Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wassenaar

Verordening op de fractieondersteuning gemeente Wassenaar

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWassenaar
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de fractieondersteuning gemeente Wassenaar
CiteertitelVerordening op de fractieondersteuning gemeente Wassenaar
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 33, derde lid

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-06-2024artikel 1, 3, 4, 7, 8, toelichting

04-06-2024

gmb-2024-255537

Z/24/084430
17-07-201514-06-2024Nieuwe regeling

06-07-2015

gmb-2015-62488

Z-18478/2626 WS

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de fractieondersteuning gemeente Wassenaar

Reg.nr Z-18478/2626 WS

De gemeenteraad van Wassenaar;

gehoord het advies van de raadswerkgroep ‘Huishouding van de raad’;

gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de volgende

Verordening op de fractieondersteuning gemeente Wassenaar

Artikel 1. Recht op financiële bijdrage

  • 1.

    De raad verstrekt een fractie, als bedoeld in artikel 7 van het Reglement van orde gemeenteraad Wassenaar, jaarlijks een financiële bijdrage ter ondersteuning van het functioneren van de fractie.

  • 2.

    Deze financiële bijdrage bestaat uit:

    • a.

      een vast bedrag per fractie ter grootte van de helft van het in de begroting van enig jaar voor fractieondersteuning beschikbaar gestelde bedrag, gedeeld door het aantal in de raad vertegenwoordigde fracties;

    • b.

      een vast bedrag per raadszetel ter grootte van de helft van het in de begroting van enig jaar voor fractieondersteuning beschikbaar gestelde bedrag, gedeeld door het aantal raadsleden.

Artikel 2. Verstrekking financiële bijdrage

  • 1.

    De financiële bijdrage wordt jaarlijks vóór 31 januari aan een fractie verstrekt.

  • 2.

    In afwijking van het bepaalde in het eerste lid wordt in een jaar waarin gemeenteraadsverkiezingen plaatsvinden een financiële bijdrage aan een fractie verstrekt tot en met de maand waarin de eerste vergadering van de nieuwe gekozen raad plaatsvindt. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt de financiële bijdrage aan een fractie verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.

Artikel 3. Besteding financiële bijdrage

  • 1.

    Een fractie besteedt de financiële bijdrage aan de personele ondersteuning en de bureaufunctie van de fractie en voorts ten behoeve van aantoonbaar uitgevoerde activiteiten in het kader van de rollen, taken en bevoegdheden van de raad.

  • 2.

    De financiële bijdrage mag in ieder geval niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a.

      uitgaven die in strijd zijn met enige wettelijke bepalingen;

    • b.

      betalingen, inclusief die ter voldoening van contributie, aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van diensten of goederen geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

    • c.

      giften, leningen en voorschotten;

    • d.

      uitgaven welke op grond van enige andere wettelijke regelingen in aanmerking komen voor vergoeding van overheidswege, of

    • e.

      de kosten voor niet-partijpolitiek georiënteerde scholing in verband met de vervulling van de functie van raads- of commissielid, voor zover deze door of namens de gemeente wordt aangeboden of verzorgd.

  • 3.

    Het fractievoorzittersoverleg kan nadere regels stellen over de besteding van de financiële bijdrage.

Artikel 4. Gevolgen splitsing, samenvoeging en beëindiging fracties

  • 1.

    Als één of meer leden zich afsplitsen van een fractie wordt de vastgestelde financiële bijdrage als bedoeld in artikel 1, tweede lid voor alle fracties herberekend. De herberekende financiële bijdrage voor een fractie gaat in het jaar volgend op het jaar waarop de afsplitsing zich voordoet.

  • 2.

    Als één of meer raadsleden van één of meer fracties als zelfstandige fractie gaan optreden of als één of meer raadsleden van een fractie zich aansluiten bij een andere fractie, wordt de vastgestelde financiële bijdrage als bedoeld in artikel 1, tweede lid volledig voor alle fracties herberekend. De herberekende financiële bijdrage voor een fractie gaat in het jaar volgend op het jaar waarop de samenvoeging zich voordoet.

  • 3.

    Als een fractie tijdens een zittingsperiode ophoudt te bestaan, vervalt de aanspraak op de financiële bijdrage met ingang van de maand volgend op de maand waarin de fractie hiervan kennisgeving heeft gedaan.

  • 4.

    Als een fractie als gevolg van verkiezingen ophoudt te bestaan, vervalt de aanspraak op de financiële bijdrage met ingang van de datum dat de raad in de nieuwe samenstelling aantreedt.

Artikel 5. Reserve

  • 1.

    De fractie die de financiële bijdrage niet of slechts gedeeltelijk heeft besteed, mag hiervan jaarlijks maximaal 30% reserveren. Het meerdere niet bestede geld wordt teruggestort in de gemeentekas.

  • 2.

    Het terugstorten, genoemd in het eerste lid, vindt plaats binnen zes weken na afloop van het kalenderjaar waarvoor de bijdrage werd ontvangen.

  • 3.

    De fracties storten het bedrag dat resteert na de datum van de ontbinding van de raad binnen zes weken na die datum terug in de gemeentekas.

Artikel 6. Administratieve verplichtingen

  • 1.

    Fracties voeren een financiële administratie op basis van het stelsel van baten en lasten. Deze administratie wordt op een zodanige wijze gevoerd dat deze steeds een volledig en juist inzicht geeft in alle bezittingen en schulden, verplichtingen, reserves, baten en lasten, alsmede overige gegevens die voor de financiële verantwoording van belang zijn.

  • 2.

    Andere inkomensbronnen dan de financiële bijdrage worden afzonderlijk geadministreerd.

  • 3.

    De administratie wordt zodanig ingericht dat op eerste aanvraag van de subcommissie Planning en Control nadere informatie kan worden gegeven en bescheiden of bewijsstukken met betrekking tot de uitgaven kunnen worden overgelegd.

Artikel 7. Verantwoording en controle

  • 1.

    Elke fractie legt binnen zes weken na het einde van een kalenderjaar aan de subcommissie Planning en Control verantwoording af over de besteding van de financiële bijdrage voor fractieondersteuning onder overlegging van een verslag.

  • 2.

    In afwijking van het bepaalde in het eerste lid legt elke fractie na de gemeenteraadsverkiezingen binnen zes weken na de datum van de verkiezingen aan de subcommissie Planning en Control verantwoording af over de besteding van de financiële bijdrage onder overlegging van een verslag over de periode van 1 januari tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. Na afloop van het betreffende kalenderjaar legt elke fractie binnen drie maanden aan de raad verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning onder overlegging van een verslag over de resterende periode van het kalenderjaar.

  • 3.

    Binnen zes weken na overlegging van de verslagen toetst de subcommissie Planning en Control of de uitgaven conform de opgave zijn en of de uitgaven conform artikel 2 zijn aangewend. Vervolgens brengt de subcommissie voormeld daarover rapport en advies uit aan het fractievoorzittersoverleg.

  • 4.

    Het fractievoorzittersoverleg oordeelt over de rechtmatigheid van de uitgaven en doet voorstellen aan de raad over te verbinden gevolgen aan niet rechtmatig uitgegeven bedragen.

Artikel 8. Intrekking, inwerkingtreding, overgangsrecht

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de fractieondersteuning gemeente Wassenaar.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad Wassenaar gehouden op 6 juli 2015.

de griffier,

drs. G. de Schipper-Tinga

de voorzitter,

drs. J.Th. Hoekema

Artikelsgewijze toelichting

[vervallen]