Organisatie | Overbetuwe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Sociaal statuut gemeente Overbetuwe 2015 |
Citeertitel | Sociaal statuut gemeente Overbetuwe 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Sociaal statuut gemeente Overbetuwe 2015.pdf |
Geen.
Artikel 25 van de Wet op de ondernemingsraden (WOR), de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling (CAR) en de Uitwerkingsovereenkomst (UWO), met name de artikelen 8:3. 8:3:1, 12:1:5, 12:2 en 15:1:10
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2015 | 01-07-2018 | nieuwe regeling | 29-06-2015 Officiële bekendmakingen, gemeenteblad 59173, 1 juli 2015 | 15bwb00058 |
Onderwerp: Sociaal statuut gemeente Overbetuwe 2015
Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe;
gelet op artikel 25 van de Wet op de ondernemingsraden (WOR), de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling (CAR) en de Uitwerkingsovereenkomst (UWO), met name de artikelen 8:3, 8:3:1, 12:1:5, 12:2 en 15:1:10;
gezien de bereikte overeenstemming in de commissie voor Georganiseerd Overleg d.d. 29 juni 2015;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In dit sociaal statuut verstaan wij onder:
Artikel 1:2 Werkingssfeer Sociaal statuut
Dit sociaal statuut is van toepassing op iedere organisatiewijziging in de gemeente Overbetuwe, die geen organisatiewijziging als gevolg van een gemeentelijke herindeling, samenwerkingsverbanden of een privatisering is.
Artikel 1:3 Bevoegdheid tot het nemen van het besluit tot organisatiewijziging
Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het nemen van besluiten over de wijziging van de ambtelijke organisatie.
Hoofdstuk 2 Procedurele bepalingen
Als de werkgever het voornemen heeft om over de wenselijkheid van de organisatiewijziging extern advies te vragen, wordt de Ondernemingsraad om advies gevraagd over het verstrekken en formuleren van de adviesopdracht, conform artikel 25 van de Wet op de Ondernemingsraden.
Artikel 2:3 Overleg over de personele gevolgen en maatregelen
Als de commissie voor Georganiseerd Overleg van mening is dat de organisatiewijziging zodanig ingrijpende personele gevolgen met zich meebrengt dat hierover aanvullende afspraken moeten worden gemaakt, wordt door de werkgever een sociaal plan opgesteld. Over dit sociaal plan moet in de commissie voor Georganiseerd Overleg overeenstemming worden bereikt.
Artikel 2:5 Taakverdeling tussen ondernemingsraad en commissie voor Georganiseerd Overleg
Ten aanzien van de medezeggenschap van ambtenaren en vakcentrales geldt het algemene uitgangspunt dat onderwerpen die tijdens het proces van organisatiewijziging aan bod komen door één orgaan worden behandeld, binnen hun wettelijke kaders. Tussen het Georganiseerd Overleg en de Ondernemingsraad worden nadere afspraken gemaakt door middel van een convenant waarin de taakverdeling is vastgelegd.
Artikel 2:6 Kennisgeving en uitvoering besluit
Als in het besluit wordt afgeweken van het advies van de Ondernemingsraad, dan wordt deze afwijking duidelijk gemotiveerd. De uitvoering van het besluit tot organisatiewijziging wordt in dat geval uitgesteld tot op zijn vroegst een maand nadat de Ondernemingsraad van het besluit in kennis is gesteld, conform artikel 25, zesde lid van de Wet op de Ondernemingsraden.
Hoofdstuk 3 Algemene uitgangspunten voor sociaal beleid bij organisatiewijziging
Artikel 3:1 Werkingssfeer algemene uitgangspunten voor sociaal beleid bij organisatiewijziging
Dit hoofdstuk is uitsluitend van toepassing op organisatiewijzigingen.
Voor aanvang van de plaatsingsprocedure wordt een overzicht gemaakt van alle functies in de nieuwe organisatie of het gewijzigde onderdeel van de organisatie (nieuwe, gewijzigde en ongewijzigde functies). Dit overzicht bevat een korte functiebeschrijving, functievereisten, de formatieomvang en het indicatieve of definitieve salarisniveau.
Artikel 3:4 Plaatsingsvolgorde
Artikel 3:6 Uitgangspunten plaatsing bij gewijzigde functie
Toepassing van het in artikel 3:5 genoemde afspiegelingsbeginsel leidt per groep van uitwisselbare functies tot een rangordening van de ambtenaren. Na de plaatsingsfase wordt deze rangordening (plaatsingsvolgorde) van de ambtenaren die niet konden worden geplaatst, gehanteerd in geval er na verloop van tijd in de groep van uitwissel-bare functies vacatures ontstaan.
Artikel 3:8 Verplichting ambtenaar
Wanneer de ambtenaar na herhaald en zorgvuldig overleg geen passende functie wil aanvaarden of niet meewerkt aan het vinden van een oplossing zoals bedoeld in artikel 3:6, lid 2 en artikel 3:8, lid 1, kan het college van burgemeester en wethouders overgaan tot ontslag. Daarbij kan het college van burgemeester en wethouders melding maken bij het UWV, dat de reden van ontslag gelegen is in de weigering een passende functie te aanvaarden of medewerking te verlenen aan het bepaalde in artikel 3:6, lid 2.
De ambtenaar die wordt geplaatst in een passende of geschikte, lager gewaardeerde, functie binnen de gemeente Overbetuwe behoudt recht door middel van een garantietoelage op het salaris en het salarisperspectief, zoals dat voor hem gold in de oude functie.
Artikel 3:13 Aanvullende scholing
De werkgever onderzoekt of het nodig is de ambtenaar, die is geplaatst in een passende of geschikte functie binnen de gemeente Overbetuwe, bij of om te scholen voor het vervullen van zijn nieuwe functie. De kosten van de scholing, evenals de daarvoor benodigde tijd, zijn voor rekening van de gemeente.
Hoofdstuk 4 Plaatsingsprocedure
Artikel 4:3 Interne plaatsingscommissie
Artikel 4:4 Externe plaatsingscommissie
Artikel 4:6 Bedenkingen tegen advies
Wanneer de ambtenaar bedenkingen heeft tegen het advies van de commissie over zijn plaatsing, respectievelijk tegen het advies van de commissie om hem vooralsnog geen passende of geschikte functie aan te bieden, kan hij deze binnen 4 weken na ontvangst van het advies schriftelijk indienen bij het college van burgemeester en wethouders.
De ambtenaar kan – gelijktijdig met het indienen van zijn bedenkingen - verzoeken om mondeling te worden gehoord door (een vertegenwoordiging van) de plaatsingscommissie. De ambtenaar die dit verzoek indient, zal binnen 14 dagen na indiening van het verzoek worden gehoord. Van de hoorzitting wordt schriftelijk verslag opgemaakt en advies uitgebracht aan het college van burgemeester en wethouders.
Artikel 4:7 Plaatsingsbesluiten
Het college van burgemeester en wethouders neemt het besluit tot plaatsing van de betrokken ambtenaar. De ambtenaar wordt zo spoedig mogelijk schriftelijk op de hoogte gesteld van dit besluit. In de motivering van het besluit wordt ingegaan op eventuele bedenkingen die door de ambtenaar zijn ingediend.
Wanneer de werkgever er niet in slaagt om de ambtenaar een passende of een geschikte functie aan te bieden binnen de formatie van de gemeente Overbetuwe wordt de ambtenaar boventallig verklaard.
Artikel 5:2 Maatregelen ter voorkoming / vermindering van boventalligheid
Remplacanten of vervangingsregeling: de ambtenaren die geplaatst zijn –of zullen gaan worden- in de formatie van de nieuwe organisatie of organisatieonderdeel, kunnen die plaats opgeven en zich beschikbaar stellen voor de status van boventallig verklaarde ambtenaar. Het gevolg daarvan is dat in diens plaats een boventallig verklaarde ambtenaar in de nieuwe organisatie of organisatieonderdeel kan worden geplaatst. Voor zover een verantwoorde bedrijfsvoering dat toelaat, wordt een dergelijk aanbod gehonoreerd.
Reductie aanstellingsomvang: Ambtenaren kunnen zowel individueel als in groeps-verband een verzoek indienen om hun aanstellingsomvang terug te brengen, om zodoende formatie beschikbaar te stellen voor het plaatsen van boventallig verklaarde collega’s. Voor zover een verantwoorde bedrijfsvoering dat toelaat, worden dergelijke verzoeken gehonoreerd.
Artikel 5:3 Van werk naar werk
Op de ambtenaar die boventallig is op de datum waarop de boventalligheid in gaat is hoofdstuk 10d Van werk naar werk-aanpak en voorzieningen bij werkloosheid, paragraaf 5 Van werk naar werk-begeleiding bij boventalligheid van de CAR van toepassing.
Artikel 5:5 Functie buiten de gemeente Overbetuwe
Indien de ambtenaar als bedoeld in het eerste lid een functie van ten minste een gelijke betrekkingsomvang met een lager bruto salaris accepteert buiten de gemeente Overbetuwe ontvangt de ambtenaar een éénmalige bruto compensatie (inclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering). Deze compensatie is gelijk aan maximaal 24 keer het verschil tussen het bruto salaris dat de ambtenaar genoot direct voorafgaand aan het ontslag en het bruto salaris dat de ambtenaar in zijn nieuwe betrekking gaat ontvangen.
Eén jaar na de invoering van een organisatiewijziging vindt er een evaluatie plaats over de werking van het sociaal statuut in algemene zin.
Hieronder volgt een toelichting per artikel op het sociaal statuut. Een toelichting wordt alleen gegeven bij die artikelen die niet voor zichzelf spreken of die om andere reden nadere toelichting nodig hebben.
Definitie ongewijzigde functie
Tijdens het proces om te komen tot het nieuwe functieboek wordt een zogenaamde ‘was-wordt’ lijst opgesteld waarin de functies benoemd zijn die gewijzigd en ongewijzigd worden. De criteria op basis waarvan deze indeling wordt gemaakt, wordt overeengekomen met de commissie voor Georganiseerd Overleg.
Definitie organisatiewijziging
Voor de definitie van organisatiewijziging is aangesloten bij artikel 25 van de Wet op de ondernemingsraden. De toevoeging 'belangrijke' in de definitie van organisatiewijziging kan tot discussie leiden. Of een inkrimping, een wijziging van de werkzaamheden of een wijziging van de organisatiestructuur 'belangrijk' is, kan worden afgemeten aan:
de ingrijpendheid van de organisatiewijziging (hoe ingrijpend zijn de gevolgen voor de betrokken ambtenaren).
Een passende functie kan ook een functie zijn waarvoor de ambtenaar op het moment van boordeling nog niet geschikt is, maar ten aanzien waarvan verwacht mag worden dat hij/zij door middel van om- en bijscholing en begeleiding binnen een jaar de benodigde geschiktheid en bekwaamheid kan verwerven voor een zelfstandige vervulling van de functie.
Zoals is opgenomen in de bezoldigingsregeling van Overbetuwe kan het salaris worden vermeerderd met een functiegebonden toelage of een persoonsgebonden toelage. Voor de toelichting op de definities van deze toelagen wordt verwezen naar de toelichting op respectievelijk de artikelen 3:10 en 3:11.
Definitie uitwisselbare functie
Om vast te stellen of er daadwerkelijk sprake is van uitwisselbare functies, zal toetsing plaats vinden aan de hand van de hiervoor genoemde factoren voor uitwisselbaarheid:
De factoren worden steeds in onderlinge samenhang beoordeeld en het is aan de werkgever om aannemelijk te maken dat de nieuwe functie in voldoende mate verschilt van de vervallen functie.
Artikel 1:2 Werkingssfeer Sociaal Statuut
Herindelingsoperaties, samenwerkingsverbanden en privatisering worden van de werkingssfeer van dit sociaal statuut uitgezonderd. Dan is immers sprake van een bijzondere situatie waarbij twee of meer (gemeentelijke) organisaties betrokken zijn. Voor een dergelijke complexe organisatiewijziging wordt een apart sociaal statuut en evt. een sociaal plan opgesteld in overleg met de andere werkgever(s) en de vakorganisaties in het bijzonder georganiseerd overleg (BGO).
Artikel 2:1 Onderzoek naar organisatiewijziging
Een onderzoek naar een wijziging van de organisatie kan – afhankelijk van de uitkomst - de opmaat zijn van een proces dat in meer opzichten gevolgen heeft voor medewerkers. De werksituatie kan veranderen door wijzigingen in de structuur of aansturing van de organisatie. Ook rechtspositionele veranderingen van medewerkers kunnen het gevolg zijn van organisatiewijzigingen, bijvoorbeeld omdat bepaalde functies verdwijnen of medewerkers andere functies krijgen. Vanwege deze mogelijke gevolgen is het van groot belang dat de medezeggenschapsorganen vanaf het begin van het proces betrokken zijn. In onze organisatie zijn deze medezeggenschapsorganen de Ondernemingsraad en de commissie voor Georganiseerd Overleg. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat alle medewerkers geïnformeerd worden. Doorgaans zullen er meer manieren gekozen worden om medewerkers te informeren: individuele besprekingen, tijdens teamoverleggen, tijdens medewerkersbijeenkomsten via intranet, nieuwsbrieven en schriftelijk.
Artikel 3:2 Werkgelegenheid bij organisatiewijziging
Dit artikel legt de werkgever een uiterste inspanningsverplichting op, om ervoor te zorgen dat bij de organisatiewijziging niemand onvrijwillig werkloos raakt. Deze inspanningsverplichting sluit niet uit dat voor betrokkenen een baan wordt gezocht buiten de organisatie. Ook reorganisatieontslag wordt niet uitgesloten, maar is pas een optie als alle mogelijke inspanningen nergens toe hebben geleid.
Voor individuele zaken ligt de bevoegdheid bij het college van burgemeester en wethouders. Overleg met de commissie voor Georganiseerd Overleg vindt alleen plaats wanneer er sprake is van algemeen, overkoepelende aangelegenheden.
Met het Georganiseerd Overleg wordt besproken of het ontslag daadwerkelijk onvermijdelijk is, vervolgens welke effecten het gedwongen ontslag heeft en of (aanvullende) maatregelen wenselijk zijn.
Niet alleen de generieke functies worden hierin opgenomen. Ook de verschillende functies binnen één generieke functie worden herkenbaar opgenomen door vermelding van de taken en/of taakvelden.
Artikel 3:4 Plaatsingsvolgorde
Deze plaatsingsvolgorde moet als volgt worden geïnterpreteerd.
Indien mogelijk blijft de ambtenaar na de organisatiewijziging dezelfde ongewijzigde functie vervullen. Er zijn echter twee gevallen te noemen waarin dit niet (voor alle ambtenaren) mogelijk blijkt te zijn.
Voor de functie, die de ambtenaar bekleedde, zijn in de nieuwe organisatie meer kandidaten dan formatieplaatsen (bijvoorbeeld als gevolg van een inkrimping). De ambtenaar wordt óf geplaatst in zijn oude functie, óf geplaatst in een passende, of geplaatst in een geschikte functie, of wordt boventallig verklaard.
Pas als na zorgvuldig onderzoek blijkt dat niet voor alle plaatsingskandidaten een passende functie kan worden gevonden, wordt het onderzoek uitgebreid naar functies die niet passend, maar wel geschikt zijn.
Artikel 3:6 Uitgangspunten plaatsing bij gewijzigde functie
Bij lid 1 en 2: Indien het niet mogelijk is om geplaatst te worden in de (vrijwel) ongewijzigde eigen functie, vindt zo mogelijk plaatsing plaats in een passende functie. Er wordt ten eerste gekeken naar geschiktheid van de ambtenaar voor de functie, ten tweede naar zijn voorkeur en ten derde, bij gelijke geschiktheid en gelijke voorkeur, zijn het aantal dienstjaren bepalend.
Plaatsing in een geschikte functie vindt alleen plaats indien er voor de ambtenaar geen passende functie beschikbaar is en de ambtenaar bereid is deze functie te vervullen.
Artikel 3:7 Voorkeursregistratie
In de situatie dat een ambtenaar in een ongewijzigde functie geplaatst wordt (mens volgt functie) is er geen mogelijkheid om een voorkeur voor andere functies kenbaar te maken op het moment van de organisatiewijziging. Deze ambtenaren kunnen dus niet deelnemen aan de voorkeursregistratie. Een ambtenaar die niet geplaatst kan worden in een ongewijzigde functie kan zijn voorkeur kenbaar maken voor functies die op het moment van de organisatiewijziging niet zijn gevuld door ambtenaren die geplaatst worden in een ongewijzigde functie.
Artikel 3:8 Verplichting ambtenaar
In het tweede lid wordt gesteld dat het college van burgemeester en wethouders melding kan maken bij de instelling die de Werkloosheidswet uitvoert, van het feit dat de betreffende ambtenaar weigert een passende functie te aanvaarden of niet meewerkt aan het vinden van een oplossing als bedoeld in artikel 3:6 lid 3 en artikel 3:8 lid 1. Deze melding kan de instelling die de Werkloosheidswet uitvoert, meenemen in het besluit tot het toekennen van een werkloosheidsuitkering.
Artikel 3:10 Functiegebonden toelagen
Functiegebonden toelagen komen te vervallen als de ambtenaar na plaatsing een functie gaat vervullen, waaraan deze toelagen niet zijn verbonden. De functiegebonden toelage die wij kennen zijn bijvoorbeeld de toelagen voor onregelmatige diensten, inconveniënten en bereikbaar- en beschikbaarheidsdiensten, zoals genoemd in artikel 23, 24 en 25 van de bezoldigingsregeling, d.d. 1 december 2010. Daarnaast zijn de waarnemingstoelage, arbeidsmarkttoelage en mobiliteitstoelage toelagen die onder andere worden aangemerkt als functiegebonden toelagen.
Om een al te plotselinge inkomensachteruitgang te voorkomen wordt hier een afbouwregeling voorgesteld. In deze specifieke situatie, wijken we af van de afbouw zoals genoemd in artikel 26 van de bezoldigingsregeling en sluiten wij grotendeels aan bij de afbouwtoelage die per 1 januari 2016 wordt opgenomen in de CAR/UWO. Dit heeft geen aanpassing tot gevolg van de huidige afbouwregeling volgens artikel 26 van de bezoldigingsregeling. Vervallen toelagen worden alleen afgebouwd, indien en voor zover het verdwijnen van de toelagen een verlaging van de bezoldiging betekent. Het is immers denkbaar dat bij de overgang van functie A naar B de ene toelage komt te vervallen, maar een andere toelage daarvoor in de plaats komt. Alleen de daling van de totale bezoldiging (salaris plus toelagen) wordt dan afgebouwd.
Aandachtspunt bij het bovenstaande: Per 1 januari 2016 geldt het nieuwe hoofdstuk 3 van de CAR/UWO en dan zijn deze artikelen (nieuwe artikelen hoofdstuk 3) van toepassing.
Artikel 3:11 Persoonsgebonden toelage
Persoonsgebonden toelagen zijn toelagen die aan (het functioneren van) de medewerker verbonden zijn.
De persoonsgebonden toelage die wij kennen is een toelage op grond van artikel 3:7:8 van de CAR/UWO. Deze is toegekend wanneer een ambtenaar zeer goed (opvallende mate boven de gestelde eisen) functioneert. Alle andere toelagen worden aangemerkt als functiegebonden toelage.
Medewerkers met een garantietoelage behouden dit recht. De garantietoelage is oud recht vanuit de gemeentelijke herindeling of andere organisatiewijzigingen.
Artikel 3:12 Studiefaciliteiten
Met betrekking tot het tweede lid wordt opgemerkt dat de ontheffing van terugbetalingsverplichtingen alleen geldt als de ambtenaar besluit te stoppen om redenen die gerelateerd zijn aan de nieuwe werkomstandigheden.
Artikel 4:1 Werkingssfeer plaatsingsprocedure
De plaatsing van ambtenaren vindt gefaseerd plaats. De invulling van de sleutelfuncties geschiedt voorafgaand aan de plaatsingsprocedure, middels werving en selectieprocedure
Artikel 4:2 Plaatsingsprocedure
Afhankelijk van de impact van de organisatiewijziging kan in overleg met de commissie voor het Georganiseerd Overleg besloten worden om een interne of externe plaatsingscommissie in te stellen. Op voorhand is moeilijk te duiden welke soorten organisatiewijzigingen in aanmerking komen voor het instellen van een interne of een externe plaatsingscommissie. De impact is per situatie verschillend en de beoordeling is derhalve maatwerk.
Artikel 5:2 Maatregelen ter voorkoming/vermindering van boventalligheid
Art. 5:2 lid 1. Het honoreren van een dergelijk aanbod heeft tot gevolg dat de remplaçant vervolgens aanspraak kan maken op alle voorzieningen en faciliteiten die de boventallig verklaarde medewerker op grond van deze regeling toekomen.
Artikel 5:5, lid 3 Functie buiten de gemeente Overbetuwe
De maximering van de compensatie werkt als volgt. Stel dat de ambtenaar een salaris genoot in schaal 10 met periodiek 4. Het maximum van de compensatie bedraagt dan het bruto verschil (incl. vakantiegeld en eindejaarsuitkering) tussen schaal 10 met 4 periodieken en schaal 9 met 4 periodieken keer 24.
Artikel 6:1 Overige bepalingen
In gevallen waarin het sociaal statuut niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders in overeenstemming met de commissie voor Georganiseerd Overleg. Overleg met de commissie voor Georganiseerd Overleg vindt alleen plaats wanneer er sprake is van algemeen, overkoepelende aangelegenheden. Voor individuele zaken ligt de bevoegdheid bij het college van burgemeester en wethouders.
De evaluatie wordt uitgevoerd na de periode van één jaar na de invoering van de organisatiewijziging en de evaluatie wordt binnen 3 maanden afgerond.