Organisatie | Cuijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels Jeugdhulp gemeente Cuijk 2015 |
Citeertitel | Nadere regels Jeugdhulp gemeente Cuijk 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | geen |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-07-2015 | 01-01-2015 | 28-02-2017 | Nieuwe regeling | 14-07-2015 | Onbekend |
Artikel 1 Vormen van Jeugdhulp
Jeugdhulp wordt vanaf 1 januari 2015 toegekend op basis van de volgende indeling in hoofd- en subcategorieën. Voor de duidelijkheid is in de tweede kolom de oude benaming (de indeling tot 1 januari 2015) opgenomen.
Verblijf bij een jeugdhulpaanbieder anders (inclusief specialistische GGZ) | Verblijf zorgaanbieder deeltijd pedagogisch Verblijf zorgaanbieder deeltijd specialistisch |
2. Omschrijving en prestatie-eisen
De jeugdige verblijft thuis, in het eigen gezin. Of anders gezegd, de jeugdige slaapt thuis. In ieder geval formeel. Het kan zijn dat de jeugdige bij opa en oma slaapt of bij iemand anders, echter dit is dan niet formeel zo geregeld.
Ambulante jeugdhulp op locatie van de aanbieder
Ambulante jeugdhulp op locatie betreft ambulante hulp of groepsgesprekken op het kantoor waarbij in principe een (algemene) expertise tegelijkertijd binnen de hulpverlening wordt ingezet. Het betreft o.a. face-to-face contacten met de jeugdige en/of ouders, ook wel poliklinische contacten genoemd. Ook groepsgesprekken of SOVA trainingen vallen onder deze categorie. De gesprekken duren maximaal twee uur.
Omdat op landelijk niveau met de GGZ is overeengekomen dat deze aanbieders vooralsnog op de bestaande wijze blijven registreren is het van belang dat de definitie van de GGZ-hulpvormen helder is:
De generalistische basis-GGZ is gericht op de diagnose en kortdurende, generalistische behandeling van mensen met niet-complexe psychische aandoeningen, gebaseerd op een (vermoeden van) DSM-IV stoornis. Ze kenmerkt zich door 4 zorgprestaties: kort, middel, intensief en chronisch. Het gaat alleen om vormen van ggz-zorg die vallen binnen de reikwijdte van de Zvw, zoals beschreven door Zorginstituut Nederland (ZIN).
In de specialistische jeugd-GGZ worden mensen behandeld met ernstige psychiatrische aandoeningen. Hierbij gaat het om complexe en/of risicovolle problematiek. Het gaat alleen om vormen van ggz-zorg die vallen binnen de reikwijdte van de Zvw, zoals beschreven door Zorginstituut Nederland (ZIN). Ernstige enkelvoudige dyslexie valt onder specialistische Jeugd-ggz zonder verblijf.
Daghulp op locatie van de aanbieder
Bij daghulp is een begeleider of hulpverlener minimaal een dagdeel in de nabije omgeving van de jeugdige. De hulp kan individueel plaatsvinden, maar ook in een groep.
Dagbesteding en dagstructurering vallen hier ook onder. Daghulp vindt plaats op de locatie van de aanbieder. Een belangrijk kenmerk van de dagbehandeling is dat een multidisciplinair team voor de dagbehandeling wordt ingezet. Het gaat bijvoorbeeld om een combinatie van fysiotherapie, gedragstherapie en psychotherapie die tijdens de dagbehandeling wordt ingezet.
Jeugdhulp in het netwerk van de jeugdige
Jeugdhulp in het netwerk van de jeugdige vindt plaats bij de jeugdige thuis, op school of elders in het netwerk van de jeugdige. In ieder geval niet op locatie bij de aanbieder. De intensiteit kan variëren van een of enkele tot 24 uur per dag.
De jeugdige verblijft elders. Dit kan zijn dat de jeugdige formeel elders slaapt, niet zijnde thuis in het eigen gezin, maar ook verblijf bestaande uit een dagdeel overdag. Dit betekent dat het hier niet alleen gaat om de verblijfsvormen waarbij er sprake is van een overnachting. Ook verblijf in logeerhuizen, alleen tijdens weekenden of juist door de week, vallen onder jeugdhulp met verblijf.
De jeugdige verblijft in een pleeggezin. Er is van pleegzorg sprake als er een pleegcontract is tussen de pleegouder(s) en een pleegzorgaanbieder. Hiervan is ook sprake in geval van vakantie-/weekendopvang indien dat onderdeel uitmaakt van het hulpaanbod.
Alle vormen van verblijf die een gezinssituatie benaderen, maar geen pleegzorg zijn. Te denken valt aan gezinshuizen, logeerhuizen en zorgboerderijen waar overnacht wordt.
De jeugdige verblijft bij een jeugdhulpaanbieder op basis van een machtiging gesloten jeugdzorg of op basis van een machtiging BOPZ (Wet Bijzondere Opname Psychiatrische Ziekenhuizen).
Verblijf bij een jeugdhulpaanbieder anders dan bovenstaand verblijf
De jeugdige verblijft op de accommodatie van de jeugdhulpaanbieder, veelal in een groep met andere jeugdigen. In feite betreft het alle vormen van verblijf die niet onder een van de voorgaande categorieën vallen. Hieronder vallen ook begeleid wonen en kamertraining. Deze hulpvormen vinden doorgaans plaats in een verblijf van de hulpaanbieder.
Ten aanzien van te leveren jeugdhulp gelden de volgende algemene eisen:
De jeugdhulpaanbieder ondersteunt de jeugdige én zijn sociale omgeving. Dat betekent dat ondersteuning en advies aan gezins- en familieleden, school, vereniging enzovoort onderdeel uitmaakt van de jeugdhulp wanneer dat leidt tot een grotere inzet van het sociale netwerk of meer zelfredzaamheid en participatie van de jeugdige;
Ten aanzien van Generalistische Jeugd-ggz gelden naast de algemene eisen de volgende eisen:
Ten aanzien van Specialistische Jeugd-ggz zonder verblijf gelden naast de algemene eisen de volgende eisen:
Ten aanzien van de Pleegzorg gelden de volgende eisen:
Ten aanzien van Gezinsgericht Verblijf gelden de volgende eisen:
Ten aanzien van Met Verblijf Gesloten en Overiggelden de volgende eisen:
Ten aanzien van Specialistische Jeugd-ggz met verblijfgelden naast de algemene eisen de volgende eisen:
Voor flexibele jeugdhulp is géén verleningsbeschikking nodig. Jaarlijks bepaalt het College welke vormen van jeugdhulp tot het flexibele volume behoren. Voor 2015 is dat alleen basis generalistische jeugd-ggz.
Vervoer dagbehandeling GGZ in 2015
In 2015 is het vervoer van en naar dagbehandeling GGZ vanuit de zorgverzekeraars overgekomen en valt onder de verantwoordelijkheid van de gemeente. Dit was op voorhand niet bekend en dit vervoer is voor 2015 niet ingekocht bij de jeugdhulpverleners. Indien vervoer naar dagbehandeling niet door de ouders zelf ingevuld kan worden bestaat de mogelijkheid een beroep te doen op vergoeding van taxikosten. De gemeente kan zich hierbij eventueel beroepen op door de gemeente gecontracteerde taxibedrijven of aansluiting zoeken bij de richtlijnen voor het leerlingenvervoer.
Het persoonsgebonden budget voor de verschillende jeugdhulpvormen is niet direct afgeleid van de tarieven waarvoor het college deze diensten heeft gecontracteerd bij verstrekking in natura (lumpsumfinanciering).
Voor de hulpvormen persoonlijke verzorging, begeleiding individueel, begeleiding groep, en kortdurend verblijf, worden de maximum PGB-tarieven overgenomen zoals het zorgkantoor deze in 2014 voor de AWBZ hanteert. Voor de overige jeugdhulpvormen gelden de tarieven zoals opgenomen in bijlage 1 (specialistische maatwerktarieven).
Artikel 4 Betrekken van ingezetenen bij het beleid
Het college stelt de Burger Participatie Raad vroegtijdig in de gelegenheid voorstellen voor het jeugdhulpbeleid te doen en advies uit te brengen bij de besluitvorming.
Bijlage 1 PGB tarieven Jeugdhulp in 2015
Onderstaande tabel geeft de maximale PGB bedragen aan die de gemeente Cuijk voor jeugdhulp in 2015 verstrekt. De tabel is afgeleid van de bruto PGB bedragen die het College voor Zorgverzekeringen in 2014 voor PGB-budgethouders hanteert. Hiermee tracht de gemeente Cuijk rust en continuering van huidige PGB-ondersteuning te bieden in 2015.
Desalniettemin zullen PGB-houders in 2015 toch belangrijke wijzigingen ervaren. Invoering van het landelijk verplicht gestelde trekkingsrecht, budgethouders worden hierover per brief door de sociale verzekeringsbank geïnformeerd, zorgt weliswaar voor minder flexibiliteit, maar ook minder administratieve lasten. De PGB budgethouder kan de te betalen ouderbijdrage aan het Centraal Administratie Kantoor niet meer met zijn persoonsgebonden budget verrekenen.
Voor nieuwe aanvragen of herindicaties PGB geldt een gedifferentieerde PGB-tariefstelling. Dat wil zeggen:
Voor de jeugdhulpvormen die tot op heden geen PGB mogelijkheid kenden, gelden specialistische individuele maatwerktarieven. Bij deze zware vormen zoals specialistische jeugd ggz, pleegzorg, crisisverblijf zal waarschijnlijk slechts in hoge uitzondering een PGB aan de orde kunnen zijn.
Korting 15% bij inschakeling andere zorgorganisatie of zzp’er | Korting 50% met een maximum van € 20,- per uur bij inschakeling sociaal netwerk | ||||
Korting 15% bij inschakeling andere zorgorganisatie of zzp’er | Korting 50% met een maximum van € 20,- per uur bij inschakeling sociaal netwerk | ||||
Korting 15% bij inschakeling andere zorgorganisatie of zzp’er | Korting 50% met een maximum van € 20,- per dagdeel bij inschakeling sociaal netwerk | ||||
Toeslag vervoer € 5,33 per verblijfdag
Als uw aantal geïndiceerde uren en/of dagdelen hoger is dan hier staat, dan wordt het tarief van de hoogste klasse verhoogd met uurtarief of dagdeeltarief op jaarbasis maal aantal extra uren of dagdelen.
E. Beschermd wonen/specialistisch verblijf
Indien van toepassing, specialistisch maatwerktarief op basis van AWBZ PGB tarieven ZZP 2014