Organisatie | Dongeradeel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit op de organisatie van de gemeente Dongeradeel |
Citeertitel | Organisatiebesluit 2011 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, art. 160, Financiële verordening gemeente Dongeradeel, art. 14
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2011 | nieuwe regeling | 07-12-2010 n.v.t. | Onbekend |
Onder de veranwoordelijkheid van het college berust de dagelijkse leiding van de ambtenlijke organisatie bij de algemeen directeur/secretaris. De verantwoordelijkheden van de directie zijn neergelegd in een directiestatuut.
De ambtelijke organisatie van de gemeente bestaat, afgezien van de griffie, uit de volgende organisatorische eenheden:
Artikel 3a Hoofdtaken van de afdeling Bestuurs- en managementondersteuning (BMO)
De algemene taak van de afdeling, die de functies Bestuurssecretariaat, Bodedienst, Communicatie, Documentaire Informatievoorziening en Personeel & Organisatie omvat, bestaat uit het ondersteunen van bestuur, management en organisatie, alsmede het daarover verantwoording afleggen.
Artikel 3b Hoofdtaken van de afdeling Financiële en Juridische Zaken (FJZ)
De algemene taak van de afdeling bestaat uit het verzorgen van de concerntaken op het gebied van het financiële beleid en de financiële administratie, algemeen juridische zaken en een aantal publiekstaken, zoals de gemeentelijke belastingen, alsmede het daarover verantwoording afleggen.
Artikel 3c Hoofdtaken van de afdeling Gemeentewurk
De algemene taak van de afdeling bestaat uit de zorg voor de uitvoerende taken zoals afvalinzameling, onderhoud riolen, oppervlaktewater en wegen, bestrijding van ongedierte en onderhoud openbare ruimten en beheer van bruggen en sporthallen, alsmede het daarover verantwoording afleggen. Deze taken worden uitgevoerd voor zowel de gemeente Dantumadiel als de gemeente Dongeradeel.
Artikel 3d Hoofdtaken van de afdeling Ontwikkeling
De algemene taak van de afdeling bestaat uit:
alsmede het daarover verantwoording afleggen.
Artikel 3e Hoofdtaken van de afdeling Publiekszaken
De algemene taak van de afdeling bestaat uit het verrichten van de publieksgerichte taken op het gebied van burgerzaken, vergunningen en ontheffingen, enz., alsmede het daarover verantwoording afleggen.
Artikel 3f Hoofdtaken van de eenheid ICT
De algemene taak van de eenheid bestaat uit de zorg voor ontwikkeling en beheer van ICT-voorzieningen (computers, telefoon, enz.), alsmede het daarover verantwoording afleggen.
Onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college draagt de algemeen directeur/secretaris zorg voor het zowel strategisch als operationeel sturen en vormgeven van de gemeentelijke organisatie en het inhoud geven aan de gewenste cultuur, op een zodanige wijze dat de gestelde doelen van de organisatie worden gerealiseerd. De nadere regeling hiervan is vastgelegd in het directiestatuut.
Onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college draagt de algemeen directeur/secretaris in zijn functie van gemeentesecretaris als eerste adviseur van de organisatie zorg voor de integrale beleidsadvisering aan het college op een zodanige wijze, dat de besluitvorming een evenwichtige afweging vormt van de belangen van politiek en bestuur, organisatie en burgers en dat het beleid van de gemeente consistent is. De nadere regeling hiervan is vastgelegd in de instructie voor de secretaris van de gemeente Dongeradeel.
In afzonderlijke verordeningen worden regels vastgesteld met betrekking tot:
De functies van controller/afdelingsmanager Financiële en Juridische Zaken en administrateur zijn onverenigbaar met die van comptabele en kashouder, alsmede met enige, de functiescheiding wezenlijk aantastende, andere functie. Dit betreft met name functies die verantwoordelijkheid dragen voor het financieel beheer.
De concerncontroller ondersteunt het management bij de bevordering en de bewaking van de doelmatigheid en de rechtmatigheid van het beheer en de administratie en voor het onderzoek naar de mate van effectiviteit van de uitgevoerde activiteiten. De concerncontroller is behulpzaam bij de opzet en de werking van de control, planning en administratieve organisatie.
De afdelingsmanager Financiële en Juridische Zaken heeft een eigen verantwoordelijkheid voor:
de opzet en het instandhouden van een administratieve organisatie welke zodanig is dat kan worden voldaan aan de eisen van doelmatig beheer en het nemen van alle maatregelen, nodig voor een goede werking van de interne controle, gericht op de volledigheid, de juistheid en de tijdigheid van de financieel-administratieve verantwoording en op de getrouwheid van de jaarrekening van de gemeente en alle daarmee samenhangende verantwoordingen;
de financieel-technische aspecten van de begroting, de rekening, de financiële rapportages en de beleidsvoorstellen. Indien en voor zover er sprake is van een afwijkend standpunt in die stukken ten opzichte van het algemene financiële beleid, doet hij hiervan, na overleg met de directie, mededeling bij het desbetreffende stuk.
De financieel consulent ondersteunt het desbetreffende management bij de bevordering en de bewaking van de doelmatigheid en de rechtmatigheid van het beheer en de administratie en voor het onderzoek naar de mate van effectiviteit van de uitgevoerde activiteiten. De financieel consulent is behulpzaam bij de opzet en de werking van de control, planning en administratieve organisatie.
De financieel consulent heeft een eigen verantwoordelijkheid voor de financieel-technische aspecten van de begroting, de rekening, de financiële rapportages en de beleidsvoorstellen. Indien en voor zover er sprake is van een afwijkend standpunt in die stukken ten opzichte van het algemene financiële beleid, doet hij hiervan, na overleg met de leiding, mededeling bij het desbetreffende stuk.
De senior beleidsmedewerker van het team Algemeen Juridische Zaken van de afdeling Financiële en Juridische Zaken treedt op als juridisch controller en draagt onder de verantwoordelijkheid van de directie en onverminderd de verantwoordelijkheid van de afdelingsmanagers zorg voor:
voorzover deze taken niet door het college aan andere ambtenaren in de organisatie zijn opgedragen.
Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd nadere regels te stellen ten aanzien van zaken, de ambtelijke organisatie betreffend, die in deze verordening niet of niet uitputtend zijn geregeld.
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2011 en kan worden aangehaald als “Organisatiebesluit 2011”.
Het ‘Organisatiebesluit 2009’, zoals vastgesteld door het college d.d. 7 april 2009, wordt ingetrokken met ingang van de datum waarop dit besluit in werking treedt.