Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zoeterwoude

Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente Zoeterwoude 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZoeterwoude
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente Zoeterwoude 2015
CiteertitelVerordening cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente Zoeterwoude 2015
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening Cliëntenparticipatie WWB en WIJ 2009.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Participatiewet, art. 47

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-07-2015nieuwe regeling

02-07-2015

Gemeenteblad, 2015, 0588

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente Zoeterwoude 2015

Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente Zoeterwoude 2015

De raad van de gemeente Zoeterwoude;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 9 juni 2015;

gelet op artikel 47 van de Participatiewet;

besluit vast te stellen de Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente Zoeterwoude 2015

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Cliëntenraad

  • 1.

    De personen bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet worden bij de uitvoering van deze wet betrokken door een cliëntenraad. De leden van de cliëntenraad worden benoemd door het college.

  • 2.

    De cliëntenraad is, voor zover redelijkerwijs mogelijk, zodanig samengesteld dat deze een afspiegeling is van de bij de uitvoering van de Participatiewet betrokken personen.

  • 3.

    De cliëntenraad bestaat uit ten minste 3 en ten hoogste 6 personen.

  • 4.

    De zittingsduur van een lid van de cliëntenraad is 4 jaar. De leden zijn bij aftreding hernoembaar.

  • 5.

    De cliëntenraad benoemt uit zijn midden een voorzitter voor een termijn van 4 jaar.

  • 6.

    Het college kan indien het daar redenen voor heeft, na overleg met de cliëntenraad, het lidmaatschap van een lid beëindigen.

  • 7.

    De cliëntenraad komt periodiek, ten minste 4 maal per kalenderjaar, in vergadering bij elkaar en voorts zo vaak als de voorzitter of leden dit nodig vinden of als voorgenomen beleidsontwikkeling daartoe aanleiding geeft. Overleg middels digitale communicatiekanalen, buiten het periodiek overleg, behoort eveneens tot de mogelijkheden.

Artikel 2. Ambtelijk secretaris

Het college stelt een ambtenaar van de gemeente aan als ambtelijk secretaris om te waarborgen dat de cliëntenraad in staat is zijn taken naar behoren te vervullen.

Hoofdstuk 2. Taken en bevoegdheden van de gemeente, het college, de cliëntenraad en de ambtelijk secretaris

Artikel 3. Taken van gemeentebestuur

  • 1.

    Het gemeentebestuur vraagt over beleidsvoornemens van de gemeenteraad en het college via de ambtelijk secretaris advies aan de cliëntenraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 2.

    De portefeuillehouder Participatiewet overlegt periodiek met de cliëntenraad Participatie. Deze kan een toelichting geven op het gemeentelijk beleid dan wel op de standpunten van het college.

Artikel 4. Ondersteuning cliëntenraad

Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de cliëntenraad. Hiertoe:

  • a.

    stelt het een vergaderruimte ter beschikking;

  • b.

    geeft het de leden van de cliëntenraad toegang tot kantoormiddelen zoals een kopieermachine en een printer indien digitaal verkeer niet mogelijk is;

  • c.

    zorgt het ervoor dat aan de cliëntenraad de nodige informatie wordt verstrekt voor zover dat nodig is voor het naar behoren functioneren van de cliëntenraad;

  • d.

    verstrekt het de informatie, bedoeld onder c, op een zodanig tijdstip dat daadwerkelijk invloed mogelijk is op de beleidsvorming en besluitvorming, en

  • e.

    indien van toepassing, ziet het erop toe dat de cliëntenraad wordt geïnformeerd over de redenen van afwijking van het door de cliëntenraad gevraagd of ongevraagd gegeven advies.

Artikel 5. Taken en bevoegdheden van de cliëntenraad

  • 1.

    De cliëntenraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit in verband met door het college of de gemeenteraad voorgenomen beleid.

  • 2.

    Het advies als bedoeld in het eerste lid wordt uiterlijk 7 werkdagen voordat het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen uitgebracht door toezending aan de ambtelijk secretaris.

  • 3.

    De cliëntenraad heeft de bevoegdheid om aangelegenheden die de uitvoering van de Participatiewet door de gemeente direct raken aan de orde te stellen;

  • 4.

    De cliëntenraad heeft geen bevoegdheden in zaken betreffende individuele klachten, bezwaarschriften, andere zaken met betrekking tot een individuele persoon en in zaken betreffende de algemene bedrijfsvoering en inrichting van de gemeentelijke organisatie.

  • 5.

    Ieder lid is bevoegd agendapunten aan te dragen. Dit dient te geschieden uiterlijk 7 werkdagen voorafgaand aan de vergadering door toezending aan de ambtelijk secretaris.

Artikel 6. Taken van de ambtelijk secretaris

De ambtelijk secretaris:

  • a.

    stelt voor aanvang van het kalenderjaar in overleg met de voorzitter van de cliëntenraad een vergaderkalender samen;

  • b.

    stelt in overleg met de voorzitter van de cliëntenraad voorafgaand aan iedere vergadering de agenda samen;

  • c.

    verzendt digitaal de uitnodigingen en, indien van toepassing, het voorgenomen beleid met inachtneming van artikel 3, tweede lid, uiterlijk 7 werkdagen voordat de vergadering plaatsvindt aan de leden;

  • d.

    ziet erop toe dat het voorgenomen beleid de leden op een zodanig tijdstip bereikt dat zij hun rol effectief kunnen vervullen. Indien nodig last hij een tussentijds extra overleg in, en

  • e.

    maakt een verslag op hoofdlijnen van de vergaderingen en zendt deze gelijktijdig met de uitnodiging van de volgende vergadering aan de leden.

Artikel 8. Vergoeding

  • 1.

    De leden van de cliëntenraad ontvangen per jaar een bedrag van € 150,-- als onkostenvergoeding voor kopieer- en printkosten en vergoeding voor deelname aan de vergaderingen.

  • 2.

    Het college kan op verzoek van de cliëntenraad een bedrag ter beschikking stellen voor de deskundigheidsbevordering van de leden.

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen

Artikel 9. Nadere uitwerking

Het college kan voor de uitvoering van deze verordening in overleg met de cliëntenraad nadere regels stellen in de vorm van een reglement.

Artikel 10. Hardheidsclausule

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

Artikel 11. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking de dag na bekendmaking, onder gelijktijdige intrekking van de Verordening Cliëntenparticipatie WWB en WIJ 2009.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente Zoeterwoude 2015.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 2 juli 2015,

De griffier,

G.J. Schouten

De voorzitter,

E.G.E.M. Bloemen

Toelichting

Algemeen

Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 47 van de Participatiewet. Dit artikel draagt de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijke beleid. Personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet zijn personen:

 

  • -

    die algemene bijstand ontvangen;

  • -

    als bedoeld in artikel 34a, vijfde lid onderdelen b en c, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (hierna: WIA), artikel 35, vierde lid, onderdelen b en c, van de WIA en artikel 36, derde lid, onderdelen b en c, van de WIA tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d van de Participatiewet is verleend;

  • -

    personen als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van de Participatiewet;

  • -

    personen met een nabestaanden- of wezenuitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet;

  • -

    personen met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

  • -

    personen met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

  • -

    personen zonder uitkering;

en, die voor de arbeidsinschakeling zijn aangewezen op een door het college aangeboden voorziening.

 

Om een goede werking van de cliëntenraad te waarborgen worden de leden van de cliëntenraad ondersteund en gefaciliteerd door de gemeente.

 

Artikelsgewijze toelichting

Enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven worden hier behandeld.

 

Artikel 1. Cliëntenraad

Dit artikel bepaalt hoe de cliëntenparticipatie concreet wordt vorm gegeven.

 

Eerste lid

Omdat het niet mogelijk is om alle personen persoonlijk te betrekken bij het beleid ligt het voor de hand een cliëntenraad samen te stellen die bestaat uit vertegenwoordigers van de doelgroepen zelf of vertegenwoordigers uit belangenorganisaties. De leden van de cliëntenraad worden benoemd door het college of kunnen kandidaten voordragen voor lidmaatschap van de cliëntenraad. Het college zal een afgewezen voordracht moeten motiveren.

 

Tweede lid

Om de actieve betrokkenheid van alle personen goed tot zijn recht te kunnen laten komen, is het van belang dat de cliëntenraad een afspiegeling is van alle in artikel 7, eerste lid, onderdeel a, van de Participatiewet genoemde doelgroepen. Een evenredige vertegenwoordiging van bovengenoemde groepen in de cliëntenraad is daarom het uitgangspunt van deze verordening. Dit voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is.

 

Vijfde lid

Er is uitdrukkelijk voor gekozen om de cliëntenraad uit zijn midden de voorzitter te benoemen. Daarmee wordt gewaarborgd dat ook de voorzitter voor en namens de benoemde doelgroep handelt. Om te voorkomen dat de belangen die worden vertegenwoordigd door de voorzitter te prominent in beeld komen, is in de functie van een ambtelijk secretaris voorzien (zie artikel 2). De ambtelijk secretaris verzorgt met de voorzitter de agendering. De voorzitter wordt benoemd voor een termijn van 4 jaar.

 

Artikel 2. Ambtelijk secretaris

Op grond van artikel 47, onderdeel b, van de Participatiewet moet worden voorzien in ondersteuning om de cliëntenraad zijn rol effectief te kunnen laten vervullen. Om hierin te kunnen voorzien wordt een ambtelijk secretaris aan de cliëntenraad toegevoegd. Deze kan de communicatie tussen college en gemeenteraad enerzijds en de cliëntenraad anderzijds stroomlijnen.

 

Artikel 3. Taken van het gemeentebestuur

Het gemeentebestuur zal over beleidsvoornemens van de gemeenteraad en het college via de ambtelijk secretaris advies vragen aan de cliëntenraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

 

Artikel 4. Ondersteuning cliëntenraad

Om zijn taken effectief te kunnen vervullen is het van belang dat de cliëntenraad wordt gefaciliteerd. Niet alleen vergaderruimte is van belang, maar ook de toegang tot kantoormiddelen indien digitale verzending niet tot de mogelijkheden behoort. Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de cliëntenraad.

 

Artikel 5. Taken en bevoegdheden van de cliëntenraad

De cliëntenraad is bevoegd gevraagd en ongevraagd advies te geven over het te ontwikkelen beleid. Het advies wordt uiterlijk 7 werkdagen voordat het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen uitgebracht door toezending aan de betreffende beleidsafdeling.

Dit artikel regelt tevens uitdrukkelijk dat de cliëntenraad geen bevoegdheid heeft in individuele- en algemene uitvoeringsvraagstukken.

Ieder lid van de cliëntenraad is bevoegd agendapunten aan te dragen. Dit moet uiterlijk 7 werkdagen voorafgaand aan de vergadering gebeuren. De agendapunten moeten worden gezonden aan de ambtelijk secretaris.

Artikel 6. Taken van de ambtelijk secretaris

De ambtelijk secretaris vormt de ambtelijke schakel tussen de gemeenteraad en het college en de cliëntenraad. Hij zal erop moeten toezien dat alle partijen informatie tijdig ontvangen of verstrekken, zodat alle partijen hun taak effectief kunnen vervullen. Doordat de ambtelijk secretaris (mede) is belast met de agendering en verslaglegging kan hij ervoor waken dat alle partijen naar evenredigheid aan bod komen. De ambtelijk secretaris verzendt de uitnodigingen aan de leden uiterlijk 7 werkdagen voordat de vergadering plaatsvindt.