Organisatie | Wassenaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de fractieondersteuning gemeente Wassenaar |
Citeertitel | Verordening op de fractieondersteuning gemeente Wassenaar |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Gemeentewet, art. 33, derde lid
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-07-2015 | Nieuwe regeling | 06-07-2015 | Z-18478/2626 WS |
De gemeenteraad van Wassenaar;
gehoord het advies van de raadswerkgroep ‘Huishouding van de raad’;
Artikel 2. Verstrekking financiële bijdrage
In afwijking van het bepaalde in het eerste lid wordt in een jaar waarin gemeenteraadsverkiezingen plaatsvinden een financiële bijdrage aan een fractie verstrekt tot en met de maand waarin de eerste vergadering van de nieuwe gekozen raad plaatsvindt. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt de financiële bijdrage aan een fractie verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.
Artikel 4. Gevolgen splitsing, samenvoeging en beëindiging fracties
Als één of meer raadsleden van één of meer fracties als zelfstandige fractie gaan optreden of als één of meer raadsleden van een fractie zich aansluiten bij een andere fractie, wordt de vastgestelde financiële bijdrage als bedoeld in artikel 1, tweede lid volledig voor alle fracties herberekend. De herberekende financiële bijdrage voor een fractie gaat in de maand volgend op de maand waarop de samenvoeging zich voordoet.
Artikel 6. Administratieve verplichtingen
Fracties voeren een financiële administratie op basis van het stelsel van baten en lasten. Deze administratie wordt op een zodanige wijze gevoerd dat deze steeds een volledig en juist inzicht geeft in alle bezittingen en schulden, verplichtingen, reserves, baten en lasten, alsmede overige gegevens die voor de financiële verantwoording van belang zijn.
Artikel 7. Verantwoording en controle
In afwijking van het bepaalde in het eerste lid legt elke fractie na de gemeenteraadsverkiezingen binnen zes weken na de datum van de verkiezingen aan de subcommissie Planning en Control verantwoording af over de besteding van de financiële bijdrage onder overlegging van een verslag over de periode van 1 januari tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. Na afloop van het betreffende kalenderjaar legt elke fractie binnen drie maanden aan de raad verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning onder overlegging van een verslag over de resterende periode van het kalenderjaar.
Artikel 8. Intrekking, inwerkingtreding, overgangsrecht
De artikelen 5 tot en met 12 van de Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2003 worden ingetrokken op de dag bedoeld in het eerste lid.
Artikel 1. Recht op financiële bijdrage
Fractieondersteuning vindt zijn vorm in een financiële ondersteuning. De hoogte van het totale budget voor fractieondersteuning wordt door de raad in de gemeentebegroting opgenomen. De financiële bijdrage voor een fractie is gerelateerd aan dit budget en bestaat uit een basisbedrag per fractie en een variabel deel per raadszetel. Het basisbedrag garandeert dat elke fractie de kans krijgt zich op een gelijkwaardig basisniveau te laten ondersteunen. Omdat grote fracties meer lasten zullen hebben, bijvoorbeeld op facilitair gebied, is het logisch dat zij via het variabele deel een hogere financiële bijdrage krijgen.
Artikel 2. Verstrekking financiële bijdrage
In dit artikel wordt vermeld op welke momenten de financiële bijdrage aan een fractie wordt verstrekt. Daarbij is ook geregeld hoe dit gaat in het jaar waar sprake is van gemeenteraadsverkiezingen.
Artikel 3. Besteding financiële bijdrage
De inhoudelijke besteding van de fractieondersteuning door de fracties wordt grotendeels vrij gelaten. Minimumvoorwaarde is wel dat de financiële bijdrage wordt besteed aan de personele ondersteuning en de bureaufunctie van de fractie en voorts ten behoeve van aantoonbaar uitgevoerde activiteiten in het kader van de rollen, taken en bevoegdheden van de raad.
Daarnaast is in het tweede lid een aantal doelen genoemd waarvoor de financiële bijdrage voor fractieondersteuning in ieder geval niet gebruikt mag worden.
In het bijzonder wordt benadrukt dat het niet is toegestaan om met de financiële bijdrage voor fractieondersteuning verkiezingscampagnes te financieren, dat het uiteraard niet de bedoeling dat raadsleden hun eigen vergoeding voor het raadswerk aanvullen met de financiële bijdrage voor fractieondersteuning en dat ook contributies aan politieke partijen of met politieke partijen gelieerde organisaties niet via de fractieondersteuning kunnen worden gefinancierd (zie onderdeel b). Een lidmaatschap van een dergelijk orgaan is immers een individuele aangelegenheid van een raadslid en niet van de betreffende gemeenteraadsfractie.
Bij (andere) uitgaven welke op grond van enige andere wettelijke regeling in aanmerking komen voor vergoeding van overheidswege (onderdeel d) kan o.a. gedacht worden aan bepaalde reis- en verblijfkosten, bepaalde kosten voor een buitenlandse excursie of reis, bepaalde kosten voor scholing, bepaalde kosten voor een computer en internetverbinding, en de contributie van bepaalde beroepsverenigingen. Deze komen voor vergoeding in aanmerking op grond van het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden, dat zijn grondslag vindt in de artikelen 95 en 96 van de Gemeentewet.
Algemene opleidingen voor raads- en commissieleden die meestal worden georganiseerd door de griffie dienen bekostigd te worden uit de gemeentelijke bedrijfsvoering en dientengevolge ook niet uit de financiële bijdrage voor fractieondersteuning (onder e). Deze cursussen worden veelal verzorgd door politiek neutrale instituten.
De bijdrage mag in ieder geval gebruikt worden ter bekostiging van:
vergoeding of salaris van een medewerker of ondersteuner van de gemeenteraadsfractie mits sprake is van een dienstverband, een (vrijwilligers)overeenkomst of opdracht en uitbetaald wordt per bankoverschrijving. Voor het uitbetalen van een vergoeding aan vrijwilligers geldt de maximale vergoeding voor vrijwilligers op grond van de belastingregelgeving;
Bij twijfel waarvoor de financiële bijdrage mag worden aangewend, wordt het voorgenomen bestedingsdoel voorgelegd aan de voorzitter van de raad die hierover beslist na verkregen advies van de griffie.
Artikelen 4. Gevolgen splitsing, samenvoeging en beëindiging fracties
Als er mutaties plaatsvinden in fracties is het wenselijk dat de financiële bijdragen aangepast worden aan de veranderde verhoudingen in de raad. Gekozen is voor een algehele herberekening van de financiële bijdrage aan de in de raad vertegenwoordigde fracties. De gevolgen van deze herberekening gaan in de maand volgend op die van de mutatie. De verrekening vindt direct plaats.
Een fractie wordt toegestaan om jaarlijks 30% van de per kalenderjaar verstrekt financiële bijdrage te reserveren. Het eventueel nog resterende deel van de financiële bijdrage wordt jaarlijks teruggestort in de gemeentekas en aan het eind van de raadsperiode storten alle fracties het nog resterende bedrag terug in de gemeentekas.
Artikel 6. Administratieve verplichtingen
Om te zorgen dat een fractie de besteding van de financiële bijdrage op een goede wijze verantwoord (zie artikel 7) wordt in dit artikel een deugdelijke administratie voorgeschreven. De fracties maken hierbij gebruik van het door het presidium vastgestelde formulier.
Artikel 7. Verantwoording en controle
De subcommissie Planning en Control heeft een centrale rol bij het toetsen van de verantwoording door de fracties van de besteding van de financiële bijdragen. Zij adviseren en rapporteren hierover aan het presidium, het dagelijks bestuur van de gemeenteraad. Het is vervolgens aan het presidium om te oordelen over de rechtmatigheid van de uitgaven.