Organisatie | Wassenaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de fractieondersteuning gemeente Wassenaar |
Citeertitel | Verordening op de fractieondersteuning gemeente Wassenaar |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, art. 33, derde lid
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-06-2024 | artikel 1, 3, 4, 7, 8, toelichting | 04-06-2024 | Z/24/084430 | ||
17-07-2015 | 14-06-2024 | Nieuwe regeling | 06-07-2015 | Z-18478/2626 WS |
De gemeenteraad van Wassenaar;
gehoord het advies van de raadswerkgroep ‘Huishouding van de raad’;
Artikel 2. Verstrekking financiële bijdrage
In afwijking van het bepaalde in het eerste lid wordt in een jaar waarin gemeenteraadsverkiezingen plaatsvinden een financiële bijdrage aan een fractie verstrekt tot en met de maand waarin de eerste vergadering van de nieuwe gekozen raad plaatsvindt. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt de financiële bijdrage aan een fractie verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.
Artikel 4. Gevolgen splitsing, samenvoeging en beëindiging fracties
Als één of meer raadsleden van één of meer fracties als zelfstandige fractie gaan optreden of als één of meer raadsleden van een fractie zich aansluiten bij een andere fractie, wordt de vastgestelde financiële bijdrage als bedoeld in artikel 1, tweede lid volledig voor alle fracties herberekend. De herberekende financiële bijdrage voor een fractie gaat in het jaar volgend op het jaar waarop de samenvoeging zich voordoet.
Artikel 6. Administratieve verplichtingen
Fracties voeren een financiële administratie op basis van het stelsel van baten en lasten. Deze administratie wordt op een zodanige wijze gevoerd dat deze steeds een volledig en juist inzicht geeft in alle bezittingen en schulden, verplichtingen, reserves, baten en lasten, alsmede overige gegevens die voor de financiële verantwoording van belang zijn.
Artikel 7. Verantwoording en controle
In afwijking van het bepaalde in het eerste lid legt elke fractie na de gemeenteraadsverkiezingen binnen zes weken na de datum van de verkiezingen aan de subcommissie Planning en Control verantwoording af over de besteding van de financiële bijdrage onder overlegging van een verslag over de periode van 1 januari tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. Na afloop van het betreffende kalenderjaar legt elke fractie binnen drie maanden aan de raad verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning onder overlegging van een verslag over de resterende periode van het kalenderjaar.