De gemeentesecretaris van Almere,
gelet op het Mandaatbesluit 2005 waarbij burgemeester en burgemeester en
wethouders hun bevoegdheden als vermeld in de bij het Mandaatbesluit
2005 behorende mandateringslijst onder het stellen van voorschriften
hebben gemandateerd aan de gemeentesecretaris;
B E S L U I T :
- I.
de bevoegdheden als vermeld in het bij het Mandaatbesluit 2005
behorend overzicht (de zogenaamde mandateringslijst), met
inbegrip van de ondertekening van stukken, in naam en onder
verantwoordelijkheid van het ter zake bevoegde bestuursorgaan op
te dragen (onder te mandateren) aan directeuren van diensten,
zulks met uitzondering van de bevoegdheden die van het verlenen
van ondermandaat door de gemeentesecretaris zijn
uitgesloten.
- II.
op de bevoegdheden als vermeld onder I van dit mandaatbesluit de
volgende voorschriften vast te stellen.
In dit mandaatbesluit en de bijbehorende mandateringslijst wordt onder
dienst tevens verstaan Stafdienst, Publiekszaken alsmede het
Programmabureau Stad en onder directeur tevens diens
plaatsvervanger(s).
Voor de toepassing van dit mandaatbesluit wordt onder mandaat tevens
begrepen het op grond van volmacht dan wel machtiging verrichten van
respectievelijk privaatrechtelijke rechtshandelingen en feitelijke
handelingen alsmede het nemen van besluiten anders dan bedoeld in
artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht.
Wie mag bij mandaat beslissen?
Artikel 1.
- 1.
De directeur is ten aanzien van de mandateringslijst bevoegd –
tenzij anders is bepaald- tot uitoefening van al de bevoegdheden
als vermeld onder zijn dienst alsmede van al de bevoegdheden als
vermeld onder de hoofdstukken “Algemeen” en “Personeel en
Organisatie”.
- 2.
De directeur is -tenzij in de mandateringslijst anders is
bepaald- gerechtigd de aan hem gemandateerde bevoegdheden geheel
of gedeeltelijk onder te mandateren aan de binnen zijn dienst
werkzame medewerkers. De directeur kan hierbij instructies geven
die bij het uitoefenen van de ondergemandateerde bevoegdheden in
acht genomen dienen te worden.
- 3.
De ondergemandateerde bevoegdheden als bedoeld in het tweede lid
worden door de directeur vastgelegd in één ondermandaatbesluit.
Dit besluit bevat een overzicht van al de door directeur
verleende ondermandaten onder vermelding van de functionarissen
die tot de uitoefening van de desbetreffende ondermandaten
bevoegd zijn. De door de directeur gemandateerde functionarissen
zijn niet gerechtigd tot het verlenen van ondermandaat.
- 4.
In afwijking van het bepaalde in het tweede lid is de directeur
gerechtigd de aan hem ondergemandateerde bevoegdheden geheel of
gedeeltelijk onder te mandateren aan een niet aan hem
ondergeschikte functionaris belast met de leiding van een
programma dan wel project. Het desbetreffende
ondermandaatbesluit vermeldt in ieder geval de omschrijving van
het project of programma, de gemandateerde bevoegdheden, de
budgettaire kaders, de wijze van verantwoording en de duur van
het mandaat en de eventuele bevoegdheden tot verder
ondermandaat. Het ondermandaatbesluit wordt naast een openbare
bekendmaking tevens bekendgemaakt aan de concerncontroller en de
betrokken dienstcontroller(s).
- 5.
Het ondermandateren van bevoegdheden als bedoeld in de
voorgaande leden geschiedt schriftelijk.
- 6.
De directeur draagt er zorg voor dat de ondermandaatbesluiten
bij openbare kennisgeving bekend worden gemaakt.
- 7.
Een afschrift van het ondermandaatbesluit wordt via de afdeling
Juridische Zaken van de Stafdienst Bedrijfsvoering ter opberging
aan het archief van de afdeling Informatie- en
communicatietechnologie van de Stafdienst Bedrijfsvoering.
- 8.
Op ondermandaatbesluiten zijn de bepalingen van dit
mandaatbesluit van overeenkomstige toepassing.
Bij mandaat in acht te nemen voorschriften.
Artikel 2.
- 1.
Bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden dienen alle van
toepassing zijnde wetten, algemene maatregelen van bestuur
voorschriften, verordeningen, raadsbesluiten, circulaires,
aanwijzingen, richtlijnen, beleidsregels etc. in acht te worden
genomen In het bijzonder dienen in acht te worden genomen de
bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht.
- 2.
Bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden worden tevens
in acht genomen de eventueel in de mandateringslijst vermelde
specifieke bepalingen.
Bevoegdheden en budget
Artikel 3.
- 1.
Ten aanzien van bevoegdheden die zowel ten bate als ten laste van de
gemeente financiële gevolgen hebben geldt dat hierin in de
productenraming van de desbetreffende dienst moet zijn voorzien.
- 2.
Voor zover het uitoefenen van bevoegdheden inkomsten dan wel
uitgaven voor de gemeente tot gevolg heeft dan is – naast het
Mandaatbesluit 2005 – daarop de Budgethoudersregeling 2005 van
toepassing.
Relatie met andere diensten.
Artikel 4.
Indien bij een op grond van mandaat te nemen besluit de desbetreffende
aangelegenheid het taakgebied van een andere dienst raakt, betrekt
degene die gerechtigd is de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen,
die andere dienst(en) bij de besluitvorming.
Wanneer terugkoppeling gemeentebestuur?
Artikel 5.
- 1.
Indien bij een op grond van mandaat te nemen besluit er rekening
mee moet worden gehouden dat de burgemeester dan wel het college
van burgemeester en wethouders op zijn verantwoordelijkheid voor
het te nemen besluit zal worden aangesproken, legt degene die
bevoegd is de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen de zaak
vooraf voor aan respectievelijk de burgemeester dan wel de
betrokken portefeuillehouder. Indien het een bevoegdheid van
burgemeester en wethouders betreft en de portefeuillehouder dat
nodig acht, wordt deze zaak ter verdere besluitvorming
voorgelegd aan burgemeester en wethouders.
- 2.
Ook indien niet is gehandeld overeenkomstig het bepaalde in het
eerste lid, geldt een krachtens mandaat genomen besluit rechtens
als een besluit van het desbetreffende bestuursorgaan.
Redactie en ondertekening van krachtens mandaat genomen
besluiten.
Artikel 6.
- 1.
In geval van uitoefening van bevoegdheden namens burgemeester en
wethouders worden uitgaande stukken in de wij-vorm geredigeerd
en als volgt ondertekend: "Burgemeester en wethouders van
Almere, namens hen", gevolgd door de functieaanduiding van
degene die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent, zijn of haar
handtekening en vermelding van de naam.
- 2.
In geval van uitoefening van bevoegdheden namens de burgemeester
worden uitgaande stukken als volgt ondertekend: "De burgemeester
van Almere, namens deze", gevolgd door de functieaanduiding van
degene die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent, zijn of haar
handtekening en vermelding van de naam.
- 3.
In geval een bevoegdheid is ondergemandateerd worden uitgaande
stukken als volgt ondertekend: "Burgemeester en wethouders van
Almere, namens hen" c.q. "De burgemeester van Almere, namens
deze", gevolgd door de functieaanduiding, handtekening van
degene die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent en vermelding
van de naam.
- 4.
Indien de beslissing tot het aangaan van overeenkomsten is
gemandateerd, houdt deze bevoegdheid tevens in het aangaan van
de overeenkomst als zodanig waaronder te verstaan het op grond
van artikel 171 tweede lid Gemeentewet juncto artikel 10:12 van
de Algemene wet bestuursrecht vertegenwoordigen van de gemeente
als rechtspersoon door het voor de gemeente in de plaats van de
burgemeester tekenen (bij volmacht) van de overeenkomst alsmede
het in voorkomende gevallen compareren bij het verlijden door de
notaris van in akten vervatte overeenkomsten.
- 5.
De in het vierde lid vermelde vertegenwoordigingsbevoegdheid
kan uitsluitend worden uitgeoefend door personen die werkzaam
zijn onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur.
- 6.
Ingeval van ondertekening van aangegane overeenkomsten wordt de
aanhef als volgt geredigeerd : “De gemeente Almere, ter zake van
deze overeenkomst op grond van artikel 171 tweede lid
Gemeentewet vertegenwoordigd door ".......……..-.......…… “ (de
naam en functieaanduiding van degene die de gemandateerde
bevoegdheid uitoefent), hierna te noemen: de gemeente”
Redactie van openbare kennisgevingen.
Artikel 7.
- 1.
Bij openbare kennisgevingen dient in de "kop" van de
kennisgeving duidelijk aangegeven te worden het onderwerp waarop
de kennisgeving betrekking heeft. In de "kop" van de
kennisgeving dienen in elk geval aanduidingen als "openbare
bekendmakingen" achterwege te worden gelaten.
- 2.
In de kennisgeving behoeft niet tot uitdrukking te worden
gebracht dat het de uitoefening van een gemandateerde
bevoegdheid betreft. Volstaan kan worden met zinsneden als
"Burgemeester en wethouders maken bekend......" dan wel "De
burgemeester maakt bekend......." Zinsneden aan het eind van
kennisgevingen als "Burgemeester en wethouders voornoemd" dan
wel "De burgemeester voornoemd" kunnen achterwege blijven.
- 3.
In de kennisgeving dient melding te worden gemaakt van bij wie
en/of de wijze waarop nadere informatie kan worden ingewonnen
over het onderwerp van de kennisgeving (bijvoorbeeld vermelding
van organisatieonderdeel en/of behandelend ambtenaar onder
vermelding van zijn/haar telefoonnummer en/of e-mailadres, de
vermelding van de locatie (gemeentelijke web-site en/of
infocentrum) waarop de op de kennisgeving betrekking hebbende
stukken kunnen worden ingezien).
- 4.
Indien het onderwerp van kennisgeving de bekendmaking betreft
een bij mandaat genomen besluit waartegen bezwaar kan worden
gemaakt of beroep kan worden ingesteld wordt in de kennisgeving
daarvan mededeling gedaan onder vermelding van door wie, binnen
welke termijn en bij welk orgaan bezwaar kan worden gemaakt of
beroep kan worden ingesteld.
- 5.
Op een onderwerp van kennisgeving betreffende de ter
inzagelegging van een aanvraag of het voornemen tot het nemen
van een besluit of een ontwerp-besluit, tegen welke aanvraag,
voornemen of ontwerp zienswijzen of bedenkingen kunnen worden
ingediend is het bepaalde in het vierde lid van overeenkomstige
toepassing.
Archivering en rapportage
Artikel 8.
- 1.
Al de op grond van mandaat genomen besluiten dienen schriftelijk te
worden vastgelegd en naar behoren te worden gearchiveerd.
- 2.
Het desbetreffende bestuursorgaan bepaalt in welke gevallen en op
welke wijze van de op grond van mandaat genomen besluiten
verantwoording moet worden afgelegd.
Wat wordt verstaan onder “uitvoering” in de
mandateringslijst?
Artikel 9
- 1.
Onder uitvoering van de in de mandateringslijst genoemde wetten,
algemene maatregelen van bestuur, verordeningen of andere
regelingen, daaronder begrepen de eventueel - sedert de
inwerkingtreding van het desbetreffend mandaat - op die wetten,
algemene maatregelen van bestuur, verordeningen of andere regelingen
aangebrachte wijzigingen, wordt verstaan:
- a.
het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 1:3 van de
Algemene wet bestuursrecht;
- b.
het verrichten van andere handelingen dan onder a bedoeld
waarvan de uitoefening op grond van de desbetreffende
regelgeving is opgedragen aan bestuursorganen zoals het
versturen van kennisgevingen, het aanvragen, opmaken,
afgeven dan wel in ontvangst nemen van verklaringen of
documenten, het doen van onderzoek, het voeren van overleg,
het afleggen van rekening en verantwoording, het verstrekken
en vragen van adviezen, het opleggen van hersteltermijnen,
het toepassen van openbare voorbereidingsprocedures.
- 2.
Voorzover niet anders is bepaald wordt niet als uitvoering
beschouwd: het vaststellen van plannen, beleid, beleidsregels en
nadere regels.
Wat wordt onder "het beslissen tot het aangaan van overeenkomsten"
verstaan als vermeld in de mandateringslijst?
Artikel 10
Onder het beslissen tot het aangaan van overeenkomsten als vermeld in de
mandateringslijst wordt ook verstaan de bevoegdheid tot het verrichten
van al de daarmee samenhangende voorbereidingshandelingen waaronder het
aanvragen van offertes en het doen van aanbestedingen alsmede de
bevoegdheid tot uitvoering en opzegging van de gesloten overeenkomst en
voorts alle andere bevoegdheden die het Burgerlijk Wetboek met
betrekking tot overeenkomsten aan een partij toekent.
Toekomstige mandaten.
Artikel 11
Op door de gemeentesecretaris, na de datum van inwerkingtreding van dit
besluit, genomen ondermandaatbesluiten is dit besluit - tenzij anders is
bepaald - onverkort van toepassing.
Inwerkingtreding.
Artikel 12
Dit besluit treedt inwerking op 16 juli 2005.
Citeertitel van deze regeling.
Artikel 13
Dit besluit kan worden aangehaald als Mandaatbesluit gemeentesecretaris
2005.
MANDATERINGSLIJST
Behorend bij Mandaatbesluit gemeentesecretaris 2005
Integrale tekstversie, bijgewerkt t/m 18e wijziging.
Bevoegdheden Algemeen
- A1.
Het uitvoeren van de Wet openbaarheid van bestuur.
- A2.
Het uitvoeren van de Wet bescherming persoonsgegevens.
- A3.
Het uitvoeren van Hoofdstuk 9 van de Algemene wet
bestuursrecht.
De directeur van de Dienst Stadsbeheer is bevoegd het uitvoeren
van Hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht onder te
mandateren aan de directeur van Parkeer Combinatie Holland B.V.
welke vennootschap bij de Kamer van Koophandel bekend is onder
inschrijvingsnummer 27159845
- A4.
Het voeren van zakelijke correspondentie en het verrichten van
handelingen ter uitvoering van het takenpakket van de dienst
zoals het verzenden van ontvangstbevestigingen, het schrijven
van brieven inhoudende feitelijke mededelingen, constateringen
en procedurele informatie e.d., het reageren op wensen van
derden, het doen van bekendmakingen waar dat wettelijk is
voorgeschreven dan wel wenselijk wordt geacht c.q. het ter
inzage leggen van stukken, het organiseren van
(inspraak)bijeenkomsten, het horen van degene(n) die tegen een
voorgenomen besluit zijn/hun zienswijze al dan niet in de vorm
van bezwaren naar voren heeft/hebben gebracht.
- A5.
Het nemen van verdagingsbesluiten.
- A6.
Het vertegenwoordigen van (organen van) het gemeentebestuur c.q.
de gemeente in geval van (juridische) procedures en het indienen
van verweerschriften, contra-memories e.d., voor zover
betrekking hebbend op het takenpakket van de dienst evenwel met
dien verstande dat procedures in arbeidsrechtelijke- en
ambtenarenzaken zijn voorbehouden aan de Stafdienst
Bedrijfsvoering
- A7.
a. Het nemen van besluiten in het kader van Titel 4.2 van de
Algemene wet bestuursrecht waaronder tevens begrepen het betalen
en terugvorderen van subsidies.
- b.
Het uitvoeren van de Algemene subsidieverordening Almere
2011 en de daarop gebaseerde regelgeving.
- c.
Het aanvragen van subsidies, rijksvergoedingen,
bijdragen, uitkeringen en overige gelden alsmede het
verrichten van alle handelingen die in verband met het
afleggen van verantwoording van (te) ontvangen gelden
nodig zijn.
Aandachtspunt:
Met betrekking tot de uitoefening van deze bevoegdheid
is in het bijzonder van belang de Budgethoudersregeling
2005.
- A8.
Het beslissen tot het aangaan van overeenkomsten.
Beperking mandaat voor alle
diensten
Het is niet toegestaan deze bevoegdheid uit te oefenen voor
overeenkomsten die strekken tot zekerheidstelling ten laste van
de gemeente zoals borgtocht, garantstelling, pand,
hypotheek.
Dienstspecifieke mandaten
Het uitoefenen van deze bevoegdheid is ten behoeve van hierna
vermelde overeenkomsten voorbehouden aan de bij de betreffende
overeenkomst genoemde dienst(en) dan wel functionaris.
- -
Uitgifte van gronden, anders dan voor tuinvergroting, en
de vestiging van alle daarmee samenhangende persoonlijke
en zakelijke rechten: Dienst Stedelijke
Ontwikkeling
Uitgifte van gronden in eigendom of bruikleen
uitsluitend ten behoeve van
tuinvergrotingen: Dienst Stadsbeheer
- -
Aangaan van verzekeringen, anders dan kortlopend voor
incidentele gevallen: Stafdienst Bedrijfsvoering.
- -
Dienstoverstijgende inkopen: Stafdienst Bedrijfsvoering.
Wat onder dienstoverstijgende inkopen wordt verstaan
wordt bepaald in een door de gemeentesecretaris te nemen
besluit.
- -
Overeenkomsten met de Stichting Veiligheidszorg Almere:
de directeur van de Dienst Stadsbeheer.
- -
Het huren, verhuren, ingebruik geven e.d. van bebouwd
onroerend goed (huizen, kantoorpanden, bedrijfspanden
e.d.): de directeur van de Dienst Stadsbeheer.
Aandachtspunt
Met betrekking tot de uitoefening van deze bevoegdheid
zijn in het bijzonder van belang de artikelen 2, eerste
lid, 6 vijfde en zesde lid en 10 van het Mandaatbesluit
gemeentesecretaris 2005
Verder is in het bijzonder van toepassing de
Budgethoudersregeling 2005.
- A9.
Het beslissen tot het aansprakelijk stellen van (rechts)personen
wegens onrechtmatig handelen ten opzichte van de gemeente
inclusief het aanzeggen van wettelijke rente.
- A10.
Het afhandelen van schadeclaims -anders dan betrekking hebbend
op artikel 15:1:23 van de Uitwerkingsovereenkomst van de
gemeente Almere- tot en met het bedrag van het eigen risico van
de W.A-polis.
- A11.
Het uitvoeren van aangegane verzekeringen.
- A12.
Het doen van aangifte omzetbelasting en voorts het verrichten
van al datgene wat ter uitvoering van de betreffende regelgeving
nodig is.
- A13.
Het nemen van zelfstandige schadebesluiten tot en met het bedrag
van het eigen risico van de W.A.-polis.
- A14.
Het op grond van de artikelen 4:5 en 4:6 van de Algemene wet
bestuursrecht nemen
van besluiten tot het respectievelijk buiten behandeling laten
van aanvragen of
meldingen (niet ontvankelijk verklaren) en het afwijzen van
herhaalde aanvragen.
- A15.
Het voor het indienen van aanvragen en het verstrekken van
gegevens vaststellen van
een formulier, voor zover daarin niet is voorzien bij wettelijk
voorschrift.
- A16.
Het al dan niet op verzoek beslissen tot oplegging van een last
onder bestuursdwang c.q. tot oplegging van een last onder
dwangsom alsmede het feitelijk toepassen van bestuursdwang en
voorts alle overige bevoegdheden die op grond van artikel 125
Gemeentewet juncto afdeling 5.3 en 5.4 van de Algemene wet
bestuursrecht aan bestuursorganen met betrekking tot het
toepassen van bestuursdwang c.q. het opleggen van een last onder
dwangsom zijn toegekend.
- A17.
Het beslissen op bezwaarschriften gericht tegen:
- 1.
krachtens mandaat genomen besluiten;
- 2.
van rechtswege verleende besluiten;
- 3.
niet tijdig genomen besluiten;
- 4.
feitelijke handelingen;
onder de navolgende voorschriften:
- a.
het nemen van een beslissing op een bezwaarschrift
vindt, behoudens in ambtenaren- en sociale zaken, niet
eerder plaats dan nadat de commissie voor de bezwaar- en
beroepschriften over het bezwaarschrift advies aan het
gemeentebestuur heeft uitgebracht tenzij aan de bezwaren
volkomen tegemoet kan worden gekomen en derden daardoor
niet in hun belangen worden geschaad;
- b.
degene die op een bezwaarschrift beslist dient ingeval
het bestreden besluit krachtens mandaat is genomen in
ieder geval hiërarchisch één of meerdere niveaus hoger
te zijn dan de functionaris die het bestreden besluit
heeft genomen. Ingeval het bestreden besluit door de
directeur is genomen wordt de beslissing op bezwaar
genomen door de gemeentesecretaris. Ingeval het
bestreden besluit door de gemeentesecretaris is genomen
wordt de beslissing op bezwaar genomen door het
desbetreffende bestuursorgaan. Het bepaalde onder a. is
van overeenkomstige toepassing;
- c.
ingeval van ambtenarenzaken, anders dan die waarvoor een
bezwarencommissie is ingesteld, geschiedt het horen van
belanghebbende(n) door een door burgemeester en
wethouders aangewezen functionaris.
- d.
ingeval van sociale zaken geschiedt het horen van
belanghebbende(n) ten overstaan van de directeur dan wel
één of meerdere door deze aan te wijzen functionarissen.
Ten behoeve van de redactie van de beslissingen op
bezwaarschriften als onder a. bedoeld is daartoe in de
tot de mandateringslijst behorende bijlage een
modelbesluit opgenomen. Voor nadere advisering kan
contact worden opgenomen met de Stafdienst
Bedrijfsvoering, afdeling juridische zaken.
- A18.
Het nemen van besluiten tot het voeren van een rechtsgeding
waaronder tevens begrepen de daarmee samenhangende
voorbereidings- en uitvoeringshandelingen. Onder deze
bevoegdheid wordt in ieder geval verstaan: het indienen van een
bezwaar- of beroepschrift, het verzoeken om schorsing c.q.
voorlopige voorziening, het – ook in kort geding - voeren van
een civiele procedure zowel als eiser als verweerder, het in
(hoger) beroep gaan, het zowel als eiser als verweerder voeren
van een arbitrageprocedure, het voegen in een strafprocedure,
het voeren van een verzoekschriftprocedure, het deelnemen aan
een mediationprocedure, het incasseren van onbetaald gebleven
vorderingen, het leggen van executoriaal-, conservatoir- en
derdenbeslag.
- A19.
Het aanvragen van vergunningen, ontheffingen e.d. dan wel het
doen van meldingen voor gemeentelijke objecten en
activiteiten.
- A20.
Voor aangifte: zie de artikelen 160 e.v. van het Wetboek van
Strafvordering.
Artikel 161: “Ieder die kennis draagt van een strafbaar feit is
bevoegd daarvan aangifte of klachte te doen”
Indien aangiften etc. per dienst vaak voorkomen verdient het
aanbeveling daaromtrent met de politie afspraken te maken.
A21.Het op grond van artikel 7:1a van de Algemene wet
bestuursrecht nemen van besluiten op verzoeken tot instemming
met het instellen van rechtstreeks beroep bij de administratieve
rechter.
- A22.
Het op grond van de artikelen 4:18 en 4:20 van de
Algemene wet bestuursrecht nemen van besluiten tot het
respectievelijk vaststellen van de verschuldigdheid en
hoogte van de dwangsom en het terugvorderen van
onverschuldigd betaalde dwangsommen.
- A23.
Het uitvoeren van Titel 4.4. van de Algemene wet
bestuursrecht (bestuursrechtelijke geldschulden)
Bevoegdheden personeel en organisatie
- ·
Het mandaat van onderstaande bevoegdheden laat onverlet
de aan de ondernemingsraad, de onderdeelcommissie en het
georganiseerd overleg toekomende bevoegdheden.
- ·
Volledigheidshalve zijn in onderstaande PenO
bevoegdheden tevens de bevoegdheden van de
gemeentesecretaris vermeld waarvan door het college op
grond van het Mandaatbesluit 2005 en daarbij behorende
mandateringslijst is bepaald dat de uitoefening van die
bevoegdheden is voorbehouden (geen recht tot het
verlenen van ondermandaat) aan de gemeentesecretaris.
- PO1.
Het uitvoeren van de Collectieve
arbeidsvoorwaardenregeling en Uitwerkingsovereenkomst
gemeente Almere en de hierop gebaseerde regelingen en
reglementen zoals de Bezoldigingsverordening 1996, het
Beoordelingsreglement, het Beloningsreglement, met dien
verstande dat de bevoegdheid tot het verlenen van
ontslag, anders dan op eigen verzoek, blijft
voorbehouden aan de gemeentesecretaris.
- PO2.
De gemeentesecretaris, gehoord het college, benoemt,
schorst en ontslaat de directeur(en) van (staf)diensten
(met uitzondering van de concerncontroller).
Deze bevoegdheid mag niet worden
ondergemandateerd.
- PO3.
Het aanwijzen, onder goedkeuring van de
gemeentesecretaris, van één of meerdere plaatsvervangend
directeuren met het recht deze aanwijzing ongedaan te
maken dan wel op te schorten.
Deze bevoegdheid mag niet worden ondergemandateerd.
Aandachtspunt:
De gemeentesecretaris is op grond van het
Mandaatbesluit 2005 en bijbehorende mandateringslijst
tevens bevoegd tot het in voorkomende gevallen aanwijzen
van een waarnemend directeur van een dienst met het
recht deze aanwijzing ongedaan te maken dan wel op te
schorten. Deze bevoegdheid is voorbehouden aan de
gemeentesecretaris.
- PO4.
Het op grond van artikel 3 van de “Procedureregeling
beschrijving en waardering rasterfuncties gemeente
Almere 2006” schriftelijk mededelen aan de medewerkers
van de dienst welke rasterfunctie met bijbehorende
functieschaal op de werkzaamheden van toepassing
is.
- PO5.
De gemeentesecretaris is gerechtigd binnen de
hoofdstructuur wijzigingen aan te brengen waaronder het
onderbrengen van een afdeling of team dan wel één of
meerdere formatieplaatsen bij een andere (staf)dienst
mits wordt gebleven binnen de kaders van de
begroting.
Deze bevoegdheid mag niet worden ondergemandateerd. De
inrichting van de hoofdstructuur van de ambtelijke
organisatie, waaronder wordt verstaan het instellen en
opheffen van diensten, blijft voorbehouden aan het
college van burgemeester en wethouders.
- PO6.
Het toevoegen van budgetten (of een deel daarvan) van
één of meerdere bestaande functies aan één of meerdere
bestaande functies dan wel het aanwenden van deze
budgetten (of een deel daarvan) voor één of meerdere
nieuwe functies/formatieplaatsen mits dit niet leidt tot
een (uiteindelijke) toename van het
personeelsbudget.
- PO7.
Het uitvoeren van personeelsbeheer en het in verband
daarmee voor de gemeente dan wel namens het
gemeentebestuur nemen van besluiten.
- PO8.
Het uitvoeren van Hoofdstuk 4 van de Leidraad bij
organisatieveranderingen gemeente Almere 2008.
De bevoegdheid tot het samenstellen van een
herplaatsingscommissie alsmede het aanwijzen van een
secretaris voor die commissie mag niet worden
ondergemandateerd.
Stafdienst Bedrijfsvoering
- 1.
Het voorzien in de lijkbezorging en het verhalen van de door de
gemeente daarvoor gemaakte kosten als bedoeld in de
respectievelijke artikelen 21 en 22 van de Wet op de
lijkbezorging.
- 2.
Het aangaan, opzeggen etc. van verzekeringen.
- 3.
Het openen van giro- en bankrekeningen. Het aanvragen van
wijzigingen met betrekking tot bestaande giro- en
bankrekeningen, zoals de tenaamstelling en de
tekeningsbevoegdheid.
- 4.
Het voor de gemeente Almere als werkgever al dan niet ter
uitvoering van wetten, wettelijke voorschriften, regelingen etc
nemen van besluiten, het verrichten van handelingen, het doen
van aanvragen, het doen van meldingen, het afgeven van
verklaringen etc.
- 5.
Het uitvoeren van de Hoofdstukken 10 (Wachtgeld) en 11
(uitkeringsregeling ontslag) van de Collectieve
arbeidsvoorwaardenregeling voor de sector gemeenten (CAR).
- 6.
Het opnemen van kortlopende geldleningen, het uitlenen van
gelden en het aangaan van langlopende geldleningen met inbegrip
van het nemen van besluiten over het tussentijds wijzigen van de
leningsvoorwaarden waaronder het rentepercentage, zulks met
inachtneming van de door de raad gestelde voorschriften inzake
treasury.
- 7.
Het verzoeken tot teruggaaf dividendbelasting.
- 8.
Het ontzeggen van de toegang tot het Stadhuis en
nevenvestigingen met dien verstande dat in elke ontzegging van
de toegang tot uitdrukking moet worden gebracht dat de
ontzegging niet van toepassing is op het eventueel bijwonen van
openbare raadsvergaderingen.
- 9.
Het op grond van artikel 2 van de “Procedureregeling
beschrijving en waardering rasterfuncties gemeente Almere 2006”
definitief vaststellen van de rasterfuncties met bijbehorende
functieschalen.
Stafdienst Bestuurszaken
- 1.
Het wijzigen van de “Uniforme gebiedsindeling” zoals vastgesteld
bij BenW besluit van 18 december 2000 ten behoeve van onder meer
de Atlas van Amere (= wijkmonitor), zulks met inachtneming van
de bij dat besluit gestelde voorwaarden.
- 2.
Het wijzigen van het rampenplan voor zover het betreft het
actueel houden van feitelijke gegevens zoals telefoonnummers,
adressen, namen van functionarissen etc.
- 3.
Het uitvoeren van artikel 2.48 van de Algemene Plaatselijke
Verordening 2011.
Publiekszaken
- 1.
Het afdoen en ondertekenen van correspondentie betreffende het
kiezersregister en het verstrekken van inlichtingen uit het
kiezersregister.
- 2.
Het uitvoeren van de Paspoortwet en de daarop gebaseerde
Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 (PUN) en het Besluit
paspoortgelden.
Uitzondering: het aanwijzen van de functionarissen als bedoeld
in de artikelen 79, eerste lid, en 90, tiende lid, van de
PUN.
- 3.
Het legaliseren van handtekeningen en het geven van
arbeidskaarten.
- 4.
Het verlenen van verlof op grond van artikel 68, eerste lid, van
de Wet op de Lijkbezorging (ontleden van lijken).
- 5.
Het verlenen van toestemming op grond van artikel 17, eerste
lid, van de Wet op de Lijkbezorging (begraven/cremeren binnen 36
uur na overlijden of later dan op de vijfde dag van
overlijden).
- 6.
Het verstrekken van adviezen aan de minister/staatssecretaris
van justitie inzake ingediende naturalisatieverzoeken.
- 7.
- Het afnemen van verklaringen als bedoeld in de
Toescheidingsovereenkomst Suriname.
- -
Het afgeven en ondertekenen van bewijzen van
Nederlanderschap.
- -
Aanvragen om inlichtingen uit de registers van de
justitiële documentatiedienst en de politieadministratie
in verband met ingediende naturalisatieverzoeken.
- 8.
- Beslissen op verzoeken om volmacht- en
kiezerslegitimatiekaarten.
- -
Zorgdragen voor inrichting stemlokaal en aanwijzing
personen die het stembureau ten dienste worden
gesteld.
- -
Uitreiken nieuwe oproepingskaart.
- -
In ontvangst nemen van processen-verbaal en verzegelde
pakken/enveloppen stembureaus.
- -
Overbrengen processen-verbaal en verzegelde pakken naar
voorzitter hoofdstembureau.
- -
In ontvangst nemen van een verklaring van
ondersteuning.
- -
Het verdelen van de gemeente in stemdistricten.
- -
Het per stemdistrict aanwijzen van een stemlokaal.
- -
Het benoemen van leden en plaatsvervangende leden van
een stembureau.
- -
Het aanwijzen van plaatsen voor propagandaborden.
- -
Het benoemen en ontslaan van de leden en
plaatsvervangende leden van het hoofdstembureau.
Instructie: Met betrekking
tot het benoemen alsmede het ontslaan, anders dan op
eigen verzoek, dient voorafgaand de burgemeester te
worden gehoord.
- -
Het aanwijzen van een geschikte ruimte voor het houden
van de zittingen van het hoofdstembureau.
- 9.
Het van advies dienen van de desbetreffende minister met
betrekking tot verzoeken tot wijziging van de achternaam.
- 10.
Het beslissen op aanvragen om rijbewijzen en het nemen van
besluiten tot ongeldig verklaren van rijbewijzen.
- 11.
Het doen van aangifte van geboorten als bedoeld in artikel 18,
tweede lid, van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.
- 12.
Het uitvoeren van de Wet gemeentelijke basisadministratie
persoonsgegevens.
De directeur is bevoegd het uitvoeren van de Wet gemeentelijke
basisadministratie persoonsgegevens onder te mandateren
aan:
- 1.
medewerkers van de afdeling leerlingzaken van de Dienst
Maatschappelijke Ontwikkeling;
- 2.
functionarissen van gemeenten die zijn aangesloten bij
en samenwerken in het Expatcenter Amsterdam Area, zulks
ten behoeve van een doelmatige inschrijving van
kennismigranten in de gemeentelijke basisadministraties
van hun gemeentes en de hieruit volgende
werkzaamheden.
Voor wat betreft het onder aanhef en onder 1. vermelde
mandaat geldt de volgende beperking en instructie.
Beperking mandaat.
Het mandaat wordt uitsluitend verleend voor het
verstrekken van gegevens uit de GBA:
- -
aan scholen ten behoeve van de
inschrijvingsprocedure van leerlingen bij die
scholen;
- -
aan de officier van justitie ten behoeve van de
uitvoering van Leerplichtwet (toezending PV-van
bevindingen).
Instructie
Van het ondermandaatbesluit alsmede daarop
aangebrachte wijzigingen wordt mededeling gedaan
aan de afdelingsmanager leerlingzaken van
DMO.
- 13.
Het uitvoeren van de zogenaamde Vangnetregeling als opgenomen in
de Huursubsidiewet.
- 14.
Het uitvoeren van de Verordening Woonlastenfonds Almere
2011.
- 15.
Het benoemen van ambtenaren en buitengewone ambtenaren van de
burgerlijke stand.
- 16.
Het uitvoeren van het op de Rijkswet op het Nederlanderschap
gebaseerde Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap en
het Besluit optie- en naturalisatiegelden.
- 17.
Het aanwijzen van locaties als “huis der gemeente” voor het
voltrekken van huwelijken en partnerschapsregistraties.
- 18.
Het toepassen van de zogenaamde hardheidsclausule alsmede het
ambtshalve kwijtschelden van een opgelegde administratieve
verhoging van de belastingaanslag als bedoeld in de
respectievelijke artikelen 63 en 66 van de Algemene wet inzake
rijksbelastingen.
- 19.
Het geheel of gedeeltelijk oninbaar verklaren van belastingen
als bedoeld in artikel 255, vijfde lid van de Gemeentewet.
- 20.
Het op grond van de artikelen 30 en 31 van de Wet justitiële
gegevens:
- a.
in ontvangst nemen en verzenden van aanvragen voor
afgifte verklaringen omtrent gedrag aan de minister van
Justitie;
- b.
onderzoeken van de volledigheid van de bij de aanvraag
verstrekte gegevens en het zich verschaffen van de
nodige zekerheid over de identiteit van de
aanvrager;
- c.
zonodig adviseren van de minister van Justitie over
bijzondere omstandigheden in de gemeente voorzover deze
van belang zijn voor de beoordeling van de aanvraag om
afgifte van de verklaring omtrent het gedrag.
21. 1. Het op grond van de Vreemdelingenwet 2000 en het
Voorschrift Vreemdelingen 2000:
- a.
vaststellen van het rechtmatig verblijf (art. 8 Vreemdelingenwet
2000);
- b.
in ontvangst nemen van de aanvragen als bedoeld artikel 3.10 van
het Voorschrift Vreemdelingen 2000;
- c.
innen van verschuldigde leges als bedoeld in de artikelen 3.34
en 3.34a van het Voorschrift Vreemdelingen 2000;
- d.
uitreiken van de verblijfsdocumenten, conform de modellen van
bijlage 7 bij het Voorschrift Vreemdelingen 2000, aan die
vreemdelingen aan wie het is toegestaan in Nederland te
verblijven op grond van artikel 8 van de Vreemdelingenwet 2000
(artikel 3.9 Voorschrift Vreemdelingen 2000).
- 2.
Het in verband met de onder 1. sub a t/m d vermelde bevoegdheden
uitvoeren van werkzaamheden zoals het aanbrengen van stickers
“Verblijfsaantekeningen algemeen” en “Verblijfsaantekeningen
voor Gemeenschapsonderdanen” van bijlage 7 bij het Voorschrift
Vreemdelingen 2000.
Aandachtspunt ondertekening:
In afwijking van het bepaalde in artikel 6, tweede lid van het
Mandaatbesluit gemeentesecretaris 2005, worden, ingeval van uitoefening
van deze bevoegdheid, de uitgaande stukken als volgt
ondertekend:
De minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie,
namens deze,
de burgemeester van de gemeente Almere,
namens deze,
gevolgd door de functieaanduiding, naam en handtekening van de
ambtenaar.
- 22.
Het uitvoeren van de Wet werk en bijstand, de Wet
inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte
werkloze werknemers, alsmede de daarop gebaseerde
regelgeving.
- 23.
Het uitvoeren van de Wet inkomensvoorziening oudere en
gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, het
Besluit bijstandsverlening zelfstandigen, alsmede de daarop
gebaseerde regelgeving.
- 24.
Het uitvoeren van de Verordening Wet kinderopvang en de Regeling
kinderopvang en buitenschoolse opvang alleenstaande ouders.
- 25.
Het uitvoeren van de Wet inburgering en de Bijdrageregeling
inburgering oudkomers alsmede de daarop gebaseerde
regelgeving.
- 26.
Het doen van aangifte inkomstenbelasting, en het doen van opgave
van gegevens in verband met de afdracht Zorgverzekeringswet, en
voorts het verrichten van al datgene wat ter uitvoering van de
betreffende regelgeving nodig is.
- 27.
Het vaststellen, wijzigen en intrekken van richtlijnen op het
werkterrein van Publiekszaken.
- 28.
Het aanvragen van indicatiestellingen bij de Centrale
organisatie werk en inkomen (CWI).
De directeur is bevoegd deze bevoegdheid onder te mandateren
aan niet onder de verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur
werkzame personen en organisaties.
- 29.
Het afgeven en weigeren van verklaringen als bedoeld in artikel
285, eerste lid onder f van de Faillisementswet alsmede de
daarbij benodigde voorbereidingshandelingen, correspondentie en
informatieverstrekking.
De directeur is bevoegd deze bevoegdheid onder te mandateren
aan de directeur van PLANgroep B.V. welke vennootschap bij de
Kamer van Koophandel bekend is onder inschrijvingsnummer
27137559.
- 30.
Het uitvoeren van de Wet investeren in jongeren en de daarop
gebaseerde regelgeving
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling
- 1.
Het uitvoeren van de Leerplichtwet 1969.
- 2.
Het uitvoeren van de Verordening leerlingenvervoer gemeente
Almere.
- 3.
Het uitvoeren van de Verordening materiële financiële
gelijkstelling onderwijs gemeente Almere.
- 4.
Het uitvoeren van de Verordening voorzieningen huisvesting
onderwijs gemeente Almere 2009, met uitzondering van
vaststelling van het onderwijshuisvestingsprogramma, het
overzicht en het bekostigingsplafond.
- 5.
Het uitvoeren van de Wet publieke gezondheid.
- 6.
Het uitvoeren van de Wet maatschappelijke ondersteuning en de
daarop gebaseerde regelgeving.
- 7.
Het uitvoeren van de Wegenverkeerswet 1994 voor zover het
betreft het nemen van besluiten inzake
gehandicaptenparkeerkaarten en -plaatsen.
- 8.
Het uitvoeren van de Wet collectieve gezondheid.
- 9.
Het uitvoeren van de Wet maatschappelijke ondersteuning en de
daarop gebaseerde regelgeving.
- 10.
- 11.
Het uitvoeren van de Wegenverkeerswetgeving voor zover het
betreft het nemen van besluiten inzake
gehandicaptenparkeerkaarten en – plaatsen.
- 12.
Het op grond van het Reglement cliëntenparticipatie Wet
maatschappelijke ondersteuning goedkeuren van het huishoudelijk
reglement van de raad.
- 13.
Dienst Stadsbeheer
- 1.
Het uitvoeren van de Wet milieubeheer, de Wet
bodembescherming alsmede de op deze wetten gebaseerde
algemene maatregelen van bestuur en voorts het geven van
adviezen met betrekking tot de Waterwet.
- 2.
Het uitvoeren van de Woningwet en de daarop gebaseerde
algemene maatregelen van bestuur.
- 3.
Het nemen van besluiten betreffende het verlenen van
vrijstelling van bepalingen van een bestemmingsplan als
bedoeld in de artikelen 15, 17, 19 tweede en derde lid
van de Wet op de Ruimtelijke Ordening alsmede het in
verband hiermee nemen van procedurele besluiten als
bedoeld in de artikelen 18 en 19a van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening
- 3a.
1. Het nemen van besluiten betreffende het verlenen van
ontheffing van bepalingen van een bestemmingsplan, als
bedoeld in de artikelen 3.6, eerste lid onder c, 3.22 en
3.23 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro), alsmede het
in verband hiermede
nemen van procedurele besluiten als bedoeld in artikel
3.24 Wro.
- 2.
Het nemen van besluiten betreffende het verlenen
en intrekken van aanlegvergunningen, alsmede het
beslissen omtrent aanhouding van verzoeken, als
bedoeld in de artikelen 3.16, 3.17, 3.18 en 3.19
Wro.
- 3.
Het nemen van besluiten betreffende het
verlenen, en intrekken van sloopvergunningen,
alsmede het beslissen omtrent aanhouding van
verzoeken, als bedoeld in de artikelen 3.20 en
3.21 Wro.
- 4.
Het nemen van besluiten betreffende:
- a.
het niet mogen aanvangen van
bouwwerkzaamheden;
- b.
- c.
intrekking van bouwvergunningen;
in verband met het niet hebben betaald van
exploitatiebijdragen, als bedoeld in artikel 6.21
Wro.
- 5.
Het verbinden van voorschriften aan
bouwvergunningen dan wel omgevingsvergunningen
voor de activiteit bouwen inzake te betalen
exploitatiebijdragen, als bedoeld in artikel 6.17
Wro.
- 4.
Het uitvoeren van de Bouwverordening 2007 .
- 5.
Het uitvoeren van de Afvalstoffenverordening 2004 en de
daarop gebaseerde uitvoeringsregeling Afvalstoffen
2004.
Met ingang van de inwerkingtreding van de
Afvalstoffenverordening Almere 2010 komt deze
bevoegdheid als volgt te luiden:
Het uitvoeren van de Afvalstoffenverordening Almere
2010 en de daarop gebaseerde Uitvoeringsregeling
Afvalstoffenverordening Almere 2010. Het mandaat omvat
mede de bevoegdheid tot het aanvullen en wijzigen van de
tot de uitvoeringsregeling behorende bijlagen.
- 6.
Het uitvoeren van de Marktverordening Almere 2005 en het
daarop gebaseerde Marktreglement Almere 2005.
- 7.
Het uitvoeren van de Gezondheids- en welzijnswet voor
dieren.
- 8.
Het uitvoeren van de Wrakkenwet.
- 9.
Het uitgeven en intrekken van legitimatiebewijzen als
bedoeld in artikel 5:12 Algemene wet bestuursrecht. De
directeur is bevoegd deze bevoegdheid onder te
mandateren aan het hoofd van de afdeling
Risicobeheersing van Brandweer Flevoland.
- 10.
Het uitvoeren van de Telecommunicatieverordening
2008.
- 11.
Het op grond van de nota uitvoering gladheidsbestrijding
jaarlijks vaststellen van de grote strooiroutekaart
(B&W besluit d.d. 14 oktober 1997), alsmede het
vaststellen van de
gladheids(uitvoerings)actieplannen.
- 12.
Het aanwijzen van de grenzen van uitgegeven of verworven
gronden aan het kadaster.
- 13.
Het uitvoeren van de Wet kwaliteitseisen kinderopvang en
peuterspeelzaalwerk.
- 14.
Het uitvoeren van de Verordening kwaliteitsregels
peuterspeelzaalwerk.
- 15.
- 16.
Het uitvoeren van de Algemene Plaatselijke Verordening
2011 en de daarop gebaseerde regelgeving.
- 17.
Het uitvoeren van de Wet op de Dierenbescherming.
- 18.
Het uitvoeren van de Wet op de Kansspelen en de
Verordening op de Speelautomaten en speelautomatenhallen
2003.
- 19.
Het uitvoeren van de Winkeltijdenwet en de op deze wet
gebaseerde regelgeving
- 20.
Het uitvoeren van de Wet op de openluchtrecreatie en de
op deze wet gebaseerde regelgeving.
- 21.
Het uitvoeren van de Wegenverkeerswetgeving.
De directeur is bevoegd om diens bevoegdheid tot het
ingevolge artikel 87 RVV 1990 verlenen van ontheffingen
onder te mandateren aan de directeur van Parkeer
Combinatie Holland B.V. welke vennootschap bij de Kamer
van Koophandel bekend is onder inschrijvingsnummer
27159854.
- 22.
Het uitvoeren van de Drank- en Horecawet en Drank- en
Horecaverordening 2002.
- 23.
Het uitvoeren van de Zondagswet.
- 24.
Het uitvoeren van de Scheepvaartverkeerswet en het
daarop gebaseerde Besluit administratieve bepalingen
scheepvaartverkeer en het
Binnenvaartpolitiereglement.
- 25.
Het uitvoeren van luchtvaartwetgeving voor zover
betrekking hebbend op landen en stijgen van helikopters
en luchtballonnen, het oplaten van (kabel)ballonnen, het
landen van parachutisten e.d.
- 26.
- 27.
- 28.
- 29.
Het vaststellen van de bedieningstijden van de sluis in
Almere-Haven en openstelling van de
zelfbedieningssluizen.
- 30.
Het afgeven van verklaringen van geen bezwaar als
bedoeld in artikel 3.3.4 vijfde lid van het
Vuurwerkbesluit.
- 31.
Het vaststellen van inrichtingstekeningen voor groot
onderhoud woonwijken.
- 32.
- 33.
Het ten behoeve van tuinvergrotingen uitgeven van
gronden in eigendom of bruikleen.
- 34.
1. Het op grond van de artikelen 170 t/m 173 van de
Wegenverkeerswet 1994 (wegsleepregeling) juncto artikel
125 Gemeentewet en Afdeling 5:3 en 5:4 van de Algemene
wet bestuursrecht:
- a.
al dan niet op verzoek beslissen tot toepassing van
bestuursdwang inzake het wegslepen van voertuigen;
- b.
overbrengen en in bewaring stellen van een voertuig,
indien met het voertuig een bij of krachtens de
Wegenverkeerswet 1994 vastgesteld voorschrift wordt
overtreden en bovendien verwijdering van het voertuig
noodzakelijk is in verband met de in de Wegenverkeerswet
1994 genoemde omstandigheden;
- c.
bekendmaken van de beschikking tot toepassing van
bestuursdwang.
- d.
bijhouden van een register waarin aantekening wordt
gehouden van de gevallen waarin het overbrengen en in
bewaring stellen wordt uitgeoefend;
- e.
innen van de kosten verbonden aan de bestuursdwang,
inclusief de bevoegdheid tot het opschorten van de
afgifte van een voertuig totdat de kosten zijn
voldaan;
- f.
invorderen van de kosten, verhoogd met de op de
invordering vallende kosten, bij dwangbevel;
- g.
verkopen, om niet in eigendom overdragen of vernietigen
van overgebrachte en in bewaring genomen
voertuigen;
- h.
terugbetalen van de kosten, verbonden aan de toepassing
van de bestuursdwang in omstandigheden als bedoeld in
artikel 172, leden 3 tot en met 7, van de
Wegenverkeerswet 1994.
- 2.
Het op grond van artikel 3 van de Wegsleepverordening
Almere 2002 vaststellen van de openingstijden van de
bewaarplaats voor voertuigen.
De directeur is bevoegd de bevoegdheden als vermeld
onder 1 sub a t/m c onder te mandateren aan:
- -
de executieve politieambtenaren van Politie
Flevoland;
- -
de door de Korpschef van Politie Flevoland
aangewezen overige medewerkers van dat korps en de
door hem aangewezen buitengewoon
opsporingsambtenaren (BOA’s) werkzaam binnen de
gemeente Almere.
- 35.
Het op grond van het Reglement naamgevingscommissie
openbare ruimte Almere benoemen van de leden van de
commissie alsmede het aanwijzen van één of meer
ambtenaren als secretaris van de commissie.
Instructie:
Met betrekking tot de benoeming van burgerleden dient
voorafgaand de burgemeester te worden gehoord.
- 36.
Het op grond van het Reglement Marktcommissie Almere
benoemen van de leden van de commissie alsmede het
benoemen van een fungerend voorzitter van de
commissie.
- 37.
Het aanvragen van adviezen als bedoeld in artikel 9 van
de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het
openbaar bestuur (BIBOB-advies).
- 38.
Het vaststellen van de openingstijden van de
parkeergarages in het stadscentrum.
- 39.
Het uitvoeren van de Parkeerverordening 2010 met
uitzondering van de artikelen 2 en 5, eerste lid.
De directeur is bevoegd deze bevoegdheid onder te
mandateren aan de directeur van Parkeer Combinatie
Holland B.V. welke vennootschap bij de Kamer van
Koophandel bekend is onder inschrijvingsnummer
27159845
- 40.
Het uitvoeren van de Wet basisregistraties en gebouwen
en de Verordening naamgeving en nummering Almere
2011.
- 41.
Het verstrekken van toestemmingen voor het leggen,
onderhouden en verwijderen van kabels en leidingen in de
door de gemeente Almere beheerde gebieden.
- 42.
Het uitvoeren van de Leegstandwet.
- 43.
Het uitoefenen van controle op de naleving van het
bepaalde bij of krachtens de Wet arbeid vreemdelingen
(Wav), voor zover deze van belang kan zijn voor de
gemeente Almere, en het binnen de taakuitoefening
zonodig melding maken bij de Arbeidsinspectie en/of
politie van (mogelijke) overtredingen van de Wav.
Hiermee wordt niet in formele zin bedoeld het toezicht
genoemd in artikel 14 Wav.
- 44
Het uitvoeren van de Wet Geluidhinder.
- 45
Het uitvoeren van de Wet algemene bepalingen
omgevingsrecht en de daarop gebaseerde regelgeving.
Dienst Stedelijke Ontwikkeling
- 1.
Uitgifte van gronden, anders dan voor
tuinvergroting, en de vestiging van alle daarmee
samenhangende persoonlijke en zakelijke rechten.
- 2.
Het vooruitlopend op het notarieel transport in
gebruik geven van gronden aan toekomstige
verkrijgers.
- 3.
Het verlenen dan wel weigeren van verklaringen
met betrekking tot de verkoop van koopwoningen op
basis van geldende anti-speculatiebedingen.
- 4.
- 4a.
Het verrichten van handelingen in het kader van
afdeling 3.3 en hoofdstuk 3a van de Wet
ruimtelijke ordening (Wro) ter voorbereiding op
het nemen van een projectbesluit als bedoeld in
artikel 3.10 en 3.40 van de Wro.
Onder handelingen wordt tevens begrepen het
nemen van benodigde procedurele besluiten niet
zijnde inhoudelijke besluiten omtrent
zienswijzen
- 5.
- 5a.
Het verrichten van handelingen ter voorbereiding
en afwikkeling van:
- a.
de vaststelling, uitwerking of wijziging van
bestemmingsplannen en exploitatieplannen als
bedoeld in de afdelingen 3.1, 3.2, 3.2a en
afdeling 6.4 van de
Wet ruimtelijke ordening (Wro);
- b.
verzoeken om tegemoetkoming van schade op
grond van afdeling 6.1 van de Wro;
- c.
een coördinatieregeling op grond van afdeling
3.6 van de Wro;
- d.
de vaststelling van een structuurvisie als
bedoeld in hoofdstuk 2 van de Wro.
Onder handelingen wordt tevens begrepen het
nemen van benodigde procedurele besluiten niet
zijnde inhoudelijke besluiten omtrent
zienswijzen.
- 6.
Het uitvoeren van:
- -
de Wet Personenvervoer 2000;
- -
de Wegenverkeerswetgeving voorzover het
betreft:
- -
het ingevolge artikel 87 RVV 1990 nemen van
besluiten op aanvragen om ontheffing van artikel
81 RVV 1990;
- -
het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in
artikel 18, eerste lid aanhef en onder d van de
Wegenverkeerswet 1994 met uitzondering van het
plaatsen van het verkeersbord individuele
gehandicaptenparkeerplaats.
- 7.
Het uitvoeren van de subsidieverordening
Woninggebonden Subsidies 2002 t/m 2004 inclusief
uitvoering van het verdeelbesluit en de door de
gemeenteraad inzake de uitvoering van de
vaststelling van de deelbudgetten aan burgemeester
en wethouders gemandateerde bevoegdheden. Voor de
toepassing van dit mandaat wordt onder
subsidieverordening tevens begrepen de
subsidieverordeningen Woninggebonden Subsidies die
zijn vastgesteld voor de jaren voorafgaand aan
2002.
- 8.
Het treffen van betalingsregelingen inzake
gedwongen verkopen van woningen en de (financiële)
afwikkeling ervan.
- 9.
Het uitvoeren van de Wet Milieubeheer, de Wet
bodembescherming en de daarop gebaseerde algemene
maatregelen van bestuur en voorts het geven van
adviezen met betrekking tot de Waterwet.
- 10.
Het uitvoeren van de Wet Geluidhinder.
- 11.
Het uitvoeren van de Verordening
Stimuleringsfonds Bereikbare Koopwoningen
Almere.
- 12.
Het uitvoeren van de Verordening Woonreserve
Bestaande Stad Almere.
- 13.
- 14.
Het aanvragen alsmede het uitvoeren van de door
de Minister van Landbouw, Natuur en
Voedselkwaliteit te verlenen ontheffingen als
bedoeld in artikel 75 van de Flora en
Faunawet.
- 15.
- 16.
Het uitvoeren van de Verordening bouwbegeleiding
particulier opdrachtgeverschap.
- 17.
Het uitvoeren van de
Planschadeprocedureverordening 2008
- 18.
Het elektronisch waarmerken en publiceren (met
behulp van een manifest) van ruimtelijke plannen
en besluiten op grond van de artikelen1.2.1 eerste
lid en 1.2.2. tweede lid van het Besluit
ruimtelijke ordening juncto de Regeling
standaarden ruimtelijke ordening 2008
- 19.
Het uitvoeren van de
Archeologieverordening.
Beperking
mandaat
Het nemen van een besluit tot
vergunningverlening om een behoudenswaardige
vindplaats niet in te passen blijft voorbehouden
aan het college.
- 20.
Het uitvoeren van de Monumentenwet 1988.