Organisatie | Krimpenerwaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenraad Participatiewet, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandige gemeente Krimpenerwaard 2015 |
Citeertitel | Verordening Cliëntenraad Participatiewet 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | cliëntenparticipatie participatiewet |
Geen
1.N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-07-2015 | 01-07-2015 | 01-01-2020 | Onbekend | 07-07-2015 GVOP | 15-0012076 |
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
De personen bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet worden bij de uitvoering van deze wet betrokken door een cliëntenraad met inspraak in de Adviesraad Sociaal Domein. De leden van de cliëntenraad worden benoemd door het college. De cliëntenraad of het college kunnen kandidaten voordragen.
Hoofdstuk 2. Taken en bevoegdheden van de gemeente, het college, de cliëntenraad en de ambtelijk secretaris
Artikel 4. Ondersteuning cliëntenraad
Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de cliëntenraad. Hiertoe:
Artikel 8. Vergoeding aan de voorzitter en de leden
De onder lid 2 benoemde vergoeding die wordt verstrekt aan een lid of voorzitter die behoort tot de doelgroep van de Participatiewet (artikel 7 lid 1 van de Participatiewet) geldt er een maximalisering tot de hoogte van de vergoeding die, op grond van artikel 7 van de Regeling Participatiewet, mag worden vrijgelaten voor de vrijwilligers die geen voorziening gericht op arbeidsinschakeling volgen zoals bedoeld in artikel 7, eerste lid, onderdeel a van de Participatiewet.
Jaarlijks wordt tussen de cliëntenraad en afdelingshoofd Sociale Zaken van de gemeente geëvalueerd of de gekozen opzet van de cliëntenparticipatie voldoet. De cliëntenraad brengt verslag uit van deze evaluatie aan de gemeenteraad.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad der Gemeente Krimpenerwaard, gehouden op, dinsdag 7 juli 2015
de griffier,
Drs. K.E. Driehuijs
de voorzitter,
mr. T.P.J. Bruinsma
Met deze verordening wordt, in combinatie met de verordening Adviesraad Sociaal Domein, uitvoering gegeven aan artikel 47 van de Participatiewet. Dit artikel draagt de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijke beleid. Personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet zijn personen:
als bedoeld in artikel 34a, vijfde lid onderdelen b en c, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (hierna: WIA), artikel 35, vierde lid, onderdelen b en c, van de WIA en artikel 36, derde lid, onderdelen b en c, van de WIA tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d van de Participatiewet is verleend;
Om een goede werking van de cliëntenraad te waarborgen worden de leden van de cliëntenraad worden ondersteund en gefaciliteerd door de gemeente. De regering hecht sterk aan actieve betrokkenheid van burgers die met de Participatiewet te maken krijgen.
Dit artikel bepaalt hoe de cliëntenparticipatie concreet wordt vorm gegeven.
Omdat het niet mogelijk is om alle personen persoonlijk te betrekken bij het beleid ligt het voor de hand een cliëntenraad samen te stellen die bestaat uit vertegenwoordigers van de doelgroepen zelf of vertegenwoordigers uit belangenorganisaties. De leden van de cliëntenraad worden benoemd door het college. Het college zal een afgewezen voordracht moeten motiveren.
Om de actieve betrokkenheid van alle personen goed tot zijn recht te kunnen laten komen, is het van belang dat de cliëntenraad een afspiegeling is van alle in artikel 7, eerste lid, onderdeel a, van de Participatiewet genoemde doelgroepen. Een evenredige vertegenwoordiging van bovengenoemde groepen in de cliëntenraad is daarom het uitgangspunt van deze verordening. Dit voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is.
Er is uitdrukkelijk voor gekozen om de cliëntenraad uit zijn midden de voorzitter te benoemen. Daarmee wordt gewaarborgd dat ook de voorzitter voor en namens de benoemde doelgroep handelt. Om te voorkomen dat de belangen die worden vertegenwoordigd door de voorzitter te prominent in beeld komen, is in de functie van een ambtelijk secretaris voorzien (zie artikel 3 lid C). De ambtelijk secretaris verzorgt met de voorzitter de agendering. De voorzitter wordt benoemd voor een termijn van twee jaar.
In afwijking van lid 4 wordt voor het jaar 2015 nog een onafhankelijk voorzitter benoemd. De voorzitter heeft een rol in het proces rondom inspraak en advisering in de adviesraad Sociaal Domein. Indien na evaluatie blijkt dat dit noodzakelijk is, wordt een optie tot nader te noemen periode verlenging gelicht.
Artikel 3. Taken van het gemeentebestuur
Het gemeentebestuur zal over beleidsvoornemens van de gemeenteraad en het college via de ambtelijk secretaris advies vragen aan de adviesraad Sociaal Domein. De cliëntenraad levert een afgevaardigde aan de adviesraad Sociaal Domein.
Het wordt belangrijk geacht dat de cliëntenraad tijdig wordt betrokken bij de totstandkoming van beleid zodat het uitoefenen van invloed op het beleid op die wijze mogelijk is. Daarom is in het eerste lid bepaald dat het college ervoor zorgt dat de cliëntenraad wordt betrokken bij de beleidsontwikkeling. Hiertoe verstrekt het college voorafgaand aan elk jaar de beleidsagenda aan de cliëntenraad.
Artikel 4. Ondersteuning cliëntenraad
Om zijn taken effectief te kunnen vervullen is het van belang dat de cliëntenraad wordt gefaciliteerd. Niet alleen vergaderruimte is van belang, maar ook de toegang tot kantoormiddelen. Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de cliëntenraad.
Artikel 5. Taken en bevoegdheden van de cliëntenraad
De cliëntenraad is bevoegd gevraagd en ongevraagd aanbevelingen te geven over het te ontwikkelen beleid. Het college neemt de aanbevelingen mee bij de beleidsontwikkelingen. De aanbevelingen worden gericht aan de betreffende beleidsafdeling en dienen in acht te worden genomen bij de beleidsontwikkeling. De cliëntenraad heeft geen adviesrecht. Dit recht is bij de adviesraad Sociaal Domein belegd. De cliëntenraad heeft inspraak in de adviesraad Sociaal Domein.
Dit artikel regelt tevens uitdrukkelijk dat de cliëntenraad geen bevoegdheid heeft in individuele- en uitvoeringsvraagstukken.
Artikel 6. Taken van de ambtelijk secretaris
De ambtelijk secretaris vormt de ambtelijke schakel tussen de gemeenteraad en het college en de cliëntenraad. Hij zal erop moeten toezien dat alle partijen informatie tijdig ontvangen of verstrekken, zodat alle partijen hun taak effectief kunnen vervullen. Doordat de ambtelijk secretaris (mede) is belast met de agendering en verslaglegging kan hij ervoor waken dat alle partijen naar evenredigheid aan bod komen.
Artikel 7. Budget cliëntenraad
Het budget is, na reservering van de kosten voor de ambtelijk ondersteuning en presentiegelden, ter vrije besteding van de cliëntenraad. Ten laste hiervan kunnen onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging en organisatiekosten (tweede lid). Deze kosten kunnen uitsluitend ten laste van het budget worden gebracht indien deze zijn beoordeeld en goedgekeurd door het college. Het ligt voor de hand dat het college dit beoordeelt voordat de kosten worden gemaakt. De cliëntenraad zal daarom vooraf om goedkeuring moeten vragen.
Artikel 8. Vergoeding aan de voorzitter en de leden
De leden van de cliëntenraad kunnen gebruik maken van de presentiegeld-regeling. De hoogte van dit bedrag wordt bepaald aan de hand van het voor de van toepassing zijnde inwonersklasse vastgestelde bedrag in tabel IV van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden.
De leden komen in aanmerking voor de vastgestelde vergoeding op basis van het bovengenoemde rechtspositiebesluit. De voorzitter komt in aanmerking voor een vergoeding van 200% van deze vastgestelde vergoeding. Deze regeling is conform dezelfde presentiegeld-regeling die van kracht is voor de adviesraad Sociaal Domein.
Voor cliënten van de afdeling Sociale Zaken geldt er en een maximalisering tot de hoogte van de vergoeding die, op grond van artikel 7 van de Regeling Participatiewet, mag worden vrijgelaten voor de vrijwilligers die geen voorziening gericht op arbeidsinschakeling volgen zoals bedoeld in artikel 7, eerste lid, onderdeel a van de Participatiewet. Hiermee wordt voorkomen dat vergoedingen worden verstrekt die op de uitkering weer in mindering dienen te worden gebracht. De vrijlating voor vrijwilligers geldt niet voor jongeren tot 27 jaar (artikel 31 lid 7 Participatiewet). Voor hen komen, op basis van declaratie, alleen daadwerkelijke kosten voor vergoeding in aanmerking.