Organisatie | Veenendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2016 |
Citeertitel | Verordening afvalstoffenheffing 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Belastingen |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2016 | 01-01-2018 | Nieuwe verordening | 25-06-2015 GVOP | Onbekend |
De raad van de gemeente Veenendaal;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 12 mei 2015, nummer 2015.00043;
Gelet op de Gemeentewet, artikel 15.33 van de Wet milieubeheer en de Afvalstoffenverordening Veenendaal;
Besluit vast te stellen de volgende verordening:
Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2016 (Verordening afvalstoffenheffing 2016)
Hoofdstuk 1 Maatstaf en jaarlijks tarief afvalstoffenheffing vaste tarief
De belasting bedraagt per perceel en per jaar € 157,00
Deze belasting is gebaseerd op de mogelijkheid om per perceel
één container bestemd voor groente-, fruit- en tuinafval, één container
bestemd voor restafval, één container voor oud papier en karton en één
container voor plastic, metalen verpakkingen en drankenkartons te
gebruiken, dan wel gebruik te maken van verzamelcontainers, hetgeen in de Afvalstoffenverordening gemeente Veenendaal is vastgelegd.
Indien de belastingplichtige als gevolg van een chronische ziekte,
een handicap of een chronische ziekte of een handicap van personen
die behoren tot zijn of haar huishouden, extra afval moet aanbieden
aan de aangewezen afvalinzamelaar kan de belastingplichtige een verzoek
indienen bij de gemeente in aanmerking te komen voor het opleggen van een
vaste afvalstoffenheffing ongeacht het werkelijke vuilaanbod.
De belasting bedraagt in dat geval per perceel per belastingjaar € 197,00
Het gaat om aandoeningen die extra afval veroorzaken zoals incontinentie, stoma of CPAD. Een verzoek moet vergezeld gaan van een bewijsstuk zoals een rekening van apotheek of verzekeraar of een doktersverklaring. Een toekenning op een verzoek is 3 jaar geldig.
Hoofdstuk 2 Maatstaven en tarieven voor afvalstoffenheffing variabele deel
2.1 De belasting als bedoeld in onderdeel 1.1 wordt vermeerderd met een
variabel deel gebaseerd op het aantal aanbiedingen voor het op 1 januari van
het belastingjaar of, indien de belastingplicht later aanvangt, bij aanvang van
de belastingplicht, in bruikleen hebben van een bepaalde container of de
mogelijkheid gebruik te kunnen maken van een verzamelcontainer.
Bij gebruik van minicontainers bedraagt de belasting per aanbieding van:
2.1.1 Een container met een inhoud van 240 liter bestemd voor restafval € 8,00
2.1.2 Een container met een inhoud van 140 liter bestemd voor restafval € 4,70
Bij gebruik van verzamelcontainers bedraagt de belasting per aanbieding
2.1.3 bij een inwerptrommel van 30 liter € 0,80
2.1.4.bij een inwerptrommel van 60 liter € 1,60
Bij gebruik van een verzamelcontainer op het afvalbrengstation bedraagt
Hoofdstuk 3 Administratie- en leveringskosten voor het leveren van (extra)
containers en het wijzigen van het containerpakket
3.1 Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedragen de administratie- enleveringskosten voor het op aanvraag:
3.1.1 Omwisselen van een container voor restafval € 27,50
3.1.2 Leveren (extra) container voor restafval ongeacht volume € 27,50
3.1.3 Indien een nieuw ingezetene van de gemeente als belastingplichtige
wordt aangemerkt kan hij gedurende een periode van 3 maanden
nadat de belastingplicht is ontstaan kosteloos éénmaal van
containervolume wisselen. Nadien is het tarief onder 3.1.1 van toepassing.