HOOFDSTUK 2. De vergunningsplichtige voorraad
Artikel 2. Aanwijzing vergunningsplichtige woonruimte
De volgende categorieën goedkope woonruimte mogen enkel voor bewoning in
gebruik worden gegeven als daarvoor een huisvestingsvergunning is
verleend:
- 1.
Zelfstandige woonruimten in eigendom van toegelaten instellingen
of gemeentelijk woningbedrijf met een huurprijs beneden de
huurliberalisatiegrens zoals verwoord in de MG-Circulaire.
Artikel 3. Criteria voor verlening huisvestingsvergunning
Onverminderd het bepaalde in artikel 10, tweede lid, van de wet, komen
voor een huisvestigingsvergunning in aanmerking:
- a.
woningzoekenden met een huishoudensinkomen zoals dit wordt
verwoord in de MG-circularie zoals die jaarlijks door het
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties wordt
gepubliceerd;
- b.
huishoudens waarvan tenminste één persoon 18 jaar of ouder
is.
Artikel 4. Aanvraag en inhoud huisvestingsvergunning
- 1.
Met de ondertekeningen van het huurcontract wordt automatisch
voldaan aan de door de gemeente gestelde voorwaarden en wordt de
huisvestingsvergunning geacht te zijn verleend.
- 2.
Een besluit tot het niet aanbieden van een huurcontract impliceert
weigering huisvestingsvergunning en dient schriftelijk gemotiveerd
te worden.
Hoofdstuk 3. Woonruimteverdeling
Artikel 5. Inschrijfsysteem van woningzoekenden
- 1.
Het in de gemeente Renswoude werkzame woningbedrijf draagt in het
kader van deze verordening zorg voor het aanleggen en bijhouden van
een uniform inschrijfsysteem van woningzoekenden.
- 2.
Zij stelt regels op over de wijze van (betaling voor) inschrijving,
registratie van gegevens, opschorting en einde van de
inschrijving.
- 3.
De woningzoekende ontvangt een bewijs van inschrijving.
Artikel 6. Bekendmaking aanbod van woonruimte
- 1.
Het aanbod van de in artikel 2 aangewezen woonruimte wordt
bekendgemaakt door publicatie op een voor ieder toegankelijk
gemeenschappelijk digitaal platform (b.v. Huiswaarts.nu)
- 2.
De bekendmaking bevat in ieder geval:
- a.
het adres en de huurprijs van de woonruimte;
- b.
de mededeling op de website dat de woonruimte door middel
van een aanbodmodel wordt aangeboden (waarbij de
inschrijftijd in principe het volgordecriterium is);
- c.
in aanvulling op lid b, kan een toegelaten instelling nadere
voorwaarden stellen c.q. voorrangsregels hanteren voor het
verlenen van de benodigde huisvestingsvergunning.
Artikel 7. Voorrang bij woonruimte van een bepaalde prijs
Bij de toewijzing van woonruimte van een bepaalde huurprijs hanteert het
woningbedrijf wet- en regelgeving zoals die door het Rijk in dezen wordt
opgelegd en jaarlijks geïndexeerd met bijpassende huurinkomenstabel van
het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (de
MG-circulaire);
Artikel 8. Voorrang bij woonruimte van een bepaalde aard
- 1.
Woningen waaraan voorzieningen zijn getroffen op grond van de Wmo
met een hogere waarde dan € 15.000 worden niet eerder opnieuw
verhuurd dan nadat het woningbedrijf het vrijkomen van de woning
heeft gemeld bij het college van B&W en het college heeft
verklaard er geen bezwaar tegen te hebben dat de woning via de
gebruikelijk wijze (via het digitale platform ‘Huiswaarts.nu)
opnieuw aangeboden wordt voor verhuur;
- 2.
In potentie kan woonruimte die voldoet aan het in het vorige lid
genoemde criterium in aanmerking komen voor directe bemiddeling
(art. 28);
- 3.
De reactietermijn voor de gemeente voor de in lid 1 genoemde
woningen is maximaal 6 maanden;
Artikel 9. Verhuisintentie
- 1.
De gemeente spant zich in om – voor zover rechtens mogelijk – de
verhuur van de woningen genoemd in artikel 8. lid 1 te verbinden aan
het daadwerkelijk gebruik door personen met een desbetreffende
Wmo-indicatie;
- 2.
De gemeente zal zich pas op lid 1 van dit artikel beroepen als een
nieuwe bewoner met indicatie voor de woning beschikbaar is en de
zittende huurder passend vervangende woonruimte kan worden
aangeboden.
Artikel 10. Voorrang bij woonruimte op basis van leeftijd
- 1.
Voor woonruimte die specifiek gericht is op de huisvesting specifiek
gericht op het huisvesten van bepaalde doelgroep (b.v. jongeren of
senioren) kan de gemeente voorrang verlenen aan mensen van een
bepaalde leeftijd.
- 2.
Het is niet toegestaan om leeftijd als volgordecriterium te
gebruiken.
Artikel 11. Voorrang bij woonruimte van een bepaalde omvang
Eengezinswoningen met drie slaapkamers of meer kunnen met voorrang
worden verhuurd aan huishoudens van ten minste vijf personen.
Artikel 12. Woonzorginstellingen – beschermd wonen –
- 1.
De in de gemeente werkzame zorginstelling (Charim) is niet verplicht
vrijgekomen woonruimte aan te bieden via het digitale platform
‘Huiswaarts.nu’;
- 2.
Tussentijdse mutaties vallen tijdelijk onder artikel 19
“Experimentbepaling”
- 3.
Voor (toekomstige) huurders gelden de bepalingen zoals die zijn
verwoord in artikel 2 van deze verordening.
Artikel 13. Voorrang bij op basis van herstructurering
- 1.
Herstructureringskandidaten uit Renswoude, dat wil zeggen mensen die
vanwege sloop of ingrijpende renovatie (tijdelijk) hun woning moeten
verlaten, krijgen voorrang binnen de gemeente Renswoude;
- 2.
De voorrangsverklaring is alleen van toepassing op de legale
hoofdbewoner(s) van het pand;
- 3.
Indien nodig kan er directe bemiddeling plaatsvinden door het
woningbedrijf;
- 4.
Indien in de periode van directe bemiddeling woningen onterecht zijn
geweigerd dan wel de kandidaat geen medewerking verleent aan het
tijdig verhuizen is het woningbedrijf gerechtigd een
ontruimingsprocedure op te starten.
Artikel 14. Regionale voorrang bij economische of maatschappelijke
binding
- 1.
Van de in artikel 2 aangewezen categorieën woonruimte kan maximaal
50% van het aanbod met voorrang worden toegewezen aan
woningzoekenden die economisch of maatschappelijk gebonden zijn aan
de regio FoodValley.
Artikel 15. Lokale voorrang bij economische of maatschappelijke
binding
- 1.
Van de in het vorige artikel aangewezen categorieën woonruimte kan
maximaal 50% van het aanbod met voorrang worden toegewezen aan
woningzoekenden die economisch of maatschappelijk gebonden zijn aan
de gemeente Renswoude.
- 2.
De eisen van lokale binding kunnen niet meer van toepassing worden
verklaard als de wettelijke percentages zijn bereikt.
Artikel 16. Rangorde woningzoekenden
- 1.
Voor woningtoewijzingen (ongeacht voorrangsbepalingen) geldt dat de
woningzoekende een passend inkomen moet hebben als genoemd in
artikelen 3 en 7.
- 2.
Personen met een beschikking voor urgentie vallen buiten het
aanbodmodel en worden direct bemiddeld.
- 3.
Als er meerdere woningzoekenden in aanmerking komen voor een woning,
dan worden de volgende volgordecriteria gehanteerd:
- a.
Voorrang op basis van herstructurering;
- b.
Voorrang op basis van leeftijd (mits in de advertentie
aangegeven);
- c.
Voorrang bij woonruimte van een bepaalde omvang (mits in de
advertentie aangegeven);
- d.
Voorrang bij lokale binding (mits in de advertentie
aangeven);
- e.
Voorrang bij regionale binding (mits in de advertentie
aangegeven);
- f.
- 4.
Indien er meerdere personen uit dezelfde voorrangscategorie op een
woning reageren dan heeft de persoon met de langste inschrijftijd de
meeste rechten.
- 5.
Uitzonderingen op lid 3 zijn de kandidaten die voorrang hebben op
basis van herstructurering. Bij deze kandidaten is de woonduur
leidend.
Artikel 17. Vruchteloze aanbieding
In overeenstemming met artikel 17 van de wet wordt in afwijking van het
in artikel 12 bepaalde de huisvestingsvergunning verleend als de
woonruimte door de eigenaar overeenkomstig de in het tweede en derde lid
weergegeven procedure gedurende 1 week vruchteloos is aangeboden aan de
woningzoekenden die ingevolge artikel 3 voor die woonruimte in
aanmerking komen.
Artikel 18. Experimentbepaling
- 1.
B&W kan tijdelijk ontheffing verlenen van de toewijzingscriteria
in deze verordening voor een beperkt deel van de
woningvoorraad;
- 2.
De in het vorige lid genoemde afwijkingsmogelijkheid kan worden
toegepast voor het uitvoeren van experimenten of het passend
huisvesten (bemiddelen) van bijzondere doelgroepen.
HOOFDSTUK 4 Urgentie
Artikel 19 Aanvraag
Degene die dringend behoefte heeft aan (andere) woonruimte, verder te
noemen aanvrager, kan B&Wverzoeken hem een urgentie te
verstrekken.
Artikel 20 Urgentiecategorieën
- 1.
In aansluiting op het bepaalde in de Huisvestingswet zijn er drie
verplichte urgentiecategorieën:
- a.
woningzoekenden die verblijven in een voorziening voor
tijdelijke opvang voor personen die hun woning hebben moeten
verlaten in verband met relationele problemen of
geweld;
- b.
woningzoekenden die mantelzorg verlenen of ontvangen;
- c.
- 2.
Naast deze drie verplichte urgentiecriteria kent Renswoude drie
lokale urgentiecategorieën:
Artikel 21 Afbakening
Om voor urgentie in aanmerking te komen moet de aanvrager in ieder geval
aan de volgende criteria voldoen:
- a.
een aanvrager van urgentie op grond van artikel 20, lid a, b en
c moet voorafgaand aan de aanvraag tenminste twee jaar
aaneengesloten ingezetene zijn en ingeschreven staan in de
Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Renswoude;
- b.
de aanvrager heeft de Nederlandse nationaliteit of beschikt over
een geldige verblijfstitel.
Artikel 22 Leges
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een urgentie op
grond van artikel 20, lid a, b en c worden leges geheven.
Artikel 23 Bewijsstukken
- 1.
De aanvraag voor een urgentie wordt ingediend bij B&W en gaat in
ieder geval vergezeld van de volgende bewijsstukken met betrekking
tot:
- a.
het aantal woningen waar via Huiswaarts.nu op is
gereageerd;
- b.
overige inspanningen om zelf in woonruimte te voorzien;
- c.
het belastbare jaarinkomen en het vermogen in het jaar
voorafgaand aan de aanvraag;
- d.
huurovereenkomst, koopovereenkomst of gedoogverklaring;
- 2.
Bij echtscheiding, verbreking samenwoning, of geregistreerd
partnerschap worden bewijsstukken overlegd met betrekking tot:
- a.
relevante stukken over de echt- en boedelscheiding,
alimentatie en gezag over kinderen;
- b.
bewijs waaruit blijkt dat de aanvrager geen aanspraak kan
maken op de voorheen gezamenlijk bewoonde woning.
Artikel 24 Algemene bepalingen over urgenties
Bij de behandeling van de aanvraag moet vastgesteld worden dat:
- a.
de aanvrager niet in staat kan worden geacht om zelf binnen zes
maanden in woonruimte te voorzien en;
- b.
de woonproblemen aantoonbare gevolgen hebben voor het
functioneren van de aanvrager en dat de toewijzing van een
(andere) woning in Renswoude een substantiële bijdrage levert
aan de oplossing van de woonproblemen en;
- c.
het woonprobleem niet het gevolg is van een zelf gecreëerde
situatie.
- d.
de aanvrager kan aantonen dat een maximale eigen inspanning is
geleverd om zelf een passende woning te vinden.
Artikel 25 Advisering door adviesorgaan
Na ontvangst van de aanvraag wordt er advies gevraagd aan het
adviesorgaan wanneer de aanvrager ingezetene is van deze gemeente, de
problemen niet primair veroorzaakt worden door de uitsluitingsgronden
uit artikel 32 en er wordt voldaan aan artikel 24 van deze
huisvestingsverordening. Er wordt aan het adviesorgaan verzocht om te
beoordelen of er sprake is van een dringende behoefte aan een andere
woning op basis waarvan een sociale, medische of financiële urgentie
verleend kan worden. Het uitgebrachte advies wordt door B&W
meegewogen in haar besluit.
Artikel 26 Aanvullende bepalingen met betrekking tot sociale
urgentie
- 1.
Er is sprake van een sociale urgentie in geval van een acute,
onvoorziene en niet verwijtbare noodsituatie of dreigende
dakloosheid, veelal gecombineerd met andere (psychosociale)
aspecten.
- 2.
Er wordt bij echtscheiding, verbreking samenwoning of verbreking
geregistreerd partnerschap geen urgentie verleend, tenzij er sprake
is van de situatie als bedoeld in het eerste lid én tevens aan alle
volgende aanvullende voorwaarde wordt voldaan:
- a.
er is sprake van aantoonbare zorg voor een of meer
minderjarige kinderen, welke zorg niet (al dan niet
tijdelijk) door een ander opgevangen kan worden en:
- b.
aanvrager heeft niet vrijwillig een woning verlaten en;
- c.
de aanvrager kan geen aanspraak maken op de woning waaruit
men wil vertrekken. Bovendien kan slechts één van de
scheidende partijen in aanmerking komen voor urgentie.
- 3.
Bij een aanvrager van 65 jaar of ouder kunnen uit het onderzoek
specifieke omstandigheden blijken, die mee kunnen wegen voor het
verlenen van urgentie. Die specifieke omstandigheden zijn;
- a.
- b.
vereenzaming/sociaal isolement;
- c.
verwaarlozing door afzwakking van mentale en fysieke
functies (bijv. huis- en tuinactiviteiten)
Artikel 27 Aanvullende bepalingen met betrekking tot de financiële
urgentie
- 1.
Als door niet verwijtbare omstandigheden de woonlasten voor de
huidige huur- dan wel koopwoning niet meer kunnen worden voldaan,
kan er sprake zijn van een financiële urgentie.
- 2.
De omstandigheden in het vorige lid mogen geen gevolg zijn van
echtscheiding, verbreking samenwoning of verbreking geregistreerd
partnerschap.
Artikel 28 Aanvullende bepalingen met betrekking tot de medische
urgentie
- 1.
Er is sprake van een medische urgentie in geval van ernstige
onhoudbare fysieke-, psychiatrische of psychische problematiek
en;
- a.
de vastgestelde problematiek heeft een duidelijke relatie
met de woonsituatie in de huidige woning en;
- b.
de vastgestelde problematiek heeft een chronisch karakter
en;
- c.
er is sprake van ernstige hinder of belemmering en voor het
functioneren in de woning.
- 2.
Indien in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning een
verhuisindicatie is gegeven kan deze gelden als medische urgentie
wanneer ook aan de urgentiecriteria zoals genoemd in het eerste lid
onder sub a, b en c is voldaan.
Artikel 29 Aanvullende bepalingen met betrekking tot het ontvangen/verlenen
van mantelzorg
- 1.
Woningzoekenden die als (ontvanger van) mantelzorg(er), ook als deze
niet aan de wettelijke toelatingseisen van de regio voldoen, in
verband met mantelzorg als bedoeld in art. 1, lid. 16, dringend
woonruimte nodig hebben, kunnen in aanmerking komen voor urgentie,
indien een volgens de gekantelde Wmo-visie gehouden gesprek
(keukentafelgesprek) daartoe aanleiding geeft;
- 2.
De vervangende huisvesting moet een wezenlijke bijdrage leveren aan
de taakverlichting van de mantelzorger;
- 3.
Zo nodig wordt met betrekking tot lid 1 en/of 2 advies ingewonnen
van een onafhankelijk medische adviseur.
Artikel 30 Aanvullende bepalingen met betrekking tot urgentie op basis van
een verblijf in een tijdelijke opvangvoorziening
Woningzoekenden die verblijven in een tijdelijke opvangvoorziening,
omdat zij vanwege geweld of problemen van relationele aard hun
woonruimte hebben moeten verlaten, kunnen in aanmerking komen voor
urgentie, indien het verzoek vergezeld gaat met een gefundeerd advies
van de regionale aanbieder Leger des Heils van dergelijke opvang waarom
huisvesting in Renswoude noodzakelijk is.
Artikel 31 Uitsluitingen
- 1.
Er wordt geen urgentie verleend indien op basis van leeftijd,
gezinssituatie of woonsituatie te voorzien was dat een nieuwe
woning noodzakelijk zou worden en er geen sprake is van een
onverwacht optredende noodsituatie. De beoordeling wordt
afgestemd op het individuele geval.
- 2.
Er wordt geen urgentie verleend wanneer de
huisvestingsproblematiek primair veroorzaakt wordt door:
- a.
dreigende dakloosheid door eigen toedoen /
woningontruiming;
- b.
terugkeer naar gemeente en/of familie na echtscheiding
elders;
- c.
terugkeer of komst naar de gemeente op medische gronden,
tenzij alleen een woning in de gemeente Renswoude als
enige oplossing overblijft. De noodzaak moet worden
aangetoond door de aanvrager;
- d.
- e.
- f.
burenruzie/hinder/overlast;
- g.
huurschuld of schadevordering woningstichting;
- h.
gezins- of familieproblematiek;
- i.
- j.
maatschappelijke binding;
- k.
- l.
onregelmatige werktijden / reisafstand werk /
economische binding;
- m.
vrijwillige verlating van een woning;
- n.
lange wachttijd reguliere toewijzing n.a.v. reacties via
Huiswaarts.nu; o. terugkeer na detentie.
- 3.
Een combinatie van factoren zoals genoemd in het tweede lid, kan
wel aanleiding zijn voor een urgentie. In geval van combinatie
van factoren kan urgentie worden toegekend indien de gevolgen
van de woonsituatie dermate ernstig zijn dat voortzetten niet
van de aanvrager gevergd kan worden. B&W kan ten behoeve van
de beoordeling het adviesorgaan om advies vragen.
Artikel 32 Urgentieverlening
- 1.
Het woningbedrijf wordt geïnformeerd als aan de aanvrager een
urgentie wordt verleend. B&Wverstrekt op of bij de urgentie de
volgende informatie:
- a.
de urgentie zoals bedoeld in de artikelen 27, 28, 29, 30, 32
en 33;
- b.
het woonprofiel, indien van toepassing;
- c.
het belastbare jaarinkomen en het vermogen van de
woningzoekende;
- d.
het aantal personen waaruit het huishouden van de
woningzoekende bestaat;
- e.
eventueel bijzondere omstandigheden die van belang kunnen
zijn voor de woningtoewijzing.
- 2.
De urgentieverlening mag het toewijzingsbeleid van de gemeente niet
doorkruisen.
Artikel 33 Inkomen en vermogen
Er geldt geen inkomens- en vermogensgrens voor de aanvraag
urgentieverlening, maar wel bij de toewijzing van woningen door het
woningbedrijf.
Artikel 34 Procedure toewijzing woningen
- 1.
Urgent woningzoekenden krijgen zo snel mogelijk, doch in ieder geval
binnen 6 maanden na bekendmaking van het besluit, van het
woningbedrijf een passende woning aangeboden. Dit is de eerst
beschikbare passende woning.
- 2.
Waar mogelijk wordt rekening gehouden met woonwensen;
- 3.
Indien binnen 6 maanden geen woning is toegewezen die aan de eisen
voldoet, of wanneer na 3 maanden al voorzienbaar is dat dit niet zal
lukken, vindt overleg plaats tussen het woningbedrijf, de aanvrager
en eventueel het adviesorgaan als bedoeld in artikel 25 om te komen
tot een voorlopige oplossing dan wel dat gekozen wordt voor
uitstel.
Artikel 35 Eisen woonprofiel
- 1.
Bij de vaststelling van een medische urgentie dient in het advies
duidelijk naar voren te komen waaraan de toe te wijzen woning in
verband met de medische urgentie moet voldoen: het pakket van eisen.
Toewijzing vindt plaats op basis van dit pakket van eisen.
- 2.
De leeftijd van 55 jaar, respectievelijk 65 jaar, is niet zonder
meer een reden voor toewijzing van een seniorenwoning dan wel een
aanleunwoning tenzij sprake is van psychosociale
omstandigheden.
- 3.
Bij de overige urgenties vindt toewijzing plaats conform de normale
uitgangspunten voor de passendheid van woningen.
- 4.
Waar sprake is van een mogelijke combinatie van urgenties wordt
altijd een afweging ten aanzien van het te omschrijven woonprofiel
gemaakt.
Artikel 36 Intrekken of vervallen van urgentie
- 1.
In de volgende gevallen wordt de urgentie ingetrokken;
- a.
indien de urgentie is gebaseerd op onjuiste of onvolledige
gegevens waarvan de aanvragerredelijkerwijs op de hoogte kon
zijn;
- b.
indien de omstandigheden, na verlening van de urgentie doch
vóór het woningaanbod, dermate wijzigen dat er geen urgentie
verleend was indien deze omstandigheden hadden
plaatsgevonden voor verlening van urgentie.
- 2.
In de volgende gevallen komt de urgentie te vervallen:
- a.
wanneer een passend woningaanbod wordt geweigerd, waartoe
gerekend wordt dat het woningaanbod afwijkend is van de
woonwens.
- b.
na acceptatie van een aangeboden woning.
Hoofdstuk 5. Overige bepalingen
Artikel 37. Hardheidsclausule
B&W is bevoegd in gevallen waarin de toepassing van deze verordening
naar hun oordeel tot een bijzondere hardheid leidt ten gunste van de
aanvrager af te wijken van deze verordening.
HOOFDSTUK 6. Overgangs – en slotbepalingen
Artikel 38 Overgangsbepaling
- 1.
De vóór de inwerkingtreding van deze verordening gedane
inschrijvingen van woningzoekenden worden geacht ingeschreven te
zijn als bedoeld in artikel 5.1 van deze verordening.
- 2.
Aanvragen tot inschrijving als woningzoekende of om verlening van
een met een vergunning volgens deze verordening gelijkgestelde
vergunning welke vóór of op de dag van inwerkingtreding van deze
verordening zijn ingediend worden behandeld volgens het voordien
geldende recht, indien dit voor de betrokkene gunstiger is.
- 3.
Voor degenen die vóór of op de dag van inwerkingtreding van deze
verordening een urgentieverklaring hebben gekregen en die volgens de
nieuwe urgentiecriteria niet voor een urgentieverklaring in
aanmerking komen geldt dat deze van kracht blijft gedurende de
periode welke in de urgentieverklaring is genoemd.
- 4.
De huidige werkwijze is dat de woningtoewijzing door B&W
plaatsvindt op voordracht van een advies van de Woonruimte Advies
Commissie. Aangezien er tijd nodig is om werk- en prijsafspraken te
maken met Huiswaarts.nu geschiedt de woningtoewijzing en het
verstrekken van een urgentieverklaring nog tot 1 januari 2016 op
grond van een advies van de Woonruimte Advies Commissie. Zij
verstrekken de adviezen op basis van de in deze verordening
vastgelegde werkwijze en criteria.
Artikel 39. Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als Huisvestingsverordening 2015
gemeente Renswoude
Artikel 40. Inwerkingtreding
1.
- 1.
Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2015 en vervalt
op 1 juli 2019.
- 2.
Op de datum van inwerkingtreding vervalt de
Huisvestingsverordening 1995 van de gemeenteRenswoude,
laatstelijk gewijzigd op 6 juni 1995.