Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Haren

Mandaatbesluit gemeente Haren 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHaren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit gemeente Haren 2015
CiteertitelMandaatbesluit gemeente Haren 2015
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-05-201801-01-2021Wijziging mandaatregister gemeente Haren 2015

13-03-2018

gmb-2018-91343

Collegebesluit 2018 10805
16-07-201502-05-2018Nieuwe regeling

07-07-2015

Gemeenteblad 2015 63931

Collegebesluit 2015 9725

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit gemeente Haren 2015

Mandaatbesluit gemeente Haren 2015

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van Haren, de burgemeester van Haren, de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar van de gemeente Haren, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,

overwegende dat het voor het efficiënt functioneren van de gemeente Haren wenselijk is een mandaatbesluit vast te stellen;

BESLUIT:

vast te stellen het navolgende:

Mandaatbesluit gemeente Haren 2015

Artikel 1 Begripsbepalingen

Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • a.

    bestuursorgaan: het dagelijks bestuur (college van burgemeester en wethouders), de voorzitter (burgemeester), de heffingsambtenaar, de invorderingsambtenaar

  • b.

    mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;

  • c.

    machtiging: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan feitelijke handelingen, niet zijnde besluiten en/of privaatrechtelijke rechtshandelingen, te verrichten;

  • d.

    volmacht: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • e.

    ondermandaat, -volmacht, -machtiging: het verlenen van mandaat, volmacht, machtiging door de gemandateerde, gemachtigde, gevolmachtigde aan een ander;

  • f.

    ondertekeningsmandaat: de bevoegdheid tot het namens een bestuursorgaan ondertekenen van een door dat bestuursorgaan genomen besluit;

  • g.

    mandaatverlener, machtiging- of volmachtgever: het bestuursorgaan dat mandaat, machtiging of volmacht verleent;

  • h.

    gemandateerde, gemachtigde, gevolmachtigde: de functionaris die mandaat, machtiging of volmacht krijgt;

  • i.

    mandaatregister: een van dit besluit onderdeel uitmakend overzicht van de verleende mandaten, machtigingen en volmachten.

Artikel 2 Bevoegde en bevoegdheid personen

  • 1.

    Indien het mandaat, volmacht of machtiging aan een bepaalde functionaris wordt verleend, wordt daarmee het mandaat, volmacht of machtiging eveneens geacht te zijn verleend aan de hiërarchisch hoger geplaatsten zoals gemeentesecretaris, de afdelingsmanager van de betreffende afdeling en teamleider van het betreffende team.

  • 2.

    Aan de gemeentesecretaris blijven voorbehouden de bevoegdheden die bij of krachtens de wet aan zijn functie zijn toegekend.

  • 3.

    De functionarissen maken van het aan hen verleende mandaat, volmacht of machtiging slechts gebruik ten aanzien van aangelegenheden die behoren tot hun werkterrein.

Artikel 3 Algemeen mandaat aan gemeentesecretaris

De gemeentesecretaris is bevoegd om mandaten die bij of krachtens dit besluit aan de gemeentesecretarisof aan een afdelingsmanager zijn verleend, in te trekken, aan een andere functionaris toe te bedelen of in ondermandaat te verlenen. Een dergelijk besluit wordt schriftelijk vastgelegd en ter informatie aan het college gezonden, tenzij het om een concrete, individuele aangelegenheid gaat en geldt tot aan de eerstvolgende periodieke wijziging.

Artikel 4 Plaatsvervanging en waarneming

  • 1.

    Ingeval van afwezigheid van de gemandateerde worden de verleende bevoegdheden uitgeoefend door zijn plaatsvervanger of waarnemer.

  • 2.

    In geval van afwezigheid van de gemandateerde vindt er – voor zover mogelijk – een horizontale vervanging plaats.

  • 3.

    Indien zowel de gemandateerde, als zijn horizontale vervanger afwezig is, is de direct leidinggevende bevoegd als zodanig op te treden.

  • 4.

    Indien een bevoegdheid is uitgeoefend door een plaatsvervanger of waarnemer dient dit in de ondertekening tot uitdrukking te worden.

Artikel 5 Mandaat en ondermandaat

  • 1.

    Het bestuursorgaan verleent mandaat voor de uitoefening van bevoegdheden aan de functionarissen, zoals vermeld in het bij dit besluit behorende mandaatregister, en bij hun afwezigheid, aan hun plaatsvervangers of waarnemers.

  • 2.

    Ondermandaat en het doorgeven van volmacht of machtiging zijn niet toegestaan, behalve indien dit bij de verlening van mandaat en het verstrekken van volmacht of machtiging is toegestaan, als opgenomen in de bij dit besluit behorende mandaatregister.

  • 3.

    De per mandaat geldende instructies zijn weergegeven in het bij dit besluit behorende mandaatregister.

  • 4.

    De voorschriften die voor het mandaat gelden zijn onverminderd van toepassing op het ondermandaat. Daarnaast kunnen aan een ondermandaat extra voorschriften worden verbonden.

  • 5.

    Bevoegdheden die zijn ondergemandateerd mogen niet nogmaals worden ondergemandateerd.

Artikel 6 Mandatering aan externen

  • 1.

    In afwijking van het bepaalde in de artikelen 2 t/m 5 kunnen ook bevoegdheden gemandateerd worden aan niet onder de mandaatgever ressorterende en tot de organisatie behorende functionarissen of personen.

  • 2.

    De bepalingen van artikel 2 zijn niet van toepassing op de onder lid 1 genoemde externe functionarissen of personen.

Artikel 7 Mandatering door heffingsambtenaar en invorderingsambtenaar

  • 1.

    De heffingsambtenaar kan zijn bevoegdheden ex artikel 231, lid Gemeentewet en artikel 1, lid 2 Wet WOZ mandateren aan een medewerker, voor zover de aard van de bevoegdheid zich niet daartegen verzet.

  • 2.

    De invorderingambtenaar kan zijn bevoegdheden ex artikel 255, lid 1 en 231, lid 2 Gemeentewet mandateren aan een medewerker, voor zover de aard van de bevoegdheid zich niet daartegen verzet.

  • 3.

    De gemandateerden maken van het aan hen verleende mandaat slechts gebruik binnen de door de mandaatgever gestelde kaders.

  • 4.

    De heffingsambtenaar respectievelijk de invorderingsambtenaar zijn bevoegd om mandaten die bij dit besluit zijn verleend, geheel of gedeeltelijk en al dan niet tijdelijk in te trekken.

Artikel 8 Bijzonder mandaat

  • 1.

    Dit besluit omvat algemene mandaatverlening, doch het bestuursorgaan blijft bevoegd voor de aan hem toekomende bevoegdheden in bepaalde gevallen bijzonder mandaat te verlenen.

  • 2.

    Mandaatverlening in bijzondere gevallen geschiedt schriftelijk.

Artikel 9 Ondertekeningsbevoegdheid

  • 1.

    Daar waar door het bestuursorgaan een bevoegdheid wordt opgedragen, wordt door het bestuursorgaan tevens de bijbehorende bevoegdheid tot ondertekening opgedragen.

  • 2.

    In de desbetreffende ondertekening dient de mandaatverhouding tot uiting te worden gebracht.

  • 3.

    Lid 2 is onverkort van toepassing in situaties waarin door een plaatsvervanger of waarnemer wordt ondertekend.

  • 4.

    In de ondertekening van de brieven op basis van artikel 4 eerste lid en tweede lid, dient to uitdrukking worden gebracht, dat het besluit is genomen krachtens mandaat, volmacht of machtiging.

  • 5.

    Voor ondertekening dienen de ondertekeingsmodellen uit bijlage 2 van dit besluit te worden aangehouden.

Artikel 10 Algemene regels, uitzonderingen

  • 1.

    Het mandaat omvat de bevoegdheid om het besluit:

    • a.

      voor te bereiden;

    • b.

      te nemen, alsmede te wijzigen, beëindigen, verlengen, in te trekken en op te zeggen;

    • c.

      te ondertekenen;

    • d.

      af te doen.

  • 2.

    De gemandateerde is bevoegd tot het nemen van besluiten als vermeld in het mandaatregister, tenzij sprake is van een situatie genoemd in artikel 10:3 Awb en voorts indien:

    • a.

      advies nodig is van andere afdelingen en het advies en het eigen standpunt niet op

    • b.

      elkaar aansluiten respectievelijk niet tot dezelfde conclusie leiden;

    • c.

      uit overleg met de portefeuillehouder blijkt dat deze het voorstel aan het bestuursorgaan wil voorleggen;

    • d.

      het besluit een afwijking zou inhouden van het bestaande beleid of richtlijnen;

    • e.

      het besluit overschrijding van budgetten of kredieten zou inhouden;

    • f.

      het besluit als politiek, bestuurlijk of anderszins gevoelig wordt aangemerkt;

    • g.

      de mandaatgever vooraf te kennen heeft gegeven zelf te willen beslissen;

    • h.

      er persoonlijke betrokkenheid van de gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde of van diens plaatsvervanger of waarnemer bij het te nemen besluit bestaat;

  • 3.

    Ingeval de gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde op basis van het bepaalde in het tweede lid een te nemen besluit voorlegt aan het bestuursorgaan, neemt dit bestuursorgaan het besluit zelf of geeft de voorwaarden waaronder de mandaatontvanger, volmachtontvanger of machtigingontvanger gebruik mag maken van zijn bevoegdheid, tenzij artikel 169, vierde lid van de Gemeentewet van toepassing is.

  • 4.

    Indien artikel 169 vierde lid van toepassing is, besluit het ter zake bevoegde bestuursorgaan zelf.

Artikel 11 Reikwijdte mandaat-, volmacht- of machtigingverstrekking

  • 1.

    Indien het bestuursorgaan mandaat, volmacht of machtiging verleent ten aanzien van de uitvoering van een bevoegdheid, geschiedt deze verlening in de ruimste zin des woord. Naast het nemen van besluiten in positieve of negatieve zin wordt hieronder dan ook mede verstaan:

    • -

      het nemen van alle voorbereidingsbesluiten en het verrichten van alle voorbereidingshandelingen;

    • -

      het uitreiken van bewijs van ontvangst aanvragen e.d.;

    • -

      het vaststellen van formulieren voor het indienen van aanvragen e.d.;

    • -

      verdagen en/of uitstellen;

    • -

      verzoeken om aanvullende informatie;

    • -

      het verstrekken van informatie over vastgesteld beleid;

    • -

      het voeren van correspondentie, die direct te maken heeft met de opgedragen taken;

    • -

      het stellen van nadere voorwaarden;

    • -

      het toekennen van bedragen in termijnen;

    • -

      het toekennen van voorschotten;

    • -

      het afleggen van verantwoording aan het rijk;

    • -

      het bekend maken van besluiten/beschikkingen, daar waar de verplichting daartoe in de wetgeving is opgenomen;

    • -

      het toezenden van besluiten/beschikkingen aan instanties, daar waar de verplichting daartoe in de wetgeving is opgenomen;

    • -

      de gemandateerden zijn bevoegd de gemeente buiten rechte te vertegenwoordigen, voor zover dat ter uitvoering van de gemandateerde bevoegdheid nodig is.

    • -

      alle andere besluiten die genomen moeten worden en alle andere handelingen die moeten worden verricht binnen het kader van de uitvoering van de verleende bevoegdheid.

  • 2.

    De bevoegdheid tot het verrichten van uitvoeringscorrespondentie en het verstrekken van informatie voor niet-gemandateerde bevoegdheden worden bij mandaat opgedragen aan alle ambtelijke functionarissen, voor zover een relatie hebbend met hun functie en geen nieuwe rechtsverhoudingen worden geschapen.

  • 3.

    Waar uitvoering wetten, verordeningen of andere regelingen van rijks-, provinciale en gemeentelijke wetgevers of bestuursorganen wordt verleend aan de gemandateerden wordt daarmee in beginsel ook de bevoegdheid tot het toepassen van bestuursdwang (artikel 125 Gemeentewet, een specifieke regeling of afdeling 5.3 van de Algemene wet bestuursrecht) c.q. het opleggen van een dwangsom (afdeling 5.4 van de Algemene wet bestuursrecht) verleend c.q. het intrekken van een besluit.

  • 4.

    Waar volmacht is verleend tot het besluiten en verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling aan een volmachtontvanger wordt daarmee ook de bevoegdheid verleend tot bewaking van uitvoering van die rechtshandeling, waartoe worden gerekend ingebrekestelling, ontbinding, vorderen van nakoming, opzegging van een overeenkomst en alle andere besluiten, die hiermee verband kunnen houden.

Artikel 12 Informatieverstrekking

De gemandateerde informeert het ter zake bevoegd bestuursorgaan desgewenst over de krachtens (onder)mandaat genomen besluiten.

Artikel 13 Schakelbepaling volmachten en machtigingen

  • 1.

    Deze mandaatregeling is van overeenkomstige toepassing indien een bestuursorgaan aan een functionaris, werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid, volmacht verleent tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, of machtiging verleent tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

  • 2.

    Waar in deze regeling staat vermeld ‘mandaat’ en ‘gemandateerde’ wordt ook bedoeld ‘volmacht’ en ‘gevolmachtigde’ respectievelijk ‘machtiging’ en ‘gemachtigde’, tenzij de aard van de desbetreffende bevoegdheid zich hiertegen verzet.

Artikel 14 Wijzigingen

  • 1.

    Wijzigingen in het Mandaatbesluit dienen in overleg met Juridische Zaken plaats te vinden.

  • 2.

    Juridische Zaken draagt zorg voor een actuele geconsolideerde versie van het Mandaatbesluit.

Artikel 15 Vermelding rechtsbescherming bij mandaat

Als tegen een krachtens mandaat genomen besluit een administratiefrechtelijke voorziening openstaat, wordt hiervan met de verzending van het besluit mededeling gedaan. Daarbij wordt gebruik gemaakt van standaardteksten.

Artikel 16 Terinzagelegging en bekendmaking

  • 1.

    Daar waar door het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar een bevoegdheid is verleend, wordt tevens de bevoegdheid tot bekendmaking hiervan verleend.

  • 2.

    Mandaat-, volmacht-, of machtigingsbesluiten worden ter inzage gelegd en opgenomen in het mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit. Hiervan wordt in ieder geval op de gebruikelijke wijze mededeling gedaan.

Artikel 17 Slotbepalingen en citeertitel

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking van het besluit.

  • 2.

    Het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit, laatst gewijzigd bij besluit van 20 december 2011, wordt ingetrokken.

  • 3.

    Dit besluit kan worden aangehaald als: Mandaatbesluit gemeente Haren 2015.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 7 juli 2015,

De voorzitter, P. van Veen

de secretaris, M.P. de Wilde

Aldus vastgesteld door de burgemeester op 7 juli 2015

P.van Veen

Aldus vastgesteld door de heffingsambtenaar op 7 juli 2015

F.A.P. Naerebout

Aldus vastgesteld door de invorderingsambtenaar op 7 juli 2015

R.H.A. Vermeulen

Toelichting Mandaatbesluit gemeente Haren 2015

Algemeen

Mandaat is de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen, afdeling 10.1.1 Awb. In dit mandaatbesluit worden de bevoegdheden die het college van burgemeester en wethouders, de burgmeester, de invorderingsambtenaar en de heffingsambtenaar op grond van diverse wet- en regelgeving hebben, opgedragen aan medewerkers die werkzaam zijn binnen de gemeente. De besluiten worden genomen door de ambtenaar zelf (gemandateerde), maar gelden als een besluit van het bestuursorgaan (mandaatverlener); het bestuursorgaan blijft dus verantwoordelijk. Het bestuursorgaan blijft tegelijkertijd ook bevoegd om de gemandateerde bevoegdheden zelf uit te oefenen.

De in dit mandaatstatuut vastgelegd mandaten hebben het karakter van een beslissings- en ondertekeningsmandaat. De in mandaat genomen beslissing, behelst ook het afdoen ervan. Afdoen houdt in dat het uitoefenen van de bevoegdheid inhoudelijk aan de medewerker wordt overgelaten. Dit betekent dat de betrokken medewerker zowel de voorbereidingshandelingen alsook de verdere afhandeling verzorgt. Ondertekeningsmandaat betekent dat de gemandateerde medewerker de uiteindelijke beschikking namens het bevoegde orgaan mag ondertekenen.

Dit mandaatbesluit ziet niet alleen op publiekrechtelijke handelingen, maar ook op privaatrechtelijke en feitelijke handelingen. Er is voor gekozen om geen onderscheid te maken tussen mandaten, volmachten en machtigingen, omdat dit voor de werkwijze geen consequenties heeft. Door de schakelbepaling van artikel 10:12 van de Awb zijn de bepalingen die betrekking hebben op mandaat tevens van toepassing indien het bestuursorgaan aan een ander, werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid, volmacht of machtiging verleent. Wanneer in dit besluit of in het register wordt gesproken over mandaat kan het dus zijn dat het in feite volmacht of machtiging betreft.

Het mandaatbesluit bestaat uit twee delen:

  • -

    een besluit met algemene bepalingen over mandaat;

  • -

    een mandaatregister, waarin de gemandateerde bevoegdheden zijn overgenomen.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1

In deze bepaling wordt een aantal begrippen gedefinieerd.

In dit artikel wordt naast mandaat ook gesproken over volmacht en machtiging. In het geval van mandaat gaat het om de bevoegdheid om een publiekrechtelijke rechtshandeling (het nemen van een beschikking) te verrichten. In het geval van volmacht gaat het om de bevoegdheid om een privaatrechtelijke rechtshandeling (het aangaan van een overeenkomst) te verrichten. In het geval van machtiging gaat het om de bevoegdheid om een feitelijke handeling (het voeren van het woord tijdens een rechtsgeding) te verrichten. In de Awb zijn volmacht en machtiging door middel van een schakelbepaling onder de werking van de bepalingen over mandaat gebracht, artikel

10:12 Awb. Wat geldt voor mandaten, geldt ook voor volmachten en machtigingen. Ook dit mandaatbesluit is, door middel van de schakelbepaling van artikel 12, van toepassing op volmachten en machtigingen. In dit mandaatbesluit wordt voor het gemak steeds van mandaat gesproken, ook als sprake is van volmacht of machtiging.

Artikel 2

Mandaat wordt in de regel verleend aan een hiërarchisch ondergeschikte. In dit mandaatbesluit zijn de bevoegdheden voor het merendeel gemandateerd aan de afdelingsmanager. Op zijn beurt verleent de afdelingsmanager ondermandaat aan betreffende medewerkers, zoals is opgenomen in het mandaatregister. Lid 1 bepaalt dat het mandaat wordt geacht eveneens aan de hiërarchisch hoger geplaatsten te zijn verleend. Dit lid brengt de hiërarchische positie van leidinggevenden en met name van de gemeentesecretaris tot uitdrukking.

In de artikelen 102 tot en met 105 van de Gemeentewet wordt een aantal taken aan de gemeentesecretaris opgedragen. Lid 3 is opgenomen om er geen misverstand over te laten bestaan dat de bevoegdheden die uit die taken voortvloeien niet onder het mandaat vallen. Dit geldt bijvoorbeeld voor de bevoegdheid om stukken die van het college uitgaan mede te ondertekenen.

Per mandaat kunnen bijzondere voorwaarden gelden (artikel 10:6, lid 1 Awb), welke staan aangegeven in de laatste kolom van het mandaatregister.

Artikel 3

Dit artikel geeft de gemeentesecretaris de bevoegdheid om bevoegdheden die aan een bepaalde functionaris zijn toebedeeld, tijdelijk aan een ándere functionaris toe te bedelen in afwachting van de eerstvolgende periodieke wijziging van het bevoegdhedenbesluit.

Artikel 4

In het geval van afwezigheid van de gemandateerde, is zijn plaatsvervanger of waarnemer bevoegd om het mandaat uit te oefenen. Een plaatsvervanger of waarnemer moet wel formeel als zodanig zijn aangewezen. De plaatsvervanging is horizontaal. Indien dat niet mogelijk is, kan de leidinggevende het mandaat uitoefenen.

Daarnaast kan er teruggevallen worden op de in eerste instantie bevoegde persoon. Volgens artikel 10:10 Awb vermeldt een krachtens mandaat genomen besluit namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Met het bepaalde in artikel 8 wordt aangegeven hoe hieraan op uniforme wijze uitvoering wordt gegeven.

Artikel 5

De gemandateerde kan aan hem gemandateerde bevoegdheden in ondermandaat kan opdragen aan een onder hem werkzame medewerker, zoals vermeld in de bij dit besluit behorende mandaatregister (art. 10:9 lid 1 Awb).

Dezelfde voorwaarden die voor mandatering gelden, gaan ook op voor ondermandaat.

Artikel 6

Bevoegheden kunnen ook aan externen, niet-ondergeschikten, gemandateerd worden. Daarom zijn er in de lijst mandaten opgenomen van niet onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan werkzame personen, aangeduid als externen. Mandaat aan externen behoeft in beginsel instemming van de externe en in voorkomende gevallen ook van degene onder wiens verantwoordelijkheid de externe werkt (artikel 10:4 Awb).

Artikel 7

In de Awb is afdeling 10.1.3 toegevoegd betreffende attributie. Doel van deze regeling is om buiten twijfel te stellen dat bij attributie van een bevoegdheid aan een persoon of college, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een ander bestuursorgaan, het gewone staatsrechtelijke patroon niet wordt doorbroken. Hiermee is dus uitdrukkelijk geregeld dat de gemeenteambtenaar die belast is met de invordering of de heffing van gemeentelijke belastingen (invorderingsambtenaar of heffingsambtenaar) ondergeschikt blijft aan het politiek verantwoordelijke bestuursorgaan waarvoor zij werken. Het college van burgemeester en wethouders houdt dus de bevoegdheid om per geval of in het algemeen instructies te geven, ook voor de toegedeelde bevoegdheid.

Artikel 8

In het mandaatregister zijn de algemene mandaten opgenomen. Los daarvan bestaat de bevoegdheid om voor één bepaald geval een mandaat te verlenen (artikel 10:5 Awb). Een dergelijk mandaat wordt een bijzonder mandaat genoemd. Een bijzonder mandaat wordt altijd schriftelijk verleend.

Artikel 9

Het verlenen van mandaten, volmachten en machtigingen heeft gevolgen voor de ondertekening van brieven en besluiten.

Het eerste lid koppelt de bevoegdheid om een besluit te nemen of te besluiten een overeenkomst aan te gaan, aan de bevoegdheid om dit besluit of deze overeenkomst te ondertekenen. Dit geldt ook voor privaatrechtelijke overeenkomsten, waar de besluit- en tekeningsbevoegdheid bij verschillende organen ligt (besluiten doet het college op grond van artikel 160 lid 1 onder e Gemeentewet, de burgemeester ondertekent namens de rechtspersoon gemeente op grond van artikel 171 Gemeentewet). Beoogd wordt dit onderwerp helder te regelen, zonder dat er ingewikkelde ondertekeningsconstructies in contracten en brieven hoeven te worden geformuleerd.

Uit de ondertekening dient te blijken namens welk bestuursorgaan het besluit genomen is. Voor ondertekening dienen de ondertekeningsmodellenuit bijlage 2 van dit besluit te worden aangehouden.

Op grond van het tweede lid kan dus volstaan worden met het aangeven van de ondertekeningsbevoegde (het bestuursorgaan) en degene die op basis van (onder)mandaat het besluit heeft genomen en ondertekent (afdelingsmanager of betrokken functionaris). Daaronder moet ook begrepen worden de situatie waarin er een plaatsvervanging of waarneming optreedt. De ondertekening wordt dan aangevuld met de afkortingen loco (bij burgemeester of secretaris), (plv.) of (wnd.)

Artikel 10

Het ligt voor de hand dat bij mandatering van een bevoegdheid ook de daarbij behorende handelingen, het voorbereiden, ondertekenen en afdoen van het besluit, door de gemandateerde worden verricht. In het geval dat het gaat om de bevoegdheid tot het aangaan van de overeenkomst, is de gemandateerde ook bevoegd om de overeenkomst te ondertekenen. De bevoegdheid tot het aangaan van de overeenkomst is een bevoegdheid van het dagelijks bestuur en de bevoegdheid tot het ondertekenen van de overeenkomst is een bevoegdheid van de voorzitter. Het mandaat houdt derhalve beide bevoegdheden in. Voorts houdt het mandaat in de bevoegdheid om het besluit te wijzigen, beëindigen, verlengen, in te trekken en op te zeggen.

In het tweede lid worden grenzen gesteld aan de omvang van het mandaat, in die zin dat er situaties zijn waarin het mandaat niet geldt en het besluit door het oorspronkelijk bevoegd bestuursorgaan moet worden genomen. Zo geldt het mandaat niet indien er sprake is van een afwijking van het bestaande beleid (bijvoorbeeld aanbestedingsbeleid), als er geen eensluidend ambtelijk advies is, er sprake is van een overschrijding van budgetten of kredieten.

Voorts is mandaat op grond van artikel 10:3 Awb in bepaalde gevallen uitgesloten:

  • 1.

    Een bestuursorgaan kan mandaat verlenen, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet.

  • 2.

    Mandaat wordt in ieder geval niet verleend indien het betreft een bevoegdheid:

  • 3.

    tot het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, tenzij bij de verlening van die bevoegdheid in mandaatverlening is voorzien;

  • 4.

    tot het nemen van een besluit ten aanzien waarvan is bepaald dat het met versterkte meerderheid moet worden genomen of waarvan de aard van de voorgeschreven besluitvormingsprocedure zich anderszins tegen mandaatverlening verzet;

  • 5.

    tot het beslissen op een beroepschrift;

  • 6.

    tot het vernietigen van of tot het onthouden van goedkeuring aan een besluit van een ander bestuursorgaan.

  • 7.

    Mandaat tot het beslissen op een bezwaarschrift of op een verzoek als bedoeld in artikel 7:1a, eerste lid, wordt niet verleend aan degene die het besluit waartegen het bezwaar zich richt, krachtens mandaat heeft genomen.

  • 8.

    Indien artikel 5:53 van toepassing is, wordt mandaat tot het opleggen van een bestuurlijke boete niet verleend aan degene die van de overtreding een rapport of een proces-verbaal heeft opgemaakt.

In lid 4 is opgenomen dat ingeval artikel 169, vierde lid van de Gemeentewet van toepassing is, het college het besluit zelf neemt. Artikel 169, vierde lid van de Gemeentewet schrijft voor dat het college de raad vooraf inlichtingen moet verstrekken over de uitoefening van onder andere de bevoegdheden als opgenomen in artikel 160, eerste lid, onder f (voeren van rechtsgedingen), indien de raad daarom verzoekt of indien de uitoefening van die bevoegdheid ingrijpende gevolgen kan hebben voor de gemeente.

Indien door de gemandateerde wordt gehandeld in strijd met het bepaalde in het tweede lid van dit artikel, doet dit niets af aan de rechtsgeldigheid van het in mandaat opgenomen besluit, met uitzondering van het besluit dat is genomen in strijd met het tweede lid onder f van dit artikel.

Persoonlijke betrokkenheid als bedoeld in het tweede lid onder h doet zich bijvoorbeeld voor als de gemandateerde een vergunning aanvraagt voor het kappen van een eigen boom. Ook is er persoonlijke betrokkenheid, als de gemandateerde privé bepaalde activiteiten verricht voor een organisatie, instantie of bedrijf dat op een of andere manier banden heeft met de gemeente (bijv. de gemandateerde adviseert in zijn functie over subsidie op het terrein van welzijn en hij vervult in zijn vrije tijd een bestuursfunctie binnen een welzijnsstichting, die subsidie nodig heeft). Ander voorbeeld is, dat de gemandateerde privé actie voert tegen de sloop van een bepaald pand, terwijl hij in zijn gemeentelijke functie betrokken is bij de besluitvorming over de bestemming van het gebouw. Dit geldt evenzeer voor gemandateerden die in hun vrije tijd zitting hebben in wijk- en dorpsraden en vanuit hun gemeentelijke functie bij besluitvorming daarover betrokken zijn. Ook dan is er sprake van persoonlijke betrokkenheid. Hiervan is eveneens sprake, indien een gezins- of familielid van de gemandateerde bijvoorbeeld een vergunning aanvraagt.

Artikel 11

Het ligt voor de hand dat bij mandatering van een bevoegdheid ook de daarbij behorende handelingen, bijvoorbeeld ondertekening van de stukken, door de gemandateerde worden verricht. In plaats van per gemandateerde bevoegdheid ook de bijbehorende handelingen te mandateren, is deze algemene bepaling in het mandaatbesluit opgenomen.

Voor de duidelijkheid en overzichtelijkheid is expliciet in lid 3 van dit artikel de mogelijkheid van toepassing van bestuursdwang en het opleggen van een dwangsom aan de uitvoering van de verleende bevoegdheid gekoppeld. Degenen die dus bevoegd is om bijvoorbeeld een besluit te nemen is in beginsel ook gerechtigd de handhaving van de nakoming daarvan te bewaken. Hieronder valt tevens de intrekking van een besluit en de invordering van een dwangsom.

Lid 4 biedt een constructie die aansluit aan op hetgeen in het tweede lid is opgenomen ten aanzien van mandaten. Bovendien wordt hiermee eventuele onduidelijkheid opgeheven met betrekking tot de reikwijdte van de verleende volmacht.

Artikel 12

Op grond van artikel 10:6, lid 2 Awb verschaft de gemandateerde de mandaatverlener op diens verzoek inlichtingen over de uitoefening van de bevoegdheid.

Artikel 13

Dit is de schakelbepaling waarin het mandaatbesluit van overeenkomstige toepassing wordt verklaard op volmacht en machtiging. Zie ook de toelichting op artikel 1.

Artikel 14

Omdat het mandaatbesluit centraal moet worden bijgehouden om een actueel overzicht te houden, is in dit artikel bepaald dat wijzigingen in het mandaatbesluit altijd in overleg met Juridische Zaken dient plaats te vinden.

Artikel 15

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 16

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 17

Dit artikel behoeft geen toelichting.­

 

Bijlage Mandaatregister gemeente Haren 2018 

­

Legenda

 

APV: Algemene Plaatselijke Verordening

ARBO: Arbeidsomstandighedenwet

Asv: Algemene subsidie verordening

Awb: Algemene wet bestuursrecht

Bgm.: Burgemeester

B&W: Het college van burgemeester en wethouders

BABW: Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

BIBOB: Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur

Bro: Besluit ruimtelijke ordening

BRP: Basis registratie personen

CAR-UWO: Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en Uitwerkingsovereenkomst

IOAW: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers

IOAZ: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen

P&O: Personeel en Organisatie

Pgb: Persoonsgebonden budget

RVV 1990: Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

Stbl: Staatsblad

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning

Wro: Wet ruimtelijke ordening

WVW: Wegenverkeerswet

 

Onderwerp

Mandaatgever

Gemandateerde

Ondergemandateerde

Toelichting

Personeel & Organisatie

1.1

  • a.

    Besluiten over aanstelling in tijdelijke of vaste dienst

  • b.

    Bestluiten over aanpassing arbeidsduur

  • c.

    Besluiten over aanstelling na pensioensgerechtigde leeftijd

  • d.

    E.e.a. binnen door college geaccoordeerde formatie

  • a.

    B&W

  • b.

    B&W

  • c.

    B&W

  • a.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • b.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • c.

    Directeur / Gemeentesecretaris

 

­

 

1.2

  • a.

    Vaststellen beloningsregeling

  • b.

    Bepalen hoogte bezoldiging en beloning bij aanstelling en tussentijds

  • a.

    B&W

  • b.

    B&W

 

  • b.

    Directeur / Gemeentesecretaris

 

 

1.3

  • a.

    Vaststellen werktijdenregeling

  • b.

    Besluiten tot toepassing van werktijdenregeling

  • a.

    B&W

  • b.

    B&W

  • a.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • b.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • b.

    Afdelingsmanagers

 

1.4

  • a.

    Besluiten over verzoeken m.b.t. uitwisselen arbeidsvoorwaarden (bijvoorbeeld uitruil woon-werk, kopen verlof

  • a.

    B&W

  • a.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • a.

    Afdelingsmanagers

 

1.5

  • a.

    Toekennen en berekenen jaarlijkse verlofrechten

  • b.

    Besluiten over verlofverzoeken

  • c.

    Besluiten over verzoeken buitengewoon verlof, ouderschapsverlof, zwangerschaps- en bevallingsverlof, adoptie- en pleegzorgverlof, onbetaald verlof

  • a.

    B&W

  • b.

    B&W

  • c.

    B&W

  • a.

    Afdelingsmanagers

  • b.

    Afdelingsmanagers

  • c.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • a.

    Medewerker P&O

  • b.

    Teamcoördinatoren

  • c.

    Afdeldingsmanagers

 

1.6

  • a.

    Besluiten tot toepassing van regels bij ziekte en ziekteverzuimbegeleiding

  • b.

    Opdracht geven tot bedrijfsgeneeskundige begeleiding/onderzoek

  • a.

    B&W

  • b.

    B&W

  • a.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • b.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • a.

    Afdelingsmanagers

  • b.

    Afdelingsmanagers

 

1.7

  • a.

    Besluiten over ontslag op verzoek of wegens arbeidsongeschiktheid op individueel niveau

  • b.

    Besluiten over ontslag op groepsniveau

  • c.

    Overige ontslagbesluiten

  • d.

    Toekennen en uitbetalen overlijdensuitkering

  • a.

    B&W

  • b.

    B&W

  • c.

    B&W

  • d.

    B&W

  • a.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • d.

    Directeur / Gemeentesecretaris

 

1.8

  • a.

    Besluiten tot toepassing regels bij wachtgeld

  • a.

    B&W

  • a.

    Directeur / Gemeentesecretaris

 

1.9

  • a.

    Beoordelen bekleden nevenbetrekkingen, verrichten nevenwerkzaamheden, financiële belangen, aannemingen/leveringen t.b.v. openbare dienst

  • b.

    Aanwijzen van medewerker voor andere betrekking in belang van de dienst

  • c.

    Verhalen van voor de gemeente geleden schade op nalatige medewerker

  • d.

    Voorschrijven van dienstkleding

  • e.

    Ontzeggen van de toegang tot de dienst

  • f.

    Toekennen reis- en verblijfkostenvergoeding t.b.v. dienstreizen

  • g.

    Vergoeden van schade

  • h.

    Verlenen van toestemming voor het gebruik van een motorrijtuig voor dienstdoeleinden

  • i.

    Opleggen van de verplichting tot het volgen van een bijzondere vakopleiding of ander onderwijs

  • j.

    Vaststelling regeling klokkenluiders

  • a.

    B&W

  • b.

    B&W

  • c.

    B&W

  • d.

    B&W

  • e.

    B&W

  • f.

    B&W

  • g.

    B&W

  • h.

    B&W

  • i.

    B&W

  • j.

    B&W

  • a.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • b.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • c.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • d.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • e.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • f.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • g.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • h.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • i.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • j.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • a.

    Afdelingsmanagers

  • b.

     

  •  

  • d.

    Afdelingsmanagers

  •  

  • f.

    Afdelingsmanagers

  • g.

    Afdelingsmanagers

  • h.

    Afdelingsmanagers

  • i.

    Afdelingsmanagers

 

  

 

1.10

  • a.

    Opleggen disciplinaire straffen

  • a.

    B&W

  • a.

    Directeur / Gemeentesecretaris

 

1.11

  • a.

    Afspraken maken over loopbaanontwikkeling van medewerkers

  • a.

    B&W

  • a.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • a.

    Afdelingsmanagers

 

1.12

  • a.

    Toekennen tegemoetkoming verhuizingskosten

  • a.

    B&W

  • a.

    Directeur / Gemeentesecretaris

 

1.13

Nieuwe medewerkers

  • a.

    Aangaan en beëindigen van stageovereenkomsten

  • b.

    Werving- en selectieprocedure

  • c.

    Besluiten over inhuur van medewerkers binnen beschikbare budgetten

  • a.

    B&W

  • b.

    B&W

  • c.

    B&W

  • a.

    Afdelingsmanagers

  • b.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • c.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • a.

    Teamcoördinatoren

  • b.

    Afdelingsmanagers

  • c.

    Afdelingsmanagers

 

1.14

Opleidingen

  • a.

    Vaststellen opleidingsplan

  • b.

    Besluiten over het volgen van opleidingen binnen beschikbare budgetten

  • a.

    B&W

  • b.

    B&W

  • a.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • b.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • b.

    Afdelingsmanagers

 

1.15

Personeels- en salarisadministratie

  • a.

    Besluiten tot toepassing van voorschriften m.b.t. salarisadministratie

  • b.

    Besluiten tot toepassing van pensioenwet

  • c.

    Verstrekken werkgeversverklaring aan medewerkers

  • d.

    Algemene correspondentie m.b.t. uitvoering/toepassing overige rechtspositieregelingen, vastgesteld personeelsbeleid en uitvoeringsbesluiten

  • a.

    B&W

  • b.

    B&W

  • c.

    B&W

  • d.

    B&W

  • a.

    Afdelingsmanagers

  • b.

    Afdelingsmanagers

  • c.

    Afdelingsmanagers

  • d.

    Afdelingsmanagers

  • a.

    Medewerker P&O

  • b.

    Medewerker P&O

  • c.

    Medewerker P&O

  • d.

    Medewerker P&O

 

1.16

Verzuim

  • a.

    Verzuimmanagement

  • b.

    Besluiten tot toepassing van handelingen voortvloeiend uit ARBO-wetgeving

  • a.

    B&W

  • b.

    B&W

  • a.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • b.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • a.

    Afdelingsmanagers / Teamcoördinatoren

  • b.

    Afdelingsmanagers / Teamcoördinatoren

 

1.17

Verlof

  • a.

    Vaststellen collectieve verlofdagen

  • b.

    Overschrijven vakantieverlof naar volgend kalenderjaar

  • c.

    Verlening verlof aan onder de afdeling vallende ambtenaren

  • a.

    B&W

  • b.

    B&W

  • c.

    B&W

  • a.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • b.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • c.

    Afdelingsmanagers

  •  

  • b.

    Afdelingsmanagers

  • c.

    Teamcoördinatoren

 

1.18

Lokale regelingen

  • a.

    Vaststellen CAR/UWO inclusief wijzigingen

  • b.

    Vaststellen lokale arbeidsvoorwaarden

  • c.

    Vaststellen regelingen op het gebied van de bedrijfsvoering

  • a.

    B&W

  • b.

    B&W

  • c.

    B&W

  •  

  •  

  • c.

    Directeur / Gemeentesecretaris

 

1.19

Overig

  • a.

    Toekennen attentie overeenkomstig beleid

  • b.

    Besluiten over maken van overuren binnen beschikbare budgetten

  • c.

    Vaststellen gespreksformulieren van gesprekscyclus (functie/plannings/functioneringsgesprek)

  • d.

    Vaststellen van beoordelingen met rechtspositionele gevolgen

  • e.

    Besluiten over vaststellingsovereenkomsten

  • a.

    B&W

  • b.

    B&W

  • c.

    B&W

  • d.

    B&W

  • e.

    B&W

  • a.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • b.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • c.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • d.

    Directeur / Gemeentesecretaris

  • a.

    Afdelingsmanagers

  • b.

    Afdelingsmanagers

  • c.

    Afdelingsmanagers / Teamcoördinatoren

 

Algemene wet bestuursrecht

2.1

Het verzoeken om een schriftelijke machtiging van gemachtigde

B&W / Bgm.

Afdelingsmanagers

 

2.2

Het doorsturen van geschriften tot behandeling waarvan kennelijk een ander bestuursorgaan bevoegd is

B&W / Bgm

Afdelingsmanagers

 

2.3

Het vaststellen van de verschuldigdheid en de hoogte van de dwangsom

B&W / Bgm

Afdelingsmanagers

 

2.4

Het terugvorderen van onverschuldigd betaalde dwangsommen

B&W / Bgm

Afdelingsmanagers

 

2.5

Het bevestigen van de ontvangst van een bezwaarschrift

B&W / Bgm

Afdelingsmanagers

 

2.6

Het doorzenden van een bezwaarschrift aan het bevoegde orgaan

B&W / Bgm

Afdelingsmanagers

 

2.7

Het zenden van de op de zaak betrekking hebbende stukken aan in ieder geval de gemachtigde

B&W / Bgm

Afdelingsmanagers

 

2.8

Het doen van mededeling aan het orgaan waarbij beroep tegen het niet tijdig beslissen aanhangig is bij het nemen van een besluit op de aanvraag

B&W / Bgm

Afdelingsmanagers

 

2.9

Het doen van mededeling aan het orgaan waarbij het beroep aanhangig is bij intrekking of wijziging van het bestreden besluit

B&W / Bgm

Afdelingsmanagers

 

2.10

Het instemmen met of het afwijzen van een verzoek om rechtstreeks beroep bij de administratieve rechter

B&W / Bgm

Afdelingsmanagers

 

2.11

Het doorzenden van een bezwaarschrift aan de bevoegde rechter, indien ingestemd wordt met het verzoek om rechtstreeks beroep

B&W / Bgm

Afdelingsmanagers

 

2.12

Het in de gelegenheid stellen van belanghebbenden om te worden gehoord voordat een bestuursorgaan op het bezwaar beslist

B&W / Bgm

Afdelingsmanagers

 

2.13

Het op de hoogte brengen van de indiener van het bezwaarschrift en de belanghebbenden, die bij de voorbereiding van het besluit hun zienswijze naar voren hebben gebracht

B&W / Bgm

Afdelingsmanagers

 

2.14

Het ter inzage leggen van het bezwaarschrift en alle verder op de zaak betrekking hebbende stukken voorafgaand aan het horen

B&W / Bgm

Afdelingsmanagers

 

2.15

Het mededelen van feiten of omstandigheden aan belanghebbenden die na het horen bekend worden en die voor de te nemen beslissing van aanmerkelijk belang kunnen zijn en het in de gelegenheid stellen van belanghebbenden daarover te worden gehooord

B&W / Bgm

Afdelingsmanagers

 

2.16

Het opschorten van de termijn voor het beslissen op een bezwaarschrfit

B&W / Bgm

Afdelingsmanagers

 

2.17

Het verdagen van een beslissing op een bezwaarschrift

B&W / Bgm

Afdelingsmanagers

 

2.18

Het verder uitstellen van een beslissing op een bezwaarschrift

B&W / Bgm

Afdelingsmanagers

 

2.19

Beschikking geven t.a.v. geldschulden als bedoeld in de volgende artikelen Awb:

  • 4:86 (vaststelling);

  • 4:94 (uitstel bestaling);

  • 4:95 (voorschot);

  • 4:96 (intrekking wijziging van uitstel of voorschot);

  • 4:99 (rentevaststelling);

  • 4:112 (aanmaning)

B&W

Afdelingsmanagers

 

2.20

Opstellen van verweerschriften in bezwaar, beroep en hoger beroep

B&W

Afdelingsmanagers

 

2.21

Besluitvorming op verzoeken om informatie als bedoeld in de Wet openbaarheid van bestuur

B&W

Afdelingsmanagers

Medewerkers

Voor zover het behoort tot de taak van het desbetreffende organisatieonderdeel en in overleg met Juridische zaken

2.22

  • 1.

    het beslissen om een ingebrekestelling o.g.v. de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen

  • 2.

    het beslissen over de hoogte van de dwangsom

Bgm.

Afdelingsmanagers

 

Aanbesteding

3.1

Het starten en voeren van enkelvoudig onderhandse aanbestedingsprocedure ten behoeve van het sluiten van een overeenkomst/gunnen opdracht, die geen hogere waarde vertegenwoordigt dan €75.000,-- bij werken.

B&W / Bgm.

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

Inclusief ondertekening overeenkomst

3.2

Het starten en voeren van enkelvoudig onderhandse aanbestedingsprocedure ten behoeve van het sluiten van een overeenkomst/gunnen opdracht, die geen hogere waarde vertegenwoordigt dan €20.000,-- bij leveringen en diensten.

B&W / Bgm.

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

Inclusief ondertekening overeenkomst

3.3

Het starten en voeren van meervoudig onderhandse aanbestedingsprocedure ten behoeve van het sluiten van een overeenkomst/gunnen opdracht, die een waarde vertegenwoordigt tussen €75.000,-- en €800.000,-- bij werken.

B&W / Bgm.

Gemeentesecretaris

Afdelingsmanagers

Inclusief ondertekening overeenkomst

3.4

Het starten en voeren van meervoudig onderhandse aanbestedingsprocedure ten behoeve van het sluiten van een overeenkomst/gunnen opdracht, die een waarde vertegenwoordigt tussen € 20.000,-- en €100.000,-- bij leveringen en diensten.

B&W / Bgm.

Gemeentesecretaris

Afdelingsmanagers

Inclusief ondertekening overeenkomst

3.5

Het starten en voeren van nationale en/of Europese aanbestedingsprocedure tot een bedrag van € 800.000,- bij werken en bij leveringen en diensten vanaf € 100.000,- tot een bedrag van € 1.000.000,-

B&W / Bgm.

Gemeentesecretaris

Inclusief ondertekening overeenkomst

3.6

Het starten en voeren van Europese en nationale aanbestedingsprocedures boven een bedrag van € 1.000.000,-, voor wat betreft werken, leveringen en diensten.

B&W / Bgm.

Na akkoord van budgethouder

3.7

Het uitvoeren van selectie en gunningprocedure conform geldend inkoop- en aanbestedingsbeleid

B&W / Bgm.

Afdelingsmanagers

Medewerkers

 

Landelijk register kinderopvang

4.1

Bijhouden van het landelijk register kinderopvang waaronder besluit tot opname, wijzing en verwijdering in het register

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

Na inspectie van de opvang en goed bevonden door de GGD. Voor opname en verwijdering en wijziging goedkeuring college vereist.

Concernmanagement

5.1

De afwikkeling van bij de gemeente aanhangig gemaakte procedures ter verkrijging van vergunning, ontheffing etc., met uitzondering van de beslissing. Bijvoorbeeld het vragen van verbeterde aanvragen, het doen van suggesties aan aanvragers, het overleggen met derden, het doen van kennisgevingen in de verschillende stadia van de procedure. Alles onder het voorbehoud dat men de gemeente niet mag binden.

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

5.2

Het geven van nadere toelichtingen e.d. aan instanties bij welke de gemeente een procedure aanhangig heeft gemaakt voor zover daaraan geen rechtsgevolgen zijn verbonden

B&W

Afdelingsmanagers

Medewerkers

 

5.3

Het vragen van adviezen aan derden voor zover daaraan geen advieskosten zijn verbonden

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

5.4

Het afwerken van verzoeken van derden, die geen betrekking hebben op publiekrechtelijke rechtshandelingen (vergunningen, ontheffingen etc.) en waaraan ook overigens voor de gemeente geen rechtsgevolg is verbonden. De reactie op een verzoek mag ook negatief zijn, mits de negatieve reactie past binnen door Bgm. en wethouders uitdrukkelijk vastgestelde beleidslijnen.

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

5.5

In geval van samenloop van gemandateerde bevoegdheden van hoofden van verschillende teams en/of afdelingen ten aanzien van één zaak (bijvoorbeeld in één brief twee verzoeken) kan het mandaat van de een worden uitgeoefend door de ander. Vereiste is uiteraard dat er overeenstemming is over het betreffende besluit (bijvoorbeeld blijkend uit intern advies van de één naar de ander).

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

Juridische zaken

6.1

Verdagen beslissing op verzoek uit hoofde Wet openbaarheid van bestuur

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

6.2

Nemen besluit ter voorkoming verbeuren dwangsom op basis van de Wet dwangsom bij niet tijdig beslissen

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

6.3

Doorsturen beroepschrift naar betreffende instantie

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

6.4

Verstrekken opdracht externe juridische advisering

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

Gemeentewinkel

7.1

Toezending gemeentegids, informatie over de gemeente, gemeentewapen, etc.

B&W

Afdelingsmanagers

Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

7.2

Het legaliseren van handtekeningen

Bgm.

Afdelingsmanagers

Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

7.3

Verstrekken van uittreksels, verklaringen en inlichtingen bevolkingsregister

Bgm.

Afdelingsmanagers

Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

7.4

De uitvoering van de paspoortwetgeving voor zover het betreft de aan de Bgm. opgelegde taken en bevoegdheden, inclusief het nemen van beschikkingen m.b.t. weigering tot afgifte en intrekking van reisdocumenten

Bgm.

Afdelingsmanagers

Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

7.5

De uitvoering van rijbewijswetgeving voor zover het betreft de aan de Bgm. opgelegde taken en bevoegdheden, inclusief het nemen van beschikkingen m.b.t. opgelegde taken en bevoegdheden, inclusief het nemen van beschikkingen m.b.t. weigering van de afgifte en ongeldigheidsverklaring van rijbewijzen

Bgm.

Afdelingsmanagers

Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

7.6

Het opstellen en afgeven van bewijzen van Nederlanderschap

Bgm.

Afdelingsmanagers

Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

Informatie

8.1

Alle aan de raad of het college gerichte stukken worden door of namens de Bgm. geopend (ex art. 74 Gemeentewet)

Bgm.

Afdelingsmanagers

Medewerker documentaire informatievoorziening

 

8.2

Het bestellen van drukwerken, documentatie, losbladige en digitale uitgaven e.d

Directeur / Gemeentesecretaris

Afdelingsmanagers

Medewerker documentaire informatievoorziening

 

Betalingsverkeer en invordering

9.1

Inschakeling deurwaarder voor invordering van vorderingen, niet zijnde belastingvorderingen

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

9.2

Positieve beslissingen op verzoeken om (gedeeltelijke) afschrijvingen c.q. betalingsregelingen van gemeentelijke vorderingen

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

Treasury

10.1

Besluiten met betrekking tot uitvoering vlottende financiering (kasgeldleningen, deposito’s)

B&W

Afdelingsmanagers

 

Burgerzaken

11.1

Het verstrekken van gegevens aan andere gemeentebesturen en afnemers ingevolge Hoofdstuk 3, Afdeling 1 van de Wet BRP

B&W

Afdelingsmanagers

Medewerker ID / Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

11.2

Het oproepen van burgers tot het verstrekken van gegevens; het vragen van inlichtingen en / of geschriften aan burgers en / of binnenlandse dan wel buitenlandse instanties. E.e.a. in verband met het bijhouden of wijzigen van de basisregistraties

B&W

Afdelingsmanagers

Medewerker ID / Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

11.3

Het uitvoeren van het gestelde in Hoofdstuk 3 afdeling 2 van de Wet BRP inzake de rechten van de burger

B&W

Afdelingsmanagers

Specialist team Inwoner Contact Centrum

 

11.4

Het in- en uitschrijven van personen uit de basisregistratie personen ingevolge Hoofdstuk 2 van de Wet BRP

B&W

Afdelingsmanagers

Medewerker ID / Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

11.5

Het voeren van correspondentie m.b.t. de naleving van de Wet BRP

B&W

Afdelingsmanagers

Medewerker ID / Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

11.6

Het geven van beschikkingen m.b.t. het aanbrengen van wijzigingen in de basisregistratie personen zoals geregeld in Afdeling 1 van Hoofdstuk 2 van de Wet BRP

B&W

Afdelingsmanagers

Specialist ID / Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

11.7

Het ondertekenen van gewaarmerkte afschriften en verklaringen zoals is geregeld in artikel 2.21, vijfde lid, Hoofdstuk 2, Afdeling 1 en Hoofdstuk 3 van de Wet BRP

B&W

Afdelingsmanagers

Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

11.8

Het geven van beschikkingen aangaande verzoeken tot selecties uit de basisregistratie personen zoals is geregeld in Hoofdstuk 3 van de Wet BRP

B&W

Afdelingsmanagers

Specialist team Inwoner Contact Centrum

 

11.9

Het geven van weigeringsbeschikkingen m.b.t. het verstrekken van inlichtingen uit de basisregistratie personen als gevolg van de bepalingen uit Hoofdstuk 3 van de Wet BRP

B&W

Afdelingsmanagers

Specialist team Inwoner Contact Centrum

 

11.10

De vertegenwoordiging in en buiten rechte betreffende zaken die uit de Wet BRP voortvloeien met inachtneming van wet- en regelgeving waaronder begrepen de Gemeentelijke verordening

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

11.11

Verklaringen en correspondentie inzake nationaliteitsaangelegenheden

Bgm.

Afdelingsmanagers

Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

11.12

Het opstellen van bewijzen van in leven zijn (Attestatie de Vita)

Bgm.

Afdelingsmanagers

Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

11.13

Het instellen van een onderzoek ten behoeve van en het adviseren aan de minister van justitie ter uitvoering van het Besluit d.d. 6 oktober 1997, houdende regels voor geslachtsnaamwijziging (Stbl. 463)

Bgm.

Afdelingsmanagers

Specialist team Inwoner Contact Centrum

 

11.14

Samenstelling stembureaus

B&W

Afdelingsmanagers

Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

11.15

Stukken (kiezerslegitimatiekaarten, stemmen per brief, stemmen per volmacht) als bedoeld in de hoofdstukken J en K van de Kieswet

Bgm.

Afdelingsmanagers

Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

11.16

Verstrekken van inlichtingen uit het kiezersregister

Bgm.

Afdelingsmanagers

Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

11.17

Verklaring van opneming in het kiezersregister van een ondertekenaar van de kandidatenlijst

Bgm.

Afdelingsmanagers

Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

11.18

Verklaring van bevoegdheid tot deelneming aan de stemming bij inlevering van kandidatenlijsten

Bgm.

Afdelingsmanagers

Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

11.19

Uitreiking van nieuwe oproepingskaarten

Bgm.

Afdelingsmanagers

Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

11.20

Het opgeven van het benodigde verkiezingsmateriaal aan het hoofdstembureau

Bgm.

Afdelingsmanagers

Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

11.21

Het in ontvangst nemen van processen-verbaal met de verzegelde pakken van de stembureaus en het overbrengen van deze bescheiden naar de voorzitter van het hoofdstembureau

Bgm.

Afdelingsmanagers

Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

11.22

Het opmaken van een proces-verbaal van vernietiging van de verzegelde stukken

B&W

Afdelingsmanagers

Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

11.23

Het innen van leges m.b.t. paspoort, rijbewijs en bouw

Heffingsambtenaar

Afdelingsmanagers

Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

11.24

Oplegging gemeentelijke belastingen

Heffingsambtenaar

Afdelingsmanagers

Afdelingsmanagers bevoegd bij afwezigheid heffingsambtenaar

11.25

Opleggen parkeerbelasting

Heffingsambtenaar

Afdelingsmanagers

Specialistisch medewerker team Ruimtelijk Beheer

 

Lijkbezorging

12.1

Het toewijzen en afwijzen van grafruimte op de begraafplaatsen De Eshof en De Harenerhof, mits conform de verordening

B&W

Afdelingsmanagers

Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

12.2

Het aanschrijven inzake verwijdering grafbedekking na afloop termijn

B&W

Afdelingsmanagers

Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

12.3

Het geven van toestemming inzake het plaatsen van grafmonumenten

B&W

Afdelingsmanagers

Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

12.4

Het geven van verloven tot uitstel van begraving c.q. crematie

Bgm.

Afdelingsmanagers

Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

12.5

Het afgeven van ‘laisser passer’ voor lijken

Bgm.

Afdelingsmanagers

Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

12.6

Het verstrekken van verloven tot ontleding van lijken

Bgm.

Afdelingsmanagers

Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

12.7

Verlenging huurtermijnen graven

B&W

Afdelingsmanagers

Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

12.8

Facturering grafrechten en monumenten De Harenerhof

B&W

Afdelingsmanagers

Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

12.9

Facturering grafrechten en monumenten De Eshof

B&W

Afdelingsmanagers

Medewerker team Inwoner Contact Centrum

 

12.10

Verhaal op de nalatenschap op grond van

Art.22 Wet op de lijkbezorging

B&W

Afdelingsmanagers

 

Vergunningverlening APV

13.1

Beslissen op een aanvraag van collectevergunningen conform het landelijk vastgestelde collecteplan

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

13.2

Beslissen op een aanvraag van collectevergunningen voor plaatselijke verenigingen, stichtingen e.d. in de zogenaamde vrije periode

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

13.3

Beslissen op een aanvraag van ventvergunningen voor een periode van één dag tot een week

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

13.4

Beslissen op een aanvraag van ventvergunningen voor periodes langer dan één week met een maximum van twee jaar

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

13.5

Beslissen op een aanvraag van loterijvergunningen

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

13.6

Beslissen op een aanvraag van ontheffingen voor het verstrekken van zwakalcoholische dranken incidentele gevallen

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

13.7

Beslissen op een aanvraag van vergunningen als bedoeld in art. 3 van de Drank- en Horecawet voor bestaande inrichtingen, waarvoor vroeger al een vergunning is verleend

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

13.8

Beslissen op een aanvraag van aanwezigheidsvergunningen voor speelautomaten

Bgm.

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

13.9

Beslissen op een aanvraag van speelvergunning circus tot maximaal twee per jaar

Bgm.

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

13.10

Beslissen op een aanvraag van standplaatsvergunningen

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

13.11

Beslissen op een aanvraag van vergunningen voor kermissen

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

13.12

Beslissen op een aanvraag ontheffingen voor kampeerverboden

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

13.13

Beslissen op een aanvraag met betrekking tot een ligplaats voor een woonboot

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

13.14

Beslissen op een aanvraag voor muziekvergunningen

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

13.15

Beslissen op een aanvraag van evenementenvergunningen

Bgm.

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

13.16

Beslissen op een aanvraag van vergunningen voor vertoningen op wegen

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

13.17

Beslissen op een aanvraag voor de toestemming tot het houden van trimlopen, triatlons, alsmede het houden van wedstrijden op wegen

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

13.18

Het verlenen van een vergunning voor het gebruik van een geluidsinstallatie in de open lucht onder de door de Bgm. en wethouders vastgestelde standaardvoorwaarden

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

13.19

Het beslissen op een aanvraag van een vergunning voor het gebruik van een geluidsinstallatie in de open lucht onder de door de Bgm. gestelde standaardvoorwaarden

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

13.20

Het beslissen op een aanvraag van vergunningen voor lichtreclames

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

13.21

Het beslissen op een aanvraag van een vergunning voor het plaatsen van een reclamebord/ reclameaanduidingen

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

13.22

Het beslissen op een aanvraag van een vergunning voor het plaatsen van een reclamebord/ reclameaanduidingen, in samenhang met een evenementenvergunning

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

Schade en verzekeringen

14.1

Melding schadegevallen bij verzekeringsmaatschappijen onder medeparaaf van het afdelingshoofd onder wiens verantwoordelijkheid de schade is ontstaan

B&W

Afdelingsmanagers

Medewerker informatiebeheer

 

14.2

Sluiten van aansprakelijkheids- en risicoverzekeringen motorrijtuigen

Bgm.

Afdelingsmanagers

Medewerker informatiebeheer

 

Wegen, verkeer en vervoer

15.1

Verlenen van vergunning/toestemming aan nutsbedrijven en aanbieders telecommunicatienetwerken voor het leggen van kabels of leidingen

B&W

Afdelingsmanagers

Specialist team Ruimtelijk Beheer

 

15.2

Het nemen van verkeersbesluiten (art. 18 WVW)

B&W

Afdelingsmanagers

Beleidsmedewerker Verkeer afdeling Ontwikkeling

 

15.3

Het nemen van verkeersbesluiten krachtens artikel 12 van de BABW inzake plaatsing en verwijdering van verkeerstekens

B&W

Afdelingsmanagers

Beleidsmedewerker Verkeer afdeling Ontwikkeling

 

15.4

Het aanstellen van verkeersregelaars krachtens artikel 56 van de BABW

B&W

Afdelingsmanagers

Beleidsmedewerker Verkeer afdeling Ontwikkeling

 

15.5

Het verlenen van diverse (tijdelijke) ontheffingen krachtens art. 87 RVV 1990

B&W

Afdelingsmanagers

Beleidsmedewerker Verkeer afdeling Ontwikkeling

 

15.6

Benoeming fiscale parkeercontroleurs binnen de contractafspraken met de Stichting Veiligheidszorg Noord

B&W

Afdelingsmanagers

Beleidsmedewerker team Ruimtelijk Beheer

 

15.7

Het nemen van tijdelijke maatregelen voor omstandigheden zoals genoemd in art. 34 BABW

B&W

Afdelingsmanagers

Beleidsmedewerker Verkeer afdeling Ontwikkeling

 

15.8

Het plaatsen van tijdelijke bewegwijzering bij festiviteiten e.d.

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

Bomen

16.1

Het uitvoeren van de subsidieverordening onderhoud monumentale bomen

B&W

Afdelingsmanagers

Specialist team Ruimtelijk Beheer

 

16.2

Beslissen op een aanvraag omgevingsvergunning (Wabo), activiteit kap

B&W

Afdelingsmanagers

Medewerker team Vergunningen

 

Plantsoenen

17.1

Verkoop van afgeschreven materialen, verkoop van houtgewas, alsmede het afgeven van sprokkelvergunningen

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

17.2

Verkoop of ingebruikgeving van stukken snippergroen

B&W

Afdelingsmanagers

Specialist team Ruimtelijk Beheer

 

17.3

Indienen van subsidieaanvragen op grond van de bosbijdrage

B&W

Afdelingsmanagers

Specialist team Ruimtelijk Beheer

 

Afvalverwijdering

18.1

Wijzigen dagen en tijden van huisvuilroutes

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

18.2

Wijzigen dagen en tijden routes van inzameling van minicontainers en vuilniszakken

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

18.3

Het verlenen van een ontheffing op het verbod om minicontainers en vuilniszakken voor 06.00 uur buiten te zetten

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

18.4

Het verlenen van een ontheffing op het verbod om grofvuil voor 06.00 uur buiten te zetten

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

18.5

Het vaststellen van de kostenvergoeding van oud-papier

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

Riolen

19.1

Het verlenen van vergunningen voor de aansluiting op het riool

B&W

Afdelingsmanagers

Medewerker team Ruimtelijk Beheer

 

Markten en standplaatsen

20.1

Toewijzen van standplaatsen op de weekmarkt

B&W

Afdelingsmanagers

Marktmeester

 

20.2

Op de wachtlijst plaatsen van verzoeken om standplaats op de weekmarkt

B&W

Afdelingsmanagers

Medewerker team Vergunningen

 

20.3

Verlenen van vergunning standplaats weekmarkt

B&W

Afdelingsmanagers

Medewerker team Vergunningen

 

Winkeltijden (Verordening Winkeltijden Haren 2013)

21.1

Het verlenen van ontheffingen ingevolge artikel 1 van de Verordening Winkeltijden

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

Vastgoedbeheer

22.1

Algemeen vastgoedbeheer: onderhoud alle gemeentelijke eigendommen. Voorts onderhoud en vervanging gymtoestellen

B&W

Afdelingsmanagers

Medewerkers team Vastgoed

 

22.2

Het verhuren, in bruikleen geven of in gebruik geven van aan de gemeente toebehorende onroerende zaken en bijbehorende gemeentelijke materialen

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

22.3

Verhuur van lokalen in ’t Clockhuys (eventueel gecombineerd met instrumenten) of het in gebruik geven van delen van ‘t Clockhuys

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

22.4

Het in gebruik geven van delen van het Raadhuis aan derden

B&W

Afdelingsmanagers

Huisvestingsadviseur

 

22.5

Indexering contracten

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

22.6

Verpachting van gronden

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

22.7

Het in gebruik geven van gebouwen tot anti kraak pand

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

22.8

Het passeren van akten

Bgm.

Afdelingsmanagers

 

Sport

23.1

Uitvoering regeling binnensportaccommodaties

B&W

Afdelingsmanagers

Medewerkers team Vastgoed

 

23.2

Uitvoering tarievenverordening buitensportaccommodaties

B&W

Afdelingsmanagers

Medewerkers team Vastgoed

 

23.3

Huur en verhuur van binnensportaccommodaties

B&W

Afdelingsmanagers

Medewerker verhuur en ondersteuning

 

23.4

Restitutie huur gymzalen

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

23.5

Beheerhandelingen Scharlakenhof

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

Jeugd en speelplaatsen

24.1

Uitvoering speelplaatsennota

B&W

Afdelingsmanagers

Medewerker sport- en speelvoorzieningen

 

Onderwijs

25.1

Vergoeding (glas)schade scholen

B&W

Afdelingsmanagers

Specialist team informatiebeheer

 

25.2

Uitvoering Leerplichtwet 1969

B&W

Afdelingsmanagers

Leerplichtambtenaar

 

25.3

Toezicht op naleving van de Leerplichtwet

Leerplichtambtenaar

 

25.4

  • a.

    Toestaan vervangende leerplicht (laatste schooljaar)

  • b.

    verlenen vrijstelling wegens volgen ander onderwijs kwalificatieplichtigen

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

25.5

Leerlingenvervoer

  • a.

    Beoordelen van de aanvraag

  • b.

    toekennen van de vervoersvoorziening (beschikking)

  • c.

    beoordelen afrekening uitbetaling

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

25.6

Onderwijs vaststelling index onderwijshuisvesting voorziening

B&W

Afdelingsmanagers

Beleidsmedewerker onderwijs

 

25.7

Uitvoering regeling vervoer gymnastiek: beslissing op offertes vervoersbedrijven

B&W

Afdelingsmanagers

Specialistisch medewerker onderwijs

 

25.8

Behandeling en afdoening van aanvragen schoolvervoer en de verordening leerlingenvervoer; inclusief afwijzing

B&W

Afdelingsmanagers

Specialistisch medewerker onderwijs

 

25.9

Het beschikbaar stellen van gelden binnen de rijksvergoeding voor klein sportmateriaal ten behoeve van het vakonderwijs lichamelijke opvoeding

B&W

Afdelingsmanagers

Specialistisch medewerker onderwijs

 

25.10

Verlenen voorschotten en vergoeding vakonderwijs

B&W

Afdelingsmanagers

Specialistisch medewerker onderwijs

 

25.11

Verrekening kosten schoolsportdagen met bijzonder basisonderwijs

B&W

Afdelingsmanagers

Specialistisch medewerker onderwijs

 

25.12

Verzorgen onderwijsstatistieken

B&W

Afdelingsmanagers

Specialistisch medewerker onderwijs

 

Centrum voor Kunst en Cultuur

26.1

Het vaststellen van het lesgeldkohier en het verzenden van de lesgeldfacturen, met inachtneming van de ‘Lesgeldverordening Centrum voor Kunst & Cultuur Haren’

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

26.2

Het verlenen van ontheffing van het lesgeld conform artikel 8 van de ‘Lesgeldverordening Centrum voor Kunst & Cultuur Haren’

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

26.3

Het in gebruik geven van gemeentelijke materialen aanwezig in ’t Clockhuys

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

26.4

Beheerhandelingen horecabedrijf ’t Clockhuys

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

Bouwzaken

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)

27.1

Het beslissen op een aanvraag omgevingsvergunning, met uitzondering van een aanvraag die betrekking heeft op het afwijken van een bestemmingsplan met een uitgebreide Waboprocedure.

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

27.2

Het niet-ontvankelijk verklaren van een aanvraag omgevingsvergunning

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

27.3

Het intrekken van een omgevingsvergunning

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

27.4

Het wijzigen van voorschriften van een omgevingsvergunning

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

27.5

Het verlengen van de beslistermijn van een aanvraag omgevingsvergunning

B&W

Afdelingsmanagers

Medewerker team VTH

 

27.6

Het bepalen dat een omgevingsvergunning terstond in werking treedt in afwijking van art. 6.1 Wabo

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

27.7

Het verbinden van voorschriften aan een omgevingsvergunning ten aanzien van in te dienen gegevens en bescheiden (art. 4.7)

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

27.8

Het verlengen van de termijn van een omgevingsvergunning met een tijdelijke instandhoudingstermijn.

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

27.9

Het geven van advies in het geval dat B&W als adviseur zijn aangewezen.

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

27.10

Het aanwijzen van ambtenaren die zijn belast met toezicht op naleving van de wet.

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

27.11

Het opleggen van een last onder bestuursdwang of een last onder dwangsom die inhoudt dat het bouwen, gebruiken of slopen van een bouwwerk moet worden gestaakt of dat voorzieningen gericht op het tegengaan of beëindigen van gevaar voor de gezondheid of de veiligheid worden getroffen. (bouwstop)

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

Wet ruimtelijke ordening (Wro)

28.1

Het doen plaatsen van een bekendmaking van een voorbereidingsbesluit (art. 3.7, lid 7).

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

28.2

Het doen plaatsen van een kennisgeving (art. 3.8, lid 1 onder a).

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

28.3

Het doen toekomen van een kennisgeving aan Rijk, provincie, eigenaar of beperkt gerechtigde (art. 3.8, lid 1 onder b en c).

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

28.4

Het doen plaatsen van een bekendmaking (art. 3.8, leden 3 en 4).

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

28.5

Het doen van een mededeling betreffende een aanwijzingsbesluit (art. 3.8 lid 7).

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

28.6

Het doen plaatsen van een kennisgeving (art. 3.9 a, lid 1).

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

28.7

Het toekennen of afwijzen van een aanvraag om een tegemoetkoming in schade (art. 6.1), het terugstorten van het door de aanvrager betaalde recht indien de aanvraag om een tegemoetkoming in schade geheel of gedeeltelijk wordt toegekend (art. 6.4 lid 4), het vergoeden van de wettelijke rente en redelijkerwijs gemaakte kosten van rechtsbijstand en andere deskundige bijstand (art. 6.5).

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

28.8

Het heffen van een recht van de indiener van een aanvraag om een tegemoetkoming in de schade (art. 6.4. lid 1).

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

28.9

Het doen van een mededeling aan de indiener van een aanvraag met betrekking op het verschuldigd zijn van een recht (art. 6.4 lid 2).

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

28.10

Het niet-ontvankelijk verklaren in verband met het niet of niet tijdig storten van het recht (art. 6.4, lid 2).

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

28.11

Het besluiten tot het aangaan en beëindigen van overeenkomsten als bedoeld in artikel 6.24 Wro

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

28.12

Het toekennen of afwijzen van een aanvraag om een tegemoetkoming in schade

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

28.13

Het zorg dragen voor de bestuursrechtelijke handhaving van het bepaalde bij of krachtens de Wet ruimtelijke ordening (art. 7.1) en bestemmingsplannen die op grond van het overgangsrecht nog geldig zijn.

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

Besluit ruimtelijke ordening (Bro)

29.1

Het elektronisch beschikbaar stellen van Wro-instrumenten (art. 1.2.1 en art. 1.2.2 en de Regeling Standaarden ruimtelijke ordening 2012).

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

29.2

Het doen plaatsen van een kennisgeving (art. 1.3.1).

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

29.3

Het plegen van vooroverleg (art. 3.1.1).

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

29.4

Het zenden van een ontvangstbevestiging met daarin de datum van ontvangst en de mededeling welk bestuursorgaan zal beslissen op de aanvraag (art. 6.1.2.1).

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

29.5

Het niet of niet verder in behandeling nemen van een aanvraag wegens onvolledigheid (art. 6.1.3.1 lid 2).

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

29.6

Het aanwijzen van een adviseur (art. 6.1.3.2).

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

29.7

Het bekend maken van een besluit aan de aanvrager en belanghebbenden (art. 6.1.3.6 lid 1).

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

29.8

Het verdagen van de beslistermijn onder opgaaf van redenen voor ten hoogste vier weken (art. 6.1.3.6. lid 2).

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

29.9

Het op aanvraag toekennen van een voorschot bij redelijke verwachting omtrent tegemoetkoming in schade (art. 6.1.3.7, lid 1).

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

Bouwbesluit 2012

30.1

Het beslissen over een verzoek tot het toepassen van de gelijkwaardigheidsbepaling.

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

30.2

Het stellen van nadere voorwaarden aan een melding (sloopmelding en gebruiksmelding)

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

Activiteitenbesluit milieubeheer

31.1

Het stellen van nadere voorwaarden aan een melding.

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

Bouwverordening gemeente Haren 2010

32.1

Het afwijken van de plicht tot het indienen van een bodemonderzoekrapport.

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

Monumentenwet

33.1

Het uitvoeren van de subsidieverordening gemeentelijke monumenten

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

33.2

Het vaststellen van subsidiale kosten voor rijksmonumenten

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

33.3

Het goedkeuren van declaraties, op basis waarvan het Nationaal Restauratiefonds voorschotbetalingen kan verrichten op restauratiesubsidies

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

33.4

Het beslissen op aanvragen om een wijzigingsvergunning (art. 12, lid 2, 14, lid 1, 16, leden 1, 3, 4 en 6, 17, leden 1 en 2 en 19, lid 1)

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

Ruimtelijke plannen

34.1

Het innemen van een voorlopig standpunt met betrekking tot verzoeken om verlening van planologische medewerking aan een formeel ingediend (bouw)plan (vooroverleg omgevingsvergunning/ schetsplan)

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

Volkshuisvesting

35.1

Het doen van kennisgevingen op de lijst van gegadigden met betrekking tot koop onroerende zaak

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

35.2

Het afgeven van verklaringen van geen bezwaar tot ingebruikneming van een woning ingevolge artikel 60 Woningwet

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

35.3

Het aanvragen van een bijdrage-ineens nieuwbouw geluidsvoorzieningen op basis van de bijdrageregeling nieuwe woningen

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

35.4

Het beslissen op een aanvraag tijdelijke verhuur op grond van de leegstandwet

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

Huisnummering

36.1

Het beslissen (verlenen of weigeren) op huisnummer aanvragen omtrent het toetsen en onttrekken

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

Algemene uitgaven en inkomsten

37.1

Verlenen van tijdelijke ingebruikgeving van gemeentegrond voor opslag van materialen en plaatsen directieketen

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

37.2

Het in éénjarige pacht uitgeven van gemeentelijk groen

B&W

Afdelingsmanagers

Beleidsmedewerker Groen

 

Wet maatschappelijke ondersteuning

38.1

Uitvoering beleidsplan Maatschappelijke Ondersteuning

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

38.2

Treffen voorzieningen en maatregelen ter ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers (subsidie)

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

38.3

Zorg dragen voor maatschappelijke ondersteuning

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

38.4

Het verstrekken van een maatwerkvoorziening

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

Hieronder wordt tevens de beslissing over de vorm van de maatwerkvoorziening begrepen zoals toekenning van een PGB

38.5

Het uitvoeren van een onderzoek bij een melding van behoefte aan maatschappelijke ondersteuning

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

38.6

Het verstrekken van een tijdelijke maatwerkvoorziening in spoedeisende gevallen

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

38.7

Het weigeren van een maatwerkvoorziening

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

Hieronder wordt tevens de beslissing over de vorm van de maatwerkvoorziening begrepen zoals weigering van een PGB

38.8

Het vragen van advies aan een adviesinstantie

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

38.9

Het aanpassen van een woning van een huurder

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

38.10

Het herzien of intrekken van een genomen besluit

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

38.11

Het terugvorderen van de geldwaarde van de maatwerkvoorziening of PGB

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

38.12

Het onderzoeken van de kwaliteit van de maatschappelijke ondersteuning

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

38.13

Het verstrekken van gegevens aan de Minister voor uitvoering van de wet

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

38.14

Het geven van inzage en het verstrekken van afschriften aan belanghebbenden

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

38.15

Het verwerken van persoonsgegevens

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

38.16

Het verstrekken van persoonsgegevens aan daartoe aangewezen derden

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

38.17

Opstellen van verweerschriften in bezwaar, beroep en hoger beroep

B&W

Afdelingsmanagers

Medewerkers

Hieronder wordt tevens vertaan het optreden in de gerechtelijke procedure en het verrichten van alle noodzakelijke / wenselijke processuele handelingen

38.18

Het vaststellen van de identiteit van de belanghebbende(n)

B&W

Afdelingsmanagers

Consulent WMO

 

38.19

Verstrekken van gehandicaptenparkeerkaarten volgens art. 49 BABW

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

Jeugd

39.1

Het toekennen van een voorziening (in natura of in PGB)

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

39.2

Het afwijzen van een individuele voorziening

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

39.3

Het opstellen van het gespreksverslag (gezinsplan/aanvraag jeugdhulp = zorgtoewijzingsplan)

B&W

Afdelingsmanagers

Jeugdverpleegkundige GGD

Jongerenwerkers Torion

Medewerker MEE

Medewerker GGD

Hieronder wordt tevens verstaan het verstrekken van dit verslag aan de jeugdige / ouders

39.4

Inzet gecontracteerde jeugdhulp

B&W

Afdelingsmanagers

Jeugdverpleegkundige GGD

Jongerenwerkers Torion

Medewerker MEE

Medewerker GGD

 

39.5

Herziening en intrekking van de voorziening en terugvordering van de ten onrechte betaalde PGB

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

39.6

Het zo spoedig mogelijk treffen van een tijdelijke maatregel in spoedeisende gevallen

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

39.7

Indienen van een verzoek (bij de rechter) tot verkrijging van een (spoed)machtiging of voorwaardelijke machtiging voor gesloten jeugdhulp

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

Hieronder wordt tevens verstaan het optreden in de gerechtelijke procedure en het verrichten van alle noodzakelijke / wenselijke processuele handelingen

39.8

Opstellen van verweerschriften in bezwaar, beroep en hoger beroep

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

Hieronder wordt tevens verstaan het optreden in de gerechtelijke procedure en het verrichten van alle noodzakelijke / wenselijke processuele handelingen

39.9

Vaststellen identiteit van belanghebbende(n)

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

Participatiewet

40.1

Het toekennen en beëindigen van een uitkering op grond van de Participatiewet, Ioaw en Ioaz

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

40.2

Het afwijzen van een uitkering op grond van de Participatiewet, Ioaw en Ioaz.

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

40.3

Het ondersteunen en begeleiden bij de arbeidsinschakeling

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

40.4

Het aanbieden van een voorziening tot arbeidsinschakeling

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

40.5

Het ontheffen van de arbeidsverplichtingen

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

40.6

Het vaststellen van een medische urenbeperking

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

40.7

Het aanbieden van een dienstbetrekking in een beschutte werkomgeving

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

40.8

Het vaststellen dat iemand tot de doelgroep beschutte werkomgeving behoort

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

40.9

Het vaststellen dat iemand tot de doelgroep loonkostensubsidie behoort.

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

40.10

Het laten verrichten van onbeloonde additionele werkzaamheden.

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

40.11

Het verstrekken van een premie welke bijdraagt tot de arbeidsinschakeling

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

40.12

Het vaststellen van de loonwaarde en het verstrekken van loonkostensubsidie

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

40.13

Het verlenen van bijstand aan een niet-rechthebbende op grond van een dringende reden

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

40.14

Het vaststellen van de identiteit van belanghebbende

B&W

Afdelingsmanagers

Consulent Werk en Inkomen

 

40.15

Het afstemmen van de bijstand

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

40.16

Het opleggen en afzien van een boete

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

40.17

Het verlagen van een uitkering

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

40.18

Het doorzenden van een aanvraag om bijstand en het starten van een domiciliegeschil

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

40.19

Het uitbetalen van uitkeringen op grond van de Participatiewet, Ioaw en Ioaz

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

40.20

Het terugvorderen van kosten van bijstand, uitkering Ioaw en Ioaz

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

40.21

Het verhalen van de kosten van bijstand

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

40.22

Het indienen van een verhaalsverzoek bij de rechter

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

40.23

Het invorderen van de kosten van bijstand, uitkering Ioaw en Ioaz

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

40.24

Het uitwisselen van gegevens bij het vermoeden van een misdrijf op het terrein van de sociale zekerheid

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

40.25

Het verstrekken van gegevens aan de daartoe bevoegde instanties

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

40.26

Verstrekken van financiële verantwoording aan de Minister

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

40.27

Verstrekken van statistische informatie

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

40.28

Het toekennen en afwijzen van aanvragen op grond van het Participatiefonds

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

Hieronder ook gerekend de beslissingen op grond van het noodfonds

40.29

Opstellen van verweerschriften in bezwaar, beroep en hoger beroep

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

Hieronder wordt tevens verstaan het optreden in gerechtelijke procedure en het verrichten van alle noodzakelijke / wenselijke processuele handelingen

Vreemdelingen

41.1

Uitvoering van Wet inburgering (WI)

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

Communicatie

42.1

Het verstrekken en opvragen van algemene informatie van feitelijke en objectieve aard

B&W

Afdelingsmanagers

Communicatieadviseur

Kan worden doorgegeven aan medewerkers

42.2

Het geven van persvoorlichtingen

B&W

Medewerker communicatie

 

42.3

Het verstrekken van algemene inlichtingen

B&W

Afdelingsmanagers

Medewerker communicatie

 

Subsidies

43.1

Verkrijgen van de subsidie

besluiten tot het indienen van subsidie bij derden

ondertekenen van aanvragen van subsidie bij derden

aanvragen van voorschotten bij een verkregen subsidie

opstellen en ondertekenen van een prestatieverklaring

(tussentijds) verantwoorden van een verkregen subsidie

B&W

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

  • Binnen taakgebied afdeling

  • Binnen poho bespreken

  • Geen mandaat indien cofinanciering wordt gevraagd

43.2

Subsidie op grond van de Algemene subsidieverordening (Asv)

  • a.

    beoordelen van een subsidieaanvraag

  • b.

    verlenen van subsidie

  • c.

    vaststellen van subsidie

  • d.

    aanvragen van voorschotten bij een verkregen subsidie

  • e.

    opstellen en ondertekenen (meerjaren) beschikking

  • f.

    (tussentijdse) verantwoording van een verkregen subsidie

  • g.

    subsidieregister

  • h.

    uitbetaling subsidie

B&W

Afdelingsmanagers

a t/m g: Beleidsmedewerker

h: Medewerker team financieel beheer

  • Binnen taakgebied afdeling

  • Binnen budget en betreffende subsidieregeling

  • Binnen poho bespreken

  • (onder)mandaat wat betreft subsidie per jaar of per periode van meerjaren, uitsluitend op basis van collegebesluit

  • Geen mandaat voor aanvragen die geweigerd of ingetrokken worden op grond van de Wet Bibob

43.3

Subsidies anders dan op grond van de Asv

  • a.

    beoordelen van een subsidieaanvraag

  • b.

    verlenen van subsidie

  • c.

    opstellen en ondertekenen beschikking

  • d.

    (tussentijdse) verantwoording

  • e.

    uitbetaling subsidie

B&W

Afdelingsmanagers

a t/m d: Beleidsmedewerker

e: Medewerker team financieel beheer

  • Binnen taakgebied afdeling

  • Uitsluitend op basis van collegebesluit

  • Geen mandaat voor aanvragen die geweigerd of ingetrokken worden op grond van de Wet Bibob

Kinderopvang

44.1

Kinderopvang

verlenen, weigeren en intrekken van een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang

vaststelling noodzaak van kinderopvang op grond van sociaal-medische indicatie

B&W

Afdelingsmanagers

Toegangsteam

 

Voor- en vroegschoolse educatie

45.2

Voor en vroegschoolse educatie (Vve)

verlenen, weigeren en intrekken van een gemeentelijke bijdrage in de kosten voor voorschoolse educatie

B&W

Afdelingsmanagers

Toegangsteam

 

Volmacht en machtiging

46.1

Aansprakelijkstelling/ afwijzing

Bgm.

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

46.2

Het erkennen en afwijzen van aansprakelijkheid

Bgm.

 

 

 

46.3

Het doen van aangifte bij de politie

Bgm.

Medewerkers

 

 

46.4

Aangaan van verzekeringsovereenkomsten

Bgm.

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

46.5

Inschakeling van een incassobureau

Invorderingsambtenaar

 

46.6

De bevoegdheid tot het nemen van alle maatregelen noodzakelijk ter handhaving van onvereenkomsten / contracten in algemene zin tot aan de beslissing om naar de rechter te gaan

B&W / Bgm.

 

 

 

46.7

Geld opnemen en storten bij de kassiers van de afdeling financieel beheer

B&W / Bgm.

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

 

46.8

Vertegenwoordiging bestuursorgaan (alsmede het opstellen van het verweerschrift) bij:

  • hoorzittingen inzake door de burger ingediende bedenkingen op zienswijzen;

  • hoorzittingen commissie bezwaarschriften;

  • hoorzittingen publiekrechtelijke rechtsgedingen.

B&W / Bgm. / Heffingsambtenaar

 

 

­

 

46.9

Vertegenwoordiging van het bestuursorgaan op hoorzittingen in civielrechtelijke rechtsgedingen

B&W / Bgm.

 

 

 

46.10

Het vertegenwoordigen van de gemeente bij het verlijden van akten

Bgm.

Huisvestingsadviseur

 

 

46.11

Het uitvoegen van besluiten van bestuursorganen en het voeren van correspondentie namens de gemeente, een en ander voor zover dit voortvloeit uit de aan hem of haar opgedragen taken

B&W / Bgm.

Afdelingsmanagers

Medewerkers

 

46.12

Het vertrekken en opvragen van algemene informatie voor aangelegenheden die tot het takenpakket van de afdelingen of de gemeente behoren. Zulks met uitzondering van de concrete afhandeling van aanvragen om vergunning, ontheffing.

B&W

Afdelingsmanagers

Medewerkers

 

46.13

Het vertrekken en opvragen van algemene informatie van feitelijke en objectieve aard

B&W

Afdelingsmanagers

Communicatieadviseur

Kan worden doorgegeven aan medewerkers

Privaatrechtelijke rechtshandelingen

47.1

Besluiten tot het aangaan, wijzigen, opzeggen, beëindigen en ontbinden van privaatrechtelijke overeenkomsten en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen ter uitvoering van die besluiten (met inbegrip van de ondertekening van overeenkomsten)

B&W / Bgm.

Afdelingsmanagers

Teamcoördinatoren

  • 1.

    Niet zijnde oprichting of deelneming in een rechtspersoon.

  • 2.

    Financiele dekking moet aanwezig zijn in de vorm van een daarvoor bestemde begrotingspost of beschikbaar gesteld krediet.

  • 3.

    Het aangaan van de rechtshandeling vloeit voort uit de aan de betreffende afdeling opgedragen bijzondere voorwaarden

47.2

Het aangaan van overeenkomsten tot levering zoals het bestellen en aanschaffen van kantoormiddelen e.d. alsmede het verstrekken van opdrachten aan derden ter uitvoering van de aan de dienst of afdeling toegewezen (bedrijfsvoerings) taken.

B&W

Afdelingsmanagers

Medewerkers

Het mandaat omvat niet het inschakelen van externe (juridische) bijstand

Versie 1 maart 2018