Organisatie | Werk en Inkomen Lekstroom |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenparticipatie Werk en Inkomen Lekstroom |
Citeertitel | Verordening Cliëntenparticipatie WIL |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-02-2014 | nieuwe regeling | 19-12-2013 IJsselstein: Zenderstreeknieuws van 19 februari 2014; Vianen: Het Kontakt van 21 januari 2014; Lopik: Het Kontakt van 4 februari 2014 | 7085/2013 |
Het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke regeling Werk en Inkomen Lekstroom,
gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur en met inachtneming van het advies van de bijzondere Cliëntenraad WIL,
gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand, artikel 42 van de IOAW en artikel 42 van de IOAZ,
gezien het voorgenomen besluit van het dagelijks bestuur van 19 december 2013;
Overwegende dat Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) veel waarde hecht aan goede cliëntenparticipatie,
dat een gestructureerde vorm van cliëntenparticipatie wenselijk is via een Cliëntenraad,
dat daarmee de betrokkenheid en inspraak van cliënten wordt verzekerd in de beleidsvorming, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het hen betreffende beleid,
dat cliëntenparticipatie onmisbaar is in een uitvoeringsorganisatie waarin de cliënt centraal staat,
dat WIL de intentie van de Cliëntenraad onderschrijft dat zij deskundig, betrokken en verbindend wil zijn.
VERORDENING CLIËNTENPARTICIPATIE WERK EN INKOMEN LEKSTROOM
Artikel 2. Instelling Cliëntenraad WIL
Er is binnen WIL een Cliëntenraad als bedoeld in artikel 47 WWB, artikel 42 IOAW en artikel 42 IOAZ. Dit is een Cliëntenraad die bestaat uit afgevaardigden van de lokale (gemeente brede) Cliëntenraden of Cliëntenplatformen van de deelnemende gemeenten, dan wel bestaande uit cliënten die niet zijn afgevaardigd op de wijze als hierboven bedoeld in het geval een van de Lekstroomgemeenten geen Cliëntenraad of Cliëntenplatform kent.
Het doel van de Cliëntenraad is om adviezen te geven bij de totstandkoming van het beleid en de (wettelijke) regelingen betreffende de uitvoering. Daarbij behartigt hij de collectieve belangen van inwoners van de Lekstroomgemeenten die zijn aangewezen op een uitkering, een voorziening of ondersteuning van WIL. In bijlage 1 is een nadere uitwerking gegeven van zaken die een WIL, dan wel een lokale aangelegenheid zijn. Deze bijlage maakt onlosmakelijk onderdeel uit van deze verordening.
De Cliëntenraad heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren aan het bestuur van WIL. Het betreft adviezen over onderwerpen die de vorming, uitvoering, controle en evaluatie van het beleid ten aanzien van cliënten van WIL aangaat. Alle adviezen worden onverkort ter kennisname aan het algemeen bestuur van WIL verstrekt.
Artikel 7. Werkwijze en adviestermijnen
Het advies van de Cliëntenraad wordt met eventuele bijlage(n) voorgelegd aan het dagelijks bestuur van WIL en gaat als bijlage bij de desbetreffende stukken naar de aangesloten gemeenten. Het dagelijks bestuur van WIL informeert de Cliëntenraad schriftelijk en met redenen omkleed over haar besluitvorming met betrekking tot de uitgebrachte adviezen.
De leden ontvangen alle stukken van WIL die nodig zijn voor het functioneren als zodanig of die nodig zijn ter voorbereiding op een vergadering, op schrift. Ditzelfde geldt voor het raadplegen van stukken van derden; de leden van de Cliëntenraad kunnen deze kosteloos via het secretariaat verkrijgen voor zover WIL deze stukken in bezit heeft dan wel deze stukken bij een van de deelnemende gemeenten in bezit zijn.
Artikel 10. Budget en faciliteiten
Voor het uitvoeren van de taken van de Cliëntenraad wordt in de begroting van WIL een budget opgenomen bestaande uit:
een bedrag per jaar, toe te kennen op basis van een door de Cliëntenraad in te dienen begroting.
De Cliëntenraad dient jaarlijks voor 1 september van elk kalenderjaar een onderbouwde begroting in voor het daaropvolgende kalenderjaar. De begroting gaat in ieder geval vergezeld van een activiteitenplan.
Op basis van de begroting kent het algemeen bestuur de Cliëntenraad jaarlijks een budget toe.
Het budget wordt door de Cliëntenraad onder andere ingezet voor:
een bedrag als vrijwilligersvergoeding per lid per bezochte overlegvergadering en voorbereidende overlegvergadering. Dit is inclusief de vergoeding voor zelfstandig vastgestelde, niet ingeplande overleggen van de Cliëntenraad en deelname aan werkgroepen. Vergaderingen die buiten het normale vergaderschema extra moeten worden uitgeschreven door toedoen van de directie en/of het bestuur van WIL, worden eveneens vergoed, volgens afspraak.
Voor 2013 wordt het bedrag vastgesteld op € 60,00 per vergadering en vervolgens jaarlijks, per 1 januari, geïndexeerd op grond van het prijsindexcijfer voor de gezinsconsumptie van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Artikel 12. Onvoorziene gevallen
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het dagelijks bestuur na de Cliëntenraad gehoord te hebben.
De Cliëntenraad en het bestuur van WIL evalueren in het najaar van 2014 en vervolgens jaarlijks of de gekozen opzet van cliëntenparticipatie voldoet aan de verwachtingen van de Cliëntenraad en het bestuur van WIL.
Aldus besloten in de algemene vergadering van 19 december 2013
Het algemeen bestuur van WIL,
De directeur de voorzitter,
R.Esser C. van Dalen