Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Soest

Verordening Auditcommissie Soest

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSoest
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Auditcommissie Soest
CiteertitelVerordening Auditcommissie gemeente Soest
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpAuditcommissie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-07-2015Nieuwe regeling

18-06-2015

Soester Courant 8-7-2015

RB 15-29 (Verseon 1284326)

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Auditcommissie Soest

 

 

Artikel 0 Dit artikel moet nog worden gesplitst

Verordening Auditcommissie Soest

De Raad van de gemeente Soest;

Gelezen het voorstel van de raadswerkgroep;

Gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

Besluit

vast te stellen de navolgende

Verordening Auditcommissie Soest 2015

Artikel 1 Instelling en begripsbepalingen

  • 1.

    Er is een Auditcommissie ingesteld, hierna commissie genoemd, op grond van het bepaalde in artikel 84 van de Gemeentewet.

  • 2.

    In deze verordening wordt verstaan:

    • a.

      accountant de in de Controleverordening Soest bedoelde accountant, die belast

      is met de controle op de jaarrekening, zoals bedoeld in artikel 197

      van de Gemeentewet.

Artikel 2 Taken

De commissie is belast met:

  • a.

    het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad over de opzet, coördinatie en uitvoering van de accountantscontrole;

  • b.

    ondertekent namens de gemeenteraad de jaarlijkse opdrachtbevestiging van de accountant;

  • c.

    het aandragen van onderzoeksonderwerpen (speerpunten) ten behoeve van de tussentijdse controle van de accountant;

  • d.

    het voeren van overleg met de accountant over de controles en de rapportages van bevindingen;

  • e.

    het adviseren van de raad over de behandeling van de rapportages van de accountant;

  • f.

    het evalueren van de werkzaamheden van de accountant en het bespreken daarvan met de accountant;

  • g.

    het mede voorbereiden van de aanbesteding van de accountantscontrole;

  • h.

    het voeren van afstemmingsoverleg met de Rekenkamercommissie, de accountant en de concerncontroller, zie ook de Controleverordening Soest;

  • i.

    het gevraagd en ongevraagd adviseren van de raad over onderwerpen die de taken van de commissie raken.

Artikel 3 Bevoegdheden

De commissie is bevoegd om ten behoeve van speerpunten bij de accountantscontrole (zie artikel 2, lid c van deze verordening) voor maximaal € 5.000 excl. BTW per jaar aan opdrachten voor meerwerk te verlenen. Daarboven wordt eerst de gemeenteraad geconsulteerd.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1.

    De commissie bestaat in de regel uit vier leden en maximaal uit zes leden.

  • 2.

    Het lidmaatschap van deze commissie is voorbehouden aan raadsleden.

  • 3.

    Fracties van de coalitie en van de niet-coalitie zijn in principe in gelijk aantal vertegenwoordigd.

  • 4.

    De leden worden door de raad benoemd voor de duur van de raadsperiode.

  • 5.

    Het lidmaatschap van de commissie eindigt wanneer betrokkene geen deel meer uitmaakt van de raad.

  • 6.

    Leden van de commissie worden bij afwezigheid niet vervangen.

  • 7.

    De griffier dan wel plaatsvervangend griffier is de vaste adviseur.

  • 8.

    De commissie kan interne en externe deskundigen verzoeken om in de vergadering een toelichting te geven of informatie te verstrekken.

  • 9.

    Als interne deskundigen worden in ieder geval aangemerkt: de portefeuillehouder Financiën, het afdelingshoofd Financiën en de concerncontroller.

Artikel 5 Vergaderingen en verslaglegging

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als tenminste twee leden dit – onder opgave van redenen - noodzakelijk achten.

  • 2.

    Een vergadering wordt – spoedeisende gevallen uitgezonderd - tenminste een week tevoren aan de leden van de commissie kenbaar gemaakt.

  • 3.

    De commissie vergadert alleen als meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 4.

    De commissie besluit bij meerderheid van stemmen.

  • 5.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 6.

    Van iedere vergadering wordt een kort verslag door de (plv.) griffier opgesteld. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie.

  • 7.

    De verslagen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

Artikel 6 Overgangsbepaling

1.De huidige samenstelling van de Auditcommissie met een fractie-assistent blijft gehandhaafd tot maximaal het einde van de raadsperiode 2014-2018.

Artikel 7 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking per 1 juli 2015.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als de “Verordening Auditcommissie gemeente Soest”

Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad van 18 juni 2015.

de griffier, de voorzitter

M.van Vliet MPM AA R.T. Metz