Organisatie | Zwolle |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel evenementen in de openlucht |
Citeertitel | Beleidsregel evenementen in de openlucht |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | openbare orde |
Externe bijlage | bijlage 1: eindtijd kermis |
Regels t.a.v. vergunningen voor evenementen
artikelen 1.3 tot en met 1.8, artikel 2.2.2. en artikel 4.1.6.van de Algemene Plaatselijke Verordening (verordening 4.1)
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-07-2015 | 10-02-2017 | nieuwe regeling | 29-06-2015 Gemeenteblad 08-07-2015 | bb 2015-06.29 |
Beleidsregel evenementen in de openlucht
In artikel 3:20, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht is geregeld dat een bestuursorgaan bevordert dat een aanvrager van een vergunning in kennis wordt gesteld van andere op aanvraag te nemen besluiten, waarvan het bestuursorgaan redelijkerwijs kan aannemen dat deze nodig zijn voor de door de aanvrager te verrichten activiteit. Dit heeft het karakter van een inspanningsverplichting.
Artikel 3: 20 Awb, eerste lid, geldt natuurlijk ook voor evenementen waarvoor soms naast de evenementenvergunning ook andere vergunningen of toestemmingen nodig zijn. Van bijzonder belang is de Flora- en Faunawet die voor evenementen aan onder andere de Wijthmenerplas van toepassing kan zijn. Artikel 2 van deze wet ziet op de zogenaamde zorgplicht.
De gemeente zal aanvragers kort na indiening van de vergunningaanvraag dan ook wijzen op andere relevante wetgeving, vergunningen of andere vereiste toestemmingen en zal hierbij speciale aandacht geven aan de Flora- en Faunawet.
Deze beleidsregel geeft een nadere invulling aan artikel 1.3 tot en met 1.8, artikel 2.2.2 en artikel 4.1.6 van de Algemene Plaatselijk Verordening Zwolle.
De beleidsregel heeft tot doel het creëren van kaders waarbinnen vergunningverlening mogelijk is. Dat geeft duidelijkheid aan organisatoren maar ook aan de inwoners van Zwolle.
Deze beleidsregel is van toepassing op evenementen die in de open lucht plaatsvinden. Evenementen die in een gebouw plaatsvinden worden in deze regel niet meegenomen. Deze activiteiten worden gereguleerd door de Wet Milieubeheer, Bouwregelgeving en de APV wanneer sprake is van openbare orde.
Jaarlijks moeten de organisatoren van terugkerende evenementen een opgave per brief doen, waarin zij de datum van het evenement voor het jaar daarop aangeven. Dat geldt natuurlijk ook voor nieuwe evenementen. Doel is om in een vroegtijdig stadium een overzicht van evenementen te kunnen publiceren en ook vroegtijdig te kunnen sturen op de evenementenplanning voor het komende kalenderjaar . De evenementenkalender wordt uiterlijk 1 november vastgesteld door de burgemeester. Vanwege de vroegtijdige planningen en reserveringen die de organisatoren moeten doen, is de indiendatum en de besluitvorming met twee maanden vervroegd.
Na vaststelling van de evenementenkalender is de datum voor het betreffende evenement in principe gereserveerd. Wel moeten de aanvragen voor de vergunningen door de aanvragers tijdig gedaan worden (zie artikel 9) en deze aanvragen moeten natuurlijk ook ontvankelijk zijn en nog getoetst worden. Met andere woorden: de plaatsing van een evenement op de evenementenkalender betreft alleen de reservering van dat evenement voor die specifieke datum. Indien niet tijdig een ontvankelijke vergunningaanvraag is ingediend, kan de burgemeester besluiten dat de reservering zoals bedoeld in lid 3 van dit artikel, wordt ingetrokken.
De vaststelling van de evenementenkalender houdt niet in dat nieuwe aanvragen om vergunning niet verleend kunnen worden. Van verlening voor deze “nieuwe “aanvragen kan echter pas sprake zijn als de aanvraag toch voldoet aan de bepalingen van deze beleidsregel
Evenementen worden verdeeld in de volgende categorieën:
De beleidsregel spreekt over twee categorieën evenementen:
Grootschalige evenementen zijn evenementen voor meer dan 5.000 bezoekers, die pas gehouden kunnen worden na het treffen van fysieke maatregelen en waarbij doorgaans het risico van met betrekking tot de openbare orde en veiligheid groot is.
In deze beleidsregel worden als grootschalige evenementen ook aangeduid die evenementen waarbij op basis van het bepaalde in artikel 8 van deze beleidsregel een maximale geluidsbelasting van 75 dB(A)/90 dB(C) dan wel 85 dB(A)/95 dB(C) is toegestaan. Dit staat dus los van het bezoekersaantal dan wel de te treffen fysieke maatregelen. Ten aanzien van de maximale geluidsbelasting wordt verwezen naar artikel 8 van deze beleidsregel.
Deze beleidsregel is van toepassing op alle buitenlocaties in de gemeente Zwolle. In dit artikel worden de locaties benoemd waar evenementen mogen plaatsvinden.
Locaties waar grootschalige evenementen kunnen worden gehouden zijn de Grote Markt, het Grote Kerkplein, de Melkmarkt en het Rodetorenplein in de binnenstad, het manifestatieterrein park de Wezenlanden, in het buitengebied de locatie op en nabij de Wijthmenerplas en het parkeerterrein van de IJsselhallen. Het Stratenfestival en het Stadsfestival, inclusief Thorbeckegrachtfestival, mogen daarnaast ook plaatsvinden op pleinen, straten, parken en singels binnen de (buitenste) stadsgrachten van de binnenstad. Het verschil met het bepaalde in lid 6 is dat de overige locaties in die situaties vooral een ondergeschikte rol vervullen, terwijl dat bij het Stratenfestival, Stadsfestival en Thorbeckegrachtfestival niet zozeer het geval is.
De ervaring die de afgelopen jaren is opgedaan, leert dat een binnenstedelijke locatie als park de Wezenlanden niet geschikt is voor grootschalige dance en/of house. Daarom zijn dergelijke evenementen hier vanaf 2017 niet meer toegestaan.
Op de locaties Agnietenplas en Milligerplas zijn slechts overige evenementen toegestaan. Deze mogen niet strijdig zijn met de in het gebied voorkomende natuurwaarden. Dit zal per vergunningaanvraag getoetst worden.
Artikel 6 Maximum aantal evenementen
Voor de locaties als bedoeld in artikel 5, eerste lid, sub A (behalve de locaties op of nabij de Wijthmenerplas en het parkeerterrein van de IJsselhallen), geldt dat per locatie maximaal acht grootschalige evenementen per jaar zijn toegestaan. Hierbij geldt voor meerdaagse evenementen dat elke evenementendag telt als één evenement.
Voor de locatie op of nabij de Wijthmenerplas geldt dat maximaal acht, waarvan maximaal drie grootschalige, evenementen per locatie per jaar zijn toegestaan. Hierbij geldt voor meerdaagse evenementen dat elke evenementendag telt als één evenement. Evenementen op of nabij de Wijthmenerplas mogen niet plaatsvinden gedurende de zomervakantie voor het voortgezet onderwijs in de regio Noord.
De zomerkermis, de Blauwvingerdagen, het IJsbeeldenfestival en de intocht van Sinterklaas in de binnenstad worden beschouwd als afzonderlijke evenementen die niet meetellen in het maximum aantal evenementen zoals bedoeld in het eerste lid, zolang deze evenementen worden gehouden zonder muziek als inhoud. Op deze evenementen zijn de bepalingen, zoals genoemd in artikel 7 en artikel 8, eerste lid van deze beleidsregel van toepassing. De zomerkermis duurt maximaal tien dagen (exclusief op- en afbouw), de Blauwvingerdagen duren maximaal vier dagen.
Deze bepaling geeft aan dat een locatie in de binnenstad maximaal 8 keer per jaar gebruikt mag worden ten behoeve van een grootschalig evenement.
Op de locatie op of nabij de Wijthmenerplas zijn per jaar per locatie acht evenementen toegestaan, waarvan maximaal drie grootschalige evenementen. Evenementen zijn niet toegestaan in de zomervakantie van het voortgezet onderwijs in de regio Noord, zoals vastgesteld door de Rijksoverheid.
Inmiddels is traditie geworden in Zwolle dat in de periode vanaf Koningsdag tot en met Bevrijdingsdag op het parkeerterrein van de IJsselhallen evenementen worden georganiseerd. Het maximaal aantal is beperkt tot twee in Zwolle gedurende deze periode, welke dan zouden moeten plaatsvinden op het parkeerterrein van de IJsselhallen.
Voor de locatie op en nabij de Agnietenplas en Milligerplas geldt dat per jaar maximaal acht overige evenementen zijn toegestaan.
Voor dorpsfeesten waarbij vrijwel de gehele buurt participeert, zoals het Spoolderfeest en de Grassparty in Wythem, geldt dat het gebruik van geluidsversterkende apparatuur om 1.00 uur beëindigd dient te zijn. Uiterlijk 1.30 uur dient het evenement afgelopen te zijn en dienen de schenkpunten gesloten te zijn.
Tijdens het Stratenfestival dient het gebruik van geluidsversterkende apparatuur om 1.00 uur beëindigd te zijn. Uiterlijk 1.30 uur dient het evenement afgelopen te zijn en dienen de schenkpunten gesloten te zijn. Voor de locatie Ter Pelkwijkpark tijdens het Stratenfestival dient het gebruik van geluidsversterkende apparatuur om 0.00 uur beëindigd te zijn. Uiterlijk 0.30 uur dient op deze locatie het evenement afgelopen te zijn en dienen de schenkpunten gesloten te zijn.
Ten opzichte van het beleid van 2007 zijn de eindtijden van de evenementen vervroegd. De reden hiervoor is gelegen in de wens van de gemeente om, gezien ook het toegenomen aantal evenementen, de (geluids)overlast voor bewoners te verminderen. Verder is het natuurlijk zo dat de cafés geopend zijn tot diep in de nacht, zodat er na afloop van het evenement nog vertier gezocht kan worden in de Zwolse horeca.De bestaande uitzonderingen, op basis van de bijzondere aard en het traditionele karakter van de evenementen carnaval, koningsnacht en –dag, Bevrijdingsdag worden nu in 2015 teruggebracht tot einde muziek 0.00 uur en einde evenement 0.30 uur (dit was 1.00 uur en 1.30 uur). Voor het Stratenfestival blijft de bestaande uitzondering in stand, met dien verstande dat voor de locatie Ter Pelkwijkpark geldt dat daar einde muziek 0.00 uur is en einde evenement 0.30 uur. Voor de carnavalstent is een maatwerkregeling opgenomen.
In 2015 is nogmaals kritisch gekeken naar de eindtijden en zijn deze op onderdelen weer vervroegd. Voor Zwolse zomerkermis geldt een regime dat grotendeels maar niet geheel aansluit op de generieke eindtijden.Voor dorpsfeesten met een zeer grote lokale betrokkenheid en participatie, worden de eindtijden overigens verruimd.
Bij de evenementen in Zwolle wordt een onderscheid gemaakt tussen evenementen waarbij geluid (muziek) een bepalend aspect is van dat evenement (“muziek als inhoud”) en evenementen waarbij geluid (muziek) ondergeschikt is (“muziek als achtergrondgeluid”).Voor muziek als inhoud geldt dat de maximale geluidsbelasting bij de Wijthmenerplas 75 dBA)/90 dB(C) is, voor muziek als achtergrondgeluid is die norm 70 dB(A). Deze norm vloeit voort uit het in 2015 door DGMR verrichte onderzoek.
De geluidsbelasting wordt gemeten op de gevels van de dichtstbijzijnde geluidsgevoelige objecten (veelal woningen) of op de in de vergunning vastgestelde referentiepunten. Zo kan per evenement worden bepaald wat de beste oplossing is voor de toegestane geluidsbelasting. Momenteel wordt gewerkt aan een meetprotocol. Zodra dat gereed is zal dit document als bijlage worden gevoegd bij deze beleidsregel.
De norm van 85 dB(A) voor grootschalige evenementen wordt al een aantal jaren in Zwolle toegepast. Dit moet worden gezien in samenhang met een maximum stelsel van evenementen, de spreiding van evenementen en het reguleren van de lage tonen. In 2014 en 2015 heeft in Zwolle echter een intensieve discussie plaatsgevonden over de hoogte van de geluidsnormen voor evenementen. Dat heeft erin geresulteerd dat voor de overige evenementen de norm is verlaagd naar 70 dB(A)/80 dB(C). Voor de evenementen op of nabij de Wijthmenerplas is de norm eveneens verlaagd, naar 75 dB(A)/90 dB(C). Voor de overige locaties (IJsselhallen, de binnenstad en park de Wezenlanden) wordt in 2015 onderzocht welke belasting feitelijk wordt ervaren, zowel aan de gevels als binnen. Dit zou kunnen leiden tot aanpassing van de geluidsnormen. Alsdan zal dit worden doorgevoerd in deze beleidsregel.
Op het Ter Pelkwijkpark zijn jaarlijks vier culturele evenementen toegestaan. Omdat bij dergelijke evenementen de nadruk meer op inhoud dan op muziek ligt, is hier de maximale geluidsbelasting 75 dB(A)/85 dB(C).
Al een ruim een aantal jaren wordt vóór aanvang van het evenement door de geluidsmedewerkers van de gemeente Zwolle voor aanvang van het evenement het geluid “ingeregeld”, dat wil zeggen dat in samenwerking tussen de organisator en de gemeente het niveau van het geluid wordt ingesteld, zodanig dat de gestelde geluidsnormen niet worden overschreden.
De lage tonen, gemeten in dB(C), zijn ook als norm worden opgenomen. De laatste jaren is namelijk gebleken dat juist deze lage tonen tot veel overlast hebben geleid. Medio 2010 zijn er onderzoeken gedaan naar het gebruik van geluid in openbare ruimtes. Hierbij is nadrukkelijk naar voren gekomen dat het van belang is dat er niet alleen een restrictie komt op dB(A), maar ook voor de lagere muziektonen, die worden uitgedrukt in dB(C).
Bij de hinderbeleving van muziekgeluid blijken de lage frequenties (bastonen of het dreunend geluid) namelijk veelal belangrijker dan in de meetwaarden in dB(A) tot uitdrukking komt. Ook dragen de lage frequenties in de buitenlucht veelal verder en dringen ze gemakkelijker door de gevels van woningen naar binnen. Het dreunende lawaai van de lage tonen is hoorbaar tot op meerdere kilometers afstand van een evenement.
Op het gebied van geluid bij openluchtevenementen vinden landelijk en Europees ontwikkelingen plaats. De gemeente Zwolle volgt deze ontwikkelingen nauwlettend. Bijvoorbeeld het convenant Geluidsbescherming dat is gesloten tussen de Nationale Hoorstichting en evenementenbranche. Indien daar aanleiding toe is, zal de nu geldende normering worden aangepast. Vergunningen voor grootschalige evenementen worden slechts verstrekt aan organisatoren die het convenant Preventie Gehoorschade Muzieksector hebben ondertekend.Er zijn nieuwe, veelbelovende ontwikkelingen op het gebied van geluid, die inhouden dat het geproduceerde geluid heel specifiek op een bepaalde locatie gericht kan worden, zodat de omgeving hiervan veel minder last ondervindt. De gemeente Zwolle gaat hiermee het komende jaar werken en experimenteren. Daarom is in dit artikel opgenomen dat een geluidsontwerp kan worden gevraagd als deel van de vergunningaanvraag.. Van deze bevoegdheid wordt in ieder geval gebruik gemaakt bij grootschalige evenementen en als het bestemmingsplan een geluidsplan voorschrijft. Uit het geluidsplan moet blijken hoe de organisator ervoor zorgt dat aan de geluidsnorm kan worden voldaan.
Het gemiddeld geluidsniveau (LAeq) wordt berekend over geluidsmetingen van 5minuten. De metingen worden uitgevoerd op geluidsgevoelige objecten in de directe omgeving of op de in de vergunning aangegeven referentiepunten.
Onverminderd de toepasselijkheid van artikel 3, moet een aanvraag voor een vergunning voor een grootschalig evenement ten minste twaalf weken voorafgaand aan het evenement worden ingediend. Een aanvraag voor een vergunning voor een overig evenement moet ten minste acht weken voorafgaand aan het evenement worden ingediend.
De behandeling van aanvragen om een evenementenvergunning dient zorgvuldig te gebeuren. Daarvoor is tijd nodig. Tijd voor de gemeente om de aanvraag adequaat af te af te handelen, maar ook om aanvragen én verleende vergunningen tijdig te publiceren. Tijdige publicatie is belangrijk om derdebelanghebbenden op een juiste manier te kunnen betrekken in het vergunningverleningproces. Om deze reden moeten aanvragen om grootschalige evenementen ten minste twaalf weken voorafgaand aan het evenement worden gedaan en aanvragen voor overige vergunningen ten minste acht weken voorafgaand aan het evenement.
Deze bepaling regelt hoe een aanvraag voor een vergunning moet worden ingediend (middels een aanvraagformulier) en binnen welke termijn de aanvraag moet worden ingediend.
Met deze bepaling wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheid om ingevolge artikel 1.3, tweede lid, vergunningaanvragen aan te wijzen waarvoor de termijn voor de indiening van een aanvraag wordt verlengd. De reden hiervoor is dat de gebruikelijke voorgeschreven termijn uit de APV (artikel 1.3, eerste lid) van vier weken in sommige gevallen te kort is gebleken voor een juiste beoordeling van een aanvraag. Daarnaast speelt mee dat de termijn van vier weken ook te kort is gebleken om de belanghebbenden tijdig te kunnen informeren.
Jaarlijks moeten de organisatoren van terugkerende evenementen een opgave per brief doen, waarin zij de datum van het evenement het jaar daarop reserveren. Zie de toelichting op artikel 3 van deze beleidsregel. De definitieve aanvraag kan op een later tijdstip ingediend worden, te weten twaalf weken voorafgaand aan het evenement als het een grootschalig evenement betreft en acht weken indien het een overig evenement betreft.
Artikel 10 Voorschriften vergunning
Deze bepaling geeft aan welke voorschriften aan een vergunning kunnen worden verbonden.
Per evenement zal gekeken worden welke fysieke maatregelen op de locatie nodig zijn. De verantwoordelijkheid voor het uitvoeren van deze fysieke maatregelen ligt bij de organisator. De maatregelen zullen als voorschrift in de vergunning opgenomen worden.
Verder wordt in dit artikel de mogelijkheid geschapen om voor evenement specifieke inrichtingseisen te stellen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de situering van het podium of de podia, de situering van de geluidsinstallatie en de situering van de toiletunits. Met behulp van deze mogelijkheid kan per evenement de meeste optimale opstelling gekozen worden waarbij wordt aangesloten op de technische mogelijkheden.
De gemeente Zwolle legt een zero-tolerance beleid op bij de grote festivals. Organisatoren moeten aantoonbaar maatregelen nemen hoe zij drugs weren van hun evenement en zichtbaar op het festivalterrein aangeven dat er een zero-tolerance beleid geldt.
In het tweede lid zijn voorschriften opgenomen voor het schenken van zwakalcoholhoudende dranken. Vanuit het oogpunt van openbare orde en veiligheid mogen, indien tijdens een evenement zwakalcoholhoudende dranken worden geschonken worden, tijdens het evenement door de (mede-)organisator(en) van het evenement uitsluitend plastic bekers worden gebruikt. Hierbij moet men rekening houden met het feit dat voor het schenken van zwakalcoholhoudende dranken, naast de evenementenvergunning, tevens een ontheffing op grond van artikel 35 van de Drank- en horecawet is vereist.
In bijzondere gevallen kan de burgemeester afwijken van de bepalingen van deze beleidsregel. De burgemeester houdt daarbij zoveel mogelijk rekening met de bepalingen van deze beleidsregel evenementen
Deze bepaling is opgenomen om speciale gelegenheden met een zeer bijzonder karakter, die eenmalig zijn mogelijk te maken. Voor dergelijke evenementen moet ruimte (qua aantallen, bezoekers, geluidsbelasting en locatiekeuze) blijven in Zwolle.Het gaat hierbij om gebeurtenissen zoals bijvoorbeeld een huldigingfeest van een plaatselijke sportheld of sportclub of het houden van een evenement in Zwolle met grote landelijke bekendheid zoals bijvoorbeeld het optreden van een bekende popartiest in het kader van een inzamelingsactie voor een goed doel.
Artikel 12 Beleidsregel Crowd Management
Voor evenementen die door de burgemeester als zodanig worden aangewezen, gelden, naast de bepalingen die voortvloeien uit de beleidsregel Evenementen in de open lucht, de Beleidsregels Crowd Management, zoals vastgesteld door de burgemeester op 29 maart 2010.
Evenementen die vallen onder het regime van de werkgroep Crowd Management zijn hele grote publieksevenementen die door de burgemeester als zodanig zijn aangewezen. De evenementen die door de burgemeester zijn aangewezen, zijn het Bevrijdingsfestival en het Stratenfestival. Voor deze werkgroep en de aangewezen evenementen is door de burgemeester een specifieke beleidsregel vastgesteld. De bepalingen uit de beleidsregel evenementen in de open lucht zijn ook van toepassing op de evenementen die onder het regime van Crowd Management vallen.