Organisatie | Katwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels voor de weekmarkten en toeristenmarkt in de gemeente Katwijk |
Citeertitel | Marktreglement gemeente Katwijk 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Wijzigingen Marktreglement gemeente Katwijk 2012 |
Geen
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-05-2019 | 10-07-2020 | Wijziging artikel 8 | 16-04-2019 | 1218143 | |
23-09-2016 | 14-05-2019 | art. 13 | 13-09-2016 | 708961 | |
17-05-2012 | 23-09-2016 | Nieuwe regeling | 01-05-2012 Plaatselijk Weekblad, 16-05-2012 | Onbekend. |
Het College van Burgemeester en wethouders van de gemeente Katwijk; Gelet op artikel 160, eerste lid, sub h Gemeentewet juncto artikel 2 van de Marktverordening gemeente Katwijk 2012;
Overwegende dat het wenselijk is nadere regels vast te stellen met betrekking tot uitvoering van de Marktverordening gemeente Katwijk 2012;
Besluit vast te stellen de volgende:
Nadere regels voor de weekmarkten en toeristenmarkt in de gemeente Katwijk
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
De in artikel 1 van de Marktverordening gemeente Katwijk 2012 gegeven begripsomschrijvingen zijn tevens van toepassing op dit marktreglement.
Artikel 2. Dag, tijd, plaats en opstelling van de markten
Het college is bevoegd te bepalen dat geen markt wordt gehouden of dat een markt tijdelijk zal worden gehouden op een andere dag, indien de in het eerste lid bedoelde dag samenvalt met een van de in artikel 2 van de Winkeltijdenwet genoemde dagen of delen daarvan, behoudens het bepaalde in de Winkeltijdenverordening Katwijk 2011.
Indien bij aanvang van de markt, of gedurende de tijdsperiode waarop de markt wordt gehouden, weersinvloeden, calamiteiten e.d. de orde op de markt kunnen verstoren, er direct gevaar dreigt voor de vergunninghouder, marktbezoekers en/of objecten in de nabijheid van het marktterrein, waardoor de openbare orde in gevaar komt of schade kan worden toegebracht aan derden, kan het college besluiten:
Artikel 5. Aanvraag vergunning
In afwijking van het bepaalde in de leden 1 tot en met 5 kan een vrije plaats ten behoeve van maatschappelijke en of culturele doeleinden uitsluitend op basis van een bij het college ingediende schriftelijke aanvraag worden toegewezen. De aanvraag omvat: naam, adres, woonplaats van de instelling of persoon verantwoordelijk voor de aanvraag met vermelding van het doel en een korte omschrijving van de activiteit en of presentatie en de gewenste marktdag. Vrije plaatsen zijn uitsluitend beschikbaar op de toeristenmarkt.
Artikel 6. Inschrijving op de anciënniteitslijst
Vergunninghouders van vaste standplaatsen worden ingeschreven op een doorlopend genummerde lijst met vermelding van en in volgorde van de datum waarop aan hen voor het eerst een vaste standplaats is toegewezen. Bij deze inschrijving wordt tevens vermeld de branche waarin de vergunninghouder is ingedeeld.
Artikel 7. Doorhalen van inschrijving op de anciënniteitlijst
De inschrijving op de anciënniteitlijst wordt doorgehaald indien de vergunning van een houder van een vaste standplaats wordt ingetrokken.
Artikel 8. Overschrijving vaste standplaatsvergunning
In geval van overlijden of onder curatele stelling, het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, dan wel bij blijvende arbeidsongeschiktheid van meer dan 50% van de vergunninghouder of bij beëindiging van de onderneming kan de vergunning voor de vaste plaats worden overgeschreven op de echtgenoot, de levenspartner van de vergunninghouder, een kind van de vergunninghouder of een andere achterblijvende persoon met wie hij duurzaam samenwoonde.
Indien de vergunning niet kan worden overgeschreven op grond van het eerste lid kan de vergunning worden overgeschreven op een mede-eigenaar van het bedrijf die ten minste 3 jaar als mede-eigenaar in de onderneming van vergunninghouder heeft gefunctioneerd, of een medewerker in loondienst die ten minste 3 jaar op de loonlijst van de onderneming heeft gestaan.
Hoofdstuk 3 Toewijzen en bezetten van standplaatsen
Artikel 10 Het toewijzen van een vaste standplaats op de weekmarkt
De vergunninghouder met een vaste standplaats die uitbreiding wenst van zijn standplaats, voor zover en indien hij binnen het maximum van het aantal strekkende meters en de hem toegewezen branche blijft en de uitbreiding alleen rechts of links aansluit op de toegewezen standplaats. Achter uitbreiding is niet toegestaan.
Artikel 12 Toewijzing dagplaats weekmarkt
Indien met inachtneming van de voorgaande leden dagplaatsen beschikbaar blijven komt de vergunninghouder met een vaste standplaats die uitbreiding wenst voor toewijzing in aanmerking mits de uitbreiding alleen links of rechts aansluit op de vaste standplaats tot een maximum van 16 meter. Achter uitbreiding is niet toegestaan. De vergunninghouder dient de uitbreiding te bezetten met de hem toegewezen branche.
Hoofdstuk IV Bepalingen over het gebruik van de standplaats
Artikel 14 Tijdstip innemen standplaats / aan- en afvoer goederen
Indien de vergunninghouder zijn vaste standplaats op de markt niet uiterlijk een half uur na aanvang van de markt heeft ingenomen, wordt de desbetreffende standplaats voor die dag als dagplaats aangemerkt, tenzij de vergunninghouder de toezichthouder markten tot uiterlijk een uur voor aanvang heeft verzocht zijn vaste standplaats voor hem beschikbaar te houden.
Artikel 15 Gebruik standplaats
De toestemming wordt in ieder geval geweigerd, indien het eigen materiaal de door het college vastgestelde maximumafmeting van de standplaats overschrijdt, dan wel technisch niet inpasbaar is binnen de beschikbare ruimte op de markt, zoals aangegeven op het in artikel 4 van dit reglement genoemde standplaatsenplan. Aan een ontheffing kan het college nadere voorschriften ten aanzien van het te gebruiken materiaal en het aanzien verbinden.
Artikel 17 Afwezigheid wegens ziekte, vakantie of bijzondere omstandigheden
De vergunninghouder van een vaste standplaats die wegens ziekte, vakantie of bijzondere omstandigheden verhinderd is zijn vaste standplaats in te nemen en niet in zijn vervanging kan voorzien, deelt dit schriftelijk mee aan het college. Bij vakantie geeft de vergunninghouder met inachtneming van het bepaalde in lid 3 aan, hoe lang zijn afwezigheid duurt.
Het college kan de vergunninghouder van een vaste standplaats op een daartoe strekkend schriftelijk verzoek toestemming verlenen om maximaal twee personen die niet in het bezit zijn van een vaste standplaatsvergunning voor een van de markten in Katwijk, aan te wijzen als zijn vervanger, die bij afwezigheid van de vergunninghouder, voor rekening en risico van de vergunninghouder diens verplichtingen als vergunninghouder nakomen.
Indien het college een vervanger, niet zijnde echtgenoot, geregistreerd partner of een ander persoon met wie de vergunninghouder duurzaam samenwoont, of een kind van de vergunninghouder, heeft aangewezen is de vergunninghouder gehouden de standplaats door de vervanger te doen innemen. Van de bepalingen in artikel 16, lid 2 en artikel 17 kan dan geen gebruik worden gemaakt.
Overtredingen van het bepaalde bij of krachtens de Marktverordening en/of het Marktreglement door de vervanger begaan, worden toegerekend aan de vergunninghouder.
Hoofdstuk V Overige bepalingen
Artikel 19 Voertuigen op de markt
Het is de vergunninghouder toegestaan op het marktterrein zijn voertuig te parkeren onder de volgende voorwaarden:
Artikel 20 Obstakels en welstand
Het is verboden de doorgang en de wandelgangen op en langs het marktterrein op enigerlei wijze te verhinderen of te belemmeren.
Artikel 21 Schoonhouden en opleveren standplaats
Een vergunninghouder die handel drijft in producten en of artikelen waaruit zou kunnen voortvloeien dat de ondergrond en omgeving van zijn standplaats vervuild raakt, dient hiervoor maatregelen te treffen om dit te voorkomen. De te treffen maatregelen dienen ter goedkeuring van de toezichthouder markten, en zo nodig op zijn aanwijzingen, te geschieden.
Artikel 24 Veiligheidsnormen bakken en braden
Het draagvlak onder bak- en braadtoestellen moet tenminste 15 centimeter buiten de toestellen onbrandbaar zijn, dan wel zijn bekleed met een onbrandbaar en de warmte slecht warmtegeleidend materiaal. De wanden en zeilen, in de nabijheid waarvan toestellen zijn geplaatst, moeten tot op een ½ meter van het toestel onbrandbaar zijn danwel zijn voorzien van de warmte slecht geleidend materiaal.
Hoofdstuk VI Overgangs- en slotbepalingen
Artikel 26 Overgangsbepalingen
Waar vaste vergunninghouders op grond van de Marktverordening gemeente Katwijk 2006, de Verordening toeristenmarkt gemeente Katwijk 2005, de Uitdelingsregeling Katwijk 2006 en of het branchepatroon 2006 over rechten beschikken die strijdig zijn met het bepaalde in dit reglement, blijven die rechten gerespecteerd tot zij door het college zijn ingetrokken danwel aangepast.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het College van Burgemeester en wethouders van de gemeente Katwijk op
De burgemeester, De secretaris.
Het voorliggende marktreglement bevat ten opzichte van de vigerende nadere regels een aantal ingrijpende wijzigingen.
Primair is het reglement in overeenstemming gebracht met de aanwijzingen voor de decentrale regelgeving (uitgave VNG) en de Algemene wet bestuursrecht. Verder is bij het opstellen van het reglement uitgangspunt geweest de primaire handhaving van veiligheid, de zorg voor de continuïteit en kwaliteit van de markten en meer ruimte voor de marktondernemer. Dit komt onder meer tot uitdrukking in de volgende beleidsmatige wijzigingen:
De Marktverordening gemeente Katwijk 2006, de Verordening toeristenmarkt gemeente Katwijk 2005, de Uitdelingsregeling gemeente Katwijk 2006, en het branchepatroon 2006 zijn geïntegreerd in de marktverordening Katwijk 2012 en het marktreglement Katwijk 2012.
Er is geen wachtlijst meer opgenomen. In navolging van een advies van de brancheorganisatie, de Centrale Vereniging Ambulante Handel (CVAH), is besloten tot het afschaffen van de wachtlijst. De wachtlijst is een achterhaald instrument. Het toewijzen van een standplaats aan de marktondernemer die het meeste geduld heeft uitgeoefend, is vaak niet bevorderlijk voor de kwaliteit en innovatie op de markt. Bovendien liggen aan de inschrijving vaak andere motieven (overschrijving) ten grondslag. Bij het invullen van een vrijgekomen standplaats wordt primair getracht de plaats op te vullen met een product of artikel dat nog niet op de markt is vertegenwoordigd. Gegadigden kunnen op basis hiervan solliciteren. Toewijzing geschiedt op basis van vooraf geformuleerde objectieve criteria, waarbij kwaliteit, innovatie en uitstraling bepalend zijn.
Activiteiten op het Andreasplein
Gedurende de Toeristenmarktdagen worden op het Andreasplein aan de hand van thema’s allerlei activiteiten georganiseerd. Dit bevordert een attractieve markt.
Voor deze activiteiten wordt jaarlijks een evenementenvergunning aangevraagd.
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsomschrijving
Aangezien het reglement een uitwerking is van artikel 2 van de Marktverordening Katwijk 2012, is het wenselijk de gehanteerde begrippen hierbij aan te laten sluiten.
Artikel 2. Dag, tijd, plaats en opstelling van de markt
Het college stelt op grond van artikel 160, eerste lid sub h Gemeentewet de markt in en geeft aan waar en wanneer de markt wordt gehouden (dag, locatie en tijd). Op de bijlage behorende bij de betreffende markt, is de exacte locatie van het marktterrein en opstelling/ inrichting van de markt aangegeven.
In het tweede lid is een bepaling opgenomen die voor het college de bevoegdheid creëert om op grond van dringende redenen de markt geheel of gedeeltelijk te verplaatsen, af te gelasten dan wel anders in te richten.
Deze bepaling heeft betrekking op het handelen vanwege weersomstandigheden en calamiteiten en openbare orde aangelegenheden.
Artikel 4. Afmeting standplaats en branchering
Rekening houdend met de gewenste verkoopruimte die met name door de kooplieden met agf gevraagd is het maximum van een standplaats uitgebreid naar 16 strekkende meter.
De branchering is vanwege de overzichtelijkheid in een bijlage uitgewerkt.
(branchebesluit). De branchering is een instrument om de kwaliteit en aantrekkelijkheid van de markt te beïnvloeden. Bijlage D bevat de branchering voor de weekmarkten in Katwijk en Rijnsburg en de toeristenmarkt.
Artikel 5. Aanvraag vergunning
De markt is bedoeld voor ambulante handelaren. Continuïteit en kwaliteit spelen een belangrijke rol bij de publieke belangstelling van een markt, daarom is ervan afgezien om iedereen tot de markt toe te laten. In vigerende regeling kon strijdigheid met landelijke wetgeving optreden.
Hoewel het bepaalde in de leden 3 en 4 uit Europese regelgeving voortvloeien is er voor gekozen om in het kader van volledigheid en duidelijkheid de wettelijke bepalingen hier te herhalen.
Op de toeristenmarkt is voor maatschappelijk en of culturele doeleinden een uitzondering gemaakt. Voor deze categorie zijn twee standplaatsen gereserveerd en is de regelgeving deels niet van toepassing.
Artikel 6. Inschrijving op de anciënniteitlijst
De anciënniteitregeling voor de weekmarkt vormt een blokkade voor een gezonde marktontwikkeling. Gebleken is echter dat vrijwel alle marktondernemers desondanks het systeem koesteren In de praktijk beperkt zich de toepassing alleen tot een eerste keuze bij plaatsverandering of bij een herindeling. En dat is ook exact de kern van het bezwaar tegen een anciënniteitregeling. Niet de beste publiekstrekker, waar de gehele markt van profiteert, kan op de beste plaats komen, maar degene met de hoogste anciënniteit.
Vanwege de voorkeur van de marktondernemers is het de anciënniteitregeling gehandhaafd.
Artikel 8. Overschrijving vaste standplaatsvergunning
In het eerste lid zijn de mogelijkheden voor overschrijving van de vergunning genoemd.
Ten opzichte van het vigerende reglement is sprake van een verruiming van de mogelijkheden tot overschrijving. Het is geen gemeentelijk belang om te veel beperkingen vast te leggen.
Artikel 9. Toewijzen standplaatsen
In het tweede lid is duidelijk aangegeven, dat de standplaatsen voor de toeristenmarkt jaarlijks opnieuw worden uitgegeven. Jaarlijks wordt het terrein voor de toeristenmarkt in gebruik genomen. Het is daarom niet mogelijk de uitgegeven plaatsen te blijven continueren.
Artikel 10. Toewijzen vaste plaats weekmarkt
Dit artikel bevat de procedure voor toewijzing van vaste plaatsen.
Primair komen in aanmerking vergunninghouders van een vaste standplaats die van plaats willen ruilen, daarna komen sollicitanten met producten/artikelen die nog niet op de markt vertegenwoordigd zijn aan de beurt; vervolgens is er dan de mogelijkheid tot uitbreiding en plaatstoewijzing aan overige sollicitanten, waarbij rekening wordt gehouden met de branchering.
Artikel 11. Toewijzen vaste plaats toeristenmarkt
Aanvragers die in het voorafgaande jaar een standplaats hebben toegewezen gekregen, komen als eerste in aanmerking voor toewijzing van dezelfde standplaats.
Aanvragers die voor het eerst een standplaats willen innemen, krijgen een plaats toegewezen rekening houdend met het branchebesluit waarbij gegadigden met een bijzonder assortiment voorrang krijgen boven andere aanvragers. Hiermee wordt diversiteit van artikelen op de markt bevorderd.
Artikel 12. Toewijzing dagplaats
Voor toewijzing van dagplaatsen komen uitsluitend in aanmerking ambulante handelaren die voldoen aan de vereisten van artikel 5 van dit reglement. Bij plaatstoewijzing wordt rekening gehouden met de branchering.
Artikel 13. Toewijzing standwerkersplaats
Artikel 12 is van overeenkomstige toepassing. Om de continuïteit van de markt niet te verstoren is opgenomen dat het werken met één artikel of artikel dat al op de markt wordt aangeboden niet is toegestaan.
Artikel 14. Tijdstip innemen standplaats/aan- en afvoer goederen
Dit artikel bevat vooral ordemaatregelen.
Het tweede lid maakt duidelijk dat in het belang van de orde op de markt, de vergunninghouder niet kan worden toegestaan de markt op willekeurige, vóór de sluitingstijd gelegen, momenten te verlaten.
Op grond van het vierde lid is het mogelijk dat over een vaste standplaats beschikt kan worden ten gunste van een andere koopman, indien de vergunninghouder de markt op een bepaalde dag niet bezoekt. Daartoe is bepaald dat de vaste standplaats vóór een bepaald uur ingenomen moet zijn.
Artikel 15. Gebruik standplaats
De vergunninghouder die gebruik maakt van een marktkraam, is verplicht die te huren van de door het college aangewezen kramenzetter. Het gebruik van eigen materiaal is vergunningplichtig i.v.m. de veiligheidseisen en het aanzien van het materiaal.
Artikel 16. Persoonlijk innemen standplaats; bijstand
In de vigerende verordening was de vergunninghouder verplicht zijn standplaats persoonlijk in te nemen. Alleen bij ziekte, vakantie of bijzondere omstandigheden kon de vergunninghouder daarvan ontheffing krijgen.
In voorliggende verordening wordt uitgegaan van de continuïteit van de markt en de mogelijkheid voor de vergunninghouder om personeel in te zetten.
Het is een afweging die de vergunninghouder zelf maakt. De vergunninghouder is niet verplicht maar kan van de mogelijkheid gebruik maken. Het artikel maakt het mogelijk om op meerdere markten te gaan staan, om tijdens markturen de administratie te doen of inkopen te doen etc. De vergunninghouder blijft wel onder alle omstandigheden verantwoordelijk.
Artikel 17. Afwezigheid wegens vakantie of bijzondere omstandigheden
In dit artikel worden de uitzonderingen gegeven op het uitgangspunt dat de vergunninghouder die niet in zijn vervanging kan voorzien, zelf op de standplaats aanwezig dient te zijn. Het is wel noodzakelijk dat het college of de toezichthouder markten van elke verhindering tot marktbezoek zo tijdig mogelijk op de hoogte wordt gesteld.
Een verplichting van de vergunninghouder om een geneeskundige verklaring te overleggen is niet meer opgenomen, omdat de KNMG-artsenfederatie (de beroepsorganisatie voor artsen) haar leden ontraadt die informatievoorziening over hun patiënten te verstrekken. De federatie hanteert het standpunt dat van de behandelend arts, die een vertrouwensrelatie heeft met zijn patiënt, niet verwacht mag worden dat deze een onbevooroordeeld advies uitbrengt. Het college kan bij twijfel de vergunninghouder verzoeken zich door bijvoorbeeld de Arbodienst te laten onderzoeken om zijn ziekte aan te tonen. Verder zijn, om de standplaatsen niet tot in lengte van jaren beschikbaar te houden, tijdbeperkingen opgenomen.
De marktondernemer in het bezit van een vergunning voor een vaste standplaats kan er voor kiezen persoonlijk de standplaats in te nemen of de standplaats te laten bezetten door familieleden of iemand in loondienst.
Het gemeentelijk belang is er in gelegen dat de standplaats tijdens de markt bezet is en dat de toezichthouders weten wie zij kunnen aantreffen.
De vergunninghouder blijft echter, ook bij vervanging, voor de naleving van de voorschriften verantwoordelijk.
Artikel 19 Voertuigen op de markt
De markt is een handelsplaats een geen stallingsruimte. Teneinde het publiek een goede attractieve en veilige markt te bieden is het niet toegestaan om voertuigen tijdens de markturen op de markt te parkeren. Voor noodzakelijke zaken zoals koelwagens kan ontheffing worden verleend.
Artikel 20. Obstakels en welstand
Deze bepalingen moeten eraan bijdragen dat de looppaden vrij blijven en dat het aanzien van de kraam of verkoopwagen aan redelijke eisen van welstand en veiligheid blijft voldoen.
Artikel 21. Schoonhouden en oplevering standplaats
Het schoonhouden van de omgeving levert een bijdrage aan een beter aanzien van de markt en helpt zwerfvuil voorkomen. Het bij vertrek schoon opleveren van de standplaats kan aan een aanzienlijke vermindering van de kosten van afvalverwijdering bijdragen.
Artikel 22. Het gebruik van geluidsapparatuur
Om onnodige herrie op de markt te voorkomen wordt uitgegaan van een verbod. Alleen die vergunninghouders die geluidsapparatuur nodig hebben om hun waren te verkopen, mogen dit na toestemming van de toezichthouder markten.
Artikel 23. Veiligheidsnormen elektriciteit
Artikel 24. Veiligheidsnormen bakken en braden
Artikel 25. Veiligheidsnormen gasinstallatie.
Ten gevolge van het aantal branden op markten en standplaatsen in de afgelopen jaren is er meer aandacht voor de brandveiligheid op de markt. In deze bepalingen zijn de normen opgegeven, die aan de veiligheid moeten bijdragen. Verwezen wordt naar de norm NEN. Met deze bepalingen wordt vooruitgelopen op de Handreiking veiligheid Markten 2012.
Artikel 23. Veiligheidsnormen elektriciteit
De norm NEN 1010 bevat veiligheidsbepalingen voor laagspanningsinstallaties en is onder meer van toepassing op elektrische installaties bij tentoonstellings-, kermis- en andere tijdelijke installaties zoals warenmarkten. Deze norm bevat de minimumveiligheidseisen waaraan laagspanningsinstallaties moeten voldoen. De keuring vereist inschakeling van een bevoegde elektrotechnische installateur die het keurmerk moet afgeven. Ook in het Arbo besluit en Warenwetbesluit elektrotechnische producten wordt bepaald dat het elektrisch materieel moet voldoen aan norm NEN 1010.
Artikel 23. Veiligheidsnormen bakken en braden
De kook-, bak- en braadinstallaties en verwarmingsapparatuur moet voldoen aan de norm NEN NPR 2577. De norm voor mobiele inrichtingen, het toepassingsgebied van deze richtlijn beslaat de installatie, het onderhoud en de herkeur van LPG-systemen voor gebruik in bak- en frituurwagens en andere wegvoertuigen.
Artikel 24. Veiligheidsnormen gasinstallatie
Op grond van norm NEN 2559 dienen de blusmiddelen jaarlijks te worden gecontroleerd door een deskundig persoon. Het blustoestel dient van een duidelijk pictogram te zijn voorzien waarin de datum van keuring is af te lezen.
Gasflessen moeten zijn voorzien van een drukregelaar en doorstroombegrenzer. Voor losse opstellingen gelden geen beperkende gasslanglengtes. Wel wordt geadviseerd de lengte zo kort mogelijk te houden om risico’s op beschadigingen te beperken.
De gasslangen moeten voorzien zijn van een fabricagedatum. Na twee jaar moeten de slangen worden vervangen.
Gasslangen met zichtbare beschadigingen of uitdrogingsscheurtjes, mogen nooit worden gebruikt en moeten direct worden vervangen. Gasslangen moeten op de juiste wijze met slangklemmen worden bevestigd.
GASTEC QA (Quality Approved) is een keurmerk voor gas verwante producten. Het Internationale Gastec keurmerk is in de plaats gekomen van het oude GIVEG-keurmerk.
Artikel 27. Overgangsbepalingen
Om oude verkregen rechten te eerbiedigen is een overgangsregeling opgenomen, zodat tegemoet wordt gekomen aan de rechtszekerheid van de betrokkenen.
Artikel 28. Benaming en inwerkingtreding
In de citeertitel is een jaartal opgenomen om het reglement te onderscheiden van het voorgaande reglement.