Organisatie | Midden-Delfland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening individuele studietoeslag gemeente Midden-Delfland 2015 |
Citeertitel | Verordening individuele studietoeslag gemeente Midden-Delfland 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-07-2015 | 01-01-2015 | 15-11-2016 | Nieuwe regeling | 23-06-2015 | 2015-11346 |
De raad van de gemeente Midden Delfland;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 28 mei 2015, 22015-07-08;
gelet op artikel 8, eerste lid, aanhef en onderdeel c, en tweede lid van de Participatiewet;
artikel 147, lid 1 van de Gemeentewet;
artikel 36b van de Participatiewet;
overwegende dat het verplicht is bij verordening regels te stellen voor het verstrekken van een individuele studietoeslag;
vast te stellen de ‘Verordening individuele studietoeslag gemeente Midden-Delfland 2015’.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad gemeente Midden-Delfland d.d. 23 juni 2015.
De griffier, de voorzitter,
A. de Vos, A.J. Rodenburg
Op 1 januari 2015 is de Participatiewet van kracht geworden. In de Participatiewet is een studieregeling opgenomen:de individuele studietoeslag. Met de individuele studietoeslag krijgt het college de mogelijkheid om aan personen, zoals bedoeld in artikel 7, eerste lid onderdeel a, van de Participatiewet, van wie is vastgesteld dat ze niet in staat zijn het wettelijk minimumloon te verdienen of een medische urenbeperking hebben en die aan de overige voorwaarden voldoen zoals opgenomen in artikel 36b van de Participatiewet, een individuele studietoeslag toe te kennen, zolang zij studeren.
Personen met een arbeidshandicap hebben volgens de regering een extra steuntje in de rug nodig als het gaat om studeren. Voor hen is de drempel om te lenen hoger, omdat de kans op een baan beperkter is. Een studieregeling stimuleert deze personen om toch de stap te zetten om naar school te gaan of een opleiding te gaan (of blijven) volgen. Het afronden van een opleiding versterkt immers de positie op de arbeidsmarkt. Ook biedt het een financiële compensatie voor het feit dat het voor deze groep vaak moeilijk is om de studie te combineren met een bijbaan (TK 2013-2014, 33 161, nr. 125, p. 2).
De individuele studietoeslag moet worden aangemerkt als een vorm van bijzondere bijstand (artikel 5, onderdeel d, van de Participatiewet). De individuele studietoeslag is niet gerelateerd aan bepaalde kosten. Het is een inkomensondersteunende maatregel voor personen van wie is vastgesteld dat ze niet in staat zijn het minimumloon te verdienen of door een medische urenbeperking onvoldoende kunnen bijverdienen tijdens de studie (zie ook toelichting artikel 2 hieronder).
De Participatiewet legt de gemeenteraad de verplichting op in een verordening regels vast te stellen over het verlenen van een individuele studietoeslag. Deze verordeningsopdracht is neergelegd in artikel 8, eerste lid, onderdeel c, van de Participatiewet. De regels moeten in ieder geval betrekking hebben op de hoogte en de frequentie van de betaling van de individuele studietoeslag (artikel 8, derde lid, van de Participatiewet).
Begrippen die al omschreven zijn in de Participatiewet en de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) worden niet afzonderlijk gedefinieerd in deze verordening.
Artikel 2 Indienen verzoek, toekenning en verstrekking individuele studietoeslag
Het college kan op een daartoe strekkend verzoek een individuele studietoeslag verlenen. Om onduidelijkheid te voorkomen over de wijze waarop het verzoek moet worden ingediend, bepaalt artikel 2 van de verordening dat het verzoek moet worden gedaan middels een door het college ter beschikking gesteld formulier. Het verzoek wordt dan gezien als een aanvraag zoals bedoeld in afdeling 4.1.1. van de Awb.
Een persoon die behoort tot de doelgroep voor ondersteuning bij de arbeidsinschakeling (artikel 7, eerste lid, onderdeel a, van de Participatiewet) kan een aanvraag indienen voor een individuele studietoeslag. Deze persoon dient op datum van de aanvraag aan de voorwaarden te voldoen, zoals genoemd in artikel 36b, eerste lid van de Participatiewet. Hiervoor is wettelijk vereist dat deze persoon op de datum van de aanvraag:
én van wie is vastgesteld dat:
Heeft de persoon geen mogelijkheden tot arbeidsparticipatie, dan komt de persoon voor een Wajong-uitkering in aanmerking.
Dat een persoon recht moet hebben op studiefinanciering of een WTOS-tegemoetkoming, betekent niet dat deze persoon ook daadwerkelijk studiefinanciering of een tegemoetkoming moet ontvangen. Het recht op studiefinanciering bestaat, afhankelijk van iemands gekozen opleiding, leeftijd en inkomen. Of van dit recht gebruik gemaakt wordt, is niet in de Participatiewet geregeld en is geen vereiste voor het ontvangen van een individuele studietoeslag op grond van de Participatiewet. Voor het recht op een individuele studietoeslag is het dan ook voldoende dat een persoon recht heeft op studiefinanciering of een tegemoetkoming. De persoon zal - als aanvrager van de toeslag - aannemelijk moeten maken dat hij recht op studiefinanciering of een tegemoetkoming heeft, bijvoorbeeld door een beschikking van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) of door een bewijs van inschrijving bij een bepaalde opleiding te overleggen.
Artikel 12, ‘Onderhoudsplicht ouders’, artikel 43 ‘Vaststelling op aanvraag’, artikel 49, ‘Schuldenlast’ en artikel 52, ‘Voorschot’ van de Participatiewet zijn niet van toepassing bij verlening van de individuele studietoeslag (artikel 36b, tweede lid, van de Participatiewet). De aanvraag moet worden ingediend bij het college. Een individuele studietoeslag kan niet als lening worden verstrekt als een persoon met de studietoeslag schulden wil aflossen. Artikel 49 van de Participatiewet is namelijk niet van toepassing op de individuele studietoeslag. Ook artikel 52 van de Participatiewet is niet van toepassing op de individuele studietoeslag. Dit maakt dat de individuele studietoeslag niet kan worden verstrekt in de vorm van een voorschot.
Tijdens de behandeling van de Eerste Kamer is de wens geuit dat ook studenten met een medische urenbeperking in aanmerking te laten komen voor een individuele studietoeslag. Deze studenten zijn wel in staat om per uur het minimumloon te verdienen, maar kunnen dit maar een beperkt aantal uren. De Participatiewet is hierop door het ministerie van SZW aangepast.
Met betrekking tot het criterium ‘niet het wettelijke minimumloon kunnen verdienen’ en ‘de medische urenbeperking’ beoordeelt het college aan de hand van beschikbare gegevens van het Uitvoeringsinstituut Werkgeversverzekeringen (UWV), eventuele eerdere medische keuringen en informatie vanuit het netwerk, zoals bijvoorbeeld school, of een persoon hieraan voldoet. Indien dit onvoldoende uitsluitsel geeft, wordt advies van een deskundige ingewonnen.
Artikel 3 Hoogte en duur individuele studietoeslag
In dit artikel is de hoogte van de individuele studietoeslag geregeld. Hierbij wordt de studietoeslag per persoon die voldoet aan de voorwaarden toegekend.
Is sprake van gehuwden die allebei afzonderlijk voldoen aan de voorwaarden voor een individuele studietoeslag, dan komen zij afzonderlijk in aanmerking voor een individuele studietoeslag.
Voor het bepalen van de hoogte van de toeslag, ligt het in de lijn om de vergelijking te trekken met het bedrag waarvan DUO uitgaat dat een student zelf bijverdient naast zijn studie. Dit bedrag ligt afgerond op € 295,- per maand. Het budget dat door het rijk aan gemeenten wordt verstrekt voor de toeslag is hiervoor echter onvoldoende. Daarnaast dient opgemerkt te worden dat ook niet iedere jongere zonder arbeidsbeperking er inslaagt om de door DUO veronderstelde € 295,- per maand bij te verdienen en zij worden daarvoor niet gecompenseerd.
De voorwaarden voor en de hoogte van de individuele studietoeslag zijn binnen de arbeidsmarktregio Haaglanden regionaal afgestemd. Dit omdat scholieren en studenten uit deze gemeenten veelal dezelfde (regionale) scholen en opleidingsinstituten bezoeken en het daarom wenselijk werd geacht de hoogte van en de voorwaarden voor de toeslag regionaal af te stemmen. Rekening houdend met de beschikbare budgetten binnen de verschillende Haaglandengemeenten is overeengekomen om de hoogte van de studietoeslag vast te stellen op € 100,- per maand. Omdat de toeslag vooral is bedoeld als stimulans, is tevens voorgesteld de toeslag halfjaarlijks achteraf te verstrekken. Dit voorkomt tevens mogelijke terugvorderingen.
De individuele studietoeslag wordt op basis van de aanvraag eenmalig toegekend en halfjaarlijks getoetst. Indien belanghebbende niet meer aan de voorwaarden voldoet, wordt de toeslag vanaf dat moment beëindigd en naar rato uitbetaald.
Het college verrekent geen inkomsten uit arbeid met de toeslag, omdat de toeslag een bijbaantje niet in de weg mag staan. Heeft de scholier of student toch een bijbaantje, dan blijft onverkort recht bestaan op de toeslag.
De ‘Verordening individuele inkomenstoeslag gemeente Midden-Delfland’ dient uiterlijk op 1 juli 2015 te zijn vastgesteld (artikel 78z, zevende lid van de Participatiewet). De verordening treedt met terugwerkende kracht in werking tot en met 1 januari 2015.
Vanaf studiejaar 2015/2016 wordt daadwerkelijk gestart met de studietoeslag. De scholieren en studenten die tussen 1 januari 2015 en het begin van het schooljaar 18 worden en/of in deze periode met hun opleiding starten, kunnen zich vanaf 1 januari 2015 melden bij de gemeente. De aanvragen kunnen worden ingenomen als de verordening is vastgesteld en indien van toepassing, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2015 worden toegekend.
Scholieren en studenten met een beperking, die in het studiejaar 2014/2015 of eerder zijn ingestroomd en onder de Wajong vallen, behouden hun rechten.