Organisatie | Tubbergen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels evenementen |
Citeertitel | Beleidsregels evenementen |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-05-2016 | Artt. 2 (vervallen), 8, tweede en derde lid en toelichting | 25-04-2016 | I16.034132 | ||
12-08-2015 | 10-05-2016 | Nieuwe regeling | 11-08-2015 | Onbekend |
De burgemeester van de gemeente Tubbergen:
dat het in verband met een efficiënte en eenduidige afdoening van aanvragen voor een evenementenvergunning of -melding gewenst is over te gaan tot vaststelling van beleidsregels;
gelet op artikel 4:81 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 1:3, 2:24 en 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening;
Artikel 4 Voorschriften aan vergunning
Bij een vergunning voor een evenement worden, voor zover zo nodig, in elk geval voorschriften opgenomen worden, onder meer met betrekking tot:
Artikel 5 Geldigheid vergunning
In principe geldt een vergunning voor de duur van het evenement. De burgemeester kan besluiten om een vergunning voor vijf jaren te verlenen. Dit is alleen mogelijk als het evenement elk jaar op exact dezelfde wijze wordt georganiseerd en het evenemententerrein inclusief tent op exact dezelfde wijze wordt ingedeeld en opgebouwd.
Voor evenementen die periodiek plaatsvinden, die plegen aan te vangen een zondag tot en met een donderdag en waarvoor in 2013, 2014 en 2015 vergunning is verleend met een eindtijd na 24.00 uur, geldt een dat de eindtijd kan worden vastgesteld op het in 2015 vastgestelde tijdstip, mits niet later dan 02.00 uur van de daarop volgende dag, waarbij de muziek en drankverstrekking beëindigd moet worden om 01.30 uur.
Bij evenementen waar meer dan 250 personen aanwezig zullen zijn moeten professionele gecertificeerde beveiligers aanwezig zijn; bij andere evenementen wordt van geval tot geval bezien of de inzet van professionele gecertificeerde beveiligers noodzakelijk is. Vuistregel is één beveiliger per 250 aanwezige bezoekers.
Aldus vastgesteld door de burgemeester van Tubbergen d.d. 11 augustus 2015
de burgemeester
mr. M.K.M. Stegers
Toelichting beleidsregels Evenementen
De beleidsregels zoals vastgelegd in deze nota dient in eerste instantie als toetsingskader voor de
De vergunningverlener vraagt tijdens de behandeling van een vergunningaanvraag verscheidene
partijen (denk aan o.a. politie, brandweer, GHOR, (beleids)medewerkers van de gemeente) om de
aanvraag vanuit hun eigen expertise te beoordelen en een advies hierover aan de burgemeester uit te
Bij het opstellen van de beleidsregels zijn diverse partijen betrokken. Er is een groep organisatoren betrokken bij het op te stellen beleid. Ook is het college van burgemeester en wethouders, en de gemeenteraad (via de commissie) betrokken bij het op te stellen beleid. De dorpsraden hebben tevens de mogelijkheid gehad hun reactie hierop te geven.
Artikel 1 Algemene begripsbepaling
Dit artikel spreekt voor zich.
Er is gekozen voor een indieningstermijn van 12 weken. De ervaring leert dat het gros van de aanvragen niet volledig is als deze wordt ingediend. Tevens is er door de werkwijze die er gehanteerd wordt tijd nodig om een zorgvuldige afweging te maken. Er wordt o.a. advies ingewonnen bij politie, brandweer, GHOR, andere medewerkers van de gemeente. Tevens wordt er geregeld een vooroverleg gehouden voor een evenement voordat er over wordt gegaan tot besluitvorming.
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 4 Voorschriften vergunning
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 5 Geldigheid vergunning
De burgemeester heeft bepaald in sommige gevallen een vergunning voor vijf jaar mogelijk te maken. Een evenement moet dan al enkele jaren op dezelfde manier georganiseerd zijn en ook in de toekomst op exact dezelfde manier georganiseerd worden.
Artikel 6 Maximum aantal evenementen
Omdat er steeds meer klachten komen over evenementen in het centrum, met name over het aspect geluid, is besloten om een maximaal aantal evenementen toe te laten per kern, waarbij versterkte muziek ten gehore wordt gebracht na 23.00 uur. Hiervoor zijn kaartjes gemaakt waarop de kernen zijn aangegeven. Het gaat hierbij om het aantal evenementen, niet om het aantal dagen. De evenementen die de afgelopen drie jaar zijn vergund en hebben plaatsgevonden in de genoemde kernen kunnen blijven bestaan, ongeacht of het maximum aantal evenementen wordt overschreden.
Dit artikel spreekt voor zich.
Om overlast zoveel mogelijk te beperken zijn er eindtijden vastgesteld waarop een evenement afgelopen moet zijn. De eindtijd van muziek en drankverstrekking ligt een half uur voor de vastgestelde eindtijd van het evenement. Er geldt een andere eindtijd voor de doordeweekse dagen dan voor de weekenden. Er is besloten om enkele feestdagen gelijk te stellen aan een zondag. Het evenement moet afgelopen zijn op het genoemde tijdstip.
Tevens is er een overgangsrecht voor evenementen die in 2013, 2014 en 2015 zijn vergund en toen zijn aangevangen op een zondag tot en met donderdag. Indien de organisatoren een vergunning hadden om een evenement te organiseren tot na 24.00 uur, kunnen zij zich beroepen op het overgangsrecht. De eindtijd van de in 2015 verleende vergunning wordt aangehouden. Tenzij de eindtijd ligt na 02.00 uur. De eindtijd van het evenement mag maximaal 02.00 uur zijn. De drankverkoop en de muziek moeten om 01.30 uur beëindigd zijn.
Vuistregel is één beveiliger per 250 aanwezige bezoekers. Er moeten gecertificeerde beveiligers ingezet worden wanneer er 250 personen of meer aanwezig zijn bij een evenement. Bij evenementen met minder bezoekers wordt van geval tot geval bezien of de inzet van gecertificeerde beveiligers noodzakelijk is.