Organisatie | Westerveld |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement op de raadscommissies van de Gemeente Westerveld 2015 |
Citeertitel | Reglement van orde voor de raadscommissies |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-07-2015 | 01-06-2019 | Nieuwe regeling | 04-06-2015 Da's Mooi, 14-07-2015 | 2015 Raad 0082 |
Artikel 2 Instelling raadscommissies
1.Raadscommissie Fysiek Domein en Middelen, waarvan de werkzaamheden de volgende onderwerpen betreffen:
a). Burger en Bestuur en Openbare orde & Veiligheid (programma 1)
b). Beheer Openbare Ruimte en Milieu (programma 2)
c). Lokale economie, vrijetijdseconomie (deel van programma 4)
d). Ruimtelijke ontwikkelingen (programma 6)
e). Belastingen en financiën (programma 7)
f). De verplichte paragrafen uit de begroting
2.Raadscommissie Sociaal Domein, waarvan de werkzaamheden de volgende onderwerpen betreffen:
a). Onderwijs, sport en jeugdzorg (programma 3)
Artikel 4 Mandaat jaarstukken verbonden partijen.
Een raadscommissie is bevoegd om te reageren, anders dan het nemen van besluiten, naar aanleiding van aan de raad gerichte jaarstukken van verbonden partijen waarop een reactie van de gemeenteraad wordt gevraagd en die behoren tot het werkgebied van die raadscommissie.
Artikel 8 Oproep en voorlopige agenda
De commissievoorzitter zendt ten minste tien dagen voor een vergadering de commissieleden een schriftelijke oproep en de voorlopige agenda met de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 86, tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken. De commissievoorzitter kan, gezien het onderwerp van de commissie, besluiten om naast de vaste leden van de commissie ook andere leden van de raad of raadscommissies op te roepen.
Artikel 11 Ter inzage leggen van stukken
Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een voorlopige agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Als na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raadscommissie en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving.
Artikel 12 Openbare kennisgeving
1.De commissievergadering wordt ten openbare kennis gebracht via de website van de gemeente en door aankondiging in de huis-aan-huiskrant ‘Da’s Mooi’. In bijzondere gevallen, waaronder de situatie onder artikel 7 lid 3, kan de voorzitter besluiten de vergadering bekend te maken door de aankondiging in de regionale krant ‘Meppeler Courant’.
Artikel 14 Opening vergadering en quorum
Op een vergadering als bedoeld in het tweede lid is het eerste lid niet van toepassing. Een raadscommissie kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het eerste lid niet geopende vergadering was belegd alleen vergaderen als blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende commissieleden tegenwoordig is.
b). een aantekening van welke onder a genoemde personen afwezig waren;
c). een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;
d). een samenvatting van het advies aan de raad;
e). bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 16 door de raadscommissie is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.
Artikel 17 Deelname aan de beraadslaging door anderen
Een raadscommissie kan op enig moment besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de vergadering.
Artikel 18 Inspreekrecht burgers
1.Burgers kunnen in een vergadering het woord voeren over onderwerpen die geagendeerd zijn én waarvoor is aangegeven dat zij open staan voor het inspreekrecht. Inspreken is in elk geval niet mogelijk op de volgende onderwerpen:
b). vaststellen agenda en vergaderorde;
c). besluitenlijst vorige vergadering;
e). ingekomen stukken en mededelingen;
f). informatie van het college en van de burgemeester;
g). informatie van het college en van de burgemeester over verbonden partijen;
Sprekers richten zich tot de commissievoorzitter. De spreker voert het woord, nadat de commissievoorzitter hem dit heeft verleend. De commissievoorzitter kan de deelnemers aan de vergadering toestaan aan insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en deelnemers van de vergadering.
Artikel 19 Vragenhalfuur burgers
a). over een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar bij het betreffende bestuursorgaan of beroep op de rechter openstaat of heeft opengestaan;
b). indien een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene Wet Bestuursrecht kan of kon worden ingediend;
c). over benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen.
De totaal beschikbare spreektijd bedraagt maximaal 30 minuten. Zij die zich als spreker hebben aangemeld krijgen van de voorzitter en in een door hem bepaalde volgorde, gedurende maximaal 5 minuten het woord. Indien zich meer dan zes sprekers hebben aangemeld, wordt de totaal beschikbare spreektijd evenredig over hen verdeeld.
De voorzitter van de commissie Fysiek Domein en Middelen is voorzitter van de auditcommissie. Verder bestaat de commissie uit een door de commissie Fysiek Domein en Middelen aangewezen vertegenwoordiger, de accountant, de door het college aangewezen ambtenaar die belast is met het onderzoek op basis van artikel 213a van de Gemeentewet en een medewerker belast met de financiële administratie van de gemeente.