Organisatie | Terneuzen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Interne klachtenregeling gemeente Terneuzen 2015 |
Citeertitel | Interne klachtenregeling Terneuzen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-08-2015 | Nieuwe regeling | 07-07-2015 | Onbekend |
De raad van de gemeente Terneuzen;
Gezien het voorstel van het college van Burgemeester en wethouders d.d. 26 mei 2015;
overwegende dat hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht voorziet in regelgeving inzake de behandeling van klachten;
dat ten behoeve van een zorgvuldige behandeling van klachten een interne procedure voor klachtenbehandeling (artikel 9:2 Awb) gewenst is;
dat het wenselijk is de klachtenregeling uit 2004 te actualiseren;
gelet op het bepaalde in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 149 van de Gemeentewet;
Verordening ‘Interne klachtenregeling gemeente Terneuzen 2015’
Hoofdstuk 1 Begrips- en algemene bepalingen
Klachten over gedragingen van een bestuursorgaan, de voorzitter of leden daarvan worden door het bestuursorgaan zelf behandeld of, indien daartoe aanleiding bestaat, door de burgemeester wanneer het een klacht tegen een wethouder betreft en door de locoburgemeester wanneer het een klacht tegen de burgemeester betreft.
Hoofdstuk 3 Procedure voor schriftelijke klachten
Het bestuursorgaan is niet verplicht de klacht te behandelen, indien zij betrekking heeft op een gedraging:
zolang ter zake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en ter zake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is.
Het bestuursorgaan stelt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, de beslissing over de klacht alsmede van eventuele conclusies die daaraan zijn verbonden. In deze brief wordt ook melding gemaakt van de mogelijkheid gebruik te maken van een externe klachtvoorziening.
Artikel 10 Intrekking oude verordening
De ‘Regeling voor de interne afhandeling van klachten’ zoals vastgesteld door de raad op 16 december 2004 wordt ingetrokken.