Organisatie | Boxtel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Welzijnsfonds Boxtel 2015 |
Citeertitel | Verordening Welzijnsfonds Boxtel 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | geen |
Deze regeling vervangt de regeling "Verordening Welzijnsfonds 2012"
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 02-02-2018 | Nieuwe regeling | 16-12-2014 Gemeenteblad 2014, 81218 | 31-12-2014 | Onbekend |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Huishouden: de alleenstaande, die zelfstandig een huishouden voert waaronder begrepen de alleenstaande wonend in een gezinsvervangend tehuis, de alleenstaande ouder met een of meer ten laste komende kinderen ex artikel 4 lid 1 sub e Participatiewet, die zelfstandig een huishouden voert, de in gezinsverband levende gehuwden of daarmee ex artikel 3 Participatiewet gelijkgestelden, al dan niet met kinderen, die een zelfstandig huishouden voeren.
De Verordening beoogt de deelname aan maatschappelijke activiteiten te bevorderen door een financiële bijdrage in de kosten van maatschappelijke activiteiten te bieden aan huishoudens die een minimuminkomen en vermogen hebben als bedoeld in artikel 1. Onder maatschappelijke activiteiten verstaan wij sociaal-culturele, educatieve of sportieve activiteiten, die beogen het sociaal isolement te voorkomen of doorbreken. De bijdrage hoeft niet te worden aangewend voor kosten die noodzakelijk zijn om sociaal-medische redenen.
Deze bijdrageregeling is uitsluitend van toepassing op aanvragers met hun gezinsleden, die in het kalenderjaar waarvoor een bijdrage wordt aangevraagd woonachtig zijn in de gemeente, tenzij zij verblijven in een AWBZ-instelling. Bewoners van een gezinsvervangend tehuis behoren echter wel tot de doelgroep.
Hoofdstuk 2 Voorwaarden en voorschriften
Indien de aanvrager onjuiste inlichtingen heeft verstrekt op basis waarvan aan hem ten onrechte de bijdrage is toegekend of indien aanvrager desgevraagd de bewijsstukken niet overlegt waaruit blijkt dat hij de kosten waarvoor de bijdrage werd verstrekt, daadwerkelijk heeft gemaakt, of wanneer een onverschuldigde betaling aan hem is gedaan, vordert het college de kosten van de bijdrage geheel of gedeeltelijk terug.
Terugvordering van de kosten als bedoeld in het eerste lid van dit artikel vindt eerst plaats nadat het college de eerder toegekende bijdrage bij een zelfstandig besluit heeft ingetrokken. Het college vordert bij zelfstandig besluit vervolgens de bijdrage terug op grond van het bepaalde in artikel 6:203 Burgerlijk Wetboek.
Hoofdstuk 3 Berekening van de bijdrage
Artikel 7 Hoogte van de bijdrage
De bijdrage per gezinslid bedoeld in lid 1 wordt jaarlijks aangepast middels indexering, waarbij het wettelijke percentage voor de kosten levensonderhoud wordt gevolgd, met een afronding naar boven op een hele euro. De bijdrage voor een gezinslid bedoeld in lid 2 is € 100 hoger dan de bijdrage bedoeld in lid 1.
Artikel 8 Kosten deelname maatschappelijke activiteiten
Burgemeester en wethouders stellen vast voor welke kostensoorten een bijdrage op grond van deze verordening wordt verstrekt.
Door of namens het college van burgemeester en wethouders kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende worden afgeweken van de bepalingen in deze verordening, indien toepassong hiervan tot onbillijkheden van overwegende aard leiden.
Toelichting Verordening Welzijnsfonds 2015
Het college van burgemeester en wethouders acht deelname aan maatschappelijk verkeer voor al haar inwoners noodzakelijk. Door het Welzijnsfonds wordt aan inwoners die een laag inkomen hebben een bijdrage verstrekt voor dergelijke kosten. Speciale aandacht is er voor kinderen die opgroeien in arme gezinnen. De gemeente wil ervoor zorgen dat zij zo veel mogelijk kunnendeelnemen aan de activiteiten in de lokale samenleving. De Regeling maatschappelijke participatie voor schoolgaande kinderen, een vorm van categoriale bijzondere bijstand, komt per 1 januari 2015 te vervallen. De Participatiewet biedt niet langer de mogelijkheid voor deze doelgroep om categoriaal een bijdrage te verstrekken. De middelen die hierdoor vrijvallen, worden ingezet voor kinderen die gebruik maken van het Welzijnsfonds. Voor kinderen tot 18 jaar kan daardoor meer gedeclareerd worden. Daarnaast worden de bijdragen die aan 18+ en 18- worden verstrekt, gescheiden van elkaar. Waar tot nu toe de middelen binnen het gezin op ieder gezinslid overdraagbaar waren, wordt dit nu beperkt tot overdracht binnen de doelgroep 18 – of 18+. Op die manier blijven de middelen die voor de kinderen bestemd zijn ook alleen ten goede komen aan de kinderen zelf. Hiermee is tegemoet gekomen aan een belangrijke wens van de partners in het armoedenetwerk, met name Stichting Leergeld.
Het college van Burgemeester en wethouders wil maatschappelijke participatie bevorderen en acht het noodzakelijk dat deelname aan maatschappelijke activiteiten bereikbaar is voor alle inwoners. Daarom stelt zij een bijdrage ter beschikking aan de inwoners die over onvoldoende draagkracht beschikken om deze kosten te betalen uit hun inkomen of vermogen.
Wanneer deelname aan bepaalde activiteiten om sociale of medische redenen noodzakelijk is, hoeft het Welzijnsfonds niet te worden aangesproken. In dergelijke situaties kan bijzondere bijstand worden verstrekt voor deze kosten. Het gaat bijvoorbeeld om bezoek aan peuterspeelzaal door kinderen die daarvoor een sociaal-medische indicatie hebben (waaronder deelname aan voor- en vroegschoolse educatie) of beoefenen van bepaalde sporten indien dit medisch noodzakelijk is (bepaalde bewegingsprogramma’s of zwemmen). Het Welzijnsfonds beoogt immers de vrije keuze te geven aan de klant waar hij de bijdrage aan besteedt. Besteding aan noodzakelijke kosten is hiermee in strijd. Bovendien geldt het Welzijnsfonds als een voorliggende voorziening boven de bijzondere bijstand. Dat is immers alleen toepasbaar indien er geen andere bronnen zijn waaruit de kosten kunnen worden bestreden. Wanneer we deze noodzakelijke kosten wel in het Welzijnsfonds zouden laten, dan zou dit ertoe leiden dat het gezin eerst deze kosten uit de gezinsbijdrage moet betalen en pas daarna eventueel bijzondere bijstand zou kunnen worden gegeven. Omdat de bijdrage uit het Welzijnsfonds binnen het gezin overdraagbaar is, zou daardoor de hele gezinsbijdrage opgesoupeerd kunnen worden door één gezinslid. Dat is niet rechtvaardig tegenover de andere gezinsleden. Om die reden is ervoor gekozen om dergelijke noodzakelijke kosten niet via het Welzijnsfonds te laten vergoeden.
In dit artikel worden een aantal doelgroepen uitgezonderd van het recht op een bijdrage. Uitgezonderd worden personen die verblijven in een AWBZ-instelling. Voor hun deelname aan het maatschappelijk verkeer zijn zij voor het grootste gedeelte aangewezen op de instelling waar zij verblijven. Bovendien voeren zij geen zelfstandige huishouding. Een uitzondering hierop zijn bewoners van ene gezinsvervangend tehuis. We willen juist de deelname van deze personen aan lokale activiteiten bevorderen. Het verstrekken van een financiële bijdrage in de kosten van die activiteiten moet dan mogelijk zijn.
Aanvragers hoeven niet in de peilmaand woonachtig te zijn in onze gemeente. Ook wie op een latere datum in de gemeente komt wonen, kan aanspraak maken op een vergoeding van het Welzijnsfonds. Voor alle nieuwelingen in onze gemeente is dit van belang, en speciaal voor mensen die vanuit een Asielzoekerscentrum in onze gemeente komen wonen. Het bevordert de integratie in onze gemeente wanneer nieuwe inwoners direct de financiële mogelijkheden krijgen om lid te worden van sportverenigingen o.d. Door het Welzijnsfonds open te stellen voor nieuwe inwoners worden financiële belemmeringen voor maatschappelijk participeren weggenomen.
In dit artikel is geregeld dat de aanvraag schriftelijk moet worden ingediend via een door burgemeester en wethouders vastgesteld formulier. Daarnaast is in dit artikel een termijn gesteld aan de periode waarbinnen een aanvraag moet worden ingediend.
Personen die in een schuldensituatie zitten, kunnen onder voorwaarden ook gebruik maken van het Welzijnsfonds. In hun situatie beschikken zij over een laag besteedbaar inkomen, waardoor het deelnemen aan activiteiten financieel niet haalbaar is. De voorwaarden zijn expliciet omschreven in de verordening. Naast situaties waarin sprake is van een type schuldregeling of schuldenstabilisatie kan het voorkomen dat men zelf de nodige moeite doet om de schuldensituatie op te lossen. Ook in die gevallen kan men nog in aanmerking komen voor het Welzijnsfonds mits de maximale aflossingscapaciteit wordt ingezet. In dat geval is het besteedbaar inkomen immers ook maximaal 90 % van de bijstandsnorm.
De bijdrage wordt over een kalenderjaar verstrekt. De peilmaand is daarom de maand januari van elk jaar. De inkomsten die betrekking hebben op de peilmaand en het vermogen op 1 januari zijn daarom bepalend voor de bijdrage. Wat betreft de gezinssituatie is de situatie per 1 januari van ieder kalenderjaar bepalend.
Terugvordering kan ook plaatsvinden wanneer de gemeente onverschuldigd betalingen heeft gedaan. Bij de terugvordering wordt rekening gehouden met de ernst van het feit, de mate van verwijtbaarheid en de persoonlijke omstandigheden van de cliënt. De cliënt dient hierover te worden gehoord, tenzij er sprake is van omstandigheden als bedoeld in lid 4.
Artikel 7 Hoogte van de bijdrage
Per 1 januari 2015 wordt de hoogte van de vergoeding vastgesteld op € 175,- per persoon in de doelgroep 18+ per kalenderjaar. Het maximaal te declareren bedrag voor de doelgroep 18- wordt vastgesteld op € 275,-. Door prijsstijgingen kan het noodzakelijk zijn om de hoogte van de bijdrage regelmatig opnieuw te beoordelen. De hoogte van de bijdrage wordt jaarlijks geïndexeerd. De bijdrage voor kinderen tot 18 jaar ligt € 100 boven het bedrag dat aan 18+ kan worden toegekend.
De bijdrage is overdraagbaar aan een ander lid van het huishouden binnen dezelfde leeftijdsgroep. Ter verduidelijking: indien de leeftijdsgroep uit twee of meer personen bestaat, dan kan een lid van diezelfde leeftijdsgroep geheel of gedeeltelijk afzien van zijn of haar bijdrage en dat overdragen aan een ander lid van dezelfde leeftijdsgroep om de gedeclareerde kosten van dat gezinslid te dekken. De bijdrage mag niet worden overgedragen aan personen uit een andere leeftijdsgroep of aan personen, die zijn uitgezonderd op grond van artikel 3 van deze beleidsregels.
Artikel 8 Kosten deelname aan maatschappelijke activiteiten
In de verordening zelf is geen lijst opgenomen van activiteiten die voor een bijdrage in aanmerking komen. Het is aan de bevoegdheid van het college overgelaten om de lijst op te stellen. De kaders hiervoor zijn al vastgelegd in artikel 2 van deze verordening: de kosten dienen maatschappelijke participatie te bevorderen. Het voordeel is dat zonder langdurige procedure aanpassingen in de lijst zijn aan te brengen, wanneer daartoe aanleiding is. Aanpassing kan o.a. noodzakelijk blijken ten gevolge van maatschappelijke ontwikkelingen, waardoor nieuwe kostensoorten zich gaan voordoen. Daarnaast kan dit nodig blijken wanneer een vergoedingensoort moeilijk controleerbaar blijkt voor de uitvoering.
Dit artikel is in de verordening opgenomen zodat duidelijk is op welke manier kosten tot vergoeding kunnen komen. De klant moet altijd een declaratie indienen van de kosten die hij vergoed wil zien. Dat kunnen een bewijs van betaling, een lidmaatschapskaart, een toegangskaartje, een treinkaart, maar ook bankafschriften zijn waaruit voldoende blijkt waarvoor de kosten zijn gemaakt en voor welke persoon binnen het huishouden.
Een uitzondering op het indienen van bewijsstukken geldt voor periodieke, gelijke kosten. Alle periodieke (gelijke) kosten kunnen voor (het restant van) het jaar vergoed worden op basis van één nota / bankafschrijving. Denk hierbij o.a. aan internet, abonnementen tijdschriften, lidmaatschappen en/of peuterspeelzaal. De eerste ingeleverde nota is dan de ingangsmaand van de betaling. De periodiciteit moet blijken uit de bewijsstukken. Voordeel is dat er minder betaalmomenten zijn voor de administratie en dat de cliënt niet iedere maand een bewijsstuk hoeft op te sturen.
Dit artikel behoeft geen toelichting.