Organisatie | Haaren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Auditcommissie 2015 Haaren |
Citeertitel | Verordening Auditcommissie 2015 Haaren |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, art. 84
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-07-2015 | Nieuwe regeling | 16-07-2015 | Raadsvoorstel, 16 juli 2015 |
Artikel 6 Taken en bevoegdheden
Toelichting Verordening Auditcommissie 2015 Haaren
De Auditcommissie is geen "politieke" commissie. De Auditcommissie voert zo objectief en neutraal mogelijk haar werkzaamheden uit, zonder dat politieke standpunten worden ingenomen. Het politieke debat over de adviezen en bevindingen van de Auditcommissie vindt plaats in de raad.
Artikel 3 Samenstelling en benoeming
Per fractie een vertegenwoordiger zorgt ervoor dat iedere fractie rechtstreeks contact heeft met de accountant en direct invloed heeft op de adviezen van de auditcommissie. De voorzitter is tevens lid, dit betekent dat er niet vanuit één fractie een lid en een voorzitter deelnemen in de commissie. Bij afwezigheid van de voorzitter kan de commissie een vervanger aanwijzen.
Uitsluitend raadsleden komen in aanmerking voor het lidmaatschap van de Auditcommissie. De taken van de Auditcommissie hebben ook een directe relatie met het raadswerk, de besluitvorming in de raad. Het lidmaatschap is gelijk aan de raadsperiode, dus bij de nieuwe raad worden de leden opnieuw benoemd, ook die leden die al lid waren.
Uit pragmatische overweging is ervoor gekozen om een lid te laten vervangen mocht deze niet aanwezig kunnen zijn, zodat toch elke fractie wel vertegenwoordigd is. De insteek is wel dat de leden ook bij de vergaderingen zijn en zich niet of in ieder geval zo min mogelijk laten vervangen. Daarom worden er ook geen plaatsvervangers benoemd.
De vaste adviseurs zijn diegenen die zich bezig houden met de P&C cyclus binnen de gemeentelijke organisatie en de wethouder die daar over gaat.
De commissie kan anderen uitnodigen, maar daar is geen apart budget voor geregeld, dus in principe alleen diegenen die daarvoor niet apart uren in rekening brengen. De overleggen met de accountant zijn inbegrepen bij de overeenkomst met de accountant.
Een lid is tevens voorzitter. Hij mag zich actief in de vergadering mengen, maar let daarbij op dat de vergadering goed verloopt. De secretaris voert in feite de voorbereidende taken van de voorzitter uit, maakt de agenda in overleg met de afdeling financiën en sluit deze met de voorzitter kort.
De griffier of een medewerker van de griffie vervult de rol van secretaris. De secretaris is tevens de eerste adviseur van de commissie en mengt zich in de vergadering als hij dit nodig acht. Vooraf aan de vergadering zorgt de secretaris dat de commissie alle benodigde informatie ontvangt en dat de verslagen tijdig beschikbaar zijn voor de raad zo kort mogelijk na de vergadering. Tevens let de secretaris erop dat afspraken nagekomen worden en onderneemt hiervoor zonodig actie.
De belangrijkste onderdelen van het takenpakket van de commissie zijn het advies geven aan de raad over mogelijke extra aandachtspunten voor de accountant en het advies geven aan de accountant over zijn verslaglegging. Is die verslaglegging voldoende helder op geschreven en uitgelegd?
De commissie geeft ook advies over de P&C-cyclus, gevraagd of ongevraagd. Tevens let de commissie erop dat de informatie over de P&C cyclus en de inhoudelijke bijbehorende stukken zodanig zijn verwoord dat de raad kan begrijpen waarover de raad besluiten neemt. Daarbij kijkt de commissie ook naar het proces of dit voor verbetering vatbaar is en geeft daar dan zonodig adviezen over. De commissie gaat niet over inhoudelijke zaken, zoals bijvoorbeeld de bedrijfsvoering of anderszins.
De commissie zorgt voor de afstemming van te houden onderzoeken en raadpleegt daarvoor het college en de rekenkamercommissie over welke onderzoeken zij willen gaan doen. Zonodig nodigt de commissie vertegenwoordigers van het college en de rekenkamercommissie uit om een goede afstemming te krijgen.
De commissie is niet bevoegd om besluiten te nemen, de commissie dient slechts ter advisering van de raad. Wel voert de commissie de selectie van de accountant uit, maar doet daarvan een voordracht aan de raad, de raad beslist uiteindelijk en benoemt de accountant.
Artikel 7 Vergaderingen en verslaglegging en Artikel 8 Informeren raad
De meeste simpele wijze en ook de meest complete is het aanreiken van het verslag van de commissievergadering waarin opgenomen de adviezen die de commissie wil meegeven. Zowel de raad als het college hebben toegang tot het verslag en deze is ook openbaar. Zowel de raad als het college zijn verder geen verantwoording schuldig aan de commissie.
De raad, maar ook het college kan de voorzitter van de commissie uitnodigen om een toelichting te komen geven over de adviezen of overige zaken uit het verslag.