Verordening voor het beheer en
gebruik van de gemeentelijke
begraafplaatsen
Gemeente Montfoort
De raad van de gemeente Montfoort;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d.
gelet op de bepalingen van de Wet op de lijkbezorging en de
Gemeentewet;
besluit:
- I.
in te trekken de ‘Beheersverordening algemene begraafplaatsen
Montfoort 1994’;
- II.
vast te stellen de volgende verordening op het beheer en gebruik van
de
gemeentelijke begraafplaatsen in de gemeente Montfoort.
Artikel 1
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
begraafplaats:
- -
de gemeentelijke begraafplaatsen gelegen aan de Julianalaan
en de Rooms Katholieke begraafplaats gelegen aan de
Lodewijkstraat;
- b.
eigen graf:
- -
een graf, ten aanzien waarvan het uitsluitend recht is
verleend tot het daarin doen begraven en begraven houden van
lijken of het bijzetten van een asbus met of zonder
urn;
- c.
eigen urnennis
- -
een nis ten aanzien waarvan het uitsluitend recht is
verleend tot het daarin doen bijzetten en bijgezet houden
van asbussen met of zonder urnen, bevattende de as van
overledenen;
- d.
eigen kindergraf
- -
eigen graf bestemd tot het doen begraven en begraven houden
van lijken van levenloos geboren kinderen, alsmede van
kinderen tot 12 jaar;
- e.
algemeen graf:
- -
een graf, bestemd tot het doen begraven en begraven houden
van lijken;
- f.
asbus: een bus ter berging van de as van een
overledene;
- g.
urn: een voorwerp ter berging van één of meerdere
asbussen;
- h.
grafbedekking: gedenkteken en/of grafbeplanting op een
graf;
- i.
beheerder: de ambtenaar die belast is met de dagelijkse
leiding van de begraafplaats of degene die hem vervangt;
- j.
rechthebbende: de natuurlijke persoon of een
rechtspersoon, die het uitsluitend recht heeft verkregen op een
eigen graf of een eigen urnengraf;
- k.
gebruiker: de natuurlijke persoon of rechtspersoon aan
wie het gebruik van een ruimte in een algemeen graf is verleend, dan
wel degene die redelijkerwijze geacht kan worden in diens plaats te
zijn getreden;
- l.
grafakte: de overeenkomst waarin overeenkomstig de
bepalingen van deze verordening door of namens het college van
burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort een grafrecht
is overeengekomen;
- m.
grafrecht: het recht op het begraven en begraven houden
in een eigen graf of eigen urnen-graf.
Artikel 2
Het beheer van de begraafplaats wordt gevoerd door de Productgroep
Ruimtelijk Beheer (technisch beheer) en de Productgroep Burgerzaken
(administratief beheer), onder verantwoordelijkheid van het college van
burgemeester en wethouders. Onder toezicht van het college worden één of
meer daartoe aangewezen personen belast met:
- a.
de aanwezige administratie van de begraafplaats;
- b.
de dagelijkse leiding van de begraafplaats;
- c.
het onderhoud van de begraafplaats;
- d.
het delven of openen en sluiten van graven.
Artikel 3
- 1.
De onder artikel 1 lid a genoemde begraafplaatsen zijn bestemd voor
het begraven en begraven houden van lijken en het bijzetten van
asbussen.
- 2.
Burgemeester en wethouders kunnen van het eerste lid afwijken en
kunnen nadere regels stellen, welke worden omschreven in een
uitvoeringsbesluit, dat onderdeel uitmaakt van deze verordening.
Deze regels kunnen verschillen voor de te onderscheiden vakken en
rijen graven.
Indeling en administratie van de begraafplaats
Artikel 4
- 1.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort
regelt de indeling van de gemeentelijke begraafplaatsen.
- 2.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort
zorgt er voor dat er een gewaarmerkte plattegrondtekening is, waarop de
grafruimten genummerd zijn aangegeven.
Artikel 5
- 1.
De administratie bevat een register van alle overledenen die
begraven zijn op de begraafplaatsen of wiens asbus is bijgezet, met
hun namen, datum van geboorte en datum van overlijden. In dit
register wordt tevens vermeld de dag van de begraving of bijzetting,
het gedeelte van de begraafplaats waarin dat is geschied en het
nummer van het graf. Daarnaast zijn in dit register de naam en het
adres van de rechthebbende of de gebruiker opgenomen. Dit register
is niet openbaar.
- 2.
De rechthebbenden en gebruikers zijn verplicht de wijziging van hun
adres aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente
Montfoort door te geven.
- 3.
Van het in het eerste lid bedoelde register kunnen uitsluitend
rechthebbenden en gebruikers, tegen betaling van de daarvoor
verschuldigde kosten, een uittreksel t.a.v. hun graf of nis en de
leges verkrijgen.
Openstelling begraafplaats
Artikel 6
- 1.
De begraafplaats is kosteloos voor eenieder toegankelijk van
zonsopgang tot zonsondergang.
- 2.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort
kan delen van de begraafplaats tijdelijk sluiten.
- 3.
De tijd van het begraven van stoffelijke resten en het bezorgen van
de as is op maandag t/m zaterdag van 10:00 uur tot 15:00 uur. Geen
begraving of bijzetting vindt plaats op zondagen en op algemeen
erkende feest- en gedenkdagen.
- 4.
Het tijdstip van begraven of bijzetten van stoffelijke resten en het
bezorgen van de
as wordt telkens en voor elk geval afzonderlijk door de beheerder, in
overleg met de betrokken nabestaande vastgesteld.
- 5.
Het is verboden gedurende de tijd dat de begraafplaats niet voor het
publiek is geopend, zich daarop te bevinden, anders dan voor het
bijwonen van een begrafenis of de bezorging van as.
- 6.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort
kan in bijzondere gevallen van deze tijden afwijken.
Ordemaatregelen
Artikel 7
- 1.
Het is verboden op de begraafplaats:
- a.
zich op hinderlijke wijze te gedragen;
- b.
te colporteren of goederen voor verkoop aan te bieden;
- c.
op enige wijze reclame te maken voor handel of bedrijf;
- d.
op de graven te lopen of de begraafplaats te
verontreinigen;
- e.
gedenktekens te bekladden, te beschadigen of op enigerlei andere
wijze te verontreinigen;
- f.
- g.
- h.
te gaan zitten anders dan op de daartoe aangebrachte
zitplaatsen;
- i.
iets te doen of na te laten dat in strijd is met de eerbied van
de nagedachtenis van
de overledene;
- j.
werkzaamheden aan grafbedekkingen door derden te laten
verrichten, behoudens artikel 24.
- 2.
Het is verboden op de begraafplaats:
- a.
gemotoriseerde rij- of voertuigen, met uitzondering van
invaliden-, kinder- en wandelwagens, mee te nemen, elders dan op
de daartoe aangewezen rijwegen anders dan ter gelegenheid van
een begrafenis of tot het vervoeren van materialen bestemd voor
op de begraafplaats te verrichten werkzaamheden;
- b.
met motorrijtuigen sneller dan 5 km per uur te rijden.
- 3.
De beheerder kan ontheffing verlenen van de verboden, bedoeld in dit
artikel.
Artikel 8
- 1.
Bezoekers, personeel van uitvaartondernemingen en personen die
werkzaamheden op de begraafplaats hebben te verrichten, zijn verplicht
zich in het belang van de orde, rust en netheid te houden aan de
aanwijzingen van de beheerder.
- 2.
Degenen die zich niet aan de in het eerste lid bedoelde aanwijzingen
houden, moeten zich op eerste aanzegging van de beheerder van de
begraafplaats verwijderen.
- 3.
Het is steenhouwers, hoveniers en daarmee gelijk te stellen personen
verboden, anders dan met toestemming van of namens het college van
burgemeester en wethouders, werkzaamheden voor derden aan
grafbedekkingen op de begraafplaatsen te verrichten. Deze toestemming
kan mondeling worden gegeven.
- 4.
In verband met werkzaamheden op de begraafplaats kan bezoekers de
toegang tot (een deel van) de begraafplaats worden ontzegd.
- 5.
Ter handhaving van de orde op de begraafplaats kan bezoekers door de
beheerder de toegang tot de begraafplaats worden ontzegd.
Artikel 9
- 1.
Dodenherdenkingen, onthullingen van gedenktekens en dergelijke
plechtigheden op de begraafplaats moeten vijf dagen van tevoren
worden gemeld aan de beheerder onder opgave van datum en uur van de
plechtigheid en de wijze waarop de plechtigheid zal
plaatsvinden.
- 2.
Deelnemers aan de plechtigheid, bedoeld in het eerste lid moeten
zich in het belang van de orde, rust en netheid houden aan de
aanwijzingen van de beheerder.
Indeling begraafplaats en onderscheid graven
Artikel 10
- 1.
Alle graven en urnennissen worden uitgegeven voor directe begraving c.q.
bijzetting en in volgorde van ligging, aansluitend op de reeds
uitgegeven graven. Vooruitgifte van graven en urnennissen vindt derhalve
niet plaats.
- 2.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort
behoudt zich het recht voor een eigen graf toe te wijzen anders dan voor
directe begraving en aansluitend op de reeds uitgegeven graven, indien
dit wegens de situatie op de begraafplaats noodzakelijk is.
- 3.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort
behoudt zich het recht voor de indeling van de begraafplaats, de
bestemming van de grafvelden en het onderscheid in graven vast te
stellen en te wijzigen.
Artikel 11
- 1.
Op de begraafplaatsen kunnen worden uitgegeven:
- a.
eigen graven en eigen urnengraven;
- b.
- c.
- 2.
Algemene graven worden uitgegeven voor een termijn van 10 jaren.
Deze termijn kan niet worden verlengd. Een stoffelijk overschot of
een asbus kan echter na afloop van de termijn in een nieuw eigen
graf volgens de bepalingen van deze verordening worden
herbegraven.
- 3.
In een algemeen graf worden maximaal twee lijken begraven.
- 4.
Eigen graven worden uitgegeven voor een termijn van 20 jaar. De
aanvraag voor het grafrecht geschiedt schriftelijk of mondeling. De
termijn begint te lopen op de datum waarop de begrafenis of de
bijzetting heeft plaatsgevonden. Deze termijn kan telkens met een
termijn van 10 jaar worden verlengd op verzoek van de rechthebbende,
mits een zodanig verzoek vóór het verstrijken van de lopende
termijn, doch niet eerder dan één jaar voor het verstrijken van die
termijn, wordt ingediend.
- 5.
In een eigen graf worden maximaal twee lijken begraven en één asbus
bijgezet. In een eigen urnennis worden maximaal twee asbussen
bijgezet.
- 6.
Een uitsluitend recht op een eigen graf geeft de rechthebbende
zeggenschap over wie in dat graf wordt begraven en begraven wordt
gehouden, onder voorwaarden en beperkingen van deze
verordening.
- 7.
Een recht als in lid 6 is bedoeld, kan slechts aan één rechthebbende
worden verleend ten behoeve van zichzelf en voor de personen genoemd
in artikel 19, tweede lid.
- 8.
Het in het tweede lid bedoelde gebruik, respectievelijk het in het
vierde lid bedoelde uitsluitend grafrecht wordt door het college van
burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort schriftelijk
bevestigd door middel van een grafakte. Rechthebbenden en gebruikers
kunnen, tegen betaling van de daarvoor verschuldigde kosten, een
duplicaat-akte verkrijgen.
Artikel 12
Een asbus kan worden bijgezet in een eigen graf of eigen urnennis. De
bepalingen ten aanzien van eigen graven en het begraven van stoffelijke
overschotten zijn ook bij het bijzetten van een asbus zoveel mogelijk van
overeenkomstige toepassing.
Artikel 13
Burgemeester en wethouders kunnen bij nader vast te stellen regels de
algemene en eigen graven onderverdelen in categorieën. Zij bepalen voor de
verschillende categorieën de situering en de oppervlakte.
Vereisten voor begraving of bijzetting
Artikel 14
- 1.
De rechthebbende of gebruiker die wil doen begraven of een asbus wil
doen bijzetten, geeft daarvan uiterlijk twee werkdagen voorafgaande aan
de dag waarop de begraving of bijzetting zal plaatsvinden, uiterlijk om
12:00 uur schriftelijk of mondeling kennis aan de beheerder. De zaterdag
en zondag gelden niet als werkdag.
- 2.
Indien de begraving of de bezorging van as in een eigen graf zal
plaatsvinden, dient een verklaring van de rechthebbende te worden
overlegd of, indien deze zelf de overledene is, door degene die in de
uitvaart voorziet.
- 3.
Indien de burgemeester verlof heeft verleend om het stoffelijk overschot
binnen 36 uur na het overlijden te begraven of te verbranden, moet de
kennisgeving zo tijdig mogelijk worden gedaan.
- 4.
Bij de in het eerste lid bedoelde kennisgeving dient het verlof tot
begraving of een ander wettelijk daarmee gelijkgesteld document te
worden overlegd.
- 5.
Indien het stoffelijk overschot binnen 36 uur na het overlijden wordt
begraven, dient behalve het in het vierde lid bedoelde verlof of
document ook het in het derde lid bedoelde verlof van de burgemeester te
worden overlegd.
Artikel 15
- 1.
Begraving mag slechts geschieden indien van tevoren het verlof tot
begraven of de bezorging van as is overlegd aan de beheerder.
- 2.
Begraving of bijzetting in een eigen graf waarvan de uitgiftetermijn
binnen 10 jaar afloopt, kan alleen plaatsvinden onder gelijktijdige
verlenging van de uitgiftetermijn met een zodanige periode, dat de dan
resterende uitgiftetermijn tenminste gelijk is aan de wettelijke minimum
grafrusttermijn van 10 jaar. De verlenging dient te worden aangevraagd
door de rechthebbende of, indien deze is overleden, door één van de in
artikel 19, tweede lid, bedoelde personen.
- 3.
De in het vorige lid bedoelde periode van verlenging wordt naar boven
toe afgerond op gehele jaren.
Artikel 16
- 1.
De aanwijzing van de plaats van het graf geschiedt met inachtneming van
het bepaalde in artikel 10 door de beheerder.
- 2.
Tot de begraving of bijzetting wordt niet overgegaan dan nadat:
- a.
de beheerder, indien deze heeft geconstateerd dat aan de in de
artikels 14 en 15 opgenomen vereisten is voldaan, hiervoor
opdracht aan het personeel van de begraafplaats heeft
verleend;
- b.
alleen bij begraving van een stoffelijk overschot, het personeel
van de begraafplaats de identiteit van het stoffelijk overschot
heeft vastgesteld door vergelijking van het op de kist of een
ander lijkomhulsel vermelde registratienummer met dat op een
bijgevoegd document dat tevens de namen, overlijdens- en
geboortedatum van de overledene dan wel de geslachtsnaam van de
levenloosgeborene bevat.
- 3.
Het openen van een graf ter begraving of voor het bezorgen van as en het
daarna sluiten van een graf, alsmede het bedienen van de hulpmiddelen,
mag uitsluitend geschieden door het personeel van de begraafplaats op
aanwijzingen en onder toezicht van de beheerder. De nabestaanden kunnen
deze werkzaamheden op aanwijzingen en onder toezicht van de beheerder
geheel of gedeeltelijk zelf verrichten indien zij hun wens daartoe
uiterlijk om 12.00 uur van de voorafgaande werkdag mondeling of
schriftelijk aan de beheerder hebben kenbaar gemaakt. De zaterdag en
zondag gelden voor de toepassing van deze bepaling niet als
werkdag.
Artikel 17
- 1.
Rechthebbenden of gebruikers leveren, gebruiken en accepteren
uitsluitend lijkhoezen, die voldoen aan de regels die zijn
vastgesteld in het Lijkomhulselbesluit 1998. De lijkhoezen die
voldoen aan de normen van het Lijkomhulselbesluit, staan op de
‘witte lijst’ van de Landelijke Organisatie van Begraafplaatsen
(LOB).
- 2.
Rechthebbenden of gebruikers zijn verplicht bij het verzoek tot het
verlof tot begraven het gebruik van lijkhoezen aan de beheerder door
te geven.
Tarieven
Artikel 18
- 1.
De toegepaste tarieven worden vastgesteld door het college van
burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort en openbaar
gemaakt in de tarievenlijst behorende bij de “Verordening op de
heffing en invordering van begraafplaatsrechten".
- 2.
Daarbij wordt tevens aangegeven,wanneer of binnen welke termijn de
betreffende kosten voldaan moeten zijn.
Verlenging en overgang grafrechten
Artikel 19
1.Een grafrecht kan worden overgedragen door overlegging aan de beheerder
van een door de rechthebbende en de betrokken rechtsopvolger getekend bewijs
van overdracht. Deze rechtsopvolger is de echtgenoot of geregistreerde
partner of andere levenspartner, dan wel een bloedverwant of aanverwant tot
en met de derde graad.
Overschrijving op verzoek van de rechthebbende ten name van een ander dan
vorengenoemde personen is slechts mogelijk indien daarvoor gewichtige
redenen bestaan.
2.Na het overlijden van de rechthebbende of gebruiker kan het grafrecht
worden overgeschreven op naam van de echtgenoot, geregistreerde partner of
andere levenspartner dan wel een bloedverwant of aanverwant tot en met de
derde graad, mits de aanvraag hiertoe wordt gedaan binnen 1 jaar na het
overlijden van de rechthebbende of gebruiker.
Overschrijving op verzoek van de rechthebbende ten name van een ander dan
vorengenoemde personen is slechts mogelijk indien daarvoor gewichtige
redenen bestaan.
- 3.
Indien na het overlijden van de rechthebbende de aanvraag tot
overschrijving niet wordt gedaan binnen de in het tweede lid van dit
artikel gestelde termijn, is het college van burgemeester en
wethouders van de gemeente Montfoort bevoegd het grafrecht vervallen
te verklaren.
- 4.
Na het verstrijken van de in het vorige lid genoemde termijn kan het
college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort het
grafrecht alsnog op naam stellen van een nieuwe rechthebbende,
tenzij dit recht betrekking heeft op een (urnen)graf dat inmiddels
is geruimd.
Einde grafrechten
Artikel 20
Zonder aanspraak te kunnen maken op enige vergoeding kan de rechthebbende
schriftelijk afstand doen ten behoeve van de gemeente van het recht op het
eigen graf. Van de ontvangst van zodanige verklaring doen burgemeester en
wethouders schriftelijk mededeling aan de rechthebbende.
Artikel 21
- 1.
De grafrechten vervallen:
- a.
door het verlopen van de termijn waarvoor het recht is
verleend;
- b.
indien de rechthebbende afstand doet van het recht;
- c.
indien de begraafplaats wordt opgeheven.
- 2.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort
kan de grafrechten vervallen verklaren:
- a.
indien de betaling van het gebruiksrecht en de
onderhoudskosten ten behoeve van de vestiging of een
verlenging van het grafrecht -ondanks een aanmaning- niet
binnen drie maanden na aanvang van die termijn is
geschied;
- b.
indien de rechthebbende of de gebruiker -ondanks een
aanmaning- in verzuim blijft een op grond van deze
verordening op hem rustende verplichting na te komen of
daarmee in strijd handelt;
- c.
indien de rechthebbende of de gebruiker van een (urnen)graf
is overleden en het recht niet binnen de in artikel 19, lid
2 gestelde termijn is overgeschreven.
- 3.
In de gevallen als bedoeld in het eerste lid, onderdelen b en c en
in het tweede lid vindt geen terugbetaling plaats van een deel van
de kosten van het grafrecht, betaalde onderhoudsbijdragen of
eventuele andere kosten.
- 4.
Het eventueel op het graf aanwezige gedenkteken of beplanting kan
gedurende één maand voor het vervallen van een grafrecht door de
rechthebbende of gebruiker van het graf worden verwijderd. Na het
vervallen van het grafrecht kunnen zij geen aanspraken op deze
voorwerpen doen gelden.
Gedenktekens en grafbeplantingen
Artikel 22
- 1.
Het plaatsen of verwijderen van grafbedekking op graven of een plaat ter
afsluiting van een urnennis geschiedt niet dan met toestemming van het
college van burgemeester en wethouders.
- 2.
Omtrent de wijze van aanvraag van de toestemming, de aard en de
afmetingen van de grafbedekkingen, alsmede het aanbrengen of onderhoud
van heesters of andere beplantingen stelt het college van burgemeester
en wethouders nadere regels vast. Deze regels zijn vastgelegd in het
uitvoeringsbesluit ‘Regels voor grafbedekkingen gemeentelijke
begraafplaatsen gemeente Montfoort’.
- 3.
Het college van burgemeester en wethouders kan ontheffing verlenen van
de door hen vastgestelde nadere regels.
- 4.
Het college van burgemeester en wethouders kan de in het eerste lid
bedoelde toestemming weigeren indien:
- a.
niet voldaan is aan de door haar vastgestelde nadere regels
conform het uitvoeringsbesluit;
- b.
de grafbedekking afbreuk doet aan het aanzien van de
begraafplaats;
- c.
de duurzaamheid van de materialen onvoldoende is;
- d.
de constructie van de grafbedekking ondeugdelijk is.
- 5.
Het (doen) plaatsen of aanbrengen van monumenten, grafstenen, zerken of
andere gedenktekens of van heesters of andere beplantingen op algemene-
en eigen (urnen)graven geschiedt door of namens de rechthebbende of de
gebruiker.
- 6.
Alle kosten voor het plaatsen of aanbrengen, herstellen of vernieuwen
van monumenten, grafstenen, zerken of andere gedenktekens of
afsluitplaten, of van heesters of andere beplantingen, komen voor
rekening van de rechthebbende of de gebruiker.
Artikel 23
- 1.
Burgemeester en wethouders voorzien in het schoonhouden van de
begraafplaats.
- 2.
De rechthebbende is verplicht een onderhoudsrecht af te sluiten. Dit
onderhoudsrecht houdt in dat het onderhoud van het gedenkteken tegen
betaling wordt overgenomen door de gemeente. Het onderhoud van het
gedenkteken dat door de gemeente wordt uitgevoerd bestaat uit het twee
keer per jaar reinigen van het gedenkteken en, indien dit door
burgemeester en wethouders noodzakelijk wordt geacht, het opnieuw
stellen van het gedenkteken na verzakking.
- 3.
De rechthebbende of de gebruiker is verplicht de betreffende beplanting
op het graf behoorlijk te onderhouden of te herstellen. Onder dit
onderhoud wordt verstaan: het aanbrengen, onderhouden, vernieuwen van
losse planten en één- of meerjarige gewassenen en het verwijderen van
dode planten. Het afval dat vrij komt bij het onderhoud dient door een
ieder in de daarvoor aanwezige afvalbakken te worden gedeponeerd.
- 4.
Indien de rechthebbende nalaat de beplanting behoorlijk te onderhouden
of te herstellen, kan het college van burgemeester en wethouders de
hiervoor in aanmerking komende beplanting of zo nodig de gehele
grafbeplanting doen verwijderen. Het verwijderde blijft gedurende drie
maanden ter beschikking van de rechthebbende en vervalt daarna aan de
gemeente, zonder dat deze tot enige vergoeding verplicht is. De
verwijdering van de grafbeplanting, zoals bedoeld is in dit lid, vindt
niet plaats dan nadat de rechthebbende per aangetekende brief is
opgeroepen om te worden ingelicht over de toestand van de
grafbeplanting.
- 5.
Verwelkte bloemen of kransen en kapotte voorwerpen kunnen zonder
voorafgaande kennisgeving door de beheerder worden verwijderd, zonder
dat aanspraak kan worden gedaan op schadevergoeding.
Artikel 24
- 1.
De in artikel 22 bedoelde gedenktekens of beplantingen worden geacht
voor rekening en risico van de rechthebbende of gebruiker te zijn
aangebracht.
- 2.
Schade als gevolg van brand, storm, vorst, wateroverlast, bliksem,
ontploffing, molest, vandalisme en andere van buiten komende oorzaken,
of ontstaan door het weghalen en terugplaatsen van monumenten,
grafstenen, zerken of andere gedenktekens of van heesters of andere
beplantingen ten behoeve van een bijzetting of opgraving, en eventuele
gevolgschade voor derden, is voor rekening en risico van de
rechthebbende of gebruiker.
- 3.
De rechthebbende of de gebruiker is verplicht de - door welke
omstandigheden ook - daaraan toegebrachte schade op eerste aanschrijven
te herstellen, indien de beschadiging zodanig is dat deze naar het
oordeel van het college van burgemeester en wethouders het uiterlijk
aanzien van de begraafplaats schaadt.
- 4.
Indien door een ondeugdelijk geworden constructie naar het oordeel van
de beheerder een situatie is ontstaan die gevaar oplevert voor het
omvallen of inzakken van een grafmonument, kan het college van
burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort direct maatregelen
treffen.
- 5.
Indien binnen 3 maanden na de dag van aanschrijving geen herstel of
vernieuwing heeft plaatsgevonden, is het college van burgemeester en
wethouders bevoegd tot verwijdering en vernietiging van de gedenktekens
of beplantingen over te gaan, waarbij geldt dat zij voor deze handeling
niet aansprakelijk kan worden gesteld.
Artikel 25
- 1.
Het afnemen van een gedenkteken respectievelijk afdekplaat ten
behoeve van een bijzetting van een lijk of een bijzetting van een
asbus in een eigen graf of algemeen graf geschiedt door
rechthebbende of gebruiker en voor rekening en risico van de
rechthebbende of gebruiker.
- 2.
Een rechthebbende of gebruiker is verplicht er zorg voor te dragen
dat het afnemen van een gedenkteken respectievelijk afdekplaat,
zoals is bedoeld in lid 1 van dit artikel, minimaal 48 uur voor het
moment van bijzetting heeft plaatsgevonden.
- 3.
Indien een rechthebbende of gebruiker niet heeft voldaan aan lid 2
van dit artikel, zal het afnemen en herplaatsen van een gedenkteken
respectievelijk afdekplaat voor rekening en risico van de
rechthebbende of gebruiker door de gemeente worden verzorgd.
- 4.
Een rechthebbende of gebruiker is verplicht te gedogen dat de op een
graf aanwezige gedenktekens, beplanting en voorwerpen vanwege de
gemeente op kosten van de gemeente tijdelijk geheel of gedeeltelijk
wordt verwijderd en herplaatst, indien dit voor een begraving of
bijzetting in de nabijheid van het graf of om een andere reden nodig
is.
Ruimen van graven
Artikel 26
- 1.
De bij de ruiming van een graf aanwezige overblijfselen van lijken en/of
asbussen, worden respectievelijk begraven en verstrooid op een door het
college van burgemeester en wethouders aangewezen gedeelte van de
begraafplaats.
- 2.
Het college van burgemeester en wethouders kan na een schriftelijk
verzoek de rechthebbende op een eigen graf toestemming verlenen om de
overblijfselen van de overledenen die zich bevinden in het graf waarop
het uitsluitend recht betrekking heeft, opnieuw te doen begraven in een
ander graf.
- 3.
Nabestaanden van een overledene die begraven is in een algemeen graf
kunnen gedurende een periode van één jaar voor beëindiging van de
grafrusttermijn de beheerder schriftelijk verzoeken bij de ruiming de
overblijfselen indien mogelijk bijeen te doen brengen voor herbegraving
in een graf elders.
- 4.
Ruiming en herbegraving zoals bedoeld in lid 3 zal niet eerder
plaatsvinden dan na beëindiging van de minimale grafrusttermijn van de
laatst in gebruik genomen begraaflaag.
- 5.
De rechthebbende van een eigen graf kan de beheerder schriftelijk
verzoeken bij de ruiming de overblijfselen indien mogelijk bijeen te
doen brengen voor herbegraving of bijzetting elders of te doen
verstrooien.
Artikel 27
- 1.
De op de graven geplaatste losse voorwerpen blijven ter beschikking van
de rechthebbende, gedurende een periode van 3 maanden na ruiming van het
betreffende graf.
- 2.
Na afloop van de in het vorig lid genoemde periode vervalt het recht op
deze voorwerpen aan de gemeente.
Artikel 28
- 1.
Het openen, sluiten en ruimen van graven, alsmede het opgraven en
het opnieuw begraven in een ander graf op de begraafplaats van
stoffelijke resten, geschiedt uitsluitend door de daartoe door het
college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort
aangewezen personen.
- 2.
Het opgraven van lijken en het ruimen van graven is slechts
toegestaan indien daarbij geen andere personen aanwezig zijn, dan
degenen die met deze werkzaamheden zijn belast.
Historische graven en opvallende grafbedekking
Artikel 29
1.Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort houdt
een lijst bij van graven die van historische betekenis zijn of waarvan de
grafbedekking een opvallende kwaliteit heeft.
2.Alvorens tot ruiming van graven wordt overgegaan, onderzoekt het college
van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort of er graven zijn,
die in aanmerking komen om op de lijst te worden bijgeschreven.
3.Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort
beslist over het ruimen van graven en het verwijderen van grafbedekkingen
die op de in het eerste lid bedoelde lijst staan.
Klachten
Artikel 30
- 1.
Ingezetenen en personen die in de gemeente een belang hebben kunnen
omtrent feitelijke handelingen of het nalaten van feitelijke
handelingen betreffende de begraafplaats bij het college van
burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort een
schriftelijke klacht indienen.
- 2.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort
beslist binnen zes weken na ontvangst van de klacht.
- 3.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort
brengt deze beslissing omtrent de klacht terstond ter kennis van de
klager.
Overige bepalingen
Artikel 31
De rechten en plichten, tot stand gekomen onder vroegere verordeningen,
verkregen op de gemeentelijke begraafplaats gelegen aan de Julianalaan en de
Rooms Katholieke begraafplaats aan de Lodewijkstraat, blijven van kracht
voor zover deze onder de oude verordening ruimer waren
Artikel 32
Een exemplaar van deze verordening wordt éénmalig op verzoek aan de
belanghebbende verstrekt; meerdere exemplaren zijn tegen betaling
verkrijgbaar.
Artikel 33
In geval waarin deze verordening niet voorziet of in geval van verschil van
mening over de uitleg van haar bepalingen, beslist het college van
burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort.
Artikel 34
- 1.
Deze verordening treedt in de plaats van alle voorgaande
verordeningen van de begraafplaatsen.
- 2.
Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening op het
beheer en gebruik van de gemeentelijke begraafplaatsen te
Montfoort.
- 3.
Deze verordening treedt in werking op 30 augustus 2004