Organisatie | Waterschap Rivierenland |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Elektronische bekendmaking |
Citeertitel | Elektronische bekendmaking |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuur – waterschappen |
Externe bijlage | Kontakt Alblasserwaard, 11-11-2010 |
Advertentie in diverse huis-aan-huis-bladen in het hele gebied van het waterschap in week 45, 2010, oa. in Kontakt Alblasserwaard, 11-11-2010. Een kopie van deze advertentie is als bijlage opgenomen bij deze regeling (zie onder "bijlagen")
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-11-2010 | nieuwe regeling | 29-10-2010 Kontakt Alblasserwaard, 11-11-2010 | 201027383 |
Het Algemeen Bestuur van Waterschap Rivierenland
gelezen het voorstel van het college van dijkgraaf en heemraden d.d. 31 augustus 2010
gelet op het advies van de commissie(s) d.d. 4 oktober 2010;
gelet op de desbetreffende bepalingen van de Waterschapswet en het algemeen reglement voor Waterschap Rivierenland;
aldus besloten in de vergadering d.d. 29 oktober 2010
het algemeen bestuur voornoemd,
Waterschap Rivierenland plaatst met grote regelmaat advertenties in huis-aan-huisbladen. Deze advertenties zien onder meer op:
Met de plaatsing van de hiervoor genoemde advertenties zijn aanzienlijke kosten gemoeid. Het kostenaspect komt aan de orde bij het onderdeel "financiële consequenties". Op basis van de Wet elektronische bekendmaking (Stb. 2008, 551) is het voor het waterschap voortaan mogelijk officiële bekendmakingen op elektronische wijze te publiceren. Op deze manier zijn aanzienlijke kostenbesparingen te bereiken bij de bekendmakingen.
De Wet elektronische bekendmaking is op 1 juli 2009 in werking getreden. Het betreft hier in eerste instantie een bevoegdheid voor de waterschappen tot elektronische bekendmaking, die later bij Koninklijk Besluit en in overleg met de betrokken overheden zal worden omgezet in een verplichting.
In dit voorstel, dat een uitwerking is van hetgeen is vermeld in de notitie kerntakendiscussie over dit onderwerp, komt aan de orde wat de huidige gang van zaken is met betrekking tot de bekendmaking van verschillende soorten besluiten. Tevens behandelt dit voorstel de voor- en nadelen van het elektronisch bekendmaken en gaat het voorstel in op het kostenaspect en de wijze van communiceren.
De bekendmaking van besluiten is te verdelen in vijf categorieën, te weten:
1. Wettelijk verplichte bekendmakingen van besluiten die niet tot een of meer belanghebbenden zijn gericht: besluiten van algemene strekking
Het gaat hier om de wettelijke verplichte bekendmakingen van besluiten die niet tot een of meer belanghebbenden zijn gericht. Hierbij valt te denken aan besluiten van algemene strekking (algemeen verbindende voorschriften, projectplannen, de legger, aanwijzingsbesluiten en beleidsregels). Voor deze besluiten is de kennisgeving van het besluit noodzakelijk om het besluit in werking te laten treden. Voor de bekendmaking van deze besluiten is een algemene regeling in artikel 3:42, tweede lid, van de Awb opgenomen. Voor algemeen verbindende voorschriften (bijvoorbeeld de Keur en andere verordeningen van het waterschap) is, naast de regeling van de Awb, in de Waterschapswet in de artikelen 73 en 73b een aanvullende regeling opgenomen.
Bekendmaking van de hiervoor genoemde besluiten vindt op dit moment plaats in huis-aan-huisbladen binnen het beheersgebied van Waterschap Rivierenland. Voor algemeen verbindende voorschriften geldt dat, naast bekendmaking in een huis-aan-huisblad, nog een terinzagelegging van 12 weken noodzakelijk is. Voor de overige besluiten van algemene strekking geldt geen wettelijke verplichting te vermelden dat en waar het besluit ter inzage ligt. Het verdient wel aanbeveling dat te doen.
2. Wettelijk verplichte kennisgeving van bepaalde ontwerpbesluiten
De Waterwet of de milieuwetgeving verplicht dat sommige vergunningen of plannen via de openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Awb moeten worden voorbereid. Op grond van artikel 3:11 Awb worden de ontwerpbesluiten ter inzage gelegd. Van het ontwerp van een besluit moet volgens artikel 3:12, eerste lid, Awb verplicht een kennisgeving gepubliceerd worden om derden te informeren en de gelegenheid te geven zienswijzen in te dienen.
Bekendmaking van de hiervoor genoemde kennisgevingen kan op basis van artikel 3:12, eerste lid plaatsvinden in huis-aan-huisbladen of op een andere geschikte wijze. Bij Waterschap Rivierenland vindt de publicatie van deze kennisgevingen momenteel plaats in huis-aan-huisbladen.
3. Wettelijk verplichte kennisgeving van overige besluiten, mededelingen, aankondigingen e.d.
Het gaat hier om de kennisgeving van besluiten die volgens specifieke wetgeving verplicht gepubliceerd moeten worden om derden te informeren en/of te wijzen op rechtsbeschermingsmogelijkheden:
artikel 12 van het Reglement van orde voor het algemeen bestuur 2009 bepaalt voor de vergaderingen van het algemeen bestuur dat de voorzitter plaats, datum en uur van de vergadering minimaal tien dagen voor aanvang ter openbare kennis brengt. Bekendmaking van de hiervoor genoemde kennisgeving vindt op dit moment bij Waterschap Rivierenland gebiedsbreed plaats in een huis-aan-huisblad. Waterschap Rivierenland kiest een vergelijkbare benadering voor de vergaderingen van de commissies van het algemeen bestuur. De verordening op de adviescommissies 2009 bepaalt echter niet op welke wijze de oproeping voor de vergaderingen van de commissies dient plaats te vinden.
In de hiervoor genoemde regelgeving is niet bepaald dat de openbare kennisgeving moet plaatsvinden door middel van een papieren publicatie. In de huidige situatie gebeurt dit door middel van plaatsing in een huis-aan-huisblad. Er is namelijk óf geen voorgeschreven wijze van bekendmaking óf er is een mogelijkheid tot bekendmaking op een "andere geschikte wijze".
De Awb bepaalt in artikel 3:41 Awb dat besluiten die tot een of meer belanghebbenden zijn gericht, zoals watervergunningen, moeten worden bekendgemaakt door uitreiking of toezending aan die geadresseerden, waaronder de aanvrager van de vergunning. Naast de wettelijk verplichte uitreiking of toezending publiceert Waterschap Rivierenland deze besluiten ook in de huis-aan-huisbladen binnen het beheersgebied en op de internetsite. Waterschap Rivierenland legt vervolgens deze besluiten ter inzage gedurende een periode van zes weken. Dit gebeurt in beginsel om praktische redenen. Als dit niet zou gebeuren, moet naast de bekendmaking aan de geadresseerden en de aanvrager van bij voorbeeld een verleende watervergunning een mededeling plaatsvinden aan mogelijke belanghebbenden. Door een algemene publicatie is dit in principe niet meer nodig.
Aan degenen die zienswijzen hebben ingebracht tegen een ontwerpbesluit, als bedoeld onder 2, moet het waterschap op basis van de artikelen 3:43 en 3:44 Awb het definitieve besluit mededelen naast een algemene bekendmaking volgens artikel 3:12, eerste lid, Awb.
Dit betreft de overige soorten van informatie die wellicht nuttig en informatief is, maar niet wettelijk verplicht.
5. Wettelijk verplichte kennisgeving van besluiten zonder keuzemogelijkheid
Er zijn besluiten waarvoor geen keuzemogelijkheid bestaat voor de wijze van bekendmaking. Deze besluiten moeten in een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad worden gepubliceerd.
de mededeling van de bekendmaking van verkeersbesluiten ex artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) vindt plaats in één of meer plaatselijke dag- of weekbladen. Artikel 26 BABW bepaalt namelijk: "Van de bekendmaking van verkeersbesluiten wordt mededeling gedaan in één of meer plaatselijke dag- of weekbladen. In de mededeling worden in ieder geval de weg waarop het verkeersbesluit betrekking heeft, alsmede de te plaatsen of te verwijderen verkeerstekens dan wel de te treffen maatregelen ter regeling van het verkeer vermeld". Dit betekent dat er naast de officiële bekendmaking van een dergelijk verkeersbesluit, behorend tot categorie 1, ook een mededeling moet worden gedaan in een papieren publicatie. Dit blijft ongewijzigd van toepassing onder de Wet elektronische bekendmaking;
Gevolgen van de Wet elektronische bekendmaking
Wat zijn de gevolgen van de Wet elektronische bekendmaking voor de bovengenoemde categorieën van bekendmakingen? Is voor deze besluiten/kennisgevingen een elektronische bekendmaking mogelijk?
Ad 1: Wettelijk verplichte bekendmakingen van besluiten die niet tot een of meer belanghebbenden zijn gericht: besluiten van algemene strekking
Onder meer artikel 3:42 Awb en artikel 73 van de Waterschapswet zijn als gevolg van de Wet elektronische bekendmaking gewijzigd. Dit betekent dat de in deze categorie vallende besluiten elektronisch bekendgemaakt mogen worden.
Bekendmaking moet plaatsvinden in een elektronisch uit te geven waterschapsblad, dat aan een aantal wettelijke voorwaarden moet voldoen. In een waterschapsblad zijn de officiële bekendmakingen van Waterschap Rivierenland opgenomen.
Artikel 73 Waterschapswet bepaalt dat de algemeen verbindende voorschriften (verordeningen) integraal in het waterschapblad moeten worden opgenomen. De overige besluiten van algemene strekking kunnen op basis van artikel 3:42, tweede lid, Awb integraal of met vermelding van de zakelijke inhoud van het besluit in het waterschapsblad worden opgenomen.
Het vormt dus geen discussie dat deze categorie van besluiten bekendgemaakt kan worden in een elektronisch waterschapblad.
Ad 2: Wettelijk verplichte kennisgeving van bepaalde ontwerpbesluiten
De overige artikelen die zien op bekendmaking, zoals het onder 2 genoemde artikel 3:12, eerste lid, Awb, zijn echter niet gewijzigd. De vraag is nu of een elektronische bekendmaking ook voor de bekendmaking van de besluiten uit deze categorie mogelijk is.
De bekendmaking van de ontwerpbesluiten, als bedoeld in categorie 2, mag ook "op een andere geschikte wijze" worden gedaan. De vraag is echter of een publicatie in een elektronisch waterschapsblad daar ook onder valt.
In de circulaire van het Ministerie van Binnenlandse Zaken van 19 mei 2009 staat het volgende:
"De kennisgeving van (de zakelijke inhoud van) een ontwerpbesluit op grond van artikel 3:12 Awb geschiedt in een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad, dan wel op een andere geschikte wijze. Ook deze keuzemogelijkheid blijft bestaan na inwerkingtreding van de wet. Kennisgeving in een elektronisch blad kan onder omstandigheden nu en na inwerkingtreding van de wet een "andere geschikte wijze zijn."
De VNG heeft voor de decentrale overheden nader advies gevraagd over de uitleg van de zinsnede "op een andere geschikte wijze" bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken.
Het Ministerie redeneert in haar nader advies van 6 januari 2010 in deze als volgt. Staat er bijvoorbeeld in een wettelijke bepaling "bekendmaking op een andere geschikte wijze", dan is die geschikte wijze met ingang van 1 juli 2009 de elektronische weg. Staat er in een bepaling "in een van gemeentewege uitgegeven blad" dan kan dit gemeenteblad vanaf 1 juli 2009 in de vorm van een elektronisch gemeenteblad verschijnen. Wel dient het elektronisch gemeenteblad te voldoen aan de daaraan gestelde wettelijke voorwaarden.
De redenering uit het nader advies kan ook gevolgd worden voor de bekendmakingen door waterschappen.
De conclusie is dat de besluiten van deze categorie in een elektronisch waterschapsblad bekend kunnen worden gemaakt.
Ad 3: Wettelijk verplichte kennisgeving van overige besluiten, mededelingen, aankondigingen e.d.
De besluiten van artikel 3:41 Awb moeten worden uitgereikt of toegezonden aan de geadresseerden. Indien dat niet mogelijk is, wordt het besluit op grond van artikel 3:41, tweede lid, Awb bekendgemaakt op een andere geschikte wijze. In het nader advies van 6 januari 2010 stelt het Ministerie dat ook de kennisgeving van deze besluiten op een gemeentelijke website, al dan niet in een elektronisch (gemeente)blad, onder omstandigheden nu en na inwerkingtreding van de wet een "andere geschikte wijze" kan zijn.
In het algemeen stelt het nader advies dat daar waar een publicatie gebaseerd is op een wettelijke bepaling die spreekt over een "andere geschikte wijze" of in het geheel niet gebaseerd is op een wettelijke grondslag het aan het bestuursorgaan zelf is om af te wegen welke elektronische weg wordt gekozen, dus op een website, al dan niet in een elektronisch (gemeentelijk) blad.
De conclusie is dat de publicatie van de overige besluiten en mededelingen uit deze categorie in een elektronisch waterschapsblad mogelijk is.
Het waterschap kan de overige mededelingen zonder wettelijke verplichting nu en in de toekomst publiceren op de wijze die hij verkiest. Het nader advies van het Ministerie bevestigt dit.
Ad 5: Wettelijk verplichte kennisgeving van besluiten zonder keuzemogelijkheid
Voor de besluiten uit deze categorie bestaat er geen mogelijkheid om deze elektronisch bekend te maken. De toepasselijke wettelijke bepalingen schrijven immers een bekendmaking in papieren vorm voor.
Ondanks het feit dat formeel niet in de wet is vastgelegd dat elektronisch bekendmaken ook van toepassing is op de bekendmaking van besluiten anders dan besluiten van algemene strekking (algemeen verbindende voorschriften, projectplannen en beleidsregels) kan gezien het voorgaande betoogd worden, dat elektronische bekendmaking ook voor besluiten die geen besluit van algemene strekking inhouden, kan worden toegepast. De bekendmaking "op een andere geschikte wijze" betreft dan de elektronische weg.
Nadrukkelijk wordt opgemerkt dat de rechter deze uitleg nog niet in een procedure heeft getoetst. Het kan dus zijn dat een rechter uiteindelijk tot een andere conclusie komt.
De vraag is hoe de invulling van de elektronische weg moet gebeuren. Jurisprudentie ontbreekt hierover.
Voor algemeen verbindende voorschriften en overige besluiten van algemene strekking (categorie 1) geldt dat de bekendmaking in een elektronisch waterschapsblad moet plaatsvinden conform artikel 73 Waterschapswet en artikel 3:42, tweede lid, Awb. Het elektronisch waterschapsblad moet voldoen aan de regels van het Besluit en de Regeling bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden.
Voor de ontwerpbesluiten (categorie 2) en de overige besluiten en mededelingen (categorie 3) is op basis van de circulaire van het Ministerie van Binnenlandse Zaken een publicatie in een elektronisch waterschapsblad te verkiezen. Het nader advies lijkt op dit punt overigens ruimer door ook een publicatie op een website te beschouwen als "op een andere geschikte wijze".
Door ervoor te kiezen naast de besluiten van algemene strekking ook de ontwerpbesluiten en de overige besluiten en mededelingen te publiceren in een elektronisch waterschapsblad voldoet het waterschap aan de voorschriften van het Besluit en de Regeling bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden.
Dat biedt in geval van een rechterlijke toetsing naar alle waarschijnlijkheid afdoende en meer zekerheid dan alleen plaatsing op de website van het waterschap. Het biedt namelijk de waarborg dat de publicaties voor de burger in een onveranderbaar format, algemeen toegankelijk, beschikbaar blijven.
Hoe gaat elektronisch publiceren in de praktijk? Het college van dijkgraaf en heemraden bepaalt het internetadres waarop het elektronisch waterschapsblad wordt geplaatst. Een elektronisch publicatieblad zal, gezien de circulaire van het Ministerie, de aanduiding Waterschapsblad moeten bevatten, de naam van het uitgevende bestuursorgaan, de datum van publicatie en een nummer. Via Overheid.nl kunnen burgers een "abonnement" nemen op e-mailservice en ontvangen zij wekelijks de bekendmakingen per e-mail. Inschrijven op e-mailadres kan eenvoudig door het postcodegebied en het interesseprofiel in te stellen (zie http://zoekdienst.overheid.nl/Zoekdienst/onl.wizard.attenderingen.bekendmakingen/).
In het reeds genoemde Besluit en de Regeling bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden worden technische eisen gesteld aan het elektronisch waterschapsblad. Continuïteit, beveiliging en duurzaamheid van de publicaties dienen immers gegarandeerd te zijn. Het voert in dit voorstel te ver om deze technische eisen nader te bespreken. De afdeling PO&I en T‑COM hebben samen het waterschapsblad ontwikkeld. Hierbij is gebruik gemaakt van voorbeelden van derden. Er zijn (andere) decentrale overheden die op dit moment reeds zijn overgestapt op bekendmaking in een elektronisch publicatieblad, zoals de gemeente Amstelveen, de provincie Limburg en de provincie Overijssel. Van veel waterschappen is overigens bekend dat zij de mogelijkheden van elektronisch publiceren aan het onderzoeken zijn. Daarnaast heeft het Waterschapshuis voor hetzelfde doel een werkgroep met deelname door Waterschap Rivierenland ingesteld. De uitkomst van het onderzoek van die werkgroep zal volgens planning in november in de commissie Middelen van de UvW gepresenteerd worden. Het onderzoek van het Waterschapshuis zal naar verwachting gaan overeenkomen met dit voorstel.
Hierna zal eerst worden ingegaan op de voordelen van elektronisch publiceren. Vervolgens zal worden ingegaan op de nadelen.
Daarnaast levert een elektronische publicatie een grote kostenbesparing op. Elektronisch publiceren betekent voor Waterschap Rivierenland een kostenbesparing van € 243.000,-- op jaarbasis. Dit bedrag betreft de totale advertentiekosten (categorie 1 t/m 5) over 2010 minus de advertentiekosten die om verschillende redenen gehandhaafd moeten worden. Onder financiële consequenties wordt het kostenaspect verder uitgewerkt.
In 2011 is incidenteel extra € 15.000,-- benodigd voor verdere implementatie van het elektronisch waterschapsblad. Dit betreft aanpassing van de website, onderdeel Vergunningen.
Elektronische publicatie kan als nadeel hebben dat burgers die geen internet hebben c.q. moeite hebben met de toepassing van internet geen kennis kunnen nemen van de elektronische publicatie. Als tegenargumenten kunnen gelden:
het bereik van dag- of huis-aan-huisbladen is ook niet optimaal vanwege het ontbreken van een abonnement op een dagblad of een slechte bezorging van de huis-aan-huisbladen in het buitengebied. Daarnaast zijn er altijd burgers die niet alles wensen te ontvangen in hun brievenbus, getuige de stickers "geen reclame";
daarnaast zal bij wijze van service aan de burgers in de beginfase enkele malen mededeling van de elektronische bekendmaking worden gedaan in een huis-aan-huisblad. Deze mededeling in het huis-aan-huisblad is echter niet de rechtsgeldige en officiële bekendmaking. Een verdere uitwerking staat vermeld onder "wijze van communiceren";
verder zal publiceren in een huis-aan-huisblad, naast de publicatie op zich, het werk en de taken van het waterschap ook nog eens bij burgers onder de aandacht stellen c.q. benadrukken. Een publicatie in een huis-aan-huisblad vergroot met andere woorden de bekendheid van het waterschap. Bij elektronische publicatie zullen burgers het Waterschapsblad specifiek raadplegen voor bekendmakingen en niet voor promotiedoeleinden van het waterschap.
Ondanks de mogelijke nadelen geeft de Wet elektronische bekendmaking de voorkeur aan een elektronische publicatie. Dat is immers de achtergrond van het wetsvoorstel en blijkt duidelijk uit de overwegingen in de Memorie van Toelichting bij het wetsvoorstel.
Dit voorstel behandelt de publicaties van de officiële bekendmakingen van het waterschap. De kosten van deze publicaties worden gedekt uit het budget "advertentiekosten". In dit budget is echter ook een bedrag opgenomen van € 18.000,-- voor de vermelding van het waterschap in de officiële telefoonboeken.
In de kostenbesparing van € 243.000,-- is het bedrag van € 18.000,-- opgenomen. Dat betekent dat de vermelding van het waterschap in de telefoonboeken komt te vervallen.
Het college van dijkgraaf en heemraden heeft in het kader van de kerntakendiscussie voorgesteld om de nadruk te leggen op elektronisch bekendmaken in plaats van het publiceren in huis-aan-huisbladen.
In de begroting 2010 is een exploitatiebudget van € 270.000,-- opgenomen.
De doelstelling is om structureel € 225.000,-- te bezuinigen op de publicatiekosten.
In de voorjaarsnota 2010 welke behandeld is in het AB van 18 juni 2010 is, bij het onderdeel Kerntakendiscussie, ook uitgegaan van een bezuiniging van € 225.000,--. In het afzonderlijke voorstel Kerntakendiscussie welke in het AB van 17 september 2010 is behandeld, is ook een besparing vermeld van € 225.000,--.
Met dit voorstel wordt vanaf 2012 een besparing bereikt van € 243.000,--.
Met de besparing blijft een jaarlijks budget behouden voor de verplichte en de gewenste publicaties in huis-aan-huisbladen (verkeersbesluiten –verplicht-; bekendmaking keur en belastingverordeningen, aankondiging schouw, bestuursvergaderingen –gewenst-).
In onderstaande tabel wordt weergegeven welke budgetten voor 2011 en ook structureel voor volgende de jaren in beeld zijn.
Overgang naar elektronisch waterschapsblad:
Uit de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) volgt dat een besluit niet in werking treedt voordat het is bekendgemaakt. Dit betekent dat de rechtsgevolgen van een besluit niet kunnen intreden voordat het aan de belanghebbenden bekend is gemaakt.
Met andere woorden, zolang het besluit nog niet bekend is gemaakt, heeft het geen rechtsgevolg. Tevens is de bekendmaking van belang voor de aanvang van de bezwaren- of de beroepstermijnen.
In ieder geval moet op grond van de Wet elektronische bekendmaking een keuze gemaakt worden tussen bekendmaken op de huidige papieren wijze of op elektronische wijze. Een nevenschikking van de wijzen van bekendmaking is niet mogelijk. Anders bestaat het gevaar van een verschil in inhoud en het tijdstip van bekendmaking. Duidelijk moet zijn welke wijze van bekendmaking de officiële bekendmaking is. Het elektronisch waterschapsblad kan daartoe voorzien worden van de bewoordingen "officiële bekendmakingen". Er kan slechts één medium gebruikt worden voor de officiële publicaties. De overige publicaties kunnen slechts gebruikt worden als service voor het publiek. Het Waterschap zal duidelijk moeten aangeven welke versie de officiële publicatie is en welke de kopie.
De keuze voor het elektronisch publiceren van bekendmakingen betekent voor de burger een overgang van de vertrouwde huis-aan-huisbladen naar het elektronisch waterschapsblad op internet. Om de burger te wijzen op de overgang naar de elektronische bekendmaking, zal bij wijze van service enkele malen in de beginfase een kleine advertentie geplaatst worden in huis-aan-huisbladen.
Deze advertenties kunnen tevens bekendmakingen van bijzondere juridische of financiële aard onder de aandacht brengen. Te denken valt aan het besluit tot vaststelling van de keur vanwege de vele belanghebbenden of de vaststelling van de belastingverordeningen vanwege het grote financiële belang.
Daarnaast is het als onderdeel van het communicatiebeleid eveneens gewenst om bepaalde algemene advertenties te blijven plaatsen. Het betreft dan bijvoorbeeld de aankondigingen van de schouw, van hoogwateroefeningen, van de vergaderingen van het algemeen bestuur en commissies en van inloopbijeenkomsten voor dijkverbeteringsprojecten. Gezien het beschikbare budget voor advertentiekosten zal het nut en belang van publicatie kritisch beoordeeld moeten worden.
Daarnaast blijft de publicatie van bepaalde besluiten in huis-aan-huisbladen een wettelijk vereiste.
Ook voor de nieuwe wijze van publiceren geldt dat Waterschap Rivierenland steeds zal moeten nagaan of er andere bijzondere wettelijke bepalingen zijn die de grondslag vormen voor publicaties in huis-aan-huisbladen en of die wettelijke bepalingen het mogelijk maken om de papieren publicaties op elektronische wijze uit te voeren.
Het verdient sterke aanbeveling T-JZN te betrekken bij het beoordelen van het nut en de noodzaak van de advertenties en het opstellen ervan.
Advies van het Georganiseerd overleg
Advies van bestuurlijke commissie(s) en eventuele reactie
Aan de discussie over dit voorstel worden toegevoegd de volgende vragen:
Het voorstel kan als een hamerstuk aan het AB worden voorgelegd.
Advies/voorstel om te besluiten