Organisatie | Overbetuwe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening participatieraad gemeente Overbetuwe 2015 |
Citeertitel | Verordening participatieraad gemeente Overbetuwe 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Verordening participatieraad gemeente Overbetuwe 2015.pdf |
Geen.
Gelet op artikel 2.1.3, derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 47 van de Participatiewet, artikel 2.10 van de Jeugdwet en artikel 84 van de Gemeentewet
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-07-2015 | nieuwe regeling | 14-07-2015 Officiële bekendmakingen 20 juli 2015, gemeenteblad nr. 65858 | 15rb000013 |
Onderwerp: verordening participatieraad gemeente Overbetuwe 2015
De raad van de gemeente Overbetuwe;
gelezen het raadsvoorstel van burgemeester en wethouders van 26 mei 2015;
gelezen het advies van de participatieraad van 20 mei 2015;
gelezen het advies van de voorbereidende vergadering van 30 juni 2015;
gelet op artikel 2.1.3, derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 47 van de Participatiewet, artikel 2.10 van de Jeugdwet en artikel 84 van de Gemeentewet;
Artikel 2 Doelstelling en taak van de participatieraad
De participatieraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit aan burgemeester en wethouders en/of de raad over beleidsvoornemens en de vaststelling of wijziging van verordeningen op het gebied van het sociaal domein en de overige aangelegenheden die deelname van ingezetenen van de gemeente aan sociaal-maatschappelijke activiteiten en voorzieningen en de arbeidsmarkt betreffen.
Artikel 3 Samenstelling, lidmaatschap en vergoeding
Zowel de voorzitter als de leden van de participatieraad zijn ingezetene van de gemeente. Daarnaast zijn de leden personen zoals bedoeld in artikel 7, eerste lid van de Participatiewet, dan wel cliënt op grond van de wet Maatschappelijke ondersteuning of de Jeugdwet of vertegenwoordigers van deze personen, cliënten of cliëntgroepen.
Burgemeester en wethouders benoemen de leden op voordracht van de participatieraad met inachtneming van een evenwichtige spreiding van de leden over de aandachtsgebieden van het sociaal domein en overige aandachtsgebieden die de deelname van ingezetenen van de gemeente aan sociaal-maatschappelijke activiteiten en voorzieningen en de arbeidsmarkt betreffen.
De participatieraad en de werkgroep(en) nemen kennis van het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht en zorgt dat zijn leden worden geïnformeerd over de hiervoor bedoelde geheimhoudingsplicht.
De voorzitter is bevoegd deskundigen en ambtenaren uit te nodigen tot het deelnemen aan de vergaderingen van de participatieraad.
Aldus besloten in zijn openbare vergadering
van 14 juli 2015.
DE RAAD VOORNOEMD,
de griffier,
drs. A.J. van den Brink
de voorzitter,
drs. A.S.F. van Asseldonk
De opdracht voor zowel burgemeester en wethouders, de raad als participatieraad bestaat eruit de inwoners te laten meedoen. Beperkingen moeten zo goed als mogelijk worden weggenomen; iedereen moet kunnen meedoen. Waaraan? Een huishouden voeren, kinderen opvoeden, sociale contacten onderhouden, werk.
Meedoen gaat in onze gemeente op een ‘gekantelde’ wijze. Inwoners leveren zo goed als mogelijk de eigen inbreng/ inzet om de beperking te overwinnen. Als een dienst of hulpmiddel beschikbaar wordt gesteld, dan verwacht de gemeente een geldelijke eigen bijdrage (binnen de mogelijkheden die de wet stelt).
De participatieraad staat burgemeester en wethouders en de raad bij tijdens de voorbereiding van beleid. Op een reeks onderwerpen hecht het college aan goed overleg met inwoners, opdat gemeentelijk beleid getoetst wordt op inhoud, draagvlak en uitvoerbaarheid (klopt het, kan het, werkt het). De participatieraad vertegenwoordigt de inwoners en/ of helpt het gesprek snel en adequaat voeren.
De leden van de participatieraad hebben affiniteit met één of meerdere beleidsterreinen. In het oog springen aandachtsgebieden van het sociaal domein (Wmo, Jeugdwet en Participatiewet) en overige aandachtsgebieden die de deelname van ingezetenen van de gemeente aan sociaal-maatschappelijke activiteiten en voorzieningen en de arbeidsmarkt betreffen. De participatieraad draagt zorg voor goed overleg met de inwoners en de groeperingen daarbinnen (cliënten, deelnemers, patiënten, leden, huurders, uitkeringsgerechtigden).
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel worden de in dit besluit gehanteerde begrippen omschreven.
Artikel 2 Doelstelling en taak van de participatieraad
Doelstelling van de participatieraad is om de opdracht van de gemeente met betrekking tot burgerparticipatie binnen het sociaal domein uit te voeren. De taak van de participatieraad is het gevraagd en ongevraagd adviseren over de vorming van beleid en de vaststelling van regelgeving die het sociaal domein betreft en in bredere zin de deelname van inwoners aan sociaal-maatschappelijke activiteiten en de arbeidsmarkt.
Dit betekent dat de participatieraad geen bevoegdheden heeft waar het gaat over de uitvoering van beleid en zaken met betrekking tot een individueel persoon, zoals klachten en bezwaarschriften.
De leden van de participatieraad verrichten hun werkzaamheden zonder last. Dit waarborgt de onafhankelijkheid van de leden ten opzichte van het gemeentebestuur en de cliëntgroepen die zij vertegenwoordigen. Natuurlijk dient het lid zich wel te realiseren dat hij vertegenwoordiger is van bepaalde cliëntgroepen (zie ook de algemene toelichting). Ruggenspraak met de groepen die hij vertegenwoordigd zal dan ook georganiseerd moeten worden.
Artikel 3 Samenstelling, lidmaatschap en vergoeding
Over het tweede lid wordt opgemerkt dat de aandachtsgebieden met name voortkomen uit de wettelijke regelingen in het sociaal domein. Daarnaast zijn er aandachtsgebieden die hier niet direct uit voortkomen maar er wel verband mee hebben.
De volgende onderverdeling toont de verscheidenheid aan aandachtspunten:
Op grond van de participatiewet moeten de personen genoemd in artikel 7, eerste lid of hun vertegenwoordigers deelnemen in de participatieraad. Wmo en Jeugdwet geven aan dat in ieder geval cliënten of hun vertegenwoordigers deelnemen. Vertegenwoordigers kunnen de belangen van meerdere cliëntgroepen of cliëntprofielen behartigen.
Leden en voorzitter worden benoemd of ontslagen op voordracht van de participatieraad (leden vier, vijf en zes). In het huishoudelijk reglement legt de participatieraad nader vast hoe zij de werving, selectie van leden, stemming over voordracht tot benoeming en ontslag en dergelijke regelen.
Bij voordracht voor benoeming waarborgt de participatieraad dat dit niet leidt tot strijdigheid met de verordening. Het beoogde lid mag bijvoorbeeld geen lid zijn van de raad en ook niet werkzaam zijn bij een organisatie die in Overbetuwe taken uitvoert voor de gemeente op het gebied van het sociaal domein. Ook wordt gezorgd voor een evenwichtige spreiding van de verschillende doelgroepen over de aandachtsgebieden waar de participatieraad over adviseert.
Het zevende lid geeft aan dat burgemeester en wethouders in principe de voordracht van de participatieraad volgen. Als zij vinden dat de beoogde benoeming of ontslag strijd op levert met deze verordening dan wijken zij hier gemotiveerd en schriftelijk van af.
De leden worden benoemd voor een periode van vier jaar. Zij kunnen daarna weer benoemd worden voor eenzelfde periode. Iedere vier jaar krijgt het lid zodoende de gelegenheid om te overwegen of hij zijn lidmaatschap de komende vier jaar nog wil of kan vervullen. Daarnaast hebben burgemeester en wethouders dan de gelegenheid, wederom op voordracht van de participatieraad, om te overwegen of het niet strijdig is met de verordening dat het lid wederom voor een periode van vier jaar wordt benoemd.
Artikel 4 Ambtelijk secretaris
De ambtelijk secretaris draagt zorg voor de ambtelijke ondersteuning. Die strekt zich uit tot de administratieve hulp en tot de beleidsmatige advisering, in de participatieraad, bij de beraadslagingen in de werkgroepen en tijdens het horen van de achterbannen.
Op grond van dit artikel kan de participatieraad werkgroepen instellen. De kosten die deze werkgroepen eventueel maken, maken onderdeel uit van de kosten van de participatieraad.
Artikel 6 Werkwijze, huishoudelijk reglement
De strekking van dit artikel is dat de participatieraad zelf zijn werkwijze bepaalt, uiteraard met inachtneming van het bepaalde in dit besluit en onverminderd de bevoegdheid van het college om terzake voorschriften te stellen. Op grond van het tweede lid stelt de participatieraad een huishoudelijk reglement vast, dat ter kennisname aan burgemeester en wethouders wordt gebracht. Het tweede lid bepaalt tevens over welke zaken ten minste iets wordt bepaald in het huishoudelijk reglement. Onverlet de aanwezigheid van een (plaatsvervangend) voorzitter en ambtelijk secretaris kent de participatieraad een dagelijks bestuur.
Met de bepaling in het eerste lid dat de participatieraad vergadert zo dikwijls als zij dat nodig acht, wordt voldaan aan het vereiste van een periodiek overleg.
In lid 4 wordt aangegeven dat de participatieraad in principe openbaar vergadert. De agenda moet dan ook tijdig gepubliceerd worden, om belangstellenden in staat te stellen bij de vergadering te zijn. De participatieraad kan besluiten tot een besloten vergadering, bijvoorbeeld als er vertrouwelijke bestuursinformatie wordt behandeld. Zie daarvoor ook artikel 10.
Voor het overige behoeft dit artikel geen verdere toelichting.
Burgemeester en wethouders, voorzitter en dagelijks bestuur van de participatieraad informeren elkaar frequent over de beleidsthema’s, vraagstukken en adviesvragen. In dit artikel is bepaald dat de participatieraad alle informatie ontvangt waarover het college de beschikking heeft met betrekking tot adviesvragen en de aandachtsgebieden die de participatieraad bestrijkt (zie ook artikel 4 van het besluit), zodat de participatieraad goed geïnformeerd kan adviseren.
Dit artikel behoeft geen toelichting, met dien verstande dat als het burgemeester en wethouders een besluit nemen dat afwijkt van het advies van de participatieraad, zij de reden van afwijking in de motivering van het besluit moet vermelden.
Het is de intentie om de participatieraad zo vroeg mogelijk in het proces bij de beleidsvorming te betrekken. Dit betekent dat er al kan worden overlegd voordat burgemeester en wethouders een formeel standpunt hebben ingenomen. Voor stukken die nog niet door burgemeester en wethouders behandeld zijn geldt in alle gevallen de geheimhouding uit dit artikel. Dit geldt ook voor de werkgroep(en).
Op grond van deze bepaling kan de voorzitter deskundigen en ambtenaren uitnodigen om aan de vergaderingen van de participatieraad deel te nemen, zodat de raad tot een afgewogen advies kan komen.
Het budget is, behalve de kosten voor de vergoedingen voor de leden ter vrije besteding van de participatieraad. Ten laste hiervan kunnen kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging en organisatiekosten. De participatieraad legt achteraf verantwoording af over de besteding van deze middelen.
Op grond van dit artikel is het college bevoegd ter uitvoering van dit besluit nadere regels te stellen.