Organisatie | Noord-Holland |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsregeling subsidie Water als Economische Drager, watertoerisme en waterrecreatie, Noord-Holland 2015 |
Citeertitel | Uitvoeringsregeling subsidie Water als Economische Drager, watertoerisme en waterrecreatie, Noord-Holland 2015 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | toerisme, water, recreatie, sloepenvaart, riviercruise |
Deze regeling vervalt met ingang van 1 januari 2016.
Algemene subsidierverordening Noord-Holland 2011, art. 2
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2016 | 01-01-2016 | intrekking | 01-01-2016 Provinciaal blad, 2015, 86 | 633316-633323 | |
04-07-2015 | 01-01-2016 | nieuwe regeling | 30-06-2015 Provinciaal blad, 2015, 86 | 633316-633323 |
Subsidie kan worden verstrekt voor activiteiten bestaande uit fysieke werkzaamheden die leiden tot:
Bij subsidies van minder dan € 10.000,- gaat geen subsidieverlening aan de subsidievaststelling vooraf.
Indien toepassing van de voorgaande leden zou leiden tot het overtreden van het verbod op het geven van staatssteun in de zin van artikel 107, eerste lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, wordt het subsidiebedrag in afwijking van deze leden zodanig vastgesteld dat het totaal van alle subsidies voor de activiteit niet hoger is dan het bedrag dat op grond van de van toepassing zijnde (de-minimis-)vrijstellingsverordeningen van de Europese Commissie verstrekt mag worden.
Haarlem, 30 juni 2015.
Gedeputeerde staten van Noord-Holland,
J.W. Remkes, voorzitter.
G.E.A. van Craaikamp, provinciesecretaris.
bij Uitvoeringsregeling subsidie Water als Economische Drager Watertoerisme en Waterrecreatie 2015
Met deze UVR beoogt de provincie Noord-Holland de regionale economie een impuls te geven door de subsidiëring van toeristisch-recreatieve waterprojecten. De impuls komt onder meer van de investeringen en werkgelegenheid die direct samenhangen met de gesubsidieerde activiteiten, maar moet vooral komen van extra toeristische bestedingen als gevolg van het toegenomen aantal bezoekers door riviercruise- en sloepenvaart.
Onder deze UVR zijn alleen investeringen in de aanleg van fysieke voorzieningen subsidiabel, waarbij er geen sprake mag zijn van kosten voor beheer en onderhoud. Ook de kosten voor bevaarbaar maken van de vaarweg (baggeren, verwijderen waterplanten e.d.) zijn niet subsidiabel.
De regeling m.b.t. de riviercruisevaart heeft de vorm van een tenderregeling. Dit houdt in dat de ingediende projecten met elkaar worden vergeleken en dat aan de beste, meest kansrijke projecten subsidie zal worden verleend.
Onder riviercruisevaart wordt verstaan: Door rederijen verzorgde cruisereizen met passagiersschepen over binnenwateren, waarbij onderweg een of meerdere havens worden aangedaan.
Bij de beoordeling van de riviercruisevaartprojecten is uitbreiding van de capaciteit een belangrijk criterium. M.a.w. kunnen door de realisering van het project nu meer en/of grotere schepen ter plaatse aanleggen. Dat hoeft niet per se door kades en steigers, maar zou ook kunnen worden bereikt d.m.v. aanmeerpalen en andere slimme oplossingen waardoor schepen kunnen aanmeren.
Van belang is dat projecten regionaal worden afgestemd. Een bestemming/gemeente heeft immers ook buurgemeenten nodig om een interessante bestemming te kunnen zijn. Een buurgemeente is in veel gevallen geen concurrent, maar eerder coproducent en onderling overleg is nodig om het achterland van de bestemming interessant te maken.
Alleen een afmeervoorziening voor riviercruiseschepen zal veelal niet voldoende zijn voor een succesvol project. Ook andere zaken als bijvoorbeeld de voorzieningen t.b.v. de toegankelijkheid van passagiers of de bereikbaarheid van de locatie voor touringcars, zijn hierop van invloed. Het is daarom gewenst dat de voor subsidie voorgedragen activiteiten onderdeel zijn van een bredere ontwikkeling waarvan ook deze andere factoren deel uitmaken.
Een goede bereikbaarheid van de bestemming voor de cruiseschepen bepaalt mede de kans op succes. Niet alleen de vaartijd is dan relevant maar ook de aantrekkelijkheid van de vaarroute. Daarbij is een bestemming die slechts op één wijze kan worden bereikt ook minder aantrekkelijk dan bestemmingen die alternatieve vaarroutes kennen. De mogelijkheid om ergens aan te meren, is nog geen garantie dat de riviercruiseschepen ook zullen komen. Hiervoor zullen inspanningen nodig zijn op het gebied van promotie en marketing. Het is daarom van belang dat subsidieaanvragers aangeven hoe het promotie-/marketingplan eruit ziet waarmee de markt zal worden benaderd.
De aantrekkelijkheid van de bestemming voor riviercruiserederijen is natuurlijk cruciaal. In dit verband zijn dan antwoorden van belang op bijv. vragen als: Wat hebben de bestemming en het achterland aan de rederijen te bieden? Is de aantrekkelijkheid van de bestemming onderhevig aan de seizoenen? Wat is er zoal te doen in de omgeving? Wat zijn aantrekkelijke activiteiten in de regio voor de doelgroep?
Het spreekt voor zich dat bij de uitvoering van de projecten duurzaamheid in acht wordt genomen. Overheden hebben het gebruik van duurzame materialen als FSC-hout en dergelijke vaak al in hun inkoopvoorwaarden verankerd. Projecten waar sprake is van daarop nog aanvullende duurzaamheidsmaatregelen - te denken valt aan walstroom, led-verlichting, groene stroom - krijgen daarvoor extra positieve beoordeling.
Onder een sloepennetwerk wordt verstaan: Een netwerk van watergangen en knooppunten die staan vermeld op bordjes die aangeven waar gevaren kan worden met vaartuigen met bepaalde maximale afmetingen, ook wat betreft doorvaarthoogte en vaardiepte. Deze kunnen over het algemeen varen onder brughoogtes tot 1,40 meter hoogte en in een waterdiepte tot 0,90 m, zodat ook tussen schroef en bodem nog voldoende ruimte blijft. Recreanten kunnen binnen het netwerk vaarroutes uitzetten via informatiepanelen langs de kant of met hulp van kaarten.
De aanvragen voor de sloepennetwerken zullen worden beoordeeld volgens het molenaarsprincipe: wie het eerst komt, het eerst maalt.