Organisatie | Vianen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | ICT Inkoopvoorwaarden 2014 van de gemeente Vianen |
Citeertitel | ICT Inkoopvoorwaarden 2014 van de gemeente Vianen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | inkoop en aanbesteding |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-07-2015 | 01-01-2021 | Onbekend | 07-10-2014 Onbekend | Onbekend | |
12-11-2014 | Onbekend | 07-10-2014 Onbekend | Onbekend |
Indien een bepaling van deze ICT inkoopvoorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van kracht blijven en treden Partijen in overleg teneinde een nieuwe bepaling (of bepalingen) ter vervanging van de nietige of vernietigde bepaling(en) overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige of vernietigde bepaling(en) in acht worden genomen.
Artikel 3 Offerte, opdracht en totstandkoming Overeenkomst
Een Overeenkomst komt tot stand nadat de Opdrachtgever een expliciete schriftelijke aanvaarding van de Offerte van de Contractant per e-mail, fax of brief heeft verzonden aan de Contractant. De schriftelijke aanvaarding geldt enkel als aanvaarding, indien daaraan een besluit ten grondslag ligt als bedoeld in artikel 160, eerste lid aanhef en onder e van de Gemeentewet dat is genomen door of namens het college van burgemeester en wethouders en de aanvaarding ondertekend is door de burgemeester of een ander waaraan op grond van het bepaalde in artikel 171, tweede lid van de Gemeentewet de vertegenwoordiging van de Gemeente is opgedragen. Op eerste verzoek van de Contractant legt de Opdrachtgever een kopie van dit besluit over.
Artikel 6 Intellectuele eigendomsrechten
Alle intellectuele eigendomsrechten die ten aanzien van de Prestatie waar en wanneer ook kunnen of zullen worden uitgeoefend, berusten bij Opdrachtgever voor zover het betreft een Prestatie die specifiek voor Opdrachtgever is of wordt ontworpen of vervaardigd en/of onder leiding of toezicht van Opdrachtgever dan wel aan de hand van diens instructies of ontwerpen is of wordt gerealiseerd. Voor zover nodig worden deze rechten op grond van de Overeenkomst door Contractant aan Opdrachtgever overgedragen welke overdracht reeds nu voor alsdan door Opdrachtgever wordt aanvaard.
a.Bij verschil van mening tussen partijen over intellectuele eigendomsrechten op (delen van) een Prestatie wordt er, behoudens tegenbewijs, vanuit gegaan dat die rechten bij Opdrachtgever berusten. Opdrachtgever mag ongeacht de uitkomst van dat geschil voortgaan met het Overeengekomen gebruik.
b.Contractant doet hierbij, voor zoveel als nodig, mede namens zijn Personeel, afstand van alle eventueel aan hem toekomende zogenoemde persoonlijkheidsrechten als bedoeld in artikel 25 lid 1, sub a t/m c Auteurswet, in de mate waarin die regelgeving zodanige afstand toelaat. Contractant garandeert Opdrachtgever bevoegd te zijn om deze afstand mede namens zijn Personeel te verrichten.
Alle intellectuele eigendomsrechten die ten aanzien van de Prestatie waar en wanneer ook kunnen of zullen worden uitgeoefend, berusten bij Contractant of een derde in alle overige gevallen (dan genoemd in artikel 6.1). Contractant verleent in dat geval aan Opdrachtgever een nader bij de Overeenkomst te bepalen niet exclusief recht tot gebruik van de Prestatie dat in ieder geval toereikend is voor nakoming van het in de Overeenkomst(en) bepaalde.
Opdrachtgever deelt binnen 14 dagen na Oplevering c.q. Aflevering aan Contractant mee of hij de Prestatie accepteert. Hij kan dat doen door een expliciet daarvoor bedoelde mededeling of door toezending van het testverslag als bedoeld in artikel 59.3 indien de Maatwerkprogrammatuur daarin wordt goedgekeurd.
Indien Opdrachtgever niet in staat is om binnen de in artikel 9.2 genoemde termijn aan Contractant mee te delen of hij de Prestatie accepteert, meldt hij dat voor afloop van die termijn aan Contractant onder opgaaf van redenen. Op dat moment treden Opdrachtgever en Contractant met elkaar in overleg over een nieuwe acceptatietermijn.
Indien Opdrachtgever de Prestatie accepteert ondanks de geconstateerde aanwezigheid van een of meer kleine gebreken, stelt hij de Contractant daarvan bij de mededeling of in het testverslag bedoeld in artikel 9.4, in kennis. Contractant herstelt die Gebreken met in achtneming van het bepaalde in artikel 10.4.
Contractant garandeert dat hij alleen Personeel inzet dat beschikt over de overeengekomen dan wel voor het verrichten van de Prestatie benodigde vaardigheden en kwalificaties, rekening houdend met de aard van de te leveren Prestatie en de wijze waarop Contractant zich als deskundige heeft gepresenteerd. Hij garandeert tevens dat het door hem ingezette Personeel voldoet aan de eisen die dienaangaande aan een vergelijkbare dienstverlener als redelijk bekwaam en redelijk handelend vakgenoot mogen worden gesteld.
Contractant garandeert voor de duur van twaalf maanden na Acceptatie, dat hij Gebreken voor zijn rekening herstelt. Indien Opdrachtgever een beroep wil doen op deze garantie, stelt hij Contractant daarvan schriftelijk en in spoedgevallen telefonisch op de hoogte. Contractant herstelt Gebreken onverwijld rekening houdend met de ernst en de aard daarvan. Herstel vindt waar nodig plaats in overleg met Opdrachtgever. Indien Contractant aantoont dat sprake is van een Gebrek dat Opdrachtgever redelijkerwijs bij het uitvoeren van de Acceptatieprocedure had moeten constateren mag hij extra kosten die als gevolg daarvan met het herstel van dat Gebrek zijn gemoeid aan Opdrachtgever in rekening brengen.
De in artikel 10.3 bedoelde garantie geldt niet voor zover Contractant aantoont dat een Gebrek is ontstaan als gevolg van een, zonder zijn toestemming, door Opdrachtgever of een door deze ingeschakelde derde in de Prestatie aangebrachte wijziging. De garantie geldt evenmin indien een Gebrek aantoonbaar het gevolg is van onjuist, onzorgvuldig of ondeskundig gebruik van de Prestatie door Opdrachtgever.
Artikel 13 Betaling en controle
Opdrachtgever voldoet de door hem op basis van de Overeenkomst aan Contractant verschuldigde bedragen uiterlijk binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur indien deze voldoet aan het bepaalde in artikel 12.1. De termijn van 30 dagen begint te lopen vanaf de datum van ontvangst van de factuur of wanneer dat moment later gelegen is vanaf de datum van Acceptatie.
In geval van overschrijding van een betalingstermijn door Opdrachtgever of (gedeeltelijke) niet-betaling door Opdrachtgever van een factuur omdat deze van mening is dat de factuur onjuist of de Prestatie ondeugdelijk is, zal Contractant de werkzaamheden niet opschorten of beëindigen, tenzij dat redelijkerwijs niet van hem verwacht kan worden.
Partijen verplichten zich om al wat bij de uitvoering van de Overeenkomst ter kennis komt en waarvan het vertrouwelijke karakter bekend is of redelijkerwijs kan worden vermoed, op generlei wijze bekend te maken – inclusief via kanalen van sociale media - of voor eigen doeleinden te gebruiken, behalve voor zover enig wettelijk voorschrift of rechterlijke uitspraak tot bekendmaking noopt.
Partijen hebben het recht om in geval van overtreding van de voorgaande leden door de andere Partij en/of de voor die Partij werkzame personen en/of door die Partij ingeschakelde derden de Overeenkomst per direct op te schorten dan wel zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling te ontbinden. Elke opschorting dan wel ontbinding geschiedt door middel van een aangetekend schrijven.
Toestemming van Opdrachtgever laat de eigen verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van Contractant voor de nakoming van de krachtens de Overeenkomst op hem rustende verplichtingen en de krachtens de belasting-, zorgverzekerings- en sociale verzekeringswetgeving op hem als werkgever rustende verplichtingen, onverlet.
Artikel 21 Dreigende vertraging
Zo spoedig mogelijk na ontvangst van de in artikel 21.1 bedoelde mededeling, bericht Opdrachtgever aan Contractant of hij al dan niet instemt met de voorgestelde maatregelen. Instemming betekent niet dat Opdrachtgever de oorzaak van de dreigende vertraging erkent en laat zijn rechten jegens de Contractant onverlet.
Indien de uitvoering van een Overeenkomst met zich mee brengt dat er programmatuur (‘software’) aan de Opdrachtgever geleverd wordt, garandeert de Contractant dat:
a.hij de programmatuur vóór levering grondig heeft getest;
b.de programmatuur compleet en gebruiksklaar is en dat alle voor het juiste gebruik hiervan vereiste toebehoren bij de levering zijn inbegrepen, zodat de programmatuur kan worden gebruikt voor het doel waarvoor deze wordt geleverd;
c. de programmatuur zo optimaal mogelijk (naar de stand van de huidige techniek) beveiligd is tegen ongeautoriseerde toegang van derden tot gemeentelijke ICT-infrastructuur en/of beschadiging daarvan. Indien de Contractant om welke reden dan ook wetenschap en/of een redelijk vermoeden heeft van verhoogde beveiligingsrisico’s wordt de Opdrachtgever hiervan terstond op de hoogte gebracht. De Contractant zal in dat geval passende maatregelen treffen.
Artikel 24 Gebreken in de samenwerking met andere programmatuur of apparatuur
Contractant neemt op verzoek van Opdrachtgever deel aan overleg met door Opdrachtgever aangewezen andere Contractanten van Opdrachtgever indien op enig moment blijkt dat de Prestatie niet goed functioneert in samenhang met andere bij Opdrachtgever in gebruik zijnde of te nemen programmatuur en/of producten.
Het overleg, bedoeld in artikel 24.1 is gericht op het achterhalen van de oorzaak van het onvoldoende in samenhang functioneren en het zo mogelijk vinden van een oplossing daarvoor. Aan het overleg en uitwerken van een oplossing verbonden redelijke kosten komen voor rekening van Opdrachtgever, tenzij het onvoldoende in samenhang functioneren toerekenbaar blijkt aan Contractant.
Artikel 25 Toerekenbare tekortkoming
Indien één van de Partijen toerekenbaar tekort schiet in de nakoming van de Overeenkomst en/of deze ICT inkoopvoorwaarden, zal de andere Partij een aangetekend schrijven verzenden aan de tekortkomende Partij, alvorens gebruik te maken van de Partij toekomende wettelijke rechten, behoudens de gevallen waarin ingebrekestelling ingevolge het Burgerlijk Wetboek achterwege kan blijven, in welke gevallen de nalatige Partij direct in verzuim verkeert.
Ieder der Partijen is gerechtigd de Overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang te ontbinden, indien de andere Partij in verzuim is geraakt, behoudens voor zover ontbinding – gelet op de omstandigheden van het geval, waaronder de ernst van het verzuim – in strijd zou zijn met de redelijkheid en billijkheid. Elke ontbinding geschiedt door middel van een aangetekend schrijven.
Er is geen sprake van enige toerekenbare tekortkoming zijdens de Opdrachtgever indien en voor zover de publiekrechtelijke verantwoordelijkheid noopt tot het niet verstrekken van inlichtingen en gegevens respectievelijk tot het niet verlenen van de publiekrechtelijke medewerking die nodig zou kunnen zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst.
Artikel 26 Niet toerekenbare tekortkoming
Onder overmacht wordt in ieder geval niet verstaan: onvoldoende beschikbaarheid van voldoende en gekwalificeerd personeel, stakingen, grondstoffentekort, transportproblemen, verlate aanlevering of ongeschiktheid van voor de uitvoering van de werkzaamheden benodigde goederen, het tekortschieten van door de Contractant ingeschakelde derden en liquiditeit- of solvabiliteitsproblemen van de Contractant of door hem ingeschakelde derden.
Ingeval van overmacht van de Contractant treden partijen onverwijld met elkaar in overleg ter regeling van de gevolgen. Indien partijen overeenkomen de uitvoering van de Overeenkomst gedurende een nader overeen te komen termijn op te schorten, dan blijven de gevolgen daarvan voor rekening en risico van partijen.
Indien de Contractant die door overmacht wordt getroffen niet kan nakomen of tekortschiet in de nakoming na afloop van de in lid 3 genoemde termijn dan heeft de Opdrachtgever het recht de Overeenkomst onmiddellijk bij aangetekende brief buiten rechte te ontbinden, zonder dat daartoe enig recht op schadevergoeding ontstaat.
Artikel 27 Geschillen en toepasselijk recht
Geschillen tussen partijen, daaronder begrepen die welke slechts door een der partijen als zodanig worden beschouwd, zullen zoveel mogelijk langs de minnelijke weg worden opgelost. Mediation is hierbij uitgesloten. Geschillenbeslechting zal slechts bij hoge uitzondering plaatsvinden door middel van arbitrage, enkel wanneer beide partijen dit gezamenlijk overeenkomen.
Als er een geschil ontstaat met betrekking tot de Offerteaanvraag, de procedure zoals beschreven in de Offerteaanvraag, de totstandkoming van de Overeenkomst of de uitvoering van de Overeenkomst, dan is elk der partijen gerechtigd om het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter van de rechtbank Utrecht.
Artikel 31 Aanvullende begripsbepalingen
In dit aanvullende deel van de ICT inkoopvoorwaarden wordt, in aanvulling op artikel 1, onder de navolgende begrippen gebruikt, verstaan:
Artikel 32 Aard en inhoud van het Gebruiksrecht
Contractant verleent aan Opdrachtgever met inachtneming van de Voorwaarden, een nader in de Overeenkomst te specificeren Gebruiksrecht op de Standaardprogrammatuur alsmede op Nieuwe versies indien Opdrachtgever gerechtigd is tot de ontvangst daarvan. Het Gebruiksrecht omvat geen overdracht door Contractant aan Opdrachtgever van octrooi-, auteurs- of merkenrechten op de betreffende Standaardprogrammatuur.
In het Gebruiksrecht is, zonder dat Opdrachtgever daarvoor enige additionele vergoeding verschuldigd is, in ieder geval begrepen:
a.het recht om alle voor Opdrachtgever toegankelijke functionaliteiten van de Standaardprogrammatuur te gebruiken;
b.het recht om, zoveel als redelijkerwijs noodzakelijk is, kopieën van de Standaardprogrammatuur te vervaardigen, op te slaan, regelmatig te testen en ‘hot standby’ te houden voor het geval van een calamiteit;
c.het recht om de Standaardprogrammatuur voor testdoeleinden te gebruiken;
d.het recht om de Standaardprogrammatuur zonder enige beperking of begrenzing met betrekking tot plek, apparatuur, tijdsduur of anderszins te gebruiken waaronder begrepen het gebruik daarvan door derden ten behoeve van Opdrachtgever.
Indien Contractant Gebreken in de Standaardprogrammatuur alleen herstelt door middel van het uitbrengen van Patches of Verbeterde versies, heeft Opdrachtgever gedurende de garantietermijn van artikel 10.3, ook al is hij met Contractant geen Onderhoud overeengekomen, recht op de kosteloze ontvangst en het gebruik daarvan.
Artikel 33 Verstrekken van een Installatiekopie
Indien de Installatiekopie in het ongerede is geraakt of zodanig beschadigd dat het Overeengekomen gebruik niet meer mogelijk is, verstrekt Contractant Opdrachtgever op verzoek met bekwame spoed een nieuwe Installatiekopie van de oorspronkelijk geleverde versie alsmede van door Opdrachtgever in gebruik genomen Verbeterde en Nieuwe Versies daarvan of stelt hij Opdrachtgever in de gelegenheid die zelf te maken.
Indien Contractant het aan Opdrachtgever verleende Gebruiksrecht op enig moment wil omzetten in een ander gebruiksrecht ten aanzien van de Standaardprogrammatuur treedt hij daarover, alsmede over de daarbij te hanteren omwisselverhouding, vooraf in overleg met Opdrachtgever. Aan een dergelijke omzetting zijn voor Opdrachtgever geen nadelige gevolgen van welke aard ook, verbonden.
Escrow omvat alle niet openbaargemaakte informatie die Opdrachtgever redelijkerwijs nodig heeft voor foutherstel, onderhoud en beheer van de Standaardprogrammatuur zodat hij daarvan het Overeengekomen gebruik kan blijven maken. Escrow voldoet aan hetgeen dienaangaande ten tijde van het afsluiten daarvan op de Nederlandse markt gebruikelijk is.
Indien Escrow geen onderdeel uitmaakt van de Overeenkomst heeft Opdrachtgever ook nadien het recht te verlangen dat een dergelijke regeling alsnog wordt aangegaan c.q. mag hij te allen tijde aansluiten bij een Overeenkomst van Escrow als bedoeld in artikel 35.2. Daaraan verbonden redelijke kosten, zijn voor rekening van Opdrachtgever.
Artikel 36 Verbeterde en Nieuwe versies
Contractant zorgt voor een consistent versiebeleid. Daarbij geldt als uitgangspunt dat Verbeterde en Nieuwe versies tijdig beschikbaar komen. Contractant onderzoekt met het oog daarop regelmatig de noodzaak om dergelijke versies uit te brengen en informeert Opdrachtgever zo snel mogelijk over de uitkomsten van zijn onderzoek.
Contractant stelt Opdrachtgever op verzoek kosteloos een exemplaar van een Nieuwe versie ter beschikking voor test- en evaluatiedoeleinden. Opdrachtgever is niet verplicht tot ingebruikname van Nieuwe versies. In dit geval informeert Contractant de Opdrachtgever over de consequenties van het onderhoud.
Indien Contractant er voor kiest om in plaats van een Nieuwe versie andere Programmatuur uit te brengen en te stoppen met Innovatief Onderhoud op de bij Opdrachtgever in gebruik zijnde Programmatuur, kan Opdrachtgever aanspraak maken op hetzij onverkorte nakoming van de Overeenkomst van Onderhoud hetzij op een Gebruiksrecht op die nieuwe Programmatuur tegen de in de Overeenkomst vastgelegde voorwaarden voor een Nieuwe versie.
De Contractant zal voor zover van toepassing, voorafgaand aan levering, installatie en implementatie, een representatieve test uitvoeren op de daarvoor bedoelde test/compliancy voorzieningen: a) voor StUF via het StUF-testplatform; b) voor webrichtlijnen via de website webrichtlijnen.nl; c) voor de NEN3010 standaarden geldt de Geonovum validatie en conformiteitstoets; d) voor digikoppeling geldt de digikoppeling compliancy voorziening.
Dit artikel geldt aanvullende op artikel 10.
Contractant garandeert dat de door hem geleverde Programmatuur en koppelingen en het resultaat blijven voldoen aan de overeengekomen standaarden, eisen, specificaties, eigenschappen en functionaliteiten, alsmede aan hetgeen de Opdrachtgever in het algemeen daarvan naar alle redelijkheid mag verwachten.
De Contractant garandeert dat de door hem aan de Opdrachtgever geleverde nieuwe versies en/of verbeterde versies van de Programmatuur en koppelingen voldoen aan de door het Kwaliteits Instituut Nederlandse Gemeenten (KING) gedefinieerde StUF-standaarden, Digikoppeling, de Webrichtlijnen <tot het niveau 1,2,3>, en het Basismodel Geo-informatie (NEN3610) standaarden, en alle overige ontwikkelde en geaccepteerde gemeentelijke standaarden voor zover van toepassing.
In geval van fasering van het project worden de verschillende projectfasen in de Overeenkomst benoemd. Daarbij wordt vermeld uit welke werkzaamheden de afzonderlijke fasen bestaan, voor welke werkzaamheden Fatale termijnen gelden, tot welke uitkomst ze moeten leiden en wanneer en hoe ze worden afgesloten.
Artikel 45 Acceptatieprocedure Maatwerkprogrammatuur
5.Indien Opdrachtgever de Maatwerkprogrammatuur niet bij eerste uitvoering van de acceptatietest goedkeurt zal hij deze test binnen een door hem vast te stellen redelijke termijn geheel of gedeeltelijk herhalen, maar niet eerder dan dat Contractant aan Opdrachtgever heeft gemeld dat de Gebreken hersteld zijn. In een aanvullend testverslag legt Opdrachtgever vervolgens vast of de bij de eerste test geconstateerde Gebreken zijn verholpen en of hij de Maatwerkprogrammatuur thans wel goedkeurt.
Indien Opdrachtgever de Maatwerkprogrammatuur afkeurt, herstelt Contractant de geconstateerde Gebreken voor eigen rekening binnen een daartoe door Opdrachtgever te verlenen redelijke termijn die ingaat op de datum van ondertekening van het testverslag. Indien Contractant daaraan niet voldoet, mag Opdrachtgever de Gebreken na voorafgaande mededeling aan Contractant voor diens rekening zelf verhelpen of door een derde laten verhelpen. Contractant verleent daaraan in dat geval kosteloos zijn volledige medewerking onder meer door daarvoor noodzakelijke informatie op diens eerste verzoek aan Opdrachtgever te verstrekken. Indien Opdrachtgever een Gebrek om reden als hiervoor bedoeld zelf verhelpt of door een derde laat verhelpen, laat dat de overeengekomen verantwoordelijkheden van Contractant voor de Maatwerkprogrammatuur geheel onverlet.
Artikel 47 Onderhoud Maatwerkprogrammatuur
Indien Opdrachtgever Maatwerkprogrammatuur zelf onderhoudt of door een derde laat onderhouden, ondersteunt Contractant hem daarbij op verzoek tegen een marktconforme vergoeding. Contractant verstrekt daartoe op verzoek de daarvoor benodigde (aanvullende) informatie aan Opdrachtgever of een door deze daarvoor ingeschakelde derde. Het vorenstaande is tevens van toepassing op beheeractiviteiten ten aanzien van Maatwerkprogrammatuur die Opdrachtgever zelf uitvoert dan wel door een derde laat uitvoeren.
Artikel 52 Inlenersaansprakelijkheid
Opdrachtgever mag de loonheffingen en omzetbelasting die Contractant in verband met de uitvoering van de Overeenkomst moet afdragen:
a. rechtstreeks storten bij de Belastingdienst, of;
b. betalen op een zogenoemde g-rekening van Contractant. Indien Contractant niet over een g-rekening beschikt opent hij zo mogelijk op eerste verzoek van Opdrachtgever een g-rekening en doet hij al hetgeen nodig is voor het gebruik daarvan.
Artikel 53 Aanvullende begripsbepalingen
Artikel 60 Onderhoud door anderen dan Contractant
Opdrachtgever kan Onderhoud dat hij met Contractant is overeengekomen gedurende de looptijd van de betreffende Overeenkomst alleen met behoud van rechten door een derde laten uitvoeren indien Contractant in de nakoming van zijn verplichtingen uit die Overeenkomst in gebreke is of indien hij daarvoor van Contractant toestemming krijgt.