Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Omgevingsdienst Regio Nijmegen

Mandaatregeling ODRN 2012 voor het Algemeen Bestuur, Dagelijks Bestuur en voorzitter ODRN

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOmgevingsdienst Regio Nijmegen
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingMandaatregeling ODRN 2012 voor het Algemeen Bestuur, Dagelijks Bestuur en voorzitter ODRN
CiteertitelMandaatregeling ODRN 2012
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpMandaatregeling

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 14 lid 4
  2. afdeling 10.1.1. Awb

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-03-2013nvt

13-12-2012

Provinciaal blad Gelderland

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatregeling van het algemeen bestuur, dagelijks bestuur en de voorzitter aan de directeur van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen

 

Het Algemeen Bestuur, Dagelijks Bestuur en de Voorzitter van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen

 

ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,

 

gelet op afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

 

gelet op de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Regio Nijmegen;

 

Besluiten vast te stellen:

De regeling houdende de verlening van Mandaat, volmacht en machtiging aan de directeur van de Omgevingsdienst .

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    ambtelijke organisatie: de ambtelijke organisatie van de Omgevingsdienst;

  • b.

    algemeen bestuur: het algemeen bestuur van de Omgevingsdienst;

c dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van de Omgevingsdienst;

  • d.

    voorzitter: de voorzitter van de Omgevingsdienst, bedoeld in artikel 19 van de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Regio Nijmegen;

  • e.

    directeur: de directeur van de Omgevingsdienst, bedoeld in artikel 25 van de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Regio Nijmegen (tevens secretaris van het bestuur van de Omgevingsdienst;)

  • f.

    ambtenaar: hij die door of vanwege de omgevingsdienst is aangesteld om in openbare dienst werkzaam te zijn alsmede hij met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht is aangegaan.

  • g.

    Omgevingsdienst: het openbaar lichaam Omgevingsdienst Regio Nijmegen, bedoeld

in artikel 3 van de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Regio Nijmegen;

Artikel 2 Volmacht en machtiging

Voor de toepassing van dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt, voor zover van

toepassing, met mandaat gelijkgesteld:

  • a.

    de verlening van volmacht tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, en

  • b.

    de machtiging om handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

Artikel 3 Algemeen

Bij de uitoefening van de bevoegdheden in mandaat wordt het daaromtrent gestelde bij of krachtens

wetten, verordeningen, regelingen, besluiten, aanwijzingen en richtlijnen, hoe ook genaamd, van

Europese, rijks, provinciale en gemeentelijke wetgevers of andere bestuursorganen in acht genomen.

Artikel 4 Mandaat

Aan de directeur wordt mandaat verleend voor de bevoegdheid tot:

  • a.

    het benoemen, schorsen en ontslaan van functionarissen van de ambtelijke organisatie, behoudens de afdelingsmanagers, alsmede het nemen van andere individuele rechtspositionele besluiten met betrekking tot ambtenaren,;

  • b.

    het aangaan van detacheringsovereenkomsten;

  • c.

    het aanmerken van een ongeval als bedrijfsongeval;

  • d.

    het nemen van besluiten op grond van de Wet verbetering poortwachter;

  • e.

    het nemen van besluiten op grond van de Arbeidsomstandighedenwet;

  • f.

    het doen van uitgaven ten laste van de budgetten uit de elk jaar vastgestelde begroting

mits passend binnen het toegekende budget;

  • g.

    het beslissen tot en het aangaan van verplichtingen op basis van de investeringslijst

    behorende bij de elk jaar op te stellen begroting;

  • h.

    het beslissen tot en het aangaan van overeenkomsten, die strekken tot het aangaan

    van verplichtingen, niet vallend onder g., ten behoeve van de bedrijfsvoering van de

    Omgevingsdienst tot een bedrag van maximaal € 100.000.mits passend binnen het

toegekende budget op grond van de (meer)jarenbegroting;

i.beantwoording van verzoeken op grond van de Wet openbaarheid van Bestuur voor zover het om autonome bevoegdheden van de Omgevingsdienst gaat.

Artikel 5 Reikwijdte mandaat, volmacht- of machtigingsverstrekking

  • 1.

    Indien het algemeen bestuur, dagelijks bestuur of de voorzitter mandaat, volmacht of machtiging verleent ten aanzien van de uitvoering van een bevoegdheid, geschiedt deze verlening in de ruimste zin des woords voor zover direct te maken hebbend met de opgedragen taken en onverminderd het bepaalde in artikel 2.

  • 2.

    De uitoefening van bevoegdheden in mandaat, verleend bij of krachtens dit besluit, geschiedt

met inachtneming van de ter zake schriftelijk vastgelegde instructies per geval of in algemene zin van het algemeen bestuur, dagelijks bestuur dan wel de voorzitter.

3.Waar volmacht is verleend tot het besluiten en verrichten van een privaatrechtelijke

rechtshandeling aan een gevolmachtigde wordt daarmee ook de bevoegdheid verleend tot bewaking van uitvoering van die rechtshandeling, waartoe worden gerekend ingebrekestelling, ontbinding, vorderen van nakoming, opzegging van een overeenkomst en alle andere besluiten, die hiermee verband (kunnen) houden, met uitzondering van de beslissing tot het voeren van een rechtsgeding.

Artikel 6 Kaders uitoefening bevoegdheden

De directeur maakt van het aan hem verleende mandaat geen gebruik indien:

  • a.

    het besluit genomen moet worden met toepassing van de in artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht vervatte inherente afwijkingsbevoegdheid;

  • b.

    de financiële consequenties van het besluit naar verwachting het daartoe in de door het algemeen bestuur vastgestelde begroting bestemde budget overschrijden;

  • c.

    er persoonlijke betrokkenheid van de gemandateerde bij het te nemen besluit bestaat;

  • d.

    de uitoefening van de bevoegdheden ingrijpende gevolgen voor de Omgevingsdienst kan hebben conform door het Dagelijks Bestuur geformuleerde richtlijnen.

Artikel 7 Informatieplicht

De directeur verschaft het algemeen bestuur, dagelijks bestuur dan wel de voorzitter gevraagd of ongevraagd informatie over de uitvoering van de aan hem gemandateerde bevoegdheden.

Artikel 8 Ondermandaat

1.De directeur kan de bevoegdheden, genoemd in artikel 4, in ondermandaat verlenen

aan functionarissen in dienst van of werkzaam voor de Omgevingsdienst.

2.De directeur gaat niet over tot het opdragen in ondermandaat dan na verkregen toestemming

van het algemeen bestuur, dagelijks bestuur onderscheidenlijk de voorzitter.

Artikel 9 Ondertekening

In de ondertekening dient tot uitdrukking te worden gebracht dat het besluit is genomen krachtens

mandaat of volmacht. Hierbij wordt de volgende formulering aangehouden:

“Het algemeen bestuur van de Omgevingsdienst regio Nijmegen

namens deze:”

De directeur van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen,

gevolgd door de handtekening, functie en naam van de gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde.

OF

“Het dagelijks bestuur van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen,

namens deze:”

De directeur van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen,

gevolgd door de handtekening, functie en naam van de gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde.

OF

“De voorzitter van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen, namens deze:”

De directeur van de Omgevingsdienst regio Nijmegen,

gevolgd door de handtekening, functie en naam van de gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde.

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag nadat het bekend is gemaakt.

  • 2.

    Dit besluit wordt aangehaald als: ‘Regeling houdende de verlening van Mandaat, volmacht en machtiging aan de directeur van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen

Aldus besloten in de vergadering van 13 december 2012

Het algemeen bestuur van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen

de voorzitter, de secretaris,

Aldus besloten in de vergadering van 29 november 2012

Het dagelijks bestuur van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen

de voorzitter, de secretaris,

De voorzitter van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen

de voorzitter,