Organisatie | Soest |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet 2015 Gemeente Soest |
Citeertitel | Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet 2015 Gemeente Soest |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | clientenparticipatie |
Geen
artikel 47 Participatiewet en artikel 147 Gemeentewet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2015 | Onbekend | 11-06-2015 Soester Courant 24-6-2015 | verseon 1289480 |
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 2. Doelstelling cliëntenparticipatie
Het cliëntenoverleg heeft als doel te bewerkstelligen dat cliënten en maatschappelijke organisaties vanuit een onafhankelijke positie door middel van advisering aan het college optimaal betrokken zijn bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk beleid op het gebied van de wet, de wijze van dienstverlening en de wijze van communicatie.
HOOFDSTUK 2 SAMENSTELLING CLIENTENOVERLEG
Artikel 3. Samenstelling en omvang
In afwijking van lid 2 kunnen, indien het cliëntenoverleg het maximale aantal leden heeft, drie personen als lid deel uitmaken van het cliëntenoverleg, indien die personen een maatschappelijke organisatie vertegenwoordigen. Indien het cliëntenoverleg het minimale aantal leden omvat, kunnen maximaal twee personen, die een maatschappelijke organisatie vertegenwoordigen als lid deel uitmaken van het cliëntenoverleg.
Cliënten en/of vertegenwoordigers van maatschappelijke organisatie, die zich kandidaat stellen, worden binnen zes weken na de kandidaatstelling benoemd tot lid van het cliëntenoverleg voor zover zij voldoen aan de voorwaarden om tot lid van het cliëntenoverleg te kunnen worden benoemd en ook overigens niet van gegronde bezwaren tegen benoeming tot lid vanuit het cliëntenoverleg of daarbuiten is gebleken.
Het cliëntenoverleg kiest uit haar midden een voorzitter, een penningmeester en een secretaris. De functie van penningmeester en secretaris kan gecombineerd worden.
HOOFDSTUK 3 TAKEN EN BEVOEGDHEDEN
Artikel 8. Taak cliëntenoverleg
Voor zover het college het advies van het cliëntenoverleg niet of niet geheel overneemt, wordt het cliëntenoverleg schriftelijk in kennis gesteld van de redenen om van het advies af te wijken. Betreft het advies een voorstel aan de gemeenteraad dan worden de redenen bovendien in het raadsvoorstel opgenomen.
Het cliëntenoverleg fungeert in de gemeente als contactorgaan voor de cliënten en is alert op van dezen te ontvangen geobjectiveerde signalen over knelpunten in de uitvoering van het beleid met betrekking tot de wet, bespreekt deze knelpunten en vraagt zonodig aandacht voor oplossing of geeft adviezen voor mogelijke oplossingen van die knelpunten.
Artikel 9. Recht op informatie
Het college is verplicht het cliëntenoverleg tijdig alle informatie te verstrekken die deze voor een goede vervulling van zijn taak nodig heeft. Daartoe behoren in ieder geval alle beleidsnota’s en verordeningen die door de gemeente worden voorbereid op het gebied van de wet.
HOOFDSTUK 4 VERGADERING EN WERKWIJZE
Het cliëntenoverleg komt officieel maximaal 12 keer per jaar bijeen, waarvoor het college een representatievergoeding vaststelt voor de leden van het cliëntenoverleg. Daarnaast kan het cliëntenoverleg wanneer zij dit nodig acht onderling besluiten vaker bijeen te komen evenwel zonder een representatievergoeding.
HOOFDSTUK 5 FACILITEITEN EN VERGOEDINGEN
In de begroting dient aandacht te worden besteed aan de verwachte uitgaven voor: a. reis- en onkostenvergoedingen voor de leden; b. deskundigheidsbevordering van de leden; c. documentatie en voorlichting; d. administratiekosten; e. het zelf dan wel in een samenwerkingsverband jaarlijks organiseren van één of meer thema- avonden voor de beleidsgebieden waar het cliëntenoverleg bij betrokken is.