Organisatie | Wormerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor de markt en voorronden van de raad van de gemeente Wormerland |
Citeertitel | Reglement van orde voor de markt en voorronden van de raad van de gemeente Wormerland |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Dit reglement maakt onderdeel uit van het reglement van orde voor de raadsavond van de gemeente Wormerland
-
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-05-2006 | 23-07-2019 | nieuwe regeling | 09-05-2006 - | - |
Artikel 6 Deelname aan de voorronden door wethouders, raadsleden en burgerraadsleden
Een fractie kan zich bij een activiteit in de voorronden ook laten vertegenwoordigen door één burgerraadslid. De artikelen 10, 13 en 15 van de Gemeentewet met betrekking tot de benoemingsvereisten, de onverenigbare betrekkingen en de verboden handelingen voor de
raadsleden, alsmede de door de raad voor zijn leden vastgestelde gedragscode, zijn van overeenkomstige toepassing op de door de raad aangewezen burgerraadsleden.
Artikel 7 Deelname aan voorronden door burgers, maatschappelijke instellingen en bedrijven
Artikel 9 Uitkomst van een voorronde
Indien een voorronde is gericht op besluitvorming door de raad kan, conform het Reglement van orde van de raad van de gemeente Wormerland, het voorstel worden geamendeerd. Eveneens kan, overeenkomstig het Reglement van orde van de raad van de
gemeente Wormerland, een motie worden ingediend. Amendementen en moties dienen bij voorkeur te worden aangekondigd en besproken in de voorronden. Indien een motie geen betrekking heeft op een voor de raadsvergadering geagendeerd onderwerp dient de indiener van de motie dit vóór de raadsvergadering te melden bij de voorzitter van de raad.
Indien een lid van de raad, een burgerraadslid of een derde zich gedurende de voorronde agressief gedraagt, kan de voorzitter hem het verdere verblijf in de voorronde ontzeggen en hem doen verwijderen. Bij herhaling kan hem voor ten hoogste 3 maanden de toegang tot de raadsavonden worden ontzegd.
Artikel 11 Onvoorziene gevallen
In die gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het presidium.
Sinds de dualisering van het gemeentebestuur in maart 2002 is er veel veranderd in de positie en rollen van de Wormerlandse gemeenteraad. Onder meer is de rol van het meebesturen verschoven naar controle, kaderstelling en volksvertegenwoordiging.
De rolveranderingen hebben geleid tot een sterke toename van de raadsactiviteiten. Om de politiek te verlevendigen, de burgers meer bij het politieke bedrijf te betrekken en te voorkomen dat de werkdruk voor raadsleden te groot zou worden, is gekozen voor een fundamenteel andere organisatie van raadsactiviteiten, waarbij:
de raadsactiviteiten worden geconcentreerd op één avond in de drie weken, waardoor de snelheid van besluitvorming beter aansluit op de snelheid van de omgeving, de herkenbaarheid van de raad wordt vergroot en andere avonden voor het raadslid en de raadsfractie vrij beschikbaar zijn;
de raadsactiviteiten naar hun vorm meer recht doen aan de vraag (verkenning vraag en politieke standpunten, plenair debat over politieke standpunten en besluitvorming), waardoor een grotere doelgerichtheid en verdieping kan worden bereikt;
aan de raad meer ruimte wordt geboden voor ontmoeting met de burger.
Als werkvorm is gekozen de ‘raadsavond’, bestaande uit drie delen: een markt; voorronden in drie parallelle sessies en een raadsvergadering ( met een debatgedeelte en een besluitvormingsgedeelte) waarvoor een afzonderlijk reglement van orde is vastgesteld.
De markt en de voorronden geven vanuit hun structuur de sterkste impuls tot de beoogde veranderingen in het raadswerk.
Het raadspresidium is belast met de aansturing van de raadsavonden.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikelen 2 en 3 Driewekelijkse cyclus en doelstelling voorronden
Op dinsdag, tussen 19.30 en 22.00 uur, is een aantal activiteiten tegelijkertijd aan de gang in
het gemeentehuis. Het raadswerk bestaat voor een groot deel uit ‘onderzoek en voorbereiding’. Daarmee wordt bedoeld onderzoeken van politiek-bestuurlijke vraagstukken en voorbereiden van vraagstukken voor het politieke debat en voor definitieve besluitvorming. De werkzaamheden kunnen bestaan uit het lezen van stukken en uit het bevragen van portefeuillehouders, ambtenaren, externe deskundigen, bewoners en
maatschappelijke instanties e.d. Dat ‘onderzoeken’ vraagt doorlopend andere vormen, afhankelijk van onderwerp en gesprekspartners. De raadsavond is dus elke keer anders van inhoud, vorm en soort activiteit.
De nieuwe werkwijze van de raad maakt nieuwe werkvormen mogelijk, waardoor de raad tot kaderstelling kan komen, haar volksvertegenwoordigende rol kan invullen en het college kan
Voor aanvang van een voorronde dient de fractievertegenwoordiger een helder antwoord te vinden op vragen als:
Wat is nu precies de vraag aan de raad, die op dit moment voorligt?
Welke belangen zijn hierbij in het geding?
Wat moet het inhoudelijk resultaat van de activiteit zijn?
Hoe moet het proces verder gaan: in de voorronde, het raadsdebat of de besluitvorming?
Hoe kan dat worden bereikt binnen de korte tijd die voor de activiteit beschikbaar is?
Voor de beantwoording van de vragen zal de fractievertegenwoordiger in de regel zowel naar inhoud als naar proces mandaat van de fractie nodig hebben.
Fracties zijn minder gedwongen om in één keer op basis van soms onvolledige informatie tot een standpunt te komen, maar kunnen het proces meer stapsgewijs voorbereiden. De periode tussen behandeling in de voorronden, het raadsdebat en de besluitvorming geeft fracties ook
meer mogelijkheden om in onderling overleg/onderhandeling politiek draagvlak voor alternatieven/varianten in de vorm van amendementen te onderzoeken.
De voorronden van de raadsavond zijn in principe openbaar.
In bijzondere gevallen kan het presidium besluiten dat een voorronde in beslotenheid plaatsvindt. Het kan namelijk zijn, dat de raad in beslotenheid een onderwerp wil bespreken, bijvoorbeeld ten behoeve van een mogelijke kaderstelling of raadsopdracht. Ook is het mogelijk dat het college over een bepaald onderwerp in een zeer vroeg stadium met de raad wil overleggen, bijvoorbeeld over een mogelijk te ontwikkelen stedenbouwkundig project.
Artikel 5 Vaststelling activiteiten
Bij de voorronde ‘Algemene Zaken’ (technisch overleg) kunnen de fracties opmerkingen maken bij de besluitenlijsten en de verslagen van de voorronden van de week daarvoor. Deze opmerkingen worden voorgelegd aan het presidium ten behoeve van de vaststelling van de besluitenlijsten en de verslagen. Ter beperking van het tijdsbeslag verdient het voorkeur, meer eenvoudige vragen zo mogelijk vooraf te stellen (telefonisch of per e-mail). Technische vragen kunnen vooraf direct worden gesteld aan de behandeld ambtenaar,per e-mail of per telefoon.
Het presidium kan besluiten om in uitzonderlijke situaties (bijvoorbeeld bij zeer uitgebreide onderwerpen als de begroting) de behandeling in de voorronden voor te bereiden middels een schriftelijke vragenronde.
De bespreking van een ‘raadsonderwerp’ heeft tot doel onderzoek te doen naar een bepaald onderwerp, op verzoek van de raad of fracties. Een verzoek van de raad zal vaak naar voren komen bij de vaststelling van de Termijnagenda.
De bijeenkomsten van de raadswerkgroepen ter voorbereiding van een raadsopdracht (actieve kaderstelling door de raad) kunnen deel uitmaken van de voorronden; op verzoek van fracties geven de indieners van het agendapunt een toelichting. De eventueel uitgenodigde maatschappelijke instanties bespreken de huidige stand van zaken rond het onderwerp en
raadsleden stellen vragen aan maatschappelijke instanties, van waaruit de discussie wordt gevoerd.
Aan het einde van de bespreking trekt de voorzitter de conclusie over een eventueel gewenst vervolg (in de voorronden, een raadsdebat of besluitvorming in de vorm van een motie o.i.d.).
De behandeling van een ‘raadsvoorstel/initiatiefvoorstel’ heeft als doel de voorbereiding van besluitvorming. Van de kant van de fracties gaat het om het onderzoeken van het vraagstuk en de voorgestelde oplossing, evenals de uitwisseling van voorlopige opvattingen over de voorgestelde oplossing, bijvoorbeeld door de aankondiging van amendementen en/of moties.
De indiener van het voorstel (college/initiatiefnemer) kan hierop zijn reactie
(antwoorden/commentaar) geven. Aan het eind van de behandeling concludeert de voorzitter of het voorstel opnieuw in de voorronden aan de orde komt, wordt doorgeleid naar het raadsdebat of doorgeleid naar de besluitvorming.
Raadsopdrachten op voorstel van het college (zgn. passieve kaderstelling) worden op dezelfde wijze behandeld als raadsvoorstellen.
Bij ‘overleg met de portefeuillehouder’ nodigt de raad de portefeuillehouder uit voor een gesprek over de uitoefening van een collegebevoegdheid, bijvoorbeeld vragen over de uitvoering van beleid (controlerende rol), wenselijkheid van een corrigerende rol, uitleg over een communicatietraject. Afhankelijk van het verloop van het gesprek kan er een vervolgactiviteit plaatsvinden in de voorronden (o.a. vervolgoverleg), raadsdebat of besluitvorming over een motie.
Bij ‘collegeverzoek om consultatie’ vindt consultatie van de fracties plaats over de uitoefening van een collegebevoegdheid.
‘Presentaties’ zijn bedoeld om de raad te informeren over een bepaald onderwerp.
Het college kan het presidium verzoeken tot het houden van een presentatie; daarnaast kunnen ook maatschappelijke instellingen en bewonersgroepen daartoe een verzoek doen.
Bij ‘ontwerp-structuurplannen, -bestemmingsplannen en voornemens’ worden belanghebbenden, die tijdig zienswijzen kenbaar hebben gemaakt over ontwerpen en voornemens als bedoeld in de artikelen 8, lid 2, en 23, lid 1, sub d, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, in de gelegenheid gesteld deze zienswijze in een activiteit mondeling nader toe te lichten. In een volgende voorronde, kan dan behandeling van de ontwerpen en
Per voorronde wordt vooraf door het presidium aangegeven wat de aanvangs- en eindtijd is,
wat het eindresultaat kan zijn, wie de activiteit leidt en welke faciliteiten nodig zijn (zoals notulist en audiovisuele ondersteuning). Het vooraf aangeven van het aanvangstijdstip vergroot de aantrekkelijkheid van de voorronden voor bezoekers, die nu het exacte tijdstip
kunnen weten waarop voor hen belangrijke onderwerpen aan de orde komen. De begrenzing van de tijdsduur draagt bij aan een efficiënte en doelgerichte behandeling van onderwerpen.
Als het presidium bepaalt dat presidiumleden geen voorzittersrol hebben, wijst hij bij de activiteit iemand aan die het voortouw neemt. Dit zal o.a. het geval zijn bij de behandeling van raadsonderwerpen waar - met het oog op de procesvoortgang in de diverse bijeenkomsten -één raadslid (of bij zware onderwerpen, zoals de Heroverwegingsnota, meerdere raadsleden)
optreedt (optreden) als procesregisseur(s).
Iedere vrijdag in de week na de raadsavond kunnen alle raadsleden,
fractievertegenwoordigers, collegeleden en andere belanghebbenden kennisnemen van de stukken, waarin opgenomen de agenda van de voorronden van de daaropvolgende week, een voorblad per activiteit met een voorstel voor de wijze van behandeling, de raads- en initiatiefvoorstellen met een conceptbesluit. Achterliggende stukken liggen ter inzage in de leeskamer.
Artikel 6 Deelname aan de voorronden door wethouders, raadsleden en
Wethouders, raadsleden, burgerraadsleden en/of burgers bedenken van tevoren waar ze bij aanwezig willen of moeten zijn. Alles volgen is niet mogelijk; de fracties zijn vrij om te besluiten aan bepaalde voorronden niet deel te nemen.
Burgerraadsleden zijn vooral voor kleine fracties onmisbaar. Toch zal het ook vaak zo zijn, dat raadsleden tijdens een deel van de raadsavond geen actieve rol hebben. Deze tijd kan benut worden om bepaalde activiteiten als toehoorder bij te wonen, informeel overleg te voeren met andere raadsleden/fracties, collegeleden, ambtenaren en bezoekers, en stukken te
lezen in de leeskamer e.d. De artikelen 10, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op de burgerraadsleden.
In gevolge artikel 25 lid 2 van de Gemeentewet kan op grond van een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur geheimhouding worden opgelegd door het college, de burgemeester en leden van de voorronden ieder ten aanzien van de stukken die zij
aan de raad of leden van de raad overleggen. Het kan gebeuren dat er stukken ten aanzien waarvan geheimhouding is of wordt opgelegd worden overgelegd in of ten behoeve van een bepaalde voorronde. Duidelijk is dat deze geheimhoudingsplicht dan ook dient te gelden voor de burgerraadsleden die aan de voorronde deelnemen.
Artikel 7 Deelname aan voorronden door burgers, maatschappelijke instellingen en bedrijven
Voor onderwerpen die in de voorronden staan geagendeerd wordt het publiek aan het begin van de voorronde tot inspreken uitgenodigd. Bij de tijdsplanning van de voorronden wordt rekening gehouden met het te verwachtten aantal insprekers. Hiervoor geldt een richtlijn voor
de spreektijd per inspreker van maximaal 5 minuten.
Artikel 8 Werkwijze bij voorronden
Om in kleine groepen doelmatig te kunnen werken heeft iedere fractie per voorronde maar één fractievertegenwoordiger. Fracties zullen daar intern afspraken over moeten maken.
Van gesprekken met het college, maatschappelijke instellingen en bewonersgroepen en van de bijeenkomsten over raads- en initiatiefvoorstellen worden samenvattende verslagen gemaakt.
Van presentaties vindt geen verslaglegging plaats.
Raadsleden kunnen individueel niet alle voorronden volgen. Een snelle informatievoorziening van datgene wat zich in de voorronden heeft afgespeeld is daarom essentieel. Conceptbesluitenlijsten
en beknopte verslagen worden na vaststelling per e-mail aan alle raadsleden, burgerraadsleden, collegeleden, directie en afdelingshoofden toegezonden.
Artikel 9 Uitkomst van een voorronde
In dit artikel wordt geregeld hoe om te gaan met de uitkomst van een voorronde. Aan het eind van elke voorronde concludeert de voorzitter wat het vervolg is van het onderwerp of stuk.
In spoedgevallen of in niet door het presidium voorziene gevallen heeft de voorzitter de mogelijkheid om:
-Wanneer de uitkomst van een voorronde is, dat het onderwerp onverwacht snel voor besluitvorming gereed is, of dat de besluitvorming of een raadsdebat hierover zeer spoedeisend is, meldt de voorzitter van de voorronde dit bij de voorzitter van de raad, ten einde te komen tot een voorstel tot wijziging van de raadsagenda. Met gebruikmaking van
dit artikel kan dat onderwerp op de agenda van de raadsvergadering van dezelfde avond worden geplaatst
Artikelen 10 t/m 13 Handhaving orde, onvoorziene gevallen, inwerkingtreding en citeertitel