Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Montfoort

Verordening voor het beheer en gebruik van de gemeentelijke begraafplaatsen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMontfoort
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening voor het beheer en gebruik van de gemeentelijke begraafplaatsen
CiteertitelOnbekend
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Lijkbezorgingswet Gemeentewet, art. 149

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-08-200416-02-2012Onbekend

30-08-2004

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening voor het beheer en gebruik van de gemeentelijke begraafplaatsen

Verordening voor het beheer en

gebruik van de gemeentelijke

begraafplaatsen

Gemeente Montfoort

 

De raad van de gemeente Montfoort;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d.

gelet op de bepalingen van de Wet op de lijkbezorging en de Gemeentewet;

besluit:

  • I.

    in te trekken de ‘Beheersverordening algemene begraafplaatsen Montfoort 1994’;

  • II.

    vast te stellen de volgende verordening op het beheer en gebruik van de

gemeentelijke begraafplaatsen in de gemeente Montfoort.

 

Algemeen

 

Artikel 1

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    begraafplaats:

    • -

      de gemeentelijke begraafplaatsen gelegen aan de Julianalaan en de Rooms Katholieke begraafplaats gelegen aan de Lodewijkstraat;

  • b.

    eigen graf:

    • -

      een graf, ten aanzien waarvan het uitsluitend recht is verleend tot het daarin doen begraven en begraven houden van lijken of het bijzetten van een asbus met of zonder urn;

  • c.

    eigen urnennis

    • -

      een nis ten aanzien waarvan het uitsluitend recht is verleend tot het daarin doen bijzetten en bijgezet houden van asbussen met of zonder urnen, bevattende de as van overledenen;

  • d.

    eigen kindergraf

    • -

      eigen graf bestemd tot het doen begraven en begraven houden van lijken van levenloos geboren kinderen, alsmede van kinderen tot 12 jaar;

  • e.

    algemeen graf:

    • -

      een graf, bestemd tot het doen begraven en begraven houden van lijken;

  • f.

    asbus: een bus ter berging van de as van een overledene;

  • g.

    urn: een voorwerp ter berging van één of meerdere asbussen;

  • h.

    grafbedekking: gedenkteken en/of grafbeplanting op een graf;

  • i.

    beheerder: de ambtenaar die belast is met de dagelijkse leiding van de begraafplaats of degene die hem vervangt;

  • j.

    rechthebbende: de natuurlijke persoon of een rechtspersoon, die het uitsluitend recht heeft verkregen op een eigen graf of een eigen urnengraf;

  • k.

    gebruiker: de natuurlijke persoon of rechtspersoon aan wie het gebruik van een ruimte in een algemeen graf is verleend, dan wel degene die redelijkerwijze geacht kan worden in diens plaats te zijn getreden;

  • l.

    grafakte: de overeenkomst waarin overeenkomstig de bepalingen van deze verordening door of namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort een grafrecht is overeengekomen;

  • m.

    grafrecht: het recht op het begraven en begraven houden in een eigen graf of eigen urnen-graf.

Artikel 2

Het beheer van de begraafplaats wordt gevoerd door de Productgroep Ruimtelijk Beheer (technisch beheer) en de Productgroep Burgerzaken (administratief beheer), onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders. Onder toezicht van het college worden één of meer daartoe aangewezen personen belast met:

  • a.

    de aanwezige administratie van de begraafplaats;

  • b.

    de dagelijkse leiding van de begraafplaats;

  • c.

    het onderhoud van de begraafplaats;

  • d.

    het delven of openen en sluiten van graven.

Artikel 3
  • 1.

    De onder artikel 1 lid a genoemde begraafplaatsen zijn bestemd voor het begraven en begraven houden van lijken en het bijzetten van asbussen.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders kunnen van het eerste lid afwijken en kunnen nadere regels stellen, welke worden omschreven in een uitvoeringsbesluit, dat onderdeel uitmaakt van deze verordening. Deze regels kunnen verschillen voor de te onderscheiden vakken en rijen graven.

Indeling en administratie van de begraafplaats

Artikel 4
  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort regelt de indeling van de gemeentelijke begraafplaatsen.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort zorgt er voor dat er een gewaarmerkte plattegrondtekening is, waarop de grafruimten genummerd zijn aangegeven.

Artikel 5
  • 1.

    De administratie bevat een register van alle overledenen die begraven zijn op de begraafplaatsen of wiens asbus is bijgezet, met hun namen, datum van geboorte en datum van overlijden. In dit register wordt tevens vermeld de dag van de begraving of bijzetting, het gedeelte van de begraafplaats waarin dat is geschied en het nummer van het graf. Daarnaast zijn in dit register de naam en het adres van de rechthebbende of de gebruiker opgenomen. Dit register is niet openbaar.

  • 2.

    De rechthebbenden en gebruikers zijn verplicht de wijziging van hun adres aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort door te geven.

  • 3.

    Van het in het eerste lid bedoelde register kunnen uitsluitend rechthebbenden en gebruikers, tegen betaling van de daarvoor verschuldigde kosten, een uittreksel t.a.v. hun graf of nis en de leges verkrijgen.

Openstelling begraafplaats

Artikel 6
  • 1.

    De begraafplaats is kosteloos voor eenieder toegankelijk van zonsopgang tot zonsondergang.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort kan delen van de begraafplaats tijdelijk sluiten.

  • 3.

    De tijd van het begraven van stoffelijke resten en het bezorgen van de as is op maandag t/m zaterdag van 10:00 uur tot 15:00 uur. Geen begraving of bijzetting vindt plaats op zondagen en op algemeen erkende feest- en gedenkdagen.

  • 4.

    Het tijdstip van begraven of bijzetten van stoffelijke resten en het bezorgen van de

as wordt telkens en voor elk geval afzonderlijk door de beheerder, in overleg met de betrokken nabestaande vastgesteld.

  • 5.

    Het is verboden gedurende de tijd dat de begraafplaats niet voor het publiek is geopend, zich daarop te bevinden, anders dan voor het bijwonen van een begrafenis of de bezorging van as.

  • 6.

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort kan in bijzondere gevallen van deze tijden afwijken.

Ordemaatregelen

Artikel 7
  • 1.

    Het is verboden op de begraafplaats:

    • a.

      zich op hinderlijke wijze te gedragen;

    • b.

      te colporteren of goederen voor verkoop aan te bieden;

    • c.

      op enige wijze reclame te maken voor handel of bedrijf;

    • d.

      op de graven te lopen of de begraafplaats te verontreinigen;

    • e.

      gedenktekens te bekladden, te beschadigen of op enigerlei andere wijze te verontreinigen;

    • f.

      honden mee te voeren;

    • g.

      dieren te begraven;

    • h.

      te gaan zitten anders dan op de daartoe aangebrachte zitplaatsen;

    • i.

      iets te doen of na te laten dat in strijd is met de eerbied van de nagedachtenis van

      de overledene;

    • j.

      werkzaamheden aan grafbedekkingen door derden te laten verrichten, behoudens artikel 24.

  • 2.

    Het is verboden op de begraafplaats:

    • a.

      gemotoriseerde rij- of voertuigen, met uitzondering van invaliden-, kinder- en wandelwagens, mee te nemen, elders dan op de daartoe aangewezen rijwegen anders dan ter gelegenheid van een begrafenis of tot het vervoeren van materialen bestemd voor op de begraafplaats te verrichten werkzaamheden;

    • b.

      met motorrijtuigen sneller dan 5 km per uur te rijden.

  • 3.

    De beheerder kan ontheffing verlenen van de verboden, bedoeld in dit artikel.

Artikel 8
  • 1.

    Bezoekers, personeel van uitvaartondernemingen en personen die werkzaamheden op de begraafplaats hebben te verrichten, zijn verplicht zich in het belang van de orde, rust en netheid te houden aan de aanwijzingen van de beheerder.

  • 2.

    Degenen die zich niet aan de in het eerste lid bedoelde aanwijzingen houden, moeten zich op eerste aanzegging van de beheerder van de begraafplaats verwijderen.

  • 3.

    Het is steenhouwers, hoveniers en daarmee gelijk te stellen personen verboden, anders dan met toestemming van of namens het college van burgemeester en wethouders, werkzaamheden voor derden aan grafbedekkingen op de begraafplaatsen te verrichten. Deze toestemming kan mondeling worden gegeven.

  • 4.

    In verband met werkzaamheden op de begraafplaats kan bezoekers de toegang tot (een deel van) de begraafplaats worden ontzegd.

  • 5.

    Ter handhaving van de orde op de begraafplaats kan bezoekers door de beheerder de toegang tot de begraafplaats worden ontzegd.

Artikel 9
  • 1.

    Dodenherdenkingen, onthullingen van gedenktekens en dergelijke plechtigheden op de begraafplaats moeten vijf dagen van tevoren worden gemeld aan de beheerder onder opgave van datum en uur van de plechtigheid en de wijze waarop de plechtigheid zal plaatsvinden.

  • 2.

    Deelnemers aan de plechtigheid, bedoeld in het eerste lid moeten zich in het belang van de orde, rust en netheid houden aan de aanwijzingen van de beheerder.

Indeling begraafplaats en onderscheid graven

Artikel 10
  • 1.

    Alle graven en urnennissen worden uitgegeven voor directe begraving c.q. bijzetting en in volgorde van ligging, aansluitend op de reeds uitgegeven graven. Vooruitgifte van graven en urnennissen vindt derhalve niet plaats.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort behoudt zich het recht voor een eigen graf toe te wijzen anders dan voor directe begraving en aansluitend op de reeds uitgegeven graven, indien dit wegens de situatie op de begraafplaats noodzakelijk is.

  • 3.

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort behoudt zich het recht voor de indeling van de begraafplaats, de bestemming van de grafvelden en het onderscheid in graven vast te stellen en te wijzigen.

Artikel 11
  • 1.

    Op de begraafplaatsen kunnen worden uitgegeven:

    • a.

      eigen graven en eigen urnengraven;

    • b.

      eigen urnennissen;

    • c.

      algemene graven.

  • 2.

    Algemene graven worden uitgegeven voor een termijn van 10 jaren. Deze termijn kan niet worden verlengd. Een stoffelijk overschot of een asbus kan echter na afloop van de termijn in een nieuw eigen graf volgens de bepalingen van deze verordening worden herbegraven.

  • 3.

    In een algemeen graf worden maximaal twee lijken begraven.

  • 4.

    Eigen graven worden uitgegeven voor een termijn van 20 jaar. De aanvraag voor het grafrecht geschiedt schriftelijk of mondeling. De termijn begint te lopen op de datum waarop de begrafenis of de bijzetting heeft plaatsgevonden. Deze termijn kan telkens met een termijn van 10 jaar worden verlengd op verzoek van de rechthebbende, mits een zodanig verzoek vóór het verstrijken van de lopende termijn, doch niet eerder dan één jaar voor het verstrijken van die termijn, wordt ingediend.

  • 5.

    In een eigen graf worden maximaal twee lijken begraven en één asbus bijgezet. In een eigen urnennis worden maximaal twee asbussen bijgezet.

  • 6.

    Een uitsluitend recht op een eigen graf geeft de rechthebbende zeggenschap over wie in dat graf wordt begraven en begraven wordt gehouden, onder voorwaarden en beperkingen van deze verordening.

  • 7.

    Een recht als in lid 6 is bedoeld, kan slechts aan één rechthebbende worden verleend ten behoeve van zichzelf en voor de personen genoemd in artikel 19, tweede lid.

  • 8.

    Het in het tweede lid bedoelde gebruik, respectievelijk het in het vierde lid bedoelde uitsluitend grafrecht wordt door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort schriftelijk bevestigd door middel van een grafakte. Rechthebbenden en gebruikers kunnen, tegen betaling van de daarvoor verschuldigde kosten, een duplicaat-akte verkrijgen.

Artikel 12

Een asbus kan worden bijgezet in een eigen graf of eigen urnennis. De bepalingen ten aanzien van eigen graven en het begraven van stoffelijke overschotten zijn ook bij het bijzetten van een asbus zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 13

Burgemeester en wethouders kunnen bij nader vast te stellen regels de algemene en eigen graven onderverdelen in categorieën. Zij bepalen voor de verschillende categorieën de situering en de oppervlakte.

Vereisten voor begraving of bijzetting

Artikel 14
  • 1.

    De rechthebbende of gebruiker die wil doen begraven of een asbus wil doen bijzetten, geeft daarvan uiterlijk twee werkdagen voorafgaande aan de dag waarop de begraving of bijzetting zal plaatsvinden, uiterlijk om 12:00 uur schriftelijk of mondeling kennis aan de beheerder. De zaterdag en zondag gelden niet als werkdag.

  • 2.

    Indien de begraving of de bezorging van as in een eigen graf zal plaatsvinden, dient een verklaring van de rechthebbende te worden overlegd of, indien deze zelf de overledene is, door degene die in de uitvaart voorziet.

  • 3.

    Indien de burgemeester verlof heeft verleend om het stoffelijk overschot binnen 36 uur na het overlijden te begraven of te verbranden, moet de kennisgeving zo tijdig mogelijk worden gedaan.

  • 4.

    Bij de in het eerste lid bedoelde kennisgeving dient het verlof tot begraving of een ander wettelijk daarmee gelijkgesteld document te worden overlegd.

  • 5.

    Indien het stoffelijk overschot binnen 36 uur na het overlijden wordt begraven, dient behalve het in het vierde lid bedoelde verlof of document ook het in het derde lid bedoelde verlof van de burgemeester te worden overlegd.

Artikel 15
  • 1.

    Begraving mag slechts geschieden indien van tevoren het verlof tot begraven of de bezorging van as is overlegd aan de beheerder.

  • 2.

    Begraving of bijzetting in een eigen graf waarvan de uitgiftetermijn binnen 10 jaar afloopt, kan alleen plaatsvinden onder gelijktijdige verlenging van de uitgiftetermijn met een zodanige periode, dat de dan resterende uitgiftetermijn tenminste gelijk is aan de wettelijke minimum grafrusttermijn van 10 jaar. De verlenging dient te worden aangevraagd door de rechthebbende of, indien deze is overleden, door één van de in artikel 19, tweede lid, bedoelde personen.

  • 3.

    De in het vorige lid bedoelde periode van verlenging wordt naar boven toe afgerond op gehele jaren.

Artikel 16
  • 1.

    De aanwijzing van de plaats van het graf geschiedt met inachtneming van het bepaalde in artikel 10 door de beheerder.

  • 2.

    Tot de begraving of bijzetting wordt niet overgegaan dan nadat:

    • a.

      de beheerder, indien deze heeft geconstateerd dat aan de in de artikels 14 en 15 opgenomen vereisten is voldaan, hiervoor opdracht aan het personeel van de begraafplaats heeft verleend;

    • b.

      alleen bij begraving van een stoffelijk overschot, het personeel van de begraafplaats de identiteit van het stoffelijk overschot heeft vastgesteld door vergelijking van het op de kist of een ander lijkomhulsel vermelde registratienummer met dat op een bijgevoegd document dat tevens de namen, overlijdens- en geboortedatum van de overledene dan wel de geslachtsnaam van de levenloosgeborene bevat.

  • 3.

    Het openen van een graf ter begraving of voor het bezorgen van as en het daarna sluiten van een graf, alsmede het bedienen van de hulpmiddelen, mag uitsluitend geschieden door het personeel van de begraafplaats op aanwijzingen en onder toezicht van de beheerder. De nabestaanden kunnen deze werkzaamheden op aanwijzingen en onder toezicht van de beheerder geheel of gedeeltelijk zelf verrichten indien zij hun wens daartoe uiterlijk om 12.00 uur van de voorafgaande werkdag mondeling of schriftelijk aan de beheerder hebben kenbaar gemaakt. De zaterdag en zondag gelden voor de toepassing van deze bepaling niet als werkdag.

Artikel 17
  • 1.

    Rechthebbenden of gebruikers leveren, gebruiken en accepteren uitsluitend lijkhoezen, die voldoen aan de regels die zijn vastgesteld in het Lijkomhulselbesluit 1998. De lijkhoezen die voldoen aan de normen van het Lijkomhulselbesluit, staan op de ‘witte lijst’ van de Landelijke Organisatie van Begraafplaatsen (LOB).

  • 2.

    Rechthebbenden of gebruikers zijn verplicht bij het verzoek tot het verlof tot begraven het gebruik van lijkhoezen aan de beheerder door te geven.

Tarieven

Artikel 18
  • 1.

    De toegepaste tarieven worden vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort en openbaar gemaakt in de tarievenlijst behorende bij de “Verordening op de heffing en invordering van begraafplaatsrechten".

  • 2.

    Daarbij wordt tevens aangegeven,wanneer of binnen welke termijn de betreffende kosten voldaan moeten zijn.

Verlenging en overgang grafrechten

Artikel 19

1.Een grafrecht kan worden overgedragen door overlegging aan de beheerder van een door de rechthebbende en de betrokken rechtsopvolger getekend bewijs van overdracht. Deze rechtsopvolger is de echtgenoot of geregistreerde partner of andere levenspartner, dan wel een bloedverwant of aanverwant tot en met de derde graad.

Overschrijving op verzoek van de rechthebbende ten name van een ander dan vorengenoemde personen is slechts mogelijk indien daarvoor gewichtige redenen bestaan.

2.Na het overlijden van de rechthebbende of gebruiker kan het grafrecht worden overgeschreven op naam van de echtgenoot, geregistreerde partner of andere levenspartner dan wel een bloedverwant of aanverwant tot en met de derde graad, mits de aanvraag hiertoe wordt gedaan binnen 1 jaar na het overlijden van de rechthebbende of gebruiker.

Overschrijving op verzoek van de rechthebbende ten name van een ander dan vorengenoemde personen is slechts mogelijk indien daarvoor gewichtige redenen bestaan.

  • 3.

    Indien na het overlijden van de rechthebbende de aanvraag tot overschrijving niet wordt gedaan binnen de in het tweede lid van dit artikel gestelde termijn, is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort bevoegd het grafrecht vervallen te verklaren.

  • 4.

    Na het verstrijken van de in het vorige lid genoemde termijn kan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort het grafrecht alsnog op naam stellen van een nieuwe rechthebbende, tenzij dit recht betrekking heeft op een (urnen)graf dat inmiddels is geruimd.

Einde grafrechten

Artikel 20

Zonder aanspraak te kunnen maken op enige vergoeding kan de rechthebbende schriftelijk afstand doen ten behoeve van de gemeente van het recht op het eigen graf. Van de ontvangst van zodanige verklaring doen burgemeester en wethouders schriftelijk mededeling aan de rechthebbende.

Artikel 21
  • 1.

    De grafrechten vervallen:

    • a.

      door het verlopen van de termijn waarvoor het recht is verleend;

    • b.

      indien de rechthebbende afstand doet van het recht;

    • c.

      indien de begraafplaats wordt opgeheven.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort kan de grafrechten vervallen verklaren:

    • a.

      indien de betaling van het gebruiksrecht en de onderhoudskosten ten behoeve van de vestiging of een verlenging van het grafrecht -ondanks een aanmaning- niet binnen drie maanden na aanvang van die termijn is geschied;

    • b.

      indien de rechthebbende of de gebruiker -ondanks een aanmaning- in verzuim blijft een op grond van deze verordening op hem rustende verplichting na te komen of daarmee in strijd handelt;

    • c.

      indien de rechthebbende of de gebruiker van een (urnen)graf is overleden en het recht niet binnen de in artikel 19, lid 2 gestelde termijn is overgeschreven.

  • 3.

    In de gevallen als bedoeld in het eerste lid, onderdelen b en c en in het tweede lid vindt geen terugbetaling plaats van een deel van de kosten van het grafrecht, betaalde onderhoudsbijdragen of eventuele andere kosten.

  • 4.

    Het eventueel op het graf aanwezige gedenkteken of beplanting kan gedurende één maand voor het vervallen van een grafrecht door de rechthebbende of gebruiker van het graf worden verwijderd. Na het vervallen van het grafrecht kunnen zij geen aanspraken op deze voorwerpen doen gelden.

Gedenktekens en grafbeplantingen

Artikel 22
  • 1.

    Het plaatsen of verwijderen van grafbedekking op graven of een plaat ter afsluiting van een urnennis geschiedt niet dan met toestemming van het college van burgemeester en wethouders.

  • 2.

    Omtrent de wijze van aanvraag van de toestemming, de aard en de afmetingen van de grafbedekkingen, alsmede het aanbrengen of onderhoud van heesters of andere beplantingen stelt het college van burgemeester en wethouders nadere regels vast. Deze regels zijn vastgelegd in het uitvoeringsbesluit ‘Regels voor grafbedekkingen gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Montfoort’.

  • 3.

    Het college van burgemeester en wethouders kan ontheffing verlenen van de door hen vastgestelde nadere regels.

  • 4.

    Het college van burgemeester en wethouders kan de in het eerste lid bedoelde toestemming weigeren indien:

    • a.

      niet voldaan is aan de door haar vastgestelde nadere regels conform het uitvoeringsbesluit;

    • b.

      de grafbedekking afbreuk doet aan het aanzien van de begraafplaats;

    • c.

      de duurzaamheid van de materialen onvoldoende is;

    • d.

      de constructie van de grafbedekking ondeugdelijk is.

  • 5.

    Het (doen) plaatsen of aanbrengen van monumenten, grafstenen, zerken of andere gedenktekens of van heesters of andere beplantingen op algemene- en eigen (urnen)graven geschiedt door of namens de rechthebbende of de gebruiker.

  • 6.

    Alle kosten voor het plaatsen of aanbrengen, herstellen of vernieuwen van monumenten, grafstenen, zerken of andere gedenktekens of afsluitplaten, of van heesters of andere beplantingen, komen voor rekening van de rechthebbende of de gebruiker.

Artikel 23
  • 1.

    Burgemeester en wethouders voorzien in het schoonhouden van de begraafplaats.

  • 2.

    De rechthebbende is verplicht een onderhoudsrecht af te sluiten. Dit onderhoudsrecht houdt in dat het onderhoud van het gedenkteken tegen betaling wordt overgenomen door de gemeente. Het onderhoud van het gedenkteken dat door de gemeente wordt uitgevoerd bestaat uit het twee keer per jaar reinigen van het gedenkteken en, indien dit door burgemeester en wethouders noodzakelijk wordt geacht, het opnieuw stellen van het gedenkteken na verzakking.

  • 3.

    De rechthebbende of de gebruiker is verplicht de betreffende beplanting op het graf behoorlijk te onderhouden of te herstellen. Onder dit onderhoud wordt verstaan: het aanbrengen, onderhouden, vernieuwen van losse planten en één- of meerjarige gewassenen en het verwijderen van dode planten. Het afval dat vrij komt bij het onderhoud dient door een ieder in de daarvoor aanwezige afvalbakken te worden gedeponeerd.

  • 4.

    Indien de rechthebbende nalaat de beplanting behoorlijk te onderhouden of te herstellen, kan het college van burgemeester en wethouders de hiervoor in aanmerking komende beplanting of zo nodig de gehele grafbeplanting doen verwijderen. Het verwijderde blijft gedurende drie maanden ter beschikking van de rechthebbende en vervalt daarna aan de gemeente, zonder dat deze tot enige vergoeding verplicht is. De verwijdering van de grafbeplanting, zoals bedoeld is in dit lid, vindt niet plaats dan nadat de rechthebbende per aangetekende brief is opgeroepen om te worden ingelicht over de toestand van de grafbeplanting.

  • 5.

    Verwelkte bloemen of kransen en kapotte voorwerpen kunnen zonder voorafgaande kennisgeving door de beheerder worden verwijderd, zonder dat aanspraak kan worden gedaan op schadevergoeding.

Artikel 24
  • 1.

    De in artikel 22 bedoelde gedenktekens of beplantingen worden geacht voor rekening en risico van de rechthebbende of gebruiker te zijn aangebracht.

  • 2.

    Schade als gevolg van brand, storm, vorst, wateroverlast, bliksem, ontploffing, molest, vandalisme en andere van buiten komende oorzaken, of ontstaan door het weghalen en terugplaatsen van monumenten, grafstenen, zerken of andere gedenktekens of van heesters of andere beplantingen ten behoeve van een bijzetting of opgraving, en eventuele gevolgschade voor derden, is voor rekening en risico van de rechthebbende of gebruiker.

  • 3.

    De rechthebbende of de gebruiker is verplicht de - door welke omstandigheden ook - daaraan toegebrachte schade op eerste aanschrijven te herstellen, indien de beschadiging zodanig is dat deze naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders het uiterlijk aanzien van de begraafplaats schaadt.

  • 4.

    Indien door een ondeugdelijk geworden constructie naar het oordeel van de beheerder een situatie is ontstaan die gevaar oplevert voor het omvallen of inzakken van een grafmonument, kan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort direct maatregelen treffen.

  • 5.

    Indien binnen 3 maanden na de dag van aanschrijving geen herstel of vernieuwing heeft plaatsgevonden, is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot verwijdering en vernietiging van de gedenktekens of beplantingen over te gaan, waarbij geldt dat zij voor deze handeling niet aansprakelijk kan worden gesteld.

Artikel 25
  • 1.

    Het afnemen van een gedenkteken respectievelijk afdekplaat ten behoeve van een bijzetting van een lijk of een bijzetting van een asbus in een eigen graf of algemeen graf geschiedt door rechthebbende of gebruiker en voor rekening en risico van de rechthebbende of gebruiker.

  • 2.

    Een rechthebbende of gebruiker is verplicht er zorg voor te dragen dat het afnemen van een gedenkteken respectievelijk afdekplaat, zoals is bedoeld in lid 1 van dit artikel, minimaal 48 uur voor het moment van bijzetting heeft plaatsgevonden.

  • 3.

    Indien een rechthebbende of gebruiker niet heeft voldaan aan lid 2 van dit artikel, zal het afnemen en herplaatsen van een gedenkteken respectievelijk afdekplaat voor rekening en risico van de rechthebbende of gebruiker door de gemeente worden verzorgd.

  • 4.

    Een rechthebbende of gebruiker is verplicht te gedogen dat de op een graf aanwezige gedenktekens, beplanting en voorwerpen vanwege de gemeente op kosten van de gemeente tijdelijk geheel of gedeeltelijk wordt verwijderd en herplaatst, indien dit voor een begraving of bijzetting in de nabijheid van het graf of om een andere reden nodig is.

Ruimen van graven

Artikel 26
  • 1.

    De bij de ruiming van een graf aanwezige overblijfselen van lijken en/of asbussen, worden respectievelijk begraven en verstrooid op een door het college van burgemeester en wethouders aangewezen gedeelte van de begraafplaats.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders kan na een schriftelijk verzoek de rechthebbende op een eigen graf toestemming verlenen om de overblijfselen van de overledenen die zich bevinden in het graf waarop het uitsluitend recht betrekking heeft, opnieuw te doen begraven in een ander graf.

  • 3.

    Nabestaanden van een overledene die begraven is in een algemeen graf kunnen gedurende een periode van één jaar voor beëindiging van de grafrusttermijn de beheerder schriftelijk verzoeken bij de ruiming de overblijfselen indien mogelijk bijeen te doen brengen voor herbegraving in een graf elders.

  • 4.

    Ruiming en herbegraving zoals bedoeld in lid 3 zal niet eerder plaatsvinden dan na beëindiging van de minimale grafrusttermijn van de laatst in gebruik genomen begraaflaag.

  • 5.

    De rechthebbende van een eigen graf kan de beheerder schriftelijk verzoeken bij de ruiming de overblijfselen indien mogelijk bijeen te doen brengen voor herbegraving of bijzetting elders of te doen verstrooien.

Artikel 27
  • 1.

    De op de graven geplaatste losse voorwerpen blijven ter beschikking van de rechthebbende, gedurende een periode van 3 maanden na ruiming van het betreffende graf.

  • 2.

    Na afloop van de in het vorig lid genoemde periode vervalt het recht op deze voorwerpen aan de gemeente.

Artikel 28
  • 1.

    Het openen, sluiten en ruimen van graven, alsmede het opgraven en het opnieuw begraven in een ander graf op de begraafplaats van stoffelijke resten, geschiedt uitsluitend door de daartoe door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort aangewezen personen.

  • 2.

    Het opgraven van lijken en het ruimen van graven is slechts toegestaan indien daarbij geen andere personen aanwezig zijn, dan degenen die met deze werkzaamheden zijn belast.

Historische graven en opvallende grafbedekking

Artikel 29

1.Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort houdt een lijst bij van graven die van historische betekenis zijn of waarvan de grafbedekking een opvallende kwaliteit heeft.

2.Alvorens tot ruiming van graven wordt overgegaan, onderzoekt het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort of er graven zijn, die in aanmerking komen om op de lijst te worden bijgeschreven.

3.Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort beslist over het ruimen van graven en het verwijderen van grafbedekkingen die op de in het eerste lid bedoelde lijst staan.

Klachten

Artikel 30
  • 1.

    Ingezetenen en personen die in de gemeente een belang hebben kunnen omtrent feitelijke handelingen of het nalaten van feitelijke handelingen betreffende de begraafplaats bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort een schriftelijke klacht indienen.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort beslist binnen zes weken na ontvangst van de klacht.

  • 3.

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort brengt deze beslissing omtrent de klacht terstond ter kennis van de klager.

Overige bepalingen

Artikel 31

De rechten en plichten, tot stand gekomen onder vroegere verordeningen, verkregen op de gemeentelijke begraafplaats gelegen aan de Julianalaan en de Rooms Katholieke begraafplaats aan de Lodewijkstraat, blijven van kracht voor zover deze onder de oude verordening ruimer waren

Artikel 32

Een exemplaar van deze verordening wordt éénmalig op verzoek aan de belanghebbende verstrekt; meerdere exemplaren zijn tegen betaling verkrijgbaar.

Artikel 33

In geval waarin deze verordening niet voorziet of in geval van verschil van mening over de uitleg van haar bepalingen, beslist het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort.

Artikel 34
  • 1.

    Deze verordening treedt in de plaats van alle voorgaande verordeningen van de begraafplaatsen.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening op het beheer en gebruik van de gemeentelijke begraafplaatsen te Montfoort.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking op 30 augustus 2004

 

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Montfoort in zijn openbare vergadering van

30 augustus 2004

De raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter