Organisatie | Montfoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Bomenverordening |
Citeertitel | Onbekend |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2010 | Onbekend | 28-06-2010 Zenderstreeknieuws 7-7-2010 | Onbekend |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
subsidie: een subsidie als bedoeld in artikel 4:21 van de Algemene wet bestuursrecht, te weten “de aanspraak op financiële middelen, door het bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten”.
In deze verordening wordt onder vellen mede verstaan: rooien, met inbegrip van verplanten, alsmede het verrichten van handelingen, zowel boven- als ondergronds, die de dood of ernstige beschadiging of ontsiering van houtopstand ten gevolge kunnen hebben, alsmede het nalaten van handelingen waarvan men weet of behoort te weten dat dit de dood of ernstige beschadiging van de houtopstand ten gevolg kan hebben.
afdeling 1 Waardevolle houtopstanden
Artikel 2 Waardevolle houtopstanden
De eigenaar en of zakelijk gerechtigde van een WHM of een PWHM kan toestemming geven aan een door de gemeente aangewezen specialist de WHM of een PWHM eens in de drie jaar visueel te laten beoordelen op veiligheid en onderhoudstoestand Indien een WHM of een PWHM in een slechte staat verkeerd kan de houtopstand eens per jaar door de gemeente aangewezen specialist visueel worden beoordeeld op veiligheid en onderhoudstoestand.
afdeling 2 kappen houtopstanden
Artikel 6 Voorschrift van niet-gebruik
Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3 mag van de vergunning pas gebruikt worden gemaakt wanneer de vergunning onherroepelijk is.
Artikel 7 Vervaltermijn vergunning
Het bevoegd gezag kan de vergunning intrekken, indien daarvan niet binnen maximaal één jaar na het onherroepelijk worden van de vergunning gebruik is gemaakt.
Artikel 9 Herplant-/ instandhoudingsplicht
Indien een houtopstand, waarop het verbod tot vellen als bedoeld in artikel 3 van deze verordening van toepassing is, zonder vergunning van het bevoegd gezag is geveld, dan wel op andere wijze teniet is gegaan, kan het bevoegd gezag aan de zakelijk gerechtigde van de grond waarop zich de houtopstand bevond dan wel aan degene die uit anderen hoofde tot het treffen van voorzieningen bevoegd is, de verplichting opleggen te herbeplanten overeenkomstig de door hen te geven aanwijzingen binnen een door hen te stellen termijn.
Indien houtopstand waarop het verbod tot vellen als bedoeld in artikel 3 van deze verordening van toepassing is in het voortbestaan ernstig wordt bedreigd, kan het bevoegd gezag aan de zakelijk gerechtigde van de grond waarop zich de houtopstand bevindt dan wel aan degene die uit anderen hoofde tot het treffen van voorzieningen bevoegd is, de verplichting opleggen om overeenkomstig de door hen te geven aanwijzingen binnen een door hen te stellen termijn voorzieningen te treffen, waardoor die bedreiging wordt weggenomen. Hieronder geldt tevens het opleggen van beschermende maatregelen voor bomen op sloop- en/of bouwlocaties.
Artikel 11 Bestrijding boomziekten en/of aantastingen
Indien zich op een terrein één of meer iepen bevinden die naar het oordeel van het bevoegd gezag gevaar opleveren voor verspreiding van de iepziekte of voor vermeerdering van de iepenspintkevers is de rechthebbende, indien hij daartoe door het bevoegd gezag is aangeschreven, verplicht binnen de bij de aanschrijving vast te stellen termijn:
Indien zich op een terrein één of meer wilgen bevinden die aangetast zijn door ‘Watermerkziekte’ en naar het oordeel van het college gevaar opleveren voor de omgeving of kunnen zorgdragen voor uitbreiding van de ziekte, is de rechthebbende, indien hij daartoe door het bevoegd gezag is aangeschreven, verplicht binnen de bij de aanschrijving vast te stellen termijn:
a.indien de wilgen in de grond staan deze te vellen, dan wel op aangeven te snoeien;
Indien zich op een terrein één of meer Rosaceae-boomsoorten bevinden welke zijn aangetast door Bacterievuur en die naar het oordeel van het college gevaar opleveren voor verspreiding van de ziekte, is de rechthebbende, indien hij daartoe door het bevoegd gezag is aangeschreven, verplicht binnen de bij de aanschrijving vast te stellen termijn:
a.indien één of meerdere van deze boomsoorten in de grond staan deze te vellen.
Indien zich op een terrein één of meer platanen bevinden die aangetast zijn door Massaria (taksterfte) en naar het oordeel van het bevoegd gezag gevaar opleveren voor de omgeving of kunnen zorgdragen voor uitbreiding van de ziekte, is de rechthebbende, indien hij daartoe door het bevoegd gezag is aangeschreven, verplicht binnen de bij de aanschrijving vast te stellen termijn:
Indien zich op een terrein één of meer bomen bevinden die aangetast zijn door de ‘Aziatische boktor‘ en naar het oordeel van het college gevaar opleveren voor de omgeving of kunnen zorgdragen voor uitbreiding van de aantasting, is de rechthebbende, indien hij daartoe door het bevoegd gezag is aangeschreven, verplicht binnen de bij de aanschrijving vast te stellen termijn:
a.de Aziatische boktor afdoende te bestrijden, dan wel, indien de aangetaste boom wilgen in de grond staan deze te vellen.
Indien zich op een terrein één of meer bomen bevinden die aangetast zijn door houtrot veroorzakende schimmels en naar het oordeel van het bevoegd gezag gevaar opleveren voor de omgeving is de rechthebbende, indien hij daartoe door het college is aangeschreven, verplicht binnen de bij de aanschrijving vast te stellen termijn:
a.de aangetaste boom/bomen te vellen, dan wel op aangeven te snoeien.
Artikel 12 Bomen Effect Analyse
Het bevoegd gezag kan besluiten tot de oplegging van een verplichte Bomen Effect Analyse (BEA) indien door uitvoering van bouwwerkzaamheden beschadiging of teloorgang van een op de WHM en/of PWHM vermelde, te bewaren houtopstand op en/of rondom de bouwlocatie gevreesd moet worden.
Artikel 15 te doorlopen procedure
Na ontvangst van een volledig naar waarheid ingevulde ondertekende eigenverklaring en een kopie van de nota vindt controle van uitgevoerde werkzaamheden en plichten van de aanvrager plaats door het college. Indien, na controle blijkt, dat de werkzaamheden correct zijn uitgevoerd dan wordt het subsidiebedrag overgemaakt aan de aanvrager.
Artikel 17 Uitbetaling bijdrage, terugvordering en subsidieplafond
De betaling van de subsidie zal slechts geschieden nadat:
Indien aantoonbaar misbruik van de subsidieregeling wordt gemaakt, houdt het college zich het recht voor de subsidie (gedeeltelijk) niet uit te betalen of bij naderhand vastgestelde onjuiste informatie, naar het oordeel van het college, houdt het college zich het recht voor de uitbetaalde subsidie terug te vorderen.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van
de raad van de gemeente Montfoort, gehouden
op 28 juni 2010.
De griffier, De Voorzitter,
bijlage 1 artikelsgewijze toelichting “Bomenverordening gemeente Montfoort”
In deze artikelsgewijze toelichting wordt alleen toelichting gegeven waar zich mogelijke onduidelijkheden kunnen voordoen.
In het kader van de deregulering van gemeentelijke regelgeving bestaat momenteel behoefte aan een regeling voor het bewaren van houtopstanden die uitsluitend betrekking heeft op een beperkt aantal te beschermen bomen. Een algemeen kapverbod geeft de gemeente onnodig veel werk omdat in praktijk meer dan 90% aan de kapvergunningaanvragen wordt verleend. Ook voor de burger is een algemeen kapverbod belastend. Gekozen is voor het uitgangspunt dat in beginsel geen kapvergunning vereist is voor het vellen van een boom tenzij deze staat vermeld in het bestand “Waardevolle Houtopstanden Montfoort” (verder te noemen WHM) en/of ‘Potentieel’ Waardevolle Houtopstanden’ gemeente Montfoort (verder te noemen PWHM). Het bestand wordt in opdracht van de gemeente door een onafhankelijke partij opgesteld en door het college ten minste eens in de vijfjaar geactualiseerd.
"Vellen" is volgens Van Dale: "door hakken doen vallen". Indien een vergunning wordt verleend voor het vellen van een houtopstand die voorkomt op de WHM en/of PWHM, is het van belang te weten dat een aanvrager niet altijd gebruik kan maken van een verleende vergunning. Het kan namelijk zijn dat een vereiste vergunning/vrijstelling/ontheffing van de Natuurbeschermingswet of Flora- en Faunawet ontbreekt. Vooral de vogels en vleermuizen in de bomen dienen te worden
In kader van de invoering Wet algemene bepalingen omgevingsrecht is de Bomenverordening aangepast. De Wabo introduceert de omgevinsgvergunning die in de plaats komt van een reeks vergunningen, ontheffingen of toestemmingen voor het realiseren van een fysiek project. De vergunning voor het vellen van een opstand is niet langer een kapvergunning maar een omgevingsvergunning.
Het bevoegd gezag is in de meeste gevallen het College van burgemeester en wethouders van de gemeente waar het project wordt verricht. Het bevoegd gezag is integraal verantwoordelijk voor het te nemen besluit. In het Besluit omgevingsrecht wordt een aantal uitzonderingen op de hoofdregel gemaakt. Dit is het geval als er sprake is van een nationaal of provinciaal belang. Een Minister dan wel het College van gedeputeerde staten is dan aangewezen als bevoegd gezag. De terminologie van college is in dit verband vervangen door bevoegd gezag.
Toelichting afdeling 1 waardevolle houtopstanden (artikel 2)
De bomenverordening gemeente Montfoort beschermt houtopstanden die zijn vastgesteld als WHM en de PWHM en beide verwerkt in één bestand WHM. De houtopstand met een status WHM worden beschermt omdat zij op een minimale waarde (puntenscore) uitkomen. Met de PWHM worden ook houtopstanden beschermd waarvan de individuele houtopstand niet (allemaal) voldoende waarde hebben voor WHM, maar die als geheel wel van waarde zijn voor de kwaliteit van de openbare ruimte en of binnen afzienbare termijn doorgroeien naar het bestand WHM.
Houtopstand, die het college waardevol acht, komen op de WHM en/of de PWHM. Randvoorwaarde is alleen houtopstanden op te nemen die niet in een onomkeerbare slechte conditie verkeren.
Het bestand wordt na (intensieve) inventarisatie door een onafhankelijke partij en met gegevens uit het Register Monumentale Bomen in Nederland van de Bomenstichting te Utrecht opgesteld. De WHM met daarin de PWHM worden ten minste eens in de vijf jaar geactualiseerd door het college, of eerder indien hiervoor aanleiding bestaat. Burgers kunnen bomen aanmelden voor de WHM en/of de PWHM, waarna het college beslist of de houtopstand daarvoor in aanmerking komt.
Een houtopstand die is opgenomen in het bestand WHM moet meer dan 50 punten scoren om hierin opgenomen te worden. Voor houtopstand met de status PWHM, zal de score tussen de 20 en 50 liggen. Dit op basis van de criteria zoals weergegeven in Bijlage 2. houtopstand die bekend staan als herdenkingsboom of gemeentelijke- of rijksmonumentale bomen, worden sowieso in het bestand WHM opgenomen.
Een houtopstand die is opgenomen in het bestand: WHM met daarin PWHM kan behoren tot één van de volgende categorieën:
De gemeente Montfoort draagt kosteloos zorg voor het uitvoeren van een driejaarlijkse inspectie van de WHM en PHWM bomen. Wanneer de boomeigenaar niet instemt met deze driejaarlijkse, door de gemeente uit te voeren, inspectie kan ook geen aanspraak gemaakt worden op gemeentelijke subsidie uit de bomenverordening.
Wanneer een houtopstand zich in een slechte staat bevind wordt er jaarlijks visueel beoordeeld. Met slechte staan wordt bedoeld dat de betreffende houtopstand bijvoorbeeld een holte, een aantasting of een ziekte heeft en daardoor mogelijk gevaar oplevert.
Toelichting afdeling 2 kappen houtopstand(en) (artikel 3 t/m 13)
Toelichting artikel 3 kapverbod
In deze bepaling is de essentie van deze verordening opgenomen: Het verbod om zonder vergunning van burgemeester en wethouders een houtopstand te vellen of te doen vellen die voorkomt in het bestand ‘Waardevolle Houtopstanden Montfoort’ (WHM) en/of in het bestand ‘Potentieel Waardevolle Houtopstanden Montfoort’ (PWHM).
In het tweede lid is een opsomming opgenomen van gevallen waarin een vergunning tot het kappen van een houtopstand, die voorkomt op de WHM en de PWHM wordt verleend. In beginsel wordt voor deze houtopstanden geen kapvergunning verleend.
In het derde lid is een opsomming opgenomen van gronden waarop een vergunning tot het vellen van een houtopstand, welke voorkomt op de PWHM, geweigerd kan worden.
Toelichting artikel 4 Aanvraag vergunning
In de Bomenverordening wordt het gebruik van het formulier Aanvraag kapvergunning van de gemeente Montfoort verplicht gesteld. Deze is in deze verordening als bijlage 3 toegevoegd.
Door de komst van de Wabo is het mogelijk om een aanvraag schriftelijk dan wel digitaal in te dienen. Het Omgevingsloket Online en het daarvoor opgestelde formulier wordt het formulier voor het aanvragen van een omgevingsvergunning. De voorwaarden die in het huidige aanvraagformulier staan opgenomen zijn in het OLO verwerkt.
Bepaalde houtopstanden buiten de bebouwde kom kunnen zowel onder de Boswet als onder dit
artikel vallen. Dit betekent dat in die gevallen een voorgenomen velling moet worden gemeld aan het Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Voedselkwaliteit (LNV) en dat vergunning moet worden gevraagd aan het gemeentebestuur. Artikel 4, tweede lid, stelt nu dat de wettelijk voorgeschreven kennisgeving aan het Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Voedselkwaliteit (LNV) mede wordt beschouwd als een vergunningaanvraag.
Deze efficiënte werkwijze is mogelijk geworden, doordat LASER van de bevestiging van de ontvangst van de kennisgeving een afschrift zendt aan het desbetreffende gemeentebestuur. Aangezien dit afschrift alle gegevens bevat, die het gemeentebestuur voor de beoordeling van de aanvraag nodig heeft, is een belangrijke vereenvoudiging verkregen die voor de belanghebbende boseigenaar vele van de bezwaren van het onderworpen zijn aan tweeërlei gezag wegneemt.
Toelichting artikel 6 Voorschrift van niet-gebruik
Dit artikel is bedoeld om de situatie te voorkomen dat de boom al is gekapt voordat derden daarvan kennis hebben kunnen nemen of dat duidelijkheid bestaat omtrent de status van de vergunning. Een verleende vergunning moet eerst onherroepelijk zijn alvorens een houtopstand geveld kan worden. Indien bijvoorbeeld beroep is aangetekend tegen een vergunning of een voorlopige voorziening is gevraagd, dan dient eerst de rechterlijke uitspraak te worden afgewacht. Bovendien dient tegen die uitspraak geen hoger beroep te worden ingediend of als dat wel zo is dient de uitspraak in hoger beroep van de Raad van State te worden afgewacht.
Toelichting artikel 7 Vervaltermijn vergunning
Een bepaling als opgenomen in artikel 7 is nodig teneinde misbruik van (zeer) oude kapvergunningen tegen te gaan. Bomen groeien immers verder. Als de eigenaar van de boom de vergunning niet volledig heeft benut (hij heeft één of meer bomen laten staan), dan dient hij na het vervallen van de vergunning opnieuw een vergunning aan te vragen als hij deze "overgebleven" bomen alsnog wil kappen.
Toelichting artikel 8 Bijzondere vergunningsvoorschriften
Het bevoegd gezag kan in het geval van kapvergunningverlening een herplantplicht
opleggen. Behalve een termijn kunnen burgemeester en wethouders ook aanwijzingen geven met
betrekking tot de herplantplicht. Denkbaar is dat een andere boomsoort wordt voorgeschreven. Bij
vervanging van een grote boom kan worden gedacht aan herbeplanting van een boom van een
vergelijkbare grootte of aanplant van meer dan één boompje. Uiteraard dient herplant groentechnisch verantwoord te zijn. In artikel 3 is opgenomen dat ook voor bomen die op grond van een herplantplicht zijn geplant een kapvergunning verplicht is. Deze herplantplicht is immers aan een kapvergunning gekoppeld om het groene karakter van een plek in stand te houden.
Toelichting artikel 9 Herplant- / instandhoudingsplicht
Als een houtopstand, waarvoor een kapvergunning is vereist, zonder geldige vergunning is geveld,
dan wel op andere wijze is teniet gegaan, kan het bevoegd gezag een herplantplicht opleggen. In het eerste lid van artikel 9 is toegevoegd "dan wel op andere wijze is teniet gegaan".
Het bevoegd gezag kan dus ook een verplichting tot herplant opleggen, als houtopstand is teniet gegaan door bijvoorbeeld verwaarlozing of door een calamiteit (overstroming, ziekte e.d.). Het derde lid van artikel 9 betreft houtopstand die nog wel in leven is, maar waarvan redelijkerwijs kan worden aangenomen dat deze binnen afzienbare tijd zal teniet gaan. De gemeente zou in dat geval kunnen wachten totdat de houtopstand geheel is teniet gegaan om dan vervolgens op grond van het eerste lid van artikel 8 een herplantplicht op te leggen. Het kan echter voorkomen dat de strekking van dit artikel beter gediend is met het behoud van bestaande houtopstand dan met de vervanging daarvan. Met name valt hierbij te denken aan grote bomen. Deze zijn immers niet of slechts met grote kosten te vervangen, en wat bijvoorbeeld schoonheid, luchtzuiverende kwaliteit, nestelgelegenheid betreft, wegen zij op tegen een veelheid van jonge boompjes. Krachtens het derde lid van artikel 9 kan de zakelijk gerechtigde worden verplicht tot het in stand houden van dergelijke bomen. Deze verplichting kan inhouden het ongedaan maken of voorkomen, voor zover mogelijk van (dreigende) ernstige beschadiging of aantasting tengevolge van weersomstandigheden, ziekten, verwaarlozing, vraat door dieren, het weghalen van bosstrooisel, bouw- en sloopwerkzaamheden, het aanleggen van terreinverharding-en, het storten van afval enz.
Uiteraard dient een bevoegdheid tot het voorschrijven van een instandhoudingplicht, evenals alle andere overheidsbevoegdheden, te worden uitgeoefend met inachtneming van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur zoals bijvoorbeeld het evenredigheidsbeginsel. Er zal altijd een afweging van belangen, waaronder ook de financiële belangen van betrokkene, moeten plaatsvinden.
Toelichting artikel 10 Schadevergoeding
De Boswet schrijft voor dat een gemeentelijke verordening dit artikel moet bevatten.
Toelichting artikel 11 Bestrijding boomziekten en/of aantastingen
Voor een omschrijving van iepziekte en iepenspintkever wordt verwezen naar artikel 11 lid 1 en 2. Deze leden zijn opgenomen omdat in 1991 het landelijke Besluit bestrijding iepziekte is vervallen. Daarmee is de verantwoordelijkheid van de rijksoverheid bij de gemeenten komen te liggen. Optreden tegen iepenziekte is dringend gewenst om nog enige iepen in ons land over te houden. Daarnaast zijn er in artikel 11 ziekten en aantastingen opgenomen die bij het opstellen van deze verordening actueel zijn of actueel kunnen worden.
Toelichting artikel 12 Bomen Effect Analyse
Artikel 12 is een algemene verplichting tot het opstellen van een BEA in nader omschreven gevallen. Bijvoorbeeld bij werken binnen de kroonprojectie van (bijzondere) bomen moet altijd door aanvrager of uitvoerder van het werk een BEA worden overlegd.
De Bomen Effect Analyse is een instrument dat ingezet wordt om bomen beter in beeld te brengen bij (voorgenomen) bouw of aanleg. Met behulp hiervan wordt beoordeeld of een duurzame instandhouding van de houtopstand mogelijk is met uitvoering van de voorgenomen plannen. De Bomen Effect Analyse geeft richtlijnen voor de beoordeling, waardoor de effecten helder worden en zonodig voorwaarden gesteld kunnen worden aan de uitvoering van het werk. Deze richtlijnen zijn vastgelegd in de BEA-standaard. Dit zijn de strikte inhoudseisen waaraan een Bomen Effect Analyse moet voldoen. Aan iedere eis kan echter nog op verschillende manieren invulling gegeven worden, al naar gelang de aard van de bouw of aanleg in relatie tot de desbetreffende boom.
Toelichting afdeling 3 subsidie onderhoud (artikel 14 t/m 18)
In de Bomenverordening wordt het gebruik van het formulier Aanvraag subsidie van de gemeente Montfoort verplicht gesteld. Deze is in deze verordening als bijlage 4 toegevoegd.
Het college kan subsidie verlenen in de te maken kosten voor werkzaamheden die noodzakelijk zijn voor het duurzaam in stand houden van beschermwaardige houtopstanden. Voor de toepassing van deze regeling komen in aanmerking bomen die op de WHM en/of de PWHM staan. De werkzaamheden die vallen onder duurzaam in stand houden kunnen zeer uiteenlopend zijn. Onder vastgestelde subsidiabele maatregelen wordt verstaan werkzaamheden die bijdragen aan het duurzaam in stand houden van de boom zoals: onderzoek naar de kwaliteit van boom en groeiplaats, structurele verbetering en bescherming van de groeiplaats, kroonsnoei en kroonverankering. Niet subsidiabel is het uitvoeren van normaal en/of jaarlijks onderhoud aan de boom of bomen. Voor de genoemde subsidiabele maatregelen vergoedt de gemeente Montfoort maximaal 50% van de werkelijk gemaakte kosten, tot een maximum van 500,00 euro voor een solitair staande boom. Voor een kleine bomengroep, 2 – 5 bomen is dit maximum tot 300,00 per boom. Voor een grotere bomengroep zal vooraf overleg gepleegd worden tussen eigenaar/aanvrager en de gemeente Montfoort.
De bijdrageregeling wordt bekostigd uit het bomenfonds. Voor het bomenfonds stelt de gemeenteraad jaarlijks een nader te bepalen bedrag beschikbaar. Ook de bedragen die geïnd worden als gevolg van geclaimde boomschade zullen ter beschikking komen van het bomenfonds. Deze gelden kunnen alsmede beschikbaar gesteld worden t.b.v. de subsidieverlening
Als de hoogte van het jaarlijkse bedrag, dat gereserveerd is binnen het Bomenfonds, is bereikt, houdt de gemeente zich het recht voor de subsidie niet te verlenen. Het betreft een "wie het eerst komt, wie het eerst maalt" regeling. Hierbij kan de aanvraag gedaan worden vanaf 1 november van het jaar ervoor. Dit omdat in oktober de behandeling en het besluit plaatsvindt van de subsidie.
Voor subsidie komen boomeigenaren van WHM en PWHM in aanmerking indien een boom of bomen opgenomen zijn in het bestand WHM. Dit zijn overwegend boomeigenaren met een beperkt aantallen bomen. Voor bezitters van grote(re) houtopstanden, als landgoederen, buitenplaatsen, provincie en waterschappen en boseigenaren zijn voldoende andere mogelijkheden tot het verkrijgen van subsidie en geldt geen aanspraak op het gemeentelijke bijdrageregeling.
Toelichting afdeling 4 overige bepalingen (artikel 19 t/m 22)
Deze bepaling geldt voor de lopende aanvragen en procedures t.a.v. kapvergunningen welke in de tussenliggende tijd zijn aangevraagd dan wel nog in behandeling zijn. Deze zullen conform de op het moment van aanvraag geldende bepalingen worden behandeld.
bijlage 2 bepalende criteria waardevolle houtopstanden
Uitleg criteria en puntensysteem
De houtopstand binnen de gemeente Montfoort, komt in een specifieke vorm en/of omvang voor en/of heeft een uitzonderlijk goede mechanische opbouw. Bijvoorbeeld een extreem lage kroonaanzet, volledig uitgegroeide boom of bijzondere vorm, al dan niet kunstmatig gevormd.
Gezien de leeftijd of groeiplaats kan een houtopstand niet of nauwelijks vervangbaar zijn. Onvervangbaar zijn bijvoorbeeld bomen in de volwassen of aftakelingsfase. Tevens betreft het locaties waar herplant niet mogelijk is vanwege ruimtegebrek.
Een houtopstand is uit natuur- en/of cultuurhistorisch oogpunt waardevol als deze een rol van betekenis speelt in de geschiedenis van zijn omgeving. Te denken valt aan relicten of restanten van een oud natuur- of bosgebied (natuurhistorie) of bomen die herinneren aan gebeurtenissen, markeringen of handelingen uit het verleden (cultuurhistorie).
Een houtopstand is uit ecologisch oogpunt waardevol wanneer deze van belang is voor de instandhouding van belang zijnde flora en fauna. De houtopstand speelt in dit geval een ecologische rol als ‘step stone’ of ‘corridor' verbinding tussen verschillende gebieden, of is van belang als voedselbron, nest- of schuilplaats.
Een houtopstand (boom) is dendrologisch waardevol als de soort in Nederland (zeer) zeldzaam is. Ook herkomsten en zaadgaarden die genetisch waardevol zijn, vallen hieronder.
Het is denkbaar dat er boomsoorten zijn die in Nederland algemeen voorkomen, maar in een bepaalde streek (Montfoort e.o.) een zeldzaamheid zijn. In dit geval kan deze boom toch het predicaat zeldzaam krijgen.
Markante houtopstanden zijn zeer beeldbepalend en onvervangbaar voor het karakter van de omgeving. Het stedelijk gebied of landschap zal duidelijk veranderen indien de betreffende houtopstand ontbreekt.
De beplantingsvorm van bomen die een belangrijk deel uitmaken van, of in belangrijke mate het beeld bepalen van structuren (hoofdassen/ lanen/ pleinen) zijn waardevol. Dit zowel vanuit groen- als stedenbouwkundige architectuur (parken/ bolwerken) benadert. Voorbeelden van waardevolle structuren zijn: Maliebaan Utrecht, iepen langs de Amsterdamse grachten en Haarlemmerhout te Haarlem.
Geen specifieke standplaats of structuur 0 punten
Specifieke standplaats of structuur 7 punten
Zeer specifieke standplaats of structuur 14 punten
De toekomstverwachting is gebaseerd op de huidige conditie, mechanische opbouw, kwaliteit (visueel waargenomen) en standplaats van de betreffende houtopstand.
De toekomstverwachting is ingedeeld in:
< 5 jaar, de mechanische en/of fysiologische toestand van de houtopstand
is minimaal of nihil, verwacht wordt dat ‘herstel’ van de boom niet of
nauwelijks mogelijk is. 0 punten
5 - 15 jaar, de mechanische en/of fysiologische toestand van de houtopstand
is verminderd, verwacht mag worden dat ‘herstel’ van de boom eventueel
>15 jaar, t.a.v. de mechanische en/of fysiologische toestand van de houtopstand worden binnen een termijn van >15 jaar geen problemen verwacht. 14 punten
Indien meer dan 50 punten behaald worden, wordt de boom / bomen opgenomen in het bestand WHM.
Bij een puntenscore tussen 20 en 50 wordt de boom / bomen opgenomen in het bestand WHM. als zijnde PWHM.
bijlage 4 aanvraagformulier subsidie
Aan: College van Burgemeester en Wethouders van Montfoort
s.v.p. doorhalen wat niet van toepassing is.
Ondergetekende verklaart kennis te hebben genomen van de algemene voorwaarden en belangrijke verplichtingen opgenomen in Boomverordening gemeente Montfoort
Montfoort d.d. :_______________ Hantekening :__________________
Montfoort d.d. :_______________ Hantekening :__________________
Voor de verdere procedure van de subsidie zie Boomverordening gemeente Montfoort, beschikbaar op de website www.montfoort.nl.
bijlage 5 bestand Waardevolle houtopstanden
Het bestand met waardevolle houtopstanden is als los boekwerk bijgevoegd