Organisatie | Omgevingsdienst Regio Nijmegen |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Organisatieverordening Omgevingsdienst Regio Nijmegen 2013 |
Citeertitel | Organisatie verordening 2013 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Organisatieverordening |
Geen
artikel 14 lid 3 GR ODRN
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-12-2013 | nvt | 24-06-2013 Provinciaal blad Gelderland | AB 24062013.5A |
Het Algemeen Bestuur van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen
Artikel 4: Leiding en taken van de staf
4. De control-functie bevat de volgende taakonderdelen:
a.bewaakt en bevordert de kwaliteit van de bedrijfsvoering; toetst daartoe de kaders, de
uitvoering en de informatievoorziening; adviseert hieromtrent. Dit in nauwe samenspraak met de bedrijfskundige;
b.adviseert de directeur en het managementteam over een effectieve en doelmatige
inrichting van de beleids- c.q. planning- en control-cyclus en houdt toezicht hierop; bevordert de samenhang tussen desbetreffende processen en instrumenten (kaderstelling en toezicht);
onvolkomenheden die hij bij zijn werkzaamheden signaleert;
De kwaliteit van de bedrijfsvoering wordt permanent bewaakt en vindt zijn kwalitatieve standaard in de principes van het model van het Instituut Nederlandse Kwaliteit (INK). Vanuit deze bedrijfskundige benadering worden directeur en managementteam geadviseerd over een effectieve en doelmatige wijze van inrichting van de organisatie.
Artikel 5: Structuur en leiding afdeling Vergunningverlening 1
Vergunningverlening 1 treedt een van de andere afdelingshoofden op als plaatsvervanger. Indien de directeur geen plaatsvervanger heeft aangewezen, is het oudste afdelingshoofd in anciënniteit bevoegd om als plaatsvervanger op te treden. In aanvulling op de vorige volzinnen kan de directeur een van de plaatsvervangers van het afdelingshoofd Vergunningverlening 1 machtigen ook in andere situaties, dan die bedoeld in eerste volzin in de plaats van het afdelingshoofd op te treden.
4.Aanwijzing van plaatsvervangers als bedoeld in het derde lid geschiedt schriftelijk.
Artikel 6:Taken afdeling Vergunningverlening 1
De afdeling Vergunningverlening 1 heeft de taken zoals weergegeven in bijlage 1
Artikel 7: Structuur en leiding afdeling Vergunningverlening 2
Vergunningverlening 2 treedt een van de andere afdelingshoofden op als plaatsvervanger. Indien de directeur geen plaatsvervanger heeft aangewezen, is het oudste afdelingshoofd in anciënniteit bevoegd om als plaatsvervanger op te treden. In aanvulling op de vorige volzinnen kan de directeur een van de plaatsvervangers van het afdelingshoofd Vergunningverlening 2 machtigen ook in andere situaties, dan die bedoeld in eerste volzin in de plaats van het afdelingshoofd op te treden.
4.Aanwijzing van plaatsvervangers als bedoeld in het derde lid geschiedt schriftelijk.
Artikel 8: Taken afdeling Vergunningverlening 2
De afdeling Vergunningverlening 2 heeft de taken zoals weergegeven in bijlage 1
Artikel 9: Structuur en leiding afdeling Handhaving 1
Handhaving 1 treedt een van de andere afdelingshoofden op als plaatsvervanger. Indien de directeur geen plaatsvervanger heeft aangewezen, is het oudste afdelingshoofd in anciënniteit bevoegd om als plaatsvervanger op te treden. In aanvulling op de vorige volzinnen kan de directeur een van de plaatsvervangers van het afdelingshoofd Handhaving 1 machtigen ook in andere situaties, dan die bedoeld in eerste volzin in de plaats van het afdelingshoofd op te treden.
4.Aanwijzing van plaatsvervangers als bedoeld in het derde lid geschiedt schriftelijk.
Artikel 10: Taken afdeling Handhaving 1
De afdeling Handhaving heeft de taken zoals weergegeven in bijlage 1
Artikel 11: Structuur en leiding afdeling Handhaving 2
Handhaving 2 treedt een van de andere afdelingshoofden op als plaatsvervanger. Indien de directeur geen plaatsvervanger heeft aangewezen, is het oudste afdelingshoofd in anciënniteit bevoegd om als plaatsvervanger op te treden. In aanvulling op de vorige volzinnen kan de directeur een van de plaatsvervangers van het afdelingshoofd Handhaving 2 machtigen ook in andere situaties, dan die bedoeld in eerste volzin in de plaats van het afdelingshoofd op te treden.
4.Aanwijzing van plaatsvervangers als bedoeld in het derde lid geschiedt schriftelijk.
Artikel 12: Taken afdeling Handhaving 2
De afdeling Handhaving 2 heeft taken zoals weergegeven in bijlage 1
Artikel 13: Structuur en leiding afdeling Juridisch advies
Juridisch advies treedt een van de andere afdelingshoofden op als plaatsvervanger. Indien de directeur geen plaatsvervanger heeft aangewezen, is het oudste afdelingshoofd in anciënniteit bevoegd om als plaatsvervanger op te treden. In aanvulling op de vorige volzinnen kan de directeur een van de plaatsvervangers van het afdelingshoofd Juridisch advies machtigen ook
in andere situaties, dan die bedoeld in eerste volzin in de plaats van het afdelingshoofd op te treden.
4.Aanwijzing van plaatsvervangers als bedoeld in het derde lid geschiedt schriftelijk.
Artikel 14: Taken afdeling Juridisch advies
De afdeling Juridisch advies heeft de taken zoals weergegeven in bijlage 1
Bijlage 1 Structuur en taken afdelingen ODRN
De ODRN voert voor haar opdrachtgevers de volgende taken uit:
Wabo-vergunningverlening en -handhaving voor de gemeente Nijmegen en de provincie Gelderland voor zover het inrichtingen betreft in de regio van de ODRN. Binnen het grondgebied van de gemeente Nijmegen wordt ook de Wabo-vergunningverlening en –handhaving (activiteit bouwen) uitgevoerd voor particulieren.;
Afdeling Vergunningverlening 2
In de afdeling Vergunningverlening 2 staat milieuvergunningverlening centraal voor alle inrichtingen binnen de regio van de ODRN. Daarnaast verzorgt deze afdeling de Wabo-vergunningverlening bij BRZO-bedrijven in de provincies Gelderland en Overijssel en tevens complexe bedrijven in de provincie Gelderland.
Om een goede verbinding en afstemming te waarborgen tussen beide afdelingen in geval van meervoudige en complexe vergunningverlening, draagt een projectleider zorgt voor de functionele begeleiding en is verantwoordelijk voor een goede afhandeling van het dossier.
De volgende werkprocessen worden gedefinieerd binnen de afdeling Vergunningverlening 1 en 2:
In de afdeling Handhaving 1 zijn de toezicht- en handhavingstaken BRIKS (ingebracht door de gemeente Nijmegen) ondergebracht. Deze afdeling voert verder toezicht en handhaving Wm basistaken uit voor de gemeenten Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen en provincie Gelderland. Het integrale karakter van het handhavingsproces wordt met deze mix van medewerkers Milieu en Wabo-overig, gewaardborgd. In dit stadium worden geen verdergaande specialisatie naar branches opgelegd. Dat neemt niet weg dat medewerkers taakaccenten zullen krijgen. Immers de kwaliteit van het geleverde product heeft hoge prioriteit. In een later stadium zal een analyse van de aanwezige deskundigheid worden gemaakt en in overleg met de medewerkers van de handhavingsafdelingen worden taakaccenten benoemd.
In de afdeling Handhaving 2 worden eveneens de toezicht- en handhavingstaken BRIKS ondergebracht. Deze afdeling voert verder toezicht en handhaving Wm basistaken uit voor de gemeenten Groesbeek, Millingen aan de Rijn, Ubbergen, Wijchen en provincie Gelderland.
Daarnaast worden de handhavingswerkzaamheden voor majeure risicobedrijven (Brzo en IPPC categorie 4) uitgevoerd door afdeling Handhaving 2. De ODRN is namelijk één van de zes landelijke Brzo-RUD’s.
De volgende werkprocessen worden gedefinieerd binnen de afdelingen Handhaving:
De medewerkers van de afdeling Juridisch advies verrichten juridische werkzaamheden ten behoeve van de primaire processen van de afdelingen Handhaving en de afdelingen Vergunningverlening. De functionele aansturing voor wat betreft de aard, omvang en inhoud van de door hen te verrichten werkzaamheden vindt dan ook plaats vanuit de behoefte aan juridisch advies en ondersteuning vanuit die afdelingen. Afspraken over de kwantitatieve en kwalitatieve juridische inzet worden in overleg met het afdelingshoofd gemaakt. Het afdelingshoofd is verantwoordelijk voor de hiërarchische aansturing van de juridisch medewerkers en personele aangelegenheden.