Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wormerland

Reglement van orde voor de markt en voorronden van de raad van de gemeente Wormerland

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWormerland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement van orde voor de markt en voorronden van de raad van de gemeente Wormerland
CiteertitelReglement van orde voor de markt en voorronden van de raad van de gemeente Wormerland
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Dit reglement maakt onderdeel uit van het reglement van orde voor de raadsavond van de gemeente Wormerland

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

-

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-05-200623-07-2019nieuwe regeling

09-05-2006

-

-

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement van orde voor de markt en voorronden van de raad van de gemeente Wormerland

Dit reglement maakt onderdeel uit van het reglement van orde voor de raadsavond van de gemeente Wormerland.

Tenzij in dit reglement uitdrukkelijk anders wordt vermeld, is het 'Reglement van orde van de markt en de voorronden van de raad van de gemeente Wormerland' van toepassing.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    markt: activiteiten met een informeel karakter voorafgaand aan de voorronden, die zich met name afspelen in de hal van het gemeentehuis;

  • b.

    voorronden: diverse activiteiten, zoals vermeld in artikel 5 van dit Reglement, die worden georganiseerd in parallelle sessie voorafgaand aan de vergadering van de raad;

  • c.

    raad: de raad van de gemeente Wormerland;

  • d.

    college: het college van burgemeester en wethouders van Wormerland;

  • e.

    fractie: een fractie als bedoeld in het Reglement van Orde van de raad van de gemeente Wormerland;

  • f.

    burgerraadslid: door de raad benoemde vertegenwoordiger van een fractie, niet zijnde raadslid, die tijdens de voorronden namens de fractie het woord mag voeren.

  • g.

    fractievertegenwoordiger: een door de fractie aangewezen vertegenwoordiger van een fractie die namens de fractie het woord kan voeren tijdens de voorronden, dit kunnen zowel raadsleden als burgerraadsleden zijn;

  • h.

    presidium: het presidium van de raad;

  • i.

    voorzitter: de door het presidium aangewezen voorzitter van een activiteit in de voorronden.

Artikel 2 Driewekelijkse raadsavond

  • 1.

    De raadsavonden vinden in beginsel plaats in een driewekelijkse cyclus op dinsdagavond.

  • 2.

    Jaarlijks wordt een schema opgesteld waarop de dagen met de raadsavonden zijn vermeld.

  • 3.

    De raadsavond vindt plaats in het gemeentehuis. In de regel start de raadsavond met de markt om 19.30 uur, beginnen de voorronden om 20.00 uur met Algemene Zaken en begint deraadsvergadering om 22.15 uur.

  • 4.

    Het presidium kan in bijzondere gevallen een ander tijdstip bepalen.

  • 5.

    Bij aankomst in het gemeentehuis, op het tijdstip dat de voorronden worden gehouden, tekent iedere fractievertegenwoordiger de presentielijst.

Artikel 3 Doelstelling voorronden

  • 1.

    De voorronden hebben tot doel het bij de fractievertegenwoordigers laten vormen van een (inhoudelijk) oordeel over allerhande, de raad aangaande activiteiten.

  • 2.

    De voorronden zijn gericht op actieve deelname door een fractievertegenwoordiger, of op het door hen kennis kunnen nemen van hetgeen door anderen wordt gepresenteerd.

Artikel 4 Openbaarheid

  • 1.

    De voorronden zijn openbaar.

  • 2.

    In bijzondere gevallen kan het presidium besluiten dat een voorronde in een beslotenheid plaatsvindt. De raad machtigt het presidium hiertoe te besluiten.

  • 3.

    Voor afloop van de besloten voorronde beslissen de leden van de betreffende voorronde, overeenkomstig artikel 25, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De leden kunnen besluiten de geheimhouding op te heffen.

Artikel 5 Vaststelling activiteiten

  • 1.

    De activiteiten in de voorronden worden vastgesteld door het presidium.

  • 2.

    De activiteiten kunnen bestaan uit:

    • a.

      technische informatie dan wel technisch overleg;

    • b.

      raadsonderwerpen (kaderstellingen e.d.);

    • c.

      raadsvoorstellen/initiatiefvoorstellen;

    • d.

      overleg met de portefeuillehouder/collegeverzoek om consultatie;

    • e.

      presentaties;

    • f.

      ontwerp-structuurplannen, -bestemmingsplannen en voornemens als bedoeld in de artikelen 8, lid 2, en 23, lid 1, sub d, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.

  • 3.

    Indien tenminste één fractie van de raad een activiteit wenst, wordt het onderwerp door het presidium in de voorronde opgenomen.

  • 4.

    Het college kan het presidium verzoeken een onderwerp op de agenda van de voorronden te plaatsen.

  • 5.

    Op grond van de Verordening Burgerinitiatief kunnen burgers het presidium verzoeken een voorstel op de agenda van de raad te plaatsen. Het voorstel zal door het presidium worden geagendeerd voor de voorronden.

  • 6.

    Het presidium stelt in beginsel twaalf dagen van tevoren de agenda van de voorronden vast en wijst per vastgestelde activiteit een voorzitter aan.

  • 7.

    De voorzitters van de voorronden worden benoemd door de raad en zijn raadsleden. Het presidium kan ook anderen met het voorzitterschap van een activiteit belasten. De voorzitters hebben zitting in het presidium.

  • 8.

    De agenda van de voorronden wordt ten minste tien dagen vóór deze voorronden aan het college, raads- en burgerraadsleden en andere belanghebbenden bekend gemaakt.

Artikel 6 Deelname aan de voorronden door wethouders, raadsleden en burgerraadsleden

  • 1.

    Wethouders zijn uitgenodigd om deel te nemen aan de voorronden. Zij kunnen zich daarbij laten ondersteunen door een of meer ambtenaren.

  • 2.

    Tijdens de in de voorronden gehouden activiteiten, genoemd onder artikel 5, lid 2, onder a, kan een wethouder zich laten vertegenwoordigen door een door hem aan te wijzen ambtenaar.

  • 3.

    Een fractie kan zich bij een activiteit in de voorronden ook laten vertegenwoordigen door één burgerraadslid. De artikelen 10, 13 en 15 van de Gemeentewet met betrekking tot de benoemingsvereisten, de onverenigbare betrekkingen en de verboden handelingen voor de

    raadsleden, alsmede de door de raad voor zijn leden vastgestelde gedragscode, zijn van overeenkomstige toepassing op de door de raad aangewezen burgerraadsleden.

  • 4.

    De aangewezen burgerraadsleden zijn verplicht tot geheimhouding bij de uitoefening van hun taak indien en voor zover geheimhouding is opgelegd als bedoeld in artikel 25, tweede lid, Gemeentewet.

  • 5.

    Leden van de raad en burgerraadsleden kunnen zelf bepalen aan welke voorronden zij wensen deel te nemen.

Artikel 7 Deelname aan voorronden door burgers, maatschappelijke instellingen en bedrijven

  • 1.

    Burgers, maatschappelijke instellingen en bedrijven kunnen onder de hierna, bij lid 2 tot en met lid 6, vermelde voorwaarden deelnemen aan de voorronden.

  • 2.

    Tot aan het begin van de voorronden kunnen burgers en/of vertegenwoordigers van maatschappelijke instellingen en bedrijven bij de griffier melden dat zij bij een voorronde willen inspreken.

  • 3.

    Inspreken gebeurt in beginsel maximaal 5 minuten per spreker. De voorzitter is bevoegd de spreektijd in bijzondere gevallen aan te passen.

  • 4.

    Burgers, maatschappelijke instellingen en bedrijven kunnen het presidium verzoeken een burgeractiviteit te mogen houden.

  • 5.

    De vormvereisten voor een burgeractiviteit worden door het presidium bepaald.

  • 6.

    Een burgeractiviteit wordt gestart met een inleiding van maximaal 10 minuten door de indiener(s).

Artikel 8 Werkwijze bij de voorronden

  • 1.

    De voorzitters leiden de hen door het presidium toegewezen voorronden en dragen zorg voor een goed verloop daarvan.

  • 2.

    Van iedere voorronde wordt een besluitenlijst gemaakt, het presidium kan anders bepalen.

  • 3.

    De besluitenlijsten van de voorronden worden geaccordeerd door het presidium en daarna toegezonden aan het college en het MO.

  • 4.

    De besluitenlijsten van de voorronden worden ter vaststelling voorgelegd aan de leden van voorronde ‘Algemene Zaken’ (het technisch overleg).

  • 5.

    De orde gedurende de voorronden wordt bepaald door de voorzitter.

  • 6.

    De voorzitter bewaakt de beschikbare tijd van de voorronden; de inbreng per deelnemer dient zoveel mogelijk naar evenredigheid te geschieden.

  • 7.

    De orde is mede afhankelijk van de aard van de voorronde en geldt voor zowel de leden van de raad, de burgerraadsleden en derden.

  • 8.

    Derden - niet zijnde leden van de raad of burgerraadsleden - mogen uitsluitend op aangeven van de voorzitter deelnemen aan een voorronde.

Artikel 9 Uitkomst van een voorronde

  • 1.

    Aan het eind van de door hem voorgezeten voorronde vat de voorzitter de concrete uitkomst van de voorronde samen. Hij formuleert een eindconclusie, op basis van het gestelde in het tweede lid.

  • 2.

    Elke voorronde leidt tot een concrete uitkomst, waarbij eveneens over de verdere stappen wordt geadviseerd aan het presidium (besluitrijp, debatrijp, of terugkeer in de voorronden voor overleg met het college, een gesprek met bewoners, een werkbezoek of dergelijke).

  • 3.

    Alvorens de voorzitter kan concluderen dat een onderwerp debatrijp is dient te zijn voldaan aan de volgende voorwaarden: één van de fractieleden gaat met minimaal één andere fractie de uitdaging aan om het debat te voeren over een vooraf duidelijk omschreven geschilpunt.

  • 4.

    Als de uitkomst van een voorronde is dat minimaal twee fracties het verzoek doen om een onderwerp nogmaals te agenderen voor de voorronden wordt aan dit verzoek voldaan. Het presidium bepaalt voor welke vergadering het onderwerp wordt geagendeerd.

  • 5.

    Indien een voorronde is gericht op besluitvorming door de raad kan, conform het Reglement van orde van de raad van de gemeente Wormerland, het voorstel worden geamendeerd. Eveneens kan, overeenkomstig het Reglement van orde van de raad van de

    gemeente Wormerland, een motie worden ingediend. Amendementen en moties dienen bij voorkeur te worden aangekondigd en besproken in de voorronden. Indien een motie geen betrekking heeft op een voor de raadsvergadering geagendeerd onderwerp dient de indiener van de motie dit vóór de raadsvergadering te melden bij de voorzitter van de raad.

  • 6.

    Aan het slot van de voorronde kan de indiener (of kunnen de indieners) bepalen of de motie of het amendement wordt gehandhaafd voor het moment van debat en/of besluitvorming in de betreffende raadsvergadering.

  • 7.

    De voorronden die op een presentatie zijn gericht, worden voorgezeten en kennen geen concrete uitkomst.

Artikel 10 Handhaven orde

Indien een lid van de raad, een burgerraadslid of een derde zich gedurende de voorronde agressief gedraagt, kan de voorzitter hem het verdere verblijf in de voorronde ontzeggen en hem doen verwijderen. Bij herhaling kan hem voor ten hoogste 3 maanden de toegang tot de raadsavonden worden ontzegd.

Artikel 11 Onvoorziene gevallen

In die gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het presidium.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking met ingang van de dag, volgend op die van de vaststelling.

Artikel 13 Citeertitel

Dit reglement kan worden aangehaald als “Reglement van orde van de markt en voorronde van de raad van de gemeente Wormerland”.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 9 mei 2006.

TOELICHTING REGLEMENT VAN ORDE VAN DE MARKT EN VOORRONDEN VAN DE RAAD VAN DE GEMEENTE WORMERLAND

ALGEMEEN

Sinds de dualisering van het gemeentebestuur in maart 2002 is er veel veranderd in de positie en rollen van de Wormerlandse gemeenteraad. Onder meer is de rol van het meebesturen verschoven naar controle, kaderstelling en volksvertegenwoordiging.

De rolveranderingen hebben geleid tot een sterke toename van de raadsactiviteiten. Om de politiek te verlevendigen, de burgers meer bij het politieke bedrijf te betrekken en te voorkomen dat de werkdruk voor raadsleden te groot zou worden, is gekozen voor een fundamenteel andere organisatie van raadsactiviteiten, waarbij:

 

de raadsactiviteiten worden geconcentreerd op één avond in de drie weken, waardoor de snelheid van besluitvorming beter aansluit op de snelheid van de omgeving, de herkenbaarheid van de raad wordt vergroot en andere avonden voor het raadslid en de raadsfractie vrij beschikbaar zijn;

de raadsactiviteiten naar hun vorm meer recht doen aan de vraag (verkenning vraag en politieke standpunten, plenair debat over politieke standpunten en besluitvorming), waardoor een grotere doelgerichtheid en verdieping kan worden bereikt;

aan de raad meer ruimte wordt geboden voor ontmoeting met de burger.

Als werkvorm is gekozen de ‘raadsavond’, bestaande uit drie delen: een markt; voorronden in drie parallelle sessies en een raadsvergadering ( met een debatgedeelte en een besluitvormingsgedeelte) waarvoor een afzonderlijk reglement van orde is vastgesteld.

 

De markt en de voorronden geven vanuit hun structuur de sterkste impuls tot de beoogde veranderingen in het raadswerk.

Het raadspresidium is belast met de aansturing van de raadsavonden.

ARTIKELGEWIJS

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Dit artikel spreekt voor zich.

Artikelen 2 en 3 Driewekelijkse cyclus en doelstelling voorronden

Op dinsdag, tussen 19.30 en 22.00 uur, is een aantal activiteiten tegelijkertijd aan de gang in

het gemeentehuis. Het raadswerk bestaat voor een groot deel uit ‘onderzoek en voorbereiding’. Daarmee wordt bedoeld onderzoeken van politiek-bestuurlijke vraagstukken en voorbereiden van vraagstukken voor het politieke debat en voor definitieve besluitvorming. De werkzaamheden kunnen bestaan uit het lezen van stukken en uit het bevragen van portefeuillehouders, ambtenaren, externe deskundigen, bewoners en

maatschappelijke instanties e.d. Dat ‘onderzoeken’ vraagt doorlopend andere vormen, afhankelijk van onderwerp en gesprekspartners. De raadsavond is dus elke keer anders van inhoud, vorm en soort activiteit.

De nieuwe werkwijze van de raad maakt nieuwe werkvormen mogelijk, waardoor de raad tot kaderstelling kan komen, haar volksvertegenwoordigende rol kan invullen en het college kan

controleren.

Voor aanvang van een voorronde dient de fractievertegenwoordiger een helder antwoord te vinden op vragen als:

Wat is nu precies de vraag aan de raad, die op dit moment voorligt?

Welke belangen zijn hierbij in het geding?

Wat moet het inhoudelijk resultaat van de activiteit zijn?

Hoe moet het proces verder gaan: in de voorronde, het raadsdebat of de besluitvorming?

Hoe kan dat worden bereikt binnen de korte tijd die voor de activiteit beschikbaar is?

Voor de beantwoording van de vragen zal de fractievertegenwoordiger in de regel zowel naar inhoud als naar proces mandaat van de fractie nodig hebben.

Fracties zijn minder gedwongen om in één keer op basis van soms onvolledige informatie tot een standpunt te komen, maar kunnen het proces meer stapsgewijs voorbereiden. De periode tussen behandeling in de voorronden, het raadsdebat en de besluitvorming geeft fracties ook

meer mogelijkheden om in onderling overleg/onderhandeling politiek draagvlak voor alternatieven/varianten in de vorm van amendementen te onderzoeken.

Artikel 4 Openbaarheid

De voorronden van de raadsavond zijn in principe openbaar.

In bijzondere gevallen kan het presidium besluiten dat een voorronde in beslotenheid plaatsvindt. Het kan namelijk zijn, dat de raad in beslotenheid een onderwerp wil bespreken, bijvoorbeeld ten behoeve van een mogelijke kaderstelling of raadsopdracht. Ook is het mogelijk dat het college over een bepaald onderwerp in een zeer vroeg stadium met de raad wil overleggen, bijvoorbeeld over een mogelijk te ontwikkelen stedenbouwkundig project.

Artikel 5 Vaststelling activiteiten

Bij de voorronde ‘Algemene Zaken’ (technisch overleg) kunnen de fracties opmerkingen maken bij de besluitenlijsten en de verslagen van de voorronden van de week daarvoor. Deze opmerkingen worden voorgelegd aan het presidium ten behoeve van de vaststelling van de besluitenlijsten en de verslagen. Ter beperking van het tijdsbeslag verdient het voorkeur, meer eenvoudige vragen zo mogelijk vooraf te stellen (telefonisch of per e-mail). Technische vragen kunnen vooraf direct worden gesteld aan de behandeld ambtenaar,per e-mail of per telefoon.

Het presidium kan besluiten om in uitzonderlijke situaties (bijvoorbeeld bij zeer uitgebreide onderwerpen als de begroting) de behandeling in de voorronden voor te bereiden middels een schriftelijke vragenronde.

De bespreking van een ‘raadsonderwerp’ heeft tot doel onderzoek te doen naar een bepaald onderwerp, op verzoek van de raad of fracties. Een verzoek van de raad zal vaak naar voren komen bij de vaststelling van de Termijnagenda.

De bijeenkomsten van de raadswerkgroepen ter voorbereiding van een raadsopdracht (actieve kaderstelling door de raad) kunnen deel uitmaken van de voorronden; op verzoek van fracties geven de indieners van het agendapunt een toelichting. De eventueel uitgenodigde maatschappelijke instanties bespreken de huidige stand van zaken rond het onderwerp en

raadsleden stellen vragen aan maatschappelijke instanties, van waaruit de discussie wordt gevoerd.

Aan het einde van de bespreking trekt de voorzitter de conclusie over een eventueel gewenst vervolg (in de voorronden, een raadsdebat of besluitvorming in de vorm van een motie o.i.d.).

 

De behandeling van een ‘raadsvoorstel/initiatiefvoorstel’ heeft als doel de voorbereiding van besluitvorming. Van de kant van de fracties gaat het om het onderzoeken van het vraagstuk en de voorgestelde oplossing, evenals de uitwisseling van voorlopige opvattingen over de voorgestelde oplossing, bijvoorbeeld door de aankondiging van amendementen en/of moties.

De indiener van het voorstel (college/initiatiefnemer) kan hierop zijn reactie

(antwoorden/commentaar) geven. Aan het eind van de behandeling concludeert de voorzitter of het voorstel opnieuw in de voorronden aan de orde komt, wordt doorgeleid naar het raadsdebat of doorgeleid naar de besluitvorming.

Raadsopdrachten op voorstel van het college (zgn. passieve kaderstelling) worden op dezelfde wijze behandeld als raadsvoorstellen.

Bij ‘overleg met de portefeuillehouder’ nodigt de raad de portefeuillehouder uit voor een gesprek over de uitoefening van een collegebevoegdheid, bijvoorbeeld vragen over de uitvoering van beleid (controlerende rol), wenselijkheid van een corrigerende rol, uitleg over een communicatietraject. Afhankelijk van het verloop van het gesprek kan er een vervolgactiviteit plaatsvinden in de voorronden (o.a. vervolgoverleg), raadsdebat of besluitvorming over een motie.

Bij ‘collegeverzoek om consultatie’ vindt consultatie van de fracties plaats over de uitoefening van een collegebevoegdheid.

Presentaties’ zijn bedoeld om de raad te informeren over een bepaald onderwerp.

Het college kan het presidium verzoeken tot het houden van een presentatie; daarnaast kunnen ook maatschappelijke instellingen en bewonersgroepen daartoe een verzoek doen.

Bij ‘ontwerp-structuurplannen, -bestemmingsplannen en voornemens’ worden belanghebbenden, die tijdig zienswijzen kenbaar hebben gemaakt over ontwerpen en voornemens als bedoeld in de artikelen 8, lid 2, en 23, lid 1, sub d, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, in de gelegenheid gesteld deze zienswijze in een activiteit mondeling nader toe te lichten. In een volgende voorronde, kan dan behandeling van de ontwerpen en

voornemens plaatsvinden.

Per voorronde wordt vooraf door het presidium aangegeven wat de aanvangs- en eindtijd is,

wat het eindresultaat kan zijn, wie de activiteit leidt en welke faciliteiten nodig zijn (zoals notulist en audiovisuele ondersteuning). Het vooraf aangeven van het aanvangstijdstip vergroot de aantrekkelijkheid van de voorronden voor bezoekers, die nu het exacte tijdstip

kunnen weten waarop voor hen belangrijke onderwerpen aan de orde komen. De begrenzing van de tijdsduur draagt bij aan een efficiënte en doelgerichte behandeling van onderwerpen.

Als het presidium bepaalt dat presidiumleden geen voorzittersrol hebben, wijst hij bij de activiteit iemand aan die het voortouw neemt. Dit zal o.a. het geval zijn bij de behandeling van raadsonderwerpen waar - met het oog op de procesvoortgang in de diverse bijeenkomsten -één raadslid (of bij zware onderwerpen, zoals de Heroverwegingsnota, meerdere raadsleden)

optreedt (optreden) als procesregisseur(s).

Iedere vrijdag in de week na de raadsavond kunnen alle raadsleden,

fractievertegenwoordigers, collegeleden en andere belanghebbenden kennisnemen van de stukken, waarin opgenomen de agenda van de voorronden van de daaropvolgende week, een voorblad per activiteit met een voorstel voor de wijze van behandeling, de raads- en initiatiefvoorstellen met een conceptbesluit. Achterliggende stukken liggen ter inzage in de leeskamer.

 

Artikel 6 Deelname aan de voorronden door wethouders, raadsleden en

burgerraadsleden

Wethouders, raadsleden, burgerraadsleden en/of burgers bedenken van tevoren waar ze bij aanwezig willen of moeten zijn. Alles volgen is niet mogelijk; de fracties zijn vrij om te besluiten aan bepaalde voorronden niet deel te nemen.

Burgerraadsleden zijn vooral voor kleine fracties onmisbaar. Toch zal het ook vaak zo zijn, dat raadsleden tijdens een deel van de raadsavond geen actieve rol hebben. Deze tijd kan benut worden om bepaalde activiteiten als toehoorder bij te wonen, informeel overleg te voeren met andere raadsleden/fracties, collegeleden, ambtenaren en bezoekers, en stukken te

lezen in de leeskamer e.d. De artikelen 10, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op de burgerraadsleden.

In gevolge artikel 25 lid 2 van de Gemeentewet kan op grond van een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur geheimhouding worden opgelegd door het college, de burgemeester en leden van de voorronden ieder ten aanzien van de stukken die zij

aan de raad of leden van de raad overleggen. Het kan gebeuren dat er stukken ten aanzien waarvan geheimhouding is of wordt opgelegd worden overgelegd in of ten behoeve van een bepaalde voorronde. Duidelijk is dat deze geheimhoudingsplicht dan ook dient te gelden voor de burgerraadsleden die aan de voorronde deelnemen.

 

Artikel 7 Deelname aan voorronden door burgers, maatschappelijke instellingen en bedrijven

Voor onderwerpen die in de voorronden staan geagendeerd wordt het publiek aan het begin van de voorronde tot inspreken uitgenodigd. Bij de tijdsplanning van de voorronden wordt rekening gehouden met het te verwachtten aantal insprekers. Hiervoor geldt een richtlijn voor

de spreektijd per inspreker van maximaal 5 minuten.

 

Artikel 8 Werkwijze bij voorronden

Om in kleine groepen doelmatig te kunnen werken heeft iedere fractie per voorronde maar één fractievertegenwoordiger. Fracties zullen daar intern afspraken over moeten maken.

Van gesprekken met het college, maatschappelijke instellingen en bewonersgroepen en van de bijeenkomsten over raads- en initiatiefvoorstellen worden samenvattende verslagen gemaakt.

Van presentaties vindt geen verslaglegging plaats.

Raadsleden kunnen individueel niet alle voorronden volgen. Een snelle informatievoorziening van datgene wat zich in de voorronden heeft afgespeeld is daarom essentieel. Conceptbesluitenlijsten

en beknopte verslagen worden na vaststelling per e-mail aan alle raadsleden, burgerraadsleden, collegeleden, directie en afdelingshoofden toegezonden.

Artikel 9 Uitkomst van een voorronde

In dit artikel wordt geregeld hoe om te gaan met de uitkomst van een voorronde. Aan het eind van elke voorronde concludeert de voorzitter wat het vervolg is van het onderwerp of stuk.

In spoedgevallen of in niet door het presidium voorziene gevallen heeft de voorzitter de mogelijkheid om:

-Wanneer de uitkomst van een voorronde is, dat het onderwerp onverwacht snel voor besluitvorming gereed is, of dat de besluitvorming of een raadsdebat hierover zeer spoedeisend is, meldt de voorzitter van de voorronde dit bij de voorzitter van de raad, ten einde te komen tot een voorstel tot wijziging van de raadsagenda. Met gebruikmaking van

dit artikel kan dat onderwerp op de agenda van de raadsvergadering van dezelfde avond worden geplaatst

Artikelen 10 t/m 13 Handhaving orde, onvoorziene gevallen, inwerkingtreding en citeertitel

Deze artikelen spreken voor zich.