Organisatie | Moerdijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente Moerdijk |
Citeertitel | Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente Moerdijk |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-07-2015 | 01-07-2015 | Nieuwe regeling | 09-07-2015 Moerdijkse Bode week 30, 2015 | Onbekend |
De raad van de gemeente Moerdijk, in zijn vergadering van 9 juli 2015,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 1 juni 2015,
gelet op artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet en overwegende dat de Gemeenteraad op grond van het bepaalde in artikel 47 van de Participatiewet verplicht is bij verordening regels te stellen over de wijze waarop de cliëntenparticipatie is geregeld;
vast te stellen de volgende verordening:
Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet Gemeente Moerdijk
Burgemeester en wethouders richten ten behoeve van de cliëntenparticipatie een cliëntenplatform op. De gemeente Moerdijk heeft zich verbonden aan de Stichting Cliëntenraad Moerdijk (verder aangeduid als SCM). Deze samenwerking met SCM vloeit mede voort uit de wens van de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders de cliëntenparticipatie in de gemeente Moerdijk te bevorderen;
De cliëntenraad heeft tot taak burgemeester en wethouders gevraagd en ongevraagd van advies te dienen met betrekking tot de hoofdlijnen van voorbereiding en uitvoering van het gemeentelijk beleid ten aanzien van de Participatiewet. Hieronder wordt verstaan het bijstandsbeleid, minimabeleid in de ruimste zin van het woord en werkgelegenheidsmaatregelen;
Burgemeester en wethouders kunnen aan de cliëntenraad, voor zover zij optreedt als vertegenwoordiger van personen, als bedoeld in artikel 7, eerste lid van de Participatiewet jaarlijks middelen ter beschikking stellen, waarvan redelijkerwijs verwacht mag worden dat ze toereikend geacht kunnen worden om de belangen van genoemde personen te kunnen behartigen.
Vastgesteld in de vergadering van de raad d.d. 9 juli 2015,
de griffier, de voorzitter,
H.D. Tiekstra J.P.M. Klijs
De gemeente is in het kader van de Participatiewet verplicht een Cliëntenparticipatieverordening vast te stellen. De gemeente onderschrijft het gestelde in de Wet Structuur Werk en Inkomen (SUWI), dat cliëntenparticipatie onmisbaar is in een uitvoeringsstructuur waar de cliënt centraal staat.
In artikel 47 van de Participatiewet is bepaald dat het college zorg draagt voor de realisatie en vormgeving van cliëntenparticipatie bij de uitvoering van de wet, met inachtneming van artikel 150 van de Gemeentewet. Als uitgangspunt blijft bestaan dat cliënten en hun vertegenwoordigers betrokken moeten worden bij de uitvoering van deze wet. Gemeenten blijven overigens vrij in de keuze van de manier waarop cliëntenparticipatie georganiseerd wordt. Hierbij moet wel rekening gehouden worden met de samenwerking met het team werk & inkomen en zorg (nu onderdeel van het Werkplein Hart van West-Brabant) en met de volgende klantgroepen: de niet-uitkeringsgerechtigden en de personen met een Anw-uitkering. Met deze verordening wordt in ieder geval met betrekking tot de Participatiewet een basis neergelegd om cliëntenparticipatie te blijven bevorderen en, gelet op de doelgroep van de Participatiewet, dit zo mogelijk breder te trekken.
In dit artikel is het doel neergelegd van het inrichten van een cliëntenraad. Het betrekken van de
cliënten bij beleids- en uitvoeringszaken. Centraal hierin staat de dienstverlening en de kwaliteit
hiervan. De Cliëntenraad heeft niet tot taak individuele klachten te behandelen.
Het is wenselijk dat het cliëntenplatform in haar vertegenwoordiging van haar achterban zoveel
mogelijk een afspiegeling vormt van de in artikel 7 van de Participatiewet onderscheiden categorieën. Naar verwachting komt dit ten goede aan de kwaliteit van de Cliëntenraad. In lid 3 staat de procedure omschreven op welke wijze de in artikel 7 Participatiewet omschreven personen zich bij de Cliëntenraad beschikbaar kunnen stellen voor lidmaatschap van de raad.
De cliëntenraad kent voornamelijk een adviestaak met betrekking tot voorbereiding en uitvoering van het gemeentelijk beleid ingevolge de Participatiewet. De raad wordt voorzien van relevante informatie die noodzakelijk is om tot advies te komen.
De vergaderfrequentie is vooralsnog bepaald op (minimaal) driemaal per jaar. Aangezien de inhoud van ingebrachte stukken vertrouwelijk van aard kunnen zijn, is het aan de voorzitter om geheimhouding van de stukken te vragen.
De voorzitter van het platform rapporteert over de resultaten van de cliëntenraad en zorgt voor opname in het jaarverslag. De voorzitter rapporteert terug aan het platform over de door de raad uitgebrachte adviezen.