Organisatie | Ermelo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | BELEIDSRICHTLIJNEN RECLAME, UITSTALLINGEN, TERRASSEN |
Citeertitel | BELEIDSRICHTLIJNEN RECLAME, UITSTALLINGEN, TERRASSEN |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | RICHTLIJNEN BEELDKWALITEIT STATIONSSTRAAT ERMELO |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-01-2015 | nieuwe regeling | 14-10-2014 Ermelo's Weekblad, 14-01-2015 | Onbekend. |
De aantrekkingskracht van een centrumgebied staat of valt voor veel mensen met sfeer en uitstraling, maar ook met de kwaliteit van het onderhoud van de omgeving. Met dit in het achterhoofd is het centrum van Ermelo onder de loep genomen.
De langgerektheid van het centrumgebied, van het historische deel bij het Weitje tot en met het Stationsplein en de schakeling van straten daartussen met flauwe bochten is een belangrijke karakteristiek van Ermelo. Dit gebied vormt het hart van het dorp.
De richtlijnen beeldkwaliteit zijn een middel om, in aanvulling op de herinrichting van de openbare ruimte, grip te krijgen op de ‘couleur locale’ van dit hart van Ermelo. Niet alleen voor haar inwoners en ondernemers, maar juist voor de bezoekers, die in de zomer hun vakantie doorbrengen in en rond Ermelo. Voorop staat dat het centrum een multifunctioneel gebied is en een solide basis vormt voor het voorzieningenniveau (inclusief horeca), een breed winkelaanbod, een hoogwaardige (woon)omgeving voor bewoners en werknemers en een plek waar bezoekers aangenaam kunnen recreëren.
Aspecten die een grote rol spelen bij de beeldkwaliteit van ‘het hart’ zijn de panden die het winkelgebied vormgeven. In dit document wordt ingezoomd op de beeldkwaliteit van reclame-uitingen, uitstallingen en terrassen. De aanleiding voor het opstellen hiervan vormen de herinrichting van de openbare ruimte van de Stationsstraat, welke voortkomt uit het Masterplan en Centrumplan. In de komende periode wordt een beeldkwaliteitplan opgesteld welke ingaat op gevels en architectuur, welke een cruciale rol spelen bij de beleving en sfeer van het centrum.
Echter, de architectuur van individuele panden kan al snel ondergesneeuwd raken bijvoorbeeld door reclame-uitingen en massieve luifels. Voor de individuele ondernemer is het echter onmiskenbaar van belang herkenbaar te zijn en zich te profileren. ‘Opvallen’ is een relatief begrip. Maar al te vaak is te zien dat gevelreclame inzet wordt van een onbedoelde wedloop ten opzichte van de buren. De verblijfskwaliteit voor de consument, en daarmee voor de individuele winkelier, is er echter bij gebaat als er een hoogwaardig en aangenaam totaalbeeld is. Rust in de reclame-uitingen is essentieel voor een hoog beeldkwaliteitsniveau. Hierdoor is in de toekomst de unieke verzameling van architectuur van de panden weer duidelijk beleefbaar.
Om de gewenste situatie uit de richtlijnen beeldkwaliteit te realiseren, is ervoor gekozen om de visie uit de richtlijnen beeldkwaliteit voor reclame-uitingen, uitstallingen en terrassen onder te brengen in de Algemene Plaatselijke Verordening en de daarbij horende beleidsregels. Deze richtlijnen gelden (vooralsnog) niet voor de Markt en de Branderskamp (“de Verbinding”).
Dit document met Richtlijnen Beeldkwaliteit staat niet op zichzelf. Het sluit aan bij de Welstandsnota gemeente Ermelo (herziening 2007), Beeldkwaliteitplan omgeving Oude Kerk - het Weitje (1996) en Masterplan Centrum Ermelo (2012).
2. RICHTLIJNEN RECLAME-UITINGEN
Hoewel reclame, luifels en uitstallingen misschien op het eerste gezicht ondergeschikte elementen lijken, kan vooral een optelsom ervan grote invloed hebben op het beeld van het pand en van de straat als geheel. Uitgangspunt is dat er voldoende mogelijkheden en ruimte ontstaat voor individuele expressie van winkels via reclame-uitingen. Het hoogwaardig (historisch) karakter van het straatbeeld en de architectuur van het individuele pand dienen tegelijkertijd in stand te blijven.
toegestane vormen van reclame-uitingen
De diverse vormen van reclame-uitingen hebben een verschillende uitwerking op de beoogde rust in het straatbeeld. Haakse reclame is bijvoorbeeld ingrijpender in het straatbeeld dan platte gevelreclame. Dit komt door de coulissewerking (ophopend effect) die uitgaat van een verzameling aan haakse reclame-uitingen. In het algemeen kan gesteld worden dat de voorkeur uitgaat naar reclame-uitingen die de architectuur van de gevel ondersteunen. Bijvoorbeeld door het niet plaatsen van een lichtbak als reclame-uiting, maar te kiezen voor losse letters. Dit geldt zowel voor platte gevelreclame als het beplakken van de winkelruit.
Per reclame-uiting gelden specifieke regels. Deze geven ruimte en vrijheid voor eigen invulling. Elke ondernemer kan die reclame-uitingen kiezen die het beste passen bij zijn/haar wensen.
Met banieren worden de zeildoeken reclame-uitingen bedoeld, die zijn gespannen in een metalen frame of tussen twee bevestigingsbuizen.
Met banieren worden de zeildoeken reclame-uitingen bedoeld, die zijn gespannen in een metalen frame of tussen twee bevestigingsbuizen.
verlichting bij reclame of aan de gevel:
Een luifel mag alleen worden gebruikt voor beschutting, bescherming van koopwaar e.d. en moet zijn vormgegeven als een lichte en elegante constructie. Aangezien luifels vaak zijn aangebracht om reclame-uitingen op te kunnen etaleren, gelden hiervoor de volgende richtlijnen:
Rolluiken hebben een functionele waarde voor het beveiligen van panden. Echter, ze hebben een negatieve invloed op de sfeer van de straat buiten winkeltijden. Bestaande rolluiken kunnen behouden blijven, echter bij het plaatsen van nieuwe rolluiken dienen de volgende richtlijnen in acht te worden genomen:
Een vorm van reclamevoering die veel voorkomt in Ermelo, is de aanwezigheid van reclameborden en uitstallingen op straat. Het komt het meest voor in het kernwinkelgebied, maar ook in de overgangszone bevinden zich ondernemers die gebruik maken van de openbare ruimte voor hun (mobiele) reclame-uitingen. Dit heeft grote gevolgen voor het straatbeeld en de kwaliteit van de openbare ruimte. Daarnaast vormen deze borden en uitstallingen hinderlijke obstakels voor het passerend publiek; niet in de laatste plaats voor ouderen, visueel gehandicapten en rolstoelgebruikers. Daarom wordt gepleit voor een regulering, door uitstallingen en reclames in een zone van 100 cm vanuit de gevel toe te staan. De zone wordt gemarkeerd in de verharding.
uitstallingen in de vorm van stoepborden:
uitstallingen in de vorm van vitrines, etalages of uitverkoop-bakken:
uitstallingen in een andere vorm:
Terrassen leveren een belangrijke bijdrage aan de uitstraling en de sfeer van de gebouwen en de openbare ruimte. Echter, zij kunnen ook hinderlijk zijn door plaatsing op een verkeerde plek of een te grote omvang. Het plaatsen van terrassen dient te geschieden op plekken die daar de ruimte voor bieden. De voorkeur wordt gegeven aan straatverbredingen of pleinvormige ruimtes. Als terrassen op het trottoir geplaatst worden, dient dit niet ten koste te gaan van het doorgaande wandelverkeer. De daadwerkelijke realisatie van de locaties voor terrassen moet nog getoetst worden binnen de planologische kaders van de gemeente.
Op het gebied van terrassen zijn twee soorten te onderscheiden: het winter- en zomerterras.
Het winterterras (ook wel gevelterras genoemd):
Het zomerterras (ook wel eilandterras genoemd):
Voor het opstellen van terrassen kan per deelgebied van de Stationsstraat een principe worden afgesproken. Deze deelgebieden zijn gekozen door hun verkeerskundige functie of karakter. In het algemeen kan gesteld worden dat voor de delen van de Stationsstraat waar autoverkeer is toegestaan, de mogelijkheid bestaat om een winterterras langs te gevel op te stellen en een zomerterras op de strook waar ook parkeervoorzieningen en bomen zich bevinden. Dan wordt dus een parkeerplaats ‘uitgeruild’ tegen een zomerterras. Voorwaarde is dat dit past binnen en is afgestemd met het parkeerbeleid. Deze terrassen bevinden zich altijd in nabijheid van het desbetreffende pand en zijn niet breder dan het desbetreffende horecabedrijf.
De Stationsstraat is opgedeeld in drie deelgebieden:
De getekende principe-inrichtingen dienen voor het hele desbetreffende deel van de Stationsstraat.
Zowel bestaande als nieuwe horecagelegenheden vallen hier onder.
Daarnaast bezit Ermelo een aantal pleinen (Raadhuisplein, de Enk (Pauwenplein) en Molenaarsplein) en vorkvormige kruisingen welke plek (kunnen) bieden aan terrassen. Op deze pleinen kan langs de gevel een winterterras worden opgesteld. Het zomerterras bevindt zich op het pleinvlak, in nabijheid van het desbetreffende pand.
Bij het Raadhuisplein gaat het om het eventueel opstellen van zomerterrassen door:
Bij de Enk (het Pauwenplein) gaat het om het eventueel opstellen van zomerterrassen door:
opstellen van het terras van de horecagelegenheden aan de noordzijde in een strook op straat gelegen tussen het pleinvlak en het winterterras. Tussen zomer- en winterterras dient een doorstroomgebied van minimaal 1,50 meter vrijgehouden te worden. Tussen zomerterras en pleinvlak (gemarkeerd met andere verharding) dient in verband met hulpdiensten een doorstroomgebied van minimaal 3,50 meter vrijgehouden te worden.
Bij het Molenaarsplein gaat het om het eventueel opstellen van zomerterrassen nabij de Molen direct aan de gevel van het desbetreffende pand. De vorkvormige kruisingen bieden beide ruimte voor een aantal eventuele locaties voor zomerterrassen. Deze zijn aangegeven op de hiernaast weergegeven illustratie. ’t Weitje is een gebied waar winterterrassen een plek kunnen vinden direct aan gevel van de individuele panden. De openbare ruimte (stoepen, grasveld) blijft vrij van permanente terrassen.
Om met een goed ingericht terras de ruimtelijke kwaliteit te verhogen dienen de volgende richtlijnen met betrekking tot de terrasinrichting in acht te worden genomen:
terrasmeubilair (stoelen en tafels):
terrasmeubilair is gemaakt van hoogwaardige materialen die duurzaam zijn (zowel in materiaalkeuze als slijtvastheid en behouden kwalitatieve uitstraling) : bijvoorbeeld rotan, hout en staal in gedempt kleurgebruik (geen uitbundig kleurgebruik). Bijvoorbeeld goedkoop ogende plastic stoelen zijn niet toegestaan;
parasols kunnen op eenvoudige wijze worden verwijderd, waarna geen obstakels achterblijven of schade ontstaat aan de ondergrond. De verankering van de parasols is verzonken in de verharding van de openbare ruimte bij het winterterras. Dit dient afgestemd te worden met het ontwerp, uitvoering en beheer van de openbare ruimte.
windschermen / terrasafscheidingen:
profielen van de windschermen bestaan uit hoogwaardige materialen: hout, staal of aluminium; de schermen zelf bestaan uit glas of glas met daaronder aluminium/staal/ hout (onderste 80 cm); kleurstelling past bij het overige terrasmeubilair en bestaat uit natuurlijke kleuren (geen uitbundig kleurgebruik);
overig terras meubilair (bijvoorbeeld kinderstoelen, lounge-zakken, etc.)
Alle nieuwe (gevel)reclames, uitstallingen en/of terrassen en vervangende/ gewijzigde (gevel)reclames, uitstallingen en/of terrassen die geplaatst of aangebracht worden na de nulmeting moeten voldoen aan de criteria, genoemd in onderhavig beleid;
Voor de bestaande terrassen, verleende vergunningen en ingediende aanvragen op het moment van de nulmeting geldt:
Voor alle bestaande uitstallingen en op de grond staande reclameborden geldt een overgangsperiode van twee maanden na de nulmeting, waarin de vergunning kan worden aangevraagd. Na afloop van deze termijn moeten alle uitstallingen voldoen aan onderhavig beleid. Deze termijn van twee maanden geldt niet, als dit in het belang van de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid voor de hulpdiensten en de doorloop voor blinden en slechtzienden niet gewenst is.
COLOFON
bronnen
Welstandsnota gemeente Ermelo (herziening 2007)
Beeldkwaliteitplan omgeving Oude Kerk - het Weitje (1996)
Masterplan Centrum Ermelo (2012)
Voorontwerp openbare ruimte Centrum Ermelo (MTD landschapsarchitecten, 2013)
opdrachtgever
gemeente Ermelo
Raadhuisplein 2
3851 NT Ermelo
opdrachtnemer
MTD landschapsarchitecten
Zuid-Willemsvaart 142
5211 NW ‘s-Hertogenbosch
- definitief concept versie 4 -
25 juli 2014
‘s-Hertogenbosch