Organisatie | Limburg |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Nadere subsidieregels Programmatische aanpak stikstof Limburg PAS |
Citeertitel | Nadere subsidieregels Programmatische aanpak stikstof Limburg PAS |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp | agrarische sector, natuur en landschap |
Geen
Provinciewet, Algemene Subsidieverordening 2012 Provincie Limburg
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2015 | 05-09-2017 | Nieuwe regeling | 23-06-2015 Provinciaal Blad, 2015, 3772 | Onbekend |
Hoofdstuk 1 Algemene Bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
. PAS(Programma Aanpak Stikstof): het landelijk programma, dat vastgesteld is door de Minister van Economische Zaken en de Minister van Infrastructuur en Milieu ingevolge artikel 19 kg van de Natuurbeschermingswet 1998 in overeenstemming met de Minister van Defensie en Gedeputeerde Staten van de provincies. Het programma verbindt economie en ecologie, door de realisering van de instandhoudingsdoelen voor de Natura 2000-gebieden samen te laten gaan met economische ontwikkelingen;
. PAS Natura 2000-gebied: Natura 2000-gebied waarin een voor stikstof gevoelig habitattype of leefgebied voorkomt en de kritische depositiewaarde van stikstofbelasting van dat habitattype of leefgebied wordt overschreden (zie bijlage 1 Lijst PAS Natura-2000 gebieden provincie Limburg, tevens opgenomen in het PAS-programma);
. PAS-gebiedsanalyses Limburg: ecologische analyse van een stikstofgevoelig PAS-Natura 2000- gebied, deel uitmakend van de passende beoordeling van de PAS, waarin herstel- en andere maatregelen zijn opgenomen die dienen ter verzekering dat de kwaliteit van habitattypen en leefgebieden van soorten niet verder achteruit gaat en/of verbetert. De PAS-gebiedsanalyses zijn op 16 juni 2015 door Gedeputeerde Staten vastgesteld; deze kunnen door Gedeputeerde Staten bijgesteld worden op grond van artikel 19 ki, tweede lid van de Natuurbeschermingswet 1998. De eventueel bijgestelde PAS-gebiedsanalyses treden in de plaats van de op 16 juni 2015 vastgestelde PAS-gebiedsanalyses.
. Ontwerp PAS-gebiedsanalyses Limburg: ontwerp ecologische analyse van een stikstofgevoelig PAS Natura 2000- gebied, deel uitmakend van de passende beoordeling van de PAS, waarin herstel- en andere maatregelen zijn opgenomen die dienen ter verzekering dat de kwaliteit van habitattypen en leefgebieden van soorten niet verder achteruit gaat en/of verbetert. De versie van het ontwerp is de versie vóór vaststelling van de gebiedsanalyses door de Gedeputeerde Staten;
. Sense of Urgency: toekenning van een opgave voor de watercondities aan Natura 2000-gebieden: Geleenbeekdal (landelijk gebiedsnummer 154), Bunder- en Elslooërbos (landelijk gebiedsnummer 153) en Geuldal (landelijk gebiedsnummer 157), Deurnsche Peel & Mariapeel (landelijk gebiedsnummer 139) en Zeldersche Driessen (landelijk gebiedsnummer 143);
. Nulmetingen en procesindicatoren: met procesindicatoren wordt beoogd tussentijds indicaties te verkrijgen of de uitvoering van de PAS-herstelmaatregelen al effect sorteert in de abiotische en/of biotische omstandigheden. Om dit effect te kunnen bepalen is voorafgaand aan de uitvoering van een PAS-herstelmaatregel een nulmeting noodzakelijk van deze abiotische en/of biotische omstandigheden;
Artikel 2 Doelstelling/doel van de regeling
Gedeputeerde Staten kunnen een subsidie verstrekken voor het treffen van PAS-maatregelen in de PAS Natura-2000 gebieden en natuurterreinen grenzend aan de PAS Natura 2000-gebieden. Het gaat hierbij slechts om de gebiedsspecifieke PAS- maatregelen, zoals opgenomen in een gebiedsanalyse met als doel het herstellen en robuuster maken van de voor stikstof gevoelige habitattypen en leefgebieden van soorten, zodat deze beter beschermd zijn tegen de hoge stikstofbelasting.
Artikel 4 Algemene subsidiecriteria
Om voor een subsidie in aanmerking te komen, gelden de volgende algemene criteria:
. De PAS-maatregelen zijn uitsluitend gericht op:
. de uitvoering van PAS-herstelmaatregelen, onderzoeken naar vorm en maatvoering van de PAS-herstelmaatregelen en (gebiedsgerichte) monitoring, die niet in de PAS-gebiedsanalyses zijn opgenomen, indien wordt aangetoond door de subsidieaanvrager dat deze voldoen aan het doel, als bedoeld in artikel 2.
Artikel 5 Specifieke subsidiecriteria
Om voor een subsidie in aanmerking te komen, gelden de volgende specifieke criteria:
Artikel 6 Verplichtingen subsidieontvanger
Ingeval sprake is van een subsidie vanaf € 25.000,00, brengt de subsidieontvanger als bedoeld in artikel 3 onder a en b eenmaal per jaar schriftelijk verslag uit aan Gedeputeerde Staten over de inhoudelijke en financiële voortgang van de PAS-maatregelen, op de wijze zoals opgenomen in de subsidieverleningsbeschikking.
In geval sprake is van verstrekking van een subsidiebedrag onder € 25.000,00, brengt de subsidieontvanger, als bedoeld in artikel 3 onder a en b, eenmaal per jaar op de wijze zoals vastgesteld in de subsidieverleningsbeschikking, schriftelijk verslag uit aan Gedeputeerde Staten over de inhoudelijke en financiële voortgang van de PAS-maatregelen. Het verslag bevat in ieder geval:
In geval sprake is van verstrekking van een subsidiebedrag onder € 25.000,00, brengt de subsidieontvanger, als bedoeld in artikel 3 onder c, eenmaal per jaar op de wijze zoals vastgesteld in de subsidieverleningsbeschikking, schriftelijk verslag uit aan Gedeputeerde Staten over de inhoudelijke en financiële voortgang van de PAS-maatregelen. Het verslag bevat in ieder geval:
HOOFDSTUK 3 Financiële aspecten
Voor de uitvoering van de PAS-maatregelen bedraagt het subsidiebedrag 100% van de subsidiabele kosten.
Artikel 10 Subsidiabele kosten
De volgende kosten komen voor zover verrekening niet mogelijk is, in aanmerking voor subsidie:
. De aanvraag dient een volledig ingevuld en rechtsgeldig ondertekend standaard aanvraagformulier te bevatten en zijn voorzien van bijlagen zoals aangegeven in het formulier en dient te worden verzonden naar het op het formulier aangegeven adres (Gedeputeerde Staten van Limburg, Cluster Subsidies, Postbus 5700, 6202 MA Maastricht).
. In het geval dat subsidie wordt aangevraagd voor een PAS -maatregelenpakket, als bedoeld in het derde lid, dient de subsidieaanvrager een jaarschijf in voor het PAS-maatregelenpakket voor het komend jaar. In de subsidieverleningsbeschikking kunnen Gedeputeerde Staten nadere eisen stellen aan de jaarschijf.
Artikel 13 Termijn voor indienen aanvraag
Vanaf 2016 (tot 1 februari 2020) dient een subsidieaanvraag jaarlijks vóór 1 november voorafgaand aan het kalenderjaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft te worden ingediend en uiterlijk op 1 november van dat jaar te zijn ontvangen door de Provincie Limburg In uitzonderlijke gevallen kunnen aanvragen worden ingediend vóór 1 mei van het kalenderjaar en uiterlijk op 1 mei van dat jaar te zijn ontvangen door de Provincie Limburg.
Artikel 16 Inwerkingtreding, beëindiging en citeertitel
1. Deze Nadere subsidieregels treden in werking op 1 juli 2015. 2. Deze Nadere subsidieregels vervallen met ingang van 1 januari 2021, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op subsidieaanvragen die voor die datum zijn ingediend en subsidiebesluiten die vóór die datum zijn genomen, ook voor de volgende stappen in het subsidietraject. 3. Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Nadere subsidieregels programmatische aanpak stikstof Limburg (PAS)’.
Klik op onderstaande link voor Bijlage 1 In het PAS-Programma opgenomen Natura 2000-gebieden Limburg
Bijlage 1 In het PAS-Programma opgenomen Natura 2000-gebieden Limburg
Aldus besloten in de vergadering van Gedeputeerde Staten, gehouden op 23 juni 2015 de voorzitter, dhr. drs. Th.J.F.M. Bovens secretaris dhr. mr. A.C.J.M. de Kroon
Beleidskaders De subsidieregeling bevat de juridische grondslag voor subsidieverstrekking en daarnaast in hoofdzaak procedurele aspecten (in ruime zin), evenals subsidiabele en niet subsidiabele kosten, algemene subsidievoorwaarden en rapportageplicht. Staatssteun Op 1 juni 2015 is door het IPO/PAS een opdracht aan de IPO Landsadvocaat verstrekt om het staatssteun aspect in het kader van de financiering en uitvoering van de PAS-maatregelen nader uit te zoeken en aan de provincies een helder advies te geven. Naar aanleiding van dit advies zijn in deze regeling een aantal bepalingen opgenomen om ongeoorloofde staatssteun te voorkomen. Deze bepalingen zullen strikt worden toegepast. Niet naleving van de subsidieontvanger van deze verplichtingen leidt tot intrekking, dan wel vaststellen van de subsidie op nihil (0). Bewaking van de voortgang in de uitvoering In het kader van het eerste PAS-tijdvak voert de Provincie Limburg een generieke monitoring (1 x per 6 of 12 jaar) naar veranderingen in de gebieden met betrekking tot de vegetatiekartering en soorten. Daarnaast voert de Provincie Limburg de PAS-administratie uit: registreert uitkomsten van de monitoring in een eigen PAS-database systeem. Jaarlijks rapporteert de Provincie Limburg de stand van zaken met betrekking tot de uitvoering van de PAS-maatregelen aan een landelijke PAS-bureau. In aanvulling op de generieke vegetatie- en soortenkarteringen van de Provincie (1x/12jr.) zijn specifieke onderdelen van de PAS-monitoring: 1. Monitoring van ecologische toestand/ontwikkeling van specifieke soorten / habitats conform de gebiedsanalyses (niet overal): voert Provincie (1 soort in meer gebieden) uit c.q. voert subsidieaanvrager (op eigen gebied) uit.
2. Voortgang uitvoering maatregelen (output) : voert subsidieaanvrager uit .
3. Procesindicatoren voor signalering eerste effecten van de maatregelen: voert subsidieaanvrager uit op basis van afstemming met Provincie over hoe/wat/waar ten tijde van ontwikkelen van de jaarschijf. 4. Veldbezoek ten behoeve van de ecologische indicaties : Provincie is de trekker; de subsidieaanvragers doen mee met de Provincie.
Artikel 6, eerste lid, sub b De PAS-maatregelen binnen een jaarschijf mogen met elkaar verrekend worden, maar alleen als ze in dat jaar of het opvolgende jaar inhoudelijk en administratief worden afgerond. Dat betekent dat in een jaarschijf geen overloop van helemaal-niet-in-het-aanvraagjaar-gestarte maatregelen naar een volgend jaar mogelijk is. Bij vertraging van de start van een maatregel naar een volgend jaar, moet die maatregel door de subsidieontvanger schriftelijk worden teruggetrokken uit de eerdere aanvraag en daarvoor een nieuwe subsidieaanvraag worden ingediend voor het nieuwe jaar (dat uiteraard voor zover dat in september/oktober/november bij het voorbereiden van een jaarschijf kan worden voorzien, dat het niet haalbaar is om een bepaalde maatregel in het lopende jaar uit te voeren en hier dus opnieuw subsidie moet worden aangevraagd). Ingediende PAS-maatregelenpakketten met een (aaneengesloten ) uitvoeringstijd die over twee jaar zijn uitgespreid, vallen hier niet onder.
Artikel 10, sub d Onder subsidiabele kosten met betrekking op plan (begeleidingskosten) voorbereiding vallen onder meer de kosten voor archeologisch onderzoek, munitieonderzoek en communicatie, waaronder begrepen bijeenkomsten en inlichtingen in de streek ten behoeve van de uitvoering van de PAS-maatregelen.
Artikel 11, sub i Onder aankoop van gronden wordt in deze regeling verstaan een aankoop van de kleine percelen of delen daarvan gelegen buiten het Nationaal Natuurnetwerk ten behoeve van de uitvoering van de PAS-maatregelen.
Artikel 13, tweede lid (uitzonderlijke gevallen) De aanvragen ingediend vóór 1 mei en uiterlijk tot 1 mei betreft de aanvraag voor de maatregelen aanvullend op de aanvraag op de reeds aangevraagde pakketmaatregelen ingediend vóór 1 november tot 1 november.