze verordening gebaseerde besluiten en beschikkingen en de daarin gestelde voorschriften, welke verband houden met toezicht op en naleving van het gemeentelijk prostitutiebeleid, voor zover het niet betreft voor het publiek openstaande gebouwen en daarbij behorende erven asl bedoeld in 174 van de Gemeentewet. b. Het afgeven van legitimatiebewijzen als bedoeld in artikel 5:12 van de Algemene wet bestuursrecht.

B&W

Mandaat wordt verleend aan de politiechef, voor zover het aan hem ondergeschikte personen betreft. Ondermandatering aan de hem ondergeschikte personen is toegestaan. De politiechef kan daarbij instructies geven die deze persoon bij uitoefening van de bevoegdheden in acht dient te nemen. Het ondermandateren dient schriftelijk te worden vastgelegd. In afwijking van het gestelde onder I, sub 7 is het de politiechef toegestaan een eigen standaardondertekening aan te houden.

B

24b

a. Het aanwijzen van toezichthouders als bedoeld in artikel 6:2 van de Algemene plaatselijke verordening ten behoeve van het houden van toezicht op de in deze verordening vastgestelde algemeen verbindende voorschriften, geboden en verboden alsmede de op deze verordening gebaseerde besluiten en beschikkingen en de daarin gestelde voorschriften, welke verband houden met toezicht op en naleving van het gemeentelijk prostitutiebeleid, voor zover het betreft voor het publiek openstaande gebouwen en daarbij behorende erven asl bedoeld in 174 van de Gemeentewet. b. Het afgeven van legitimatiebewijzen als bedoeld in artikel 5:12 van de Algemene wet bestuursrecht.

B

Mandaat wordt verleend aan de politiechef, voor zover het aan hem ondergeschikte personen betreft. Ondermandatering aan de hem ondergeschikte personen is toegestaan. De politiechef kan daarbij instructies geven die deze persoon bij uitoefening van de bevoegdheden in acht dient te nemen. Het ondermandateren dient schriftelijk te worden vastgelegd. In afwijking van het gestelde onder I, sub 7 is het de politiechef toegestaan een eigen standaardondertekening aan te houden.

B

24c

De bevoegdheid tot het aanwijzen van toezichthouders belast met het toezicht op de naleving van de bij of krachtens de Woningwet, de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de Wet milieubeheer, de Algemene plaatselijke verordening de Brandbeveiligingsverordening, de Monumentenwet en de Monumentenverordening gemeente Steenbergen 2006 bepaalde voorschriften.

B&W

Mandaat wordt met ingang van 1 februari 2012 verleend aan de regionaal commandant van de brandweer in de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant. Het mandaat geldt uitsluitend ten aanzien van de aanwijzing van personeel in dienst van de Veiligheidsregio Midden-en West-Brabant.

B en Wethouder Heijmans.

25

De uitoefening van de bevoegdheid als bedoeld in artikel 148 van de Wegenverkeerswet 1994 tot het op de weg houden van wedstrijden met voertuigen of daaraan deel te nemen.

B&W

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan de medewerker milieu en horeca.

Wethouder Heijmans.

26

Het opdracht geven tot het verwijderen van huisraad van openbare grond bij huisuitzettingen.

B&W

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan de medewerker milieu en horeca.

Wethouder Heijmans.

27

De afdoening van bezwaarschriften tegen niet doorgegane huisontruimingen

B&W

PUB

 

Wethouder De Koning.

28

De uitvoering van de Marktverordening; het verlenen en intrekken van marktplaatsvergunning, het verlenen van toestemmingen om gebruik te maken van eigen verlichting, het verlenen van ontheffing om te voldoen aan publiekrechtelijke verplichtingen in verband met bedrijfsuitoefening, het bijhouden van wachtlijsten voor het innemen van marktplaatsen op de weekmarkten.

B&W

PUB

 

Wethouder Heijmans.

29

Het doen van publicaties/bekendmakingen op basis van de Wet milieubeheer, inclusief ondertekening van de bekendmakingsbesluiten.

B&W

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan de medewerker Ruimtelijke Ontwikkeling/APV.

Wethouder Van Kesteren.

30

Het doen van publicaties/bekendmakingen op basis van de Wet ruimtelijke ordening, inclusief ondertekening van de bekendmakingsbesluiten.

B&W

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan de medewerker Ruimtelijke Ontwikkeling/APV.

B

31

Het beslissen op verzoeken inzake het gebruik van het gemeentewapen.

B&W

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan de voorlichtingsambtenaar.

B

32

Het uitgeven van kiezerslegitimatiebewijzen, het afgeven van uittreksels uit het kiesregister en van briefstembewijzen, alsmede het afgeven van verklaringen omtrent het ingeschreven zijn in de Gemeentelijke Basis Administratie i.v.m. een verzoek om per brief te mogen stemmen, zulks gebaseerd op de Kieswet.

B

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan de senior medewerker taakveld Burgerzaken en de medewerkers backoffice/kwaliteitszorg.

B

33

Het uitbrengen van advies over naturalisatieverzoeken.

B

PUB

Mandaat wordt tevensverleend aan de senior medewerker taakveld Burgerzaken en de medewerkers backoffice/kwaliteitszorg.

B

34

Het doen van kennisgeving van overlijden aan de Inspecteur Registratie en Successie.

B

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan alle medewerkers van de afdeling Publiekszaken.

B

35

Het verstrekken van uittreksels uit de gemeentelijke basisadministratie (waaronder verklaringen van in leven zijn, bewijzen van Nederlanderschap e.d.).

B

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan alle medewerkers van de afdeling Publiekszaken.

B

36

Het nemen van besluiten op grond van artikel 83 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

B&W

PUB

Mandaat wordt tevensverleend aan de senior medewerker taakveld Burgerzaken en de medewerkers backoffice/kwaliteitszorg.

B

37

Het verstrekken van gegevens en het weigeren van de verstrekking van gegevens op grond van hoofdstuk 3 van de wet Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

B&W

PUB

Mandaat wordt tevensverleend aan de senior medewerker taakveld Burgerzaken en demedewerkers backoffice/kwaliteitszorg.

B

38

Het legaliseren van handtekeningen.

B

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan alle medewerkers van de afdeling Publiekszaken.

B

39

Het nemen van besluiten tot het verstrekken van paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten.

B

PUB

Mandaat wordt tevensverleend aan de senior medewerker taakveld Burgerzaken en de medewerkers backoffice/kwaliteitszorg.

B

40

Het nemen van besluiten op grond van de Rijkswet op het Nederlanderschap.

B

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan alle medewerkers van het taakveld Burgerzaken.

B

41

Het nemen van besluiten op grond van het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap.

B

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan alle medewerkers van het taakveld Burgerzaken.

B

42

Het nemen van besluiten op grond van het Besluit geslachtsnaamwijziging.

B

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan alle medewerkers van het taakveld Burgerzaken.

B

43

Het nemen van besluiten tot het verstrekken van rijbewijzen.

B

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan alle medewerkers van de afdeling Publiekszaken.Voor ondertekening gebruik maken van handtekeningstempel burgemeester.

B

44

De uitvoering van de Wet op de lijkbezorging.

B&W

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan alle ambtenaren van de burgerlijke stand.

B

45

De afgifte van “Laissez Passer“ voor lijken.

B

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan alle ambtenaren van de burgerlijke stand.

B

46

Het verstrekken van verloven tot het ontleden van lijken.

B

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan alle ambtenaren van de burgerlijke stand.

B

47

Het verstrekken van verloven tot uitstel van begrafenis of crematie.

B

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan alle ambtenaren van de burgerlijke stand.

B

48

Het verlenen en ondertekenen van vergunningen voor het hebben van grafruimten, urnenbewaarplaatsen en/of het plaatsen van een gedenkteken op een graf middels door B&W vastgestelde conceptvergunningen.

B&W

PUB

Mandaat wordt tevensverleend aan de senior medewerker taakveld Burgerzaken en aan de medewerkers backoffice/kwaliteitszorg.

B

49

De uitoefening van bevoegdheden als bedoeld in artikel 8, derde lid van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek, te weten het in eigendom overdragen van een dier, nadat het door (namens) de gemeente in bewaring is genomen, of als dat niet mogelijk is, het doen inslapen van het dier.

B

Mandaat wordt verleend aan Stichting Asiel Roosendaal, Vroenhoutseweg 37 te Roosendaal onder voorwaarden genoemd in het besluit van de burgemeester, d.d. 27 maart 2000.

B

50

De benoeming van geneeskundigen tot gemeentelijk lijkschouwer.

B&W

Mandaat wordt verleend aan de directeur GGD West-Brabant. Het mandaat geldt uitsluitend ten aanzien van de benoeming van bij de GGD West-Brabant aangestelde forensisch geneeskundigen.Gemandateerde dient jaarlijks een geactualiseerd overzicht van benoemde gemeentelijke lijkschouwers toe te sturen aan B&W.

B en Wethouder De Koning.

51

De verkoop, inruil inbegrepen, of het om niet afstaan van technisch en economisch afgeschreven personal computers, notebooks, beeldschermen, printers, servers en overige randapparatuur en het bepalen van het daarbij eventueel toe te passen selectie- of verdelingssysteem.

B&W

OND

Mandaat wordt tevens verleend aan de coördinator I&A of informatiemanager en aan de automatiserings-coördinator. Bepalend is de volgorde: a) benutten economische restwaarde (via inruil of verkoop); b) verstrekken om niet uit sociaal oogpunt (scholen e.d.); c) verstrekken om niet aan personeel. Initiële uitlevering met een besturingssysteem of met bronmateriaal is mogelijk. Ondersteuning of garantie wordt niet verstrekt.

B en Wethouder Heijmans.

52

De verkoop (zover dit mogelijk is) van oude afgeschreven gemeentevoertuigen die op basis van een bestuursbesluit vervangen worden, alsmede de verkoop van gevonden fietsen na afloop van de wettelijke bewaartermijn.

B&W

R&B

Tevens is gemandateerd de bevoegdheid om niet verkoopbare voertuigen en fietsen af te voeren naar de daartoe geëigende stortplaats(en). Mandaat wordt tevens verleend aan de clustercoördinator operationeel beheer.

Wethouder Van Kesteren.

53

Het verhuren van gemeentegrond, waaronder volkstuinen.

B&W

R&B E&B

Het mandaat m.b.t. verhuur van volkstuinen is uitsluitend verleend aan de afdeling Realisatie & Beheer. Andere verhuur van gemeentegrond is uitsluitend gemandateerd aan de afdeling Eigendommen & Beheer, behalve verhuur hiervan i.h.k.v. de Apv- (zie 54.)

Wethouder Van Kesteren.

54

Het verhuren van gemeentegrond voor de volgende bijzondere activiteiten ingevolge de Algemene plaatselijke verordening:- plaatsen voorwerpen zoals een uitstalling, een terras, bouwmaterialen (artikel 2:10);- evenement zoals een circus (artikel 2:25);- inname standplaats (artikel 5:18).

B&W

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan de medewerker milieu en horeca, de medewerker Ruimtelijke Ontwikkeling/APV en de technisch medewerkers bouw- en woningtoezicht.

Wethouder Van Geel.

55

De toewijzing van standplaatsen op woonwagenlocaties.

B&W

E&B

 

Wethouder Van Geel.

56

Het doorvoeren van huurprijsverhoging voor standplaatsen voor woonwagens.

B&W

E&B

 

Wethouder De Koning.

57

De ingebruikgeving/verhuur of beëindiging daarvan van verschillende accommodaties in beheer bij de gemeente volgens de geldende gebruiks- en tariefregelingen.

B&W

E&B

 

Wethouder De Koning.

58

De besluitvorming omtrent de vaststelling van de jaarlijkse seizoenopenstelling en de dagelijkse openingstijden van de gemeentelijke zwembaden, de vaststelling van de tarieven voor de entree c.a. tot de zwembaden, de vaststelling van de tarieven voor het horeca-assortiment dat wordt verkocht in de zwembaden, het inhuren van seizoenpersoneel ten behoeve van de gemeentelijke zwembaden via een uitzendbureau en onder de voorwaarden zoals door de afdeling Ondersteuning, taakveld p&o zijn aangegeven.

B&W

E&B

De tarieven voor de toegang tot de zwembaden en voor de verkoop van het horeca-assortiment dienen voor de openstelling van de zwembaden te zijn vastgesteld in een tariefbesluit.

Wethouder Van Kesteren.

59

De afdoening van aanvragen tot verkrijging van bouwgrond voor industrie en woningbouw, mits gelegen in een gebied waar krachtens bestemmingsplan de bedoelde activiteiten zijn toegestaan, tot aan het besluit tot formele verkoop.

B&W

E&B

 

Wethouder Van Geel.

60

De goedkeuring van bouwplannen en de goedkeuring van offertes met de daarbij behorende toekenning van de middelen (binnen de in de begroting genoemde bedragen) ter zake bouwplannen van schoolbesturen voor zover die bouwplannen zijn opgenomen in een vastgestelde meerjarenonderhouds-planning.

B&W

E&B

 

Wethouder Van Geel.

61

Het nemen van alle besluiten en het voeren van de daarop betrekking hebbende correspondentie met betrekking tot leerplichtzaken (uitgezonderd uitvoering van artikel 14 van de Leerplichtwet).

B&W

LP

 

Wethouder Van Geel.

62

De toewijzing en afwijzing van vergoedingen of vervoersregelingen in het kader van het leerlingenvervoer, zulks binnen de regelgeving in wet en verordening.

B&W

MO

Uitgezonderd zijn de beslissingen gebaseerd op de zogenaamde hardheidsclausule.

Wethouder Van Geel.

63

Het selecteren en contracteren van vervoerders voor de regeling van het leerlingenvervoer.

B&W

MO

In verband met veelal spoedeisend karakter, rapportage aan B&W achteraf.

Wethouder Van Geel.

64

De besluitvorming op verzoeken om medegebruik van schoolgebouwen.

B&W

MO

 

Wethouder De Koning.

65

Het beschikbaar stellen van prijzen voor sportevenementen en het afwijzen van verzoeken daarvoor.

B&W

MO

Verzoeken om een bijdrage in de aanschaf van prijzen voor sportevenementen mogen door gemandateerde worden afgewezen, voor zover hieromtrent in de Subsidieverordening Welzijn 2013-2016 geen regeling is opgenomen.

Wethouder Van Geel

66

Het beschikbaar stellen van donaties bij jubilea van sport- en andere organisaties volgens de geldende regeling.

B&W

MO

 

Wethouder Van Geel.

67

Het geven van adviezen aan derden over door deze derden te verstrekken giften aan plaatselijke goede doelen.

B&W

MO

 

Wethouder Van Geel.

68

De berichtgeving aan verenigingen e.d., grote instellingen met loonkosten en niet Steenbergse instellingen over toekenning en uitbetaling van subsidie op basis van de door B&W vast te stellen Welzijnsplanning.

B&W

MO

Mandaat wordt tevens verleend aan de administratief medewerker Maatschappelijke Ondersteuning, voor zover het betreft subsidies aan verenigingen e.d. tot een maximum van €1.000,- per jaar.

Wethouder Van Geel.

69

Het bijhouden van het register als bedoeld in de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en het toezien op en handhaving van de kwaliteit van deze kinderopvang.

B&W

MO

Mandaat wordt tevens verleend aan de beleidsmedewerkers Maatschappelijke Ondersteuning.

Wethouder Van Geel.

70

De toekenning, wijziging of beëindiging van periodieke uitkeringen voor bestaanskosten dan wel het opleggen van verplichtingen en voorwaarden op grond van de Wet werk en bijstand (Wwb), de Wet inburgering (Wi), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz) en de Wet investeren in jongeren (Wij), inclusief de ondertekening van deze beslissingen, de te verzenden beschikkingen en andere daarmee verband houdende correspondentie.

B&W

MO

Mandaat wordt tevens verleend aan ISD teamleider Sociale Zaken, de reïntegratiespecialist en aan de consulenten inkomen, werk en zorg.

Wethouder Van Geel.

71

Het nemen van beslissingen naar aanleiding van rechtmachtigheidsonder-zoeken en terugvorderingsonderzoeken met betrekking tot periodieke uitkeringen voor bestaanskosten alsmede met betrekking tot woonkosten en hercontrole-onderzoeken debiteuren op grond van de Wwb, de Wi, de Ioaw,de Ioaz en de Wij, inclusief de ondertekening van deze beslissingen, de te verzenden beschikkingen en andere daarmee verband houdende correspondentie.

B&W

MO

Mandaat wordt tevens verleend aan de ISD teamleider Sociale Zaken en aan de consulenten inkomen, werk, en zorg.

Wethouder Van Geel.

72

Het nemen van beslissingen inzake verhaal en terugvordering inclusief voorbereidingshandelingen van periodieke uitkeringen voor bestaanskosten op grond van de Wwb, de Wi, de Ioaw, de Ioaz en de Wij, inclusief de ondertekening van deze beslissingen, de te verzenden beschikkingen en ander daarmee verband houdende correspondentie.

B&W

MO

Mandaat wordt tevens verleend aan de ISD teamleider Sociale Zaken en aan de consulenten inkomen, werk en zorg.

Wethouder Van Geel.

73

Het nemen van beslissingen ten aanzien van budgetbeheer en budgetbegeleiding en/of andere vormen van schuldhulpverlening voor zover deze zijn betrokken in het samenwerkingsconvenant/ buitengemeenten GKB en Stichting Traverse.

B&W

MO

Mandaat wordt tevens verleend aan de ISD teamleider Sociale Zaken en aan de consulenten inkomen, werk en zorg.

Wethouder Van Geel.

74

De toekenning van éénmalige voorzieningen in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) tot een bedrag van €25.000,- per jaar en de toekenning en wijziging van periodieke voorzieningen in het kader van de Wmo tot een bedrag van €25.000,- per jaar, inclusief de ondertekening van deze beslissingen, de te verzenden beschikkingen en de daarmee verband houdende correspondentie, mits onderbouwd met een extern advies.

B&W

MO

Mandaat wordt tevens verleend aan de consulenten inkomen, werk en zorg.

Wethouder Van Geel.

75

De beëindiging van Wmo-voorzieningen, inclusief de ondertekening van deze beslissingen en ander daarmee verband houdende correspondentie.

B&W

MO

Mandaat wordt tevens verleend aan de consulenten inkomen, werk en zorg.

Wethouder Van Geel.

76

Het nemen van positieve en negatieve beschikkingen op aanvragen om een gehandicaptenparkeerkaart volgens de wettelijke bepalingen, inclusief de ondertekening van deze beslissingen, de te verzenden beschikkingen en ander daarmee verband houdende correspondentie.

B&W

MO

Mandaat wordt tevens verleend aan de consulenten inkomen, werk en zorg.

Wethouder Van Geel.

77

Het voeren van correspondentie met derden betreffende de advisering, indicering, selectie en levering van voorzieningen in het kader van de Wmo.

B&W

MO

Mandaat wordt tevens verleend aan de consulenten inkomen, werk en zorg.

Wethouder Van Geel.

78

Het nemen van beslissingen met betrekking tot trajectbemiddelingsplannen in het kader van het uitstroombeleid en het activeringsbeleid, inclusief de ondertekening van deze beslissingen, de te verzenden beschikkingen en ander daarmee verband houdende correspondentie.

B&W

MO

Mandaat wordt tevens verleend aan de ISD teamleider Sociale Zaken, de reïntegratiespecialist en aan de consulenten inkomen, werk en zorg.

Wethouder Van Geel.

79

Het terzake de behandeling van aanvragen, rechtmatigheidsonderzoeken, beëindigings-onderzoeken en bezwaarschriften bieden van een hersteltermijn ingevolge de Wwb, de Wmo, de Wi, de Ioaw, de Ioaz de Wij en de Awb, inclusief de ondertekening van deze beslissingen, de te verzenden beschikkingen en andere daarmee verband houdende correspondentie.,

B&W

MO

Mandaat wordt tevens verleend aan de ISD teamleider Sociale Zaken, de reïntegratiespecialist en aan de consulenten inkomen, werk en zorg

Wethouder Van Geel.

80

Het ondertekenen van herinneringen en aanmaningen bij het niet tijdig betalen van rente en aflossing op in het kader van de Wwb, de Wmo, de Wi de Ioaw, de Ioaz en de Wi verstrekte geldleningen.

B&W

MO

Mandaat wordt tevens verleend aan de medewerker financiële uitkeringsadministratie A.

Wethouder Van Geel.

81

Het ondertekenen van belastingaangiften inzake de verstrekte uitkeringen volgens alle door de afdeling MO uit te voeren uitkeringsregelingen.

B&W

MO

Mandaat wordt tevens verleend aan de medewerker financiële uitkeringsadministratie A.

Wethouder Van Geel.

82

De uitvoering en het toekennen van bijdragen op basis van het gemeentelijk premiebeleid, inclusief de ondertekening van deze beslissingen, de te verzenden beschikkingen en andere daarmee verband houdende correspondentie.

B&W

MO

Mandaat wordt tevens verleend aan de ISD teamleider Sociale Zaken, de reïntegratiespecialist en aan de consulenten inkomen, werk en zorg.

Wethouder Van Geel.

83

Het toekennen van bijdragen op basis van de bijzondere bijstand en het gemeentelijk minimabeleid en de verdere uitvoering van de regelgeving dienaangaande, inclusief de ondertekening van deze beslissingen, de te verzenden beschikkingen en andere daarmee verband houdende correspondentie.

B&W

MO

Mandaat wordt tevens verleend aan de ISD teamleider Sociale Zaken. Voor bedragen tot €4.000,- geldt ook een mandaat aan de consulenten inkomen, werk en zorg.

Wethouder Van Geel

84

Het digitaal ondertekenen van de verantwoordingen over de uitvoering van de diverse sociale zekerheidswetten aan het Ministerie SZW via het Digitaal VerantwoordingsSysteem (DVS).

B&W

MO

 

Wethouder Van Geel.

85

Het opschorten van het recht op een uitkering krachtens de Wwb, de Wmo, de Wi, de Ioaw, de Ioaz en de Wij, inclusief de ondertekening van deze beslissingen, de te verzenden beschikkingen en andere daarmee verband houdende correspondentie.

B&W

MO

Mandaat wordt tevens verleend aan de ISD teamleider Sociale Zaken en aan de consulenten inkomen,werk en zorg.

Wethouder Van Geel.

86

Het herzien of intrekken van de toekenningsbesluiten op het recht op bijstand als bedoeld in de Wwb, de Wmo, de Wi, de Ioaw, de Ioaz en de Wij, voor zover deze besluiten door de gemandateerde zijn genomen, inclusief de ondertekening van deze beslissingen, de te verzenden beschikkingen en andere daarmee verband houdende correspondentie.

B&W

MO

Mandaat wordt tevens verleend aan de ISD teamleider sociale Zaken en aan de consulenten inkomen, werk en zorg.

Wethouder Van Geel.

87

Het nemen van negatieve besluiten (afwijzingen of gedeeltelijke afwijzingen) op grond van de Wwb, de Wmo, de Wi, de Ioaw, de Ioaz en de Wij en advisering GKB, inclusief de ondertekening van deze beslissingen, de te verzenden beschikkingen en andere daarmee verband houdende correspondentie.

B&W

MO

Mandaat wordt tevens verleend aan de ISD teamleider Sociale Zaken, de reïntegratiespecialist en de consulenten inkomen, werk en zorg.

Wethouder Van Geel.

88

Het opleggen van sancties als bedoeld in de Wwb en de Wi, inclusief de ondertekening van deze beslissingen, de te verzenden beschikkingen en andere daarmee verband houdende correspondentie.

B&W

MO

Mandaat wordt tevens verleend aan ISD teamleider sociale Zaken, de reïntegratiespecialist en aan de consulenten inkomen, werk en zorg.

Wethouder Van Geel.

89

Het verstrekken van gegevens ex artikel 67 van de Wwb, artikel 58 van de Ioaw , artikel 48 van de Ioaz en artikel 50 van de Wij aan de in die artikelen genoemde instanties.

B&W

MO

Mandaat wordt tevens verleend aan de ISD teamleider Sociale Zaken en aan de consulenten inkomen, werk en zorg.

Wethouder Van Geel.

90

Het verzoeken om mededelingen, opgaven en inlichtingen als bedoeld in de artikelen 17, 53a, 63 en 64 van de Wwb, de artikelen 44, 46, 48 en 49 van de Wij en de artikelen 13, 14, 44 en 45 van de Ioaw en de Ioaz.

B&W

MO

Mandaat wordt tevens verleend aan de ISD teamleider sociale Zaken en aan de consulenten inkomen, werk en zorg.

Wethouder Van Geel.

91

Het verbinden van algemene en bijzondere verplichtingen aan de toekenning van periodieke uitkeringen voor bestaanskosten, alsmede voor woonkosten op grond van de Wwb, de Wmo, de Wi, de Ioaw, de Ioaz en de Wij, inclusief de ondertekening van deze beslissingen, de te verzenden beschikkingen en andere daarmee verband houdende correspondentie.

B&W

MO

Mandaat wordt tevens verleend aan de ISD teamleider Sociale Zaken, de reïntegratiespecialist en aan de consulenten inkomen, werk en zorg.

Wethouder Van Geel.

92

Het verlenen van tijdelijke ontheffing van bijzondere verplichtingen dan wel het niet opleggen van die verplichtingen ingevolge de Wwb, de Wmo, de Wi de Ioaw, de Ioaz en de Wij, inclusief de ondertekening van deze beslissingen, de te verzenden beschikkingen en andere daarmee verband houdende correspondentie.

B&W

MO

Mandaat wordt tevens verleend aan de ISD teamleider Sociale Zaken, de reïntegratiespecialist en aan de consulenten inkomen, werk en zorg.

Wethouder Van Geel.

93

Het afgeven van verklaringen ex artikel 285 van de Faillissementswet, inclusief de ondertekening van deze beslissingen, de te verzenden beschikkingen en andere daarmee verband houdende correspondentie.

B&W

MO

Mandaat wordt tevens verleend aan de ISD teamleider Sociale Zaken, de consulenten inkomen, werk en zorg en het hoofd van de Gemeentelijke Kredietbank Breda.

Wethouder Van Geel.

94

De besluitvorming over het afzien van terugvordering op grond van artikel 58, eerste lid van de Wwb indien de terug te vorderen som een bedrag van €100,- niet te boven gaat, inclusief de ondertekening van deze beslissingen, de te verzenden beschikkingen en andere daarmee verband houdende correspondentie.

B&W

MO

Mandaat wordt tevens verleend aan de ISD teamleider Sociale Zaken en aan de consulenten inkomen, werk en zorg.

Wethouder Van Geel.

95

De besluitvorming over het opstarten van een onderzoek door de sociale recherche inclusief de ondertekening van deze beslissingen, de te verzenden beschikkingen en andere daarmee verband houdende correspondentie.

B&W

MO

Mandaat wordt tevens verleend aan de ISD teamleider Sociale Zaken en aan de consulenten inkomen, werk en zorg.

Wethouder Van Geel.

96

Opvragen van informatie bij derden op grond van de artikelen 63 en 64 van de Wwb, de artikelen 44 en 45 van de Ioaw, de artikelen 44 en 45 van de Ioaz en de artikelen 48 en 49 van de Wij.

B&W

MO

Mandaat wordt tevens verleend aan de medewerker van Cannock Chase die hiervoor speciaal is aangesteld als onbezoldigd ambtenaar van de gemeente Steenbergen.

Wethouder Van Geel.

97

Het leggen van vereenvoudigd derden beslag, beslag op roerende en onroerende zaken in het verlengde van de incasso werkzaamheden van de vorderingen in het kader van de Wwb, de Wij, de Ioaw en de Ioaz.

B&W

MO

Mandaat wordt tevens verleend aan de medewerker van Cannock Chase die hiervoor speciaal is aangesteld als onbezoldigd ambtenaar van de gemeente Steenbergen.

Wethouder Van Geel.

98

Het ondertekenen van terugvorderingbeslissingen op grond van de Wwb, de Wij, de Ioaw en de Ioaz en vertegenwoordiging in rechte ten aanzien van verhaalsbijdragen.

B&W

MO

Mandaat wordt tevens verleend aan de medewerker van Cannock Chase die hiervoor speciaal is aangesteld als onbezoldigd ambtenaar van de gemeente Steenbergen.

Wethouder Van Geel.

99

De toekenning, afwijzing, beëindiging en terugvordering van subsidie ingevolge de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, de verstrekking van voorschotten en de vaststelling van het definitieve subsidiebedrag, het opleggen van maatregelen en de terugvordering van ten onrechte verstrekte subsidie, inclusief de ondertekening van deze beslissingen, de te verzenden beschikkingen en andere daarmee verband houdende correspondentie.

B&W

MO

Mandaat wordt tevens verleend aan de ISD teamleider Sociale Zaken.

B en Wethouder Heijmans.

100

De uitoefening van bevoegdheden als bedoeld in artikel 56 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, in casu het besluit tot aanwijzen van verkeersregelaars en het intrekken daarvan voor zover het het grondgebied van de gemeente Steenbergen betreft).

B

R&B

Mandaat wordt tevens verleend aan de administratief medewerker Realisatie & Beheer en aan de burgemeesters van de gemeenten Bergen op zoom, Halderberge, Moerdijk, Roosendaal en Woensdrecht.Genoemde burgemeesters mogen deze bevoegdheid ondermandateren.

B en Wethouder Heijmans.

101

De uitoefening van bevoegdheden als bedoeld in artikel 56 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, in casu het besluit tot het aanwijzen van verkeersregelaars en het intrekken daarvan voor zover het het grondgebied van de gemeenten Bergen op Zoom, Halderberge, Moerdijk, Roosendaal en Woensdrecht betreft.

B

R&B

Mandaat wordt tevens verleend aan de administratief medewerker Realisatie & Beheer. Deze bevoegdheid mag alleen worden gebruikt ingeval de burgemeester van Steenbergen beschikt over een mandaat van genoemde burgemeesters en ondermandateren door hen niet is uitgesloten.

Wethouder Heijmans.

102

Afgifte van een bewijs van instemming (verklaring van geen bezwaar) dat onder voorwaarden gebruik mag worden gemaakt van gemeentewegen.

B&W

R&B

Mandaat wordt tevens verleend aan de administratief medewerker Realisatie & Beheer.

Wethouder Heijmans.

103

Het nemen van verkeersbesluiten ten behoeve van de aanleg van gehandicaptenparkeerplaatsen.

B&W

R&B

Mandaat wordt tevens verleend aan de administratief medewerker Realisatie & Beheer.

Wethouder Heijmans.

104

De bevoegdheid ingevolge artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

B&W

R&B

Mandaat wordt tevens verleend aan de administratief medewerker Realisatie & Beheer, dit alleen voor het verlenen van ontheffing als bedoeld in artikel 25 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens1990 (= ontheffing parkeren in een parkeerschijf-zone)

Wethouder Heijmans.

105

Het verlenen van ontheffingen ten behoeve van exceptioneel transport met landbouwvoertuigen.

B&W

R&B

 

Wethouder Heijmans.

106

Het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen in verband met de uitvoering van werken en in verband met festiviteiten (inclusief publicatie van de genomen maatregelen).

B&W

R&B

 

Wethouder Heijmans.

107

De bekendmaking van permanente verkeersmaatregelen.

B&W

R&B

 

Wethouder Heijmans.

108

De besluitvorming en uitvoering op bais van en voortvloeiend uit de AVOI Steenbergen (Algemene verordening ondergrondse infrastructuren).

B&W

R&B

Mandaat wordt tevens verleend aan de medewerker werkvoorbereiding/toezichthouder.

Wethouder Heijmans.

109

Het voeren van directie bij de uitvoering van werken, de taken van de afdeling Realisatie & Beheer betreffende.

B&W

R&B

Mandaat wordt tevens verleend aan de projectcoördinator civiele werken, de beleidsmedewerker weg- en rioolbeheer en de senior beleidsmedewerker civiel- en grondexploitatie.

Wethouder Heijmans.

110

Het houden van aanbestedingen ter zake de uitvoering van taken die de afdeling Realisatie & Beheer betreffen.

B&W

R&B

Mandaat wordt tevens verleend aan de projectcoördinator civiele werken, de beleidsmedewerker weg- en rioolbeheer en de senior beleidsmedewerker civiel- en grondexploitatie.

Wethouder Heijmans.

111

Het registreren van het belang bij het Kadaster ten behoeve van de Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten overeenkomstig de geldende bepalingen uit de wet en nadere regelgeving.

B&W

R&B

Mandaat wordt tevens verleend aan alle medewerkers van de afdeling Realisatie & Beheer, taakveld werkvoorbereiding.

Wethouder Van Kesteren.

112

Het verlenen van vrijstelling van het heiverbod, mits is aangetoond dat wordt voldaan aan de vrijstellingsvoorwaarden.

B&W

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan de medewerkers het taakveld vergunningen.

Wethouder Van Kesteren.

113

De tijdelijke ingebruikgeving van gemeentegrond ten behoeve van bouwactiviteiten in een bestemmingsplan.

B&W

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan de medewerkers van het taakveld vergunningen.

Wethouder Van Kesteren.

114

Het in behandeling nemen en afdoen van een melding inzake sloopvoornemen.

B&W

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan de technisch medewerkers bouw- en woningtoezicht.

Wethouder Van Kesteren.

115

Behandelen van en beslissen op meldingen en vergunningverzoeken bij of krachtens de Wabo en de daarop gebaseerde uitvoeringsbesluiten.

B&W

PUB OMG

 

Wethouder Van Kesteren.

116

Het besluit tot het niet in behandeling nemen van een aanvraag om omgevingsverguning.

B&W

PUB OMG

 

Wethouder Van Kesteren.

117

Het aanhouden van een aanvraag bouwvergunning als bedoeld in artikel 3.3 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

B&W

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan de medewerkers van het taakveld vergunningen.

Wethouder Van Kesteren.

118

Het aanhouden van een aanvraag sloopvergunning als bedoeld in de artikelen 8.1.4 en 8.1.5 van de bouwverordening.

B&W

PUB

Het verstrekken van de mededeling wordt tevens gemandateerd aan de technisch medewerkers bouw- en woningtoezicht.

Wethouder Van Kesteren.

119

Het mededelen van het besluit om af te wijken van een welstandsadvies.

B&W

PUB

Het verstrekken van de mededeling wordt tevens gemandateerd aan de technisch medewerkers bouw- en woningtoezicht.

Wethouder Van Kesteren.

120

Het middels een inningsopdracht verzoeken van de afdeling Ondersteuning, taakveld financiën om leges op te leggen.

B&W

PUB OMG

 

Wethouder Van Kesteren.

121

Het nemen van besluiten tot het verdagen van de besluitvorming op aangevraagde bouw- en sloopvergunningen voor ten hoogste 6 weken en het berichten daarvan aan aanvragers.

B&W

PUB OMG

 

Wethouder Van Kesteren.

122

Het overschrijven van vergunningen die in het kader van artikel 2.1 en 2.2 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht zijn verleend.

B&W

PUB OMG

 

Wethouder Van Kesteren.

123

Het stilleggen van werkzaamheden als bedoeld in hoofdstuk 11 van de bouwverordening.

B&W

Aangewezen ambtenaren als bedoeld in artikel 100, tweede lid, van de Woningwet.

Wethouder Van Kesteren.

124

Het intrekken van vergunningen, die in het kader van artikel 2.1 en 2.2. Wet algemene bepalingen omgevingsrecht zijn verleend.

B&W

PUB OMG

 

Wethouder Van Kesteren.

125

De berichtgeving over het niet toepassen van de bevoegdheid als bedoeld in artikel 5.19 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

B&W

PUB OMG

 

Wethouder Van Kesteren.

126

Het doorbreken van de aanhoudingsplicht op grond van artikel 3.3 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

B&W

PUB OMG

 

Wethouder Van Kesteren.

127

Het beschikken op aanvragen om vergunning in het kader van de artikel 2.1 en 2.2 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, zowel in positieve als in negatieve zin, ongeacht of er tevoren zienswijzen zijn ingebracht.

B&W

PUB OMG

 

Wethouder Van Kesteren.

128

Het afdoen van alle handelingen in procedures in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, in relatie tot milieuwetgeving.

B&W

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan de medewerker milieu en horeca.

Wethouder Van Kesteren

129

Het afdoen van meldingen en stellen van maatwerkvoorschriften ingevolge de AMvB ex artikel 8.40 van de Wet milieubeheer.

B&W

PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan de medewerker milieu en horeca.

Wethouder Van Kesteren.

130

Het verlenen van een afwjjking op basis van artikel 2.1, juncto 2.12 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

B&W

PUB OMG

Mits passend in het afwijkingenbeleid.

Wethouder De Koning.

131

Aanschrijvingen in het kader van handhaving, zoals het opleggen van een bestuurlijke sanctie (last onder bestuursdwang en last onder dwangsom).

B&W

RO

Mandaat wordt tevens verleend aan de juridisch beleidsmedewerker handhaving.

Wethouder De Koning.

132

Het opleggen van dwangsommen conform de vastgestelde procedure die op basis van afspraken in de bestuursovereenkomst met alle provinciale handhavingspartners tot stand is gekomen.

B&W

RO

Mandaat wordt tevens verleend aan de juridisch beleidsmedewerker handhaving.

Wethouder De Koning.

133

Het opdracht geven aan de schadebeoordelingscommissie voor het beoordelen van ingediende verzoeken tot het verkrijgen van een planschadevergoeding op grond van artikel 6.1 van de Wet ruimtelijke ordening, mits de kosten niet meer bedragen dan €5.000,-.

B&W

RO

 

Wethouder Van Kesteren.

134

Het verstrekken van schriftelijke informatie omtrent bouwmogelijkheden, hieronder niet begrepen afwijzingen en mogelijk belangrijke ontwikkelingen zoals kassenbouw, varkenshouderijen en projectontwikkelingen.

B&W

RO PUB

Mandaat wordt tevens verleend aan de medewerkers van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling en de medewerkers van de afdeling Publiekszaken, taakveld vergunningen.

Wethouder Van Geel.

135

De toekenning dan wel afwijzing van een starterslening als bedoeld in de Verordening Stimuleringsfonds Startersregeling en conform advies van het Bemiddelend Orgaan.

B&W

RO

Wethouder Van Geel.

136

De afdoening van verzoeken in het kader van het Besluit beheer sociale-huursector.

B&W

RO

Wethouder Van Kesteren.

137

Het besluit om een aanvrager van een vergoeding om planschade in de gelegenheid te stellen om aanvullende gegevens toe te sturen indien de verstrekte gegevens onvoldoende zijn om een aanvraag te beoordelen, op grond van artikel 4:5 lid 1, onder c, van de Algemene wet bestuursrecht. Het besluit tot niet ontvankelijk verklaring van een aanvraag om planschadevergoeding indien het geheven recht niet binnen 4 weken op de gemeentelijke rekening is bijgeschreven of gestort op grond van artikel 6.4, tweede lid van de Wet op de ruimtelijke ordening. Het besluit tot het kennelijk ongegrond verklaren van een aanvraag om planschadevergoeding op grond van artikel 6.1.3.1, eerste lid van het Besluit ruimtelijke ordening. Het besluit tot het niet in behandeling nemen van een onvolledige aanvraag of het niet verder in behandeling nemen op grond van artikel 6.1.3.1, tweede lid van het Besluit ruimtelijke ordening. Het besluit tot het verdagen van de beslistermijn voor het niet of niet verder in behandeling nemen van een onvolledige aanvraag op grond van artikel 6.1.3.1, derde lid van het Besluit ruimtelijke ordening. Het besluit tot opdrachtverstrekking ter zake het uitbrengen van advies over ingediende verzoeken om planschadevergoeding op grond van artikel 2 van de Procedureverordening 2008 voor advisering en tegemoetkoming in planschade en artikel 6.1.3.2 van het Besluit ruimtelijke ordening. Het besluit tot aanwijzing van een tweede adviseur indien de eerste adviseur van mening is dat er sprake is van waardevermindering van een onroerende zaak en er gezien de complexiteit en aard en omvang van de aanvraag behoefte bestaat aan extra deskundigheid, op grond van artikel 3, derde lid van de Procedureverordening 2008 voor advisering en tegemoetkoming in planschade. Het geven van een schriftelijke reactie op het door de adviseur uitgebrachte concept-advies op grond van artikel 6, achtste lid van de Procedureverordening 2008 voor advisering en tegemoetkoming in planschade. Het geven van instemming aan de adviseur voor het inwinnen van inlichtingen en adviezen bij derden indien hiermee kosten gemoeid zijn op grond van artikel 6.1.3.5, eerste lid van het Besluit ruimtelijke ordening. Het verdagen van de beslistermijn voor ten hoogste vier weken op grond van artikel 6.1.3.6, tweede lid van het Besluit ruimtelijke ordening.

B&W

RO

Mandaat wordt tevens verleend aan de beleidsmedewerkers ruimtelijke ontwikkeling.

B

138

De toekenning, intrekking en vernummering van nummeraanduidingen.

B&W

OND

Mandaat wordt tevensverleend aan de WOZ-coördinator.

Wethouder De Koning.

139

Het ingevolge de Wet basisadministraties adressen en gebouwen (hierna: Wet bag) uitoefenen van de volgende bevoegdheden: a. opstellen van de ‘ambtelijke verklaringen’ en het vastleggen in een brondocument; b. toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving; c. uitgeven van inschrijf- en identificatienrs.; d. inschrijven van de brondocumenten in het adressen- dan wel het gebouwenregister; e. verzorgen van een zodanige opzet van het adressen- en het gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en steeds binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar is; f. zorg dragen voor goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressen- en gebouwenregistratie; g. opnemen van gegevens op basis van de brondocumenten in de adressen- en de gebouwenregistratie overeenkomstig de voorschriften uit de artikelen 14a en 15 van de Wet bag; h. ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen en verzoeken zoals bedoeld in artikel 37 en 38 van de Wet bag, incl. de verwerking daarvan zoals bedoeld in artikel 31, 39, 40 en 41 van de Wet bag; i. (doen) onderhouden van berichtenverkeer met de landelijke voorziening voor de basisregistraties adressen en gebouwen;j. verlenen van inzage in het adressen- en het gebouwenregister, de adressen- en de gebouwenregistratie, alsmede verstrekken van de in de adressen- en de gebouwen-registratie opgenomen gegevens zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid onder a van de Wet bag; k. bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet bag, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over die nakoming daarvan.

B&W

OND

De mandaten mogen worden gebruikt voor het beheren van genoemde basis administraties, die het college ingevolge artikel 2 van de Wet bag moet houden. Mandaat wordt tevens verleend aan de CAD/GIS-coördinatoren aan de WOZ-coördinator.

Wethouder De Koning.

140

Het doen van aangiften inzake omzetbelastingen en BTW-compensatiefonds.

B&W

OND

Mandaat wordt tevens verleend aan de financieel medewerker.

Wethouder De Koning.

141

Het maken van eventuele bezwaren tegen opgelegde aanslagen inzake omzetbelastingen en BTW-compensatiefonds.

B&W

OND

Mandaat wordt tevens verleend aan de financieel beleidsmedewerker.

Wethouder De Koning.

142

De afdoening van verzoeken tot extra aflossing o.g.v. de Financieringsregeling ambtenaren gemeente Steenbergen 2006.

B&W

OND

Mandaat wordt tevens verleend aan de financieel medewerker.

Wethouder De Koning.

143

De afwikkeling van schade en aansprakelijkheidsstellingen door en van de gemeente voor bedragen lager dan € 25.000,--.

B&W

OND

Wethouder De Koning.

144

Het afsluiten van verzekeringscontracten waarbij de jaarpremie minder dan €10.000,-- bedraagt.

B&W

OND

Wethouder De Koning.

145

Het toekennen van kortdurend zorgverlof conform CAR/UWO.

B&W

OND

Mandaat wordt tevens verleend aan de teamcoach taakveld p&o en aan de beleidsmedewerker taakveld p&o.

Wethouder De Koning.

146

Het toekennen van ouderschapsverlof conform de CAR/UWO.

B&W

OND

Mandaat wordt tevens verleend aan de teamcoach taakveld p&o en aan de beleidsmedewerker taakveld p&o.

Wethouder De Koning.

147

Het toestaan van overboeken van meer dan 80 vakantie-uren naar een volgend kalenderjaar.

B&W

OND

Mandaat wordt tevens verleend aan de teamcoach taakveld p&o en aan de beleidsmedewerker taakveld p&o.

Wethouder De Koning.

148

De toekenning van studie- en examenverlof.

B&W

OND

Mandaat wordt tevens verleend aan de teamcoach taakveld p&o en aan de beleidsmedewerker taakveld p&o.Toekenning vindt plaatsbinnen het vastgestelde beleid c.q. de uitvoerings-regeling m.b.t. studie-faciliteiten.

Wethouder De Koning.

149

De uitvoering van de fietsregeling gemeente Steenbergen 2002, zoals vastgesteld bij besluit van 21 mei 2002.

B&W

OND

Mandaat wordt tevens verleend aan de teamcoach taakveld p&o en aan de beleidsmedewerker taakveld p&o.

Wethouder De Koning.

150

Het aangaan van stageovereenkomsten.

B&W

OND

Mandaat wordt tevens verleend aan de teamcoach taakveld p&o en aan de beleidsmedewerker taakveld p&o.Stageovereenkomsten worden uitsluitend in overleg met de betrokken afdelingshoofden aangegaan.

Wethouder De Koning.

151

Akkoordverklaring van declaraties inzake reis- en verblijfskosten (dienstreizen, arbo en studie), maaltijden en overige onkosten.

B&W

OND

Mandaat wordt tevens verleend aan alle medewerkers taakveld p&o, m.u.v. de declaraties waarbij de medewerker zelf declarant is.

Wethouder De Koning.

152

De uitvoering van de Vergoedingsregeling reiskosten woon-werkverkeer gemeente Steenbergen 2009.

B&W

OND

Mandaat wordt tevens verleend aan alle medewerkers taakveld p&o, m.u.v. de uitvoering van de regeling waarbij de medewerker zelf belanghebbende is.

Wethouder De Koning.

153

Toepassing van de eindheffing conform de fiscale regelgeving in daartoe geëigende gevallen.

B&W

OND

Mandaat wordt tevens verleend aan de teamcoach taakveld p&o en aan de beleidsmedewerker p&o.

Wethouder De Koning.

154

De ondertekening van uitgaande brieven en beschikkingen inzake de uitvoering van rechtspositieregelingen, met uitzondering van aktes, felicitaties, correspondentie inzake disciplinaire straffen, beslissingen op bezwaar en toepassingen in de beloningssfeer voor zover afwijkend van de algemene regelgeving.

B&W

OND

Mandaat wordt tevens verleend aan alle medewerkers taakveld p&o voor zover het de medewerker zelf niet aangaat.

Wethouder De Koning.

155

De uitvoering van de Regeling Bedrijfshulpverleners gemeente Steenbergen 2002, inclusief de benoeming van bedrijfshulpverleners (BHV-ers).

B&W

OND

Mandaat wordt tevens verleend aan alle medewerkers taakveld p&o m.u.v. de uitvoering van de regeling waarbij de medewerker zelf belanghebbende is.

Wethouder Heijmans.

156

Het optreden als beheerder in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken.

B&W

OND

Mandaat wordt tevens verleend aan de CAD/GIS-coördinator. De CAD/GIS-coördinator is tevens aangewezen als beheerder en verstrekt tevens relevante informatie in het kader van deze wet.

Wethouder Heijmans.

157

Het verstrekken van analoge of gedigitaliseerde informatie met een ruimtelijke component zoals kaartmateriaal, vastgoedgegevens en overige geografische informatie.

B&W

OND

Mandaat wordt tevens verleend aan de CAD/GIS-coördinator. Het mandaat betreft ook verstrekking van gegevens o.b.v. de Grootschalige Basiskaart Nederland (GBKN-kaart).

B&WB

158

De ondertekening van brieven terzake de acceptatie of verhindering gevolg te geven aan uitnodigingen voor recepties, feestelijke voorstellingen en concerten c.a., gericht aan B&W en/of de burgemeester.

B&W

D/GS

Mandaat wordt tevens verleend aan de bestuurssecretaresse en de medewerkers administratieve en bestuursondersteuning.

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders voornoemd en door de burgemeester voornoemd op 12 juli 2011,

de secretaris,de burgemeester,

Toelichting op het Mandaatstatuut 2011 gemeente Steenbergen

Voor een goed en doelmatig openbaar bestuur is het noodzakelijk dat een aantal beslissingsbevoegdheden worden gemandateerd. Immers, als ieder bestuursorgaan zelf alle toebedeelde bevoegdheden zou moeten uitoefenen, kan er minder efficiënt gewerkt worden, duren processen langer en kan er minder snel en klantgericht worden gehandeld.

Een goede, praktische mandaatregeling is dan ook een hoeksteen van het gemeentelijk functioneren en feitelijk onmisbaar voor een gemeentelijke organisatie. Mandaten moeten echter wel juist toegepast worden, anders kunnen de gevolgen bijvoorbeeld leiden tot vernietiging van het besluit of vernietigbaarheid van het besluit. Daarom regelt het mandaatstatuut niet alleen de bevoegdheid tot het in mandaat nemen van besluiten, maar ook welke spelregels daarbij in acht moeten worden genomen.

1. Definities mandaat, mandaatverlener en gemandateerde

Titel 10.1 van Hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht hanteert uniforme begrippen. Deze zijn doorgevoerd in dit mandaatstatuut. Onder mandaat wordt (thans) verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen. Het bestuursorgaan dat het mandaat verleent, wordt mandaatverlener genoemd en degene die het mandaat ontvangt, wordt gemandateerde genoemd. Een gemandateerde is dus degene die bevoegd is om krachtens het mandaatstatuut in naam van een bestuursorgaan een besluit te nemen. De in dit mandaatstatuut vastgelegde mandaten hebben het karakter van een afdoenings- en ondertekeningsmandaat.

  • a.

    Afdoeningsmandaat

  • Dit

    houdt in dat het uitoefenen van de bevoegdheid inhoudelijk aan de medewerker wordt overgelaten. Dit betekent dat de medewerker zowel de voorbereidingshandelingen alsook de verdere afhandeling verzorgt.

  • b.

    Ondertekeningsmandaat

  • Dit

    betekent dat de gemandateerde medewerker de uiteindelijke beschikking namens het bevoegde orgaan mag ondertekenen.

2. Doelstelling

De doelstelling van het mandaatstatuut is het binnen een politiek-bestuurlijk, organisatorisch, financieel en juridisch weloverwogen kader mogelijk maken om burgers op een vlotte, adequate en wederzijds prettige wijze van dienst te zijn. Besluitvorming die burgers rechtstreeks aangaat dient daarom zo laag mogelijk in de organisatie te worden neergelegd.

3. Uitgangspunten

Bij de formulering van de mandaten zijn de volgende uitgangspunten in acht genomen:

  • -

    mandatering dient de effectiviteit/efficiency, de klantgerichtheid en de motivatie in de organisatie te bevorderen;

  • -

    de politiek-bestuurlijke, organisatorische, financiële en juridische risico’s moeten aanvaardbaar zijn;

  • -

    er moet een duidelijk beleidskader aanwezig zijn (vastgesteld beleid of detailregelgeving van hogerhand).

4. Voordelen van mandatering

Ambtenaren krijgen meer verantwoordelijkheid en meer zelfstandigheid en kunnen met hun deskundigheid cliënten rechtstreeks van dienst zijn. Het zelf mogen afdoen van een aanvraag leidt tot een grotere betrokkenheid, motivatie en voldoening.

Het college/de burgemeester laat besluiten met een uitvoerend karakter binnen het vastgestelde beleidskader over aan het ambtelijk apparaat en kan zich daardoor (nog) meer richten op beleidsontwikkeling.

De burger merkt dat een aanvraag om medewerking sneller wordt afgedaan. Hij ziet de ambtenaar aan wie de bevoegdheid is gemandateerd als zijn vaste contactpersoon met wie hij laagdrempelig persoonlijk contact kan leggen. Het mandaatstatuut verhoogt zo de toegankelijkheid van de gemeentelijke organisatie voor de burger.

5. Verantwoordelijkheden bestuur, management en afdelingshoofd

Met het mandaatstatuut worden beslissingen die aan het college en de burgemeester toebehoren, neergelegd bij ambtenaren. Het college en de burgemeester blijven verantwoordelijkheid dragen voor de in mandaat genomen beslissingen. In de mandaatregeling wordt het mandaat gegeven aan functies, niet aan personen. Het mandaat wordt gelegd bij het afdelingshoofd. Die mag de gemandateerde bevoegdheden binnen de afdeling ondermandateren aan andere functies als vermeld in het mandaatoverzicht. Hierdoor wordt inhoud gegeven aan het organisatiebeginsel om verantwoordelijkheden en uitvoering op een zo’n laag mogelijk niveau in de organisatie neer te leggen.

Het afdelingshoofd blijft vanuit zijn functie eindverantwoordelijk voor het totaalresultaat van de aan de afdeling toegewezen beheersproducten. Daarom zal steeds kritisch de kwaliteit van de uitgaande besluiten moeten worden bezien, onder andere: het gebruik van heldere taal en de juridische kwaliteit. Bij ondermandatering van een bevoegdheid kan een afdelingshoofd instructies geven die de medewerker bij het uitoefenen daarvan in acht dient te nemen. Ondermandateren van bevoegdheden geschiedt schriftelijk en kan alleen gelden na publicatie en bekendmaking. Een medewerker kan een gemandateerde bevoegdheid niet ondermandateren.

6. Spelregels

  • 1.

    In de eerste plaats bevat het mandaatstatuut een opsomming van alle besluiten die ambtelijk mogen worden afgedaan. Zaken die niet in het mandaatstatuut zijn genoemd, moeten dus aan het college dan wel de burgemeester worden voorgelegd.

  • 2.

    In de tweede plaats geldt dat de wel genoemde besluiten geen afwijking van het bestaande beleid tot gevolg mogen hebben.

  • 3.

    Ten derde moet een besluit aan het bestuur worden voorgelegd als de (interne) adviezen niet op elkaar aansluiten. Ook besluiten waarvoor geen financiële dekking aanwezig is, worden niet ambtelijk afgedaan.

  • 4.

    In de vierde plaats is ook de beslissing op bezwaarschriften voorbehouden aan het bestuur.

  • 5.

    Overleg met het bestuursorgaan of de portefeuillehouder als het zelfstandig nemen van het besluit politiek-bestuurlijk en publicitair gevoelig kan liggen, als de uitoefening van het mandaat organisatorische, financiële of juridische gevolgen kan hebben of als de schijn van vooringenomenheid kan worden gewekt.

  • 6.

    Door vaststelling en inwerkingtreding van het nieuwe mandaatstatuut zijn alle eerdere genomen mandateringsbesluiten ingetrokken. Check daarom of je nog langer bevoegd bent, en zoniet herstel dat zonodig via een nieuw mandateringsbesluit.

  • 7.

    Stel van tussentijdse (door)mandatering steeds de afdeling dan wel medewerker in kennis die verantwoordelijk is voor actualisatie van het mandaatstatuut. De mandateringsbesluiten worden dan verwerkt in het volgende mandaatstatuut. Een standaardmandateringsbesluit is te vinden in MIT Office. Denk aan de bekendmaking van een mandateringsbesluit.

  • 8.

    Let op de (gewijzigde) ondertekening van beschikkingen (zie onder I ‘Algemene regels’ sub 7. van het mandaatstatuut).

7. Bijzondere aandachtspunten / wijzigingen

De volgende aanpassingen in het Mandaatstatuut 2011 gemeente Steenbergen springen in het oog:

Intrekken ondermandaten:

Voor zover een mandaat door tussenkomst van de directeur/gemeentesecretaris en/of een afdelinghoofd aan een medewerker van de eigen afdeling is verleend, zijn deze bevoegd dit mandaat in te trekken. Beheer van mandaten behoort tot de verantwoordelijkheid en huishouding van de betreffende afdeling. Het is daarom logisch dat het afdelingshoofd de beschikking krijgt om mandaten aan medewerkers in te trekken, voor zover deze niet rechtstreeks door het bestuursorgaan of voortvloeiend uit de wet bij die medewerkers berust.

Regeling verkeersregelaars:

In regioverband is afgesproken om het aanstellen van verkeersregelaars, werkzaam op elkaars grondgebied, mogelijk te maken. De burgemeesters van de 6 genoemde gemeenten kunnen op basis van de gemaakte afspraken elkaar daarvoor mandateren. Voor zover dat is geschied en er geen beperking tot ondermandaat is verbonden, kan een medewerker verkeersregelaars voor heel de regio in mandaat aanstellen.

Mandaten op rechtspositioneel gebied:

De afdeling P&O is opgegaan in de afdeling Ondersteuning. De uitoefening van diverse gemandateerde bevoegdheden op rechtspositioneel gebied worden derhalve tevens gemandateerd aan de teamcoach taakveld p&o en de beleidsmedewerker taakveld P&O. Alle medewerkers van taakveld p&o hebben tevens een mandaatbevoegdheid ten aanzien van het akkoord verklaren van declaraties inzake reis- en verblijfskosten (dienstreizen, arbo en studie), maaltijden en overige onkosten, de uitvoering van de Vergoedingsregeling reiskosten woon-werkverkeer gemeente Steenbergen 2009 en de ondertekening van uitgaande brieven en beschikkingen inzake de uitvoering van rechtspositieregelingen, met uitzondering van aktes, felicitaties, correspondentie inzake disciplinaire straffen, beslissingen op bezwaar en toepassingen in de beloningssfeer voor zover afwijkend van de algemene regelgeving.

Mandatering aan medewerkers van de afdeling Publiekszaken:

In verband met de doorontwikkeling van de afdeling Publiekszaken is op verschillende onderdelen in het Mandaatstatuut gekozen voor ondermandatering aan alle medewerkers van deze afdeling. Procedure- en taakbeschrijvingen maken uit in hoeverre een gemandateerde daadwerkelijk van de gemandateerde bevoegdheid gebruik zal gaan maken. Voorts wordt op deze wijze een zekerheid ingebouwd waar het betreft De rechtmatigheid van het besluit omdat het functieboek nog moet worden aangepast aan de ontwikkelingen en functieverschuivingen binnen de organisatie.

Algemene verordening ondergrondse infrastructuren:

In het kader van een goede en efficiënte uitvoering van deze wet is het noodzakelijk om de medewerker werkvoorbereiding/toezichthouder realisatie & beheer van een mandaat te voorzien.

Wet basisadministraties adressen en gebouwen (wet Bag):

In het kader van een goede en efficiënte uitvoering van deze wet is het noodzakelijk om de CAD/BAG-coördinator en de WOZ-coördinator van een mandaat te voorzien.

Vreemdelingenwet 2000:

Een aantal bevoegdheden zijn naar de rijksoverheid overgeheveld en komen derhalve niet meer terug in dit Mandaatstatuut.