Organisatie | Eijsden-Margraten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene subsidieverordening Welzijn gemeente Eijsden-Margraten 2013-2016 |
Citeertitel | Algemene subsidieverordening Welzijn gemeente Eijsden-Margraten 2013-2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Subsidieverordening Eijsden-Margraten |
Deze regeling is vervangen door de Algemene subsidieverordening Welzijn gemeente Eijsden-Margraten 2017.
Deze verordening vervangt de subsidieverordening welzijnswerk Margraten en de subsidieverordening welzijn en sport Eijsden 2002 en alle hierop gebaseerde beleidsregels.
Gemeentewet, art. 149
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-01-2013 | 01-01-2013 | 01-01-2017 | Fusie voormalige gemeenten Eijsden en Margraten | 18-12-2012 Gemeenteblad, 09-01-2013 | 12IN007353 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Algemene subsidieverordening Welzijn gemeente Eijsden-Margraten 2013-2016
De verordening bestaat uit de:
Uitwerking uitgangspunten overgangsregeling harmonisatie subsidies gemeente Eijsden-Margraten 2013-2016
Deelverordening vrijwilligersorganisaties gemeente Eijsden-Margraten
In deze deelverordening wordt verstaan onder:
de activiteit die door de instelling zal worden uitgevoerd en die door het college kan worden gesubsidieerd.
het activiteitenplan behelst een overzicht van de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd en de daarmee nagestreefde doelstellingen en vermeldt per activiteit de daarvoor benodigde personele en materiële middelen.
het activiteitenverslag beschrijft de aard en omvang van de activiteiten waarvoor subsidie werd verleend en bevat een vergelijking tussen de nagestreefde en de gerealiseerde doelstellingen en een toelichting op de verschillen.
Een gespecificeerde raming van inkomsten en uitgaven over een kalenderjaar.
een bij besluit vastgestelde algemene regel, niet zijnde een algemeen verbindend voorschrift, omtrent de afweging van belangen, de vaststelling van feiten of de uitleg van wettelijke voorschriften bij het gebruik van een bevoegdheid van een bestuursorgaan.
de raad dan wel het college van de gemeente Eijsden-Margraten.
een boekjaar is gelijk aan een kalenderjaar.
het college van burgemeester en wethouders van Eijsden-Margraten.
een eenmalige subsidie die het college verstrekt voor een activiteit met een eenmalig of experimenteel karakter.
een kerkdorp of buurtschap in de gemeente Eijsden-Margraten.
de op 1 januari van het jaar voorafgaande aan het jaar waarover subsidie wordt verleend, bij een instelling ingeschreven en contributie betalende leden.
de bij een instelling ingeschreven en contributie betalende leden, welke op 1 januari van het jaar, voorafgaande aan het jaar of periode waarover subsidie verleend wordt, jonger zijn dan 18 jaar.
de bij een instelling ingeschreven en contributie betalende leden, welke op 1 januari van het jaar, voorafgaande aan het jaar of periode waarover subsidie verleend wordt, 18 jaar of ouder zijn.
de leden die daadwerkelijk de activiteit van de vereniging verrichten.
de gemeenteraad van Eijsden-Margraten.
een rechtspersoon als bedoeld in Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek die, zonder winstoogmerk, plaatselijke welzijnsactiviteiten verricht en zich de behartiging van de belangen van ideële en/of materiële aard van (een deel van) de bevolking van Eijsden-Margraten ten doel stelt.
Jaarlijks subsidie, in de vorm van waarderings- of exploitatiesubsidie. Zie verder Hoofdstuk 8 Bijzondere bepalingen regulier subsidie.
Ten behoeve van subsidieverstrekking vrijwilligersorganisaties worden de volgende segmenten onderscheiden: Muziek, Kunst en cultuur, Sport, Jeugd- en jongerenwerk, Ouderenwerk en ‘Overig’ (vrouwenverenigingen, parochies, EHBO-verenigingen, vluchtelingenwerk en ontwikkelingsamenwerking).
een stichting als bedoeld in Boek 2, titel 6 van het Burgerlijk Wetboek welke geen leden kent en beoogt met behulp van een daartoe bestemd vermogen een in de statuten vermeld doel te verwezenlijken waarbij zij zich de behartiging van de belangen van ideële en/of materiële aard van (een deel van) de bevolking van Eijsden-Margraten ten doel stelt.
de aanspraak op financiële middelen door het bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten.
De subsidie worden onderscheiden in:
een door het college genomen besluit tot:
het in de subsidiebeschikking bepaalde tijdvak waarvoor subsidie is verstrekt. De reguliere subsidies kunnen voor één boekjaar of een aantal boekjaren (maximaal vier) worden verstrekt.
het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidie krachtens een bepaald wettelijk voorschrift.
het overzicht dat deel uitmaakt van de begroting waarin de financiële gegevens staan vermeld ten aanzien van de regulier te subsidiëren vrijwilligersorganisaties.
de beschikking waarbij het bedrag van de subsidie wordt vastgesteld en dat een onvoorwaardelijke aanspraak geeft op betaling van het vastgestelde bedrag.
de beschikking die voorafgaand aan de subsidiabele activiteit wordt gegeven, waarbij een omschrijving van te leveren prestaties, de maximale hoogte van het subsidiebedrag en de aan de subsidie verbonden verplichtingen worden meegedeeld.
de verzamelterm voor het toekennen van subsidie (zowel subsidieverlening als subsidievaststelling).
het bedrag waarop een subsidie (jaarlijks) wordt vastgesteld.
een vereniging als bedoeld in Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek die zich, zonder winstoogmerk, de behartiging van de belangen van ideële en/of materiële aard van (een deel van) de bevolking van Eijsden-Margraten ten doel stelt, en die opgericht is door een bij een notaris vastgestelde akte en die als zodanig is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
Eijsden-Margratense vereniging:
een vereniging die statutair gevestigd is in Eijsden-Margraten en wiens reguliere activiteiten plaatsvinden in Eijsden-Margraten.
een persoon die niet op grond van een arbeidsovereenkomst en die anders dan beroepsmatig actief is ten behoeve van een instelling.
een rechtspersoon, van wie de taken voornamelijk uitgevoerd worden door een of meer vrijwilligers, werkzaam op het gebied van het welzijn en als zodanig door het college aangewezen.
Deze deelverordening is van toepassing op alle subsidiebesluiten die betrekking hebben op vrijwilligersorganisaties van wie de activiteiten gericht zijn op ontwikkeling, ontplooiing, ontmoeting en ontspanning, een belangrijke bijdrage leveren aan het geestelijk, cultureel, sociaal en lichamelijk welbevinden van de inwoners van Eijsden-Margraten en mede bepalend zijn voor de kwaliteit van het leven in onze samenleving.
De te verstrekken subsidies worden onderscheiden in:
Subsidiëring van activiteiten vindt in ieder geval niet plaats indien de vrijwilligersorganisatie zelf in de kosten daarvan kan voorzien, hetzij uit eigen middelen, hetzij uit middelen van derden of een combinatie daarvan, tenzij het college van oordeel is dat de te leveren prestaties dermate van belang zijn dat hiervan kan worden afgeweken.
Hoofdstuk 2 De subsidieaanvraag
Bij de indiening van de in artikel 4.1.a. bedoelde reguliere subsidieaanvragen kunnen de vrijwilligersorganisaties volstaan met het indienen van het naar behoren ingevuld subsidieaanvraagformulier met bijbehorende bijlagen.
Bij de aanvragen voor incidentele subsidies zoals bedoeld in artikel 4.1.b. overleggen de vrijwilligersorganisaties in ieder geval:
Indien een aanvraag niet binnen de gestelde aanvraagtermijn is ingediend kan het college besluiten deze buiten behandeling te laten. Dit geldt eveneens ten aanzien van aanvragen die weliswaar tijdig maar niet volledig zijn ingediend.
Het college geeft de aanvrager een termijn waarbinnen men het verzuim kan herstellen. Indien daaraan binnen de gestelde termijn niet is voldaan, kan het college eveneens besluiten het verzoek niet in behandeling te nemen dan wel kan het college besluiten om een korting op de subsidie toe te passen. De hoogte van de korting wordt door het college bepaald.
Hoofdstuk 3 De subsidieverlening
Voor zover bij wettelijk voorschrift, bij de gemeentebegroting of bij een verordening als bedoeld in artikel 149 eerste lid van de Gemeentewet niet is voorzien in de verdeling van de beschikbare geldmiddelen, stelt het college omtrent die verdeling (beleids)regels vast.
Het college houdt daarbij in elk geval rekening met:
Het college maakt het te verwachten subsidieplafond bekend vóór de aanvang van het tijdvak waarvoor het is vastgesteld. Bij die bekendmaking wordt de wijze van verdeling vermeld, wordt gewezen op de mogelijkheid tot verlaging van dat plafond en de gevolgen daarvan voor de reeds ingediende aanvragen om subsidie (= subsidieprogramma).
Bij de toekenning van subsidies gaat het college uit van de mate waarin de vrijwilligersorganisatie en de door die organisatie ingediende activiteiten(plannen) voldoen aan de toekenningscriteria, met dien verstande dat de mate waarin deze criteria worden toegepast, per beleidsterrein kunnen verschillen.
Artikel 10 Intrekking en wijziging subsidieverlening
Naast het bepaalde in lid 1 kan het college zolang de subsidie niet is vastgesteld, een lopende subsidieverlening tevens intrekken of ten nadele van de subsidieontvanger wijzigen, indien de werkelijke kosten voor uitvoering van de activiteit(en) lager zijn uitgevallen dan de kosten die zijn opgenomen in de bij de subsidieaanvraag bijgevoegde begroting.
Hoofdstuk 5 Subsidievaststelling
Artikel 16 Lagere vaststelling
Vaststelling van de subsidie kan geschieden voor een lager bedrag dan verlening van de subsidie indien:
De subsidievaststelling kan niet meer worden ingetrokken of ten nadele van de ontvanger worden gewijzigd indien vijf jaren zijn verstreken sedert de dag waarop zij is bekendgemaakt dan wel, in het geval, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, sedert de dag waarop de handeling in strijd met de verplichting is verricht of de dag waarop aan de verplichting had moeten zijn voldaan.
Hoofdstuk 6 Betaling en terugvordering
Reguliere subsidies worden overeenkomstig de beschikking tot subsidieverlening betaald in termijnen. Indien feiten of omstandigheden aanleiding geven tot een lagere vaststelling van de subsidie over het betreffende boekjaar of de betreffende subsidieperiode, kan verrekening plaatsvinden door inhouding op de nog uit te betalen subsidie in hetzelfde jaar of de resterende jaren uit de betreffende subsidieperiode dan wel bij de verlening van de subsidie over de volgende subsidieperiode.
Onverschuldigd betaalde subsidiebedragen en voorschotten kunnen worden teruggevorderd voor zover na de dag waarop de subsidie is vastgesteld dan wel de subsidieontvanger na de subsidievaststelling niet heeft voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen, nog geen vijf jaar zijn verstreken.
Hoofdstuk 7 Reguliere subsidieverlening
Voor de segmenten genoemd in hoofdstuk 8 Bijzondere bepalingen, wordt de subsidie verleend op grond van een basisbedrag per segment en/of een ledensubsidie. De ledensubsidie is gebaseerd op een bedrag per actief en contribuerend lid (peildatum bepaling aantal leden is 1 januari van het jaar voorafgaand aan het subsidiejaar of de subsidieperiode).
Basisbedragen per segment, bedragen per jeugdlid en volwassen lid en/of overige bijdragen worden jaarlijks door het college vastgesteld in het subsidieprogramma, bevattende de op grond van deze verordening te verlenen subsidiebijdragen, uitgesplitst in een subsidieplafond per categorie van instellingen en verdeelmaatstaven.
Hoofdstuk 8 Bijzondere bepalingen reguliere subsidieverlening
Om voor subsidie in aanmerking te komen dient een vrijwilligersorganisatie op het terrein van de instrumentale muziek:
te beschikken over een erkende dirigent of instructeur die voldoet aan de minimum eisen van vakbekwaamheid, zoals die door de Bond van Orkestdirigenten zijn gesteld als toetredingsvoorwaarden tot haar vakorganisatie dan wel de dirigent of instructeur bij voornoemd organisatie staat ingeschreven als studerende, aankomende dirigent of instructeur.
Voor de toepassing van deze verordening wordt onder heemkunde verstaan de instelling die zich richt op bevordering van onderzoek, bestudering en beschrijving van de lokale geschiedenis, gebruiken en gewoonten, het doen van publicaties daarover, alsmede het verzamelen, conserveren en beschrijven van voorwerpen, geschriften etc.
Onder sport vallen buiten- en binnensportactiviteiten in niet beroepsmatig georganiseerd verband, die gericht zijn op de sportieve en recreatieve ontspanning.
Voor de toepassing van deze verordening wordt onder jeugd- en jongerenwerk verstaan de instelling die zich richt op activiteiten ter instandhouding en bevordering van sociaal culturele educatieve en recreatieve activiteiten voor jongeren.
Onder ouderenwerk wordt verstaan een door het college erkende organisatie, werkzaam op het terrein van het ouderenwerk. De activiteiten van de organisatie zijn specifiek gericht op het bieden van een regelmatige en passende vrijetijdsbesteding aan haar leden en het ontplooien van activiteiten die gericht zijn op het bevorderen van de zelfstandigheid en de maatschappelijke integratie van ouderen.
Artikel 49 Aanpassing subsidies/vaste bedragen
Eenmaal per vier jaar of bij aanvang va de nieuwe subsidieperiode wordt door het college bezien of de hoogte van de te verlenen subsidies en vaste bedragen aangepast dient te worden.
Het college kan van bepalingen in deze verordening afwijken, voor zover toepassing ervan zou leiden tot onbillijkheid of kennelijke hardheid.
Artikel 51 Bijzondere gevallen
In gevallen waarin deze verordening niet of niet voldoende voorziet, beslist het college.
Artikel 52 Overgangsbepalingen
Op subsidies die voor de inwerkingtreding van deze deelverordening zijn verleend of vastgesteld blijven de bepalingen zoals die zijn opgenomen in de Subsidieverordening Welzijn en Sport gemeente Eijsden 2002 dan wel de Subsidieverordening welzijnswerk gemeente Margraten van toepassing.
Verleende subsidies die nog niet zijn vastgesteld vallen onder de werking van deze verordening. Daar waar bij de vaststelling sprake is van gewijzigde voorwaarden zal de voor de instelling meest gunstige voorwaarde voor de vaststelling van de subsidie worden genomen. Deze verordening is voor de structurele subsidieverlening voor het eerst van toepassing op de subsidieperiode 2013-2016.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze deelverordening wordt verstaan onder:
een rapportage omtrent het onderzoek van een registeraccountant of een accountant administratie consulent naar de juistheid, tijdigheid, volledigheid en getrouwheid van de verstrekte informatie over de verleende subsidie.
de activiteit die door de instelling zal worden uitgevoerd en die door het college kan worden gesubsidieerd. De prestaties worden in meetbare termen gedefinieerd, tenzij dit redelijkerwijs niet mogelijk is.
naast het genoemde in artikel 4:62 Awb bevat het plan een overzicht van voorgenomen activiteiten, zo mogelijk vertaald naar meetbare prestaties en beoogde effecten, alsmede de relatie van de voorgenomen activiteiten met het gemeentelijk beleid.
een raming van baten en lasten.
een bij besluit vastgestelde algemene regel, niet zijnde een algemeen verbindend voorschrift, omtrent de afweging van belangen, de vaststelling van feiten of de uitleg van wettelijke voorschriften bij het gebruik van een bevoegdheid van een bestuursorgaan.
de raad dan wel het college van de gemeente Eijsden-Margraten.
een boekjaar is gelijk aan een kalenderjaar.
een vooraf voor een bepaalde periode toegekende subsidie ten behoeve van de uitvoering van één of meer activiteiten die het college van belang acht. Dit kan in de vorm van een vast bedrag, vastgelegd in een beschikking en eventueel een uitvoeringsovereenkomst.
het college van burgemeester en wethouders van Eijsden-Margraten.
het verschil tussen bezittingen en schulden.
een eenmalig (waarderings)subsidie die het college verstrekt voor een activiteit met een eenmalig of experimenteel karakter.
in meetbare eenheden omschreven resultaten.
een instelling, wier taken voornamelijk uitgevoerd worden door één of meer personen in dienst op grond van een landelijke CAO of een anderszins gereguleerde arbeids- overeenkomst, en als zodanig door het college aangewezen.
de gemeenteraad van Eijsden-Margraten.
een rechtspersoon als bedoeld in het Burgerlijk Wetboek, Boek 2; titel 6 (stichtingen), die zich de behartiging van de belangen van ideële en/of materiële aard van de inwoners van Eijsden-Margraten ten doel stelt.
q. Rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid:
een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid conform artikel 2:27 BW en artikel 2:289 BW.
vermogensbestanddelen die als eigen vermogen zijn aan te merken en die, bedrijfseconomisch gezien, vrij besteedbaar zijn. De egalisatiereserve is bedoeld om fluctuaties in de kosten op te vangen, de bestemmingsreserve is gericht op een bepaalde bestemming.
zoals bedoeld in artikel 4:21 Awb lid 1.
een door het college genomen besluit tot:
• het verlenen van een subsidie;
• het afwijzen van een verzoek om subsidie;
• het definitief vaststellen van een subsidie;
• het intrekken of wijzigen van een besluit tot subsidieverlening of subsidievaststelling;
• het verlenen van voorschotten.
het in de subsidiebeschikking en/of uitvoeringsovereenkomst bepaalde respectievelijk overeengekomen tijdvak waarvoor de subsidie is verstrekt. De subsidies van structurele aard kunnen voor één boekjaar of voor een aantal boekjaren worden verstrekt.
zoals bedoeld in artikel 4:22 Awb.
het overzicht dat deel uitmaakt van de begroting waarin de financiële gegevens staan vermeld ten aanzien van de regulier te subsidiëren professionele instellingen.
de beschikking waarbij het bedrag van de subsidie wordt vastgesteld en dat een onvoorwaardelijke aanspraak geeft op betaling van het vastgestelde bedrag.
de beschikking die voorafgaand aan de subsidiabele activiteit wordt gegeven, waarbij een omschrijving van te leveren prestaties, de maximale hoogte van het subsidiebedrag en de aan de subsidie verbonden verplichtingen worden meegedeeld.
de verzamelterm voor het toekennen van subsidie wat zowel subsidieverlening als subsidievaststelling omvat.
aa. Uitvoeringsovereenkomst (subsidieovereenkomst):
de overeenkomst die door de subsidieontvanger en het college kan worden gesloten ter uitwerking van de subsidiebeschikking. Daarin wordt in elk geval aangegeven:
• de looptijd van de subsidie;
• de maximale hoogte van het subsidiebedrag;
• de te verrichten activiteiten;
• de doelgroep met betrekking tot de te leveren activiteiten;
• de wijze waarop deze verantwoord moeten worden.
een voorziening als bedoeld in artikel 374, lid 1 Boek 2 BW, voor zover deze als zodanig door het college als redelijk is aangemerkt. Het college kan ter zake beleidsregels vaststellen.
Een subsidieverlening kan worden geweigerd indien gegronde redenen bestaan om aan te nemen dat:
de aanvrager ook zonder subsidieverlening over voldoende gelden kan beschikken, hetzij uit eigen middelen, hetzij uit middelen van derden om de kosten van de activiteiten te dekken. Onder eigen middelen wordt verstaan: deelnemersbijdragen, donaties, erfstellingen, legaten en gelden in reserves en voorzieningen;
Artikel 9 Intrekking en wijziging subsidieverlening/vaststelling
Naast het bepaalde in artikel 4:50 Awb kan het college, zolang de subsidie niet is vastgesteld, een lopende subsidieverlening intrekken of ten nadele van de ontvanger wijzigen, indien de werkelijke kosten voor uitvoering van de activiteit(en) lager zijn uitgevallen dan de kosten die zijn opgenomen in de bij de subsidieaanvraag bijgevoegde begroting.
Artikel 11 Begrotingsvoorwaarde
Voor zover een subsidie wordt verleend ten laste van een begroting die nog niet is vastgesteld of goedgekeurd kan in de beschikking tot verstrekking van de subsidie het voorbehoud worden gemaakt dat voldoende financiële middelen beschikbaar worden gesteld.
Artikel 12 Andere financiële bepalingen
Bij de bepaling van de hoogte van de vergoeding wordt uitgegaan van de waarde van de goederen en andere vermogensbestanddelen op het tijdstip waarop de vergoeding verschuldigd wordt met dien verstande dat in geval van ontvangst van schadevergoeding voor verlies of beschadiging van zaken wordt uitgegaan van het bedrag dat als schadevergoeding door de subsidieontvanger wordt ontvangen.
Op de verstrekking van budgetsubsidies is Afdeling 4.2.8 Awb van toepassing. Het college kan bepalingen uit Afdeling 4.2.8 Awb ook op incidentele subsidies van toepassing verklaren.
Artikel 14 Aanvraag tot subsidieverlening
In afwijking van artikel 4:60 Awb wordt een schriftelijke aanvraag voor een budgetsubsidie ingediend bij het college vóór 1 mei van het jaar voorafgaande aan dat, waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.
Onverminderd het bepaalde in artikel 4:5 Awb kan het college besluiten de aanvraag buiten behandeling te laten indien een aanvraag niet tijdig is ingediend, mits de aanvrager in de gelegenheid is gesteld, binnen een door het college gestelde termijn de aanvraag alsnog in te dienen.
De beschikking op de aanvraag tot subsidieverlening wordt gegeven uiterlijk 31 december voorafgaande aan het jaar waarvoor subsidie is aangevraagd.
De beschikking tot subsidieverlening bevat naast het bepaalde in de artikelen 4:30 tot en met 4:32 Awb de aan de subsidie verbonden verplichtingen.
In de beschikking tot subsidieverlening kan worden opgenomen:
Artikel 17 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Onverminderd de uit de wet voortvloeiende verplichtingen in artikel 4:69 en artikel 4:70 Awb kan het college de subsidieontvanger een toestemmingsvereiste opleggen voor de in artikel 4:71 lid 1 Awb genoemde (rechts)handelingen.
Het college kan de subsidieontvanger ook andere verplichtingen opleggen conform artikel 4:38 lid 1 Awb die strekken tot verwezenlijking van het doel van de subsidie. Deze doelgebonden verplichtingen kunnen onder meer betrekking hebben op:
- de kennis en ervaring van personeel voor zover dat personeel betrokken is bij de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten;
- de wijze waarop gebruikers, vrijwilligers en beroepskrachten worden betrokken bij het ontwikkelen en uitvoeren van beleid van de subsidieontvanger;
- aard, deugdelijkheid, inrichting, beheer en toegankelijkheid van voorzieningen.
Het college kan tevens niet doelgebonden verplichtingen opleggen conform artikel 4:39 lid 1 Awb met het oog op onder meer:
- bescherming van minderheden;
- emancipatorische aangelegenheden;
- publicatie van de door de gemeente Eijsden-Margraten verstrekte subsidie.
De subsidieontvanger is verplicht alle medewerking te verlenen aan een toezichthouder die belast wordt met het houden van toezicht op de naleving van de aan de subsidieontvanger opgelegde verplichtingen conform artikel 4:59 Awb en is tevens verplicht mee te werken aan eventuele onderzoeken van de rekenkamercommissie.
Artikel 18 Subsidievaststelling
De beschikking tot subsidievaststelling stelt het bedrag van de subsidie vast en geeft aanspraak op betaling van het vastgestelde bedrag.
Indien geen beschikking tot subsidieverlening is afgegeven, is op de beschikking tot vaststelling het bepaalde in artikel 17 lid 2 en 3 van overeenkomstige toepassing.
Het college kan direct tot vaststelling besluiten.
In afwijking van artikel 4:74 Awb dient de subsidieontvanger die een beschikking tot verlening van een budgetsubsidie heeft ontvangen vóór 1 juli volgend op het jaar waarvoor subsidie is verleend, een aanvraag tot vaststelling van de subsidie in bij het college.
Indien de aanvraag na afloop van genoemde termijn niet is ingediend, stelt het college de subsidieontvanger een termijn van vier weken binnen welke de aanvraag alsnog moet zijn ingediend.
Indien na afloop van de in het tweede lid genoemde termijn geen aanvraag tot vaststelling is ingediend, stelt het college de subsidie ambtshalve vast.
Artikel 19 Beschikking tot subsidievaststelling
De beschikking tot subsidievaststelling wordt binnen drie maanden na ontvangst van alle vereiste bescheiden, doch uiterlijk 31 december van het jaar volgend op het jaar waarvoor subsidie is verleend, gegeven, tenzij in de beschikking tot subsidieverlening zoals bedoeld in artikel 16 anders is bepaald.
Indien de beschikking niet binnen drie maanden gegeven kan worden, deelt het college dit aan de aanvrager mede en noemt het een redelijke termijn waarbinnen de beschikking wel tegemoet kan worden gezien.
Indien geen beschikking tot subsidieverlening is afgegeven, is op de beschikking tot vaststelling het bepaalde in artikel 16 lid 2 en 3 van overeenkomstige toepassing.
De subsidieontvanger dient jaarlijks een financieel verslag te overleggen aan het college.
Onverminderd het bepaalde in artikel 4:75 en 4:76 Awb bevat het financieel verslag een specificatie ter verantwoording over hoe de door de gemeente Eijsden-Margraten verstrekte subsidiegelden specifiek zijn aangewend ter verwezenlijking van de gestelde doelen ingeval de subsidieaanvrager subsidie en/of financiële middelen ontvangt van respectievelijk bestuursorganen van andere overheden en/of additionele financiers.
Artikel 4:76 Awb is van overeenkomstige toepassing indien de subsidieontvanger zijn inkomsten in overwegende mate ontleent aan de subsidie.
De gecontroleerde jaarrekening dient uiterlijk op 1 juli te worden overlegd. Het college bepaalt per professionele instelling in de subsidiebeschikking of de gecontroleerde jaarrekening van een accountantsrapport dan wel enige andere beoordeling moet zijn voorzien. In de subsidiebeschikking dan wel de uitwerkingsovereenkomst bij de subsidiebeschikking kan het college nadere verplichtingen opnemen waaraan de accountantscontrole moet voldoen.
Het college legt per instelling de verplichting op om een (jaar)rapportage in te dienen. Bij uitwerkingsovereenkomst of subsidiebeschikking kunnen nadere regels worden gesteld.
Het college kan van de bepalingen in deze deelverordening afwijken, voor zover toepassing ervan zou leiden tot onbillijkheid en kennelijke hardheid.
Artikel 22 Bijzondere gevallen
In gevallen waarin deze deelverordening niet of niet voldoende voorziet, beslist het college.
Op subsidies die voor de inwerkingtreding van deze deelverordening zijn verleend of vastgesteld blijven de bepalingen zoals die zijn opgenomen in de Subsidieverordening Welzijn en Sport gemeente Eijsden 2002 dan wel de Subsidieverordening welzijnswerk gemeente Margraten van toepassing.
Verleende subsidies die nog niet zijn vastgesteld vallen onder de werking van deze verordening. Daar waar bij de vaststelling sprake is van gewijzigde voorwaarden zal de voor de instelling meest gunstige voorwaarde voor de vaststelling van de subsidie worden genomen. Deze verordening is voor de structurele subsidieverlening voor het eerst van toepassing op de subsidieperiode 2013-2016.
Op basis van wet Arhi dient dienen de subsidieregelingen van de voormalige gemeenten Eijsden en Margraten per 1 januari 2013 op elkaar afgestemd c.q. geharmoniseerd te zijn.
Resultaat van dit harmonisatieproces is de vaststelling van de nieuwe Algemene subsidieverordening Welzijn gemeente Eijsden-Margraten 2013-2016 die per 1 januari 2013 in werking treedt. Op basis van deze nieuwe regelgeving ontvangt een aantal instellingen en organisaties met ingang van 1 januari 2013 een hoger of lager subsidiebedrag.
Om de overgang naar de nieuwe situatie op een geleidelijke wijze te laten verlopen en om de budgettaire neutraliteit te borgen is onderhavige overgangsregeling opgesteld. De instellingen en organisaties die per 1 januari 2013 een gewijzigd subsidiebedrag ontvangen worden op basis van deze overgangsregeling in staat gesteld gefaseerd te wennen aan het hogere dan wel lagere subsidiebedrag.
Deze overgangsregeling is van toepassing op de organisaties die subsidie ontvangen op basis van de Deelverordening vrijwilligersorganisaties gemeente Eijsden-Margraten.
Voor de overgang naar de nieuwe situatie gelden de volgende uitgangspunten in volgorde van toepassing:
- bij een verschil kleiner dan € 300,- geldt geen overgangsperiode: met
ingang van 2013 geldt het nieuwe subsidiebedrag;
- bij een verschil kleiner dan € 500,- individuele afbouw of opbouw bezien;
- bij verschillen groter dan 25% geldt een overgangsperiode van 4 jaar;
- bij verschillen kleiner dan 10% geldt geen overgangsperiode: met ingang van 2013 geldt het nieuwe subsidiebedrag;
- over de gehele periode geldt dat de overgang budgettair neutraal dient te verlopen.
De genoemde uitgangspunten worden per segment of onderdeel toegepast.
In de bijlage Uitwerking uitgangspunten overgangsregeling harmonisatie subsidies gemeente Eijsden-Margraten 2013-2016, integraal onderdeel uitmakend van deze verordening, wordt een overzicht gegeven van de gefaseerde afbouw c.q. opbouw van de te verstrekken subsidies per vereniging.
Artikel 5 Subsidie aanvraag 2013
Voor de subsidieaanvragen 2013 wordt een aanvraagformulier opgesteld. Dit formulier wordt aan de instellingen verstuurd na vaststelling van deze verordening.
De instellingen dienen dit aanvraagformulier vóór 1 februari 2013 ingevuld in te dienen bij de gemeente Eijsden-Margraten.
Vóór 1 juni 2013 ontvangen de organisaties de beschikking 2013.
Vanaf 2014 gelden de regels zoals bepaald in deze verordening.
Artikel 6 Individueel muziekonderwijs bij Kumulus
Voor individueel muziekonderwijs geldt vanaf 2013 een subsidieplafond van € 20.000,-. Met ingang van schooljaar 2013-2014 kunnen ook leerlingen vanuit de voormalige gemeente Margraten gebruik maken van individueel muziekonderwijs.