Organisatie | Berkelland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling burgerinitiatieven 2015 |
Citeertitel | Subsidieregeling burgerinitiatieven 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen.
Algemene subsidieverordening, art. 3
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-07-2015 | 31-12-2017 | nieuwe regeling | 14-07-2015 Berkelbericht, 21-07-2015 | Onbekend. |
Burgemeester en wethouders van Berkelland;
Overwegende dat het van belang is dat bewoners van kernen, wijken, buurten of straten de gelegenheid krijgen om met initiatieven te komen om de leefbaarheid van hun buurt, kern te verbeteren;
Gelet op artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening Berkelland 2013
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In het bij of krachtens deze verordening bepaalde wordt verstaan onder:
bijdrage: een subsidie van minimaal € 250,-- en maximaal € 5000,-- voor rechtspersonen en minimaal € 250,-- of maximaal € 2500,-- voor natuurlijke personen, waarmee (al dan niet georganiseerde) bewoners van een kern, wijk, buurt of straat diensten en producten kunnen inkopen om hun initiatief uit te voeren;
1. Initiatiefnemers kunnen een subsidie aanvragen bij het college.
2. De aanvraag wordt schriftelijk ingediend en omvat de volgende gegevens:
3. Indien de aanvraag onvoldoende informatie bevat voor een goede beoordeling daarvan, geeft het college aan de initiatiefnemer aan hoe hij de aanvraag kan aanvullen.
4. De aanvragen worden behandeld in de volgorde van binnenkomst.
Artikel 4 Verstrekking subsidie
1. Het college kan subsidie verstrekken indien de aanvraag voldoet aan de volgende eisen:
2. Er wordt geen subsidie verstrekt voor
3. Het college informeert de initiatiefnemer over dit besluit.
4. Bij de verstrekking van de subsidie kan het college als voorwaarde
bepalen dat binnen een bepaalde termijn met de uitvoering van het initiatief wordt gestart.
5.Een initiatief dient uiterlijk 31 december 2017 te zijn uitgevoerd.
De subsidie kan worden geweigerd indien het initiatief niet voldoet aan artikel 5 lid 1, het initiatief anderszins niet voldoet aan de doelstelling van deze regeling of indien gegronde reden bestaat om aan te nemen dat:
Artikel 6 Verplichtingen van de initiatiefnemer
De initiatiefnemer dient binnen drie maanden na afloop van de activiteit een financiële- en inhoudelijke verantwoording in. De financiële verantwoording bestaat ten minste uit een overzicht van betalingen en ontvangsten. De inhoudelijke verantwoording dient te bestaan uit een korte tekst vergezeld van foto’s, krantenartikelen etc.
Toelichting op de Subsidieregeling burgerinitiatieven
Met deze subsidieregeling willen we bewoners van de kernen, wijken, buurten en straten de gelegenheid bieden met initiatieven te komen om de leefbaarheid in hun kern, wijk, buurt of straat te verbeteren en de sociale cohesie te versterken. Met de subsidie kunnen burgerinitiatieven worden bekostigd.
Deze subsidieregeling geeft de bewoners van een kern, wijk, buurt of straat zeggenschap over de keuze, de financiering en de uitvoering van hun initiatief. Het gaat hierbij nadrukkelijk om initiatieven van onderop, van de bewoners zelf.
In aanvulling op de algemene toelichting zijn hieronder, voor zover nodig, de onderdelen van de
verordening artikelsgewijs toegelicht.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
De bijdrage is een subsidie in de zin van artikel 4:21 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). De algemene bepalingen van de Awb en de Algemene Subsidieverordening Berkelland 2013 zijn hierop van toepassing. In aanvulling daarop zijn de specifieke bepalingen van deze regeling op de bijdrage van toepassing.
Het gaat om subsidies van minimaal € 250,00 en maximaal € 5.000, -- voor rechtspersonen. Voor natuurlijke personen is de subsidie minimaal € 250,-- en maximaal 2.500,--. De hoogte van de subsidie is o.a. afhankelijk van het gevraagde bedrag, een toetsing op de nadere regels en de redelijkheid van de ingediende kosten. We maken bewust een onderscheid in de maximale hoogte tussen rechtspersonen en natuurlijke personen omdat bij natuurlijke personen de risico’s op een onjuiste besteding wat groter zijn dan bij rechtspersonen. Op die manier stimuleren we ook de oprichting van een rechtspersoon, waardoor er minder risico’s zijn voor zowel de gemeente als de organisator. Waar mogelijk en nodig worden initiatiefnemers ondersteund bij het oprichten van een rechtspersoon (middels een verwijzing naar de notaris en kamer van koophandel, uitleg over het verschil tussen een vereniging en stichting, uitleg over benodigde verzekeringen).
De subsidieregeling is bedoeld voor alle initiatieven die de leefbaarheid van de wijk, buurt of straat vergroten. Vele initiatieven zijn denkbaar: verbeteren van de
veiligheid van een plein of park, project voor jongeren die werkloos zijn, maatregelen om overlast van jongeren terug te dringen, hangplekken, buurtkrant, website van de wijk, bijzondere buurtactiviteiten, opstellen leefregels buurt, inhuren van onafhankelijke ondersteuning voor een project en nieuwe manieren om alle bewoners bij de wijk te betrekken.
De initiatiefnemer is in principe een individuele bewoner of een groep uit een kern, wijk, buurt of straat.
Als het gaat om een groep, is de organisatievorm daarvan niet van belang, wel de doelstelling van deze groep. Het kan hierbij zowel om bestaande groepen of organisaties gaan, als speciaal voor het initiatief opgerichte groepen. De doelstelling van de initiatiefnemer, individuele bewoner of groep, moet zijn de leefbaarheid verbeteren. Deze doelstelling hoeft niet formeel te zijn vastgelegd, maar kan bijvoorbeeld blijken uit het voorgedragen projectplan.
De subsidie kan niet aan professionele instellingen of bedrijven worden gegeven.
De subsidieregeling kan niet worden benut voor puur individuele projecten als het opknappen van een woonhuis van een bewoner. Zie in dit verband de weigeringsgrond van artikel 6, onderdeel c.
Met dit artikel wordt voldaan aan artikel 4:25 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) waarin is bepaald dat het subsidieplafond bij of krachtens wettelijk voorschrift wordt vastgesteld. Hiermee
wordt voorkomen dat bij het indienen van meerdere initiatieven het maximale budget wordt overschreden. Er is voor 2015 een subsidieplafond van € 25.000,-- en voor 2016 ook een subsidieplafond van € 25.000,--. Aanvragen worden toegewezen volgens de systematiek van “wie het eerst komt, die het eerst maalt”.
Het initiatief moet al een redelijk uitgewerkt plan zijn. Daarom zijn in lid 2 onder a tot en met f een aantal verplichte indieningsvereisten opgenomen,
Artikel 4 Verstrekking subsidie
De subsidie wordt verstrekt aan de initiatiefnemer. Initiatiefnemer zijn individuele bewoners of een bewonersgroep. Indien sprake is van een individuele bewoner als initiatiefnemer, dan wordt de subsidie op naam van deze individuele bewoner verstrekt.
Bij een bewonersgroep als initiatiefnemer zijn er twee mogelijkheden. Indien de groep rechtspersoonlijkheid heeft, dan wordt de subsidie op naam van deze
rechtspersoon verstrekt. Indien de groep geen rechtspersoonlijkheid heeft, wordt de subsidie op naam van een natuurlijk persoon gezet, zijnde de contactpersoon van deze groep bewoners.
Bij lid 1c geldt dat we nadrukkelijk kijken naar de inzet van andere middelen zoals subsidies of bijdragen van bijvoorbeeld Jantje Beton, het Oranjefonds, de Rabobank, Prowonen. Ook kan je denken aan sponsoring of giften in natura van ondernemers/winkeliers en eigen bijdragen. De eigen bijdrage kan ook in zelfwerkzaamheid tot uitdrukking komen.
We houden er rekening mee dat het ene initiatief meer mogelijkheden heeft om fondsen te benaderen dan het andere. We zullen de initiatiefnemers actief begeleiden/doorverwijzen. In redelijkheid zullen we bekijken of en hoe anderen een bijdrage kunnen geven.
Het college beslist binnen een redelijke termijn, doch uiterlijk binnen 8 weken op de aanvraag.
Een aanvraag kan ook gedeeltelijk worden ingewilligd en gedeeltelijk worden geweigerd. De weigering van een aanvraag om subsidie dient uiteraard gemotiveerd te worden met vermelding van de weigeringsgrond.
Artikel 6 Verplichtingen van de initiatiefnemer
In het derde lid is uitdrukkelijk opgenomen dat de initiatiefnemer verantwoordelijk is voor het creëren van draagvlak onder de bewoners indien de aard van het initiatief dat noodzakelijk maakt. De doelgroep van het initiatief is immers in de regel groter dan alleen de initiatiefnemers.
In het vierde lid wordt gevraagd om een beknopte financiële- en inhoudelijke verantwoording. Bij de inhoudelijke verantwoording kan volstaan worden met maximaal 1 A4tje. We hebben die informatie onder andere nodig om later de subsidieregeling te kunnen evalueren.
Uitgangspunt is vertrouwen in de aanvrager. Bij twijfel over de besteding van de subsidie kunnen we op grond van de Algemene Subsidieverordening Berkelland 2013 alle informatie opvragen.
Artikel 7 Inwerkingtreding en citeertitel
De inwerkingtreding van de nadere regels is de dag na bekendmaking. De regeling werkt tot 31 december 2016.