Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oisterwijk

Mandaatregeling Gemeente Oisterwijk 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOisterwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatregeling Gemeente Oisterwijk 2015
CiteertitelMandaatregeling Gemeente Oisterwijk 2015
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Afdeling 10.1.1 Awb

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-07-201523-01-2018Onbekend

07-07-2015

EGB 2015-631008

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatregeling Gemeente Oisterwijk 2015

 

 

 

MANDAATREGELING OISTERWIJK 2015

Het college, respectievelijk de burgemeester van de gemeente Oisterwijk, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

Overwegende dat het uit oogpunt van doelmatigheid gewenst is op ruime wijze van de mandaatfiguur gebruik te maken zodat:

  • -

    Bestuursorganen minder uitvoerend bezig hoeven te zijn (ontlasten van het bevoegd gezag)

  • -

    Er sneller en doeltreffender gehandeld kan worden;

  • -

    De verantwoordelijkheden zowel binnen de organisatie als naar buiten duidelijker tot uitdrukking komen

Gelet op de Gemeentewet en titel 10.1, afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

BESLUIT

De bevoegdheden, zoals vermeld in het bij dit besluit behorende mandaatregister, per organisatie-onderdeel op te dragen aan de daarbij genoemde functionaris met de mogelijkheid tot het verlenen van ondermandaten daarop aan functionarissen zoals vermeld in het register en daarop de in dat register vermelde specifieke bepalingen van toepassing te verklaren; een en ander met inachtneming van de volgende regels c.q. de volgende voorschriften.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • a.

    Mandaat: de bevoegdheid/ machtiging om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen en deze besluiten te ondertekenen. In het mandaatregister wordt in principe geen onderscheid gemaakt tussen afdoenings- en ondertekeningsmandaat;

  • b.

    Mandaatgever: het bestuursorgaan dat de bevoegdheid laat uitoefenen door een ander;

  • c.

    Gemandateerde: degene die in opdracht van het bestuursorgaan de bevoegdheid uitoefent;

  • d.

    (mandaat)register: het bij deze regeling behorend overzicht waarin bevoegdheden zijn opgenomen inzake mandaat, volmacht en machtiging;

  • e.

    Ondermandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan het mandaat van een gemandateerde in zijn plaats uit te oefenen;

Artikel 2 Schakelbepaling

  • 1.

    Waar in deze regeling staat vermeld ‘(onder)mandaat’ wordt ook bedoeld ‘(sub)volmacht’ respectievelijk ‘(sub)machtiging’.

  • 2.

    Waar in deze regeling staat vermeld ‘gemandateerde’ wordt ook bedoeld ‘gevolmachtigde’ respectievelijk ‘gemachtigde’.

Artikel 3 Uitoefening bevoegdheid en plaatsvervanging

  • 1.

    Een door de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen besluit geldt als een besluit van de mandaatgever.

  • 2.

    Het mandaat wordt verleend binnen het kader van het door het bevoegde orgaan te stellen algemeen beleid en binnen toegekende budgetten en begroting.

  • 3.

    De bevoegdheid tot het uitoefenen van mandaat vervalt door een daartoe strekkend besluit van het bevoegd bestuursorgaan, zowel in een incidenteel geval als in het algemeen.

  • 4.

    Wanneer de gemandateerde afwezig is, wordt de bevoegdheid uitgeoefend door de leidinggevende die hem vervangt of de eersthogere leidinggevende.

Artikel 4 Ondermandaat

De gemandateerde is bevoegd tot verlening van ondermandaat voor zover dit expliciet in het register is aangegeven. In dit geval blijft de gemandateerde verantwoording schuldig aan de mandaatgever.

Artikel 5 Uitzonderingen

De besluitvormings- en ondertekeningsbevoegdheid is voorbehouden aan het bevoegde bestuursorgaan indien:

  • a.

    er sprake is van het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, het stellen van nadere regels, het vaststellen van beleidsregels en het aanwijzen van gebieden;

  • b.

    door of namens het bestuursorgaan te kennen is gegeven dat de besluitvormings- en ondertekeningsbevoegdheid niet wordt opgedragen;

  • c.

    de afdoening van een zaak naar redelijkerwijs mag worden aangenomen (grote) politieke/ bestuurlijke en/of (grote) financiële consequenties met zich zal brengen dan wel ongewenste precedentwerking zal oproepen;

  • d.

    het besluit zou leiden tot strijdigheid c.q. afwijkingen met ingezet beleid, met richtlijnen of voorschriften dan wel tot overschrijding van het budget;

  • e.

    de over de zaak c.q. het stuk ingewonnen adviezen/standpunten niet eenstemmig zijn;

  • f.

    reeds tijdens de voorbereidingsfase duidelijk is geworden dat tegen het te nemen besluit bezwaar- of beroep zal worden aangetekend.

Artikel 6 Informatievoorziening en nadere instructies

  • 1.

    De gemandateerde is verplicht tot het verstrekken van informatie aan de mandaatgever met betrekking tot het afgegeven mandaat. De gemandateerde verstrekt op verzoek van de mandaatgever periodiek een overzicht met daarop aangegeven de genomen besluiten.

  • 2.

    Het bevoegd orgaan kan zowel in incidentele gevallen als in het algemeen nadere instructies geven.

Artikel 7 Wijze van ondertekening

Een krachtens mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Een ter uitvoering van het mandaat opgemaakt stuk wordt daarom als volgt ondertekend:

namens het college,

(handtekening)

(evt. titel+ voornaam en achternaam)

(functie)

ofwel indien het de bevoegdheid van de burgemeester betreft:

namens de burgemeester,

(handtekening)

(evt. titel+ voornaam en achternaam)

(functie)

Artikel 8 Digitaal ondertekenen

Tot de bevoegdheid tot het ondertekenen behoort ook de bevoegdheid tot het digitaal ondertekenen (d.m.v. elektronische handtekening) van stukken. Gebruikmaking van een gescande handtekening is uitsluitend mogelijk met uitdrukkelijke toestemming van betrokken bestuurder of functionaris.

Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op 16 juli 2015 en kan worden aangehaald als "Mandaatregeling Oisterwijk 2015".

  • 2.

    Op het moment dat de "Mandaatregeling Oisterwijk 2015" met bijbehorend mandaatregister in werking treedt, vervalt het besluit van 17 december 2013 waarin de "Mandaatregeling Oisterwijk 2014" met bijbehorend mandaatregister is vastgesteld.

Oisterwijk, 7 juli 2015

Het college van de gemeente Oisterwijk,

De secretaris, De burgemeester

Ineke Depmann Hans Janssen

De burgemeester van de gemeente Oisterwijk,

Hans Janssen