Organisatie | Bergen (NH) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | BELEIDSREGELS HUISVESTINGSINDICATIE GEMEENTE BERGEN(behorend bij de Huisvestingsverordening Bergen) |
Citeertitel | Beleidsregels Huisvestingsindicatie gemeente Bergen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Geen
Huisvestingsverordening gemeente Bergen 2015
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2015 | 01-07-2019 | nieuwe regeling | 30-06-2015 Gemeentekrant 1 juli 2015 | Onbekend |
Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Gemeentewet, de Huisvestingswet 2014, de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Wet Langdurige zorg, de Algemene wet bestuursrecht en de Huisvestingsverordening gemeente Bergen 2015.
Voor situaties waarin deze beleidsregels niet voorzien wordt verwezen naar de hardheidsclausule zoals opgenomen in artt. 4.81 t/m 4.84 van de Algemene wet bestuursrecht.
In het kader van de huisvestingsverordening dient de gemeente vast te stellen of een bewoner met voorrang recht heeft op een specifieke passende woning. Hiervoor kan de gemeente een huisvestingsindicatie afgeven. Met deze indicatie kan de bewoner met voorrang reageren op het aanbod van de corporaties. De huisvestingsindicatie is één van de mogelijke uitkomsten van een gesprek met een inwoner, die vanwege persoonlijke omstandigheden een beroep doet op ondersteuning vanuit de WMO. Als is vastgesteld dat ondersteuning vanuit de WMO noodzakelijk is dan zijn vier uitkomsten van het gesprek mogelijk. Deze uitkomsten zijn omschreven onder de toelichting bij artikel 3.
Artikel 1: behoeft geen verdere toelichting
Artikel 2: in dit artikel is geregeld wie voor een Huisvestingsindicatie in aanmerking komt. Uitgangspunt blijft dat mensen zoveel mogelijk zelfredzaam zijn maar als mensen het niet meer (geheel) op eigen kracht redden kan er een beroep gedaan worden op de gemeente.
De aanvrager hoeft niet ingeschreven te staan bij de SVNK op het moment dat de Huisvestingsindicatie wordt afgegeven. Om van de Huisvestingsindicatie gebruik te maken zal de aanvrager zich wel moeten inschrijven bij de SVNK. Uiteraard geldt, bij gelijke Huisvestingsindicatie, wel dat de inschrijftijd doorslaggevend is.
Met betrekking tot het zoekprofiel is geen limitatieve lijst opgenomen. Denkbaar is dat er bijvoorbeeld een specifieke woonkern wordt opgenomen in het zoekprofiel.
Als de aanvrager al een beroep gedaan heeft op het Wmo budget voor aanpassingen van de woning kan er alleen een Huisvestingsindicatie worden verleend als de (persoonlijke) situatie van de aanvrager na die aanpassing veranderd cq. verslechterd is. Als de situatie ongewijzigd is sinds de aanpassing, is een huisvestingsindicatie niet mogelijk. Ook hiervoor geldt dat de gewijzigde zorgvraag een relatie moet hebben met het wonen.
In het kader van wonen zijn 4 varianten als uitkomst uit het Wmo-gesprek mogelijk:
De Wmo consulent stelt vast dat het op basis van een zorgvraag verstandig is op zoek te gaan naar andere huisvesting en geeft een ‘huisvestingsindicatie’ mee. In de indicatie wordt een zoekprofiel meegegeven en krijgt de persoon in kwestie voorrang op reguliere woningzoekenden en zal zelf actief moeten zoeken in het aanbod van het SVNK. Er wordt dus geen aanbod gedaan of bemiddeld door het SVNK.