Organisatie | Sint Anthonis |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Kadernota 2016 van de Gemeenschappelijke Regeling KCV Brabant-Noordoost |
Citeertitel | Kadernota 2016 van de Gemeenschappelijke Regeling KCV Brabant-Noordoost |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Het college heeft op 3 maart 2015 ingestemd met de Kadernota 2016 GR KCV. Het Algemeen Bestuur heeft deze kadernota vastgesteld op 30 maart 2015.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-06-2015 | 30-03-2015 | 01-01-2021 | Nieuwe Kadernota | 03-03-2015 | Onbekend |
De Kadernota 2016 stelt de kaders voor de invulling van de Begroting 2016. In de Kadernota van de GR-KCV wordt een prognose gemaakt van de ontwikkelingen op financieel en organisatorisch gebied en kennisontwikkeling .
Het schrijven van deze conceptnotitie was lastiger dan andere jaren .Voor de GR-KCV vormde 2014 de aanloop naar een aantal nieuwe ontwikkelingen, waarvan de uitkomst bij het opstellen van deze notitie begin januari 2015 niet altijd in te schatten Is. 2015 is het jaar waarin diverse puzzelstukjes op het gebied van personenvervoer op hun plaats moeten vallen, waarmee 2016 en de jaren daarna Ingevuld worden.
Onderstaand vindt u de onderwerpen waarover in 2015 bestuurlijke en politieke keuzesgemaakt worden en die de richting bepalen voor 2016 en de jaren daarna:
Artikel 1 OntwikkelingenvoordeGR-KCV
Zoals in de Inleiding vermeld, zullen in 2015 een aantal bestuurlijke en politieke keuzes gemaakt worden die de contouren van de GR-KCV voor 2016 en de jaren daarna vormen.
Hierna volgt een toelichting op de relevante onderwerpen .
1.1 Bestuurlijke visie 2015-2020
Met het aantreden van een nieuw bestuur van de GR-KCV is medio 2014 een begin gemaakt met de contouren van een bestuurlijke visie voor de GR-KCV. De komende 5 jaar vormt deze visie de leidraad voor de wijze waarop het personenvervoer in de regio Noordoost-Brabant Ingevuld wordt.
In februari 2015 staat een brede bestuurlijke en ambtelijke bijeenkomst gepland, waarbij ook de GGA 1en het Reizigersplatform aanwezig zijn. De bijeenkomst wordt(be-)geleid door het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpW). Doel is om keuzes temaken waardoor de kaders voor de aanbesteding duidelijk worden .Deze keuzes hebben
1.2Samenwerkingsovereenkomst Provincie met de Regiotaxiorganisaties 2016- 2020
In 2014 is het proces opgestart waarin de nieuw op te stellen samenwerkings overeenkomst tussen de provincie en de vier regiotaxiorganisaties van 2016-2020 besproken wordt . De huidige samenwerkingsovereenkomst eindigt op
1januari 2016; een nieuwe overeenkomst moet vóór de zomer 2015 door partijen ondertekend zijn.
Uitgangspunten voor de nieuwe overeenkomst :
De definitieve overeenkomst is medio 2015 gereed .
1.3 Aanbestedingstraject Regiotaxivervoer
De huidige overeenkomst voor het Wmo- en OV Regiotaxivervoer met opdrachtnemer Munckhof Taxi B.V. loopt af op 31december2016 .Dit Is lnclusief de verlenging van twee jaar.
Een Europees aanbestedingstraject van deze omvang loopt normaliter ruim twee jaar.Begin 2015 worden de voorbereidingen voor deze aanbesteding opgestart. Het bestuur van de GR-KCV heeft voor dit traject € 250.000,00 gereserveerd uit de reserve Projectkosten (besluit 2014-08). Naar aanleiding van het bestuurlijk overleg dat op 2 februari 2015 zal plaatsvinden, worden keuzes gemaakt waarmee een te vormen stuur en werkgroep aan de slag gaat met de voorbereiding en invulling van het bestek.
1.4 Doorontwikkelling Servicepunt Regiotaxi voor kleinschalige mobiliteitsoplossingen (kmo's) In de regio Noordoost-Brabant
Vanuit diverse invalshoeken zullen kmo's de komende jaren een duidelijke plaats innemen in de onderkant van het personenvervoer. De provincie Is verantwoordelijk voor het reguliere vervoer (openbaar vervoer en buurtbus) en het OV-Regiotaxivervoer. De gemeenten voor het vraag gestuurd vervoer (Wmo-Regiotaxivervoer). Vanaf14 december 2014 is het openbaar vervoer opnieuw aanbesteed en zijn er wijzigingen In het lijnennetwerk aangebracht en is de vervoerder Arriva opbrengstverantwoordelijk. Dit heeft gevolgen voor het openbaar vervoer In de avonduren en de weekends In de kleine kernen. Hier rijdt geen of zeer sporadisch de bus. Het tarief kleine kernen Is per1januari 2015 door de provincie afgeschaft. De eerste achtervang hiervoor vormt het
Daarnaast is het de bedoeling om lokale vrijwilligersinitiatieven te laten ontstaan en aan te moedigen, zoals het delen van de eigen auto, meerijden, servicebussen e.d. Dit zijn de kleinschalige mobiliteitsoplossingen (kmo's).
In de zogenaamde Tactische Ontwikkelteams die worden opgericht In het kader van denieuwe OV-concessies die per 14 december 2014 in Noord-Brabant zijn gestart, worden de ontwikkelingen in het lijnennet van die concessies besproken en de consequenties ervan. Het voornemen is dat vanuit de Tactische Ontwikkelteams projectgroepen zullen worden gestart voor de uitwerking van businesscases naar aanleiding van voorgenomen wijzigingen in een stads- ofstreeklijn. In die projectgroepen, waarin ook de betrokken gemeenten kunnen participeren, kan in dat verband de behoefte aan lokale mobiliteit worden besproken en kunnen eventuele concrete initiatieven op het gebied van kmo worden ingebracht teneinde de mogelijkheden en randvoorwaarden voor realisatie van die Initiatieven te bespreken.
Vanuit de bevindingen en resultaten van de 3 pilots die in het Land van Cuijk zijn gehouden in 2014, zal de GR-KCV met haar kennis en opgedane ervaring bijdragen aan dergelijke initiatieven In Noordoost-Brabant.
Dit was Immers het uitgangspunt van het project 'Mobiliteit onderkant van het personenvervoer in het Land van Cuijk': verdere uitrol van succesvolle Interventies naar de regio. Voor de opstart van vrijwilligersinitiatieven kan een deel van de Samenwerkingsbijdrage OV gebruikt worden.
Het bestuur heeft het Servicepunt Regiotaxi aangewezen als informatiepunt om de kennis over deze pilots te verzamelen en te borgen. Daarnaast kunnen bij het Servicepunt nieuwe ideeën, wensen, behoeften en initiatieven op het gebied van mobiliteit die binnen de 12 gemeenten leven,aangemeld worden.
Het Servicepunt zorgt ervoor dat de betrokken partijen met elkaar In contact wordengebracht om deze wensen in kaart te brengen. Het Servicepunt ondersteunt In overleg met de betreffende gemeente in kennis en mankracht wanneer een initiatief daadwerkelijk opgezet gaat worden.
1.5Herijking afspraken tussen gemeenten en zorgaanbieders nieuwe Wmodagbesteding
Vanaf 1-1-2015 zijn de gemeenten verantwoordelijk voor het nieuwe Wmodagbestedingsvervoer dat in de nieuwe Wmo-Verordening isopgenomen. De GR-KCV heeft de financiering van dit vervoer overgeheveld naar de zorgaanbieders. Aan de besteding van deze gelden, liggen contractafspraken ten grondslag. De zorgaanbieders kiezen zelf de wijze van vervoer van hun cliënten; dit kan via een lokaal, regionale of landelijk taxibedrijf, vrijwilligers die vanuit de instelling een personenbusje rijden e.d. Eind 2015 evalueren de gemeenten met de zorgaanbieders de resultaten van deze werkwijze.
Op basis van deze evaluatie zullen de contractafspraken voor het nieuwe Wmodagbestedingsvervoer voor 2017 en de jaren daarna, wel of niet aangepast worden.
1.6 Verdieping van de bestuurlijke en ambtelijke samenwerking
De samenwerking met provincie, GGA's (Gebiedsgerichte Aanpak), Regiotaxiorganisaties en het Reizigersplatform is in 2014 intensiever geweest.
Aanleiding hiervoor waren een aantal, dat intensief overleg vereisten : bijvoorbeeld de onderhandelingen met de provincie over de samenwerkingsovereenkomst 2016-2020 waarbij ook de GGA's, en de 3 andere Regiotaxiorganisaties nauw betrokken zijn. De GR KCV benoemde In 2014 een nieuw bestuur (gemeenteraadsverkiezingen) en ook het
Reizigersplatform stelde een nieuw bestuur aan. Naast een kennismakingsbijeenkomst zijn ook afspraken gemaakt over de invulling van de taken dievoorons liggen.
1.7Bezuinigingen door de provincie
Zoals onder punt 1.2. vermeld staat, heeft de provincie besloten (met Instemming van de Staten) dat de hoogte van de Samenwerkingsbijdrage OV voor de vier regiotaxiorganisaties met ingang van 1januari 2016 verlaagd wordt van totaal € 4 mln. naar € 3 mln. Voor 2017 is € 2 mln. gereserveerd en voor2018, 2019 en 2020 ieder jaar € 1mln. Daarnaast € 0,5 mln. als bijdrage van de provincie aan de organisatiekosten
voor de vier regiotaxiorganisaties vanaf 2018. Deze bijdrage wordt gelijkelijk over de vier regiotaxiorganisaties verdeeld, zijnde € 125.000 per regio.
De provincie wijzigt de bezuiniging vanaf 2018 ook op de reservering voor de exploitatiekosten van het OV-Regiotaxivervoer: vanaf 2018 wordt het totaal beschikbare budget van€ 4 mln. teruggebracht naar € 3,5 mln. voorde vier regiotaxiorganisaties.
Artikel 2 Financiële ontwikkelingen / randvoorwaarden
2.1 Kosten operationeel beheer Servicepunt Regiotaxi
In december 2013 heeft de GR een brief ontvangen van gemeente Oss inzake de septembercirculaire 2013 over een tweede bezuinigingsronde. Hierin wordt aangegeven dat er een bezuinigingstaakstelling voor gemeenschappelijke regelingen geldt oplopend tot 90/o in 2017 ten opzichte van 2014. De bezuinigingstaakstelling wordt gefaseerd ingevoerd met een bezuiniging van 5% in 2015, oplopend naar 8% in 2016 en uiteindelijk oplopend naar 9% in 2017.
De eerste bezuinigingsronde betreft 2011-2014 met een opdracht 10% te bezuinigen.
Voor de eerste en tweede bezuinigingsronde dient er in totaal € 63.875 bezuinigd teworden.
Voor de begroting 2015 Is een taakstelling opgenomen van € 19.100. Het totaal aan bezuinigingen over de eerste en tweede bezuinigingsronde zal €80.883 zijn, meer dan de opgelegde verplichte bezuinigingen.
* Hierbij is geen rekening gehouden met een subsidie van de provincie.
De bedragen opgenomen in de hierboven staande tabel zijn exclusief BTW.
Met de toegekende middelen volgens de kadernota 2016 is de verwachting dat er een tekort kan optreden. In de afgelopen jaren zijn de bankkosten en accountantskosten gestegen ten opzichte van het budget.
De bankkosten zijn gestegen door invoering van schatkistbankieren wat verankerd ligt in de wet Fido. De GR heeft hiervoor een bankrekening geopend waar per kwartaal een vast bedrag van € 600 voor betaald wordt en er extra variabele kosten zijn.
De accountantskosten zijn gestegen door een strengere controle op de Sisa en deinvoering van de Wet Normering bezoldiging Top functionarissen (WNT).
2.2 Bijdrage GR-KCV aan de kosten operationeelbeheer
Met Ingang van 1januari 2015 is de gemeente Maasdonk opgesplitst. De kern Geffen Is bij de gemeente Oss gekomen. De kernen Vinkel en Nuland zijn bij de gemeente Den Bosch gevoegd. Door het wegvallen van gemeente Maasdonk (11.259 Inwoners) en het toevoegen van de kern Geffen (4.473 inwoners) aan gemeente Oss is het totaal aantal inwoners veranderd van 335.574 inwoners naar 328.788 inwoners.
De Provincie en de 12 gemeenten dragen samen zorg voor de kosten van het operationeel beheer van de Regiotaxi. De Provincie verstrekt een Samenwerkingsbijdrage OV waaruit de kosten van het operationeel beheer voor een deel gefinancierd worden
2.3Samenwerkingsbijdrage OV van de Provincie
De GR-KCV ontvangt van de provincie een samenwerkingsbijdrage OV In te zetten op:
De Samenwerkingsbijdrage OV 2016 is het bedrag wat in de vergadering van 17-12-2014 van het Bestuurlijk Kernteam als inzet voor de Samenwerkingsovereenkomst is genoemd. Dit is nog niet het definitief vastgestelde bedrag. Er kunnen dus nog wijzigingen plaatsvinden.
Voor de GR betekent dit een vermindering van de Samenwerkingsbijdrage OV van € 647.465 naar € 581.851, zijnde € 65.614 inclusief 21% BTW.
2.4Exploitatiekosten Wmo en OV
Volgens de contractuele verplichtingen tussen de GR-KCV en Munckhof Taxi BV worden de kosten voor het Wmo en OV-vervoer jaarlijks verhoogd met de NEA-lndex. Hieronder een overzicht van de NEA-index over de periode 2012-2015. Voor 2015 en 2016 is de NEA index afgetopt op 2,2%. Dit is een gevolg van de onderhandelingsresultaten tussen de GR-KCV en opdrachtnemer Munckhof Taxi BV in het kader van de verlenging van twee jaar in een keer.
De NEA-index voor 2015 is gedaald en wel naar -0,2%
De kostprijs per declarabele zone was voor 2014 € 4,37 exclusief 6% BTW. Voor 2015 is deze verlaagd met de NEA-index van -0,2% en is € 4,36 exclusief 6% BTW.