Organisatie | Fryslân |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Besluit van de Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân houdende regels omtrent subsidie kavelruil Subsidieregeling kavelruil Fryslân 2015 |
Citeertitel | Subsidieregeling kavelruil Fryslân 2015 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | subsidie, natuur en landschap, ruimte en wonen |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-04-2018 | 13-06-2019 | artikel 1.1, 2.1, 2.2, 2.7, 2.8, 2.10, 2.11, 2.14, 2.15 | 17-04-2018 | 01507669 | |
01-01-2016 | 25-04-2018 | Artt. 2.4, 2.6, 2.7, 2.8 en 2.10 | 08-12-2015 | GS-voorstel 1265341 (H14) | |
03-07-2015 | 01-01-2016 | Nieuwe regeling | 30-06-2015 | GS-voorstel 1220878 (H23) |
Gedeputeerde Staten van Fryslân,
gelet op: artikelen 14 en 15 van Verordening (EU) nr. 702/2014 van de Commissie van 25 juni 2014, waarbij bepaalde categorieën steun in de landbouw- en de bosbouwsector en in plattelandsgebieden op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met de interne markt verenigbaar worden verklaard, zoals gepubliceerd in L 193/1 van 1 juli 2014; en artikel 1.3, vierde lid, van de Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2013;
overwegende dat het wenselijk is te investeren in de verkaveling van landbouwgronden en hiermee bij te dragen aan de verbetering van de agrarische infrastructuur, de ecologische hoofdstructuur en de weidevogelkerngebieden van de provincie Fryslân;
besluiten de Subsidieregeling kavelruil Fryslân 2015 vast te stellen als volgt:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
kavelruil: het bij schriftelijke overeenkomst, op vrijwillige basis meer praktisch en efficiënt verdelen van het grondeigendom van tenminste drie inbrengende partijen, waarvan ten hoogste één partij een geldsom bedingt en waarbij de bij die overeenkomst voorziene verdeling in goederenrechtelijke zin uiteindelijk plaatsvindt bij notariële akte, die wordt ingeschreven in de openbare registers;
Verordening (EU) 702/2014: Verordening (EU) nr. 702/2014 van de Commissie van 25 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun in de landbouw- en de bosbouwsector en in plattelandsgebieden op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met de interne markt verenigbaar worden verklaard, zoals gepubliceerd in L 193/1 van 1 juli 2014;
De subsidie heeft tot doel de realisatie van kavelruil ten behoeve van de verbetering van de agrarische infrastructuur, de ecologische hoofdstructuur en weidevogelkerngebieden.
Artikel 2.2 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor het inrichten van landbouwgronden die betrokken zijn bij een kavelruil.
Een aanvraag voor subsidie wordt ingediend door middel van een door Gedeputeerde Staten vastgesteld aanvraagformulier en gaat vergezeld van de daarin verplichte bijlagen.
Artikel 2.8 Subsidiabele kosten
Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie, kan subsidie worden verstrekt voor marktconforme inrichtingswerkzaamheden, samenhangend met de kavelruil, waaronder wordt verstaan:
Artikel 2.10 Niet-subsidiabele kosten
De volgende kosten komen niet voor subsidie in aanmerking:
Algemene toelichting Op basis van Foarútbuorkje II, de Landbouaginda 2014-2020 maakt de provincie Fryslân kavelruil mogelijk door subsidies. Deze subsidies worden verstrekt ter verbetering van de kavelstructuur van de landbouw in Fryslân, realisatie van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) en weidevogelkerngebieden.
Vrijwillige kavelruil heeft tot doel de ligging van kavels en percelen ten opzichte van elkaar en ten opzichte van het bedrijfsgebouw te verbeteren. Sommige kavelruilen kunnen tevens plaatsvinden teneinde andere dan agrarische doelen te realiseren. Niet-agrarische doelen zijn het verbeteren van weidevogelkerngebieden en de EHS. Kavelruilen kunnen, gekoppeld aan de ruilingen, gecombineerd worden met kavelinrichtingswerken.
Subsidieaanvragen voor vrijwillige kavelruilen kunnen door de betrokken ondernemers, eigenaren, erfpachters, door hen gemachtigden of door bestuurscommissies als bedoeld in artikel 81, eerste lid van de Provinciewet ingediend worden.
In geval van bestuurscommissies betreft het veelal projecten voor ‘planmatige kavelruil’, waarvoor de bestuurscommissie een plan indient voor een bepaalde periode met een te realiseren prestatie (aantal hectares kavelruil) en daarvoor geraamde kosten. Bestuurscommissies binnen een gebiedsontwikkeling hebben een eigen budget voor kavelruil en kunnen kavelruilen niet indienen bij het kavelruilbureau.
De ruilverkaveling dient bij te dragen aan een effectiever gebruik van gronden voor de huidige functie (verbetering agrarische structuur) of de realisatie van een nieuwe functie op het gebied van landbouw, natuur, landschap, water, infrastructuur of recreatie.
Subsidiabele activiteiten en kosten De regeling maakt een onderscheid tussen proceskosten en inrichtingskosten. Proceskosten kunnen achteraf gesubsidieerd worden, mits de proceskosten tot maximaal een jaar vóór de indiening van de aanvraag zijn gemaakt en maximaal een half jaar na aktepassering worden ingediend. Voor inrichtingswerkzaamheden geldt dat deze niet voorafgaand aan het verzoek om subsidie uitgevoerd kunnen worden.
Agrarisch voordeelAgrarisch voordeel is datgene waarbij de agrariër voordeel geniet door de kavelruil, hierbij te denken aan vergroting huiskavel, concentratie/dichter bij huis brengen van veldkavels, vergroting gebruikspercelen, demping van sloten, egalisatiewerkzaamheden, e.d. Investeringen verband houden met agrarische voordelen worden voor 40% gesubsidieerd. Gezien het voordeel voor de agrarische ondernemer dient in deze gevallen mede geïnvesteerd te worden door de aanvrager zelf.
Niet-agrarisch voordeel Niet agrarisch voordeel is het effect van de kavelruil waarvan de agrariër geen voordeel geniet, hierbij te denken aan een ruiling ten behoeve van het vrijmaken EHS gebieden. Bij kavelruil zonder agrarisch voordeel vindt meestal geen vergroting plaats van de huis- en veldkavels. Voordelen als concentratie, dichter bij huis brengen van veldkavels en waterpeilverlaging zijn ten behoeve van de agrariër. Het aanbrengen van natuurvriendelijke oevers en verbetering EHS zijn voorbeelden van niet-agrarisch voordeel.
Investeringen verband houdende met niet-agrarische voordelen worden voor 100% gesubsidieerd.
Marktconforme tarievenMarktconform betekent dat voor de te verrichten of reeds verrichte werkzaamheden uurtarieven worden gehanteerd die op dat moment in vergelijkbare situaties door anderen ook gehanteerd worden. Het uurtarief van een notaris is anders dan van een kavelruilcoördinator of een adviseur. Zowel in opbouw als de hoogte. Bij het verzoek om subsidies dient dan ook een opbouw van het uurtarief aangeleverd te worden. Bij het bepalen van een uurtarief kan de aard/moeilijkheidsgraad van de werkzaamheden een rol spelen.
Samenloop van takenIndien de notaris zowel de rol van kavelruilcoördinator als notaris op zich neemt, dient bij de aanvraag een duidelijk onderscheid te worden gemaakt tussen de gemaakte uren in de verschillende hoedanigheden. De hoogte van de vergoeding is in zo’n geval namelijk afhankelijk van de aard van de werkzaamheden.