Organisatie | Berg en Dal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling bedrijfshulpverlening gemeente Groesbeek 2015 |
Citeertitel | Regeling bedrijfshulpverlening gemeente Groesbeek 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
De voorgaande regelingen bedrijfshulpverlening zoals vastgesteld door de voormalige gemeenten Millingen aan de Rijn en Ubbergen worden ingetrokken.
Deze regeling maakt deel uit van het gehele pakket personele regelingen voor de nieuwe gemeente Groesbeek zoals ontstaan na herindeling per 1 januari 2015.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-07-2015 | 01-01-2015 | 12-04-2016 | Nieuwe regeling | 30-06-2015 | Onbekend. |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Groesbeek besluit:
gelet op artikel 160 Gemeentewet;
gelet op artikel 15 Arbeidsomstandighedenwet;
Artikel 2 Bedrijfshulpverlening
Het aantal bedrijfshulpverleners is afgestemd op het in alle omstandigheden kunnen vervullen van de taken op het gebied van de bedrijfshulpverlening als bedoeld in artikel 15 lid 2. Het team zal bestaan uit minimaal 8 en maximaal 10 leden voor het gemeentehuis, maximaal 2 leden per werf en de zweminstructeurs.
De bedrijfshulpverleningsvergoeding wordt niet afgebouwd maar direct stopgezet indien de betreffende medewerker niet meer de functie van BHV-er vervult.
Artikel 5 Onvoorziene gevallen
In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan de werkgever een bijzondere voorziening treffen.
Aandachtspunten bij deze regeling
Wij adviseren u om per verdieping voldoende BHV-medewerkers of EHBO-medewerkers aan te wijzen en tevens rekening te houden met de werktijden van deze medewerkers. Uitgangspunt is dat er altijd voldoende hulpverleners in het gebouw aanwezig moeten zijn.
In het kader van de werkkostenregeling is het verstandig de vergoeding voor EHBO en BHV bruto uit te betalen dan wel te bruteren, zodat het niet drukt op de forfaitaire ruimte die voor uw organisatie vastgesteld is.
Artikel 3 lid 1 en artikel 5 lid 1
In de regeling wordt aangegeven dat medewerkers in voldoende mate deel moeten nemen aan (herhalings)cursussen en trainingen zodat ze bevoegd blijven tot het uitvoeren van BHV- taken.
Het is niet alleen van belang om aan de vereisten te voldoen in verband met het in aanmerking komen van de vergoeding. Maar het is zeker van belang dat medewerkers die deze taken uitvoeren, precies weten wat ze wel of niet kunnen doen om daadwerkelijk hulp te kunnen bieden.
Artikel 2 lid 6 en artikel 5 lid 5
In de regeling staat opgenomen, dat de medewerker die BHV-taken uitvoert minimaal één maal per jaar beoordeeld dient te worden op de wijze waarop deze taken worden uitgevoerd. Het is belangrijk om een hoofd bedrijfshulpverlening aan te stellen, zodat er daadwerkelijk toezicht is op de kwaliteit van de betreffende hulpverlening. Advies is om dit op te nemen in het Arbobeleid.
De vergoeding van het hoofd bedrijfshulpverlening kan dan ook hoger zijn dan die van de medewerkers die de taken uitvoeren.